Ateismista Suomen virallinen uskonto

Anonyymi-ap

Ateismi on virallistetaan Suomessa uskonnoksi vuoden 2026 alusta, jolloin se tullaan lisäämään luterilaisuuden, ortodoksisuuden ja muiden tunnustettujen uskontojen rinnalle. Tämä päätös perustuu Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Korkeimman hallinto-oikeuden tuoreeseen linjaukseen (KHO 2025:198), joissa todettiin, että ateismi täyttää uskonnon juridiset tunnusmerkit yhteiskunnallisena vakaumuksena.

Uudistus tuo mukanaan käytännön muutoksia, kuten asevelvollisuuden erityiskohtelun: ateistit voivat kohta kieltäytyä asepalveluksesta vakaumuksensa perusteella ilman siviilipalvelusvelvoitetta. Tämä perustuu Puolustusvoimien ja Oikeusministeriön yhteiseen ohjeistukseen (OM 2024:12), jonka mukaan vakaumusperusteinen vapautus koskee kaikkia virallisesti rekisteröityjä uskontoja ja nyt myös ateismia.

Muutoksella on ollut laajaa yhteiskunnallista vaikutusta, ja se on herättänyt tuoreeltaan kritiikkiä muun muassa evankelis-luterilaisen kirkon ja Aseistakieltäytyjäliiton piirissä.

Mutta tämähän on silti aika hienoa!!

18

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muuten ihan hauska aprillijuttu, mutta kun ateismi ei ole uskonto.

Mikä uskonto se on, jossa EI uskota jumaliin. Ei edes uskota, että mitään jumalia on olemassa.

• Anonyymi

Vapaa ajattelijat ovat tervetulleita kirkon virkoihin

Kuten papin virka.

Se - on todellista vapaa-ajattelua - Se

Sanan.

Varsinaisessa Sanan merkityksessä.

Vapaudu kahleista ja ajattele vapaasti.

• Anonyymi

Anonyymi 2025-04-01 15:02:42 "Vapaudu kahleista ja ajattele vapaasti."

<><>

Joh.8 ”Jos te pysytte minun sanassani, te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus (ei vapaa-ajattelu) on tekevä teidät vapaiksi".

He (vapaa-ajattelijat eli Jumalan kuvakseen tekijät) vastasivat: "Emme ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: Te tulette vapaiksi?"

Jeesus vastasi: "Jokainen, joka tekee syntiä, on synnin ORJA.

Nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta.

Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette siedä kuulla minun sanaani.

Te olette isästänne Paholaisesta, ja isänne himoja (hätkiä ahneutta) te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja (vapaa-ajattelun) alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Mutta minua te ette usko ja kuuntele, sentähden että minä sanon totuuden."

Niin juutalaiset vastasivat: "Sinussa on demoni?"

Jeesus vastasi: "Minussa ei ole demonia, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.

Jos sanoisin, etten tunne häntä, olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.”

Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä.”...
        -

… Samalla todennäköisesti huudellen: ”Mitä muut uskontoverit vapaa-ajattelijoiden kerhossa sanoisivat, jos uskoisimme sinuun? Meidäthän naurettaisiin pihalle!”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anonyymi 2025-04-01 15:02:42 "Vapaudu kahleista ja ajattele vapaasti."

<><>

Joh.8 ”Jos te pysytte minun sanassani, te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus (ei vapaa-ajattelu) on tekevä teidät vapaiksi".

He (vapaa-ajattelijat eli Jumalan kuvakseen tekijät) vastasivat: "Emme ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: Te tulette vapaiksi?"

Jeesus vastasi: "Jokainen, joka tekee syntiä, on synnin ORJA.

Nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta.

Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette siedä kuulla minun sanaani.

Te olette isästänne Paholaisesta, ja isänne himoja (hätkiä ahneutta) te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja (vapaa-ajattelun) alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Mutta minua te ette usko ja kuuntele, sentähden että minä sanon totuuden."

Niin juutalaiset vastasivat: "Sinussa on demoni?"

Jeesus vastasi: "Minussa ei ole demonia, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.

Jos sanoisin, etten tunne häntä, olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.”

Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä.”...
        -

… Samalla todennäköisesti huudellen: ”Mitä muut uskontoverit vapaa-ajattelijoiden kerhossa sanoisivat, jos uskoisimme sinuun? Meidäthän naurettaisiin pihalle!”

Eräänä aamuna Punahilkka kysyi äidiltään, voisiko hän mennä tapaamaan isoäitiään, sillä he eivät olleet nähneet toisiaan pitkään aikaan.

"Se on hyvä ajatus", äiti sanoi. He pakkasivat mukaan korin, jonka Punahilkka veisi isoäidilleen.

Kun kori oli valmis, pieni tyttö puki päälleen punaisen viittansa ja suukotti äitiään hyvästiksi.

"Muista, mene suoraan isoäidin taloon", äiti varoitti. "Älä viivyttele matkalla, äläkä puhu vieraille! Metsä on vaarallinen."

"Älä huoli, äiti", sanoi Punahilkka, "Olen varovainen."

Mutta kun Punahilkka huomasi ihania kukkia metsässä, hän unohti äidilleen antamansa lupauksen. Hän poimi muutamia kukkia, katseli perhosten lentoa, kuunteli sammakoiden kurnutusta ja poimi sitten vielä muutamia kukkia lisää.

• Anonyymi

aku ankka syrjäyttää jumalasi , harmittaako ?

• Anonyymi

TÄSSÄ KÄÄNNETTY EVOLUUTIOTEORIAN KESKEISTÄ TEESIÄ ALKUPERÄISTÄ HINDIÄ TULKITEN.

TEESI: ”Tapa tai tule tapetuksi. Sääli on sairautta. Heikot sortuu elon tiellä, sosiaalidarwinistit senkun porskuttaa. Evolutioteorioittamat jälkikasvuston ominaisuudet auttoivat evoluutioteoriaa eteenpäin evolutioittamalla jälkeläisiin ominaisuuksia, joiden avulla ne voivat syödä heikommat.”

KUINKA EVOLUUTIOTEORIA KUULUU PUNAHILKKA-TEKSTIIN SOVELLETTUNA.

Nataputta Mahāvīra (Suuri Sankari) on jälleensyntymässä joutunut Bhediya-susihukkaseen.

Olipa muinoin pieni Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍ. Sanoipa kerta hänelle Am'ma: "tule, Hudugi, tuossa kakkua palanen, vienet iso-äidille; hän on kipeänä."

Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍ äidilleen lupasi kaikki hyvin toimittaa. Mutta iso-äiti metsässä asui. Kun sitten Hudugi oli metsään ennättänyt, tuli Bhediya häntä vastaan. "Hyvää päivää," Bhediya lausui. "Minne nyt, Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍ. näin varahin?" - "Iso-äitini luoksi." - "Missä iso-äitisi asuu?" - "Jos metsää vielä kuljet vajaan tunnin matkan."

Bhediya nyt kappaleen aikaa Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍrin rinnalla tassutteli ja sanoi sitten: "katsahda noihin kukkasiin, joita täällä joka taholla kasvaa! Miksi et kurkistele ympärilles?"

Nytpä Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍ ympärillensä katsahti, juolahti hänen mieleensä: "entä jos iso-äidille noukkisin kauniin kukkas-kimpun, se häntä ilahuttaisi," ja nytpä hän metsään juoksi kukkasia poimimaan.

Mutta Bhediya suoraa päätä juosta jolkutteli iso-äidin huoneelle ja kolkutti ovea. "Kuka tuolla ulkona?" - "Täällä Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍ, joka sinulle kakkua ja viiniä tuopi, aukase ovi." - "Vedä vain kääkästä," huusi iso-äiti, "minä sairaana makaan enkä pääse nousemaan." Bhediya kääkästä veti, astui huonehesen ja tallusteli iso-äidin vuoteen vierehen sekä söi hänet suuhunsa. Sitten se hänen vaatteensa otti, puki net yllensä, pani hänen myssynsä omaan päähänsä, laskihe vuoteelle maata ja veti uutimet eteen.

Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍ perille tultuansa kummasteli, että ovi auki oli. Hän "hyvää huomenta" sanoi, mutta eipä vastausta saanut. Sitten hän vuoteen äärelle astui; siinä iso-äiti makasi, myssy silmillä ja kovin kummallisen näköisenä.

"VOI MUMMO KULTASENI, MITEN TEIDÄN KORVANNE OVAT PITKIKSI EVOLUTIOITUNEET!" - "PAREMMINHAN PUHETTASI NYT SAATAN KUULLA." -

"MUTTA MUMMO KULTA, HIRVEÄN LEVEÄKSI SUUNNE ON MUTATOITUNUT." - "SUKKELAMMIN SINÄ SINNE SUIKAHDAT."

JA TÄMÄN SANOTTUANSA BHEDIYA VUOTEELTA HYPÄHTI SEKÄ NIELASI KITAANSA LIṬAL REḌ RAIḌIṄG HUḌ-PARAN.

Bhediya taas vuoteelle oikoilemaan, ja heti rupesi kovin kuorsaamahan. Siitä Bēṭegāra-metsästäjä juuri osasi ohitse kulkea ja arveli itseksensä: "kamalastihan tuo vanha rouva tuolla kuorsaa, pitää maar minun mennä katsomaan, vaivaako häntä mikään." Tämä siis tupaan poikkesi ja näkipä siellä suden makaavan. Vaan otti sakset sekä rupesi nukkuvalta Bhediyalta mahaa leikkaamaan auki. Jopa näkyi punainen lakki, ja vielä parin leikkauksen perästä Huḍugi vatsasta kopsahti. Ja sitten myös vanha iso-äiti sieltä kömpi.

Nytpä oli mielissänsä nuot kaikki kolme; Bēṭegāra Bhediyasta nahan nylki, iso-äiti söi kakun, sekä tointui taas terveeksi, mutta Liṭal reḍ raiḍiṅg huḍ päätti: "enhän minä enään polulta juokse metsähän, jos on Am'ma minua kieltänyt."

Shaanti!
      - Lähde: Bradars Grimm pariyon kee kahaaniyaan

• Anonyymi

Mihin piti mennä ämpärin kanssa? Vieläkö ehtii?

• Anonyymi

Myös Albaniassa ateismi oli virallinen uskonto.

• Anonyymi

Sanottiinko Albaniassa, että ateismi on uskonto? Epäilenpä tuota.

• Anonyymi

Huhtikuun 1 päivä on katolisuudessa
      Päivä jolloin saa puhua täyttä peetä
      Siis ateismin kieltä 10 min

• Anonyymi

"Ateismi on virallistetaan Suomessa uskonnoksi..."
      Tuohon asti jaksoin lukea. Kesti vajaan sekunnin, ennen kuin ymmärsin että vajakki tekee jälleen vajakkimaisia avauksia.

• Anonyymi

Ateismi on ollut koko elämäni suola synnytys siitokselta laitokseen. Lastentarhassa aktiiveja oli jo aika paljon ja saimme ensialoitteen kirkon ja valtion erosta ...........myös pyysimme omia hautausmaita. Toki varhaiskypsää 5 - vuotiailta mutta jos synnyt ateistina niin oikeutesi kuuluvat kestämään kuolemaan saakka ja siksi erityisalue

Eliittielämää se ei tietenkään ole mutta kaikki häiritsevä
      olisi syytä poistaa. Kuten kirkonkellot ja virsien laulu. Näillä pyritään heikentämään tietoisuuden kehittymistä ja väärillä indikaattoreilla nuori aikuinen voi tuhoutua jo varhaisessa kouluvaiheessa eli vajota henkisesti ...epätoivoon. Tämä siis tieteellinen fakta on kulmakivi. Parantuneeseen tajuntaan ilman virren laulua. Myös ristit rakennusten katoilla tulisi poistaa.

• Anonyymi

"Ateismi on virallistetaan..."

Onpas kökkö ilmaisu. on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on on

• Anonyymi

Tulevaisuudessa ateistista voi tulla kirkon piispa. Tosin jo nyt piispoista ueimmat ovat ateisteja, mutta he eivät voi olla sitä virallisesti ja avoimesti.

Kaappiateistipiispat saavat vapautuksen lainmuutoksen myötä ja vihdoin kirkkokin voi luopua uskostaan jumalaan virallisesti.

Uudistusten myötä kirkko lakkauttaa itsensä lähivuosina. Mikä onnen hetki se onkaan!

• Anonyymi

Kiihkouskovaisten mielestä piispatkin ovat ateisteja, koska eivät ole fanaattisia ja fundamentalistisia kiihkouskovaislahkolaisia eivätkä usko kirjaimellisesti luomiseen...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiihkouskovaisten mielestä piispatkin ovat ateisteja, koska eivät ole fanaattisia ja fundamentalistisia kiihkouskovaislahkolaisia eivätkä usko kirjaimellisesti luomiseen...

Asiantuntijalausunnostasi päätellen, kumpi olet näistä, koska et ole A?:

A. Fanaattinen ja fundamentalistinen kiihkouskovaislahkolainen
        B. Luomiseen ei-uskova eli kuin ateistipiispa: "Fariseus seisoi kaikkien nähden kadunkulmassa ja rukoili: Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, enkä varsinkaan niinkuin tuo kiihkouskovaislahkolainen." (Luuk.18)

• Anonyymi

Hihhuleilla on tunnetusti vaikeuksia faktan tarkastuksien kanssa ja tälläinen varmasti menee läpi.

Noita päätöksiä oli tuolloin tehty vain 23, joten 198 olisi mahdoton.

• Anonyymi

Raamattu kertoo, että kun Aadam kapinallaan suisti jälkeläisensä synnin ja kuoleman orjuuteen, niin Luojan 1. luomus Jeesus antoi täydellisen liharuumiinsa, jotta ihmiskunta saisi takaisin ikuisen elämän mahdollisuuden yksilöinä.

Se tarkoittaa Apt.24:14 mukaan ”vanhurskaiden ja vääräin ylösnousemista” eli uudellen luomista. Ja takeena tästä on Jeesusken oma ylösnousemus eli uudelleen luominen takaisin elämään.

Kun varhaiskirkon lähetit alkoivat opettaa, että Jeesus on kuollut aprillin eli huhtikuun 1. päivänä, taikauskovaiset pilkkasivat lunastusuhria. Kun pappi jakoi leivän ja viinin seurakunnalleen, taikauskovaisten lapset virpoilivat pitkin raitteja:
      "Aprilliä, aprilliä syö silliä ja juo kuumaa vettä päälle."

Heidän vanhempiensa mielestä Jeesuksen veren ja lihan hinnalla ostamansa ikuinen elämä takaisin ihmiskunnalle oli todellisuudessa vain sillin ja veden arvoinen.

Samoin taikauskovaiset alkoivat ivata Raamattua: Holy Bible muuntui Hölyn Pölyksi.

Taikauskovaiset menivät jopa niin pitkälle, että Jeesuksen kuolinpäivänä pitämänsä huhtikuun eli aprillin 1. päivä julistettiin yleiseksi valehtelun päiväksi. Kaikki mitä tuohon päivään yhdistettiin, oli valehtelua! Saatana syöksi propagandakoneistostaan tuollaisen tulvan hukuttaakseen lunastusuhrin sanoman ja merkityksen ihmisten tietoisuudesta.

Kun taikauskovaiset kuulivat, että pappi lausui leipää ja viiniä jakaessaan "Tämä tarkoittaa minun ruumistani" eli latinaksi ”Hoc est corpus meum filioque", niin ihmisten ajatusmaailmassa tuo vieraskielinen hokema muuntui taikasanoiksi: Leipä muuttui suussa lihaksi ja viini vereksi!

Taikauskonsa vuoksi esiintyvät taikurit järkeilivät, että pappien suussa oli maapallon mahtavin voima, olivathan papit jopa poliittisia johtajia ylemmässä asemassa. Siksi he ottivat todesta tuon epäraamatullisen uskomuksen, että leipä ja viini muuttuvat lihaksi ja vereksi, kun papit lausuvat nuo taikasanat ”Herran illallisen” yhteydessä.

Niinpä taikurit ottivat hokeman loitsukseen ja taikatempun kohokohdassa sanoivat "Hokkus pokkus filiokkus” ja sitten ’tyhjästä’ hatusta vetäistiin esiin pääsiäispupu.

=

Turun sanomat https://www.ts.fi/uutiset/75127 ”Keskipäivän ehtoollinen. Päiväehtoolliset ovat hyvä keksintö. TUOMIOKIRKKOSEURAKUNNASSA järjestetään lisäksi keskiviikkoaamun kello kahdeksan ehtoollinen sekä lauantai-illan alkoholiton ehtoollinen.”

=

Nautittuaan keskiviikkoaamu klo 8 ”Herran ehtoollisen” TUOMIOKIRKKOSEURAKUNNASSA, matkalla kirkosta kotiin pieni lapsi kysyy vanhemmiltaan: ”Miksi tätä aamiaista sanotaan Herran ehtoolliseksi?”

Isi: ”En osaa sanoa, ehkä tuo sana ’ehtoollinen’ tarkoittaa aamiaista?”
      Lapsi: ”Uskonnonopettaja sanoi, että ehtoollisleipä muuttuu suussa lihaksi ja viini vereksi. Pitääkö se paikkansa?”
      Isi: En osaa sanoa.”
      Lapsi: ”Vaivaako sinua se, että kyselen näitä asioita?”
      Isi: ”Ei lapsonen, ethän sinä muuten oppisi mitään.”

=

2.moos.12 ”Tämä niisankuu olkoon teillä kuukausista ensimmäinen. Teurastakoon kukin perhe virheettömän urospuolisen karitsan sen täydenkuun aikana 14. päivän ILTAHÄMÄRÄSSÄ (auringonlaskun jälkeen).
      Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.

Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen ovipieliin sivellyn veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.”

Luuk.22 ”Niin tuli se PÄIVÄ, jona pääsiäislammas oli teurastettava.
      Ja kun hetki tuli (AURINGONLASKUN JÄLKEEN niisankuun 14.päivän iltana), asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.

Ja hän otti leivän ja antoi heille: "Tämä vertauskuvaa minun ruumistani, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se (vuosittain kuten pääsiäinenkin) minun muistokseni."

Samoin myös maljan: "Tämä malja vertauskuvaa uutta liittoa veressäni, joka edestänne vuodatetaan.”

Mat.26 ”Veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle. Jeesus sanoi heille: "Tänä YÖNÄ te kaikki loukkaannutte minuun”

=

1.kor.15 ”Jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty, niin teidän uskonne on turha.

Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.

Sillä koska kuolema on tullut ihmisen, Aadamin kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen, (siis ei 3-yhteisen jumalan, vaan) Kristuksen kautta, mutta jokainen vuorollaan.

Kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen (Luojansa) valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken,

Joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"

On taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.”

Siis Jeesuksen ylösnousemus on taivaaseen henkipersoonina lähimpien seuraajiensa kanssa muodostamaan taivaallinen hallitus. Muu ihmiskunta ihmisiksi maan päälle sen alaisuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      60
      5798
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      115
      5010
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2967
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      96
      1455
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      340
      1129
    6. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      65
      971
    7. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      29
      968
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      886
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      109
      867
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      839
    Aihe