Ennen oli 80-lätkä takaikkunassa vuoden ajan autokoulun jälkeen. Vaikka se ei olekaan hyvää lainsäädäntöä noin periaatteessa, koska olettaa ja yleistää kuljettajista, niin jokin "näkyvä merkki" voisi muistuttaa näitä nuoria ettei heillä ole samaa iän tuomaa kypsyyttä. Ympäristön painekin voisi lisätä vastuuntuntoa. Jos silloinen 18-vuotias kesti henkisesti 80-lätkän, luulisi nykyisen 17-vuotiaankin sen kestävän. Oranssi magneettinen 17-merkki ilman nopeusrajoitetta auton ahteriin voisi olla ihan hyvä. Nopeusrajoitus ei toimisi.
Tietysti, jos 17-poikkeusluvakorttien onnettomuudet lisääntyvät. Ei muuten.
Merkki ahteriin kuten ennen oli
33
313
Vastaukset
- Anonyymi
Miten se liittyminen motarille tapahtuisi jos keltanokalle olisi 80kmh. Muille
100 tai 120kmh. Sitä ei polliisipomo Paaterokaan tiennyt kun kysyttiin. Paatero
80 lätkän kannalla. Varmaan joku ulkoinen tunnus kylläkin olisi paikallaan. Tai
kun maalainen olisi eka kertaa suuressa kaupungissa. Varoitusmerkki niin kuin
lapsi tai vanhus liikenteessä.- Anonyymi
Ei asiaa motarille,helppoa!
- Anonyymi
Erillinen ajo-oikeusluokka motarilla ajamiseen. Vois olla tutkinto iästä
riippumatta.- Anonyymi
Liittymän käyttökoe, ennen kuin saa oikeuden poistua taajamasta.
Takautuvasti kaikille.
- Anonyymi
Kastimerkkejä ei tarvita
- Anonyymi
Olisiko se niin huono asia?
Jos ei osaa tai uskalla ajaa 80 ajokokeessa, niin ei saa ajaa taajaman ulkopuolella.
Jos moottoritienopeus ei suju, niin ei saa mennä moottoritielle.
Jos ajokokeessa ei selviä liittymistä ja kiihdytyskaistoista, niin joutuu tyytymään mopokorttiin.
Liikenne muuttuisi turvallisemmaksi ja vähäpäästöisemmäksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko se niin huono asia?
Jos ei osaa tai uskalla ajaa 80 ajokokeessa, niin ei saa ajaa taajaman ulkopuolella.
Jos moottoritienopeus ei suju, niin ei saa mennä moottoritielle.
Jos ajokokeessa ei selviä liittymistä ja kiihdytyskaistoista, niin joutuu tyytymään mopokorttiin.
Liikenne muuttuisi turvallisemmaksi ja vähäpäästöisemmäksi.Kyllä, se olisi huono asia.
- Anonyymi
Olisi kyllä hyvä asia olla jokin tuoreen kuskin merkki. Esim. Kyproksella oli ainakin ennen vuokra-autoissa erivärinen rekkari, että erottuvat ja pystytään huomioimaan mahdollinen poikkeava ajosuoritus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä asia olla jokin tuoreen kuskin merkki. Esim. Kyproksella oli ainakin ennen vuokra-autoissa erivärinen rekkari, että erottuvat ja pystytään huomioimaan mahdollinen poikkeava ajosuoritus.
Pääsisi luuserit taas kouluttamaan uusia kuskeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä asia olla jokin tuoreen kuskin merkki. Esim. Kyproksella oli ainakin ennen vuokra-autoissa erivärinen rekkari, että erottuvat ja pystytään huomioimaan mahdollinen poikkeava ajosuoritus.
Jo tasa-arvon nimissä tuollainen jostain syystä merkitseminen olisi väärin ja eikös tuollainen ole jopa lainvastaista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsisi luuserit taas kouluttamaan uusia kuskeja.
Haluavatko autokoulun opettajiksi, vai mitä tarkoitat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo tasa-arvon nimissä tuollainen jostain syystä merkitseminen olisi väärin ja eikös tuollainen ole jopa lainvastaista?
Ainakin mielensä pahoittajien ja kukkahattutätien mielestä. Miten oikeasti sitten on lakien mukaan, niin sitä en tiedä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä asia olla jokin tuoreen kuskin merkki. Esim. Kyproksella oli ainakin ennen vuokra-autoissa erivärinen rekkari, että erottuvat ja pystytään huomioimaan mahdollinen poikkeava ajosuoritus.
Ei se tuoreudesta ole kiinni.
Naiset, mamut ja vanhukset saisi vaikkapa pois vasemmanpuoleisilta kaistoilta.
Se olisi iso parannus liikenteeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin mielensä pahoittajien ja kukkahattutätien mielestä. Miten oikeasti sitten on lakien mukaan, niin sitä en tiedä.
Tuo tasa-arvo ei nyt välttämättä ole pelkästään mielensä pahoittajien ja kukkahattutätien keksintö ja asia. Lievää vahvempi epäilys on, että jopa laissa tuosta on jotain mainittu, mutta tapaasi ei minullakaan tuosta tarkempaa tietoa ole.
Silti ja siitä huolimatta en mitään tuoreen tai vähemmän tuoreen kuskin merkitsemistä kannata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluavatko autokoulun opettajiksi, vai mitä tarkoitat?
Oliko sinulla koskaan kasikympin lätkää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko sinulla koskaan kasikympin lätkää?
Oli sellainen, eikä siitä koitunut mitään harmia tai muitakaan ihmeellisiä tilanteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli sellainen, eikä siitä koitunut mitään harmia tai muitakaan ihmeellisiä tilanteita.
Missä päin noin hyvä tilanne oli? Oman kokemuksen mukaan pääkaupunkiseudulla, Hämeenlinnan seudulla ja Tampereen seudulla kiusanteko oli käytännössä jatkuvaa, ja se loppui kuin taikaiskusta kun lätkästä pääsi eroon. Ei ole mitään järkeä palata siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo tasa-arvo ei nyt välttämättä ole pelkästään mielensä pahoittajien ja kukkahattutätien keksintö ja asia. Lievää vahvempi epäilys on, että jopa laissa tuosta on jotain mainittu, mutta tapaasi ei minullakaan tuosta tarkempaa tietoa ole.
Silti ja siitä huolimatta en mitään tuoreen tai vähemmän tuoreen kuskin merkitsemistä kannata.Liikenne ei ole tasa-arvo kysymys, eikä edes kuulu olla. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. Tieliikenne on eriarvoista ja kuuluukin olla. Ei siis ole mitenkään tasa-arvo asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikenne ei ole tasa-arvo kysymys, eikä edes kuulu olla. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. Tieliikenne on eriarvoista ja kuuluukin olla. Ei siis ole mitenkään tasa-arvo asia.
Nuo suuremman riskin jutut on pelkkää höpinää ja ymmärtämättömän paskapuhetta.
Tasa-arvosta on myös liikenteessä kyse jos tai kun yritetään joitain ajoneuvon kuljettajia merkitä sillä perusteella, että kuinka kauan on ajo-oikeus ollut. Tarpeettomana se 80 lätkäkin aikoinaan poistettiin, eikä sitä tai muuta muunnelmaa samasta teemasta enää kaivata ja vielä vähemmän tarvita.
- Anonyymi
Kaikille uusille kuljettajille , nopeusrajoitin 2vuotta . Rajoitettu 86 km,tunnissa .
- Anonyymi
Se 80 lätkä olisi ehdoton edellytys näille 17-vuotiaille kersoille !!!!
Jos motarille pitää päästä, niin vanhempi ja osaavampi kuski puikkoihin!
Kuinka monen nuoren pitää menehtyä ennen kuin tuon Bernerin vanhuksen laki-uudistus kumotaan?!!
Ja samalla mopoautot kieltoon! Ne on turhista turhimpia vehkeitä ja tientukkoja!- Anonyymi
Saahan siellä motarilla ajaa kaheksaakymppiä. Ei rekatkaan kulke paljoa sen enmpää. Rajoitin taitaa mennä päälle josaain 90km/h nopeudessa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-on-alin-sallittu-nopeus-moottoritiella/8752450
Sehän on hyvä harjoittelua ajella motarilla 80 lätkä persiissä rekkojen perässä. Itse sain ajokortin 90 luvun alussa ja ajoin monesti "lätkäkuskina" Hki-Järvenmpää väliä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan siellä motarilla ajaa kaheksaakymppiä. Ei rekatkaan kulke paljoa sen enmpää. Rajoitin taitaa mennä päälle josaain 90km/h nopeudessa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-on-alin-sallittu-nopeus-moottoritiella/8752450
Sehän on hyvä harjoittelua ajella motarilla 80 lätkä persiissä rekkojen perässä. Itse sain ajokortin 90 luvun alussa ja ajoin monesti "lätkäkuskina" Hki-Järvenmpää väliä.Kyllä siinä rekka tulee perään kiinni osoittamaan mieltä, kun motarilla ajaa 80 km/h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siinä rekka tulee perään kiinni osoittamaan mieltä, kun motarilla ajaa 80 km/h.
Jos rekatkin joutuvat hidastamaan vuoksesi moottoritiellä, niin aja jossain muualla.
Suurinta salittua...
Mittari sitätätä...
Ei viitsi edes selittää, kun ymmärrys ja kyvyt eivät vaan riitä tieliikenteeseen.
Kuljetusliikennettä ei pidä antaa kenenkään sabotoida.
Koko maan talous riippuu siitä.
Pitäisi ottaa kaikki mahdolliset keinot käyttöön tuollaisten poistamiseksi tieliikenteestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos rekatkin joutuvat hidastamaan vuoksesi moottoritiellä, niin aja jossain muualla.
Suurinta salittua...
Mittari sitätätä...
Ei viitsi edes selittää, kun ymmärrys ja kyvyt eivät vaan riitä tieliikenteeseen.
Kuljetusliikennettä ei pidä antaa kenenkään sabotoida.
Koko maan talous riippuu siitä.
Pitäisi ottaa kaikki mahdolliset keinot käyttöön tuollaisten poistamiseksi tieliikenteestä.Moottoritiellä, jolla on 100 km/h rajoitus, voi ja saa täysin laillisesti ajaa 80 km/h. Ohi pääsee kyllä, kun on ohituskaista. Vaatii toki ohittamistaitoa.
"58 §
Sallittu liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä (17.12.2020/1040)
Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä on vain moottorikäyttöisten ajoneuvojen liikenne sallittu.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuilla teillä ei kuitenkaan saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta puolustusvoimien ajoneuvoon tai erikoiskuljetuksessa käytettävään ajoneuvoon." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoritiellä, jolla on 100 km/h rajoitus, voi ja saa täysin laillisesti ajaa 80 km/h. Ohi pääsee kyllä, kun on ohituskaista. Vaatii toki ohittamistaitoa.
"58 §
Sallittu liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä (17.12.2020/1040)
Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä on vain moottorikäyttöisten ajoneuvojen liikenne sallittu.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuilla teillä ei kuitenkaan saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta puolustusvoimien ajoneuvoon tai erikoiskuljetuksessa käytettävään ajoneuvoon."Tulee nyt mieleen kaksi asiaa.
Todellinen nopeus ja kaasun pumppailu.
Vaikka laki ei suoraan kiellä, niin miksi pitäisi tahallaan tehdä kiusaa muille?
Onhan se tuokin elämän asenne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee nyt mieleen kaksi asiaa.
Todellinen nopeus ja kaasun pumppailu.
Vaikka laki ei suoraan kiellä, niin miksi pitäisi tahallaan tehdä kiusaa muille?
Onhan se tuokin elämän asenne.Nopeusjojoilu/nopeuden seilaaminen edes takaisin on haitaksi sujuvalle liikenteelle. Se on jopa haittaavampi asia, kuin hitaasti ajaminen. Väitän, että aika harva tekee tahallaan kiusaa muille. Ei voi tietää syytä, miksi joku ajaa tiettyä nopeutta. Motarilla pääsee kuitenkin helposti ohi. Jos ei pääse, niin syy löytyy sitten peiliin katsomalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusjojoilu/nopeuden seilaaminen edes takaisin on haitaksi sujuvalle liikenteelle. Se on jopa haittaavampi asia, kuin hitaasti ajaminen. Väitän, että aika harva tekee tahallaan kiusaa muille. Ei voi tietää syytä, miksi joku ajaa tiettyä nopeutta. Motarilla pääsee kuitenkin helposti ohi. Jos ei pääse, niin syy löytyy sitten peiliin katsomalla.
Monesti on myös kuultu ja törmätty ajatukseen, että monenmoista kiusaa liikenteessä tehdään juuri sen takia, kun minä siihen pystyn ja se on laillista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusjojoilu/nopeuden seilaaminen edes takaisin on haitaksi sujuvalle liikenteelle. Se on jopa haittaavampi asia, kuin hitaasti ajaminen. Väitän, että aika harva tekee tahallaan kiusaa muille. Ei voi tietää syytä, miksi joku ajaa tiettyä nopeutta. Motarilla pääsee kuitenkin helposti ohi. Jos ei pääse, niin syy löytyy sitten peiliin katsomalla.
"Väitän, että aika harva tekee tahallaan kiusaa muille. "
No ne harvat leveilevät täällä ylpeinä, miten m*lkkuja ovat kanssaihmisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti on myös kuultu ja törmätty ajatukseen, että monenmoista kiusaa liikenteessä tehdään juuri sen takia, kun minä siihen pystyn ja se on laillista.
Kiusanteko liikenteessä ei ole laillista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiusanteko liikenteessä ei ole laillista.
Kyllä liikenteessä voidaan kiusaa tehdä ja tehdään, ihan laillisesti.
Tuostakin asiasta on liikennepalstoilla aikojen saatossa keskusteltu, jopa useaan kertaan.
Hakematta nousee mieleen nimimerkki The Rat, tai jotain sinnepäin , joka, viisaana ja tietävänä kaverina on tuohonkin asiaan ilmaissut mielipiteensä juurikin siitä näkökulmasta, että mitä kaikkea kiusaa liikenteessä voidaan tehdä ja tehdään laillisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä liikenteessä voidaan kiusaa tehdä ja tehdään, ihan laillisesti.
Tuostakin asiasta on liikennepalstoilla aikojen saatossa keskusteltu, jopa useaan kertaan.
Hakematta nousee mieleen nimimerkki The Rat, tai jotain sinnepäin , joka, viisaana ja tietävänä kaverina on tuohonkin asiaan ilmaissut mielipiteensä juurikin siitä näkökulmasta, että mitä kaikkea kiusaa liikenteessä voidaan tehdä ja tehdään laillisesti.Kiusanteko ei ole koskaan liikenteessä laillista. Vaikka jotkut sitä kenties tekevät, niin laillista se ei silti koskaan ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiusanteko ei ole koskaan liikenteessä laillista. Vaikka jotkut sitä kenties tekevät, niin laillista se ei silti koskaan ole.
Juurikin laillisesti voi kiusaa tehdä ja tehdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192715Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701121Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2151119- 401035
- 61001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38951- 36926
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36837