Älä lataa kännykkä yöllä valvomatta

Anonyymi-ap

Tätä viestiä on kerrottu.
Sama koskenee myös sähköauton latausta, akku on teknisesti kuitenkin samanlainen kuin kännykässä, ja kännykkä latauksessa valvomatta varoitetaan nimenomaan akun syttymisen vaarasta

27

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan väärin olet käsittänyt tämänkin. Sähköautojen akkuja ei ihmeemmin ole latauksessa syttynyt, kännyköidenkin tapauksessa monesti syttyy se halvalla tehty laturi, kännykän latausvirrat suurempia verrattuna akun kokoon jne.

      • Anonyymi

        Ja kännykän akku ei todellakaan ole teknisesti samanlainen, vaan todella paljon erilainen. Harhaluuloihisi auttaisi jos osaisit ottaa selvää edes näiden asioiden perusteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kännykän akku ei todellakaan ole teknisesti samanlainen, vaan todella paljon erilainen. Harhaluuloihisi auttaisi jos osaisit ottaa selvää edes näiden asioiden perusteista.

        Patteripetteri molo pystyssä


    • Anonyymi

      Isompi riski on lataaminen 100%:iin. Siinä on todellinen oikosulkuriski, kun kennot on ladattu piripintaan. Jotkut valmistajat suosittelevat asettamaan latausrajaksi 80%.

      • Anonyymi

        Juu, ei ole mitään oikosulkuriskiä täyteen ladatessa.


      • Anonyymi

        Tuo 80% liittyy akun kestoon. 100% lataus lyhentää akun elinikää, oikosulkuriskiä siinä ei käsittääkseni ole. En ainakaan ole koskaan kuullt / lukenut.
        80% latausta suositellaan muuten myös mm. kännykkään. Kokeilin joskus, mutta akku loppuu turhan lyhyeen, eli 100% mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 80% liittyy akun kestoon. 100% lataus lyhentää akun elinikää, oikosulkuriskiä siinä ei käsittääkseni ole. En ainakaan ole koskaan kuullt / lukenut.
        80% latausta suositellaan muuten myös mm. kännykkään. Kokeilin joskus, mutta akku loppuu turhan lyhyeen, eli 100% mennään.

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/audin-maahantuoja-liimasi-noin-30-sahkoautoon-tarran-jotta-autoja-ei-ladattaisi-tayteen-seurauksena-voi-olla-tulipalovaara/9020042 <--- tässä tuorein

        Myös lg on valmistanut viallisia akkuja esim ioniq malleihin ja siinäkin oli tai on sama suositus


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuossa oli syynä epäily, että akustossa voi olla viallisia kennoja jotka tarkastetaan ja vaihdetaan ja sen jälkeen ei latausta rajoiteta.

        Eihän sitä voi tietää heti, onko autossa viallisia kennoja vai ei, vaan tämä voi ilmetä vasta myöhään jälkeenpäin. 100% lataaminen on nikkeliakuissa aina paloturvallisusriski, ns.maaginen raja on jossain 90%-100% välillä minkä jälkeen kennoissa alkaa tapahtumaan kemiallisia muutoksia mikä heikentää eristekerrosta.


    • Anonyymi

      Olennaisin ero noissa hommissa on kuitenkin se, että harvemmin autoa ladataan sängyn vieressä olevalla yöpöydällä.

      • Anonyymi

        Auto voidaan ladata autotallissa. Talli on tulessa jos auto syttyy. Vai pitääkö se ladata 50 metrin päässä taloista?


    • Anonyymi

      Pitää vain nukkua paristoauton vieressä latauksen aikana ja varustautua palovarottimilla sekä sammutuskalustolla

      • Anonyymi

        Kenelläkään ei ole kotona sellaista sammutuskalustoa, jolla sähköauton akkupalon saisi sammutettua. Eikä tule olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelläkään ei ole kotona sellaista sammutuskalustoa, jolla sähköauton akkupalon saisi sammutettua. Eikä tule olemaan.

        Jos hälytys ja herätys tulee kun ensimmäiset savut näkyy, ehkä ehtii tehdä jotain


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hälytys ja herätys tulee kun ensimmäiset savut näkyy, ehkä ehtii tehdä jotain

        Ehkä jotain voi ja ennättääkin tehdä, jos palo ei ole saanut alkuaan akusta - mutta mitä? Autoon tuskin edes pääset, sähköinen käsijarru päällä yms. Vaikka pääsisi sisään ja saisi jarrut pois päältä, niin kuka jaksaa työntää parin tonnin järkälettä?

        Hinausköysi koukkuun ja tarpeeksi vahva veturi, niin saisihan sen nykäistyä kauemmaksi. Taitaa vaan olla käytännössä enempi teoriaa.
        Onneksi sähköautojen palot eivät ainakaan toistaiseksi ole mitenkään yleisiä.


    • Anonyymi

      Kukaan ei pysty siihen, että lataisi laitteitaan vain valvonnan alla. Lähes kaikilla kun on useita ladattavia laitteita, meiläkin ainakin 20 kpl.
      Mahdotonta edes muistaa onko partakone, hammasharja, puhelin tms. latauksessa. Kun lataa autotallissa vaikkapa porakoneen akkua, niin lataukseen se lähes aina unohtuu muillakin kuin minulla.
      Tulikin mieleen, että siimaleikkurin akku taitaa olla edelleen laturissa ja on ollut jo pari viikkoa...

      • Anonyymi

        Hermot menee kaikkien noiden ladattavien kanssa. Pitää joka ilta tehdä iltakierros autotallia myöten, ettei vain mitään laturia/latausta jää päälle yöksi. Kun olen poissa kotoa, pitää muistaa soittaa vaimolle, että ottaa kaikki laturit pois päältä autotallia myöten. Lapsia ei voi missään tapauksessa jättää hetkeksikään yksinään kotiin latureiden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hermot menee kaikkien noiden ladattavien kanssa. Pitää joka ilta tehdä iltakierros autotallia myöten, ettei vain mitään laturia/latausta jää päälle yöksi. Kun olen poissa kotoa, pitää muistaa soittaa vaimolle, että ottaa kaikki laturit pois päältä autotallia myöten. Lapsia ei voi missään tapauksessa jättää hetkeksikään yksinään kotiin latureiden takia.

        Asun hirsitalossa, jossa autotalli on saman talon sivupäädyssä. En uskalla ajatellakaan patteriauton hankintaa. On ne vain niin palovaarallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun hirsitalossa, jossa autotalli on saman talon sivupäädyssä. En uskalla ajatellakaan patteriauton hankintaa. On ne vain niin palovaarallisia.

        Tunnen pari vanhempaa autoasentajaa, jotka eivät missään tapauksessa säilytä autojaan talon yhteydessä olevassa autotallissa. Ja kyse on kaikenlaisista autoista.
        Vuosikymmenten kokemus lienee opettanut.

        Aiheesta vielä mieleen. Olin nuorena töissä postiautovarikolla, jossa säilytettiin kymmeniä autoja. Joka ainoaan autoon raskaimmasta rekasta - henkilöautoon oli asennettu päävirtakytkin. Välittömästi ajon jälkeen kaikista autoista täytyi kääntää päävirtakytkin nollille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun hirsitalossa, jossa autotalli on saman talon sivupäädyssä. En uskalla ajatellakaan patteriauton hankintaa. On ne vain niin palovaarallisia.

        Merikontin tapainen talli on ainoa turvallinen talli sähköauton lataamiseen.


    • Anonyymi

      Ttrollitehtaan PROVO ! ! Älä kommentoi ! !

      • Anonyymi

        Miksi? Ihan asiallinen kommentti . Moni ajattelee juuri noin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Ihan asiallinen kommentti . Moni ajattelee juuri noin!

        Ei kukaan noin ajattele, oikeasti.
        Kun auton lataa säännösten mukaisilla laitteilla, niin riski on mitättömän pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan noin ajattele, oikeasti.
        Kun auton lataa säännösten mukaisilla laitteilla, niin riski on mitättömän pieni.

        Norjassa Maahantuoja Jaguar Land Rover Norge on varoittanut omistajia kirjallisesti siitä, että kyseisiä Jaguar I-Paceja ei saa ladata rakennusten vieressä.


    • Anonyymi

      Sähköauto pystyy kärvähtämään levossa, latauksessa ja likkeessä. Bensa-auto vain liikkeessä. Siis täysin spontaanisti.

      Kohta maailma palaa.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Paljon on autoja palanut parkissa ollessakin.


    • Anonyymi

      Päivällä ei voi ladata kun on koko ajan liikenteessä ja jos lataakin ei sitä varmaan valvo sen kummemin kuin yölläkään nimittäin sitä latausprosessia. Parempi laittaa puhelin sellaiselle alustalle latautumaan, että ei aiheuta palaessaan sen suurempia vahinkoja, jos ei muuta keksi niin vaikka kattilaan yön ajaksi latautumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2413
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      848
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      807
    7. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      786
    8. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      755
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

      Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      694
    Aihe