Mitä sähköauton lataus oikeasti maksaa?

Anonyymi-ap

23

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauton lataukseen riittää normaali lämmitystolppa 16A sulakkeella, tai vastaava suko-pistorasia. Siitä sitten ladataan sellaisella älykkäällä latauskaapelilla 8-12A virralla. Pari yli yön latausta viikossa riittää, jos ajomäärät melko normaaleja (n. 15.000 km vuodessa).

      • Anonyymi

        Ja minulle se tällä hetkellä maksaa 17 senttiä per kWh. Sadan kilometrin ajolle tulee näillä säillä hintaa n. 2 euroa ja 30 senttiä. Kaapeli maksoi reilut pari sataa euroa.


    • Anonyymi

      Minä laitatin 11kW latausaseman parkkipaikalleni ja säätimen sähkökaappiin, jotta 3x25A liittymän tehoja ei ylitetä vahingossa. Maksoi 1300€, ja asunnon arvo nousi samalla. Yhtiössä tehtiin päätös latureista jo vuosia ennen ensimmäisen asennusta. Kukin maksaa omansa, kuin myös sähkön. Latailen autoa silloin, kun sähkö on melkein ilmaista, eli maksan käytännössä vain sähkön siirrosta ja verot. Riittää, kun kerran viikossa ajastaa lataamaan. Mökillä on 3-vaihe matkalaturi ja pörssisähkö. Halpaa ja huoletonta. Autossa on muutama rfid lätkä kaiken varalla. En ole vielä tarvinnut kertaakaan.

      • Anonyymi

        Voimavirtapistorasiaan kytkettävä säädettävä laturi maksoi n. 500 €, siitä saa max 11 kW lataustehon. Tyhjäkin akku latautuu 11 kW:llä 7 tunnissa, mutta eipä akku vielä koskaan ole ollut täysin tyhjä. Kun useimmiten ei ole kiire, niin latailen autoa vain n. 4 kW tehoilla.
        Puoli vuotta sähköautoiltu,eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut latailla muualla kuin kotona ja mökillä. Sillain kätevä tuo töpselilaturi, että se on helppo ottaa mukaan.
        En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimavirtapistorasiaan kytkettävä säädettävä laturi maksoi n. 500 €, siitä saa max 11 kW lataustehon. Tyhjäkin akku latautuu 11 kW:llä 7 tunnissa, mutta eipä akku vielä koskaan ole ollut täysin tyhjä. Kun useimmiten ei ole kiire, niin latailen autoa vain n. 4 kW tehoilla.
        Puoli vuotta sähköautoiltu,eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut latailla muualla kuin kotona ja mökillä. Sillain kätevä tuo töpselilaturi, että se on helppo ottaa mukaan.
        En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi...?

        Piti kirjoittaa: En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi omakotiasukkaalle...? Taloyhtiöissä toki ymmärrän latausaseman ja kulutuksen seurannan tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voimavirtapistorasiaan kytkettävä säädettävä laturi maksoi n. 500 €, siitä saa max 11 kW lataustehon. Tyhjäkin akku latautuu 11 kW:llä 7 tunnissa, mutta eipä akku vielä koskaan ole ollut täysin tyhjä. Kun useimmiten ei ole kiire, niin latailen autoa vain n. 4 kW tehoilla.
        Puoli vuotta sähköautoiltu,eikä ole vielä kertaakaan tarvinnut latailla muualla kuin kotona ja mökillä. Sillain kätevä tuo töpselilaturi, että se on helppo ottaa mukaan.
        En ihan ymmärrä mikä kiinteän kotilatausaseman etu olisi...?

        Latailin plugaria matkalaturilla vuosia ennen kiinteän hankintaa, joten jomma on tuttua. Kiinteä laturi on kotona kätevämpi, siitä saa sen 11 kW silloin, kun liittymässä ei ole paljoa kuormaa, vähemmän, jos on paljon kuormaa. Täysin automaattisesti, ja latausjohto on aina valmiina odottamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latailin plugaria matkalaturilla vuosia ennen kiinteän hankintaa, joten jomma on tuttua. Kiinteä laturi on kotona kätevämpi, siitä saa sen 11 kW silloin, kun liittymässä ei ole paljoa kuormaa, vähemmän, jos on paljon kuormaa. Täysin automaattisesti, ja latausjohto on aina valmiina odottamassa.

        Kuormanhallinta on varmasti asiaa ainakin sähkölämmitteiesessä talossa. Meillä homma on vaan vähän monimutkaisempi... Kuormanhallinta olisi pakkasilla tarpeen, mutta puolisen vuotta saadaan paneeleista sähköä aika kivasti. Pystyn yleensä lataamaan autoa aamusta iltapäivän tunneille, jolloin tuotto on parhaimmillaan.
        Olisko yksinkertaisin ratkaisu laittaa 3-vaihe kellokytkin ja säätää se aloittamaan lataus aamulla, vai milainen ratkaisu olisi hyvä? Kovin isoja summia en haluaa utomatiikkaan sijoittaa.


      • Anonyymi

        Minulle on toistaiseksi riittänyt 2,2 kW (10A) latausteho, toimii talvella ja kesällä. Auto latautumaan aina kun pihaan tullessa on alle 40% latausta akussa jäljellä, seuraavana aamuna lähtiessä on n. 80-85%. Välillä voi käydä latailemassa kaupallisista AC latureista (esim. kaupan pihassa) kun autossa on nopsakka 22kW AC laturi. DC pikalatausta on tarvinnut hyvin vähän harrastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on toistaiseksi riittänyt 2,2 kW (10A) latausteho, toimii talvella ja kesällä. Auto latautumaan aina kun pihaan tullessa on alle 40% latausta akussa jäljellä, seuraavana aamuna lähtiessä on n. 80-85%. Välillä voi käydä latailemassa kaupallisista AC latureista (esim. kaupan pihassa) kun autossa on nopsakka 22kW AC laturi. DC pikalatausta on tarvinnut hyvin vähän harrastaa.

        Just näin. Miksi tehdä asiasta tuon vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin. Miksi tehdä asiasta tuon vaikeampaa.

        Yhdelle riittää, toiselle ei. 10 A virralla saa akkuun 10 tunnissa vain parikymmentä kWh sähköä, joka on aika mitätön määrä vallankin talviolosuhteissa.
        Itse en kaupan pihassa viitsisi latailla, en ainakaan 22 kW tehoilla. Ei harrasteta jättimarketteja, joten meillä menee kauppareissuilla max 20 min.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdelle riittää, toiselle ei. 10 A virralla saa akkuun 10 tunnissa vain parikymmentä kWh sähköä, joka on aika mitätön määrä vallankin talviolosuhteissa.
        Itse en kaupan pihassa viitsisi latailla, en ainakaan 22 kW tehoilla. Ei harrasteta jättimarketteja, joten meillä menee kauppareissuilla max 20 min.

        Tuo vastaa noin 100 km toimintamatkaa, joka on enemmän kuin useimpien päivittäinen ajomatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vastaa noin 100 km toimintamatkaa, joka on enemmän kuin useimpien päivittäinen ajomatka.

        Unohdit vaan, että ~20 kilowattitunnilla pääsee nollakeleillä maantiellä sen 100 km, mutta kovemmilla pakkasilla huomattavasti vähemmän. Ja jos pakkasen päälle hidasta kaupunkiajelua, niin range pienenee tuostakin. Myös motarinopeudet nostavat kulutusta huomattavasti.
        Sähköauto on ihan hyvä ja kiva peli, mutta ominaisuuksia ei pitäisi liioitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit vaan, että ~20 kilowattitunnilla pääsee nollakeleillä maantiellä sen 100 km, mutta kovemmilla pakkasilla huomattavasti vähemmän. Ja jos pakkasen päälle hidasta kaupunkiajelua, niin range pienenee tuostakin. Myös motarinopeudet nostavat kulutusta huomattavasti.
        Sähköauto on ihan hyvä ja kiva peli, mutta ominaisuuksia ei pitäisi liioitella.

        Sähköautoissa energiankulutus on todellisuudessa pienempää kaupungissa kuin maantiellä, koska sähköautoissa on jarrutusenergian talteenotto jota ei polttiksissa ei ole.

        Lisäksi useimpien arkiajo on pikemminkin alle 50 km.

        Ja edelleen, akku voi koko ajan ladata vaikka välillä 40-80% joten siellä on aina varausta pidemmäksi matkaksi tarvittaessa. Laittaahan useimmat kännykänkin lataukseen kauan ennen kuin lataus on nollassa.


    • Anonyymi

      Verorahoilla ja helvetin paljolla sellaisella tuettua " halpaa sähköä ".
      Vasupöljät ei tajua mitään.
      UUsia ydinvoimaloita ei sitten rakenneta !!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Sinä et vissiin käytä lainkaan sähköä turbouuno?


    • Anonyymi

      Latauksen hinnasta on kätevää puhua, kun sähköauton suurimmat kuluerät on rahoituksen hinta ja arvonalennus. Kerratkaa vielä kuinka halpaa ajamista, niin saadaan nauraa yhdessä.

      • Anonyymi

        Kyllä se hinnanalennus suurin menoerä kaikissa uusissa autoissa vähänkin kalliimmissa hintaluokissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se hinnanalennus suurin menoerä kaikissa uusissa autoissa vähänkin kalliimmissa hintaluokissa.

        Jos ajaa yhden auton loppuun saakka niin arvonalenemaa per vuosi ei tarvitse miettiä, ainoastaan hankintahintaa kun on pakko ostaa auto. Tämä pätee kaikkiin normaaleihin autoihin.

        Ja rahoituksen hintaa ei tarvitse miettiä jos ostaa auton käteisellä. Jopa osa sähköautoista ostetaan käteisellä, varsinkin käytetyt sähköautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa yhden auton loppuun saakka niin arvonalenemaa per vuosi ei tarvitse miettiä, ainoastaan hankintahintaa kun on pakko ostaa auto. Tämä pätee kaikkiin normaaleihin autoihin.

        Ja rahoituksen hintaa ei tarvitse miettiä jos ostaa auton käteisellä. Jopa osa sähköautoista ostetaan käteisellä, varsinkin käytetyt sähköautot.

        Minäkin ostin viime kuussa parivuotiaan sähköauton, käteisellä. Osan hinnasta kuittasi vanha vaihtoauto, osan pankkikortti.


      • Anonyymi

        Kyllä se viiden kympin auto maksaa sen saman, kulki se sitten millä tahansa. Jos joku haluaa ajaa tonnin pommilla, niin siitä vain, oma valinta. Minä haluan ajaa paremmalla, vaikka se vähän maksaisikin. Rahoituskustannus höylätään pankkikortilta, enkä lainaa ala kyselemään.


    • Anonyymi

      Meillä sähkön siirtomaksu on kiinteä ja määräytyy käytettyjen kilowattien perusteella, kun näitä lukee lasketaan vain sähkön hinta, minä lasken siirron myös sähkökustannukseen koska se liittyy asiaan erottamattomasti ainakin täällä carunan alueella.

      • Anonyymi

        Toki siirto ja verot on aina maksettava, vaikka sähkön saisikin ilmaiseksi. Ne eivät kuitenkaan ole mitään verrattuna bensan tai dieselin hintaan. Pieniä hiluja, pieni korotus talon sähkölaskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki siirto ja verot on aina maksettava, vaikka sähkön saisikin ilmaiseksi. Ne eivät kuitenkaan ole mitään verrattuna bensan tai dieselin hintaan. Pieniä hiluja, pieni korotus talon sähkölaskuun.

        Ei ihan aina. Paneeleista saatavasta sähköstä ei mene siirtomaksua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe