Ajelin viime kuussa Saksan ja Ranskan läpi Espanjaan.
Kaikissa noissa maissa maksetaan käteisellä enemmän kuin kortilla. Saksassa esim jopa Lidleissä ihmiset maksavat kireettämästi käteisellä, laskeskellen rauhassa kolikoita, jotta saa tasaraha, jos mahdollista. Samalla vaihdetaan muutama ystävällinen asia kassan kanssa ja jonottavat ihmiset ovat rentoja ja stressittömiä. Espanjassa pienemmillä paikkakunnilla maksupääte on kassan takana ja otetaan esiin harvoin tarvittaessa.
Suomessa ihmiset on mukakiireisiä ja hermostuneita, on kiire kotiin somettamaan ja käyttämään aikaa digi itsepalveluun milloin minkäkin asian hoitamiseksi.
Muualla maksetaan käteisellä
16
198
Vastaukset
- Anonyymi
Käteinen ei ole vain valinta maksutavan tai sen nopeuden välillä. Se on valinta siitä, kuka hallitsee koko maksutapahtumaa ja sen osapuolten tietoja.
"Rahanpesulaki" on puolestaan puhdas pyrkimys (ja selitys) ottaa kaikki maksutapahtumat hallintaan.
Ja ainoa laillinen tapa kansalaisen vastustaa tätä rahankäytön vallan anastamista pois kansalaiselta, on käyttää väkisin käteistä.
Käyttäkää käteistä!- Anonyymi
Kyllä. Ja niin tehdäänkin muualla. Suomi on joku Digi ja kontrolli koelaboratorio, koska suomalaiset kävelee vaikka rinteestä alas, jos niin käsketään
- Anonyymi
Noissa maissa on myös veronkierto on yleisempää. Jopa sääntöjä rakastavassa Saksassa ravintoloilla on yleisesti kaksinkertainen kirjanpito jossa osa niin myynnistä kuin palkoista menee ohi kirjanpidon.
- Anonyymi00012
Rantoloihin ne vaan rahat meni Suomessakin.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Rantoloihin ne vaan rahat meni Suomessakin.
Ravintoloihin ja baareihin.
- Anonyymi
Ei piä paikkaansa.
- Anonyymi00005
Erittäin hyvä toteamus. Lisäisin vielä että mm saksassa on paikoin vaikea pärjätä jos ei ole käteistä. tullut monesti esile. mm hostelleissa ja hotelleissa on vaadittu käteistalletus pantiksi avaimista.
- Anonyymi00007
Oot raissannut joskus 80-luvulla selkeesti viimeksi hahaha buahaha. Käteistalletus avaimista hahaha buahhahaha.
- Anonyymi00006
Käteistä ei katsota hyvällä koska rahaliikennettä tahdotaan kontrolloida täysin. Itse ainakin käytän käteistä aina kun mahdollista.
- Anonyymi00008
Hyvä että teet niiin. Minäkin varaan hieman käteistä häiriöiden varalta ja jos jotain yksityiskauppaa tulee eteen, voi heti maksaa.
Suuret rikokset ja kavallukset tehdään verkossa...
- Anonyymi00009
Käteinen on suosittua monissa maissa koska käteisestä ei tarvitse maksaa veroja.
- Anonyymi00010
Italiassa ei kesällä käynyt takseissa kuin käteinen.
- Anonyymi00017
minä ja moni tuttava, me maksamme kaiken käteisellä.
koska se on järkevää ja rahan käyttö on siinä niin hyvin omassa hallinnassa.
Ja jos kätenen ei kelpaa, niin jää bensat tai muut ostokset sitten tekemättä...
siirryn sellaiseen paikkaan, missä käteinen käy ! - Anonyymi00018
Olipa sattuma, että ajelit juuri siellä ja juuri viime kuussa.
- Anonyymi00019
Suomessa kaikilla kiire jopa kassajonossa, kun edessä oleva vielä hoitaa asiaansa. Mä, mulle, mun perheelle, heti, kaikki, mun ei tarvi odottaa mitään, mun Tesla, mun Nato hoitaa kaiken!
- Anonyymi00020
hyvä
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424380
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1384119- 643766
- 1183703
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans343567Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe743403- 922970
- 542845
- 252666
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142374