Ennen se oli vakiovaruste. En muista että meillä olisi kun kotona vielä asuin, siihen mennessä ollut sellaista autoa jossa ei koukkua olisi ollut. Sama oli kavereiden vanhempien autoissa. Tuolla kun katsoo vanhempaa kalustoa niin lähes kaikissa on koukku. Minulla on ollut useita autoja ja jokaisessa on ollut koukku.
Nyt ajattelin ostaa uudemman mutta kuitenkin käytetyn niin koukkuja ei ole oikeastaan missään. Niissä autoissa missä se oli maksoi taas käytettynäkin niin paljon ettei viitsi ostaa. Kyllä pitää kukkaroa avata kunnolla että saa koukun. Pitänee ostaa sitten ilman ja maksaa sellaiset 2000 euroa siitä erikseen. Tai sitten ajaa vain näillä romuilla.
Miksei autoissa ole enää koukkua?
33
284
Vastaukset
- Anonyymi
Koukku ei ole koskaan ollut vakiovaruste.
- Anonyymi
Oli se sillä että jokaisessa autossa se oli. Ihmiset ottivat sen koska se kuuluu autossa olla.
- Anonyymi
Viimeisessä autossani, jossa oli koukku, sitä ei tullut käytettyä kertaakaan sinä 6 vuotena, jonka sillä ajoin. Parissa viimeisessä ei ole ollut, enkä ole sitä kaivannut.
- Anonyymi
Koukku asennettuna maksaa alle 1000 euroa, lisävarusteena tuplat.
- Anonyymi
Vakiona koukku taitaa olla vain Tesla Model Y:ssä.
- Anonyymi
Kysymys on vähän niin kuin että miksei tädillä ole m-nia. Kysehän on pohjimmiltaan siitä ettei näillä sähköhammasharjamoottorisilla autoilla ole vetokykyä kiskoa mitään romukuormaa 400 km mökkimatkoilla mäissä ja sorateillä kaukana latureista.
Toinen syy on se että uusiin edes jonkinlaisiin polttomoottoriautoihin laitetaan jotain "suzuki alto"- tyylisiä ympäristöystävällisiä 3 sylinterisiä 1,0 litraisia moottoreita joissa joku takuuaikana laukeava turboahdin, ja vääntöä vähemmän kuin puuceen ovessa. hybridimoottorien ja akustojen tehden perheautosta vanhan ajan pakettiauton painoisen, miten sellaisella nykyautolla joku haluaisi enää uhmata kohtaloa asentamalla vetokoukun ? millä voimilla ?
Kyllä se on sillä lailla että pidetään ne oikeat autot eli vanhat perus autot ja peräkärryt yhdessä ja ei sekoiteta näitä ympäristöautoja mihinkään kuorman vetoon viittaavaankaan.- Anonyymi
Kaikenlaisia satuja sitä taas kuulee...
Sähköautoissa toimintamatka toki lyhenee, muuten voimalinjan suhteen erittäin hyviä kärryn vetoon.
Muuten vetomassat riippuvat paljon myös siitä onko valmistaja huomioinut suunnittelussa perävaunun vedon, perinteisesti joillakin kaukoidästä tulevilla merkillä/malleilla vetomassat ovat olleet lähes olemattomat (käytännössä jollain 400 kg:n vetomassalla ei tee oikein mitään, saman kokoluokan euroautossa voi helposti olla 1200 kg). Ja voimaa ja suorituskykyä siinä litraisessakin turbokoneessa on enemmän kuin jossain menneen ajan kaksilitraisessa vaparissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikenlaisia satuja sitä taas kuulee...
Sähköautoissa toimintamatka toki lyhenee, muuten voimalinjan suhteen erittäin hyviä kärryn vetoon.
Muuten vetomassat riippuvat paljon myös siitä onko valmistaja huomioinut suunnittelussa perävaunun vedon, perinteisesti joillakin kaukoidästä tulevilla merkillä/malleilla vetomassat ovat olleet lähes olemattomat (käytännössä jollain 400 kg:n vetomassalla ei tee oikein mitään, saman kokoluokan euroautossa voi helposti olla 1200 kg). Ja voimaa ja suorituskykyä siinä litraisessakin turbokoneessa on enemmän kuin jossain menneen ajan kaksilitraisessa vaparissa.Sähkömoottori on ylivoimainan voiman kontrollissa mikä helpottaa kärryn vetoa.
Hyvän käsityksen polttiksen toimivuudesta kärryn vetoon saa DSG-nytkyttimellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkömoottori on ylivoimainan voiman kontrollissa mikä helpottaa kärryn vetoa.
Hyvän käsityksen polttiksen toimivuudesta kärryn vetoon saa DSG-nytkyttimellä.Vähän laajemmin vielä ajateltuna manuaalivaihteistoilla ja nykyisillä kaksoiskytkin-automaateilla erityisesti kuormatun kärryn peruuttaminen ylämäkeen on todellista herkkua...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkömoottori on ylivoimainan voiman kontrollissa mikä helpottaa kärryn vetoa.
Hyvän käsityksen polttiksen toimivuudesta kärryn vetoon saa DSG-nytkyttimellä.VW DSG kytkin nyt on jonkun sähkömoottori-uskovaisen insinöörin salajuoni sabotoida bensa-autoilun mainetta, ja siihen päälle vielä kaasurähdysvaarat kaasu hybrid VW passateissa. Oliko samat henkilöt asialla jotka manipuloivat USA päästöilmoituksia ja jäi kiinni ? en ota kantaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikenlaisia satuja sitä taas kuulee...
Sähköautoissa toimintamatka toki lyhenee, muuten voimalinjan suhteen erittäin hyviä kärryn vetoon.
Muuten vetomassat riippuvat paljon myös siitä onko valmistaja huomioinut suunnittelussa perävaunun vedon, perinteisesti joillakin kaukoidästä tulevilla merkillä/malleilla vetomassat ovat olleet lähes olemattomat (käytännössä jollain 400 kg:n vetomassalla ei tee oikein mitään, saman kokoluokan euroautossa voi helposti olla 1200 kg). Ja voimaa ja suorituskykyä siinä litraisessakin turbokoneessa on enemmän kuin jossain menneen ajan kaksilitraisessa vaparissa.Suosittelen kaasunaamarin ostoa näille 1800 kiloa painavien sähköhybrid farmarien käyttäjälle vetäessään niitä rekisteriotteen maksiimi 200 kilon best net mini - "polkupyöräkärryjä". Kytkimen palaminen kun tuottaa sellaista paksua pistävää savua, ja toisinaan litium akun ylikuormitus palokaasuja....
Eijeijei milleniaalit, pysykää te niissä mopoautoissa ja kiskokaa sitä energiajuomaa ja sähkötupakkaa/jäähdytysnestetiiviste esanssia, siinä teille riittämiin rasitusta. Uudet autot eivät kestä sitäkään vertaa.
- Anonyymi
No, nuorempana ajoin käytetyillä, ja kyllä minun kahteen farmariin piti ostaa uusi koukku, kun niissä ei sellaista ennestään ollut. Yhdessä uudemmassa koukku oli valmiina. Uudet autot olen sitten tilannut koukulla, mutta kyllä se lisätilauksena aina on mennyt. Nykyiseen sitä ei saanutkaan kuin tehdastilauksena.
Olisiko niin, että meitä kärryn kiskojia on vain nykyään vähemmän? Nykyisellä hybridillä en huomaa eroa käyttäytymisessä kärryn kanssa riippumatta siitä, onko polttis käynnissä vai ei.- Anonyymi
Nettiautosta pikahaulla alle/yli 10-vuotiaat autot niin ei suhteellisesti juuri mitään eroa, kummassakin ryhmässä noin kolmasosassa autoista on koukku.
Tosin monessa uudemmassa autossa on irrotettava/piiloon taittuva koukku joten liikenteessä saattaa vaikuttaa siltä että koukkuja on uudemmissa autoissa vähemmän. - Anonyymi
"Nykyisellä hybridillä en huomaa eroa käyttäytymisessä kärryn kanssa riippumatta siitä, onko polttis käynnissä vai ei."
se johtuu vain siitä että vedät kärryn lisäksi jotain "nappeja" tai "sätkää", etkä tiedä maailmanmenosta juuri mitään muutenkaan vaikutuksen alaisena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nykyisellä hybridillä en huomaa eroa käyttäytymisessä kärryn kanssa riippumatta siitä, onko polttis käynnissä vai ei."
se johtuu vain siitä että vedät kärryn lisäksi jotain "nappeja" tai "sätkää", etkä tiedä maailmanmenosta juuri mitään muutenkaan vaikutuksen alaisena.Helpottiko?
- Anonyymi
Se maksaa sen extran siihenkin uuteen autoon. Maksa uudesta tai käytetystä... saat sen koukun.
- Anonyymi
Vetokoukkua ei normaaleissa ha ole ollut koskaan, mutta hinausköyttä varten on varmaan monissa edelleen paikka mihin sen köyden saa tai kiinni ruuvvattava silmukka.
Automaattejahan ei saa hinata pitkiä matkoja, mutta kai ojasta voi vetää. Entäs sähköautot, voiko niitä hinata, lavoilla ainakin kuljetetaan usein kun vikaantuvat. - Anonyymi
Nykyisen hallituksen talouskuritukset pitää huolen ettei suomalaisilla ole jatkossa varaa;
a. alitehoisiin tai minkään tehoisiin uusiin autoihin, oikeisiin tai leikki-sähköversioisiin
b- ihmisillä ei ole varaa vetokoukkuun tai peräkärryyn,
c. ihmisillä ei ole enää mitään syytä vetää mitään mihinkään, kun ei ole varaa mökkiin tai veneeseen.
Sitten kun suomalaiset kulkee kaikki vanhoilla kierrätyskeskuksen polkuyörillä rinkka haisevia vaihtovaatteita mukana ja vaeltelee kaduilla tutkimassa roskiksista ruokaa, kukaan ei enää mm. täällä kysele koukkujen puutteesta nykyautoissa.
Katsokaa mitä puoluetta äänestätte eduskuntavaaleissa, tai jää koukulliset autot historiankirjoihin
kuntavaali oli oikeaan suuntaan.- AnonyymiUUSI
Suurin osa suomalaisista ei tarvitse peräkärryä ollenkaan eikä ikinä vedä mitään autolla. Minulla oli 7 vuotta auto, jossa oli vetokoukku, mutta en käyttänyt sitä kertaakaan. Ja monia ei kiinnosta mökit ja veneet pätkänkään vertaa. Itse en ainakaan ikinä venettä osta, en edes vaikka saisin miljoonia lotossa.
Itse asiassa uusissa autoissa ei ole usein koukkua, koska sitä ei vain ole koettu tarpeelliseksi. Jos jollain on varaa ostaa yli 40 tonnin uusi auto niin hänellä olisi ollut kyllä varaa laittaa siihen koukkukin. Kyse on siis pelkästä valinnasta, ei köyhyydestä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei tarvitse peräkärryä ollenkaan eikä ikinä vedä mitään autolla. Minulla oli 7 vuotta auto, jossa oli vetokoukku, mutta en käyttänyt sitä kertaakaan. Ja monia ei kiinnosta mökit ja veneet pätkänkään vertaa. Itse en ainakaan ikinä venettä osta, en edes vaikka saisin miljoonia lotossa.
Itse asiassa uusissa autoissa ei ole usein koukkua, koska sitä ei vain ole koettu tarpeelliseksi. Jos jollain on varaa ostaa yli 40 tonnin uusi auto niin hänellä olisi ollut kyllä varaa laittaa siihen koukkukin. Kyse on siis pelkästä valinnasta, ei köyhyydestä.Lisään... Ja jos tarvetta koukulle ja kärrylle tulee korkeintaan pari kertaa vuodessa niin koukkuun ja kärryyn ei kannata panostaa. Silloin voi vuokrata pakun tai tilata kotiinkuljetuksen ja se tulee halvemmaksi. Jotta vetokoukusta ja kärrystä olisi jotain hyötyä niin sitä pitäisi tarvita usein.
- Anonyymi
On se kaikissa ollut ja tulee olemaan. Koukutonta ei voisi olla, koska ei saa kärriä kiinni ja jää kaikki kuljettamatta.
Juuri asensin uuden koukun yhteen autoon, 150€ laadukkaan uuden. Momenttiavaimella pultit kiinni, dinitrolin massalla koukkurungon suojaus, pulttien kannat. Kestävä laadukas rasia joka ei murene tai halkeile ajan saatossa. Musta muovinen hattu nupin päälle suojaksi niin rasva pinta pysyy ja ei pääse ruostumaan.
1000-2000 euroa uuden koukun asennuksesta on hirvittävä hinta. Liian, korkea suhteessa koukkujen hintaan ja olemattomaan työhön.
Koukun teko maksaa muutamista kympeistä ylöspäin teollisuudessa jossa niitä tehdä sarjoja esim Euroopan maissa. - Anonyymi
Pari vuotta sitten asensin Sitikan pikkuautoon koukun itse, aika helppo homma lopulta. Tilasin Saksasta verkkokaupasta 130 eurolla ja Biltemasta sähköpistoke johtohässäkkä 7 eurolla.
Sitä ennen olin kysynyt mikä lie koukunasennuksen keskittyneeltä ketjulta, niin 450 e asennettuna heidän hintansa. Järjetöntä, 1m5 tunnin työstä.- AnonyymiUUSI
Nykyautoihin itseasennuksen jälkeen pitää yleensä käydä merkkiliikkeessä päivittämässä ohjelmaan, että autossa on asennettuna koukku. Keskiverto autoilijalla ei ole paikkaa, työkaluja ja osaamista asentaa itse koukkua ja jos vaikka olisi, niin aika harva sitä viitsii tehdä kuin vanhaan ritsaan.
- AnonyymiUUSI
Vielä 80-luvulla tavallinen duunarikin pystyi hankkimaan uusia autoja ja omakotitalon ja ok-talon rakentamisessa ja ylläpidossahan tarvitsee peräkärryä niin usein että se vetokoukku oli lähes välttämätön. Niistä ajoista on suomalaiset köyhtyneet niin paljon että uusien autojen myyntiennätys jäi sinne 1989 vuoteen ja harvalla on enää rahaa rakennella omakotitaloja saati ostaa niitä, joten koukullekaan ei ole tarvetta kun ei ole kerrostalon pihalla kuin yksi kallis kk-maksullinen paikka autolle, kärrille ei ole paikkaa. Työttömyyskin on paljon suurempaa kuin 80-luvulla, se räjähti jo 90-luvulla eikä ole koskaan laskenut enää lähellekään 80-luvun lähes täystyöllisyyden tasoa. Suunta on kohti entistäkin suurempaa työttömyyttä kun automaatio ja tekoäly korvaavat ihmistyöntekijöitä jatkossa entistäkin enemmän.
- AnonyymiUUSI
Aika harva tarvitsee autossaan vetokoukkua ja se on aina ollut uusissa autoissa lisävaruste.
- AnonyymiUUSI
Jos katsot uudempia autoja liikenteessä niin niissä ei yleensä näy koukkua ilman kärryä, koska niissä on usein piiloon taittuva koukku. Joten koukku otetaan esiin vain kun vedetään kärryä.
- AnonyymiUUSI
Irrotettavat koukut osaa ruostua niin härskisti paikalleen kiinni että ne on kuin hitsattuja. Kaikkein paskimmasta hiiliteräksestä tehtyjä jotka ruostuu alta aikayksikön tuossa suolapaskakylvyssä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Irrotettavat koukut osaa ruostua niin härskisti paikalleen kiinni että ne on kuin hitsattuja. Kaikkein paskimmasta hiiliteräksestä tehtyjä jotka ruostuu alta aikayksikön tuossa suolapaskakylvyssä.
Tarkoitin piiloon taittuvia koukkuja, en irrotettavia koukkuja. Eli auton sisällä on nappula, jolla sen saa esille. Irrotettava koukku ja piiloon taittuva koukku on eri asia.
- AnonyymiUUSI
Ei niitä silti ole kuin osassa autoja ja vain kovin harva niitä ikinä käyttää tai tarvitsee.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin piiloon taittuvia koukkuja, en irrotettavia koukkuja. Eli auton sisällä on nappula, jolla sen saa esille. Irrotettava koukku ja piiloon taittuva koukku on eri asia.
Juu, nekin jumittaa jos niitä ei käytä ja huolla. Sama koskee irrotettavia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juu, nekin jumittaa jos niitä ei käytä ja huolla. Sama koskee irrotettavia.
Mitenkähän niitä sitten pitäisi huoltaa? Itsellä 9 vuotta vanhassa autossa alkuperäinen sähköisesti kääntyvä/vapautettava koukku jota käytetty ehkä kerran vuoteen. Toimii edelleen eikä koukulle ole tehty yhtään mitään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1801975
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591697Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461656- 1231443
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1531222Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501082Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen58990- 15879
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26867- 69862