Akkuteknologian kehitys

Anonyymi-ap

Viimeisin naula litiumin arkkuun on jo nurkan takana. Grafeeni alumiini ioni akku on jo loppusuoralla ja menossa tuotantoon. Mutta tämän pitää olla hyvä asia. Tekniikka vanhenee nopeasti. Kaikissa uusien akkutyyppien , ennen tätä, grafeeni on ollut yksi materiaali parantamassa ominaisuuksia. Nyt on kuitenkin päästy eroon arvokkaista materiaaleista. Eli ei tarvita kuin edulliset ja runsaasti saatavilla olevat materiaalit.
Litiumin metsästys saattaa olla hukka investointi.

24

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Päivitys tulee. Nykyiset sähköautot eivät ole kohta minkään arvoisia. Kukaan ei halua ostaa vanhentunutta teknologiaa, jota kohta ei enää tueta. Paaliin menee. Maailma pelastuu.

    • Anonyymi

      Ja sinä suuri tietäjä ja asiantuntija tuon tiedät paremmin kuin kukaan alalla toimiva yritys ja tutkija.

    • Anonyymi

      Noita erilaisia akkutekniikoita lupaillaan jatkuvasti, mutta niitä ei koskaan tule käyttöön. Ja jos se on vasta tuossa vaiheessa niin laajaa tuotantoa ei tuolle akulle ainakaan tällä vuosikymmenellä tule.

      • Anonyymi

        Kyllä jostain uudesta tekniikasta tulee jossain vaiheessa uusi uljas akku jossa on parempia ominaisuuksia, onhan se selvää. Autojen akustoja ollaan tehty vasta kovin vähän aikaa ja panoksia kehitystyöhän on laitettu vasta kovin vähän aikaa resursseja säästeliäästi.


    • Anonyymi

      Hienoa, tuskin maltan odottaa uusia parempia sähköautoja. Kohta menee taas vaihtoon.

      • Anonyymi

        Ja häviät siinä auton arvonalanamana kymppitonneja, onkohan järkevää.


    • Anonyymi

      Kemiallisesti ioninvaihtoon perustuvaa akkua ei voi koskaan saada yhtä energiatehokkaasti kuin verrattuna vaikka litra bensaa/dieseliä , litrassa tavaraa on pyöristettynä 10kwh. 10 litralla saadaan 100kwh
      Jos siirrytään fysiikan puolelle, kondensaattoritekniikalla päästään parempiin energiatehokkuuksiin kuin kemiallisella akulla

      • Anonyymi

        Tuossa on se ongelma, että 10 kWh:stä pystytään hyödyntämään ehkä neljäsosa polttomoottorin huonon hyötysuhteen ansiosta eli 2,5 kWh litraa kohden bensamoottorissa. Sähkömoottorissa hyötysuhde on selvästi yli 90%.

        Polttoainetankin koko on luokkaa 55 litraa eli tuolla 2,5 kWh saadaan 125 kWh liike-energiaa auton käyttöön. Suurimpien akkujen koko alkaa olla 100 kWh eli olla kovin kaukana siitä että sähköauton akkuihin saadaan bensa-auton liike-energiaa vastaava määrä kapasiteettia. Jos hyötysuhde on yli 90% niin sähköauton akun kapasiteetin pitää olla noin 135kWh vastatakseen bensa-autoa.

        Kiinteän olomuodon akkujen energiatiheys on paljon suurempi https://www.batteryskills.com/battery-energy-density-chart/

        Litium ioniakun energiatiheys on 100 - 135 Wh / kg kun taas kiinteän olomuodon akun energiatiheys on 250 - 450 Wh / kg. Keskimäärin kiinteän olomuodon akun energiatiheys on noin kolminkertainen. Eli akku voi olla painoltaan kolmasosa ja silti saavuttaa saman kapasiteetin.

        Nyt ison sähköauton akku on 85 kWh, niin sitä pitäisi kasvattaa 135 kWh että se vastaisi bensa-auton tankin sisältämää liike-energiamäärää. Litiumakun paino kasvaisi noin 1,6 kertaiseksi. Jos sen sijaan käytetään kiinteän olomuodon akkua sen paino voisi olla puolet nykyisestä ja silti se vastaisi liike-energiamäärältään bensa-auton tankin tuottamaa liike-energiamäärää.

        Tässä näkyy ero polttomoottoriin. Sähköauton teknologialla on lähivuosina edessään nopea kehityskaari joka laskee sen hintaa ja nostaa suorituskykyä. Polttomoottoriteknologiasta on viimeisen sadan vuoden aikana otettu irti se mitä saadaan. Siirtymä sähköautoihin aiheuttaa muutenkin sen että polttomoottorin kehittämiseen panostaminen kannattaa aina vain vähemmän.


    • Anonyymi

      Grafeenin valmistus se vasta halpaa onkin ja sähköä siihenkään prosessiin ei juuri kulu (sarcasm)

      • Anonyymi

        Ei energiankulutus tänä päivänä ole ongelma eikä mikään, kun energia tuotetaan päästöttömästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei energiankulutus tänä päivänä ole ongelma eikä mikään, kun energia tuotetaan päästöttömästi.

        Siksi vedyn tuottaminen halvan sähkön voimin on kaikista järkevin ratkaisu.


    • Anonyymi

      Olishan se hienoa, jos vanhaan Leafiin saisi kohtuurahalla uuden akkuteknologian 200 kWh:n akun ja se menisi heittämällä paikalleen.

      • Anonyymi

        Osaisivatkin ensin standardoida nuo akkupaketit että olisivat näppärästi vaihdettavissa keskenään plug and play menetelmällä.


    • Anonyymi

      Näitähä on ollut, jotka menevät kohta tuotantoon mutta eivät tule koskaan sieltä ulos.

      • Anonyymi

        Ne jäävät sinne QA osaston pöydälle joko täysin korpuksi kärvähtäneenä tai havaintoon, että hei tämähän ei kestäkään kuin 10 lataussykliä.


    • Anonyymi

      Natrium akku on pikkuhiljaa tulossa tuotantoon. Se tulee korvaamaan osittain litiumakut. Sen iso etu on että sitä voi ladata pakkasella ilman akun lämmitystä. Lisäksi se on turvallinen.

    • Anonyymi

      Sokea usko akkutekniikan kehittymiseen ei ole uusi asia. Aina ilmoitetaan parin vuoden päästä tulevan uusi vallankumouksellinen akku, joka sopii mainiosti autoihin.

      Ensimmäisen kerran kuulin uutisen ihmeellisestä akusta aloittaessani sähkötekniikan opintoja 1960-luvun alussa. Silloin oli lähes varmaa, että kahden vuoden päästä tulee myyntiin akku, joka on hevyt ja jonka energiatiheys olisi riittävä ajoneuvokäyttöönkin. Olin työelämässä koko ikäni sähkön kanssa tekemisissä, mutta uutta vallankumouksellista akkua ei vain ilmestynyt markkinoille. Nyt olen ollut jo yli 20 vuotta eläkkeellä, mutta edelleenkään uutta akkua ei ole esitelty. Kehitys näyttää polkevan paikallaan.

      • Anonyymi

        Pakko kysyä: oletko jotenkin tyhmä? Se ajoneuvokäyttöön riittävä akku tuli jo yli 30 vuotta sitten. Suomessa on 120.000 täyssähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kysyä: oletko jotenkin tyhmä? Se ajoneuvokäyttöön riittävä akku tuli jo yli 30 vuotta sitten. Suomessa on 120.000 täyssähköautoa.

        " Pakko kysyä: oletko jotenkin tyhmä? Se ajoneuvokäyttöön riittävä akku tuli jo yli 30 vuotta sitten. Suomessa on 120.000 täyssähköautoa. "


        Totuushan on se, että jokainen ihminen tuntuu olevan vähän tyhmä jollakin elämän osa-alueella. Sähköasioissa minun tyhmyyteni ei kuitenkaan tule esiin, sillä olen opiskellut sähkötehniikkaa, ja työelämässäkin olin sähköhommissa. Kokemusta on siis riittävästi.

        Vaikka akkujen kapasiteetti saataisiinkin joskus riittäväksi, niin ongelmaksi jää edelleen lataus alueilla, jossa ei ole vahvoja jakeluverkkoja. Latausajat venyvät liian pitkiksi, koska siirtoverkoista ei saada riittävää tehoa. Juuri tästä syystä Amerikassakin palataan kiihtyvällä vauhdilla takaisin polttomoottoriautoihin, koska 110 V yksivaiheliittymästä on vaikea ottaa sähkauton nopeaan lataukseen vaadittavaa tehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Pakko kysyä: oletko jotenkin tyhmä? Se ajoneuvokäyttöön riittävä akku tuli jo yli 30 vuotta sitten. Suomessa on 120.000 täyssähköautoa. "


        Totuushan on se, että jokainen ihminen tuntuu olevan vähän tyhmä jollakin elämän osa-alueella. Sähköasioissa minun tyhmyyteni ei kuitenkaan tule esiin, sillä olen opiskellut sähkötehniikkaa, ja työelämässäkin olin sähköhommissa. Kokemusta on siis riittävästi.

        Vaikka akkujen kapasiteetti saataisiinkin joskus riittäväksi, niin ongelmaksi jää edelleen lataus alueilla, jossa ei ole vahvoja jakeluverkkoja. Latausajat venyvät liian pitkiksi, koska siirtoverkoista ei saada riittävää tehoa. Juuri tästä syystä Amerikassakin palataan kiihtyvällä vauhdilla takaisin polttomoottoriautoihin, koska 110 V yksivaiheliittymästä on vaikea ottaa sähkauton nopeaan lataukseen vaadittavaa tehoa.

        Amerikassa sähköauton lataaminen kotona on käytännössä ihan mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikassa sähköauton lataaminen kotona on käytännössä ihan mahdotonta.

        Jenkkilässäkin pitäisi nostaa jännite 230 V:iin , niin sähköauton lataaminen kotona olisi helpompaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkilässäkin pitäisi nostaa jännite 230 V:iin , niin sähköauton lataaminen kotona olisi helpompaa.

        USA:ssa on 240V sähköjärjestelmä, mutta se pilkotaan sulaketaululla 110-120V:ksi. Sähkäri saa tehtyä kytkentöjä joista saadaan 240V jännite myös käyttöön.


    • Anonyymi

      Tällä hetkellä akkukehitys on sähköautojen suurin pulma. Korjaaminen tulee todella kalliiksi kun teknologia ei ole vielä lähelläkään vakiintunutta. Miten nyt ostettavaan sähköautoon saa 8 vuoden kuluttua kohtuuhinnalla vaihtoakun, kun nykyistä akkukemiaa ei ole silloin enää käytössä muuta kuin museoviraston alihankkijalta käsityönä tilattuna.
      Akkutekniikan kehitys vaikuttaa edelleen olevan sen verran vauhdikasta, että se myös antaa ymmärtää sähköautojen hintojen edelleen olevan alenemassa 3-15 000€ nykytasosta, riippuen akun koosta ja vähän auton lähtöhinnastakin. Sähköautojen arvonaleneman voi siis olettaa jatkuvan edelleen sellaisena, että se ei ainakaan ole omiaan toimimaan suomalaisessa tavassa ostaa autoja rahoituksella.

    • Anonyymi

      Nykyakkutekniikka on jotain aivan käsittämätöntä kuraa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      365
      7906
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      113
      5583
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      111
      4643
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      27
      4450
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      175
      4411
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3957
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3853
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3737
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      37
      3647
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3471
    Aihe