Peloissaan että maksassa vikaa!

Anonyymi-ap

Elikkä tuli tuossa yli puoli vuotta ns. tissuteltua harvase päivä. Kaksi kuukautta sitten alkoi ylävatsaa särkemään ja ihan kuin olisin nähnyt silmissäni keltaisuutta. Korkki välittömästi kiinni. Keltaisuus kumminkin hävisi yhtä nopeasti kun tulikin. Labrassa asat ja alat normaalit,samoin bilirubiini, afos vähän koholla (111 kun yläraja on 105) ja tietysti gt koholla. Neljän päivän päästä otettiin uudet labrat (kun sain yöllä kipukohtauksen mikä keskittyi aivan selkeästi oikealle puolelle ylävatsaa, heti kylkiluiden alapuolelle, oli myös ihan kosketusarka se alue) niissä afos oli jo laskenut normaaliksi gt vielä koholla. Inr oli 1 eli optimaallinen. Trombosyytit olleet koko ajan yli viitearvojen, mutta se ei vissiinkään ole hälyttävää. Lääkäri sanoi ettei ole maksassa tai haimassa vikaa koska labrat ok. Nyt kumminkin askarruttaa kun joka päivä tuikkii sekä oikealle että vasemmalle puolelle ylävatsaa kylkiluiden alle että voisiko kumminkin olla jotain häikkää maksassa vaikka kaikki labrat oli hyvät? Kipu ei ole kovaa, lähinnä ärsyttävää tuikkimista 😞 Lääkäri käskee vaa syömää somacia 😤

150

715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko sulla muita oireita? Kyseinen kipu voi liittyä esim ärtyvän suolen oireyhtymään, keuhkoveritulppa,rasvamaksa,sappikivet.

• Anonyymi

Nilkkoja kutisee iltaisin, mutta saattaa johtua kuivasta ihosta. Uloste on löysää, ei kumminkaan täysin ripulia ja väriltään kellertävän ruskeaa. Huolestuttaa vain kun lukenut että esim. Kirroosissa voi olla täysin normaalit labrat 😬 vatsa ultrattiin vajaa kaksi vuotta sitten kun epäiltiin sappikiviä mutta mitään ei löytynyt paitsi lievää rasvoittumista maksassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nilkkoja kutisee iltaisin, mutta saattaa johtua kuivasta ihosta. Uloste on löysää, ei kumminkaan täysin ripulia ja väriltään kellertävän ruskeaa. Huolestuttaa vain kun lukenut että esim. Kirroosissa voi olla täysin normaalit labrat 😬 vatsa ultrattiin vajaa kaksi vuotta sitten kun epäiltiin sappikiviä mutta mitään ei löytynyt paitsi lievää rasvoittumista maksassa.

Kuten sanoin rasvamaksa eli ravoittunut maksa voi aiheuttaa kipua. Sanoit että nilkkojasi kutisee. Rasvamaksan oireena on ihon kutina ja myös ulosteen vaaleneminen. En ole lääkäri mutta nuo oireet on myös rasvamaksassa.

Minun vinkkini on: pidä taukoa alkoholista, syö terveellisesti . Elintavoilla voi vaikuttaa rasvamaksaan. Mutta jos oireet jatkuvat niin kyse ei ole rasvamaksasta.

Jos olet alkohoilisti ja riippuvainen alkoholista niin sitten on turha odottaa mitään muutosta ulosteen koostumuksessa tai olotilassa ylipäänsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten sanoin rasvamaksa eli ravoittunut maksa voi aiheuttaa kipua. Sanoit että nilkkojasi kutisee. Rasvamaksan oireena on ihon kutina ja myös ulosteen vaaleneminen. En ole lääkäri mutta nuo oireet on myös rasvamaksassa.

Minun vinkkini on: pidä taukoa alkoholista, syö terveellisesti . Elintavoilla voi vaikuttaa rasvamaksaan. Mutta jos oireet jatkuvat niin kyse ei ole rasvamaksasta.

Jos olet alkohoilisti ja riippuvainen alkoholista niin sitten on turha odottaa mitään muutosta ulosteen koostumuksessa tai olotilassa ylipäänsä.

Juu en ole ottanut tippaakaan sen jälkeen kun oireet alkoivat, mukavempaa näin 🙂

• Anonyymi

pernassa vikaa? perna sijaitsee vatsaontelon yläosassa vasemmalla kylkiluiden suojassa.

• Anonyymi

Tätä itsekkin miettinyt. Suurentunut pernahan hajottaa normaalia nopeammin punasoluja jolloin esiintyy verihiutaleiden niukkuutta, minulla trombosyytit yli viitearvojen 🤔

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätä itsekkin miettinyt. Suurentunut pernahan hajottaa normaalia nopeammin punasoluja jolloin esiintyy verihiutaleiden niukkuutta, minulla trombosyytit yli viitearvojen 🤔

Käy vatsan ultraäänitutkimuksessa jossa tutkitaan maksan ja pernan koko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käy vatsan ultraäänitutkimuksessa jossa tutkitaan maksan ja pernan koko.

Tätä lääkäriltä pyytänyt mutta käskenyt vaan syömää somacia. Noh huomenna taas uus soitto, josko nyt pääsis sinne ultraan 🤞🏻

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätä lääkäriltä pyytänyt mutta käskenyt vaan syömää somacia. Noh huomenna taas uus soitto, josko nyt pääsis sinne ultraan 🤞🏻

Toimitaanko yksityisellä noin ettei sielläkään tutkita vaikka potilas maksaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei oo varaa mennä yksityiselle joten ihan julkisella puolella oon käynny. Lääkärin oon tavannut vaan kerran kasvotusten, muuten aina hoitaja jutellut hänelle ja sitten infonnut mua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei oo varaa mennä yksityiselle joten ihan julkisella puolella oon käynny. Lääkärin oon tavannut vaan kerran kasvotusten, muuten aina hoitaja jutellut hänelle ja sitten infonnut mua.

Ymmärrän. Se on toi alkoholi joka vaikuttanee siihen ettet saa tutkimuksia. Kun alkoholia ei ihminen tarvitse selviytyäkseen. En halua syylistää sinua mutta vuonna 2025 ihmiset kyllä tietää mitä alkoholi voi aiheuttaa ja ne haitat on voineet tulla vaikka lopettaisit juomisen kun haittoja alkaa esiintyä. Silloin se alkoholi on jo tehnyt tehtävänsä elimistössä. Sama kuin tupakanpoltto . Poltetaan niin kauan ennen kuin tulee esim keuhkosyöpä tai keuhkoahtautumatauti ja sitten lopeteaan tupakointi. Jos ei ole oireita niin paheita jatketaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärrän. Se on toi alkoholi joka vaikuttanee siihen ettet saa tutkimuksia. Kun alkoholia ei ihminen tarvitse selviytyäkseen. En halua syylistää sinua mutta vuonna 2025 ihmiset kyllä tietää mitä alkoholi voi aiheuttaa ja ne haitat on voineet tulla vaikka lopettaisit juomisen kun haittoja alkaa esiintyä. Silloin se alkoholi on jo tehnyt tehtävänsä elimistössä. Sama kuin tupakanpoltto . Poltetaan niin kauan ennen kuin tulee esim keuhkosyöpä tai keuhkoahtautumatauti ja sitten lopeteaan tupakointi. Jos ei ole oireita niin paheita jatketaan.

Mikään ei saisi vaikuttaa siihen, ettei saa tutkimuksia. Potilaan oikeuksissakin sanotaan, että on tutkittava ja hoidettava riippumatta sairaudesta, etnisyydestä, uskonnosta, ja mitä kaikkea siinä litaniassa lukeekaan.
        Eli kaikkia tulisi kohdella samanarvoisesti.
        Minultakaan ei tosin suostuttu ottamaan yhtä laboratorionäytettä, lääkäri sanoi vain, että se on kallis.
        Syyllistäminenkin on ihan turhaa, kyllä jokainen itsekin ymmärtää, jos on jokin ongelma, on se sitten riippuvuus tai mikä tahansa.
        Oma motivaatiokaan ei kovin nouse silloin, jos kohdellaan välinpitämättömästi, eikä välitetä potilaan vaivoista ja oireilusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikään ei saisi vaikuttaa siihen, ettei saa tutkimuksia. Potilaan oikeuksissakin sanotaan, että on tutkittava ja hoidettava riippumatta sairaudesta, etnisyydestä, uskonnosta, ja mitä kaikkea siinä litaniassa lukeekaan.
        Minultakaan ei tosin suostuttu ottamaan yhtä laboratorionäytettä, lääkäri sanoi vain, että se on kallis.
        Syyllistäminenkin on ihan turhaa, kyllä jokainen itsekin ymmärtää, jos on jokin ongelma, on se sitten riippuvuus tai mikä tahansa.
        Oma motivaatiokaan ei kovin nouse silloin, jos kohdellaan välinpitämättömästi, eikä välitetä potilaan vaivoista ja oireilusta.

Kuten aikasemmin sanoin niin en syyllistä . Mutta omilla elintavoilla voi vaikuttaa siihen kellertääkö silmät. Itselläni ei ole koskaan silmät tai iho kellertänyt. En tosin juo alkoholia. Joten en tiedä alkaisko mun silmät kellertää jos joisin viinaa puoli vuotta päivittäin. Varmaan en olis edes hengissä. Mutta jos se alkoholi rentouttaa ja tekee olosta mukavan ja toimintakyky säilyy niin en minä muilta kiellä viinan juomista. Se on kuitenkin jokaisen oma valinta jos haluaa juoda viinaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten aikasemmin sanoin niin en syyllistä . Mutta omilla elintavoilla voi vaikuttaa siihen kellertääkö silmät. Itselläni ei ole koskaan silmät tai iho kellertänyt. En tosin juo alkoholia. Joten en tiedä alkaisko mun silmät kellertää jos joisin viinaa puoli vuotta päivittäin. Varmaan en olis edes hengissä. Mutta jos se alkoholi rentouttaa ja tekee olosta mukavan ja toimintakyky säilyy niin en minä muilta kiellä viinan juomista. Se on kuitenkin jokaisen oma valinta jos haluaa juoda viinaa.

En sinua syyttänytkään, ihan yleisesti vain mainitsin syyllistämisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä tutkivat jos näkevät muista merkeistä. siihen tarpeen .joten kaippahan tietävät mitä määräävät

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä nykyään ne hoitajat puhelimessa neuvovat , ja eivät anna aikaa . Mikä on väärin monella mennyt ihan väärin se info mitä on saanut .
        Meidänkin terveyskeskuksessa hoitaja ärhentelee ja vähättelee . Kun lukee mitä ihmiset laittavat terveyskeskuksen sivuille missä saa kommetoida potilaana miten in kokenut hoidon, niin 80% kirjoittaa samasta hoitajasta miten hän aliarvioi ihmisiä jotka soittavat sinne ja mainitsevat hänet nimeltä . Silti tämä hoitaja saa jatkaa työtään ärhentelemällä,ihmisille .
        Moni on listannut itsensä toiseen terveyskeskukseen ihan vaan hänen vuokseen .niin että omalta kohdaltani voin sanoa että hän ei antanut minullekaan aikaa vaikka olen hoitokoulun käynyt ja tiesin mikä on vikana , sen tuloksena nyt sitten lääkäri hoitaa sairautta joka pääsi liian pitkälle kun ei saanut alussa apua . Lääkäreissä ei toki ole vikaa meidän terveyskeskuksessa ainoastaan siinä, hoitajassa. Ihmettelen miksi hän saa jatkaa työtään koska monet kymmenet potilaat ovat kertoneet miten hän kohtelee apua tarvitsevia potilaita
        Ja toisinaan on sitten vastaamassa ihminen joka ei hallitse maan kieltä ja väärinkäsityksiä tulee ihmisten kirjoitusten mukaisesti , hänkään ei kuulemma anna aikoja . Siis millainen sairaus näillä ihmisillä pitäisi olla että saisivat apua vaivoihinsa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin vaan monet silti eivät saa aikoja vaikka yrittävät selittää miten huonosti voivat .
        Jossain on vikaa kun pääsy lääkärille alkaa olemaan arpa peliä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin vaan monet silti eivät saa aikoja vaikka yrittävät selittää miten huonosti voivat .
        Jossain on vikaa kun pääsy lääkärille alkaa olemaan arpa peliä

Meillä päin aikoja vielä saa, mutta käynti on aivan turha, kun lääkärit eivät välitä mistään, pitäisi aina vaan ottaa uudestaan yhteyttä, jos vaiva ei mene ohi tai pahenee.
        Tuolla tavalla saadaan sairaudet nopeasti pahenemaan, ja sitten tarvitaankin sitä kalliimpaa erikoissairaanhoitoa, jota kovasti yleisen puheen perusteella haluttaisiin välttää puuttumalla ajoissa ihmisten sairauksiin.

• Anonyymi

Tutkituta jos vaivaa , tuskin mitään juomisesta johtuvaa vakavampaa noin nopeasti tulee , aiheuttaahan se alko kumminkin kaikenlaisia kiusoja lystin pidon vastineeksi , luulisi häviävän pienen huilin jälkeen .

• Anonyymi

Tässä yrittäny järkeillä että jos kaksi vuotta sitten näkyi vain lievää rasvoittumista maksassa, niin eikai tuossa ajassa vielä kirroosia ehdi tulemaan. Silmien keltaisuus tosiaan säikäytti, mutta lääkäri sanoi että oon nähny omiani koska bilirubiini arvo normaali 🤔

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä yrittäny järkeillä että jos kaksi vuotta sitten näkyi vain lievää rasvoittumista maksassa, niin eikai tuossa ajassa vielä kirroosia ehdi tulemaan. Silmien keltaisuus tosiaan säikäytti, mutta lääkäri sanoi että oon nähny omiani koska bilirubiini arvo normaali 🤔

Jos lopettaa alkoholin juomisen, voi se bilirubiinikin tasoittua.
        Itselläni todettiin rasvamaksa reilut kuusi vuotta sitten, keltaisuutta ei ole koskaan ollut.
        Rasvamaksa tosin on voinut olla paljon kauemmin kuin sen kuusi vuotta, se vain todettiin silloin. Ensimmäisen kerran lääkäri mainitsi rasvamaksan mahdollisuuden jo vuonna 2008.
        Siitä on otettu koepala silloin kuusi vuotta sitten ja oli rasvaa, sekä jotain leukosyytteihin liittyvää, ja joku granulooma, mutta ei niillä ilmeisesti ollut merkitystä, kun ei johtanut mihinkään lisäselvityksiin.
        Pari kertaa on sanottu, ettei mitään vikaa ole, mutta silti on myös sanottu, jos tulee silmiin tai ihoon keltaisuutta, on mentävä päivystykseen. Hyvin vaikutti ristiriitaiselta, miten voisi tulla keltaisuutta, kun ei mitään vikaa ollut. Ota nyt sitten noista selvää....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos lopettaa alkoholin juomisen, voi se bilirubiinikin tasoittua.
        Itselläni todettiin rasvamaksa reilut kuusi vuotta sitten, keltaisuutta ei ole koskaan ollut.
        Rasvamaksa tosin on voinut olla paljon kauemmin kuin sen kuusi vuotta, se vain todettiin silloin. Ensimmäisen kerran lääkäri mainitsi rasvamaksan mahdollisuuden jo vuonna 2008.
        Siitä on otettu koepala silloin kuusi vuotta sitten ja oli rasvaa, sekä jotain leukosyytteihin liittyvää, ja joku granulooma, mutta ei niillä ilmeisesti ollut merkitystä, kun ei johtanut mihinkään lisäselvityksiin.
        Pari kertaa on sanottu, ettei mitään vikaa ole, mutta silti on myös sanottu, jos tulee silmiin tai ihoon keltaisuutta, on mentävä päivystykseen. Hyvin vaikutti ristiriitaiselta, miten voisi tulla keltaisuutta, kun ei mitään vikaa ollut. Ota nyt sitten noista selvää....

Joo perus litania mitä itekki aina kuulee on ”jos kivut voimistuu tai tulee keltaisuutta niin sitten päivystykseen”” turhauttaa kun yrität sanoa että tuntuu enemmän että olisi sisuskaluissa jotain eikä mitään hiton refluksi oireita, mutta silti vaan käsketään syömään somacia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo perus litania mitä itekki aina kuulee on ”jos kivut voimistuu tai tulee keltaisuutta niin sitten päivystykseen”” turhauttaa kun yrität sanoa että tuntuu enemmän että olisi sisuskaluissa jotain eikä mitään hiton refluksi oireita, mutta silti vaan käsketään syömään somacia.

Mäkin kyselin haimajuttuja, kun siellä on kuvissa jotain näkynyt, ja yksi lääkäri oli epäillyt mahdollista kroonista haimatulehdusta/haiman vajaatoimintaa.
        Lääkäri puhui suolistosta ja gastroskopiasta.
        Pitäisi olla rikas, niin pääsisi yksityiselle lääkärille, köyhät ei pääse kuin kyykkyyn, itse en enää kunnolla kyykkyynkään kun on jalat huonona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mäkin kyselin haimajuttuja, kun siellä on kuvissa jotain näkynyt, ja yksi lääkäri oli epäillyt mahdollista kroonista haimatulehdusta/haiman vajaatoimintaa.
        Pitäisi olla rikas, niin pääsisi yksityiselle lääkärille, köyhät ei pääse kuin kyykkyyn, itse en enää kunnolla kyykkyynkään kun on jalat huonona.

Joo sitä gastrokopiaa heitteli tääkin lääkäri ilmoille, ite kyllä haluisin sen ultran ihan ensimmäisenä. Täällä missä asun niin ultra onnistuu paikallisessa terkkarissa, tähystyksen takia sitte mentävä jo toiseen kaupunkiin. Inhottaa kun jo valmiiksi kärsin ahdistuksesta niin tämä epätietoisuus pahentaa asiaa, eikä pitäis googletella oireita, mutta mitäpä sitä muuta keksii kun ei lääkäriltä saa vastauksia 😞

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos et juo alkoholia niin haimatulehdus tai haiman vajaatoiminta on harvinaista. Sulla on terveelliset elämäntavat ja et juo alkoholia ja sitten voi tulla haimasairaus. Musta se on väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos et juo alkoholia niin haimatulehdus tai haiman vajaatoiminta on harvinaista. Sulla on terveelliset elämäntavat ja et juo alkoholia ja sitten voi tulla haimasairaus. Musta se on väärin.

En väittänyt, etten käyttäisi alkoholia, käytän kyllä jonkin verran, eli ei ole niin kovin terveelliset elämäntavat.
        Tosin jotkut näistä kommentoijista eivät välttämättä käytäkään alkoholia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo sitä gastrokopiaa heitteli tääkin lääkäri ilmoille, ite kyllä haluisin sen ultran ihan ensimmäisenä. Täällä missä asun niin ultra onnistuu paikallisessa terkkarissa, tähystyksen takia sitte mentävä jo toiseen kaupunkiin. Inhottaa kun jo valmiiksi kärsin ahdistuksesta niin tämä epätietoisuus pahentaa asiaa, eikä pitäis googletella oireita, mutta mitäpä sitä muuta keksii kun ei lääkäriltä saa vastauksia 😞

Itse ihmettelin, kun haimasta lääkärille puhuin, hän puhui suolistosta sekä gastroskopiasta.
        Gastroskopia on ruokatorven puolen tähystys. Suolistoa tutkittaessahan tehdään ehkä ennemminkin colonoskopia eli paksusuolen tähystys.
        Itsekin tiedän, että epätietoisuus on se kaikkein pahin. Kun edes saisi tietää oireilulle jonkin syyn, se vähän helpottaisi.
        Ja lääkäreiden välinpitämättömyyskään ei helpota asiaa ollenkaan.
        Tämä on niin tätä nykypäivän terveydenhuoltoa, monet ihmiset ovat huolissaan ja hädissään, kun eivät apuja saa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En väittänyt, etten käyttäisi alkoholia, käytän kyllä jonkin verran, eli ei ole niin kovin terveelliset elämäntavat.
        Tosin jotkut näistä kommentoijista eivät välttämättä käytäkään alkoholia.

No sitten. Kun mä ihmettelinkin että haimatulehdus voi tulla jos ei juo alkoholia.

• Anonyymi

Kamalan kivaa, kun sanotaan " tutkituta ". Se on paljon helpommin sanottu kuin tehty.
        Miten voi tutkituttaa, jos lääkäri ei suostu tutkimaan ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sitten. Kun mä ihmettelinkin että haimatulehdus voi tulla jos ei juo alkoholia.

Tosiasiassa haimatulehdus voi tulla, vaikka ei käyttäisi alkoholia lainkaan.
        Myös maksasairauksia voi tulla ilman alkoholin käyttöä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosiasiassa haimatulehdus voi tulla, vaikka ei käyttäisi alkoholia lainkaan.
        Myös maksasairauksia voi tulla ilman alkoholin käyttöä.

Kyllä esim rasvamaksa voi tulla vaikka ei joisi alkoholia mutta siitä voi parantua toisin kuin maksakirroosista. Haimatulehdus on yleensä yhteydessä alkoholiin ja tupakointiin sekä lihavuuteen. Ihminen ei tarvitse alkolia ja tupakkaa selviytyäkseen elämässä myös tasapainoisella,terveellisellä,monipuolisella ruokavaliolla pysyy terveenä. Eli onko joku sun läheinen sairastunut haimatulehdukseen vaikka on terveelliset elämäntavat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan. Eikä saisi olla kuin yksi ainoa oire lääkäriin mennessä, vaikka Käypähoito ja muutkin suosittelee, jos on niitä ja näitä oireita, ota yhteyttä lääkäriin.
        Turhaahan on mitään yhteyttä ottaa, kun pitäisi olla vain se yksi oire. Ja sen perusteella ei sitten ole missään mitään vikaa.
        Ei myöskään uskota, kun jotain kertoo oireilustaan ( tätä olen monilta muiltakin kuullut ).
        Ja sanotaan, ettei missään ole mitään vikaa, mutta kuitenkin " jos ei mene ohi tai pahenee, ota uudestaan yhteyttä ".
        On aika outoa, jos vikaa ei ole, ja sen olemattomankin odotetaan pahenevan, tai ettei se menisi ohi, niin mikä menisi ohi, jos ei ole mitään vialla ?
        Muuta ei viitsitä tehdä kuin juoksuttaa ihmisiä edestakaisin. Ei ole mikään ihme, kun hallitusta myöten valittavat terveydenhuoltomenojen kasvavan koko ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä esim rasvamaksa voi tulla vaikka ei joisi alkoholia mutta siitä voi parantua toisin kuin maksakirroosista. Haimatulehdus on yleensä yhteydessä alkoholiin ja tupakointiin sekä lihavuuteen. Ihminen ei tarvitse alkolia ja tupakkaa selviytyäkseen elämässä myös tasapainoisella,terveellisellä,monipuolisella ruokavaliolla pysyy terveenä. Eli onko joku sun läheinen sairastunut haimatulehdukseen vaikka on terveelliset elämäntavat?

Yhden tunnen, joka oli saanut haimatulehduksen jonkun lääkityksen seurauksena.

• Anonyymi

Tässä nyt ketään halua pelotella mutta läheinen kuoli maksakirroosiin. Oli ihan yltäpäältä keltaiseksi mennyt. Myös vatsa askitesnestettä täynnä jota sairaalassa neulalla ja letkulla poistettiin. Vaan oli jo myöhäistä kun maksa ihan rusinana. Meni lopulta maksakoomaan ja menehtyi. Eräs toinen läheinen taas kuoli haimasyöpään. Hänelläkin oli keltaisuutta ainakin jossain vaiheessa. Kannattaa ottaa vaikka velkaa että pääsee kunnollisiin tutkimuksiin.

• Anonyymi

Minulla ei aivan läheisiä ole noihin sairauksiin kuollut, mutta vuosien varrella kyllä monta kaveria ja tuttua, alkoholin takia monet sairastuneet ja sitten kuolleet.
        Mitä enemmän tuntee alkoholia runsaammin käyttäviä ihmisiä, niin heitä myös ikävä kyllä menettää ajan myötä vähän väliä.

• Anonyymi

Soitin taas terkkariin ja lääkäri päättää torstaihin mennessä jatkosta, ilmoittavat tekstiviestillä.

• Anonyymi

Meinaatko nyt lopettaa alkoholin juomisen kokonaan ? Mitä jos sun elimistössä on tapahtunut vahinkoa jota ei voida hoitaa esim maksakirroosi. Niin miten se muuttaa sun elämää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meinaatko nyt lopettaa alkoholin juomisen kokonaan ? Mitä jos sun elimistössä on tapahtunut vahinkoa jota ei voida hoitaa esim maksakirroosi. Niin miten se muuttaa sun elämää?

Maksakirroosia ei pysty parantamaan, mutta kyllä täysraittius hidastaa kirroosin etenemistä. Ihminen voi parhaassa tapauksessa elää monta vuotta kirroosinsa kanssa, jos välttää maksalle haitallisia asioita. Ja toki kirroosin vaikeusastekin siinä vaikuttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lopetin jo ja aion jatkaa tipattomalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maksakirroosia ei pysty parantamaan, mutta kyllä täysraittius hidastaa kirroosin etenemistä. Ihminen voi parhaassa tapauksessa elää monta vuotta kirroosinsa kanssa, jos välttää maksalle haitallisia asioita. Ja toki kirroosin vaikeusastekin siinä vaikuttaa.

Niin mutta maksa ei pysty enää uusiutumaan jos kirroosi on tapahtunut. Maksa ei pysty tekemään kaikkia tehtäviään kun se on tuhoutunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kirroosipotilaista melkein puolet kuolee vuoden kuluessa. Joten toivotaan että jos on maksakirroosi niin ei kuulu tohon joukkoon joka kuolee vuoden kuluttua. Suomessa siihen liittyvä kuolleisuus on kasvussa. Maksakirroosiin kuolee tällä hetkellä neljä kertaa enemmän työikäisiä ihmisiä kuin 40 vuotta sitten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kirroosipotilaista melkein puolet kuolee vuoden kuluessa. Joten toivotaan että jos on maksakirroosi niin ei kuulu tohon joukkoon joka kuolee vuoden kuluttua. Suomessa siihen liittyvä kuolleisuus on kasvussa. Maksakirroosiin kuolee tällä hetkellä neljä kertaa enemmän työikäisiä ihmisiä kuin 40 vuotta sitten.

Yksi tuttu ihminen on sairastanut kirroosia nyt kuusi vuotta.
        On kovin yksilöllistä, miten sairaus etenee. Ja toki elintavoilla on vaikutusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi tuttu ihminen on sairastanut kirroosia nyt kuusi vuotta.
        On kovin yksilöllistä, miten sairaus etenee. Ja toki elintavoilla on vaikutusta.

Oho. Sun tuttavalla on kirroosi vaikka ei ole juonut alkoholia tai on terveelliset elämäntavat. Kauhea kohtalo varsinkin kun elänyt terveellisesti. Ei se kirroosi näköjään tartte alkoholin käyttöä ja ylipainoa. Huono tuuri käynyt. Ei se vaikka sä söisit kasviksia,hedelmiä ja marjoja ja vältät punaita lihaa niin estä maksakirroosia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oho. Sun tuttavalla on kirroosi vaikka ei ole juonut alkoholia tai on terveelliset elämäntavat. Kauhea kohtalo varsinkin kun elänyt terveellisesti. Ei se kirroosi näköjään tartte alkoholin käyttöä ja ylipainoa. Huono tuuri käynyt. Ei se vaikka sä söisit kasviksia,hedelmiä ja marjoja ja vältät punaita lihaa niin estä maksakirroosia.

Mistä sait käsityksen, ettei se tuttuni olisi juonut alkoholia ? En maininnut siitä yhtään mitään.
        Kyllä hän on juonut, oman kiintiönsä varmasti moneen kertaan täyteen.
        Toki sekin on totta, että maksakirroosi voi tulla, vaikka ei olisi ikinä edes maistanut alkoholia.
        Kirroosin yleisin aiheuttaja on alkoholi, mutta voi tulla muistakin syistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sait käsityksen, ettei se tuttuni olisi juonut alkoholia ? En maininnut siitä yhtään mitään.
        Toki sekin on totta, että maksakirroosi voi tulla, vaikka ei olisi ikinä edes maistanut alkoholia.

Ajattelin vaan kun täällä ei ole ihmisiä jotka olis raittiita ja jotka ei olis saanut hoitoa. Täällä on nyt sitten kaikki alkoholistit valittamassa kun eivät ole saaneet hoitoa. Onko täällä ketään joka ei juo ja ei ole saanut hoitoa. Jos sä syöt terveellisesti ja liikut. Niin harvoin tulee maksakirroosi terveillä elämäntavoilla. Vai tunnetko jonkun joka olis sairastunut maksakiirroosiin jolla on terveelliset elämäntavat. Rasvamaksa voi johtaa kirroosiin jos sä et tee elämäntavoillesi mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tämä tuttavasi maksan tuhoutuminen ei liity hänen ryyppämiseen. Eli kun ihminen on normaalipainoinen, syö terveellisesti ja liikkuu eikä edes tupakoi.Niin voi tulla maksakirroosi. Ihan järkyttävää. Mitä järkeä on syödä kasviksia,marjoja ja hedelmiä. Syödä vähän punaista lihaa jos sen takia tulee maksakirroosi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelin vaan kun täällä ei ole ihmisiä jotka olis raittiita ja jotka ei olis saanut hoitoa. Täällä on nyt sitten kaikki alkoholistit valittamassa kun eivät ole saaneet hoitoa. Onko täällä ketään joka ei juo ja ei ole saanut hoitoa. Jos sä syöt terveellisesti ja liikut. Niin harvoin tulee maksakirroosi terveillä elämäntavoilla. Vai tunnetko jonkun joka olis sairastunut maksakiirroosiin jolla on terveelliset elämäntavat. Rasvamaksa voi johtaa kirroosiin jos sä et tee elämäntavoillesi mitään.

En tunne enää, vuosia sitten tunsin erään iäkkään rouvan. Hän ei ollut koskaan juonut alkoholia, maistanut ehkä ruokalusikallisen verran. Vanhemmiten kuoli sitten maksakirroosiin. Että näinkin voi käydä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla ei ole tarkoitus hankkia hepatiittia . Jos sitä tarkoitat. Kerro mulle mistä mä voin saada maksakirroosin terveillä elämäntavoilla. Mä en ymmärrä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla ei ole tarkoitus hankkia hepatiittia . Jos sitä tarkoitat. Kerro mulle mistä mä voin saada maksakirroosin terveillä elämäntavoilla. Mä en ymmärrä.

En väittänyt, että juuri sinulle tulisi joku hepatiitti tai kirroosi, tai mitään muutakaan. Tässähän oli puhetta aika yleisellä tasolla näistä maksavaivoista.
        Ei kaikkea kannata ottaa itseensä.

• Anonyymi

Maksakirroosi voi edetä maksasyöväksi.

• Anonyymi

Maksasyövän oireita voivat olla vatsakipu, erityisesti oikean kylkikaaren alla, laihtuminen, ruokahaluttomuus, keltaisuus (ihon ja silmien kellastuminen), ja yleinen väsymys.

• Anonyymi

Vointi on hyvä ja ruoka maistuu normaalisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vointi on hyvä ja ruoka maistuu normaalisti.

Eli enää ei ole kipua. Jos kerta voit hyvin niin sun pitää sanoa siitä lääkärille. Miksi terveen ihmisen pitäis päästä tutkimuksiin kun ei ole oireita.

• Anonyymi

Aloittajalla on trombosyytit olleet koko ajan yli viitearvojen joka voi kertoa syövästä esim maksasyövästä. Ihmettelen ettei siihen ole kiinnitetty huomiota. Jos viitearvot ylitetään ja se on jatkuvaa niin silloin elmistö ei toimi oikein ja kertoo että elimistössä on jotain häikkää.

• Anonyymi

Ihan kuin lääkärit jostain nykyään edes välittäisivät.......

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan kuin lääkärit jostain nykyään edes välittäisivät.......

Niin ja se viinan juominen on sitten ollut lääkäreitten vika. Niinkö. lääkäritkö on käskenyt aloitta viinan juomisen? kerro kuka lääkäri kehottaa juomaa viinaa? ei mua ainakaan ole neuvottu juomaa viinaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja se viinan juominen on sitten ollut lääkäreitten vika. Niinkö. lääkäritkö on käskenyt aloitta viinan juomisen? kerro kuka lääkäri kehottaa juomaa viinaa? ei mua ainakaan ole neuvottu juomaa viinaa.

Onko joku syyttänyt lääkäreitä jostain ?
        Ihmisen oma vikahan se juominen on, mahdollisine seurauksineenkin.
        Ajatellaanko itse aiheutettuja sairauksia ? Jos aletaan oikein saivartelemaan, niin sitten on esim. liikunnan aiheuttamat tuki- ja liikuntaelinvammat ja sairaudet, kuka ne on aiheuttanut ? Ihminen itse urheilee/on urheillut, oma vika, ei siitäkään voi lääkäreitä syyttää.
        Tai liikenneonnettomuudet, mitäs lähdit autolla liikenteeseen, oma vika. Talviliukkaalla jäisellä kelillä liukastuu, jalka tai käsi poikki, oma vika, mitäs lähdit ulos.... jne. jne.
        On täysin turhaa syyllistää ihmisiä yhtään mistään, jokainen on tehnyt elämässään omat valintansa, tai sitten ei ole edes valinnut mitään. Jokaisella on ihmisarvo, heitä ei pidä alkaa luokittelemaan elämäntapojensa perusteella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajatellaanko itse aiheutettuja sairauksia ? Jos aletaan oikein saivartelemaan, niin sitten on esim. liikunnan aiheuttamat tuki- ja liikuntaelinvammat ja sairaudet, kuka ne on aiheuttanut ? Ihminen itse urheilee/on urheillut, oma vika, ei siitäkään voi lääkäreitä syyttää.
        Tai liikenneonnettomuudet, mitäs lähdit autolla liikenteeseen, oma vika. Talviliukkaalla jäisellä kelillä liukastuu, jalka tai käsi poikki, oma vika, mitäs lähdit ulos.... jne. jne.
        On täysin turhaa syyllistää ihmisiä yhtään mistään, jokainen on tehnyt elämässään omat valintansa, tai sitten ei ole edes valinnut mitään. Jokaisella on ihmisarvo, heitä ei pidä alkaa luokittelemaan elämäntapojensa perusteella.

Liikunta just auttaa tuki-ja liikuntaelinsairauksiin. Sä et nyt tiedä mistä tuki-ja liikuntaelinsairaudet tulee. Ota jooko asioista selvää. Jos sä käyt kuntosalilla niin on jo vuosikymmenet sanottu että pitää lämmitellä ennen treeniä ja venytellä treenin jälkeen ettei tule vammoja.Oot sä oikeesti noin tyhmä että esim vesijumppa aiheuttaa tuki-ja liikuntaelinsairauksia. Ensinnäkin taloyhtiöiden pihan hiekotus ei ole asukkaan tehtävä. Jos et tiennyt. Se kuuluu kiinteistön omistajalle.Jos sulla murtuu käsi tai jalka niin kyllä se hoidetaan? Jos ei hoideta niin sairaalasta voi tehdä muistutuksen hoidon saatavuudesta. Mä en ole ikinä kuullut että maksakirroosin voi saada jos sä liukastut talvella. Sä et voi saada maksakirroosia esim kävelystä, hölkästä, hiihdosta,uimisesta. Sä siis väität että alkoholilla ei ole vaikutusta maksaan. niinkö sä väität. Niin ohan se ihmisarvo alkolisteilla jotka pilaa läheistensä elämän. Kyllä ihmisarvo on vaikka sun käyttäytyminen pilaa muiden elämän. Niin ja alkoholistin käyttäytymistä pitää sietää koska hänellä on ihmisarvo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikunta just auttaa tuki-ja liikuntaelinsairauksiin. Sä et nyt tiedä mistä tuki-ja liikuntaelinsairaudet tulee. Ota jooko asioista selvää. Jos sä käyt kuntosalilla niin on jo vuosikymmenet sanottu että pitää lämmitellä ennen treeniä ja venytellä treenin jälkeen ettei tule vammoja.Oot sä oikeesti noin tyhmä että esim vesijumppa aiheuttaa tuki-ja liikuntaelinsairauksia. Ensinnäkin taloyhtiöiden pihan hiekotus ei ole asukkaan tehtävä. Jos et tiennyt. Se kuuluu kiinteistön omistajalle.Jos sulla murtuu käsi tai jalka niin kyllä se hoidetaan? Jos ei hoideta niin sairaalasta voi tehdä muistutuksen hoidon saatavuudesta. Mä en ole ikinä kuullut että maksakirroosin voi saada jos sä liukastut talvella. Sä et voi saada maksakirroosia esim kävelystä, hölkästä, hiihdosta,uimisesta. Sä siis väität että alkoholilla ei ole vaikutusta maksaan. niinkö sä väität. Niin ohan se ihmisarvo alkolisteilla jotka pilaa läheistensä elämän. Kyllä ihmisarvo on vaikka sun käyttäytyminen pilaa muiden elämän. Niin ja alkoholistin käyttäytymistä pitää sietää koska hänellä on ihmisarvo.

Opettele ymmärtämään lukemaasi. Ja opettele myös kirjoittamaan, näytti tulleen aika sekavaa höpinää.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis täh. Alkoholin juojat siis ei itse juo vaan heille joku kaataa juoman kurkusta alas. Ihan oikeesti. Siis alkoholin juominen ei siis ole oma valinta. Joku toinen ihminen väkisin yrittää juottaa alkoholia toiselle. Niinkö se menee jos ei ole oma valinta. Missä tällästä on niin mä haluun nähdä kun väkisin yritetään juottaa viinaa. Minusta alkoholin juominen on oma valinta. Kyllä voi luokitella jos sulla on epäterveelliset elämäntavat ja oot sen takia saanut diabeteksen niin kyllä hemmetissä silloin luokitellaan ihminen. Silloinkin ihminen on tehnyt itse valintansa syömisten suhteen. Pitäiskö alholistisit jotka örveltää ulkona ja kotona hyväksyä koska heillä on ihmisarvo. He ovast arvokkaita vaikka satuttavat muita ja se on sinusta sitten hyväksyttävää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opettele ymmärtämään lukemaasi. Ja opettele myös kirjoittamaan, näytti tulleen aika sekavaa höpinää.....

joo noi sun esimerkit oli sarkasmia mutta miten ne liitty maksakirroosiin . No kerro miten alkoholistin valinnat pitäis hyväksyä ja hänen käyttäytyminen. Sanoit että jokaisella on ihmisarvo ja jokaista pitää kunnioittaa. Alholismi on sairaus niin senkö takia alholistin toiminta pitää hyväksyä koska hänellä on sairaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kerro mulle millanen on alkoholistin ihmisarvo? Mitä siinä pitää hyväksyä ja kunnioittaa? mua kiinnostaa kun otit ihmisarvon puheeksi alkoholisteilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli alkoholismi pitää hyväksyä koska jokaisella on ihmisarvo? Ja koska on ihmisarvo niin alkoholin vaiktuksen alaisena saa toimia miten haluaa esim loukata toisia . Jos noin on niin aika vaikea kunnioittaa toista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On,koska ei ole otetu verikokeita. Tästä on nyt kyse. Ei ole otettu perusverikokeita vaan mitattu alkoholia verestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kerro mulle millanen on alkoholistin ihmisarvo? Mitä siinä pitää hyväksyä ja kunnioittaa? mua kiinnostaa kun otit ihmisarvon puheeksi alkoholisteilla.

Alkoholistilla ja narkkarilla on ihmisarvo siinä missä esim uskovaisella tai absolutistilla, no menikö jakeluun?

T: Isänsä maksakirrsoosille menettänyt ja itselläkin ehkä sama kohtalo.

• Anonyymi

Siis alkoholistia pitää kunnioittaa mutta alkoholistin ei tarvi itse kunnioittaa läheisiään vaan voi örveltää miten haluaa. Ja tämä on sitten toisten kunnioittamista. okei. tämä selvä. Raittiin ihmisen pitää kunnioittaa ja hyväksyä toisen ryyppääminen ja huono käytös koska muu reagointi ei ole enää ihmisarvoista.

• Anonyymi

Miten tuon nyt sitten kukakin ymmärsi. Arvasin, että tulee vaikka mitä kommenttia.
        Alkoholismi on sairaus, kyllä. Kaikki alkoholistit eivät käyttäydy huonosti muita kohtaan, sekin on faktaa.
        Ihmisarvo tarkoittaa sitä, että pohjimmiltaan me olemme kaikki samanlaisia. Jokaisella on ne omat ongelmat, jos on. Minkälaiset kenelläkin. Ja joillain se ongelma on alkoholi.
        Alkoholismiinkin voi johtaa monta eri tekijää, syyt siihen eivät ole ihan yksinkertaisia. Toki syitä on varmaan yhtä paljon kuin on alkoholistejakin.

Ihmisarvo ei myöskään tarkoita sitä, että pitäisi jotenkin kamalasti ihmistä kunnioittaa ja kumartaa, vaan ymmärtää hänenkin olevan tavallinen ihminen, jolla nyt sattuu olemaan sitten vaikka se alkoholiongelma. Ei ole mikään pakko myöskään tuomita ihmistä hänen ongelmansa takia, käytös on asia erikseen, se voi joskus ollakin jollain tasolla tuomittavaa.

Paremmin alkoholistia ja hänen ongelmiaan ymmärtää toinen alkoholisti, ja vielä paremmin jo toipunut alkoholisti, jolla on itsellään ollut samantyyppisiä ongelmia.
        On sekin totta, jos omaisella tai läheisellä sattuu alkoholiongelma olemaan, niin on helppoa tuomita kaikki holistit samaan sarjaan. Alkoholistin rinnalla ei ole mukavaa elää, se on rankkaa.

Tiedän, että aihe herättää keskustelua ja mielipiteitä, ja toipuneena alkoholistina tajuan, mistä se johtuu. Kun on itse sen polun käynyt, tietää millaista on olla paheksuttuna elämäntapojensa takia, kuinka suurta häpeää riippuvainen ihminen tuntee itsestään, ja myös se itsensä syyllistäminen, sitä riittää, ja siihen vielä päälle se, kun syyttelyt ja kaikki paine tulee ulkopuoleltakin.
        Käsitys ja ajattelutapa, suhtautuminen on aika lailla erilaista, kun on omakohtaista kokemusta.

No tämä nyt pomppasi entistä etäämmälle palstan maksa-aiheesta...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tuon nyt sitten kukakin ymmärsi. Arvasin, että tulee vaikka mitä kommenttia.
        Alkoholismi on sairaus, kyllä. Kaikki alkoholistit eivät käyttäydy huonosti muita kohtaan, sekin on faktaa.
        Ihmisarvo tarkoittaa sitä, että pohjimmiltaan me olemme kaikki samanlaisia. Jokaisella on ne omat ongelmat, jos on. Minkälaiset kenelläkin. Ja joillain se ongelma on alkoholi.
        Alkoholismiinkin voi johtaa monta eri tekijää, syyt siihen eivät ole ihan yksinkertaisia. Toki syitä on varmaan yhtä paljon kuin on alkoholistejakin.

Ihmisarvo ei myöskään tarkoita sitä, että pitäisi jotenkin kamalasti ihmistä kunnioittaa ja kumartaa, vaan ymmärtää hänenkin olevan tavallinen ihminen, jolla nyt sattuu olemaan sitten vaikka se alkoholiongelma. Ei ole mikään pakko myöskään tuomita ihmistä hänen ongelmansa takia, käytös on asia erikseen, se voi joskus ollakin jollain tasolla tuomittavaa.

Paremmin alkoholistia ja hänen ongelmiaan ymmärtää toinen alkoholisti, ja vielä paremmin jo toipunut alkoholisti, jolla on itsellään ollut samantyyppisiä ongelmia.
        On sekin totta, jos omaisella tai läheisellä sattuu alkoholiongelma olemaan, niin on helppoa tuomita kaikki holistit samaan sarjaan. Alkoholistin rinnalla ei ole mukavaa elää, se on rankkaa.

Tiedän, että aihe herättää keskustelua ja mielipiteitä, ja toipuneena alkoholistina tajuan, mistä se johtuu. Kun on itse sen polun käynyt, tietää millaista on olla paheksuttuna elämäntapojensa takia, kuinka suurta häpeää riippuvainen ihminen tuntee itsestään, ja myös se itsensä syyllistäminen, sitä riittää, ja siihen vielä päälle se, kun syyttelyt ja kaikki paine tulee ulkopuoleltakin.
        Käsitys ja ajattelutapa, suhtautuminen on aika lailla erilaista, kun on omakohtaista kokemusta.

Koska alko on seuraavan kerran auki niin käyn ostaa viinaa niin tiedän millasta alkoholistilla on. Niin eihän se läheisten alkoholismin näkeminen sama ole kuin oma kokemus alkoholismista. Että ymmärtämiseen tartte oma kokemus viinasta että ymmärtää. Neuvot sä oikeesti mua alottaa viinan juomisen jotta mä tiedän millanen olo viinasta tulee. Sinä olet varmasti hyvä ihminen ja et ole koskaan loukannut sun läheisiä humalassa. Olet siis hieno alkoholisti ollut . Hyvä sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kerrohan mitä mieltä sun pienet lapset oli sun juomisesta? Olit varmasti heidän mielestään ihana ihminen ja persoona. Lapset tykkäs varmasti kun pulloja lojuis siellä täällä kotona. Silti olet ihana ja rakastettava ihminen koska se käytös ei kerro miten ihana sinä olet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on sama jos vanhempi tappaa pienen lapsen niin ei tuomita sitä vanhempaa ihmisenä vaan se lapsen tappaminen. Tämä lapsen surmaaja on varamsti ihana ja rakastetava ihminen ja pesoona ja häntä ei saa ihmisenä tuomita koska hänellä oli varmasti hyvä syy surmata lapsensa. ja nyt sä varmaan väität että mun pitäis tappaa joku läheinen jotta mä ymmärtäisin tätä surmaajaa paremmin. Näinhän se menee. Oma kokemus pitää olla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on sama jos vanhempi tappaa pienen lapsen niin ei tuomita sitä vanhempaa ihmisenä vaan se lapsen tappaminen. Tämä lapsen surmaaja on varamsti ihana ja rakastetava ihminen ja pesoona ja häntä ei saa ihmisenä tuomita koska hänellä oli varmasti hyvä syy surmata lapsensa. ja nyt sä varmaan väität että mun pitäis tappaa joku läheinen jotta mä ymmärtäisin tätä surmaajaa paremmin. Näinhän se menee. Oma kokemus pitää olla

Alkoholistilla on varmasti hyvä syy ajaa päissään eikä alkoholistia saa ihmisenä tuomita vaikka ajaa jonkun kuoliaaksi päihtyneenä. Suomen laki sitten alkoholistin tuomitsee. Näin se menee...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kerrohan mitä mieltä sun pienet lapset oli sun juomisesta? Olit varmasti heidän mielestään ihana ihminen ja persoona. Lapset tykkäs varmasti kun pulloja lojuis siellä täällä kotona. Silti olet ihana ja rakastettava ihminen koska se käytös ei kerro miten ihana sinä olet.

Tuliko hyvä olla nyt kun sait oikein purkaa pahaa oloasi ?
        Ihan sen verran persoona olen ( ihanasta en puhu mitään ), etten ole lapsia tähän maailmaan tehnyt juurikin itselläni olleen alkoholiongelman takia.
        Kuka niistä lapsista olisi huolehtinut ? En minä itse ainakaan.
        Ja kyllä, tiedän etten ole ollut mikään ihana ihminen alkoholistina myöskään läheisilleni, vaikkakaan en ole ollut pahakaan käytökseltäni, en väkivaltainen, en ilkeä.
        Tiedoksi sinullekin, että tuntematta jotain ihmistä on turha haukkua, arvostella ja solvata, se kertoo ainoastaan ihmisen typeryydestä. Mutta jos siitä jotain iloa itsellesi saat, niin toivottavasti olet itseesi tyytyväinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä nyt noin kovasti menee sinne ihon alle ?
        Oli kyse alkoholismista, ei todellakaan mistään lapsen tappamisesta. Menee jutut jo vähän sairaalle tasolle.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä nyt noin kovasti menee sinne ihon alle ?
        Oli kyse alkoholismista, ei todellakaan mistään lapsen tappamisesta. Menee jutut jo vähän sairaalle tasolle.....

Nyt oli kyse siitä ettei ihmistä saa tuomita vaan se ihmisen tekemä vahinko. Ei ole ihme että ihmiset vahingoittaa toisiaan koska he tietävät että vain heidän tekonsa tuomitaan ei heitä ihmisenä ja persoonan takia.Pitääkö mun oikeesti alkaa ryyppää jotta mä tiedän mitä alkoholisti ajattelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alkoholistilla on varmasti hyvä syy ajaa päissään eikä alkoholistia saa ihmisenä tuomita vaikka ajaa jonkun kuoliaaksi päihtyneenä. Suomen laki sitten alkoholistin tuomitsee. Näin se menee...

Niin eihän sitä alkoholistia saa tuomita ihmisenä jos hän aiheuttaa onnettomuuden liikenteessä ja viattomia kuolee. Nii ei saa tuomita silloin sitä alkoholin vaikutuksen alaisena olevaa vaan pitää ymmärtää että toisen ihmisen kuolema johtui onnetomuuden aiheuttajan sairaudesta ja silloin sen tapahtuman hyväksyy omaiset hyvin ja kuolleen omaisten elämä jatkuu hienosti,koska tämä alkoholin vaikutuksen alaisena oleva kuski on hieno ihminen ja ajattelee muita kun lähtee kännissä liikenteeseen. Ei saa tuomita ihmistä. Ei saa tuomita kun on lähtenyt kännissä liikenteeseen. Mutta saa tuomita seuraukset. Ihmistä ei saa tuomita. Niin suomen laki tuomitsee teosta , ei ihmistä , ei ihmisen persoonaa. Tämä kuoleman tuottaja on edelleen ihana, valoisa,hyvä käytökseninen yms. Elämä olis jokaisella ihanaa jos jokainen olis alkoholisti. Jokaisella olis ihana luonne ja persoona ja vois tehä mitä vaan koska sua ei ihmisenä tuomita vain sun teot tuomitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt oli kyse siitä ettei ihmistä saa tuomita vaan se ihmisen tekemä vahinko. Ei ole ihme että ihmiset vahingoittaa toisiaan koska he tietävät että vain heidän tekonsa tuomitaan ei heitä ihmisenä ja persoonan takia.Pitääkö mun oikeesti alkaa ryyppää jotta mä tiedän mitä alkoholisti ajattelee.

Kyllähän se ihminen tuomitaan, tällä palstallakin sitä tapahtuu koko ajan. Jopa sinä itse olet joka kommentissasi tuominnut. Etkö huomannut ?
        Ja kyllähän se teko tuomitaan, totta kai. Ja jos ihminen, joka tekoon syyllistyy, tajuaa itse mistään mitään, hän tuomitsee itsekin itsensä, ehkä jopa niin, että hänellä itselläänkin menee koko loppuelämä pilalle.
        Älä nyt sinä, hyvä ihminen, ala sen takia ryyppäämään, jos nämä jutut ottaa päähän. Et varmaan itse halua ruveta ajattelemaan, kuten alkoholisti, koska jo pelkkä asiasta keskusteleminen vaikuttaa kovin vaikealta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuliko hyvä olla nyt kun sait oikein purkaa pahaa oloasi ?
        Ihan sen verran persoona olen ( ihanasta en puhu mitään ), etten ole lapsia tähän maailmaan tehnyt juurikin itselläni olleen alkoholiongelman takia.
        Kuka niistä lapsista olisi huolehtinut ? En minä itse ainakaan.
        Ja kyllä, tiedän etten ole ollut mikään ihana ihminen alkoholistina myöskään läheisilleni, vaikkakaan en ole ollut pahakaan käytökseltäni, en väkivaltainen, en ilkeä.
        Tiedoksi sinullekin, että tuntematta jotain ihmistä on turha haukkua, arvostella ja solvata, se kertoo ainoastaan ihmisen typeryydestä. Mutta jos siitä jotain iloa itsellesi saat, niin toivottavasti olet itseesi tyytyväinen.

Niin eli sulla ei ole kokemusta kun toinen vanhempi juo ja hänellä on lapsia. Vaikka ei ole rapajuoppo niin sulla voi olla tasapaino ongelmia kännissä ja sattua onnettomuuksia kotona joita ei selvinpäin tapahtuis. Kyllä mä mä tunsin mun enon. Mä en solvaa vaan kaikki puhuu siitä että alholistin teot saa tuomita mutta ei sitä ihmistä. Mä en hauku mun enoa. Mä en lapsena kysynyt miksi hän juo. Mutta hän kuoli kotona alholin aiheuttamaan tapaturmaan. Silloin kun meidän perhe vieraili heillä ,oli oikein mukavaa ja alkoholia ei ollut mukana kuvissa. Mutta äitini kertoi että veljensä kuoli kotona kun oli kaatunut alkoholin vaikutuksen alaisena. Eikö se ole ihmisen tuomitsemista kun tuomitsee hänen väärät valinnat. Onko se väärin. Että sä tuomitset toisen epäitsekkyyden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin eli sulla ei ole kokemusta kun toinen vanhempi juo ja hänellä on lapsia. Vaikka ei ole rapajuoppo niin sulla voi olla tasapaino ongelmia kännissä ja sattua onnettomuuksia kotona joita ei selvinpäin tapahtuis. Kyllä mä mä tunsin mun enon. Mä en solvaa vaan kaikki puhuu siitä että alholistin teot saa tuomita mutta ei sitä ihmistä. Mä en hauku mun enoa. Mä en lapsena kysynyt miksi hän juo. Mutta hän kuoli kotona alholin aiheuttamaan tapaturmaan. Silloin kun meidän perhe vieraili heillä ,oli oikein mukavaa ja alkoholia ei ollut mukana kuvissa. Mutta äitini kertoi että veljensä kuoli kotona kun oli kaatunut alkoholin vaikutuksen alaisena. Eikö se ole ihmisen tuomitsemista kun tuomitsee hänen väärät valinnat. Onko se väärin. Että sä tuomitset toisen epäitsekkyyden.

Nimenomaan, tuomitsee väärät valinnat. Tuo oli hyvin sanottu.
        Minulla on kokemusta alkoholisteista lähipiirissä, ei kuitenkaan omassa perheessä, ei edes lähisuvussa. Mutta on ollut ja on, todella paljon tuttuja alkoholisteja, joilla osalla on myös lapsia.
        Joiltain otettu lapsi/lapset huostaan, jotkut ovat lastensuojelun asiakkaana, ym.
        Lasten näkökulmasta ei ole koskaan hyvä, jos asuu kodissa, jossa on alkoholiongelmaa, eikä ne vanhemmatkaan varmasti nauti sellaisesta tilanteesta. Alkoholistikin osaa ajatella, hänelläkin on tunteet, ja monet vanhemmat jopa tuntevat syyllisyyttä juomisestaan.

• Anonyymi

Sama kun maksatus on ns päällä vaikka se tuntuu lopulta.

• Anonyymi

Isä kuoli maksakirroosiin 5 vuotta sitten 64 vuotiaana. Nyt itse tässä vetänyt alkoholia muutaman päivän ajan ja syönyt lääkkeitä. Tuikkii oikeaan kylkeen, onkohan kohta sama kohtalo edessä? Ikää nyt 36-vuotta mut vielä ei ole naama ja silmät keltaiset.

• Anonyymi

Miksi toimit noin ? Haluatko mennä isäsi perässä ?
        Ymmärrän kyllä senkin, että alkoholistina on vaikeaa lopettaa juominen, vaikka läheiselle kävisi huonosti, jopa kuolema.
        Jotkut osaavat ajatella, läheisen hengenlähtö on kova paikka. Jotkut lopettavat juomisen, koska pelkäävät, että itsellekin tapahtuu jotain. Jotkut taas jatkavat juomista, osittain myös hukuttaakseen surunsa ja ikävät tunteet alkoholin voimalla.
        Itsellänikin on alkoholin aiheuttamaa haittaa elimistössä, mutta en siltikään ole ihan kokonaan laittanut korkkia kiinni, en ole oikein sopiva ihminen neuvomaan muita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi toimit noin ? Haluatko mennä isäsi perässä ?
        Ymmärrän kyllä senkin, että alkoholistina on vaikeaa lopettaa juominen, vaikka läheiselle kävisi huonosti, jopa kuolema.
        Jotkut osaavat ajatella, läheisen hengenlähtö on kova paikka. Jotkut lopettavat juomisen, koska pelkäävät, että itsellekin tapahtuu jotain. Jotkut taas jatkavat juomista, osittain myös hukuttaakseen surunsa ja ikävät tunteet alkoholin voimalla.
        Itsellänikin on alkoholin aiheuttamaa haittaa elimistössä, mutta en siltikään ole ihan kokonaan laittanut korkkia kiinni, en ole oikein sopiva ihminen neuvomaan muita.

Hukutan murheitani ja ahdistustani juomalla ja olen toki myös riippuvainen alkoholista ja lopettaminen on vaikeaa. Tuskin hakemalla haen sitä että itsellekkin kävisi kuten isälle. Toisaalta ei se nyt kauheasti harmittaisi jos tulisi lähtö yläkertaan itselläkin. Pelottaa vaan enemmän se että minkälaista on kuolla maksasairauteen, tuskin mitenkään helppoa...

T: Isänsä menettänyt alkoholisti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hukutan murheitani ja ahdistustani juomalla ja olen toki myös riippuvainen alkoholista ja lopettaminen on vaikeaa. Tuskin hakemalla haen sitä että itsellekkin kävisi kuten isälle. Toisaalta ei se nyt kauheasti harmittaisi jos tulisi lähtö yläkertaan itselläkin. Pelottaa vaan enemmän se että minkälaista on kuolla maksasairauteen, tuskin mitenkään helppoa...

Ymmärrän tuon tapasi toimia, et ole todellakaan ainoa, joka hukuttaa murheet ja ahdistuksen juomalla.
        Siitä ei vain ole mitään hyötyä, sanoisin, että juuri päinvastoin, jatkuva juominen pitää koko ajan sitä ahdistusta yllä. Alkoholilla ei pääse asioita karkuun, se vain parhaassa tapauksessa siirtää kaikkea, ja kun/jos juominen loppuu, ongelma lyö tuplana päälle, kun sitten on muiden murheiden lisäksi kamala morkkis, itsensä syyttely ja taas katuminen, että tulikin taas juotua.

Se on vähän kuin jatkuva oravanpyörä, joka ei lopu, ennen kuin itse tekee asialle jotain, kukaan ulkopuolinen ei pysty toisen juomista lopettamaan, monet sitäkin kyllä ovat yrittäneet. Joskus kumppani, puoliso, saattaa kuvitella, että alkoholistin pystyisi rakastamaan terveeksi, joka sekään ei tosin onnistu, jos alkoholisti ei itse pidä ajatuksesta.

Riippuvuudesta irti pääseminen on aina vaikeaa, alkoholi on pirunmoinen " kuningas ", jonka valta on voimakas.
        Oletko ikinä yrittänyt lopettaa ? Tai oletko koskaan yrittänyt saada apua lopettamiseen ?
        Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä lopettaa, ainakaan niin ei kannata ajatella.
        Itse aikoinaan raitistuin moneksi vuodeksi, ja pakko sanoa, että se oli aikuiselämäni parasta aikaa. Alku oli todella vaikeaa, muuttuihan tavallaan koko elämä ja elämäntavat.
        Ajan myötä olo kyllä jatkuvasti parani, eniten raittius vaikutti psyykeen, ahdistukset loppuivat, paniikkihäiriö parani, paino putosi, fyysinen kunto parani huomattavasti, ihmissuhteet alkoivat toimimaan paremmin, jne. jne. Lista voisi olla vaikka kuinka pitkä.

Oma raittiuteni ei kuitenkaan kestänyt kuin kymmenisen vuotta. Sen jälkeen aloin ottamaan silloin tällöin, 1-2 kertaa kuukaudessa, ja se on onneksi pysynyt jo vuosia samalla tasolla. Krapulaa en paranna millään korjaussarjoilla, eli uudella humalalla.
        En siltikään ole aina tyytyväinen edes nykyiseen itseeni, mutta siihen olen tyytyväinen, ettei elämä ole enää samanlaista jatkuvaa juomista kuin aikoinaan.
        Ja on tullut ihan liian monta kaveria ja ystävää " kannettua " hautaan, alkoholin käytöstä johtuvien haittojen, sairauksien takia. Monta turhaa kuolemaa, voisi sanoa, joista suurin osa olisi ollut vältettävissä terveemmillä elämäntavoilla.
        Ja siltikään en ole itse tajunnut ( ehkä en ole halunnut tajuta ), että sama kohtalo voi olla itselläkin, vaikkakin juominen on nykyään aika minimaalista. Kuten sanoin, haittojakin jo tullut.
        Aina olisi kyllä hyvä pysähtyä miettimään, mitä itse haluaa, mikä olisi järkevää, miksi on tarve juoda, kun tietää myös, että se pahin loppu voi olla edessä juomisen takia.
        Sen tiedän menehtyneiden tuttujeni kohdalta, että maksa- ja haimasairauksiin ei ole helppo kuolla.
        Mutta jokainenhan itse päättää, kuinka toimii, elämä on valintoja täynnä, jos haluaa.

• Anonyymi

Kyllä ärtyvä suolistokin oireilee just tuolla lailla, kuten joku totesikin. Ärtyvä suoli oireilee myös stressistä ja ahdistuksesta. Eli se ahdistus voi ylläpitää kipua ja kipu ahdistusta.
      Rasvamaksa voi tulla ihan väärästä ravinnostakin. Esim lapsillekin on jo rasvamaksaa kovasta sokerin syönnistä ja -juonnista. Lue artikkeleita asiasta.

Jospa vaikka listaisit itsellesi rehellisesti mitä kaikkea syöt ja juot päivässä. Ja paljonko mitäkin. Siitä voi löytyä jotain vinkkiä. Tai listaa tänne. Voi kokeilla viljatonta, sokeritonta ruokavaliota, ja tietty alkotonta. Jos tupakoit niin lopeta. Tupakointi on järjettömintä mitä ihminen itselleen tekee. Siitä ei ole mitään hyötyä vaikka pienestä määrästä alkoholia on, jos ei ole mitään riippuvuutta siihen. Lääkkeet ja kipulääkkeet voi aiheuttaa vaivoja. Mulla on asiakas, joka joutui nivelkipuihin syömään kipulääkettä ja sai sitten rasvamaksan lääkkeistä vaikka on raitis.

Minä menin muutama vuosi sitten lääkäriin kun oli kauhea hätä kun tuli kovia, yhtäkkisiä rinta- ja yläselkäkipuja. Lääkäri totesi heti että se on ruokatorven ja vatsalaukun limakalvon tulehdus, oireilee ihan kuin joku sydänvaiva. Myös suun limakalvot oireilee. Ja Somaciahan ne määrää, vähän kuin Buranaa, joka vaivaan. Tähystyksessä näkyi vaurioita ja keliakian alkua. Lopetin viljat ja sokeri ihan minimiin.
      Kauraa ja muuta gluteenitonta tuotetta syön. Vaivat loppui siihen. Samoin refluksit.

Kaikkia muitakin suolistovaivoja riittää, esim suoliston umpipussi jne. Sisältö jää pusseihin suolen mutkiin ja voi tulehtua. Mutta tässä auttaa liikunta ja keskikropan aktivointi. Vanhuksiakin neuvotaan pyörittelemään kroppaa ja voimistelemaan kun suolen toiminta hidastuu iän myötä ja paljon istutaan paikoillaan.

• Anonyymi

Mutta eikö ole jännä että oireet alkoi tissuttelun jälkeen ei ennen juomista. Ajattelin vaan miksi oireet alkoi se alkolin juomisen jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta eikö ole jännä että oireet alkoi tissuttelun jälkeen ei ennen juomista. Ajattelin vaan miksi oireet alkoi se alkolin juomisen jälkeen.

Haima ja maksa ei tykkää runsaista alkoholimääristä, mutta ei kyllä tykkää suolistokaan.
        Jos alkoholi aiheuttaa jotain oireita, niin ehkä olisi hyvä yrittää välttää alkoholia. Tai sitten pitää vaan kestää ne oireilut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haima ja maksa ei tykkää runsaista alkoholimääristä, mutta ei kyllä tykkää suolistokaan.
        Jos alkoholi aiheuttaa jotain oireita, niin ehkä olisi hyvä yrittää välttää alkoholia. Tai sitten pitää vaan kestää ne oireilut.

Niin alkoholia juodaan niin kauan ja paljon kunnes tulee oireita. Tää pätee moneen asiaan. Itsehän siinä ottaa riskin niin alkoholissa kuin tupakassa. Kait sitä ajatelllaan että ei minulle mitään tuu. Tai diabeteksessä. Tiedän kyllä ihmisen jolla on ollut hyvä verensokeri vaikka on ylipainoa. Puhun itsestäni.Viime kuussa kävin labrassa ja arvot on hyvät. Olen jojolaihduttaja . Jos labra-arvot olis vähänkään koholla niin se lisäis motivaatiota, Periaatteessa labra-arvojen takia voisin tyytyä tähän painoon. Mutta olen painoindeksin mukaan vielä reilusti ylipainoinen. Hoitajakaan ei kannustanut mua laihduttamaan vaan ihmetteli että mistä minä laihdutan. Yleensä ylipainoista kannustetaan laihduttaa mutta mä en saa kannustusta. Vyötärö on hiukan alle 90 cm ja mahan ympärys samaa luokkaa. Minä olen rehellinen luvuissa mutta sanotaan ettei sulla ole tarvetta pudottaa painoa. Harvoin saa tällästä kohtelua terveydenhuollossa.Yleensä huomatellaan ylipainosta mutta mua melkein kielletään laihduttamasta

• Anonyymi

Itsellä ollut ärtyvä suoli varmaan jo 20-vuotta vaikka sitä ei ole lääkärissä koskaan diagnosoitu. Ainakin todella herkkä vatsa. Silti juon joka päivä kahvia muutaman kupillisen tyhjään vatsaan.

T: Isänsä menettänyt alkoholisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsellä ollut ärtyvä suoli varmaan jo 20-vuotta vaikka sitä ei ole lääkärissä koskaan diagnosoitu. Ainakin todella herkkä vatsa. Silti juon joka päivä kahvia muutaman kupillisen tyhjään vatsaan.

Näin olen siis tehnyt jo varmaan 15 vuotta että kittaan kahvia tyhjään vatsaan 4-6 kuppia.

T: Isänsä Menettänyt Alkoholisti

• Anonyymi

Riippuvuudesta irti pääseminen on aina vaikeaa, alkoholi on pirunmoinen " kuningas ", jonka valta on voimakas.
      "Oletko ikinä yrittänyt lopettaa ? Tai oletko koskaan yrittänyt saada apua lopettamiseen ?
      Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä lopettaa, ainakaan niin ei kannata ajatella.
      Itse aikoinaan raitistuin moneksi vuodeksi, ja pakko sanoa, että se oli aikuiselämäni parasta aikaa. Alku oli todella vaikeaa, muuttuihan tavallaan koko elämä ja elämäntavat.
      Ajan myötä olo kyllä jatkuvasti parani, eniten raittius vaikutti psyykeen, ahdistukset loppuivat, paniikkihäiriö parani, paino putosi, fyysinen kunto parani huomattavasti, ihmissuhteet alkoivat toimimaan paremmin, jne. jne. Lista voisi olla vaikka kuinka pitkä."

Olen useasti vuosien varrella ollut monta kuukautta putkeen täysin raittiinakin mutta sitten kun alan juomaan niin juon ihan kunnolla ja pidempiäkin aikoja.

T: Isänsä maksakirroosiin menettänyt

• Anonyymi

Voisi tähän harkita avun hakemistakin mutta ensin pitää kaivaa se motivaatio jostakin....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voisi tähän harkita avun hakemistakin mutta ensin pitää kaivaa se motivaatio jostakin....

Sua pelottaa millaista on kuolla maksasairauteen. Mutta ei pelota tarpeeksi että se jo riittäis muutoksen tekemiseen ja avun hakemiseen. On normaalia että suree läheisen menetystä,mutta voisko sen tehdä terveellisemmällä tavalla. Kokea ja tuntea se tuska minkä se menetys aiheuttaa. Kyllä , niiden tunteiden läpikäyminen satuttaa todella paljon. Mutta se on terve reaktio tuntevalla ihmisellä. Juomalla sä haluat pysäyttää ja estää nämä inhimilliset tunteet. Onko juomisellasi tarkoitus peittää aitojen tunteiden näkyminen muille? Et halua näyttää olevasi herkkä ,koska olet mies ja mielestäsi mies ei saa tuntea surua,itkeä? Et halua että ulkopuoliset pitää sua heikkona vaan raavaana kovana miehenä jolla ei ole tunteita ? Ajatus että pitää olla vahva kaikkien silmissä ja joka tilanteessa. Kun menettää perheenjäsenen niin kyllä se suru kulkee mukana mutta muuttaa muotoaan ajan kanssa. Näin sanotaan ja se pitää paikkansa. Mutta suosittelen että suret isäsi poismenoa selvinpäin koska silloin se tunne purkautuu kokonaan kehosta. Päihtyneenä se tunne jää pyörimään sun sisälle. Näin mä näen asian.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin juuri että jos ei osaa säädellä tunteita, niin sä tukeudut alkoholiin. Yritätko juomalla unohtaa negatiiviset tunteet esim häpeän, tyhjyyden ja riittämättömyyden tunteen.Jos vauvalla ei ole riittävästi käytettävissä huolta pitävää aikuista hän jää yksin ja turvattomaksi. Nuo varhaiset turvattomuuden kokemukset vaikuttavat kehittyviin aivoihin. Siihen, miten herkästi ne reagoivat myöhemmin elämässä stressiin. Herkästi stressiin reagoivalla, voi olla kehossaan jatkuva hälytystila. Sitä voi yrittää säädellä kääntymällä pahan olonsa kanssa toisten puoleen tai yrittämällä selviytyä sen kanssa yksin, jolloin päihde tulee usein mukaan.

Tässä sinulle pohdittavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin juuri että jos ei osaa säädellä tunteita, niin sä tukeudut alkoholiin. Yritätko juomalla unohtaa negatiiviset tunteet esim häpeän, tyhjyyden ja riittämättömyyden tunteen.Jos vauvalla ei ole riittävästi käytettävissä huolta pitävää aikuista hän jää yksin ja turvattomaksi. Nuo varhaiset turvattomuuden kokemukset vaikuttavat kehittyviin aivoihin. Siihen, miten herkästi ne reagoivat myöhemmin elämässä stressiin. Herkästi stressiin reagoivalla, voi olla kehossaan jatkuva hälytystila. Sitä voi yrittää säädellä kääntymällä pahan olonsa kanssa toisten puoleen tai yrittämällä selviytyä sen kanssa yksin, jolloin päihde tulee usein mukaan.

Tässä sinulle pohdittavaa.

Joo itsellä on juurikin tämä jatkuva hälytystila päällä kehossa ja mielessä. Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, paha ahdistuneisuushäiriö ollut jo melkein 20 vuotta. Sitä sitten lääkitsen myös alkoholilla joka vain pahentaa kierrettä. Käytän myös harvakseltaan ahdistuslääkkeitä. Kierteestä olisi hyvä päästä eroon ja miettiä muita keinoja käsitellä vaikeita ja ylitsepääsemättömiä tunteita. Helpommin sanottu kuin tehty kun näin olen tottunut toimimaan jo varmaan yli 10 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo itsellä on juurikin tämä jatkuva hälytystila päällä kehossa ja mielessä. Paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko, paha ahdistuneisuushäiriö ollut jo melkein 20 vuotta. Sitä sitten lääkitsen myös alkoholilla joka vain pahentaa kierrettä. Käytän myös harvakseltaan ahdistuslääkkeitä. Kierteestä olisi hyvä päästä eroon ja miettiä muita keinoja käsitellä vaikeita ja ylitsepääsemättömiä tunteita. Helpommin sanottu kuin tehty kun näin olen tottunut toimimaan jo varmaan yli 10 vuotta.

Helpompi vain turruttaa itsensä ja ajatella että nuppi turvoksissa ja ongelmat poissa mielestä niin kaikki on hyvin vaikka ei oikeasti ole, ihan kaikkea muuta...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sua pelottaa millaista on kuolla maksasairauteen. Mutta ei pelota tarpeeksi että se jo riittäis muutoksen tekemiseen ja avun hakemiseen. On normaalia että suree läheisen menetystä,mutta voisko sen tehdä terveellisemmällä tavalla. Kokea ja tuntea se tuska minkä se menetys aiheuttaa. Kyllä , niiden tunteiden läpikäyminen satuttaa todella paljon. Mutta se on terve reaktio tuntevalla ihmisellä. Juomalla sä haluat pysäyttää ja estää nämä inhimilliset tunteet. Onko juomisellasi tarkoitus peittää aitojen tunteiden näkyminen muille? Et halua näyttää olevasi herkkä ,koska olet mies ja mielestäsi mies ei saa tuntea surua,itkeä? Et halua että ulkopuoliset pitää sua heikkona vaan raavaana kovana miehenä jolla ei ole tunteita ? Ajatus että pitää olla vahva kaikkien silmissä ja joka tilanteessa. Kun menettää perheenjäsenen niin kyllä se suru kulkee mukana mutta muuttaa muotoaan ajan kanssa. Näin sanotaan ja se pitää paikkansa. Mutta suosittelen että suret isäsi poismenoa selvinpäin koska silloin se tunne purkautuu kokonaan kehosta. Päihtyneenä se tunne jää pyörimään sun sisälle. Näin mä näen asian.

Joo, isä oli meikäläiselle niin rakas ihminen että en ole pystynyt käsittelemään hänen kuolemaansa varsinkin kun on näitä henkisen puolen ongelmia jo ennestäänkin. Ehkä olen ajatellut että juon myös itseni hengiltä. Katson kuolemaa silmästä silmään tuli mitä tuli...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, isä oli meikäläiselle niin rakas ihminen että en ole pystynyt käsittelemään hänen kuolemaansa varsinkin kun on näitä henkisen puolen ongelmia jo ennestäänkin. Ehkä olen ajatellut että juon myös itseni hengiltä. Katson kuolemaa silmästä silmään tuli mitä tuli...

Mutta en ajattele niin ettei mies voi itkeä tai näyttää herkkyyttä, olen kyllä tehnyt niinkin ihan muiden nähdenkin...

T: Isän menettänyt alkoholisti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta en ajattele niin ettei mies voi itkeä tai näyttää herkkyyttä, olen kyllä tehnyt niinkin ihan muiden nähdenkin...

T: Isän menettänyt alkoholisti

Voin kertoa entisenä paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsineenä, että alkoholi on pahin lääke tuohon vaivaan.
        Aloin jo nuorena juomaan juuri tuon sosiaalisten tilanteiden pelon takia, tai en oikeastaan edes tarkkaan tiedä, kumpi tuli ensin.
        Voi olla, että juominen sai aikaan sen, että tuli paniikkihäiriö, ja join vain entistä enemmän " lääkkeeksi ". Toihan alkoholi rohkeutta ja itsevarmuutta.
        Aika pian kuvioihin tuli mukaan erilaiset psyykenlääkkeet, kun ensin tuli depressiivinen psykoosi ( ainoa kerta elämässäni, kun oli selkeää masennusta ).
        Juominen jatkui lääkkeiden kanssa, toistuvia psykooseja, osastojaksoja, avohoitoa, lopulta työkyvyttömyyseläke.

Käännös tapahtui vasta sitten, kun toiselle ihmiselle meinasi käydä huonosti minun sähläämiseni takia. Syyllistyin törkeän pahoinpitelyyn pilleri- ja viinapäissäni, psykoosissa.
        Jouduin pakkohoitoon syyntakeettomana useammaksi vuodeksi.
        Siitä alkoi jonkinlainen selviytymistarina.
        Sain alkaa käymään elämääni läpi, ilman alkoholia tietenkin, koska olin laitoksessa.
        Ei ollut muuta kuin aikaa selvittää, kuka olen, mitä oli tapahtunut, miksi psyykeni oli mitä oli, mistä johtuivat kaikki ne paniikit ja pelot. Syyt ja seuraukset.

Päihteet oli kaiken pahan alku ja juuri, se söi itsetunnon olemattomiin, olin vihannut itseäni elämäntyylini takia, olin täysi nolla, luuseri. Sen takia samaan aikaan ajattelin, ettei kukaan muukaan pidä minusta, eikä hyväksy minua.
        Ihmissuhteet olivat tulleet ja menneet, mikään ei pysynyt kasassa.
        Vasta kun olin ollut pitemmän aikaa juomatta, ja samalla sain ammattiapua sairaalassa, tutustuin itseeni kunnolla, opin hyväksymään itseni, myös heikkouteni ja vahvuuteni, alkoi elämä sujua paremmin.
        Samalla kun hyväksyin itseni, ymmärsin, että kyllä ne muutkin hyväksyvät minut, ihan tällaisena kuin olen. Siihen loppuivat paniikkikohtaukset ja sosiaalisten tilanteiden pelko.

Alkoholistit ovat pohjimmiltaan herkkiä ihmisiä, ehkä joskus liiankin herkkiä. Se aiheuttaa sen, että kertyy ongelmaa ongelman päälle. Tunteiden käsittely takkuaa, ja on hankalaa käydä läpi vaikeita asioita ja tunteita.
        Selviytyminenkin on mahdollista, jos sitä oikeasti tosissaan haluaa.

Oletko koskaan ajatellut, mitä edesmennyt isäsi ehkä toivoisi sinulle ? Hän saattaisi toivoa, että pärjäisit elämässäsi, etkä seuraisi hänen jalanjälkiään. Vaikka vanhemmilla olisi ollut hyväkin oma elämä, yleensä he toivovat lapsilleen vielä parempaa.
        Jos olisin sinä, ottaisin ehkä otteen itsestäni, ja sellaisen tsempin, että näytän kyllä pilven reunalta katselevalle isälleni, että aion pärjätä.

Toki tuo kaikki on helpommin sanottu kuin tehty. Ja tuntematta edes sinua, sanon suoraan, että onnistut jos vain haluat. Vanha klisee, mutta toivoa on niin kauan kuin on elämää.

Meni aika kauas aloituksen aiheesta, vaikkakin alkoholi liittyy myös maksajuttuihin.
        Halusin vain toivottaa tsemppejä ihan kaikille, ja nautitaan vielä pääsiäispyhistä.

• Anonyymi

Niin ja sain tässä tänä vuonna käräjillä 40 päiväsakkoa kun toissa vuonna kirjoitin pilleri ja alkoholihumalassa jonkun pommiuhkauksen nettiin.

Toivottavasti tämä sekoilu alkais olla jo takanapäin. Olen jotenkin ollut vihaa ja katkeruutta täynnä viimeiset vuodet ongelmieni ja isäni menettämisen johdosta. Onneksi mitään pahempaa ei ole kuitenkaan tapahtunut eikä toivottavasti tule tapahtumaankaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja sain tässä tänä vuonna käräjillä 40 päiväsakkoa kun toissa vuonna kirjoitin pilleri ja alkoholihumalassa jonkun pommiuhkauksen nettiin.

Toivottavasti tämä sekoilu alkais olla jo takanapäin. Olen jotenkin ollut vihaa ja katkeruutta täynnä viimeiset vuodet ongelmieni ja isäni menettämisen johdosta. Onneksi mitään pahempaa ei ole kuitenkaan tapahtunut eikä toivottavasti tule tapahtumaankaan.

Viime kesänä olin lähellä päätyä pakkohoitoon mutta vältyin onneksi siltä täpärästi, tai en tiedä oliko se onni vai olisiko ollut parempi jouta, olin silloin täysin pohjalla ja henkisesti niin loppu että olisin voinut tehdä vaikka itsemurhan...

• Anonyymi

Olisin nyt varmaan jossain vankimielisairaalassa jos olisin sitä puukkoa käyttänyt...

• Anonyymi

Nämä läheltä piti tilanteet on ollut että seison junanraiteilla ja huomasin vasta viimetingassa että juna tulee ja ehdin hypätä pois alta. Pari muuta ollut liikenteessä että tullut melkein nokkakolari ohitustilanteessa, mutta pääsin takaisin omalle kaistalle viimetingassa. Nuorempana ajoin melkein mopolla traktroin alle. Kerran melkein sammuneena tukehtunut oksennukseen kun oli paha alkoholimyrkytys. Kai siihen joku syy on etten ole päässyt hengestäni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voin kertoa entisenä paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsineenä, että alkoholi on pahin lääke tuohon vaivaan.
        Aloin jo nuorena juomaan juuri tuon sosiaalisten tilanteiden pelon takia, tai en oikeastaan edes tarkkaan tiedä, kumpi tuli ensin.
        Voi olla, että juominen sai aikaan sen, että tuli paniikkihäiriö, ja join vain entistä enemmän " lääkkeeksi ". Toihan alkoholi rohkeutta ja itsevarmuutta.
        Aika pian kuvioihin tuli mukaan erilaiset psyykenlääkkeet, kun ensin tuli depressiivinen psykoosi ( ainoa kerta elämässäni, kun oli selkeää masennusta ).
        Juominen jatkui lääkkeiden kanssa, toistuvia psykooseja, osastojaksoja, avohoitoa, lopulta työkyvyttömyyseläke.

Käännös tapahtui vasta sitten, kun toiselle ihmiselle meinasi käydä huonosti minun sähläämiseni takia. Syyllistyin törkeän pahoinpitelyyn pilleri- ja viinapäissäni, psykoosissa.
        Jouduin pakkohoitoon syyntakeettomana useammaksi vuodeksi.
        Siitä alkoi jonkinlainen selviytymistarina.
        Sain alkaa käymään elämääni läpi, ilman alkoholia tietenkin, koska olin laitoksessa.
        Ei ollut muuta kuin aikaa selvittää, kuka olen, mitä oli tapahtunut, miksi psyykeni oli mitä oli, mistä johtuivat kaikki ne paniikit ja pelot. Syyt ja seuraukset.

Päihteet oli kaiken pahan alku ja juuri, se söi itsetunnon olemattomiin, olin vihannut itseäni elämäntyylini takia, olin täysi nolla, luuseri. Sen takia samaan aikaan ajattelin, ettei kukaan muukaan pidä minusta, eikä hyväksy minua.
        Ihmissuhteet olivat tulleet ja menneet, mikään ei pysynyt kasassa.
        Vasta kun olin ollut pitemmän aikaa juomatta, ja samalla sain ammattiapua sairaalassa, tutustuin itseeni kunnolla, opin hyväksymään itseni, myös heikkouteni ja vahvuuteni, alkoi elämä sujua paremmin.
        Samalla kun hyväksyin itseni, ymmärsin, että kyllä ne muutkin hyväksyvät minut, ihan tällaisena kuin olen. Siihen loppuivat paniikkikohtaukset ja sosiaalisten tilanteiden pelko.

Alkoholistit ovat pohjimmiltaan herkkiä ihmisiä, ehkä joskus liiankin herkkiä. Se aiheuttaa sen, että kertyy ongelmaa ongelman päälle. Tunteiden käsittely takkuaa, ja on hankalaa käydä läpi vaikeita asioita ja tunteita.
        Selviytyminenkin on mahdollista, jos sitä oikeasti tosissaan haluaa.

Oletko koskaan ajatellut, mitä edesmennyt isäsi ehkä toivoisi sinulle ? Hän saattaisi toivoa, että pärjäisit elämässäsi, etkä seuraisi hänen jalanjälkiään. Vaikka vanhemmilla olisi ollut hyväkin oma elämä, yleensä he toivovat lapsilleen vielä parempaa.
        Jos olisin sinä, ottaisin ehkä otteen itsestäni, ja sellaisen tsempin, että näytän kyllä pilven reunalta katselevalle isälleni, että aion pärjätä.

Toki tuo kaikki on helpommin sanottu kuin tehty. Ja tuntematta edes sinua, sanon suoraan, että onnistut jos vain haluat. Vanha klisee, mutta toivoa on niin kauan kuin on elämää.

Meni aika kauas aloituksen aiheesta, vaikkakin alkoholi liittyy myös maksajuttuihin.
        Halusin vain toivottaa tsemppejä ihan kaikille, ja nautitaan vielä pääsiäispyhistä.

Isänsä menettänyt ei halua parantua niin juokoot sitten viinaa. Aina löytyy syy miksi tarttuu pulloon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isänsä menettänyt ei halua parantua niin juokoot sitten viinaa. Aina löytyy syy miksi tarttuu pulloon.

Mitä parantumiseen tulee niin haluan ja en halua, onhan se juominen mukavaakin ainakin toisinaan. Useimmiten kyllä ei enää nykyään. Haitat alkaa ylittämään hyödyt reippaasti.

• Anonyymi

Siinähän tässä taas on mennyt 3 Pääsiäisen Pyhää keittoa vetäessä, toivottavasti tänään loppuu juominen, uskoisin että loppuu, olo on niin huono.

• Anonyymi

Tämä selvä.

• Anonyymi

Ihme ininää. Isänsä menettänyt haluu juoda ja aina löytyy juoda. Ei haluta muutosta mutta jaksetaan inistä ja valittaa. syyä lääkkeitä ja juoda viinaa samaan aikaa ja sitten valiteaan kun on paska olo.

• Anonyymi

Ininää? Tämä selvä.

T: Isänsä menettäny alkoholisti

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ininää? Tämä selvä.

Mut joo eikai sitä alkoholia joisi ja lääkkeitä tulisi käytettyä jos tässä hyvä olo olis henkisesti siis...

Elämä aika helvetin yksinäistä ja melkein kaikki läheisetkin jo kuollut. Naisystävästäkään ole mitään tietoa vuosiin ollut. Mutta kuka nyt tällaista juoppoa haluaisikaan. Joo ei ollut itsesääliä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut joo eikai sitä alkoholia joisi ja lääkkeitä tulisi käytettyä jos tässä hyvä olo olis henkisesti siis...

Elämä aika helvetin yksinäistä ja melkein kaikki läheisetkin jo kuollut. Naisystävästäkään ole mitään tietoa vuosiin ollut. Mutta kuka nyt tällaista juoppoa haluaisikaan. Joo ei ollut itsesääliä.

Mutta ethän sä halua parantua. Mitä sä sitten haluat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei ole mun vika

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joku juoppo nainen vois sua halutakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

mitä sä haluat. et halua parantua niin mitä sä haliuat. naisenko? sekö sut parantaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

haluatko sä parantua. et koska sä et halua tehä sen eteen mitään.

• Anonyymi

"Isänsä menettänyt ei halua parantua niin juokoot sitten viinaa. Aina löytyy syy miksi tarttuu pulloon."

Ookko ite ollu alkoholisti? Ookko sitten ite päässy viinasta eroon? Onnea vaan jos oot päässyt...

• Anonyymi

Ootkohan edes koskaan ollut pahasti koukussa alkoholiin? Jos et niin sitten sulla ei ole varaa sanoa mitään. Mutta jos oot niin sitten ehkä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ootkohan edes koskaan ollut pahasti koukussa alkoholiin? Jos et niin sitten sulla ei ole varaa sanoa mitään. Mutta jos oot niin sitten ehkä on.

niin ja sun paska olo on mun vika . no haluut sä sitten parantua? voitko kertoa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sä juot alkoholia koska sä oot riippuvainen siitä. ja sitten sä syytät mua sun pahasta olosat kun vedät viinaa ja lääkkeitä yhessä

• Anonyymi

Mä kerroin sulle asioita mutta sä et ole valmis parantumaan

• Anonyymi

no haluut sä parantua . voitko kertoa sen

• Anonyymi

Joo onnee vaan sullekki parempi ihminen!!!!

• Anonyymi

Tämä siis sille joka valitti että inisen joka asiasta.

• Anonyymi

kerro sitten mulle mitä sä haluat. alkoholille on oma palsta . mene sinne puhumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä siis sille joka valitti että inisen joka asiasta.

sulla om riippuvuus. sä et halua parantua. ja et voi kertoa mitä sä haluat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kerro sitten mulle mitä sä haluat. alkoholille on oma palsta . mene sinne puhumaan.

Täällä siis ei saa puhua alkoholista ja sen aiheuttamista ongelmista vaikka alkoholi liittyy usein olennaisesti myös maksasairauksiin, ok.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sulla om riippuvuus. sä et halua parantua. ja et voi kertoa mitä sä haluat

Varmaan suurin osa alkohlisteista haluaisi parantua mutta eihän tässäkään maassa olisi näin paljon alkoholisteja jos se olisi niin helppoa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä siis ei saa puhua alkoholista ja sen aiheuttamista ongelmista vaikka alkoholi liittyy usein olennaisesti myös maksasairauksiin, ok.

Ok, en laita enää viestiäkään joten hyvästi lähden täältä hei hei ja kiitos ja näkemiin...

• Anonyymi

Enkä nyt tarkoittanut olla töykeä mutta on niin pahat vieroitusoireet sekä alkoholin että lääkkeiden takia että en nyt jaksa mitään vittuilua keneltäkään...

• Anonyymi

niin onko ihme. mitä sä sitten haluut. sä et haluu parantua niin mitä sä haluut. pään silitystä

• Anonyymi

siis sä haluut sääliä. sitäkö sä haluut. käskikö lääkäri vetää lääkkeet viinalla kurkusta alas

• Anonyymi

sä et halua parantua niin tee mitä lystäät.

• Anonyymi

Pitkäaikainen alkoholin käyttö muuttaa aivojen kemiaa ja hermosoluja, mikä tekee juomisen lopettamisesta vaikeaa.

Eli sä haluat että mä vahingoitan mun aivoja jotta mä ymmärtäisin sua, niinkö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitkäaikainen alkoholin käyttö muuttaa aivojen kemiaa ja hermosoluja, mikä tekee juomisen lopettamisesta vaikeaa.

No ootko vahingoittanut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

siis sä haluut sääliä. sitäkö sä haluut. käskikö lääkäri vetää lääkkeet viinalla kurkusta alas

En mä lääkärille ole kertonut että olen alkoholisti tai ainakin juoppo eikä todellakaan muuten kannata kertoakkaan ellei ole ihan välttämätön pakko, kokemusta on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ootko vahingoittanut?

Niin ja eihän mun haluamisillani ole mitään merkitystä tässä asiassa vahingoittaako joku muu itseään alkoholilla vai ei. Pointtina se että et voi ymmärtää alkohlistin elämää jos et itse ole sellainen koskaan ollut.

T: Isänsä alkoholille menettänyt

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja eihän mun haluamisillani ole mitään merkitystä tässä asiassa vahingoittaako joku muu itseään alkoholilla vai ei. Pointtina se että et voi ymmärtää alkohlistin elämää jos et itse ole sellainen koskaan ollut.

T: Isänsä alkoholille menettänyt

Mutta nyt lopetan tämän kekustelun kun en jaksa vängätä kenenkään kanssa. Haen apua ongelmaani tai sitten juon itseni hengiltä. Tuskin se ketään kiinnostaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sä et halua parantua niin tee mitä lystäät.

Niinhän meistä kaikki yleensä tekee mitä lystää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on noin vaikeaa ? Onko sua täällä muka joku syyttänyt jostakin ?
        Jos joku haluaa kertoa alkoholiongelmastaan, niin miksi sä teet siitä itsellesi ongelman ?
        Ihminen saa avautua ongelmastaan, jos niin halua tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on noin vaikeaa ? Onko sua täällä muka joku syyttänyt jostakin ?
        Jos joku haluaa kertoa alkoholiongelmastaan, niin miksi sä teet siitä itsellesi ongelman ?
        Ihminen saa avautua ongelmastaan, jos niin halua tehdä.

Kyllä. Minä en ymmärrä alkoholiriippuvuutta koska minä en ole alkoholisti. Luin netistä eilen että näin se on. Alkoholistia voi vaan ymmärtää toinen alkoholisti. Mutta pointtini on ollut jos haluaa riippuvuudesta eroon niin se alkaa omasta itsestään ja halusta muutokseen. Tätä olen yrittänyt sanoa. Minä en tee ongelmaa vaan yritän neuvoa mistä se toipuminen alkaa jos oikeesti haluaa riippuvuudesta parantua. Jos toinen haluaa juoda niin sitten myös kestää ne seuraukset. Se on tässä nyt se juttu. Toki saa avautua. En minä sillä. Mulla on vaan halu auttaa . Mutta alkoholistia ei voi auttaa . Se on fakta . Ja olen pahoillani että olen yrittänyt auttaa. En yritä auttaa enää.

• Anonyymi

Tänään alkoon ostaan tuhannella eurolla viinaa jos vaikka jois ittensä hengiltä ja vielä kaikki pillerit naamaan kerralla sen verran vituttaa koko elämä. Ainiin ei se Alko perkele ole auki. Pitää odottaa huomiseen. Joo huono vitsi vaikka täyttä totta joidenkin kohdalla.

• Anonyymi

Tai en mä tiedä onko se auki kun en ole alan mies. Eilenkin pystyin sivistyneesti ottamaan vain yhden ja siihen jäi. Tänään en ole vielä pisaraakaan ottanut.

• Anonyymi

Taitaa kuulostaa aika ristiriitaisilta mun jutut, lääkäreillekkin puhun ihan toista kuin ihmisille yleensä, sama juttu jos joutuu poliisien kanssa tekemisiin syystä tai toisesta. Tuskin enää itsekkään muistan mitä pitää milloinkin muistaa valehdella ja kenelle. Mistähän sekin kertoo...

• Anonyymi

Itse olen tajunnut sen, että on hyvä olla rehellinen. Ei sillä menetä mitään.
        Mutta eipä tarvitse miettiä, mitä on kenellekin sanonut, kun puhuu totta.
        Ja jos haluaa apua vaikka alkoholiongelmaan, niin silloin on myönnettävä, että sellainen ongelma on olemassa.
        Ja kyllä sinustakin ihan varmasti joku välittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen tajunnut sen, että on hyvä olla rehellinen. Ei sillä menetä mitään.
        Mutta eipä tarvitse miettiä, mitä on kenellekin sanonut, kun puhuu totta.
        Ja jos haluaa apua vaikka alkoholiongelmaan, niin silloin on myönnettävä, että sellainen ongelma on olemassa.
        Ja kyllä sinustakin ihan varmasti joku välittää.

No joo en minä mikään patologinen valehtelija sentään, kunhan heitin vähän Pääsiäistarinaa. Toki joskus tulee joku valkoinen vale heitettyä mutta niin varmaan useimmat tekee. Kyllähän ne ongelmat olisi toki myönnettävä jos haluaa parantua. Pelkään vain että en saa sitten enää mitään unilääkettäkään jos lääkärille myönnän olevani alkoholisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No joo en minä mikään patologinen valehtelija sentään, kunhan heitin vähän Pääsiäistarinaa. Toki joskus tulee joku valkoinen vale heitettyä mutta niin varmaan useimmat tekee. Kyllähän ne ongelmat olisi toki myönnettävä jos haluaa parantua. Pelkään vain että en saa sitten enää mitään unilääkettäkään jos lääkärille myönnän olevani alkoholisti.

Tuo pelko on kyllä ihan perusteltu eikä sekään ole mukavaa jos ei saa nukuttua enää ollenkaan kun itsellä nuo uniongelmat on todella vaikeita. Tiedän kyllä että siihenkin varmaan auttaisi kun pystyisi lopettamaan alkoholinkäytön kokoaan. Ja olisi varmaan muissakin elämäntavoissa parantamisen varaa. Mut järki siinäkin menee jos ei unta saa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo pelko on kyllä ihan perusteltu eikä sekään ole mukavaa jos ei saa nukuttua enää ollenkaan kun itsellä nuo uniongelmat on todella vaikeita. Tiedän kyllä että siihenkin varmaan auttaisi kun pystyisi lopettamaan alkoholinkäytön kokoaan. Ja olisi varmaan muissakin elämäntavoissa parantamisen varaa. Mut järki siinäkin menee jos ei unta saa.

No oletko yrittänyt lopettaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No oletko yrittänyt lopettaa?

Olen monet kerrat ja pystynyt olemaan monta kuukauttakin juomatta mutta sitten tulee aina joko joku negatiivinen asia tai yhtä hyvin se voi olla positiivinenkin asia joka laukaisee juomisen. Sitten on taas vaikea saada lopetettua kun alan juomaan. Onnistun siinä kyllä vaihtelevalla menestyksellä mutta en mielestäni tarpeeksi hyvin. Juon ainakin mielestäni liian suuria määriä silloin kun juon.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6324
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe