Hallitus: Rikkaille lisää - Köyhät kyykkyyn!

Anonyymi-ap

Välillä ihmettelen toimittajien tietämättömyyttä. Eikö enää jakseta ajatella?

MTV-uutiset kirjoitti, miten hallitus haluaa kurjistaa ihmisten arkea laskemalla suurituloisten palkkaverotusta. Tämä rahoitettaisiin mm. poistamalla ammattiyhdistysjäsenmaksujen verovähennys-kelpoisuus.

"Ylimpien marginaaliveroasteiden laskeminen enintään 50 prosenttiin maksaisi valtiovarainministeriön mukaan noin 800-900 miljoonaa euroa vuodessa verotulojen vähentyessä."

Jos lukija ei jaksanut klikata artikkelin linkkiä, niin veromaksajien keskusliiton tilastojen mukaan tässä on kyse ihmisistä jotka tienaavat yli 220 000 euroa vuodessa eli kuukausipalkka on yli 18 000 euroa.

"Vuosien kuluessa veronkevennys kuitenkin rahoittaisi itse itsensä, koska matalampi verotus lisää kannusteita tehdä työtä."

Tämä on valhe. Veronkevennykset eivät rahoita itse itseään - sen takia niitä leikkauksia tarvitaan. Tämän luulisi tyhmempikin ymmärtävän ihan ilman erinäisiä tutkimuksia, mitä niitäkin on aiheesta olemassa. Parhaimmillaankin veronkevennyksistä vain noin 70% tulee takaisin talouskasvuna - olettaen, että veronkorotukset kohdistetaan pienituloisiin, jotka kuluttavat rahat. Jos veronkorotukset kohdistetaan suurituloisille, niin vastaavaa hyötyä ei tule.

Toimittaja myös unohti mainita, että hallitus on poistanut työteko-kannusteita pienituloisilta, joihin raha toimii motivaattorina paljon tehokkaammin. Viittaan tässä siihen, ettei tukien varassa elävä voi enää tehdä osapäivätyötä ilman tukiosan laskua.

Suurituloisten veron alennukset tuskin lisäävät kulutusta samalla tavalla. Ja jos palkka on yli 200 000 euroa, niin kyllä se työnteon kannuste tulee pääasiassa muualta kuin rahasta.

Samoin kotitalousvähennyksen pienentäminen vähensi keskituloisten motiivia ostaa palveluita. Suurituloisten veronvähennykset näyttääkin olevan enemmän omien vaalirahoittajien ja lähipiirin palkitsemista - kuin talouspoliittisesti perusteltu teko talouden tässä tilanteessa.

Hallitus ilmoitti tavoitteeksi luoda yli 100 000 uutta työpaikkaa. Nyt työpaikkoja on vähennetty reilut 50 000. Herää kysymys, mitä työllisyyttä nostavia toimenpiteitä on edes tehty?

6

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

ovatko ateistit köyhiä vai rikkaita ? mitä sekin loppujenlopuksi tarkoittaa 🤣
      ei tulot mitään kerro vaan se miten elää !!!

• Anonyymi

Minä en ymmärrä, miten rikkaiden veronkevennykset kannustavat työtekoon.

Jos joku saa palkkaa nettona 8 000 euroa kuukaudessa ja veronkevennyksen jälkeen 500 euroa enemmän, hän tuskin edes huomaa sitä.

Jos joku köyhä saa palkkaa 1600 euroa ja veronkevennyksen jälkeen 100 euroa enemmän, se on hänelle iso raha.

Ja jos saa kuukausipalkkaa tietyn verran kuukaudessa, ei se kuukausipalkka lisäänny vaikka tekisi kuinka paljon työtä. Rahaa vain jää veronkevennyksen jälkeen enemmän käteen...

• Anonyymi

Kapitalismissa vain voittoa tekevä raha ja yritykset ratkaisee..jos köyhät saa rahaa,he laittaa vaan ne peruskulutukseen joka ei tuota huimia voittoja yrityksille ,eikä millekään,mitä he aina tarvitsee nollasummapelissä lisää ja lisää,köyhä ei koskaan osta esim.uutta autoa tai uutta asuntoa ,venettä ,mp:tä, tai maksa huimia korkoja,vuokria tai voittoja tai hanki muuta kallista mistä kaikki voitot tehdään.
        Siksi markkinatalous vihaa köyhyyttä,muuten tulee lamat ja konkurssit kaikkialle,velat vain kasvaa ja tulee täydellinen talouden pysähdys..
        Myös siksi päättäjät karsastaa mitään myös sosialiturvan korottamisia ...Köyhä on todellakin markkinaralouden kirosana,köyhää voidaan tosin käyttää ilmaistöihin jolloin joku muu rikkaampi taho korjaa aina hänen tekemänsä työn tuottavuuden voiton... Elämä kapitalismissa on aina siitä viheliäistä..

• Mitä tämä avaus tekee atismipalastalla? Eikö politiikkapalsta olisi parempi paikka vinkua hallituksen talouspolitiikasta?

• Anonyymi

Nämä itse itsensä "dynaamisilla vaikutuksilla" rahoittavat veroalet on nähty ja paskapuheeksi todettu.

Kataisen hallitus laski reippaasti yritysveroa ja sen piti maksaa itsensä takaisin, kun investoinnit lähtisivät kasvuun. Uskottiiin "dynaamisiin vaikutukseen". Käytännössä koko yritysveron lasku meni osinkojen nostamiseen eikä yritysten investoinnit kasvaneet lainkaan. Edelleen suomalaiset yritykset ovat laiskoja investoimaan, mutta maksavat tuloksestaan enemmän osinkoja kuin monessa muussa maassa.

Nyt kuvitellaan, että yli 18.000 vuodessa tienaavat alkavat tehdä enemmän töitä kun verotus kevenee. Ei tule tapahtumaan! Päin vastoin esimerkiksi huomattava osa hyväpalkkaisista lääkäreistä tekee osa-aikaista työviikkoa, koska toimeen tulee vähemmälläkin työmäärällä. Kun verotus laskee näitä on entistä enmmän ja entistä pienempi työmäärä riittää mukavaan elämään.

Itse olen elävä esimerkki hyvätuloisuuden "kannustusloukusta". Olin ns. hyväpalkkaisissa töissä ja kun kuusikymppispäivä alkoi lähestyä totesin, että minulla on sen verran säästöjä ja sijoutuksia ja kertynyt sen verran paljon työeläkettä että voin elää aineellisesti yhtä mukavasti loppu elämäni. Ei ole mitään järkeä repiä vatsahaavaa sellaisen rahan eteen, josta on iloa vain perikunnalle ja lopetin työt 5 vuotta ennen eläkeikää. Jos verotukseni olisi ollut keveämpää olisin säästänyt enemmän ja lopettanut aikaisemmin.

Läheskään kaikki ihmiset - ei edes ns. hyväpalkkaiset - ole loputtoman ahneita, niin että mikään ei riitä. Etenkin kun ikää tulee, niin moni (ei tietenkään kaikki) huomaa, että tarpeeksi on tarpeeksi ja kun rahaa on riittävästi kohtuu mukavaan keskiluokkaiseen elämään, mutta tulevien terveiden vuosien määrää ei tiedä kukaan, niin tajuaa, että voi tehdä muutakin kun raataa duunissa. Harvoin se hyvä liksa helpolla tulee. Korkeintaan joillekkin piispoille.

• Anonyymi

Voisitko pitää tuon äärivasemmistolaisen propagandan siellä maailman menoa -palstalla. Tälle paIstalle se ei kuulu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1525
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe