mitä Psalmissa 82 oikein tarkoitetaan?

Anonyymi-ap

Näin pääsiäisen aikaan moni on varmasti ihmetellyt, mitä Psalmissa 82 oikein tarkoitetaan:

"Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa"

Mikä vitun jumalien kokous?

Tämä on lähes ainoita jäänteitä Raamatussa juutalaisuudesta, jossa oli mukana vielä useita jumalia. Muut kohdat on tietoisesti poistettu.

Yksijumalalaisuus keksittiin juutalaisuuteen n. 500 ekr. temppelin tuhon yhteydessä

4

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämähän on Aasafin virsi. Jumalamme tarkkailee myös valitsimiensa kuninkaitten, tuomarien, johtajien, päälliköitten jne....toimia. Sillä kukaan heistä ei ole päässyt asemaansa, ilman Jumalan suostumusta. Aasaf toivoo ja rukoilee, että Jumala nuhtelisi väärin tuomitsevia, Jumalan asettamia tuomareita. Tämä psalmi sopisi näyttää nykyiselle Suomen hallitukselle, sillä se kurittaa kaikkein heikoimpia lähimmäisiämme.

• Anonyymi

Jumalilla(pienellä j:llä) tarkoitettiin hallitsijoita mm.keisaria. Heprean kielessä sana on täysin sama kuin Jumalasta käytetty elohim. Hepreassa ei ole isoja ja pieniä kirjaimia erikseen.

• Anonyymi

Aramea en. DeepL:llä suomeksi käännetty, en korjannut kaikkia kääntäjän lipsahduksia:

1 Jumala seisoo enkelien seurakunnassa, hän tuomitsee enkelien joukossa.
      2 Kuinka kauan te aiotte tuomita vääryyttä ja olla puolueellisia jumalattomille?
      3 Puolustakaa köyhiä ja orpoja, tehkää oikeutta kärsiville ja hädänalaisille.
      4 Pelasta köyhät ja hädänalaiset jumalattomien käsistä.
      5 He eivät tiedä eivätkä ymmärrä, he vaeltavat pimeydessä; kaikki maan perustukset ovat järkkyneet.
      6 Minä olen sanonut: Te olette jumalia, te kaikki olette Korkeimman lapsia.
      7 Sen jälkeen te kuolette kuin ihmiset ja kaadutte kuin yksi ruhtinaista.
      8 Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki kansat.

https://biblehub.com/lamsa/psalms/82.htm

• Anonyymi

On todella harmi, ettet viitsi perehtyä asiaan jota kommentoit, sinulla olisi kyllä kykyjä ymmärtää mitä kohdassa tarkoitetaan jos vaan haluaisit. Ehkä jopa enemmänkin kykyjä ymmärtää jos tuo kohta sinua vaivaa, etkä saa siltä rauhaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      262
      2203
    2. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      96
      1889
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1413
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      70
      1110
    5. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      14
      1068
    6. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      39
      991
    7. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      961
    8. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      958
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      922
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      39
      895
    Aihe