vai pitääkö kuulua ortodoksiseen seurakuntaan?
Saako Jumalanpalvelukseen piipahtaa vierailemaan ulkopuolisena
5
651
Vastaukset
- Anonyymi
Totta kai saa!
- Anonyymi
Saa tietenkin. Eukaristiaan eli ehtoolliseen ei voi toki osallistua jos ei ole kirkon jäsen. Ortodoksina olen osallistunut usein luterilaisen kirkon messuihin ja muutaman kerran roomalaiskatoliseen messuun (en tietenkään käynyt ehtoollisella). Olen myös osallistunut muslimien rukoushetkeen. Jumalallehan siellä kannetaan rukousta kaikkialla, vaikka tavat ja teologiset arvostelmat poikkeavatkin toisistaan.
Ei myöskään tarvitse tietää ja tehdä kaikkea samoin kuin kirkon varsinaiset jäsenet. Minäkään en luterilaisessa messussa lausu Apostolista uskontunnustusta, teen ristinmerkit ortodoksiseen tapaan (oikealta vasemmalle) ja Isä meidän -rukouksen lausun ortodoksiseen tapaan ("anna meille anteeksi velkamme...") mutta ei minua kukaan ole ulos heittänyt. Rukoilemassa siellä kuitenkin olen kuten muutkin ja käyttäydyn kunnioittavasti.- Anonyymi
Eikö ehtoollismaljan pitäisi olla pääsiäisaterian 4. malja, joka siunataan ja juodaan Jeesuksen muistoksi? Juutalaiset siunaavat ja nauttivat pääsiäisaterian yhteydessä vain 3 maljaa, mutta kristittyjen pitäisi niiden lisäksi siunata myös neljäs malja joka on pyhä ehtoollismalja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ehtoollismaljan pitäisi olla pääsiäisaterian 4. malja, joka siunataan ja juodaan Jeesuksen muistoksi? Juutalaiset siunaavat ja nauttivat pääsiäisaterian yhteydessä vain 3 maljaa, mutta kristittyjen pitäisi niiden lisäksi siunata myös neljäs malja joka on pyhä ehtoollismalja.
Siis miten tää nyt liittyi aloittajan selvään kysymykseen?
- Anonyymi
"ehtoolliseen ei voi toki osallistua jos ei ole kirkon jäsen"
Kyllä voi osallistua, muttei itse rituaaliin, ja saa napostella jäljelle jääneet leivät, jos on jäänyt jäljelle. Kerran sain juoda jäljelle jääneet viinit, ja voin todeta, että sen jälkeinen olotila ei ollut humalaa. Se oli suoraa Pyhää Henkeä. Olen ollut humalassa tarpeaksi monta kertaa tietääkseni mitä se on. Tämä ei ollut sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2624606Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit432776Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061604Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 581351
- 931245
- 471129
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121128