vai pitääkö kuulua ortodoksiseen seurakuntaan?
Saako Jumalanpalvelukseen piipahtaa vierailemaan ulkopuolisena
4
254
Vastaukset
- Anonyymi
Totta kai saa!
- Anonyymi
Saa tietenkin. Eukaristiaan eli ehtoolliseen ei voi toki osallistua jos ei ole kirkon jäsen. Ortodoksina olen osallistunut usein luterilaisen kirkon messuihin ja muutaman kerran roomalaiskatoliseen messuun (en tietenkään käynyt ehtoollisella). Olen myös osallistunut muslimien rukoushetkeen. Jumalallehan siellä kannetaan rukousta kaikkialla, vaikka tavat ja teologiset arvostelmat poikkeavatkin toisistaan.
Ei myöskään tarvitse tietää ja tehdä kaikkea samoin kuin kirkon varsinaiset jäsenet. Minäkään en luterilaisessa messussa lausu Apostolista uskontunnustusta, teen ristinmerkit ortodoksiseen tapaan (oikealta vasemmalle) ja Isä meidän -rukouksen lausun ortodoksiseen tapaan ("anna meille anteeksi velkamme...") mutta ei minua kukaan ole ulos heittänyt. Rukoilemassa siellä kuitenkin olen kuten muutkin ja käyttäydyn kunnioittavasti.- Anonyymi
Eikö ehtoollismaljan pitäisi olla pääsiäisaterian 4. malja, joka siunataan ja juodaan Jeesuksen muistoksi? Juutalaiset siunaavat ja nauttivat pääsiäisaterian yhteydessä vain 3 maljaa, mutta kristittyjen pitäisi niiden lisäksi siunata myös neljäs malja joka on pyhä ehtoollismalja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ehtoollismaljan pitäisi olla pääsiäisaterian 4. malja, joka siunataan ja juodaan Jeesuksen muistoksi? Juutalaiset siunaavat ja nauttivat pääsiäisaterian yhteydessä vain 3 maljaa, mutta kristittyjen pitäisi niiden lisäksi siunata myös neljäs malja joka on pyhä ehtoollismalja.
Siis miten tää nyt liittyi aloittajan selvään kysymykseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329