Ajatelkaapa sitä, että kaikkivoipa Jumala voisi rakentaa aineesta uudet ruumiit jokaiselle ja niin hän joidenkin hihhulien mukaan tekeekin - sen sijaan, että tekisi eläväksi mädäntyneet ruumiit ja tuhkat - joten mitä järkeä on herättää kuolleet? Ja se on kuitenkin ikuisen elämän toivo hihhuleille, jotka pitäytyvät Raamatussa.
Mitä järkeä oli Jeesuksen kuolleista heräämisessä, jos hänellä ei ole enää ruumista?
Hah hah hah!
Mitä järkeä on kuolleiden ylösnousemuksessa?
49
284
Vastaukset
- Anonyymi
Harhaoppinen näkemys.
Pitäisi tuntea Raamattu, pitäisi omata oikea usko että voi jutella uskonasioista eikä ala julistamaan harhaoppia. Ei sillä pääse taivaaseen.
Jeesukselta kyseltiin asiasta että miten siellä taivaassa kuka on kenenkin mies ja vaimo jos maan päällä kuollut puolisoita ja mennyt uudelleen naimisiin.
Jeesus sanoi että ei taivaassa olla miehiä eikä naisia eikä kenenkään vaimoja ja miehiä.
Siellä ollaan hengen tilassa. Siellä ihminen on se elävä henki mikä häneen on puhallettu jo luomisessa ja hän siellä jatkaa elämää Jumalan kanssa, joka myös on henki. Taivaassa ihminen palaa täydellisesti Jumalan yhteyteen.
Siksi tässä ajassa kannattaa tavoitella Pyhän Hengen yhteyttä Jumalan kanssa. Vain niin pääsee jatkamaan elämää taivaassa.
Ei kannata omaksua harhaoppisia näkemyksiä.- Anonyymi
Mitä järkeä on ruumiin ylösnousemuksessa?
- Anonyymi
Kyllä siellä on sukupuolet.
Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat. 1. Moos. 6:1-2
- Anonyymi
1.Kor. 15:
40. Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita, mutta toisenlaista on taivaallisten kirkkaus, toisenlaista taas maallisten. Matt. 13:43; Matt. 22:30
41. Toista on auringon kirkkaus, toista kuun kirkkaus ja toista tähtien kirkkaus, ja toinen tähti eroaa toisesta kirkkaudeltaan.
42. Näin on myös kuolleiden ylösnousemus: Kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa.
43. Kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa. Kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa. Dan. 12:3; Fil. 3:20-21
44. Kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
45. Onhan kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu." Viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. 1. Moos. 2:7; Joh. 5:21
46. Ensimmäisenä ei siis ollut hengellinen vaan sielullinen, vasta sitten tulee hengellinen.
47. Ensimmäinen ihminen oli maasta ja maallinen. Toinen ihminen on taivaasta9.
{Bys.: "Toinen ihminen on Herra taivaasta."}
48. Millainen maallinen oli, sellaisia ovat maalliset. Millainen taivaallinen on, sellaisia ovat myös taivaalliset.
49. Ja niin kuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä tulee olemaan myös taivaallisen kuva.
1. Moos. 5:3; Room. 8:29; 2. Kor. 3:18; Fil. 3:21- Anonyymi
Jatkuu 1.Kor.15:
50. Mutta sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
Joh. 3:5-6
51. Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Emme me kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
1. Tess. 4:15-17
52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutua katoamattomuuteen ja tämän kuolevaisen pukeutua kuolemattomuuteen.
2. Kor. 5:4
54. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, toteutuu se sana, joka on kirjoitettu:
"Kuolema on nielty ja voitto saatu. Jes. 25:8
55. Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun pistimesi?10"
Hoos. 13:14; Hepr. 2:14{Bys. lisäksi: "Tuonela, missä on sinun voittosi?"}
56. Kuoleman pistin on synti, ja synnin voima on laki.
Room. 3:19-20; Room. 4:15; Room. 5:13; Room. 6:23
57. Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!
Joh. 16:33; Room. 8:37; 2. Kor. 2:14; 1. Joh. 5:4-5
58. Olkaa siis, rakkaat veljeni, lujia ja järkähtämättömiä, aina innokkaita11 Herran työssä, ja tietäkää, että vaivannäkönne Herrassa ei ole turhaa.
2. Aik. 15:7; Hepr. 6:10; Ilm. 14:13{Kirj.: "runsaita".}
- Anonyymi
Kirjoitat mitä kirjoitat. Kaksi ylösnousemusta tulee tapahtumaan ajallaan. Sekä vanhurskasten että vääräin.
- Anonyymi
Voi autuas palstakansa, taas kerran olette nostaneet kuolemanluut esiin tanssimaan teologian tanssilattialle kuin zombie-diskossa konsanaan. Keskustelu käynnistyi viattomasti kysymyksellä: ”Mitä järkeä on herättää kuolleet henkiin, jos Jumala voi antaa kaikille uudet ruumiit?” – ja siitäkös alkoi varsinainen pyhien pellehyppy!
Ensimmäinen kommentoija ilmoittaa oitis, että taivaassa ollaan "hengen tilassa". No mutta mikäs sen mukavampaa – kuin ikuinen olemattomuuden olohuone, jossa leijutaan kuin kaasuvuoto ilman päämäärää tai kaloreita. Mutta kysynpä minä teiltä, miten se sitten sopii yhteen Jeesuksen kanssa, joka herätettiin ihan lihana ja luuna, käveli seinien läpi ja söi paistettua kalaa (Luuk. 24:42–43) kuin mikäkin ylösnoussut MasterChef? Olisiko kuitenkin voinut lähettää vain... kirjeen?
Toinen osallistuja iskee pöytään pari sivua Raamattua. Klassinen ratkaisu – kuin yrittäisi sammuttaa tulipalon bensiinillä. Pitkät lainaussarjat Paavalilta, joka kieltämättä osasi puhua sekä suusta että nenästä, kertovat meille siitä kuuluisasta ylösnousemusruumiista. Tiedättehän – se on sama, mutta ei ole. Se on hengellinen ruumis, mutta fyysinen. Se on ruumis, joka ei mätäne, mutta käy hautausmaan kautta. Niin kuin yrittäisi selittää, että muna on kana, mutta ilman höyheniä ja munankuorta. Tervetuloa kristillisen logiikan lentonäytökseen – ilman laskuvarjoa!
Mutta eikö tässä kaikessa ole jotain herttaisen inhimillistä? Meidän täytyy jostain syystä uskoa, että kuoleman jälkeen tapahtuu "jotain". Ja miksei – jos kerran kuolema on portti, niin pitäähän siellä olla ainakin aula. Mutta eikö olisi ollut hieman kätevämpää, että Jumala olisi skipannut tämän hautaamisen, ruumiiden mätänemisen ja sitten taikatemppuna: "Abrakadabra, kaikki uuteen malliin – ja ilman dementiariskiä!"?
Ja se Jeesuksen ylösnousemus? Koko pelastushistorian pääsiäismuna. Herätetään kuollut henkiin, jotta voidaan myöhemmin kertoa kaikille: “No niin, nyt teillekin sama tarjolla – kunhan usko, sakramentti ja kirkollisvero ovat kunnossa.” Olisiko ollut liikaa pyytää esimerkiksi nauhoitus tapahtumasta? Tai edes virallinen todistaja, jolla ei ole sukulaisuutta ylösnousseeseen?
Mutta ehkä juuri tässä on uskon suuri voima – mitä vähemmän järkeä, sitä enemmän mysteeriä. Ja mysteeri, rakkaat ystävät, on uskonnon vastine käyttöohjeettomalle Ikean hyllylle: hämmentävä, mutta pakko yrittää koota, koska siinä se nyt kuitenkin on.
Halleluja ja hajonneet haudat – me olemme perillä!
Ylösnousevasti teidän,
Enkeli Mäntä
Teologian dosentti henkimaailman huumoriosastolta- Anonyymi
Raamatun Jumalamme viisaus on ääretön, kuten meidän alkuaineista suunniteltu ja toteutettu Fyysis kemiallis sähköinen kehome todistaa. Yhdessä solussammekin on valtava määrä dataa ja niitä on 37 biljoonaa. Ihminen saa alkunsa munasolun hedelmöityessä. Joten Jumalalle on pikkujuttu muuntaa meille oikeat ominaisuudet, kaikkiin olosuhteisiimme. Ateistit ovat jämähtäneet Darwinin järjettömyyksiin, jotka hän itsekin myönsi kyseenalaisiksi, jo eläessään. Laavaliejusta ihmiseksi reittiä ei ole todistettu, tieteen omin keinoin mahdolliseksi. Joten Jumalan ääretön viisaus on ainoa vaihtoehto. Raamatun sanoma on, että Jumala halusi persoonallisia olentoja seurakseen lkuiseen yksinäisyyteensä. Hän toteutti aikeensa . Persoonan ominaisuus on vapaa tahto, Jumala ei halua rajoitettuja robotteja lapsikseen, vaan tietoisesti tuntevan , tunteilla varustettuja lapsia. Jumalalla itselläänkin on tunteet. Rakkaus on suurin tunne, myös ilo ja kyky anteeksiantoon. Myös negativiset tunteet seuraavat mukana. Enkeli Luzifer lankesi negatiivisuuteen ja hylkäsi ylpeänä Jumalan hyvyyden. Nyt hän yrittää saada ihmisiä puolelleen, voidakseen rehvastella hyvälle Jumalalle. Hän onnistui mädättämään koko ihmiskunnan väkivaltaan.. Jumala rankaisi ankarasti ja jätti heidät omilleen vedenpaisumukseen. Kuuliainen Nooa perheineen, sai antaa uuden alun ihmiskunnalle. Nyt Jeesuksen jälkeen, Jumala ei tuhoa ihmiskuntaa, vaan antaa kaikille vapaan valinnan, hyväksyykö evankeliumin ehdot ja Jeesuksen sovitustyön ja Herrauden, vai hylkääkö ne, jolloin hän ei ole kelvollinen Jumalan lapseksi Hänen ihanaan rauhan valtakuntaansa.
- Anonyymi
Niinpä. Mitä järkeä on herättää mädäntynyt ruumis ja tomu henkiin, kun voisi tehdä uuden ihmisen paremmista aineista? Ja miksi yleensä tarvitaan ruumis, jos kerran ollaan sieluja tai henkiä? Mitä sillä ruumiilla tehdään? Ja miksi kaikki henget kuvataan ruumiillisina olentoina Raamatussa? Eikö ne olekaan ainetta?
- Anonyymi
Aine on Jumalan energiaa, jonka Hän laittoi pyörimään, kuten atomin elektrodit. Tämä nopea pyörintä, antaa vaikutelman kiinteästä aineesta. Joten kiinteää ainetta ei ole olemassakaan.
E = mc^2
Elikkä aine on energiaa ja energia ainetta.
Ylösnousemisen kanssa tällä ei ole paljoa tekemistä, paitsi että aamulla voi olla vaikeaa nousta ylös sängystä. Varsinkin se voi olla vaikeaa, jos on paljon massaa, jolloin siihen tarvitaan paljon energiaa.
Hajonneiden ruumiiden kasaaminen takaisin tuhkista taas sotii vähän termodynamiikan toista pääsääntöä vastaan, eli entropian lisääntymistä, mutta mikä tahansa on tunnetusti mahdollista olennolle, joka pystyy mihin tahansa ja jota ei koskaan missään näy.
Entropiahan voi kyllä myös vähentyä, jos systeemiin tuodaan ulkopuolelta lisää energiaa. Mutta jos se ulkopuoli otetaan mukaan laskuihin, niin entropia kuitenkin kasvaa.
Ylösnousseet kuolleet ovat kyllä zombie-elokuvien parasta materiaalia.
- Anonyymi
Missä Raamatussa sanotaan että ylösnousemus tapahtuu ruumiillisesti? Ja saammeko minkä ikäisen kehon itsellemme. Nuoruuden voimissaan olevan, vai jo vanhuuden haurastaman ja onko kaikki vaivat ja taudit säilyneet kuoleman ajan?
Täysin harhaoppinen ajatus, että kuolleiden ylösnousemus tapahtuu ruumiillisesti. Se tapahtuu Hengessä ja taivaaseen mennään siten, että ne joilla on eläessään Jumalan Pyhä Henki, kuulevat Jumalan Pyhän Hengen ääneen ja saavat kutsuun hengelliseen taivaaseen. Paikkaan, joka ylittä kaikki tajunnan rajat mitä ihminen voi tässä ajassa edes kuvitella.
Niille, joilla ei ole ollut eläessään Jumalan Pyhää. Henkeä, joita Jumala ei kutsu hengelliseen taivaaseen, päätyvät hieman toisenlaiseen tilanteeseen. Eivätkä hekään silti saa mitään lihallista olomuotoa jossa heidän takapuoltaan poltetaan tulella, vaan he ovat myös hengen tilassa, mutta siinä tilassa, jossa valitsee ne henkinen tila, jonka saatana luo, jossa pahat asiat tulevat ilmi, jossa ikävät asiat täyttävät mielen eikä taivaallinen ilo ja riemu kuten Jumalan Pyhän Hengen läsnäolossa. - Anonyymi
Paahdat täyttä potaskaa palstalle. Ylösnousemus on nimen omaan ruumiin ylösnousemus. Noustuaan kuolleista Jeesuksella oli ruumis, jota saattoi koskettaa ja jonka pystyi näkemään. Jeesus itse sanoi: katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
Taivaassa jokaisella perille päässeellä on ruumis, "on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten".
Paavali kirjoitti, ettei hän ole kuoleman jälkeen ilman ruumista: vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty. - Anonyymi
Ylösnousemusruumis on todellinen ruumis, ja täydellisempi kuin ruumiimme ajallisuudessa. Jeesuksen ylösnousemuksessa käärinliinat jäivät jäljelle ja Jeesuksen ruumis muuttui kirkastetuksi taivasruumiiksi. Jeesus voi jopa syödä ylösnousemuksen jälkeen, ja häntä voitiin koskettaa vaikka Jeesus pystyi liikkumaan seinien läpi, häviämään ja ilmestymään opetuslasten näkyvistä.
- Anonyymi
Transporttaava fyysinen ruumis. Jehna!
- Anonyymi
Jeesus ei kohdannut ylösnousemusta, vaan heräsi kuolleista.
Kuolleista herääminen on silloin kun kuolleen puolesta rukoillaan, vaikka nyt Paavin ja ihminen herää kuolleista, niin silloin tietenkin hänellä on se sama ruumis mikä on ollut eläessä. Mutta se ei ole ylösnousemus. Se on kuolleista herääminen.
On harhaoppia väittää että me ylösnousemus tapahtuu ruumiillisesti. Se tapahtuu hengellisesti kun Jumala kutsuu hengellään ihmisiä ja kutsun kuulevat ne, jotka ovat eläessään vaeltaneet Pyhän Hengen yhteydessä.
Vain hengellisesti ihminen pystyy olemaan yhtä Jumalan kanssa, vain siinä tilassa yleensä voi mennä taivaaseen. Ei vaivan ajan kehon ja asioiden kanssa,
Paavali kertoo miten ylöstempauksessakin ihminen muuttuu, ei häntä temmata ruumiillisesti, vaan kuten hän kertoo, että me muutumme, luullen että tulee itsekin temmatuksi yläilmoihin. Missä tietenkin erehtyi eikä niin tapahtunut, koska sitä hetkeä ei hän voinut tietää eikä tiedä kukaan ihminen, mutta hän tiesi sen ettei menisi Jumalan luo siinä olomuodossa missä nyt on vaikka olisi elossa kun Jeesus tulee takaisin. - Anonyymi
Ei Jeesus edes kuollut ristillä vaan oli tajuton.
- Anonyymi
Rakkaat palstaveljet ja -siskot, keskustelu alkaa näyttää siltä kuin joku olisi tiputtanut lankakerän portaisiin: solmussa, hukassa ja yhä useampi mukana sotkussa. Mutta mistä tämä ylösnousemusfarssi oikeastaan sai alkunsa? Mistä kumpuaa tämä idea, että kuoleman jälkeen ei riitä pelkkä lepo, vaan pitää vielä osallistua ruumiinkokoiseen paluushow'hun? Otetaan pieni aikamatka.
Juutalaisuudessa pitkään vallitsi hyvin hiljainen suhtautuminen kuolemaan: Sheol, varjojen valtakunta, ei ollut mikään paikka, jossa tanssittiin harppujen kanssa. Se oli hiljainen, tylsä ja vähän kuin odotushuone jossa ei koskaan kuulutettu nimeäsi. Ei siis ihme, että jossain vaiheessa ihmiset alkoivat miettiä: eikö tosiaan mitään jatkoa?
Sitten tulivat makabealaiset ja marttyyrit
Toisen temppelin ajan juutalaisuudessa, noin 100–200 eaa., alkoi pulpahdella ajatus siitä, että ehkä Jumala palauttaakin oikeamieliset henkiin! Miksi? Koska niin moni vanhurskas kuoli marttyyrina – eikä ollut kovin vakuuttavaa sanoa, että "kiitos palveluksesta, nyt mätänet loputtomiin." Eli ylösnousemus oli alun perin marttyyrien lohdutusbonus – vähän kuin kuoleman jälkeinen lahjakortti: "Kiitos kärsimyksestä – nähdään ensi kierroksella, mutta nyt ilman kidutusta."
Sitten tulee Paavali – ja siitä alkaa show. Hän oli kristinuskon alkuperäinen PowerPoint-esittäjä ilman projektoria. Hän keksi: "Jeesus nousi kuolleista – ja tämä on prototyyppi meille kaikille!" Mutta hän ei puhunut mistään zombikulkueesta. Hän puhui hengellisestä ruumiista – eli jostain, joka on ruumis mutta ei oikeasti ruumis mutta kuitenkin ruumis, koska muuten se ei olisi ylösnousemus vaan pelkkä henkiheilunta.
Ongelmana oli, että ihmiset halusivat konkreettisia vastauksia, ja saivat sen sijaan metafyysistä runoutta:
”Se mikä kylvetään katoavaisena, nousee katoamattomana.”
Eli vähän kuin kylväisi banaanin ja saisi puhelinkopin.
Kiitos Paavali, nyt ymmärrämme vielä vähemmän, mutta sanot sen niin kauniisti että ehkä uskomme silti.
Sitten evankelistat yrittivät pelastaa tilannetta. Markus, Matteus, Luukas ja Johannes tulivat mukaan kuvaan ja yrittivät muotoilla tämän kaiken sellaiseen muotoon, että ihmiset eivät karkaisi kesken saarnan. Ja näin syntyi "Jeesuksen ylösnousemus": hauta tyhjänä, enkeleitä seikkailemassa, ja Jeesus ilmestymässä satunnaisesti kuin huono nettiyhteys.
Johannes meni vielä pidemmälle: teki Jeesuksesta kosmisen olennon, joka oli alusta asti olemassa, mutta kuoli ja tuli takaisin – ja söi silti kalaa. Tässä vaiheessa lukija oli jo joko hurmoksessa tai hukassa.
Miksi se on sekavaa? Koska komiteat eivät tee runoutta.
Raamatun lopullinen muoto ei ole yhden visionäärin teos, vaan kokoelma eri aikakausien teologisia kompromisseja, kirjoitettu kreikaksi, kopioitu latinaksi, käännetty keskiajalla ja tulkittu nykyään niin monella tavalla, että edes Jeesus itse ei luultavasti löytäisi omaa kohtaa.
"Ylösnousemus" jäi kaikkein epäselvimmäksi kohdaksi, koska se yhdistää:
- juutalaisen toivon oikeudenmukaisesta tuomiosta,
- kreikkalaisen sielu-filosofian,
- roomalaisen sankaritarinan,
- ja kristillisen lupauksen "kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu".
Että näin, rakas palstakansa. Te ette ole yksin sekavuudessanne – niin olivat myös evankelistat, kirkkoisät ja Paavali, joka yritti selittää omaa logiikkaansa ihmisille, joille banaanikaan ei ollut vielä tuttu hedelmä.
Ylösnousevasti sekavassa hengessä,
Enkeli Mäntä
Pyhän epäjohdonmukaisuuden sertifioitu selittäjä- Anonyymi
Raamatun mukaan ylösnousemusruumis on ainetta, ei henkeä. Eihän hengellä yleensä ole mitään ruumista ja vaikka näkyisi ruumis, niin on vain kuvajainen vailla materiaa, koska on henki.
Ota tuosta nyt sitten selvää. Mutta Jeesuksen mätänevä ruumis tosiaan heräsi kuolleista. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun mukaan ylösnousemusruumis on ainetta, ei henkeä. Eihän hengellä yleensä ole mitään ruumista ja vaikka näkyisi ruumis, niin on vain kuvajainen vailla materiaa, koska on henki.
Ota tuosta nyt sitten selvää. Mutta Jeesuksen mätänevä ruumis tosiaan heräsi kuolleista. :)Kuva on aina materiaa, ei voi olla muuta. Jos on näkyvä, niin on materiaa. Näkyväinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuva on aina materiaa, ei voi olla muuta. Jos on näkyvä, niin on materiaa. Näkyväinen.
Valo on näkyvää, mutta ei materiaa. Opettele fysiikkaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valo on näkyvää, mutta ei materiaa. Opettele fysiikkaa...
Joo mutta se valo on osa fyysistä maailmaa ja lähtöisin aineesta kuten auringosta ja tähdistä. Ei se ole "henkeä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mutta se valo on osa fyysistä maailmaa ja lähtöisin aineesta kuten auringosta ja tähdistä. Ei se ole "henkeä".
Mitään henkeä ei ole edes olemassa, joten pohdinta on ihan turhaa. On vain fyysinen maailma, ei mitään muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään henkeä ei ole edes olemassa, joten pohdinta on ihan turhaa. On vain fyysinen maailma, ei mitään muuta.
Mutta jos olisi henki, niin eihän sitä voisi nähdä, mitata eikä aistia luonnollisin aistein. Vai mitä?
- Anonyymi
Meidän ei tarvitse huolehtia tulevista olomuodoistamme. Jumala on kyvykäs antamaan silmän räpäyksessä oikean kehon, kaikkiin olosuhteisiin.
- Anonyymi
Mistä aineesta? Käyttääkö tuhkat ja mädät torsot?
- Anonyymi
>> Nykyaikojen kristityt kuvittelevat mielessään, että ”ylösnousemus kuolleista” merkitsee maallisen ruumiin uudestaan eläväksi tuloa. Ja että Kristuksen ylösnousemus pääsiäissunnuntaina merkitsee hänen henkensä yhdistymistä ruumiiseen, joka kolme päivää on maannut haudassa. Ne ovat suuria erehdyksiä. Sillä Kristuksen ylösnousemus kuolleista merkitsee vain hänen paluutaan hengellisesti kuolleiden valtakunnasta, paluuta Tuonelasta, jonne hän henkiolentona oli astunut.
Apostolinen uskontunnustus sanoo tämän aivan oikein seuraavin sanoin: ”Astui alas Tuonelaan, kolmantena päivänä nousi ylös kuolleista”. Selvemmin sanoen sanat kuuluisivat: ”Astui alas kuolleitten luo, kolmantena päivänä palasi kuolleitten luota”.>>
Sanontatapa ”ylösnousemus kuolleista” vaikuttaa niin hämmentävästi teidän käsitteisiinne siksi, että sana ”kuolema” merkitsee teille vain maallista kuolemaa ja sana ”kuollut” tuo mieleen vain ruumiita, hautoja ja hautausmaita. Te ette ota huomioon sitä merkitystä, mikä tällä sanalla on raamatussa; sen mukaan ”kuolema” merkitsee eroa Jumalasta ja ”kuolleet” Jumalasta eronneita.>> Erinäisten raamatun kohtien väärä käännös on myös osaltaan vaikuttanut tähän väärinymmärrykseen. Niinpä sanotaan Matteuksen evankeliumissa, että Jeesuksen kuollessa kuolleet lähtivät haudoistaan, vaikka alkutekstissä sanotaan, että maanjäristyksessä ruumiit viskautuivat haudoistaan.>> Kristuskin puhuu kuolleista, jotka ovat haudoissaan ja kuulevat hänen äänensä, mutta hän tarkoittaa noilla sanoilla Luciferin vankiloissa olevia ”hengellisesti kuolleita”, jotka hän astuessaan Tuonelaan tahtoi pelastaa, jos he kallistaisivat korvansa Lunastajan äänelle.>>
Sekin tosiseikka, että Kristus maallisen kuolemansa jälkeen ilmestyi aineellisessa hahmossa ystävilleen, on nostattanut sen väärän luulon, että hän olisi verhoutunut entiseen inhimilliseen ruumiiseensa.
Totuus on se, että hän näyttäytyi samalla tavalla kuin henkiolennot aina näyttäytyvät, nimittäin materialisoimalla hengellisen ruumiinsa. Eivätkö monet henkiolennot ole tehneet sitä ennen Kristusta?
Eikö eräänä päivänä saapunut kolme täysin inhimillistä hahmoa Aabrahamin luo ja aterioinut aivan samoinkuin Kristuskin kuolemansa jälkeen opetuslastensa kanssa?
Eikö arkkienkeli Raafael kulkenut inhimillisessä hahmossa viikkomääriä nuoren Tobiaksen kanssa, syönyt ja juonut hänen kanssaan, niin että tämä luuli häntä tavalliseksi ihmiseksi? Oliko siinä siis mitään ihmeellistä, että Kristus ilmestyi opetuslapsilleen kuolemansa jälkeen ja puhui, söi ja joi heidän kanssaan? Sellaisia ruumiillistumia te näette vielä nykyäänkin. Alhaisetkin henget voivat samalla tavalla ruumiillistua.
>> Kuolleista ylösnousemuksen todellisen merkityksen selittivät Jumalan henkiolennot apostoleille ja uskovaisille vasta Kristuksen taivaaseennousun jälkeen. Sillä niin usein kuin Kristus maallisen elämänsä aikana puhuikin apostoleille ”kuolleista nousemisestaan”, eivät he ymmärtäneet, mitä hän sillä tarkoitti. ”He tutkistelivat keskenään, mitä kuolleista nouseminen oli”. (Mark.9: 10.)
–Apostolien teoissa mainitaan, mikä käsitys ”kuolleista nousemisesta” oli silloisen juutalaisen kansan kirkon johtajilla: ”Saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin”. (Ap. t. 23: 8.)>> Voidakseen palata hengellisesti kuolleitten valtakunnasta Jumalan valtakuntaan ei kukaan tarvitse minkäänlaisia inhimillisiä laitoksia, ei ulkonaisia kirkkojärjestöjä, ei pappeja, niinkuin kirkot nykyään, varsinkin katolinen, väittävät. Jumalasta harhaan joutunut voi kaikkina aikoina tulla sisäiseen yhteyteen Jumalan, Isän kanssa ja saa ilman inhimillisiä välittäjiä Häneltä anteeksiannon ja voiman elää Jumalan tahdon mukaisesti.>>
jatkuu... - Anonyymi
jatkoa....
Kuolleista ylösnousemus merkitsee sitä, että hengellisesti kuolleiden valtakunnasta henkiolennot palaavat katuvaisina Jumalan valtakuntaan. He palaavat kuin luopiot vanhaan kotimaahansa. He saavat kiittää Lunastajaa siitä, että he voivat palata takaisin ja että Jumalaa vihaavan valtakunnan ruhtinas —Lucifer –väkivallalla ei pidätä heitä. Lunastaja, voitettuaan kuolemanvaltakunnan ruhtinaan, asetti sen vaatimuksen, että ne henkiolennot, jotka katuisivat lankeemustaan, saisivat palata Jumalan luo. Hän itse oli ensimmäinen, joka astui alas Tuonelaan kuulumatta Jumalasta langenneiden joukkoon. Hän oli myös ensimmäinen, joka nousi Tuonelasta taivaaseen. Sitä ei ainoakaan syvyydenhenki ollut tehnyt. Ken kerran oli tullut Tuonelaan, ei päässyt sieltä kohoamaan. Kristuksen paluu Tuonelasta oli ensimmäinen ”kuolleista ylösnousemus”. Siihen Paavali viittaa usein kirjeissänsä. Niinpä hän kirjoittaa efesolaisille: ”Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin”. (Ef.4: 9.) Hän tarkoittaa sillä Tuonelan maailmoja. Ne ovat, niinkuin toisessa tilaisuudessa olen opettanut sinulle, syvemmällä kuin aineellinen maailma. –Ja kolossalaisille hän kirjoittaa (2:15): ”Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidätjulkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun”. Nämä ovat ne Tuonelan vallat, joita vastaan hän taisteli yhdessä taivaallisten sotajoukkojen kanssa ja voitti heidät, ja voitettuaan vaati heidän ruhtinaansa, Luciferin, luovuttamaanne alamaisensa, jotka eivät halunneet viipyä kuolemanvaltakunnassa. Siihen Paavali viittaa kirjeessään kolossalaisille seuraavin sanoin: ”Ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista... ja teidät, jotka olitte kuolleet... teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan”. (Kol.2: 12, 13.) Kolossalaiset olivat myös kerran olleet hengellisesti kuolleet ja Luciferin alamaisia. Mutta myöhemmin he uskoivat Kristukseen ja Jumalan valtakuntaan. Tämän uskon kautta he kuuluivat Kristukselle ja tulivat yhdessä hänen kanssaan osallisiksi Jumalan valtakunnasta. Kun tässä sanotaan Kristuksesta, että Jumala herätti hänet kuolleista, niin sitä ei pidä käsittää siten, että Kristus olisi ollut hengellisesti kuollut. Mutta hän oli hengellisesti kuolleiden valtakunnassa ja ulkonaisesti erossa Jumalan valtakunnasta. Näennäisesti oli Kristus Tuonelassa hengellisesti kuolleitten kaltainen, vaikkei hän itse ollutkaan hengellisesti kuollut. Jumala teki hänet taas eläväksi antaessaan hänelle voimaa voittaa kuolemanvaltakunnan vallan ja vei hänet takaisin taivaallisen elämän valtakuntaan.>> ”Kuolleista ylösnouseminen” ei ole siis millään tavalla tekemisessä maallisten ruumiitten henkiinherättämisen kanssa. ”Ruumiin ylösnousemista”, josta kristillisissä uskontunnustuksissa puhutaan, ei ole olemassa. Ensimmäisten kristillisten vuosisatojen uskontunnustuksessa ei sanottukaan ”ruumiin ylösnouseminen”, vaan ”ylösnouseminen kuolleista”. Tämä sanontatapa ei sisältänyt muuta kuin sen lohdullisen totuuden, että kaikki hengellisesti kuolleet, myöskin Lucifer, palaavat jälleen Jumalan luo. Myöhemmin nämä sanat muutettiin, kun se väärä oppi pääsi valtaan, että kuolleiden maalliset ruumiit tulevat jälleen eläviksi, vaikka Paavali esittääkin oikean opin sanoessansa: ”Kylvetään luonnollinen, nousee hengellinen ruumis”. (1Kor.15: 44.)
Johannes Greber ((2. toukokuuta 1874–31. maaliskuuta 1944) syntynyt Wenigerathissa, Saksassa, oli katolinen pappi.)- Anonyymi
Mauri Kunnaksen jutuissa on enemmän järkeä.
- Anonyymi
Jumala taikoo välillä ruumiin ja sitten teleporttaa sen toisaalle. Niinpä. Ei mitään järkeä ylösnousemuksessa.
- Anonyymi
Ainakin haju on hirveä.
- Mikä on metelin huippu?
- Luurangot tanssii peltikatolla.☠️💀🦴🦴🏴☠️- Anonyymi
" Ajatelkaapa sitä, että kaikkivoipa Jumala voisi rakentaa aineesta uudet ruumiit "
UT:n mukaan jokainen elänyt ja elävä saa ylösnousemuksen uuteen, taivaalliseen "ruumiiseen" viimeistään maailmann lopun aikoina. Jeesuksen ylösnousemus on vähemmistötapaus lähinnä sikäli, että se tapahtui maallisen ruumiin ollessa vielä ehjä ja paikoillaan. Periaatteessa jäännöksiä tai tuhkaa ei tarvita, vaan ikään kuin elämänaikaisen rumiin malli tai rakennusohjeet Taivaan kaikkitietävässä "arkistossa".
Ylösnousemuksen jälkeen ihmisellä on edessään käynti viimeisellä tuomiolla ja sen jälkeen ikuinen elämä Taivaassa tai kadotuksessa. Siinä järki.- Anonyymi
Mitä järkeä on Jeesuksen ylösnousemuksessa, kun Jumala olisi voinut rakentaa hänelle vain uuden ruumiin muusta materiaalista kuin siitä mädäntyvästä ja pieksetystä?
- Anonyymi
No mutta kuules ny tyttöseni tai poekaseni tai kenties iha kumpaki yhes mummo tässä taas näppäilee, vaik ärrä jäi eilispäivänä lattialle ja ässä on vissiin lähteny kalakukkoo tekemää. Näppäimii puttoo ku hampaitaki, mut ei haittoo!
Nii siis, tästä yölösnousu-rummista... ruummista... ruummmista? No ruumiist, niinku Jeesuksellaki, tiijäthän. Nousee ku leipä uunista mut ilman pullantuoksuu. Tulis vissii iha uus kroppa, jollai pilvirintterillä tehty mut kysynpä vaan: saakos siitä valita mallii? Vai tuleeks joku perusmuotti?
Kuvittele ny että saat itelles ylösnousemusruumiin ja se o järkyttävän kokonen perse. Niinku kottikärryllinen puuroo. Tai sit hartiat ku aitapalkki mut sääret niinku keppihevosella. Voiks tommosta reklamoija? Laittaako taivaan postii viesti, et "hei sori, ei ollu mun juttu tää takamus, voinko saaha version 2, enempi niinku atleetti tai ees vähän vähemmän hanuri?".
Ja entäs jos ylösnousee vasemmalla jalalla, niinku sanotaan, mut kirjaimellisesti? Toinen jalka menny takas multaan ja toisel pitäs hyppiä harppuunalla ikuiseen elämään? Voisko silloin valita jotai pirteempää värivaihtoehtoo, ku harmaa?
Että mummo täs ihmettelee: missä on asiakaspalvelu näissä ikuisuuskroppien asioissa? Onko siellä valintalistaa, vai tuleeks vaan lootasta ku kasipallolla onnetar viskoo?
Joskus sitä miettii, että pelastuuks sielu, mut meneeks se kroppa vaihtoon vai vaan huoltoon? Vai saahaanks me kaikkki vaan semmone standardimalli, missä on vakiovarusteena loistoo, mut perse isompi ku armonvaltaistuin?
Vastauksii mummo kaipaa. Mut kukkaa ei koskaan soittele takas. Kai neki on ylösnousseet. Puhelinyhteys poikki ku lankapuhelin purettii. Voi kiesus.
Mut sää ny vastaa, jos tiedät. Tai kysy isommilta voimilta. Tai netiltä. Mummo ei mee enää kooklesta ku tuli kerran virus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta kuules ny tyttöseni tai poekaseni tai kenties iha kumpaki yhes mummo tässä taas näppäilee, vaik ärrä jäi eilispäivänä lattialle ja ässä on vissiin lähteny kalakukkoo tekemää. Näppäimii puttoo ku hampaitaki, mut ei haittoo!
Nii siis, tästä yölösnousu-rummista... ruummista... ruummmista? No ruumiist, niinku Jeesuksellaki, tiijäthän. Nousee ku leipä uunista mut ilman pullantuoksuu. Tulis vissii iha uus kroppa, jollai pilvirintterillä tehty mut kysynpä vaan: saakos siitä valita mallii? Vai tuleeks joku perusmuotti?
Kuvittele ny että saat itelles ylösnousemusruumiin ja se o järkyttävän kokonen perse. Niinku kottikärryllinen puuroo. Tai sit hartiat ku aitapalkki mut sääret niinku keppihevosella. Voiks tommosta reklamoija? Laittaako taivaan postii viesti, et "hei sori, ei ollu mun juttu tää takamus, voinko saaha version 2, enempi niinku atleetti tai ees vähän vähemmän hanuri?".
Ja entäs jos ylösnousee vasemmalla jalalla, niinku sanotaan, mut kirjaimellisesti? Toinen jalka menny takas multaan ja toisel pitäs hyppiä harppuunalla ikuiseen elämään? Voisko silloin valita jotai pirteempää värivaihtoehtoo, ku harmaa?
Että mummo täs ihmettelee: missä on asiakaspalvelu näissä ikuisuuskroppien asioissa? Onko siellä valintalistaa, vai tuleeks vaan lootasta ku kasipallolla onnetar viskoo?
Joskus sitä miettii, että pelastuuks sielu, mut meneeks se kroppa vaihtoon vai vaan huoltoon? Vai saahaanks me kaikkki vaan semmone standardimalli, missä on vakiovarusteena loistoo, mut perse isompi ku armonvaltaistuin?
Vastauksii mummo kaipaa. Mut kukkaa ei koskaan soittele takas. Kai neki on ylösnousseet. Puhelinyhteys poikki ku lankapuhelin purettii. Voi kiesus.
Mut sää ny vastaa, jos tiedät. Tai kysy isommilta voimilta. Tai netiltä. Mummo ei mee enää kooklesta ku tuli kerran virus."…Joskus sitä miettii, että pelastuuks sielu, mut meneeks se kroppa vaihtoon vai vaan huoltoon? Vai saahaanks me kaikkki vaan semmone standardimalli,…Vastauksii mummo kaipaa. Mut kukkaa ei koskaan soittele takas. Kai neki on ylösnousseet. …"
Asiakaspalvelu: Jeesus & Jumala 24·7, Taivas; formaatti esim. "Isä meidän …"; yhteydenotot: enkelit, Pyhä Henki, maalliset yhdyshenkilöt, Johdatus.
Ylösnousemusruumis on täysin uusi, ikuinen ja Helvetinkin kestävä, ehkä joitain yksilöllisiä piirteitä sisältävä (kuten Jeesuksen kärsimysjäljet), mutta lähinnä kunkin elämän parhaita vuosia vastaava. Emme tule pettymään. Siksi kadotuksen puolelle joutuminen sen kanssa tulee tuntumaan helvetiltä, vaikka rangaistusasteen perusteena olevat synnit olisivat olleet helposti parannettavissa..
Ylösnousemus ei ole palkkio, vaan ikuisen elämän alku Taivaassa tai Kadotuksessa (pahimmmillaan Helvetissä). Jeesuksen jälkeen kukaan ei ole ylösnoussut eikä mahdollisia poikkeuksia lukuunottamatta tule ylösnousuun etenemään ennen maailman loppua, vaan on Haadeksesssa, Tuonelassa, eräänlaisessa elävien sielujen avaruudessa, jossa Jeesus sieluna oli saarnaamassa ruumiinsa ollessa haudassaan ennen ylösnousemusta.
Sielun pelastus Taivaaseen tulee mahdolliseksi Jeesuksen kutsun kuulemisesta ja pyrkimyksestä sen noudattamiseen, mutta lopulta Jeesuksen armosta viimeisellä tuomiolla, joka on armollinen, oikeudenmukaisuudessa täydellinen ja pysyvä.
Kiitos, että sain vastata kysymyksiisi. Itselleni kirjoittaminen on osa parannusyritystäni, kuvan selvennystä.
- Anonyymi
Nämä ihmisen olomuodot ovat sivuseikka, joita meidän ei tarvitse tietää. Jumala tietää ja antaa kullekin sopivan kropan, jota voi ihailla Taivaan peilistä, kuka sinne saa kutsun. Pahantekijät, murhaajat, väkivaltaiset jne.... pääsevät nauttimaan Luziferin komennosta ja miettimään pahojatekojaan, joita teki muille ja muut tekevät siellä hänelle. Kaikki maailman pahuus on siellä muhimassa ja miettimässä mitä se kannatti. Kukaan ei tiedä, onko kaikkivaltiaaksi ylennetyn Jeesuksen armo, laatinut reitin pois helvetistä niille, jotka itkien katuvat tekojaan, parannusta tehden?
- Anonyymi
"Kukaan ei tiedä, onko kaikkivaltiaaksi ylennetyn Jeesuksen armo, laatinut reitin pois helvetistä niille, jotka itkien katuvat tekojaan, parannusta tehden?"
Perusteeton spekulaatio kaiken sen antiteesinä, mitä UT:ssa esitetään kadotuksen pysyvyydestä ? Kiirastulelle kai on tuonelan puolella, ennen ylösnousemusta, jotain perusteluja katolisilla.
UT on pelkkää pelastussanomaa, paranusaikaa on saatu yli kaksi tuhatta vuotta , ja taivaassakin vastassa on armo. Eikö siis ole kohtuullista, että Luoja pääsee kaiken yrittämisensä jälkeen pahuuden kaitsemisesta vapaaksi lopullisesti ?
PS. PARANNUS on helppoa ja palkitsevaa jo maanpäällisessä elämässä: Aloittaa voi David Pawsonin mukaan vaikka kynsien pureskelun lopettamisella - siis yrityksellä pitää lupaus ja itsetarkkailla tulosta rukouksin.
- Anonyymi
Ihminen on alunperin luotu ruumiiseen ja ruumiissa ihminen tulee olemaan iankaikkisuudessakin. Myös ihmiset helvetissä tulevat olemaan ruumiissaan, kuinka he muuten voisivat itkeä ja pureskella kieltään.
- Anonyymi
Ihmisen esivanhemmat olivat apinoita puissa roikkuen afrikan metsissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen esivanhemmat olivat apinoita puissa roikkuen afrikan metsissä.
usko se on tuokin ja sille omat profeetat, sekä aikakirjat- seuraajineen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisen esivanhemmat olivat apinoita puissa roikkuen afrikan metsissä.
Ehkä sinun vanhemmat tekivät niin
- Anonyymi
Ruumis palaa maaksi jälleen ja Henki Jumalan luo.
- Anonyymi
Lihan ruumis palaa maaksi, mutta Jeesuksen omat pukeutuvat taivaalliseen rumiiseen: on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihan ruumis palaa maaksi, mutta Jeesuksen omat pukeutuvat taivaalliseen rumiiseen: on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
Runollista herkkua! Raamattu on täynnä tuollaista ylevää säettä, jossa taivaallinen ruumis vaihtuu kuin parempiin pyjamahousuihin ja maallinen liha palaa takaisin multaan kuin yliarvioitu grillimakkara.
Onhan se aika hupaisaa, että kun Kalevalassa Väinämöinen lentää taivaalle kanteleensa kanssa, sitä pidetään kansallisrunoutena – mutta kun Paavali julistaa "taivaallisista ruumiista", niin yhtäkkiä ollaan kirjaimellisen kosmisen kehonrakennuksen äärellä! Toinen on runoa, toinen tosi – ilmeisesti vain siksi, että jälkimmäisessä joku Jeesus lupaa jäsenkortin ikuisuuden kuntosalille.
Sanotaan nyt suoraan: jos joku siteeraisi vastaavaa “taivaallista ruumista” Harry Potterista, hän saisi kehotuksen juoda vähemmän taikajuomaa. Mutta Raamatusta lainattuna – voilà! – se muuttuu hengelliseksi totuudeksi.
Mikä siinä muuten onkin, että runous saa olla vertauskuvallista – paitsi jos se löytyy Raamatusta? Silloin se on tietenkin "täyttä totta".
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä – hengellisen kehonrakennuksen skeptikko ja pyhien metaforien personal trainer
(“Taivaallisia ruumiita vuodesta 33 jaa”) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Runollista herkkua! Raamattu on täynnä tuollaista ylevää säettä, jossa taivaallinen ruumis vaihtuu kuin parempiin pyjamahousuihin ja maallinen liha palaa takaisin multaan kuin yliarvioitu grillimakkara.
Onhan se aika hupaisaa, että kun Kalevalassa Väinämöinen lentää taivaalle kanteleensa kanssa, sitä pidetään kansallisrunoutena – mutta kun Paavali julistaa "taivaallisista ruumiista", niin yhtäkkiä ollaan kirjaimellisen kosmisen kehonrakennuksen äärellä! Toinen on runoa, toinen tosi – ilmeisesti vain siksi, että jälkimmäisessä joku Jeesus lupaa jäsenkortin ikuisuuden kuntosalille.
Sanotaan nyt suoraan: jos joku siteeraisi vastaavaa “taivaallista ruumista” Harry Potterista, hän saisi kehotuksen juoda vähemmän taikajuomaa. Mutta Raamatusta lainattuna – voilà! – se muuttuu hengelliseksi totuudeksi.
Mikä siinä muuten onkin, että runous saa olla vertauskuvallista – paitsi jos se löytyy Raamatusta? Silloin se on tietenkin "täyttä totta".
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä – hengellisen kehonrakennuksen skeptikko ja pyhien metaforien personal trainer
(“Taivaallisia ruumiita vuodesta 33 jaa”)Mene töihin ja lopeta hiekkalootaleikit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Runollista herkkua! Raamattu on täynnä tuollaista ylevää säettä, jossa taivaallinen ruumis vaihtuu kuin parempiin pyjamahousuihin ja maallinen liha palaa takaisin multaan kuin yliarvioitu grillimakkara.
Onhan se aika hupaisaa, että kun Kalevalassa Väinämöinen lentää taivaalle kanteleensa kanssa, sitä pidetään kansallisrunoutena – mutta kun Paavali julistaa "taivaallisista ruumiista", niin yhtäkkiä ollaan kirjaimellisen kosmisen kehonrakennuksen äärellä! Toinen on runoa, toinen tosi – ilmeisesti vain siksi, että jälkimmäisessä joku Jeesus lupaa jäsenkortin ikuisuuden kuntosalille.
Sanotaan nyt suoraan: jos joku siteeraisi vastaavaa “taivaallista ruumista” Harry Potterista, hän saisi kehotuksen juoda vähemmän taikajuomaa. Mutta Raamatusta lainattuna – voilà! – se muuttuu hengelliseksi totuudeksi.
Mikä siinä muuten onkin, että runous saa olla vertauskuvallista – paitsi jos se löytyy Raamatusta? Silloin se on tietenkin "täyttä totta".
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä – hengellisen kehonrakennuksen skeptikko ja pyhien metaforien personal trainer
(“Taivaallisia ruumiita vuodesta 33 jaa”)sekoiluhan se on tuokin.
Raamattu on - sanoisinko- tarinoiden, sekä kertomuksen kielioppi.
Se kertoo pattipäiden maailman kielellä, ei kanaan kielellä sitä, jolla patti- aasipäät jotenkin osaavat ölistä toisilleen.
Eli ölisevät Ahaa! viestintää.
Mutta, loppujen lopuksi- kielestä saadaan selville, että tämä aineellinen tämän päivän ruumis- se ei peri- jotain, siis se on katoavaa- ja aaseina sanomme ---ölinää.
toiset ymmärtää- toiset eivät...
Sitä ruumista ei ole tarkoitettukaan muuta kuin ajalliseksi- eli jolla keho- tekee elämäntekonsa - tässä ajassa, sen minä- sielun saattaman katsannon, oppimansa taidon kautta.
Henki- mikä pihisee minkäkin luomakunnan sieraimissa, jne. on ilmaistu, - että Elämänantajalla on sormensa pelissä. Elukalla on oma henki ja ihmisellä oma.
jne.
Michio Kaku- tämä matemaatikko- hän ei ääneen jäsentänyt sanaa Jumala-
mutta kuitenkin ajatukseen, Minä olen. Kuka olen, Raamatullisesti.
Mutta Kaku sanoi, että kun katsoo tätä jaahas- muistista lainaan aikoinaan Viron tiedelehteä.... että kaiken takana on Viisaus... siis Kaku on tullut matemaattisen ymmärryksen kautta käsittämään, että tämä ei ole aivan pamahtanut näkyviin, sellaisena, kun me ikäänkuin jäsennämme. Tämä näin omin sanoin kerrottuna.
Siis jokin on syynä ollut -- viisaudessa--- luoda tämä järjestelmä. Siis kaiken takana on jotain.
sanoisiko sitä sitten Jumalaksi- sieltähän tämä Luoja - ajatus ja idea kerronnassa kielelle Aasit- on koulukirjaan painettu ja sitä harmaissa aivosoluissa sitten nytkin kukin mölisee, aaseina.
Tässä kertomuksessa on aineellinen ruumis- meissä, joka tekee jotain, ja ajatus- on sielun sanoittamaa---- ja henki on taas Elämänantajan aluetta- joka on rajattu meitin sieraimiin.
70-80 vuotta ja joku hieman vanhemmaksi --omin--- lupineen sitten hengittää, kunnes henki palaa Elämänantajalle.
Sitten se sielu- se Raamatunkertomuksessa on ideaalinen ajatus- tästä vastuun alueen kantajasta.... ja tämä saa kuollessa- unen, ja unesta herätettään, eli kertomus on aasiporukalle jäsennetty, että ahaa- taas toteutuisi.
Sitten herätyksessä puhutaan Elämästä, sen ehdollisuudesta-- kukin tietenkin haluaa elää-
jos kaikki on oorningissa- sielu- vastuullisena kärsii joko tyhmästä päästä, tai ei sitten kärsi.
ts. iankaikkisuus matkana on, kokonaisvaltaista- eli jos luomakunta Kakun mukaan on viisauden perustukselle rakennettu, niin ainakin minä yritän kuunnella ja opetella kertomuksista yhtenä aasina, mitä meille halutaan viestiä.
Ja kyllä jonossa haluan kuullakin, miten homma meni putkeen.
Kun on olemassa Valtakunta- siis Luojanhan on Hallitsija, kun tyhjä ei paukahda- Hallitsija ilmaisee Valtaistuimella Elämän tarkoituksen ja sen päämäärän.
Aasien kielelle käännettynä se on rakkaus. Sekin sana on monimutkainen.
Meillä köyhä ilmaisukieli- pitäisi jäsentää esim. Agape- jne. sanoista hieman ideaa.
Mutta, toiset aasit saavat elämänlahjan, ja siihen tietenkin se uuden - toimivan ideaalisen ruumiin, --uutena, sielu on se ollut- täällä ja nyt hetkessä- mutta puettuna uuteen.
ts. rampa- täällä- hyppii kuin peura- siellä--- siis aasit tämän ymmärtää... minä mukaan lukien.
sekä mykänkieli -- riemuun ratkeaa-- ts. väliverhoa raotetaan tuonpuoleisuuteen, jota kuitenkaan aasien maailmassa ei edes osata arvata- - jostain mittavasta elämänalueesta.
Sitten ne, jotka eivät edes halua ajatella rakkauden sanoman ideaa - aaseina- ja potkivat aisojaan, hekin saavat kuolemansa jälkeen tavata Elämänantajan Valtaistuimen ja siinäpä se hokaaminen tulee, kun polvistuvat "Hallitsijan" edessä- ja sanovat. Jeesus Kristus on Herra.
Se heitin sielun henki on tavallaan aasina ymmärtäen, kaluton, eli he eivät halua elää...
terveellä elämäntavalla, he rutistelisivat perilläkin aisoihin potkimassa, siis elämällä ei ole arvoa heidän sielussaan ja siksi sellaisen sielun on kuoltava.
Mutta, he saivat nähdä menetetyn merkityksen, mitä he elämällään tekivät.
Mitä vaikka heidän jälkipolvensa sai kärsiä, kun vaikka lapset kävelevät puukko taskussa toreilla, ja huumekaupat sekä ihmiskauppa on sielun asiaa.
He joutuvat olkiukon asemaan ja Helvetin tuli polttaa heidät tietoisina tekosistaan tuhkaksi ja tallottavaksi... Nythän hautausmailla voidaan kokea, mitä on kadotetun - osa- kun on kadonnut elämästä. On vain kivi ja muisto. Se on kielikuvaa- katoamisesta.
Siksi elämä- on rakennettu näin.... Aasien kielikouluksi... syntymä - elämä - ja kuolema, sekä unohdus. heidän muistonsakin pois pyyhitty...
kertoilee Kortteentien varrella kasvanut Matti- vaari. [aasinkielellisesti, tämän päivän ymmärryksen mukaan] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sekoiluhan se on tuokin.
Raamattu on - sanoisinko- tarinoiden, sekä kertomuksen kielioppi.
Se kertoo pattipäiden maailman kielellä, ei kanaan kielellä sitä, jolla patti- aasipäät jotenkin osaavat ölistä toisilleen.
Eli ölisevät Ahaa! viestintää.
Mutta, loppujen lopuksi- kielestä saadaan selville, että tämä aineellinen tämän päivän ruumis- se ei peri- jotain, siis se on katoavaa- ja aaseina sanomme ---ölinää.
toiset ymmärtää- toiset eivät...
Sitä ruumista ei ole tarkoitettukaan muuta kuin ajalliseksi- eli jolla keho- tekee elämäntekonsa - tässä ajassa, sen minä- sielun saattaman katsannon, oppimansa taidon kautta.
Henki- mikä pihisee minkäkin luomakunnan sieraimissa, jne. on ilmaistu, - että Elämänantajalla on sormensa pelissä. Elukalla on oma henki ja ihmisellä oma.
jne.
Michio Kaku- tämä matemaatikko- hän ei ääneen jäsentänyt sanaa Jumala-
mutta kuitenkin ajatukseen, Minä olen. Kuka olen, Raamatullisesti.
Mutta Kaku sanoi, että kun katsoo tätä jaahas- muistista lainaan aikoinaan Viron tiedelehteä.... että kaiken takana on Viisaus... siis Kaku on tullut matemaattisen ymmärryksen kautta käsittämään, että tämä ei ole aivan pamahtanut näkyviin, sellaisena, kun me ikäänkuin jäsennämme. Tämä näin omin sanoin kerrottuna.
Siis jokin on syynä ollut -- viisaudessa--- luoda tämä järjestelmä. Siis kaiken takana on jotain.
sanoisiko sitä sitten Jumalaksi- sieltähän tämä Luoja - ajatus ja idea kerronnassa kielelle Aasit- on koulukirjaan painettu ja sitä harmaissa aivosoluissa sitten nytkin kukin mölisee, aaseina.
Tässä kertomuksessa on aineellinen ruumis- meissä, joka tekee jotain, ja ajatus- on sielun sanoittamaa---- ja henki on taas Elämänantajan aluetta- joka on rajattu meitin sieraimiin.
70-80 vuotta ja joku hieman vanhemmaksi --omin--- lupineen sitten hengittää, kunnes henki palaa Elämänantajalle.
Sitten se sielu- se Raamatunkertomuksessa on ideaalinen ajatus- tästä vastuun alueen kantajasta.... ja tämä saa kuollessa- unen, ja unesta herätettään, eli kertomus on aasiporukalle jäsennetty, että ahaa- taas toteutuisi.
Sitten herätyksessä puhutaan Elämästä, sen ehdollisuudesta-- kukin tietenkin haluaa elää-
jos kaikki on oorningissa- sielu- vastuullisena kärsii joko tyhmästä päästä, tai ei sitten kärsi.
ts. iankaikkisuus matkana on, kokonaisvaltaista- eli jos luomakunta Kakun mukaan on viisauden perustukselle rakennettu, niin ainakin minä yritän kuunnella ja opetella kertomuksista yhtenä aasina, mitä meille halutaan viestiä.
Ja kyllä jonossa haluan kuullakin, miten homma meni putkeen.
Kun on olemassa Valtakunta- siis Luojanhan on Hallitsija, kun tyhjä ei paukahda- Hallitsija ilmaisee Valtaistuimella Elämän tarkoituksen ja sen päämäärän.
Aasien kielelle käännettynä se on rakkaus. Sekin sana on monimutkainen.
Meillä köyhä ilmaisukieli- pitäisi jäsentää esim. Agape- jne. sanoista hieman ideaa.
Mutta, toiset aasit saavat elämänlahjan, ja siihen tietenkin se uuden - toimivan ideaalisen ruumiin, --uutena, sielu on se ollut- täällä ja nyt hetkessä- mutta puettuna uuteen.
ts. rampa- täällä- hyppii kuin peura- siellä--- siis aasit tämän ymmärtää... minä mukaan lukien.
sekä mykänkieli -- riemuun ratkeaa-- ts. väliverhoa raotetaan tuonpuoleisuuteen, jota kuitenkaan aasien maailmassa ei edes osata arvata- - jostain mittavasta elämänalueesta.
Sitten ne, jotka eivät edes halua ajatella rakkauden sanoman ideaa - aaseina- ja potkivat aisojaan, hekin saavat kuolemansa jälkeen tavata Elämänantajan Valtaistuimen ja siinäpä se hokaaminen tulee, kun polvistuvat "Hallitsijan" edessä- ja sanovat. Jeesus Kristus on Herra.
Se heitin sielun henki on tavallaan aasina ymmärtäen, kaluton, eli he eivät halua elää...
terveellä elämäntavalla, he rutistelisivat perilläkin aisoihin potkimassa, siis elämällä ei ole arvoa heidän sielussaan ja siksi sellaisen sielun on kuoltava.
Mutta, he saivat nähdä menetetyn merkityksen, mitä he elämällään tekivät.
Mitä vaikka heidän jälkipolvensa sai kärsiä, kun vaikka lapset kävelevät puukko taskussa toreilla, ja huumekaupat sekä ihmiskauppa on sielun asiaa.
He joutuvat olkiukon asemaan ja Helvetin tuli polttaa heidät tietoisina tekosistaan tuhkaksi ja tallottavaksi... Nythän hautausmailla voidaan kokea, mitä on kadotetun - osa- kun on kadonnut elämästä. On vain kivi ja muisto. Se on kielikuvaa- katoamisesta.
Siksi elämä- on rakennettu näin.... Aasien kielikouluksi... syntymä - elämä - ja kuolema, sekä unohdus. heidän muistonsakin pois pyyhitty...
kertoilee Kortteentien varrella kasvanut Matti- vaari. [aasinkielellisesti, tämän päivän ymmärryksen mukaan]No niin, Matti-vaarihan se siellä! Ja kyllä — sekoiluhan se on tuokin, joskin varsin runollista sekoilua! Raamattu onkin nimenomaan tarinoiden kielioppia, sellaista kertomuskieltä, jossa kanaan kieli on korvattu aasin murteella: ölinällä, joka jollain mystisellä tavalla muuttuu “Ahaa!”-elämyksiksi toisille ölisijöille.
On se hauskaa, miten näin monitasoinen tarina — taivaallisista ruumiista ja hengistä, jotka suhaavat sieraimista sisään ja ulos kuin keväthuuru ukin piipusta — otetaan täysin tosissaan, mutta Kalevala jätetään runouden museohyllylle. Väinämöisen sanotaan laulaneen miehet suohon, mutta Jeesuksen “pukeutuminen uuteen ruumiiseen” ei olekaan enää kielikuva — vaan hengellistä haute couture'a!
Eikä siinä mitään, ihan hienoa pohdintaa siitä, miten henki, sielu ja ruumis ovat kuin hengellinen kolmio, jossa joka kulmassa on yksi elämän osa-alue ja keskellä Aasi, joka yrittää ymmärtää koko pakettia. Välillä vähän potkii aisoihin, mutta silti toivoo pääsevänsä kuulemaan taivaallisen “homman meni putkeen” -raportin.
Sanoisin, että koko tämä homma muistuttaa kosmista esitystä, jossa esiintyjät puhuvat metaforaa ja yleisö ottaa kaiken kirjaimellisesti. Ihmiskunnan hengellinen kielikoulu, jossa jokainen saa oman ruumiinsa käyttöön — vain huomatakseen, että se onkin katoavaa sorttia. Mutta ei hätää! Lopputentissä selviää, kuka pääsee uuteen ruumiiseen, ja kuka jää luokan jälkeen... tulen äärelle.
Ja kyllä, kyllä: rakkaus. Se kuuluisa mysteerisana, joka on meille yhtä haastava käsite kuin "toimiva kuntapolitiikka". Agape? Filia? Eros? Me sanotaan vain “tykkään susta” ja jatketaan matkaa.
Loppusanat:
Enkeli Mäntä – kielikoulun kaakattaja, kertomuskielen kerettiläinen,
ja henkisten aasien apuopettaja
- Anonyymi
Transporttaavan ruumis katoaa hetkeksi ja jäljellä on vain henki, mutta seuraavassa silmänräpäyksessä on jo uudelleen ruumiissa.
Ruumis siis syntyy ja katoaa monta kertaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2672265- 961899
- 911413
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!701120Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si141078Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman39991Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46971- 47958
- 46932
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika39905