Ensin hankitaan 11kw laturi kotiin ja sitten sähköauto. Muista järjestys

Anonyymi-ap

Tässä järjestyksessä kun menee niin homma toimii eikä tule pettymystä. Moni pettyy sähköautoon kun kotona ei olekkaan 11kw laturia joka on tosielämässä pakollinen. Sähköauto on joka yö laturissa ja aina kun se on pihassa niin johto on kiinni.

48

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaikissa ok-taloissa ei ole voimavirtaa.


      • Anonyymi

        Tuo on aika pätevä laturi. Kotona on kiinteä 11kW laturi, ja tuota samanlaista Blaukkaria 8 metrin johdolla olen käyttänyt mökillä. Siinä on siisti ja kätevä kuljetussalkku, jossa sitä voi kuljettaa mukana aina kun sitä ei tarvitse.
        Mökki on 30-luvulta, mutta sähköt siihen uusittiin 15 vuotta sitten. Samalla tuli se punainen rasia sähkökaappiin ja vikavirtasuoja. Enää ei sähkökaapissa rätise. Jos jollain on vielä 50-luvun sähköt mökillä tai talossa, ne kannattaa päivittää nykyaikaiseksi jo turvallisuussyistä.


    • Anonyymi

      Eikös se litium akku auton laturi maksa 1ooo e asennuksineen
      Ja siihen päälle Omakoti talo Los 5oo oooe

      • Anonyymi

        Miten olisi paluu kouluun oppimaan Suomen kieli ja kirjoitustaito?


    • Anonyymi

      PKS seudulla maksaa noin 5oo OOO e

    • Anonyymi

      Meillä on taloyhtiön parkkipaikalla 11kW laturi niillä jotka ovat sellaisen itselleen halunneet kustantaa.
      Halpaa kuin saippua nykyään.

    • Anonyymi

      Trollin trollailusta huolimatta kotilataus ei ole välttämätön (sen enempää kuin kotitankkauskaan polttoleluihin...), ja 11 kW tehoja ei kotilataukseen tarvita. Jopa 1,5 kW sukorasiasta on riittävä teho, sillä saa 150 km "rangea" 12 tunnin aikana.

      • Anonyymi

        1,5 kW ja 12 tuntia, niin sähköä akkuun tulee 18 kWh. Riittää plussakeleillä ~100 km ajeluihin, pikkupakkasilla ei siihenkään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        1,5 kW ja 12 tuntia, niin sähköä akkuun tulee 18 kWh. Riittää plussakeleillä ~100 km ajeluihin, pikkupakkasilla ei siihenkään.

        Suomalainen ajaa keskimäärin 50 km päivässä. Joten 100 km lataus riittää paremmin kuin hyvin suurimmalle osalle autoilijoista.


      • Anonyymi
        UUSI

        Nyt unohdat kokonaan sen, että auto kannattaa ladata silloin, kun pörssisähkö on halpaa tai ilmaista. Näin on usein yön hiljaisina tunteina ja viikonloppuina. Minulle riittää usein se, että lataan auton viikonloppuna 80% saakka, ja seuraavan kerran seuraavana viikonloppuna.

        Tuo 11kW on hyvä kompromissi latausnopeuden ja -tehon välillä. Riittävän nopea, mutta ei syö akkua vaikka käyttäisi joka päivä.


    • Anonyymi

      Mikä on laturin käyttöikä? Onko se käytössä vielä 7 vuoden päästä?

      • Anonyymi

        13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
        https://yle.fi/a/74-20034469

        Onnea vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
        https://yle.fi/a/74-20034469

        Onnea vaan.

        Miten tämä on sähköautoilijan ongelma, että kaupunki joutui vaihtamaan 10 vuotta vanhat latauslaitteet? Isompi ongelma on noiden poistuvien bensa-asemien maatankit yms.


      • Anonyymi

        Ja sitä 11 kW laitetta ei tarvitse kotilataukseen, siihen riittää tuollainen sukorasiaan kytkettävä keskimäärin n. 250 € euron latausjohto. Kotilataus ei ole välttämätöntä, ja jos sitä harrastaa, niin 1,5-2,2 kW (6-10 A) tehot riittää käytännössä aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitä 11 kW laitetta ei tarvitse kotilataukseen, siihen riittää tuollainen sukorasiaan kytkettävä keskimäärin n. 250 € euron latausjohto. Kotilataus ei ole välttämätöntä, ja jos sitä harrastaa, niin 1,5-2,2 kW (6-10 A) tehot riittää käytännössä aina.

        Lain mukaan se schuko-latusi on väliaikaseen käyttöön. Sillä voi polttaa talon. Nimittäin pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja varsinkin kuluneet (kontaktit) pistorasian on paloriski.

        Toisekseen, kun auto haluaa pakkasella lämmittää akkua, se kaikki schukolaurein teho menee lämpövastuksiin eikä lataaminen oikein edisty ja jos edistyykin niin liikkeelle lähdettäessä akku on kylmä.
        Litium akun kapasiteetti putoaa 33% kun akun lämpötila on -20 verrattuna +20 asteeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lain mukaan se schuko-latusi on väliaikaseen käyttöön. Sillä voi polttaa talon. Nimittäin pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja varsinkin kuluneet (kontaktit) pistorasian on paloriski.

        Toisekseen, kun auto haluaa pakkasella lämmittää akkua, se kaikki schukolaurein teho menee lämpövastuksiin eikä lataaminen oikein edisty ja jos edistyykin niin liikkeelle lähdettäessä akku on kylmä.
        Litium akun kapasiteetti putoaa 33% kun akun lämpötila on -20 verrattuna 20 asteeseen

        Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.

        Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.


      • Anonyymi

        Meni jo. Kiinalaisilla on jo latausrobotit, joita ne tilaa älylaitteillaan ja jotka hoitaa lataamisen. Ei siellä juuri hankita vanhentuvia latausasemia yksityisomistukseen.
        Sitten niillä on sellaisia automalleja, joihin robotti vaihtaa ajoakun, niin ei tartte odottaa lataamista. Käytännössä se muistuttaa yleensä bensa-asemalla käyntiä. Youtubessa on videoita noista leasing-ajoakuista ja vaihtoasemista. Ja sitten ne lataa akkunsa hitaasti niin että ne kestää pidempään, kun taas suomalainen haluaa ladata supernopeasti oman akkunsa supervanhenevalla laturillaan ja rikkoo akkunsa supernopeasti. Näillä mennään :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.

        Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.

        Jos sitten kuitenkin käy niin, että tuo suko-rasio syttyy tuleen ja polttaa koko talon ja auton niin et saa euroakaan vakuutuksesta. Joten siinäpähän sitten itket kun sadat tonnit haihtuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sitten kuitenkin käy niin, että tuo suko-rasio syttyy tuleen ja polttaa koko talon ja auton niin et saa euroakaan vakuutuksesta. Joten siinäpähän sitten itket kun sadat tonnit haihtuvat.

        Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.

        Kannattaa selvittää mitä vakuutusyhtiö ohjeistaa lataamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.

        Missä ohjeessa? En ole törmännyt sellaiseen omakotitalon ohjekirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa selvittää mitä vakuutusyhtiö ohjeistaa lataamisesta.

        Ja voisit itse selvittää asiaa. Sukorasioita ei ole tarkoitettu sähköautojen jatkuvaan lataamiseen joten vakuutusyhtiö ei tule maksamaan mitään korvausta. Norjassahan sukorasioiden käyttö sähköautojen lataamiseen on jopa laitonta, ehkä niistä alkaneiden tulipalojen takia. Suomessakin sukorasioista alkaa useita tulipaloja joka vuosi, se on yksi yleisimmistä tulipalojen syistä.


      • Anonyymi

        Mitä väliä. kun 11 kW laturi maksaa halvimmillaan kolmisen sataa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä ohjeessa? En ole törmännyt sellaiseen omakotitalon ohjekirjaan.

        Oletkin hauska poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja voisit itse selvittää asiaa. Sukorasioita ei ole tarkoitettu sähköautojen jatkuvaan lataamiseen joten vakuutusyhtiö ei tule maksamaan mitään korvausta. Norjassahan sukorasioiden käyttö sähköautojen lataamiseen on jopa laitonta, ehkä niistä alkaneiden tulipalojen takia. Suomessakin sukorasioista alkaa useita tulipaloja joka vuosi, se on yksi yleisimmistä tulipalojen syistä.

        Ja höpön pöppö. Mikään ce-hyväksytty laturi ei riko vakuutusehtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.

        Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.

        Sulla ei ole akun lämmitystä .


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.

        Jatkuvaan lataukseen? No vaikka 10 h kestävä lataus ei ole jatkuvaa latausta.
        Meillä on muuten käyttövesivaraajassa ihan vakiona schuko-tulppa ja se on tarkoitettu pistorasiaan kytkettäväksi koko käyttöiäkseen. Teho 2 kW.
        Samoin on schukolla kytketty erillisuuni, tehoa 3500 W ja 16 A sulake. Kuten myös 3 kW rakennuspuhallin, jota käytetään mökin lämmitykseen. Ei siinä(kään) ole mitään aikarajoitusta.
        Myös campingeilla on usein 16 A schuko-rasiat, tosin CEE-rasiat alkavat yleistyä. Useissa autoissa / vaunuissa on 3 kW tehoinen sähkölämmitys. Lämmöt päällä viikkoja, jopa koko talven.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
        https://yle.fi/a/74-20034469

        Onnea vaan.

        Julkiset laturit ovat aivan eri tekniikkaa kuin kotilaturit. Niillä rampataan jatkuvasti, ja kohdellaan kuten toisen omaa konsanaan. Kotilaturilla ei ole yleensä mitään maksujärjestelmää, vaan lasku ulee normaalin sähkölaskun osana. Laturia käyttää vain omistaja, ja muilla ei ylensä ole siihen pääsyä. Joko se on lukossa, tai RFID tagilla avattava.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.

        Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.

        Minäkin latasin plugaria viisi vuotta matkalaturilla, kunnes hankin 11kW laturin seinälle. Onhan se paljon kätevämpi ja nopeami. Nyt olen vaihtanut auton sähköautoon, ja laturi toimii entistä paremmin, nyt 3-vaiheisena laturina.


    • Anonyymi

      Onhan se noloa jos on varaa ostaa sähköauto muttei omakotitaloa ja kunnon laturia.

    • Anonyymi

      Omakotitalon saa itäsuomesta 30 000 : lla.

      • Anonyymi

        Itse asiassa naapurissa olisi myynnissä talo 15.000 eskolla.
        Vanha paska, mutta isolla tontilla ja järvinäköalalla. Näin mm. Savonlinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa naapurissa olisi myynnissä talo 15.000 eskolla.
        Vanha paska, mutta isolla tontilla ja järvinäköalalla. Näin mm. Savonlinnassa.

        Entä sitten, kiinteistökauppaako täällä tehdään?


    • Anonyymi

      Kun tilaa uuden sähköauton, niin siinä on sitten aikaa hankkia latauslaite, asui sitä omakotitalossa tai taloyhtiössä. Toki kannattaa ottaa etukäteen selvää kuinka pian taloyhtiöllä on mahdollisuus sellainen asennus hyväksyä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Todellakin kannattaa selvittää. Meillä - onneksi kakkosasunnon taloyhtiössä hommaan ei tule selkoa. Itse ei saa asennuttaa mitään, eikä yhtiön hallitus saa aikaan minkäänmoista päätöstä asiaan. ***tu tätä jahkailua on jatkunut jo vuosia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin kannattaa selvittää. Meillä - onneksi kakkosasunnon taloyhtiössä hommaan ei tule selkoa. Itse ei saa asennuttaa mitään, eikä yhtiön hallitus saa aikaan minkäänmoista päätöstä asiaan. ***tu tätä jahkailua on jatkunut jo vuosia.

        Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.

        Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.

        Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma.

        Alkaa olla niin, että asunnon myynti voi vaikeutua, jos latausmahdollisuutta ei ole.
        Jos minulla ei olisi mahdollisuutta ladata autoa pihassa, niin sähköauto olisi mahdoton ajatuksenakin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkaa olla niin, että asunnon myynti voi vaikeutua, jos latausmahdollisuutta ei ole.
        Jos minulla ei olisi mahdollisuutta ladata autoa pihassa, niin sähköauto olisi mahdoton ajatuksenakin.

        Aja talliin ja lataa siellä. Ei kai kukaan säilytä autoa pihalla


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aja talliin ja lataa siellä. Ei kai kukaan säilytä autoa pihalla

        Talliin ei mahdu jaolisi muutenkin liian hankalaa. Harva pitää autoaan tallissa, enempi ne ovat harrastus ja säilytystiloja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.

        Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma.

        https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3

        4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
        Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.

        Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3

        4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
        Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.

        Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.

        Minä asun rivarissa, ja meillä on jo puolella asunnoista itse kustannettu laturi. Niistä päätteiin yhtiökokouksessa jo vuosia sitten, kun asia ei ollut vielä kenelläkään ajankohtainen. Nyt sellaisen asennus ei ole, kuin tilausta vaille, liitäntä omaan sähköliittymään. Yhtiökokouksen päätös on valmiina.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3

        4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
        Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.

        Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.

        Sitten vain viivytetään remontteja mahdollisimman pitkään. Jos ei ole suurta remonttia asuntoyhtiössä niin latauspaikkoja ei tarvitse tehdä. Latauspaikkoja ei kannata asentaa, jos isoa remonttia ei ole.

        Ja tämäkin paskalaki osoittaa poliitikkojen olevan pelkkiä lahjottuja fasistisia paskiaisia. Tämäkin laki on tullut, koska yritykset ovat sopivasti laittaneet rahaa poliitikoille. EU:kin on fasistinen ja korruptoitunut organisaatio, josta pitäisi päästä eroon. EU:n pitäisi olla pelkkä kauppayhteistyö ja kaikki muu voitaisiin leikata EU:sta (esimerkiksi EU-parlamentti voitaisiin lakkauttaa turhana). Ei yhteisiä lakeja eikä yhteisiä sääntöjä vaan jokainen maa tehköön mitä huvittaa.

        Itse ainakin haistattaisi pitkät koko säännöllä enkä tekisi latauspaikkoja edes remontin yhteydessä. Tällaisia aivottoman typeriä lakeja ei tarvitse noudattaa. Aivan kuten suuri osa ei ikinä noudattanut aikoinaan ns. paskalakia ja mitään seuraamuksia ei tullut vaikka monet haistatti lailla pitkät.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vain viivytetään remontteja mahdollisimman pitkään. Jos ei ole suurta remonttia asuntoyhtiössä niin latauspaikkoja ei tarvitse tehdä. Latauspaikkoja ei kannata asentaa, jos isoa remonttia ei ole.

        Ja tämäkin paskalaki osoittaa poliitikkojen olevan pelkkiä lahjottuja fasistisia paskiaisia. Tämäkin laki on tullut, koska yritykset ovat sopivasti laittaneet rahaa poliitikoille. EU:kin on fasistinen ja korruptoitunut organisaatio, josta pitäisi päästä eroon. EU:n pitäisi olla pelkkä kauppayhteistyö ja kaikki muu voitaisiin leikata EU:sta (esimerkiksi EU-parlamentti voitaisiin lakkauttaa turhana). Ei yhteisiä lakeja eikä yhteisiä sääntöjä vaan jokainen maa tehköön mitä huvittaa.

        Itse ainakin haistattaisi pitkät koko säännöllä enkä tekisi latauspaikkoja edes remontin yhteydessä. Tällaisia aivottoman typeriä lakeja ei tarvitse noudattaa. Aivan kuten suuri osa ei ikinä noudattanut aikoinaan ns. paskalakia ja mitään seuraamuksia ei tullut vaikka monet haistatti lailla pitkät.

        Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.

        Lisään... Toki taloyhtiö määrittelee myös latauspisteen hinnan, mitään velvoitetta ei ole antaa sähköä pörssisähkön hinnalla. Vaikka sellainen 1 euro / kWh on sopiva hinta sähkölle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3

        4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
        Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.

        Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.

        Muuten, tuo on virheellisesti kirjoitettu. Todellisuudessa tuo velvoite latauspisteiden tekoon on vain autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan remontin yhteydessä. Asuntoyhtiön sisällä voidaan tehdä vaikka putkiremontteja tai muita isoja remontteja eikä ne velvoita latauspisteiden tekoon.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.

        Omakotitalossa pääsee onneksi helpolla. Voi asentaa sellaisen latausaseman kuin haluaa eikä tarvitse pahimmillaan kiistellä vastahankaisten naapureiden kanssa yhtiökokouksessa.

        Kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun aika monella alkaa olla sähköauto. Pahimmillaan talonyhtiöstä voi olla vaikea myydä asuntoa kun yhä useampi ostaja kysyy onko auton lataaminen mahdollista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitalossa pääsee onneksi helpolla. Voi asentaa sellaisen latausaseman kuin haluaa eikä tarvitse pahimmillaan kiistellä vastahankaisten naapureiden kanssa yhtiökokouksessa.

        Kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun aika monella alkaa olla sähköauto. Pahimmillaan talonyhtiöstä voi olla vaikea myydä asuntoa kun yhä useampi ostaja kysyy onko auton lataaminen mahdollista.

        Miksi noita julkisia latureita rakennetaan, jos ne eivät kerran kelpaa narsistisille sähköautofanaatikoille? Ei noille laiskoille loisille tarvitse rakentaa latureita tai edes tehdä latausvalmiutta. Asunnot menevät kymmenen vuoden päästäkin kaupaksi vaikka latureita ei olisi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe