Tässä järjestyksessä kun menee niin homma toimii eikä tule pettymystä. Moni pettyy sähköautoon kun kotona ei olekkaan 11kw laturia joka on tosielämässä pakollinen. Sähköauto on joka yö laturissa ja aina kun se on pihassa niin johto on kiinni.
Ensin hankitaan 11kw laturi kotiin ja sitten sähköauto. Muista järjestys
48
260
Vastaukset
- Anonyymi
Kun kotiin hankkii laturin niin saman tien voi ostaa 11 kW version. Tässä yksi esimerkki 270 eurolla ja halvemmallakin saa. Tätä samaa voi käyttää kotona ja mökillä niin vain yksi riittää.
https://www.broshop.fi/products/blaupunkt-sahkoauton-voimavirta-latauslaite-saatimella-6m-voimavirta-type-2-11-kw- Anonyymi
Kaikissa ok-taloissa ei ole voimavirtaa.
- Anonyymi
Tuo on aika pätevä laturi. Kotona on kiinteä 11kW laturi, ja tuota samanlaista Blaukkaria 8 metrin johdolla olen käyttänyt mökillä. Siinä on siisti ja kätevä kuljetussalkku, jossa sitä voi kuljettaa mukana aina kun sitä ei tarvitse.
Mökki on 30-luvulta, mutta sähköt siihen uusittiin 15 vuotta sitten. Samalla tuli se punainen rasia sähkökaappiin ja vikavirtasuoja. Enää ei sähkökaapissa rätise. Jos jollain on vielä 50-luvun sähköt mökillä tai talossa, ne kannattaa päivittää nykyaikaiseksi jo turvallisuussyistä.
- Anonyymi
Eikös se litium akku auton laturi maksa 1ooo e asennuksineen
Ja siihen päälle Omakoti talo Los 5oo oooe- Anonyymi
Miten olisi paluu kouluun oppimaan Suomen kieli ja kirjoitustaito?
- Anonyymi
PKS seudulla maksaa noin 5oo OOO e
- Anonyymi
Meillä on taloyhtiön parkkipaikalla 11kW laturi niillä jotka ovat sellaisen itselleen halunneet kustantaa.
Halpaa kuin saippua nykyään. - Anonyymi
Trollin trollailusta huolimatta kotilataus ei ole välttämätön (sen enempää kuin kotitankkauskaan polttoleluihin...), ja 11 kW tehoja ei kotilataukseen tarvita. Jopa 1,5 kW sukorasiasta on riittävä teho, sillä saa 150 km "rangea" 12 tunnin aikana.
- Anonyymi
1,5 kW ja 12 tuntia, niin sähköä akkuun tulee 18 kWh. Riittää plussakeleillä ~100 km ajeluihin, pikkupakkasilla ei siihenkään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
1,5 kW ja 12 tuntia, niin sähköä akkuun tulee 18 kWh. Riittää plussakeleillä ~100 km ajeluihin, pikkupakkasilla ei siihenkään.
Suomalainen ajaa keskimäärin 50 km päivässä. Joten 100 km lataus riittää paremmin kuin hyvin suurimmalle osalle autoilijoista.
- AnonyymiUUSI
Nyt unohdat kokonaan sen, että auto kannattaa ladata silloin, kun pörssisähkö on halpaa tai ilmaista. Näin on usein yön hiljaisina tunteina ja viikonloppuina. Minulle riittää usein se, että lataan auton viikonloppuna 80% saakka, ja seuraavan kerran seuraavana viikonloppuna.
Tuo 11kW on hyvä kompromissi latausnopeuden ja -tehon välillä. Riittävän nopea, mutta ei syö akkua vaikka käyttäisi joka päivä.
- Anonyymi
Mikä on laturin käyttöikä? Onko se käytössä vielä 7 vuoden päästä?
- Anonyymi
13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
https://yle.fi/a/74-20034469
Onnea vaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
https://yle.fi/a/74-20034469
Onnea vaan.Miten tämä on sähköautoilijan ongelma, että kaupunki joutui vaihtamaan 10 vuotta vanhat latauslaitteet? Isompi ongelma on noiden poistuvien bensa-asemien maatankit yms.
- Anonyymi
Ja sitä 11 kW laitetta ei tarvitse kotilataukseen, siihen riittää tuollainen sukorasiaan kytkettävä keskimäärin n. 250 € euron latausjohto. Kotilataus ei ole välttämätöntä, ja jos sitä harrastaa, niin 1,5-2,2 kW (6-10 A) tehot riittää käytännössä aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitä 11 kW laitetta ei tarvitse kotilataukseen, siihen riittää tuollainen sukorasiaan kytkettävä keskimäärin n. 250 € euron latausjohto. Kotilataus ei ole välttämätöntä, ja jos sitä harrastaa, niin 1,5-2,2 kW (6-10 A) tehot riittää käytännössä aina.
Lain mukaan se schuko-latusi on väliaikaseen käyttöön. Sillä voi polttaa talon. Nimittäin pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja varsinkin kuluneet (kontaktit) pistorasian on paloriski.
Toisekseen, kun auto haluaa pakkasella lämmittää akkua, se kaikki schukolaurein teho menee lämpövastuksiin eikä lataaminen oikein edisty ja jos edistyykin niin liikkeelle lähdettäessä akku on kylmä.
Litium akun kapasiteetti putoaa 33% kun akun lämpötila on -20 verrattuna +20 asteeseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain mukaan se schuko-latusi on väliaikaseen käyttöön. Sillä voi polttaa talon. Nimittäin pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön ja varsinkin kuluneet (kontaktit) pistorasian on paloriski.
Toisekseen, kun auto haluaa pakkasella lämmittää akkua, se kaikki schukolaurein teho menee lämpövastuksiin eikä lataaminen oikein edisty ja jos edistyykin niin liikkeelle lähdettäessä akku on kylmä.
Litium akun kapasiteetti putoaa 33% kun akun lämpötila on -20 verrattuna 20 asteeseenÄlä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema. - Anonyymi
Meni jo. Kiinalaisilla on jo latausrobotit, joita ne tilaa älylaitteillaan ja jotka hoitaa lataamisen. Ei siellä juuri hankita vanhentuvia latausasemia yksityisomistukseen.
Sitten niillä on sellaisia automalleja, joihin robotti vaihtaa ajoakun, niin ei tartte odottaa lataamista. Käytännössä se muistuttaa yleensä bensa-asemalla käyntiä. Youtubessa on videoita noista leasing-ajoakuista ja vaihtoasemista. Ja sitten ne lataa akkunsa hitaasti niin että ne kestää pidempään, kun taas suomalainen haluaa ladata supernopeasti oman akkunsa supervanhenevalla laturillaan ja rikkoo akkunsa supernopeasti. Näillä mennään :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.Jos sitten kuitenkin käy niin, että tuo suko-rasio syttyy tuleen ja polttaa koko talon ja auton niin et saa euroakaan vakuutuksesta. Joten siinäpähän sitten itket kun sadat tonnit haihtuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sitten kuitenkin käy niin, että tuo suko-rasio syttyy tuleen ja polttaa koko talon ja auton niin et saa euroakaan vakuutuksesta. Joten siinäpähän sitten itket kun sadat tonnit haihtuvat.
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
Kannattaa selvittää mitä vakuutusyhtiö ohjeistaa lataamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
Missä ohjeessa? En ole törmännyt sellaiseen omakotitalon ohjekirjaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa selvittää mitä vakuutusyhtiö ohjeistaa lataamisesta.
Ja voisit itse selvittää asiaa. Sukorasioita ei ole tarkoitettu sähköautojen jatkuvaan lataamiseen joten vakuutusyhtiö ei tule maksamaan mitään korvausta. Norjassahan sukorasioiden käyttö sähköautojen lataamiseen on jopa laitonta, ehkä niistä alkaneiden tulipalojen takia. Suomessakin sukorasioista alkaa useita tulipaloja joka vuosi, se on yksi yleisimmistä tulipalojen syistä.
- Anonyymi
Mitä väliä. kun 11 kW laturi maksaa halvimmillaan kolmisen sataa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ohjeessa? En ole törmännyt sellaiseen omakotitalon ohjekirjaan.
Oletkin hauska poika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja voisit itse selvittää asiaa. Sukorasioita ei ole tarkoitettu sähköautojen jatkuvaan lataamiseen joten vakuutusyhtiö ei tule maksamaan mitään korvausta. Norjassahan sukorasioiden käyttö sähköautojen lataamiseen on jopa laitonta, ehkä niistä alkaneiden tulipalojen takia. Suomessakin sukorasioista alkaa useita tulipaloja joka vuosi, se on yksi yleisimmistä tulipalojen syistä.
Ja höpön pöppö. Mikään ce-hyväksytty laturi ei riko vakuutusehtoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.Sulla ei ole akun lämmitystä .
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nimittäin koska kaikissa ohjeissa on sanottu, että suko-rasiaa ei saa käyttää sähköauton jatkuvaan lataamiseen, joten vakuutusyhtiöillä ei ole mitään velvoitetta maksaa mitään korvausta.
Jatkuvaan lataukseen? No vaikka 10 h kestävä lataus ei ole jatkuvaa latausta.
Meillä on muuten käyttövesivaraajassa ihan vakiona schuko-tulppa ja se on tarkoitettu pistorasiaan kytkettäväksi koko käyttöiäkseen. Teho 2 kW.
Samoin on schukolla kytketty erillisuuni, tehoa 3500 W ja 16 A sulake. Kuten myös 3 kW rakennuspuhallin, jota käytetään mökin lämmitykseen. Ei siinä(kään) ole mitään aikarajoitusta.
Myös campingeilla on usein 16 A schuko-rasiat, tosin CEE-rasiat alkavat yleistyä. Useissa autoissa / vaunuissa on 3 kW tehoinen sähkölämmitys. Lämmöt päällä viikkoja, jopa koko talven. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
13.6.2023 "Teknologia vanhentui sähköautojen latauspisteissä, ja reilut viisi vuotta vanhat laitteet muuttuivat käyttökelvottomiksi."
https://yle.fi/a/74-20034469
Onnea vaan.Julkiset laturit ovat aivan eri tekniikkaa kuin kotilaturit. Niillä rampataan jatkuvasti, ja kohdellaan kuten toisen omaa konsanaan. Kotilaturilla ei ole yleensä mitään maksujärjestelmää, vaan lasku ulee normaalin sähkölaskun osana. Laturia käyttää vain omistaja, ja muilla ei ylensä ole siihen pääsyä. Joko se on lukossa, tai RFID tagilla avattava.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä viitsi valehdella, suko-rasiaa saa kuormittaa jatkuvasti, varsinkin kun se on tuollaisessa lämmitystolpassa ulkona ja hyväkuntoinen. Isompivirtaiset latausasemat, jotka läntätään talon kylkeen kiinni, ovat paljon suurempi paloriski. Lain mukaan suko-rasioihin saa sisätiloissakin laittaa jatkuvaa kuormaa, mm. sisäpistorasiaan kytkettävät 2,2 kW sähkölämmittimet eivät ole kiellettyjä.
Myös toinen väitteesi on puhdasta valhetta, olen jo kolme talvea ladannut sähköautoa ulkona pakkasessa 1,8-2,2 kW tehoilla, ja akku tulee täyteen kovimmillakin pakkasilla, eikä mitään ongelmia ole kapasiteetin suhteen eikä muutenkaan. Alle 20 asteen pakkasilla lataus ehkä hidastuu juuri ja juuri havaittavasti. Tuollainen koko kovan pakkasyön kestävä hidaslataus on juuri se mitä tarvitaan, kun auto tulee pihaan varaustason ollessa vaikka 35 % ja pakkasta -25. Laittaisin tuossa tilanteessa muutenkin mieluummin koko yön kestävään hidaslataukseen, vaikka minulla olisikin käytössä tuollainen turhahko11 kW latausasema.Minäkin latasin plugaria viisi vuotta matkalaturilla, kunnes hankin 11kW laturin seinälle. Onhan se paljon kätevämpi ja nopeami. Nyt olen vaihtanut auton sähköautoon, ja laturi toimii entistä paremmin, nyt 3-vaiheisena laturina.
- Anonyymi
Onhan se noloa jos on varaa ostaa sähköauto muttei omakotitaloa ja kunnon laturia.
- Anonyymi
Omakotitalon saa itäsuomesta 30 000 : lla.
- Anonyymi
Itse asiassa naapurissa olisi myynnissä talo 15.000 eskolla.
Vanha paska, mutta isolla tontilla ja järvinäköalalla. Näin mm. Savonlinnassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa naapurissa olisi myynnissä talo 15.000 eskolla.
Vanha paska, mutta isolla tontilla ja järvinäköalalla. Näin mm. Savonlinnassa.Entä sitten, kiinteistökauppaako täällä tehdään?
- Anonyymi
Kun tilaa uuden sähköauton, niin siinä on sitten aikaa hankkia latauslaite, asui sitä omakotitalossa tai taloyhtiössä. Toki kannattaa ottaa etukäteen selvää kuinka pian taloyhtiöllä on mahdollisuus sellainen asennus hyväksyä.
- AnonyymiUUSI
Todellakin kannattaa selvittää. Meillä - onneksi kakkosasunnon taloyhtiössä hommaan ei tule selkoa. Itse ei saa asennuttaa mitään, eikä yhtiön hallitus saa aikaan minkäänmoista päätöstä asiaan. ***tu tätä jahkailua on jatkunut jo vuosia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Todellakin kannattaa selvittää. Meillä - onneksi kakkosasunnon taloyhtiössä hommaan ei tule selkoa. Itse ei saa asennuttaa mitään, eikä yhtiön hallitus saa aikaan minkäänmoista päätöstä asiaan. ***tu tätä jahkailua on jatkunut jo vuosia.
Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.
Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.
Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma.Alkaa olla niin, että asunnon myynti voi vaikeutua, jos latausmahdollisuutta ei ole.
Jos minulla ei olisi mahdollisuutta ladata autoa pihassa, niin sähköauto olisi mahdoton ajatuksenakin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alkaa olla niin, että asunnon myynti voi vaikeutua, jos latausmahdollisuutta ei ole.
Jos minulla ei olisi mahdollisuutta ladata autoa pihassa, niin sähköauto olisi mahdoton ajatuksenakin.Aja talliin ja lataa siellä. Ei kai kukaan säilytä autoa pihalla
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aja talliin ja lataa siellä. Ei kai kukaan säilytä autoa pihalla
Talliin ei mahdu jaolisi muutenkin liian hankalaa. Harva pitää autoaan tallissa, enempi ne ovat harrastus ja säilytystiloja.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi yhtiön hallitus pitäisi piitata paskaakaan jonkun yksittäisen sähköautofanaatikon itkemisestä? Lisäksi päätös pitäisi pikemminkin tehdä yhtiökokouksessa äänestyksen jälkeen.
Sähköautoilija voi aina mennä lataamaan julkisille latureille. Ei jonkun sähköautoilijan latausongelmat ole yhtiön ongelma.https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.Minä asun rivarissa, ja meillä on jo puolella asunnoista itse kustannettu laturi. Niistä päätteiin yhtiökokouksessa jo vuosia sitten, kun asia ei ollut vielä kenelläkään ajankohtainen. Nyt sellaisen asennus ei ole, kuin tilausta vaille, liitäntä omaan sähköliittymään. Yhtiökokouksen päätös on valmiina.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.Sitten vain viivytetään remontteja mahdollisimman pitkään. Jos ei ole suurta remonttia asuntoyhtiössä niin latauspaikkoja ei tarvitse tehdä. Latauspaikkoja ei kannata asentaa, jos isoa remonttia ei ole.
Ja tämäkin paskalaki osoittaa poliitikkojen olevan pelkkiä lahjottuja fasistisia paskiaisia. Tämäkin laki on tullut, koska yritykset ovat sopivasti laittaneet rahaa poliitikoille. EU:kin on fasistinen ja korruptoitunut organisaatio, josta pitäisi päästä eroon. EU:n pitäisi olla pelkkä kauppayhteistyö ja kaikki muu voitaisiin leikata EU:sta (esimerkiksi EU-parlamentti voitaisiin lakkauttaa turhana). Ei yhteisiä lakeja eikä yhteisiä sääntöjä vaan jokainen maa tehköön mitä huvittaa.
Itse ainakin haistattaisi pitkät koko säännöllä enkä tekisi latauspaikkoja edes remontin yhteydessä. Tällaisia aivottoman typeriä lakeja ei tarvitse noudattaa. Aivan kuten suuri osa ei ikinä noudattanut aikoinaan ns. paskalakia ja mitään seuraamuksia ei tullut vaikka monet haistatti lailla pitkät. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sitten vain viivytetään remontteja mahdollisimman pitkään. Jos ei ole suurta remonttia asuntoyhtiössä niin latauspaikkoja ei tarvitse tehdä. Latauspaikkoja ei kannata asentaa, jos isoa remonttia ei ole.
Ja tämäkin paskalaki osoittaa poliitikkojen olevan pelkkiä lahjottuja fasistisia paskiaisia. Tämäkin laki on tullut, koska yritykset ovat sopivasti laittaneet rahaa poliitikoille. EU:kin on fasistinen ja korruptoitunut organisaatio, josta pitäisi päästä eroon. EU:n pitäisi olla pelkkä kauppayhteistyö ja kaikki muu voitaisiin leikata EU:sta (esimerkiksi EU-parlamentti voitaisiin lakkauttaa turhana). Ei yhteisiä lakeja eikä yhteisiä sääntöjä vaan jokainen maa tehköön mitä huvittaa.
Itse ainakin haistattaisi pitkät koko säännöllä enkä tekisi latauspaikkoja edes remontin yhteydessä. Tällaisia aivottoman typeriä lakeja ei tarvitse noudattaa. Aivan kuten suuri osa ei ikinä noudattanut aikoinaan ns. paskalakia ja mitään seuraamuksia ei tullut vaikka monet haistatti lailla pitkät.Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.
Lisään... Toki taloyhtiö määrittelee myös latauspisteen hinnan, mitään velvoitetta ei ole antaa sähköä pörssisähkön hinnalla. Vaikka sellainen 1 euro / kWh on sopiva hinta sähkölle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
https://kotilataajat.fi/opas-isannoitsijoille-ja-taloyhtioille/#elementor-toc__heading-anchor-3
4. Onko taloyhtiön pakko rakentaa sähköautojen latauspiste?
Energiatehokkuusdirektiivi edellyttää, että mikäli taloyhtiössä on vähintään viisi autopaikkaa, seuraavan laajemman korjaushankkeen yhteydessä tulee autopaikoille toteuttaa latausvalmius eli käytännössä kaapelointi sähkökeskukselta halutuille latauspaikoille joko maan alta tai vaihtoehtoisesti katetun pysäköintialueen katon reunaan. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on myös asunnon ja asunto-osakeyhtiön arvoa nostava investointi siinä missä lasten leikkipaikka tai taloyhtiön laajakaista.
Talonyhtiö voi valita. Joko se toteuttaa latausvalmiuden oma-aloitteisesti tai sitten lopulta pakon edessä.Muuten, tuo on virheellisesti kirjoitettu. Todellisuudessa tuo velvoite latauspisteiden tekoon on vain autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan remontin yhteydessä. Asuntoyhtiön sisällä voidaan tehdä vaikka putkiremontteja tai muita isoja remontteja eikä ne velvoita latauspisteiden tekoon.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos latauspisteet tehdään niin vain sähköautoilijat maksavat kaikesta. Muut eivät maksa euroakaan.
Omakotitalossa pääsee onneksi helpolla. Voi asentaa sellaisen latausaseman kuin haluaa eikä tarvitse pahimmillaan kiistellä vastahankaisten naapureiden kanssa yhtiökokouksessa.
Kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun aika monella alkaa olla sähköauto. Pahimmillaan talonyhtiöstä voi olla vaikea myydä asuntoa kun yhä useampi ostaja kysyy onko auton lataaminen mahdollista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Omakotitalossa pääsee onneksi helpolla. Voi asentaa sellaisen latausaseman kuin haluaa eikä tarvitse pahimmillaan kiistellä vastahankaisten naapureiden kanssa yhtiökokouksessa.
Kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla toinen kun aika monella alkaa olla sähköauto. Pahimmillaan talonyhtiöstä voi olla vaikea myydä asuntoa kun yhä useampi ostaja kysyy onko auton lataaminen mahdollista.Miksi noita julkisia latureita rakennetaan, jos ne eivät kerran kelpaa narsistisille sähköautofanaatikoille? Ei noille laiskoille loisille tarvitse rakentaa latureita tai edes tehdä latausvalmiutta. Asunnot menevät kymmenen vuoden päästäkin kaupaksi vaikka latureita ei olisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733