Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain 1,8 % vuodessa.

Anonyymi-ap

Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain noin 1,8 prosenttia vuodessa.

Teknologiayritys Geotabin tekemä tuore, yli kymmenentuhatta sähköautoa kattava analyysi osoittaa, että sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin monet luulevat

Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.

https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html

71

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omalla käytölläni (15.000 km / vuosi) autoni ajoakku kestää 65-150 vuotta, riippuen kestääkö se 3000 tai peräti 7000 sykliä.

      • Anonyymi

        Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.


      • Anonyymi

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.

        Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.

        Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.

        Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.

        En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.

        No tuohan nyt on ihan vaan hevonsontaa eikä mikään fakta. Mutta polttomootori taas ei kestä lainkaan aikaa, vaan sieltä hajoaa ja hapertuu ajan myötä kaikki.

        Surkea polttomoottori vaatii jatkuvaa kallista huoltamista (öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym.) pysyäkseen edes vuoden toimintakuntoisena. Sähköauto akkuineen on taas lähes huoltovapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuohan nyt on ihan vaan hevonsontaa eikä mikään fakta. Mutta polttomootori taas ei kestä lainkaan aikaa, vaan sieltä hajoaa ja hapertuu ajan myötä kaikki.

        Surkea polttomoottori vaatii jatkuvaa kallista huoltamista (öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym.) pysyäkseen edes vuoden toimintakuntoisena. Sähköauto akkuineen on taas lähes huoltovapaa.

        Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.

        Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.

        Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.

        Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.

        En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.

        Polttisvajakin vainoharhaisuus ylittää jopa hänen tyhmyytensä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttisvajakin vainoharhaisuus ylittää jopa hänen tyhmyytensä

        Vanhoista käytetyistä sähköautoista näkee totuuden. 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on yli 70% kapasiteettia. Ei edes vähän ajetuissa sähköautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.

        Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.

        Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.

        En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.

        Sähköauto kestää, polttolelut ei kestä:

        Polttomoottoriautossa katkesi hihna, ja korjauskulut melkein 14.000 euroa. Siihen päälle se kaikki vaiva, mikä asiasta koituu:

        https://www.is.fi/autot/art-2000011183316.html

        Polttoromu on idiootin valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto kestää, polttolelut ei kestä:

        Polttomoottoriautossa katkesi hihna, ja korjauskulut melkein 14.000 euroa. Siihen päälle se kaikki vaiva, mikä asiasta koituu:

        https://www.is.fi/autot/art-2000011183316.html

        Polttoromu on idiootin valinta.

        Ja sitten on vastaavia uutisia sähköautoista, joissa akun vaihto on maksanut yli 50.000 euroa. Ja jopa sähkömoottorissa on hihna ja sähkömoottoreita menee silloin tällöin hajalle. Se ei ole edes harvinaista. Varsinkin Tesloissa sähkömoottorit poksahtelee hajalle usein. Ja lämpöpumput tätäkin useammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoista käytetyistä sähköautoista näkee totuuden. 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on yli 70% kapasiteettia. Ei edes vähän ajetuissa sähköautoissa.

        Taas sinä polttopelle valehtelet. Tutkimuksen mukaan akut kestää hyvin, oletko liian tyhmä ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen tuloksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.

        Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.

        Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas sinä polttopelle valehtelet. Tutkimuksen mukaan akut kestää hyvin, oletko liian tyhmä ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen tuloksia?

        Tuolla "tutkimuksella" ei ole paljon merkitystä kun nettiautossa on jatkuvasti myynnissä 10 vuotta vanhoja sähköautoja joissa on alle 70% kapasiteettia jäljellä. Samoin kuin sähköautoja joissa on vaihdettu akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.

        Selvä, harkitsen sitten sähköautoa kun se on huollettavissa kotona ja lähimmässä nyrkkipajassa. Siihen saakka en edes harkitse sitä. Ja akunkin pitää pystyä helposti vaihtamaan kotona vaikka kiinalaiseen kopioakkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.

        Olisi kiinnostavaa ymmärtää miten pelkkä ikääntyminen ja lataussyklit vaikuttavat erikseen ja yhdessä akun kapasiteettiin ajan myötä. Onko tästä tutkittua tietoa olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten on vastaavia uutisia sähköautoista, joissa akun vaihto on maksanut yli 50.000 euroa. Ja jopa sähkömoottorissa on hihna ja sähkömoottoreita menee silloin tällöin hajalle. Se ei ole edes harvinaista. Varsinkin Tesloissa sähkömoottorit poksahtelee hajalle usein. Ja lämpöpumput tätäkin useammin.

        Juu mulla on hihnavetoinen sähköauto juu oikein A kiilahihna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.

        Aika harhaa
        Teslan akku kuoleentuu ainakin 2o pros vuodessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.

        Sinähän sen tiedät, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.

        Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.

        Sinä ajatkin vanhoilla romuilla.
        Kokoajan sähköauton korjaajia koulutetaan ja pajoja syntyy ja kaikki pärnäsetkin niitä kohta korjaa. Sinä et osaa, etkä saa itse, ei kun huomattavaksi sitten aikanaan pääset sinäkin, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ajatkin vanhoilla romuilla.
        Kokoajan sähköauton korjaajia koulutetaan ja pajoja syntyy ja kaikki pärnäsetkin niitä kohta korjaa. Sinä et osaa, etkä saa itse, ei kun huomattavaksi sitten aikanaan pääset sinäkin, hihii!

        Järkevämpää on ajaa "vanhalla romulla" kuin autolla jota ei pysty kuka tahansa korjaamaan. Elektroniikassakin suosin niitä tuotteita, jotka ovat hieman helpommin korjattavia. Siis edes sen verran, että tietokoneissa ja muussa elektroniikassa pystyy akun vaihtamaan kotikonstein, jos se ei toimi. Aina tämä ei toki onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkevämpää on ajaa "vanhalla romulla" kuin autolla jota ei pysty kuka tahansa korjaamaan. Elektroniikassakin suosin niitä tuotteita, jotka ovat hieman helpommin korjattavia. Siis edes sen verran, että tietokoneissa ja muussa elektroniikassa pystyy akun vaihtamaan kotikonstein, jos se ei toimi. Aina tämä ei toki onnistu.

        Ei siinä mitään järkevää ole, typerää se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.

        En mä ole joutunut sen huipputekniikan takia korjaamolla käymään. Kaikki piipitykset ja kaistavahdit yms. on kyllä ärsyttäviä.


    • Anonyymi

      Harhaa jos ajaa enemmän akku hajoo
      Kumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia

      🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
      Paljonko sähköauto saastuttaa?
      Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh

      Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto


      Äänestä SDP

      • Anonyymi

        Rauhoituhan nyt kommari, kyllä sinäkin pääset vielä joskus oikean auton eli sähköauton kyytiin. Viemme sinut itärajan suuntaan.


    • Anonyymi

      Kunnes tulee päivä, jolloin se putoaa 60-70 % hetkessä.

      • Anonyymi

        Ai sitten 150 vuoden kohdalla? No sittenhän on jo hankittu uusi auto 145 vuotta aiemmin.


      • Anonyymi

        Vanhojen Leafien kohdalla tämä tapahtui jo vuosia sitten. Nimittäin niissä putoaminen 60-70% luokkaan tapahtui 6-7 vuoden kohdalla alle 100 tkm ajoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sitten 150 vuoden kohdalla? No sittenhän on jo hankittu uusi auto 145 vuotta aiemmin.

        Sähköauton akku on alle 50% jo 15 vuoden jälkeen.


    • Anonyymi

      No, sähköautomiehet !!

      Paljonko on pääomaa kiinni lattiassa ?? Olisiko 40 tonnia ?

    • Anonyymi

      Akuissa on yksilöeroja jolloin pahimmassa tapauksessa saat sellaisen joka on jo ensimmäisenä vuonna tippunut 10%, tämä on yleistä etenkin lfp akuissa joita valmistetaan halvalla ja laaduntarkkailu päästää susikennot seulan läpi koska voitto on maksimoitava.

      • Anonyymi

        Ihan höpöjuttuja. Ehkä voi tapahtua jossain 2000 euron kiinalaisissa koppimopoissa.


    • Anonyymi

      Eniten akun käyttöikään vaikuttaa kuitenkin sen lataustapa. Pikalataus on nopeaa, mutta se myös kuluttaa akkua enemmän kuin hidaslataus.

    • Anonyymi

      Juuri äskettäin mitattu.
      Minun ID.4:n akku on heikentynyt 2,08% kolmessa vuodessa. Ajokilometrejä 75000. Tuosta taitaa tulla n. 0,7%/vuosi. Autoa on ladattu pääasiassa 11kW:n hidaslatauksella. Pikalatauksia lienee alle 20 kertaa, eikä niilläkään koskaa täyteen saakka.

      • Anonyymi

        Tuo on taas autovalmistajien huijausta. Sähköauton akussa on puskuri, jota akun kuluminen vaivihkaa poistaa aluksi. Joten todellisuudessa kuluminen on paljon suurempaa kuin tuo, mutta testit kertovat sinulle tuon lukeman. Kannattaa muistaa, että autovalmistajat ovat huijaamisen ammattilaisia ja VW huijaa jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on taas autovalmistajien huijausta. Sähköauton akussa on puskuri, jota akun kuluminen vaivihkaa poistaa aluksi. Joten todellisuudessa kuluminen on paljon suurempaa kuin tuo, mutta testit kertovat sinulle tuon lukeman. Kannattaa muistaa, että autovalmistajat ovat huijaamisen ammattilaisia ja VW huijaa jatkuvasti.

        Jos olet yhtään alan kehitystä seurannut muualta kuin suoli24:stä, sinun pitäisi tietää, että litiumioniakun kapasiteetin väheneminen ei ole lineaarista, eikä varsinkaan kiihtyyvää niin kuin esittämässäsi skenaariossa tapahtuisi. Akun kapasiteetin väheneminen on alussa suurinta ja hidastuu ajan myötä. Käyttämällä akkua suositusten vastaisesti, saa sen tärveltyä nopeammin.
        Älä edes kysy kuinka akkua sitten pitäisi ladata. Jos sinulla olisi sähköauto, tietäisit kuinka sitä suositellaan ladattavaksi niin, että sen käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet yhtään alan kehitystä seurannut muualta kuin suoli24:stä, sinun pitäisi tietää, että litiumioniakun kapasiteetin väheneminen ei ole lineaarista, eikä varsinkaan kiihtyyvää niin kuin esittämässäsi skenaariossa tapahtuisi. Akun kapasiteetin väheneminen on alussa suurinta ja hidastuu ajan myötä. Käyttämällä akkua suositusten vastaisesti, saa sen tärveltyä nopeammin.
        Älä edes kysy kuinka akkua sitten pitäisi ladata. Jos sinulla olisi sähköauto, tietäisit kuinka sitä suositellaan ladattavaksi niin, että sen käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä.

        Ja jos tietäisit yhtään mistään autovalmistajista niin tietäisit, että kaikki autovalmistajat ovat huijareita ja lahjovat tutkijoita. Sähköautovalmistajat varsinkin suoltavat lähinnä paskaa suustaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos tietäisit yhtään mistään autovalmistajista niin tietäisit, että kaikki autovalmistajat ovat huijareita ja lahjovat tutkijoita. Sähköautovalmistajat varsinkin suoltavat lähinnä paskaa suustaan.

        Jos yhtään tuntisit itseäsi, niin tietäisit olevasi vainoharhainen (paranoidinen)!
        Tuota ikävää ominaisuutta ei sitä poteva yleensä tunnista itsessään, vaan uskoo vahvasti itse luomaansa todellisuuteen ja hakee siihen vahvistusta epätoivon vimmalla. Kaikenlaiset salaliittoteoriat tukevat paranoidikon omaa todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yhtään tuntisit itseäsi, niin tietäisit olevasi vainoharhainen (paranoidinen)!
        Tuota ikävää ominaisuutta ei sitä poteva yleensä tunnista itsessään, vaan uskoo vahvasti itse luomaansa todellisuuteen ja hakee siihen vahvistusta epätoivon vimmalla. Kaikenlaiset salaliittoteoriat tukevat paranoidikon omaa todellisuutta.

        Ei tarvita vainoharhaisuutta tietääkseen että suuryritykset ovat ahneita huijareita eikä ne piittaa muusta kuin rahasta. Varsinkin markkinointi on pelkkää valehtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita vainoharhaisuutta tietääkseen että suuryritykset ovat ahneita huijareita eikä ne piittaa muusta kuin rahasta. Varsinkin markkinointi on pelkkää valehtelua.

        Tuo pitää Toyota Motor Corporationin kohdalla erityisen hyvin paikkansa. Konnuuksia yli 30 vuotta ja mainonnassa pa*ka muuttuu kullaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos tietäisit yhtään mistään autovalmistajista niin tietäisit, että kaikki autovalmistajat ovat huijareita ja lahjovat tutkijoita. Sähköautovalmistajat varsinkin suoltavat lähinnä paskaa suustaan.

        Kukahan se nyt suoltaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää Toyota Motor Corporationin kohdalla erityisen hyvin paikkansa. Konnuuksia yli 30 vuotta ja mainonnassa pa*ka muuttuu kullaksi.

        No se on kyllä totta.


    • Anonyymi

      Sähköauton pulmana eivät ole erilaiset tilastot akustojen kestosta suuntaan tai toiseen !

      Sähköauton pulmana (tänä päivänä) on liian suuri ja määräävä akusto johon on sitoutunut liikaa pääomaa, eli 15000-40000€ !

    • Anonyymi

      Akun rakenteen tulisi yläpuolelta avoin (luukkuja lattiassa), että jokainen voisi vaihdella niitä hajonneita sormipattereita tarpeen mukaan.

      • Anonyymi

        Tuohan olisi toteutettavissa, mutta umpisurkean polttomoottorin korjaamiseen taas tarvitaan aina valtavasti työkaluja, mekaanikkoja ja varaosia. Tuhansia osia surkeassa muinaismoottorissa, ja iso osa singahtelee sinne tänne tuottaen myrkkykaasuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan olisi toteutettavissa, mutta umpisurkean polttomoottorin korjaamiseen taas tarvitaan aina valtavasti työkaluja, mekaanikkoja ja varaosia. Tuhansia osia surkeassa muinaismoottorissa, ja iso osa singahtelee sinne tänne tuottaen myrkkykaasuja.

        Umpisurkean polttomoottorin ansiosta ihmiskunta on edennyt korkean teollisuuden ja teknologian tasolle mitä ei varmasti olisi tapahtunut jos viime vuosisadan alussa olisi jääty näpertelemään sähkövatkaimien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Umpisurkean polttomoottorin ansiosta ihmiskunta on edennyt korkean teollisuuden ja teknologian tasolle mitä ei varmasti olisi tapahtunut jos viime vuosisadan alussa olisi jääty näpertelemään sähkövatkaimien kanssa.

        Ainakin on saatu saastutettua oikein kunnolla. Polttomoottori on ollut välttämätön lähinnä maailmansotien onnistumisessa ja siis osallisuudessa tappamaan kymmeniä miljoonia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan olisi toteutettavissa, mutta umpisurkean polttomoottorin korjaamiseen taas tarvitaan aina valtavasti työkaluja, mekaanikkoja ja varaosia. Tuhansia osia surkeassa muinaismoottorissa, ja iso osa singahtelee sinne tänne tuottaen myrkkykaasuja.

        Aivan kuten sähköautossakin !!


      • Anonyymi

        Pulma ei ole yksittäinen akustonmoduli !

        Pulma on se, että koko akusto täytyy vaihtaa. !? Se on 30-40 tonnin paukku !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulma ei ole yksittäinen akustonmoduli !

        Pulma on se, että koko akusto täytyy vaihtaa. !? Se on 30-40 tonnin paukku !!

        Sinä pelle se jaksat. Akkuja ei tarvitse vaihtaa, ne kestävät miljoona km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä pelle se jaksat. Akkuja ei tarvitse vaihtaa, ne kestävät miljoona km.

        Ei hätää !

        Akusto kestää loppuunsa asti !?
        Sitten se vaihdetaan hintaan 40 tonnia !
        Onnea !


    • Anonyymi

      Ja 10 v kuluttua akku on jos hyvin on käynyt vaihto kunnossa muutama tuhat euroa. Semmoinen on sähköauto. Terveisin 200D MB 40v täynnä ja edelleen päivittäisessä käytössä. Joop olen uusinut meseenkin akkua mutta yllättävänkin harvoin ja halpoja on.

      • Anonyymi

        Olet sitten vissiin liian tyhmä tajuamaan tuon aloituksen ja siihen liittyvän uutisen sisältöä? Ei ihme että ajat jollain vanhalla haisevalla autonrämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sitten vissiin liian tyhmä tajuamaan tuon aloituksen ja siihen liittyvän uutisen sisältöä? Ei ihme että ajat jollain vanhalla haisevalla autonrämällä.

        Ehkä, mutta autoni lattiassa ei ole rahaa kiinni 40 tonnia !


    • Anonyymi

      Tämäkin tieteellinen tosiasia oli umpityhmille polttopaviaaneille kova paikka. Alkoi kova mölinä.

      • Anonyymi

        Ja se mölinä jatkuu edelleen. Nautin polttoaasin tuskasta.


    • Anonyymi

      Hyvinhän ne akutkin kestää. Toisin kuin polttomoottorit...

      • Anonyymi

        Näin se on. Tutkitusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on. Tutkitusti.

        Sähköauton akustossa on edelleen kiinni pääomaa 15000-40000€ !!

        Ei tämä asia muutu lähivuosina !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akustossa on edelleen kiinni pääomaa 15000-40000€ !!

        Ei tämä asia muutu lähivuosina !?

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !

        Sellaisia ei tarvita koko sähköauton eliniän aikana.

        Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia ei tarvita koko sähköauton eliniän aikana.

        Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !

        Sellaisia ei tarvita koko sähköauton eliniän aikana.

        Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

        Muuten electric car on järjetön riski !

        Miksi?

        Myydäänkö TSI koneita ja DSG askeja yhdessä alle 10% auton hinnasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, tuskin tuo laki haittaisi, vai ??

        Jos tulot eivät riitä tai sähköauto tuntuu pelottavalta sitä ei kannata vielä ostaa. Aikanaan sähköautojen hinnat laskevat ja myyntiin tulee halvempia käytettyjä sähköautoja joihin suurimmalla osalla on varaa. Siihen mennessä sähköautoilijat ovat osoittaneet niitä pelkääville että akut ovat todella kestäviä ja sähköauto on hyvä valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tulot eivät riitä tai sähköauto tuntuu pelottavalta sitä ei kannata vielä ostaa. Aikanaan sähköautojen hinnat laskevat ja myyntiin tulee halvempia käytettyjä sähköautoja joihin suurimmalla osalla on varaa. Siihen mennessä sähköautoilijat ovat osoittaneet niitä pelkääville että akut ovat todella kestäviä ja sähköauto on hyvä valinta.

        Sähköautot ovat kuluttajaystävällisiä vasta kun akusto on halventunut nykyisestä 90% ja/tai säädetään laki että sähköauton myyjät velvoitetaan myymään tarvittaessa akusto 10% veloituksella uuden sähköauton hinnasta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat kuluttajaystävällisiä vasta kun akusto on halventunut nykyisestä 90% ja/tai säädetään laki että sähköauton myyjät velvoitetaan myymään tarvittaessa akusto 10% veloituksella uuden sähköauton hinnasta !

        Sähköauto ja sen osien hinta määräytyy markkinaehtoisesti kuten pitääkin. Eivät sähköautojen valmistajat harrasta hyväntekeväisyyttä kenenkään hyväksi. Kaikkien talous ei kestä sähköauton hankintaa ja tällaisten ihmisten on parempi pysytellä polttomoottoriautossa. Hinnat tulevat laskemaan tulevaisuudessa jolloin suurimmalla osalla on varaa sähköautoon.


    • Anonyymi

      7000 sykliä on jo 3-4 milj km. Kuitenkin akuille annetaan vain 160-180 tkm takuu 70 % varausrajalla.

    • Anonyymi

      Eli ne kestää 20 vuotta. Sitten ne menee romuttamolle, toisin kuin 80-luvun Volvot, jotka on sitten jo melkein 60-vuotiaita.

      • Anonyymi

        Kiinan romut ruostuu jo 5 vuodessa.


    • Anonyymi

      Kestoikään vaikuttaa akkukemia ja toteutus. Sähköautoissa ja hybrideissä on ollut lyijyakkuja, nicd, nimh, lipo, li-ion ja nmc akkuja. Näillä kaikilla on oma tapa vanheta ja vanhenemiseen vaikuttaa lataus/purku syklit, latausnopeus, lämpötila, lataustapa, ikä yms.

      Jos kattelisin sähköautoa pitkään pitoon, niin aloittaisin katselun nmc akkuja käyttävistä malleista.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe