Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain 1,8 % vuodessa.

Anonyymi-ap

Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain noin 1,8 prosenttia vuodessa.

Teknologiayritys Geotabin tekemä tuore, yli kymmenentuhatta sähköautoa kattava analyysi osoittaa, että sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin monet luulevat

Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.

https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html

34

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Omalla käytölläni (15.000 km / vuosi) autoni ajoakku kestää 65-150 vuotta, riippuen kestääkö se 3000 tai peräti 7000 sykliä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.


      • Anonyymi
        UUSI

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.

        Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.

        Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.

        Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.

        En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.

        No tuohan nyt on ihan vaan hevonsontaa eikä mikään fakta. Mutta polttomootori taas ei kestä lainkaan aikaa, vaan sieltä hajoaa ja hapertuu ajan myötä kaikki.

        Surkea polttomoottori vaatii jatkuvaa kallista huoltamista (öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym.) pysyäkseen edes vuoden toimintakuntoisena. Sähköauto akkuineen on taas lähes huoltovapaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuohan nyt on ihan vaan hevonsontaa eikä mikään fakta. Mutta polttomootori taas ei kestä lainkaan aikaa, vaan sieltä hajoaa ja hapertuu ajan myötä kaikki.

        Surkea polttomoottori vaatii jatkuvaa kallista huoltamista (öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym.) pysyäkseen edes vuoden toimintakuntoisena. Sähköauto akkuineen on taas lähes huoltovapaa.

        Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.

        Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.

        Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.

        Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.

        En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.

        Polttisvajakin vainoharhaisuus ylittää jopa hänen tyhmyytensä


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttisvajakin vainoharhaisuus ylittää jopa hänen tyhmyytensä

        Vanhoista käytetyistä sähköautoista näkee totuuden. 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on yli 70% kapasiteettia. Ei edes vähän ajetuissa sähköautoissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.

        Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.

        Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.

        En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.

        Sähköauto kestää, polttolelut ei kestä:

        Polttomoottoriautossa katkesi hihna, ja korjauskulut melkein 14.000 euroa. Siihen päälle se kaikki vaiva, mikä asiasta koituu:

        https://www.is.fi/autot/art-2000011183316.html

        Polttoromu on idiootin valinta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto kestää, polttolelut ei kestä:

        Polttomoottoriautossa katkesi hihna, ja korjauskulut melkein 14.000 euroa. Siihen päälle se kaikki vaiva, mikä asiasta koituu:

        https://www.is.fi/autot/art-2000011183316.html

        Polttoromu on idiootin valinta.

        Ja sitten on vastaavia uutisia sähköautoista, joissa akun vaihto on maksanut yli 50.000 euroa. Ja jopa sähkömoottorissa on hihna ja sähkömoottoreita menee silloin tällöin hajalle. Se ei ole edes harvinaista. Varsinkin Tesloissa sähkömoottorit poksahtelee hajalle usein. Ja lämpöpumput tätäkin useammin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhoista käytetyistä sähköautoista näkee totuuden. 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on yli 70% kapasiteettia. Ei edes vähän ajetuissa sähköautoissa.

        Taas sinä polttopelle valehtelet. Tutkimuksen mukaan akut kestää hyvin, oletko liian tyhmä ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen tuloksia?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.

        Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.

        Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas sinä polttopelle valehtelet. Tutkimuksen mukaan akut kestää hyvin, oletko liian tyhmä ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen tuloksia?

        Tuolla "tutkimuksella" ei ole paljon merkitystä kun nettiautossa on jatkuvasti myynnissä 10 vuotta vanhoja sähköautoja joissa on alle 70% kapasiteettia jäljellä. Samoin kuin sähköautoja joissa on vaihdettu akku.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.

        Selvä, harkitsen sitten sähköautoa kun se on huollettavissa kotona ja lähimmässä nyrkkipajassa. Siihen saakka en edes harkitse sitä. Ja akunkin pitää pystyä helposti vaihtamaan kotona vaikka kiinalaiseen kopioakkuun.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.

        Olisi kiinnostavaa ymmärtää miten pelkkä ikääntyminen ja lataussyklit vaikuttavat erikseen ja yhdessä akun kapasiteettiin ajan myötä. Onko tästä tutkittua tietoa olemassa?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten on vastaavia uutisia sähköautoista, joissa akun vaihto on maksanut yli 50.000 euroa. Ja jopa sähkömoottorissa on hihna ja sähkömoottoreita menee silloin tällöin hajalle. Se ei ole edes harvinaista. Varsinkin Tesloissa sähkömoottorit poksahtelee hajalle usein. Ja lämpöpumput tätäkin useammin.

        Juu mulla on hihnavetoinen sähköauto juu oikein A kiilahihna


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.

        Aika harhaa
        Teslan akku kuoleentuu ainakin 2o pros vuodessa


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.

        Sinähän sen tiedät, hihii!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.

        Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.

        Sinä ajatkin vanhoilla romuilla.
        Kokoajan sähköauton korjaajia koulutetaan ja pajoja syntyy ja kaikki pärnäsetkin niitä kohta korjaa. Sinä et osaa, etkä saa itse, ei kun huomattavaksi sitten aikanaan pääset sinäkin, hihii!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ajatkin vanhoilla romuilla.
        Kokoajan sähköauton korjaajia koulutetaan ja pajoja syntyy ja kaikki pärnäsetkin niitä kohta korjaa. Sinä et osaa, etkä saa itse, ei kun huomattavaksi sitten aikanaan pääset sinäkin, hihii!

        Järkevämpää on ajaa "vanhalla romulla" kuin autolla jota ei pysty kuka tahansa korjaamaan. Elektroniikassakin suosin niitä tuotteita, jotka ovat hieman helpommin korjattavia. Siis edes sen verran, että tietokoneissa ja muussa elektroniikassa pystyy akun vaihtamaan kotikonstein, jos se ei toimi. Aina tämä ei toki onnistu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkevämpää on ajaa "vanhalla romulla" kuin autolla jota ei pysty kuka tahansa korjaamaan. Elektroniikassakin suosin niitä tuotteita, jotka ovat hieman helpommin korjattavia. Siis edes sen verran, että tietokoneissa ja muussa elektroniikassa pystyy akun vaihtamaan kotikonstein, jos se ei toimi. Aina tämä ei toki onnistu.

        Ei siinä mitään järkevää ole, typerää se on.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.

        En mä ole joutunut sen huipputekniikan takia korjaamolla käymään. Kaikki piipitykset ja kaistavahdit yms. on kyllä ärsyttäviä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Harhaa jos ajaa enemmän akku hajoo
      Kumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia

      🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
      Paljonko sähköauto saastuttaa?
      Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh

      Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto


      Äänestä SDP

      • Anonyymi
        UUSI

        Rauhoituhan nyt kommari, kyllä sinäkin pääset vielä joskus oikean auton eli sähköauton kyytiin. Viemme sinut itärajan suuntaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kunnes tulee päivä, jolloin se putoaa 60-70 % hetkessä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ai sitten 150 vuoden kohdalla? No sittenhän on jo hankittu uusi auto 145 vuotta aiemmin.


      • Anonyymi
        UUSI

        Vanhojen Leafien kohdalla tämä tapahtui jo vuosia sitten. Nimittäin niissä putoaminen 60-70% luokkaan tapahtui 6-7 vuoden kohdalla alle 100 tkm ajoilla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai sitten 150 vuoden kohdalla? No sittenhän on jo hankittu uusi auto 145 vuotta aiemmin.

        Sähköauton akku on alle 50% jo 15 vuoden jälkeen.


    • Anonyymi
      UUSI

      No, sähköautomiehet !!

      Paljonko on pääomaa kiinni lattiassa ?? Olisiko 40 tonnia ?

    • Anonyymi
      UUSI

      Akuissa on yksilöeroja jolloin pahimmassa tapauksessa saat sellaisen joka on jo ensimmäisenä vuonna tippunut 10%, tämä on yleistä etenkin lfp akuissa joita valmistetaan halvalla ja laaduntarkkailu päästää susikennot seulan läpi koska voitto on maksimoitava.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ihan höpöjuttuja. Ehkä voi tapahtua jossain 2000 euron kiinalaisissa koppimopoissa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Eniten akun käyttöikään vaikuttaa kuitenkin sen lataustapa. Pikalataus on nopeaa, mutta se myös kuluttaa akkua enemmän kuin hidaslataus.

    • Anonyymi
      UUSI

      Juuri äskettäin mitattu.
      Minun ID.4:n akku on heikentynyt 2,08% kolmessa vuodessa. Ajokilometrejä 75000. Tuosta taitaa tulla n. 0,7%/vuosi. Autoa on ladattu pääasiassa 11kW:n hidaslatauksella. Pikalatauksia lienee alle 20 kertaa, eikä niilläkään koskaa täyteen saakka.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tuo on taas autovalmistajien huijausta. Sähköauton akussa on puskuri, jota akun kuluminen vaivihkaa poistaa aluksi. Joten todellisuudessa kuluminen on paljon suurempaa kuin tuo, mutta testit kertovat sinulle tuon lukeman. Kannattaa muistaa, että autovalmistajat ovat huijaamisen ammattilaisia ja VW huijaa jatkuvasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      406
      3140
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      131
      1732
    3. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      20
      1461
    4. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1410
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      64
      1127
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      34
      1121
    7. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      84
      1114
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      1053
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      155
      1010
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      209
      920
    Aihe