Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain noin 1,8 prosenttia vuodessa.
Teknologiayritys Geotabin tekemä tuore, yli kymmenentuhatta sähköautoa kattava analyysi osoittaa, että sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin monet luulevat
Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.
https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html
Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain 1,8 % vuodessa.
34
170
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Omalla käytölläni (15.000 km / vuosi) autoni ajoakku kestää 65-150 vuotta, riippuen kestääkö se 3000 tai peräti 7000 sykliä.
- AnonyymiUUSI
Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.
- AnonyymiUUSI
Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.
Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.
Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.
Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.
En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.
No tuohan nyt on ihan vaan hevonsontaa eikä mikään fakta. Mutta polttomootori taas ei kestä lainkaan aikaa, vaan sieltä hajoaa ja hapertuu ajan myötä kaikki.
Surkea polttomoottori vaatii jatkuvaa kallista huoltamista (öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym.) pysyäkseen edes vuoden toimintakuntoisena. Sähköauto akkuineen on taas lähes huoltovapaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No tuohan nyt on ihan vaan hevonsontaa eikä mikään fakta. Mutta polttomootori taas ei kestä lainkaan aikaa, vaan sieltä hajoaa ja hapertuu ajan myötä kaikki.
Surkea polttomoottori vaatii jatkuvaa kallista huoltamista (öljyt, tulpat, hihnat, nesteet, suodattimet ym.) pysyäkseen edes vuoden toimintakuntoisena. Sähköauto akkuineen on taas lähes huoltovapaa.Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.
Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.
Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.
Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.
En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.Polttisvajakin vainoharhaisuus ylittää jopa hänen tyhmyytensä
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polttisvajakin vainoharhaisuus ylittää jopa hänen tyhmyytensä
Vanhoista käytetyistä sähköautoista näkee totuuden. 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on yli 70% kapasiteettia. Ei edes vähän ajetuissa sähköautoissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Keksit tuo 10 vuoden luvun päästäsi senkin valehteleva sähköautofanaatikko. Todellisuudessa normaali polttomoottoriauto voi kevyesti kestää käyttöä yli 30 vuotta. Ja siis ihan alkuperäisellä moottorilla.
Eikä sähköauton akku kestä edes 20 vuotta. Nimittäin akuissa on myös se ominaisuus, että niiden kapasiteetti laskee vaikka sillä ei ajettaisi.
Ja todellisuudessa 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa on harvemmin kapasiteetista jäljellä edes 70%. Osassa jopa alle 60% alle 100 tkm ajojen jälkeen. Ja suuressa osassa 10 vuotta vanhoja sähköautoja akku on vaihdettu koska vanha akku on tuhoutunut.
En piittaa paskaakaan Geotabin tutkimuksesta joka on luultavasti huijausta ja valetta.Sähköauto kestää, polttolelut ei kestä:
Polttomoottoriautossa katkesi hihna, ja korjauskulut melkein 14.000 euroa. Siihen päälle se kaikki vaiva, mikä asiasta koituu:
https://www.is.fi/autot/art-2000011183316.html
Polttoromu on idiootin valinta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto kestää, polttolelut ei kestä:
Polttomoottoriautossa katkesi hihna, ja korjauskulut melkein 14.000 euroa. Siihen päälle se kaikki vaiva, mikä asiasta koituu:
https://www.is.fi/autot/art-2000011183316.html
Polttoromu on idiootin valinta.Ja sitten on vastaavia uutisia sähköautoista, joissa akun vaihto on maksanut yli 50.000 euroa. Ja jopa sähkömoottorissa on hihna ja sähkömoottoreita menee silloin tällöin hajalle. Se ei ole edes harvinaista. Varsinkin Tesloissa sähkömoottorit poksahtelee hajalle usein. Ja lämpöpumput tätäkin useammin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vanhoista käytetyistä sähköautoista näkee totuuden. 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa harvemmin on yli 70% kapasiteettia. Ei edes vähän ajetuissa sähköautoissa.
Taas sinä polttopelle valehtelet. Tutkimuksen mukaan akut kestää hyvin, oletko liian tyhmä ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen tuloksia?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.
Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Taas sinä polttopelle valehtelet. Tutkimuksen mukaan akut kestää hyvin, oletko liian tyhmä ymmärtämään tieteellisen tutkimuksen tuloksia?
Tuolla "tutkimuksella" ei ole paljon merkitystä kun nettiautossa on jatkuvasti myynnissä 10 vuotta vanhoja sähköautoja joissa on alle 70% kapasiteettia jäljellä. Samoin kuin sähköautoja joissa on vaihdettu akku.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.
Selvä, harkitsen sitten sähköautoa kun se on huollettavissa kotona ja lähimmässä nyrkkipajassa. Siihen saakka en edes harkitse sitä. Ja akunkin pitää pystyä helposti vaihtamaan kotona vaikka kiinalaiseen kopioakkuun.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.
Olisi kiinnostavaa ymmärtää miten pelkkä ikääntyminen ja lataussyklit vaikuttavat erikseen ja yhdessä akun kapasiteettiin ajan myötä. Onko tästä tutkittua tietoa olemassa?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten on vastaavia uutisia sähköautoista, joissa akun vaihto on maksanut yli 50.000 euroa. Ja jopa sähkömoottorissa on hihna ja sähkömoottoreita menee silloin tällöin hajalle. Se ei ole edes harvinaista. Varsinkin Tesloissa sähkömoottorit poksahtelee hajalle usein. Ja lämpöpumput tätäkin useammin.
Juu mulla on hihnavetoinen sähköauto juu oikein A kiilahihna
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tollanen 100-150 vuoden käyttöikä akulle on jo kohtalainen. Polttomoottori yleensä hajoaa keskimäärin 10 vuoden kohdalla, monesti jo paljon aikaisemminkin.
Aika harhaa
Teslan akku kuoleentuu ainakin 2o pros vuodessa - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta puuttuu se tosiasia, että akun kapasiteetti tippuu vaikka ei ajaisi yhtään autolla. Sähköauton akku on tuhoutunut jo kauan ennen kuin akku on 20 vuotta vanha eikä noilla sykleillä ole väliä.
Sinähän sen tiedät, hihii!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hah hah haa, todellisuudessa sähköautojen korjauskulut ovat olleet paljon korkeampia kuin polttomoottoriautoissa. Lisäksi sähköauto pitäisi viedä korjattavaksi merkkihuoltamolle, jotka ovat aina ylihintaisia huijareita.
Ehkä sähköauto olisi kelvollinen, jos sen voi korjata missä tahansa Suomen huoltamolla ja myös kotona. Merkkihuoltamot ovat huijareita ja sinne en autoa tule ikinä elämässäni viemään. Ja ostan varaosatkin mahdollisimman pitkälle kopiona tai käytettynä.Sinä ajatkin vanhoilla romuilla.
Kokoajan sähköauton korjaajia koulutetaan ja pajoja syntyy ja kaikki pärnäsetkin niitä kohta korjaa. Sinä et osaa, etkä saa itse, ei kun huomattavaksi sitten aikanaan pääset sinäkin, hihii! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinä ajatkin vanhoilla romuilla.
Kokoajan sähköauton korjaajia koulutetaan ja pajoja syntyy ja kaikki pärnäsetkin niitä kohta korjaa. Sinä et osaa, etkä saa itse, ei kun huomattavaksi sitten aikanaan pääset sinäkin, hihii!Järkevämpää on ajaa "vanhalla romulla" kuin autolla jota ei pysty kuka tahansa korjaamaan. Elektroniikassakin suosin niitä tuotteita, jotka ovat hieman helpommin korjattavia. Siis edes sen verran, että tietokoneissa ja muussa elektroniikassa pystyy akun vaihtamaan kotikonstein, jos se ei toimi. Aina tämä ei toki onnistu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Järkevämpää on ajaa "vanhalla romulla" kuin autolla jota ei pysty kuka tahansa korjaamaan. Elektroniikassakin suosin niitä tuotteita, jotka ovat hieman helpommin korjattavia. Siis edes sen verran, että tietokoneissa ja muussa elektroniikassa pystyy akun vaihtamaan kotikonstein, jos se ei toimi. Aina tämä ei toki onnistu.
Ei siinä mitään järkevää ole, typerää se on.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa taida olla eroa uusien sähköautojen ja polttomoottoriautojen välillä. Molemmat ovat niin täynnä huipputekniikkaa että korjaamolla täytyy olla niiden huoltamiseen tarvittavat työkalut ja osaaminen. 15 - 20 vuotta vanhaa polttomoottoriautoa ja uutta sähköautoa taas ei ole mielekästä verrata toisiinsa.
En mä ole joutunut sen huipputekniikan takia korjaamolla käymään. Kaikki piipitykset ja kaistavahdit yms. on kyllä ärsyttäviä.
- AnonyymiUUSI
Harhaa jos ajaa enemmän akku hajoo
Kumma harhaluulo että kobollitti Lithium myrkky auto on muka saasteetomia
🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
Paljonko sähköauto saastuttaa?
Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh
Oikea nimi hän on koboltti litium myrkky akku quto
Äänestä SDP- AnonyymiUUSI
Rauhoituhan nyt kommari, kyllä sinäkin pääset vielä joskus oikean auton eli sähköauton kyytiin. Viemme sinut itärajan suuntaan.
- AnonyymiUUSI
Kunnes tulee päivä, jolloin se putoaa 60-70 % hetkessä.
- AnonyymiUUSI
Ai sitten 150 vuoden kohdalla? No sittenhän on jo hankittu uusi auto 145 vuotta aiemmin.
- AnonyymiUUSI
Vanhojen Leafien kohdalla tämä tapahtui jo vuosia sitten. Nimittäin niissä putoaminen 60-70% luokkaan tapahtui 6-7 vuoden kohdalla alle 100 tkm ajoilla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai sitten 150 vuoden kohdalla? No sittenhän on jo hankittu uusi auto 145 vuotta aiemmin.
Sähköauton akku on alle 50% jo 15 vuoden jälkeen.
- AnonyymiUUSI
No, sähköautomiehet !!
Paljonko on pääomaa kiinni lattiassa ?? Olisiko 40 tonnia ? - AnonyymiUUSI
Akuissa on yksilöeroja jolloin pahimmassa tapauksessa saat sellaisen joka on jo ensimmäisenä vuonna tippunut 10%, tämä on yleistä etenkin lfp akuissa joita valmistetaan halvalla ja laaduntarkkailu päästää susikennot seulan läpi koska voitto on maksimoitava.
- AnonyymiUUSI
Ihan höpöjuttuja. Ehkä voi tapahtua jossain 2000 euron kiinalaisissa koppimopoissa.
- AnonyymiUUSI
Eniten akun käyttöikään vaikuttaa kuitenkin sen lataustapa. Pikalataus on nopeaa, mutta se myös kuluttaa akkua enemmän kuin hidaslataus.
- AnonyymiUUSI
Juuri äskettäin mitattu.
Minun ID.4:n akku on heikentynyt 2,08% kolmessa vuodessa. Ajokilometrejä 75000. Tuosta taitaa tulla n. 0,7%/vuosi. Autoa on ladattu pääasiassa 11kW:n hidaslatauksella. Pikalatauksia lienee alle 20 kertaa, eikä niilläkään koskaa täyteen saakka.- AnonyymiUUSI
Tuo on taas autovalmistajien huijausta. Sähköauton akussa on puskuri, jota akun kuluminen vaivihkaa poistaa aluksi. Joten todellisuudessa kuluminen on paljon suurempaa kuin tuo, mutta testit kertovat sinulle tuon lukeman. Kannattaa muistaa, että autovalmistajat ovat huijaamisen ammattilaisia ja VW huijaa jatkuvasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja4063140Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1311732Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan201461Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481410Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa641127Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta341121- 841114
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm821053Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1551010Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar209920