Sananlaskut 1:1-33 FB38
[1] Salomon, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan, sananlaskut, [2] viisauden ja kurin oppimiseksi, ymmärryksen sanojen ymmärtämiseksi, [3] taitoa tuovan kurin, vanhurskauden, oikeuden ja vilpittömyyden saamiseksi, [4] mielevyyden antamiseksi yksinkertaisille, tiedon ja taidollisuuden nuorille. [5] Viisas kuulkoon ja saakoon oppia lisää, ja ymmärtäväinen hankkikoon elämänohjetta [6] ymmärtääkseen sananlaskuja ja vertauksia, viisasten sanoja ja heidän ongelmiansa. [7] Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin. [8] Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta, [9] sillä ne ovat ihana seppele sinun päähäsi ja käädyt sinun kaulaasi. [10] Poikani, jos synnintekijät sinua viekoittelevat, älä suostu. [11] Jos he sanovat: "Lähde mukaamme! Väijykäämme verta, vaanikaamme viatonta syyttömästi; [12] nielaiskaamme niinkuin tuonela heidät elävältä, ehyeltään, niinkuin hautaan vaipuvaiset; [13] me saamme kaikenlaista kallista tavaraa, täytämme talomme saaliilla; [14] heitä arpasi meidän kanssamme, yhteinen kukkaro olkoon meillä kaikilla" — [15] älä lähde, poikani, samalle tielle kuin he, pidätä jalkasi heidän poluiltansa. [16] Sillä heidän jalkansa juoksevat pahuuteen, kiiruhtavat vuodattamaan verta. [17] Sillä verkko on viritetty kaikille siivekkäille, niin että ne sen näkevät. — Mutta turhaan: [18] omaa vertansa he väijyvät, vaanivat omaa henkeänsä. [19] Näin käy jokaiselle väärän voiton pyytäjälle: se ottaa haltijaltaan hengen. [20] Viisaus huutaa kadulla, antaa äänensä kuulua toreilla; [21] meluisten katujen kulmissa se kutsuu, porttien ovilta kaupungissa sanansa sanoo: [22] Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa? [23] Kääntykää minun nuhdeltavikseni. Katso, minä vuodatan teille henkeäni, saatan sanani tiedoksenne. [24] Kun minä kutsuin ja te estelitte, kun ojensin kättäni eikä kenkään kuunnellut, [25] vaan te vieroksuitte kaikkia minun neuvojani, ette suostuneet minun nuhteisiini, [26] niin minäkin nauran teidän hädällenne, pilkkaan, kun tulee se, mitä te kauhistutte; [27] kun myrskynä tulee se, mitä te kauhistutte, kun hätänne saapuu tuulispäänä, kun päällenne tulee vaiva ja ahdistus. [28] Silloin he minua kutsuvat, mutta minä en vastaa, etsivät minua, mutta eivät löydä. [29] Koska he vihasivat tietoa, eivät valinneet osaksensa Herran pelkoa [30] eivätkä suostuneet minun neuvooni, vaan katsoivat kaiken minun nuhteluni halvaksi, [31] saavat he syödä oman vaelluksensa hedelmiä ja saavat kyllänsä omista hankkeistaan. [32] Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa. [33] Mutta joka minua kuulee, saa asua turvassa ja olla rauhassa onnettomuuden kauhuilta.
https://bible.com/bible/365/pro.1.1-33.FB38
Palstan seuraajille kuningas Salomonilta terveisiä.
6
79
Vastaukset
- Anonyymi
1.Kuningasten kirja:
"10:14 Sen kullan paino, mikä yhtenä vuotena tuli Salomolle, oli kuusisataa kuusikymmentä kuusi talenttia kultaa"
2.Aikakirja:
"9:13 Kullan paino, mikä yhtenä vuotena tuli Salomolle, oli kuusisataa kuusikymmentä kuusi talenttia kultaa,"
Ilmestyskirja:
"13:18 Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."
"JAHVEN POHJALTA muodostuivat juutalaisuuden lisäksi myös muiden vanhaa seemiläistä kulttuuriperimää olevien yksijumalaisten uskontojen, kuten KRISTINUSKON ja islamin, JUMALKÄSITYKSET.
Jahve saattoi olla alun perin midianilaisten soturijumala ja TULIVUOREN JUMALA, sillä Jahve ilmestyi Moosekselle ensi kerran juuri Midianissa.[3] ... Ašera oli tuolloin ilmeisesti Jahven äiti, mutta myöhemmin Jahven aseman vahvistuessa hänet nähtiin Jahven puolisona, jonka Jahve lopulta syrjäytti kokonaan.[5][6]
KUNINGAS SALOMO rakensi JAHVEN TEMPPELIN Jerusalemiin 900-luvulla eaa., mutta vielä 800-luvulla eaa. pakanauskonnot olivat niin voimissaan, että Jahven kultti oli vaarassa jäädä niiden nielaisemaksi.[10]"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jahve- Anonyymi
Mutta kristinusko pelasti Jahven kultin, kun Jeesus Kristus-nimellä toimi kiroukseksi kirottuna uhrina Israelin Jumalana Jahvelle, tulivuorijumalalle, jota kristityt palvovat uhrinaan pelastuakseen juutalaisten opilla tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaavat (Roomalaiskirje, luku 7), jolle tulivuori Jahvelle uhrattiin syntikiristyksin esikoispojat ja karjan urospuolet, jotka avasivat äidin kohdun, jos ei ollut maksanut kuiningas Salomolle hengen säästämisestä lunastusmaksua (2.Mooseksen kirja, luku 13).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kristinusko pelasti Jahven kultin, kun Jeesus Kristus-nimellä toimi kiroukseksi kirottuna uhrina Israelin Jumalana Jahvelle, tulivuorijumalalle, jota kristityt palvovat uhrinaan pelastuakseen juutalaisten opilla tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihaavat (Roomalaiskirje, luku 7), jolle tulivuori Jahvelle uhrattiin syntikiristyksin esikoispojat ja karjan urospuolet, jotka avasivat äidin kohdun, jos ei ollut maksanut kuiningas Salomolle hengen säästämisestä lunastusmaksua (2.Mooseksen kirja, luku 13).
" Ašera oli tuolloin ilmeisesti Jahven äiti, mutta myöhemmin Jahven aseman vahvistuessa hänet nähtiin Jahven puolisona, jonka Jahve lopulta syrjäytti kokonaan.[5][6]"
"Ašera on seemiläinen äitijumalatar, jota palvottiin laajalti Syyrian ja Palestiinan alueella. Ašera on Dagonin puoliso ja BAALIN ÄITI[1]."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ašera
Jahve on sama jumaluus kuin muinainen BAAL-jumala, Raamatun Saatana.
Jeremia 7 Israelin Jumala puhuu:
"7:21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala:
"Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa. Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto- ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta, vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: Kuulkaa minun ääntäni, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte. Mutta he eivät kuulleet, eivät korvaansa kallistaneet, vaan vaelsivat oman neuvonsa mukaan, pahan sydämensä paatumuksessa, ja käänsivät minulle selkänsä eivätkä kasvojansa.
Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä. Miten on? Te varastatte, tapatte, rikotte avion, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille-.
Sillä Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo Herra. He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=jer&luku=7 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Ašera oli tuolloin ilmeisesti Jahven äiti, mutta myöhemmin Jahven aseman vahvistuessa hänet nähtiin Jahven puolisona, jonka Jahve lopulta syrjäytti kokonaan.[5][6]"
"Ašera on seemiläinen äitijumalatar, jota palvottiin laajalti Syyrian ja Palestiinan alueella. Ašera on Dagonin puoliso ja BAALIN ÄITI[1]."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ašera
Jahve on sama jumaluus kuin muinainen BAAL-jumala, Raamatun Saatana.
Jeremia 7 Israelin Jumala puhuu:
"7:21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala:
"Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa. Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto- ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta, vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: Kuulkaa minun ääntäni, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte. Mutta he eivät kuulleet, eivät korvaansa kallistaneet, vaan vaelsivat oman neuvonsa mukaan, pahan sydämensä paatumuksessa, ja käänsivät minulle selkänsä eivätkä kasvojansa.
Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä. Miten on? Te varastatte, tapatte, rikotte avion, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille-.
Sillä Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo Herra. He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen."
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=jer&luku=7Mooseksen kirjojen Jahve ei ole muinainen Israelin Jumala, jota Jeesus opetti taivasten valtakunnan isä Jumalana, vaan Jeesus on itse Israelin Jumalana ristiinnaulittu ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, Israelin Jumala, uhriksi Jahvelle (Gal.3:13) eli Baal-jumalalle kristinuskolla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen kirjojen Jahve ei ole muinainen Israelin Jumala, jota Jeesus opetti taivasten valtakunnan isä Jumalana, vaan Jeesus on itse Israelin Jumalana ristiinnaulittu ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, Israelin Jumala, uhriksi Jahvelle (Gal.3:13) eli Baal-jumalalle kristinuskolla
Kristinuskon 'temppelissä' on kiroukseksi palvottuna Jeesuksen nimeen itse Israelin Jumala - turmion iljetys ja hävityksen kauhistus, josta mainitaan Danielin kirjass, ja se on myös kirjoitettu Matteuksen evankeliumiin Jeesuksen sanomaksi luvussa 24.
- Anonyymi
Kiitti hei! Aina on kiva saada terveisiä. Pistä Salomonille takaisin terkkuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2782574- 971961
- 911423
Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si181159Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!711140Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman391031- 48992
Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46981- 46962
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika40924