Empatia on ihmisyyden merkki

Anonyymi-ap

Empatia, sääli oli Jeesuksenkin ihmisyyden merkki, mutta omaa uskoaan mainostavilta se näyttää puuttuvan. Miksi?

87

381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yleensä herjataan muiden uskoa.

Siitä tulee vain kuvitelma että oma olis parempaa.

Tosiasiassa niin juuri rypee synnissä ja laittomuudessa.

• Anonyymi

Ei hurskailla pyhillä ole mitään "omaa uskoa". Se on lainattua uskoa, Jumalan määrittelemää ja antamaa. Siksi se on täydellisen pelastavaa. Tee parannus synneistäsi ja harhaopeistasi ja hyväksy Jumalan anatama pelastususko. Siunausta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei hurskailla pyhillä ole mitään "omaa uskoa". Se on lainattua uskoa, Jumalan määrittelemää ja antamaa. Siksi se on täydellisen pelastavaa. Tee parannus synneistäsi ja harhaopeistasi ja hyväksy Jumalan anatama pelastususko. Siunausta.

Jumalan pitäisi ihan itse henkilökohtaisesti esittää tuo mitä sinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en ole lainannut keneltäkään mitään uskoa vaan olen saanut uskon lahjaksi ja se usko on Jeesuksen sovitustyö ristillä minunkin edestäni.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä en ole lainannut keneltäkään mitään uskoa vaan olen saanut uskon lahjaksi ja se usko on Jeesuksen sovitustyö ristillä minunkin edestäni.

Kun uskot, niin sait sen peräti lahjaksi. Kumma kun sellaista lahjaa moni ei saa.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Kun uskot, niin sait sen peräti lahjaksi. Kumma kun sellaista lahjaa moni ei saa.

Uskolla ei ansaita lahjaa, vaan lahja synnyttää uskon.

• Anonyymi kirjoitti:

Uskolla ei ansaita lahjaa, vaan lahja synnyttää uskon.

"olen saanut uskon lahjaksi". Tämä selvä.

Mutta edelleenkään monikaan ei saa sellaista lahjaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lainattua se on ja palautuu Jumalalle ja Jumalaan. Älä kuvittele omistavasi sitä. Et vielä tiedä niin kuin tietää tulee.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Hän esittää sen Sanassaan tosi selvästi, että hullukaan ei eksy!

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hän esittää sen Sanassaan tosi selvästi, että hullukaan ei eksy!

En tarkoita kirjaa. Pitäisi olla ihan henkilökohtaisesti esittämässä. Se kaikkivaltias.

• Anonyymi
        UUSI
        torre3 kirjoitti:

En tarkoita kirjaa. Pitäisi olla ihan henkilökohtaisesti esittämässä. Se kaikkivaltias.

SoIvaat uskovia sen toisen Iihavan ääliön kanssa.

Ja joka päivä humaIassa siellä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

SoIvaat uskovia sen toisen Iihavan ääliön kanssa.

Ja joka päivä humaIassa siellä.

Ja sinä torrea ja puolisoaan, yleensä paljon pahemmin sanakääntein

• Anonyymi
        UUSI

Porvaripuolueet osoittava suurta tekopyhyyttä, Heidän toimensa ovat kristillisyyden irvikuva. Raamattu käskee auttamaan heikompiaan satoja kertoja. KD on mukana sastanan töissä. Kokoomus rikastuttaa härskisti omiaan, köyhien kustannuksella. Köyhät Persut pieksävät omiaan armottomasti, ministeriensä jättipalkkojen säilyttämiseksi. He säätävät lakeja, säilyttääkseen etuoikeutensa, joilla vaiennetaan köyhien napinat, rangaistuksien uhalla.

• Anonyymi
        UUSI
        torre3 kirjoitti:

Kyllä Hän sen esittää todella selvästi Sanassaan, mutta sokea ei näe!

• Anonyymi
        UUSI
        torre3 kirjoitti:

Se on Torrellekin tarjolla!

• Anonyymi

Jeesus armahti, sääli ja tunsi empatiaa. Hän käski rakastamaan vihamiehiäänkin.

• Anonyymi

Hän oli niin empaattinen, että tuomitsi fariseukset helvettiin ja niin rakastava että ruoski rahanvaihtajat ulos temppelistä.

• Anonyymi kirjoitti:

Hän oli niin empaattinen, että tuomitsi fariseukset helvettiin ja niin rakastava että ruoski rahanvaihtajat ulos temppelistä.

Jeesus sanoi, että fariseuksissa oli Jumalan valtakunta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä todistaa että Raamatusta löytyy mitä tahansa ja kaikki me valitsemme mitä luemme ja kannatamme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä todistaa että Raamatusta löytyy mitä tahansa ja kaikki me valitsemme mitä luemme ja kannatamme.

Kannattaa lukea kokonaan ja ymmärtää.

• Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa lukea kokonaan ja ymmärtää.

Näin on. Ei tarvitse edes ymmärtää, kun Raamatussa on selvää tekstiä. Jeesus meni samaan aikaan sekä Egyptiin että Jerusalemiin pienenä.

• Anonyymi
        UUSI
        torre3 kirjoitti:

Näin on. Ei tarvitse edes ymmärtää, kun Raamatussa on selvää tekstiä. Jeesus meni samaan aikaan sekä Egyptiin että Jerusalemiin pienenä.

ÄIä sinä Iäskimaha Raamatusta kinaa!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

ÄIä sinä Iäskimaha Raamatusta kinaa!

Miten hänen mahansa liittyy asiaan?

• Sen vuoksi että hihhuleita riittää ihmisyyttä vain omalle porukalle. Kaikki muut heidän mukaansa ovat toisen luokan kansalaisia....

• Anonyymi

Miten itse tunnet empatiaa uskovia kohtaan?

• Anonyymi kirjoitti:

Minä katselen kaikkia samalta tasolta. Tasa-arvo kun ei ole sitä että sinä olet minun vertaiseni vaan että minä olen sinun vertaisesi.

• Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

Minä katselen kaikkia samalta tasolta. Tasa-arvo kun ei ole sitä että sinä olet minun vertaiseni vaan että minä olen sinun vertaisesi.

"Minä katselen kaikkia samalta tasolta. "

Mitä nyt vähän uskovia vihaat!

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä empatiaa uskovat ovat vailla?

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

SauIikin on Iykkinyt sinua perään.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Järkyttävä maha sinulla.

• Anonyymi kirjoitti:

Järkyttävä maha sinulla.

Ikävä kyllä. Jopa epämuotoinen vuosia sitten tehdyn leikkauksen jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Minä katselen kaikkia samalta tasolta. "

Mitä nyt vähän uskovia vihaat!

Kerro nyt toki miten näkyy että vihaan? Missä täällä lukee niin että vihaan heitä? Koeta nyt tajuta, että ei se ole vihaa kun sanoo että ei usko teidän jumalaanne. Tai että homot ovat ihan normaaleja ihmisiä. Eivät he ole sairaita tai rikollisia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro nyt toki miten näkyy että vihaan? Missä täällä lukee niin että vihaan heitä? Koeta nyt tajuta, että ei se ole vihaa kun sanoo että ei usko teidän jumalaanne. Tai että homot ovat ihan normaaleja ihmisiä. Eivät he ole sairaita tai rikollisia.

Ovat nimenomaan suuria rikollisia, synti on rikos!

• Anonyymi

"Empatia, sääli oli Jeesuksenkin ihmisyyden merkki, mutta omaa uskoaan mainostavilta se näyttää puuttuvan."

Perussuomalaiset on kristillissosiaalinen puolue ja senpä takia sen puheenjohtaja Riikka Purra onkin sitä mieltä, että empatia ei kuulu politiikkaan.

• Anonyymi

” Esseekokoelmassaan Kadonnutta järkeä etsimässä (Into, 2024) empatiaa pitää kelvottomana myös vasemmistoliiton pitkäaikainen kansanedustaja ja aluevaltuutettu Anna Kontula.

Myös Veikka Lahtinen kirjoitti Iso numero-lehdessä kesällä, että ”politiikkaa ei kannata rakentaa inhimillisen perusominaisuuden (empatian) varaan”.

Mistä kaikki tämä yllättäen ilmaantunut empatiakritiikki johtuu?

Järki on vaihtunut tunteisiin

”Vasemmistopiireissä kuulee tuon tuosta, että on aika luopua länsimaisen ajattelun binäärisistä jaoista ja siirtyä korostamaan tunteita järjen kustannuksella, kun aikaisemmin tehtiin päinvastoin”, Kontula sivaltaa omiaan syyskuun alussa julkaistussa esseekokoelmassaan.

Teksteissään kansanedustaja kritisoi ylenpalttisen tunne- ja terapiapuheen valtaa ja tunteisiin keskittymistä. Läpi paistaa turhautuneisuus politiikkaan hiipineeseen moraaliposeeramiseen.

Kontula kirjoittaa, että empatiaa ja myötäelämistä suorastaan vaaditaan ammattipoliitikoilta. Päättäjien tunteiden pitää nyt näkyä ja kuulua, mutta Kontulan mukaan empatia ”ei kuulu hänen tuotelupaukseensa”.

Sekä Purra että Kontula kyllä tunnustavat empatian arvon läheisessä kanssakäymisessä. Purra näkee sen suorastaan ”olennaisena ihmisten välillä”, ja Kontula toimiessaan omassa lähiyhteisössään, jonka ihmiset hän tuntee ja joiden elämäntilanteet ovat lähellä hänen omiaan.

Kun tehdään päätöksiä miljoonien ihmisten puolesta, empatia on kelvoton työväline. Se johtaa väistämättä harhaan, Kontula selitti Yle Radio 1:n Kulttuuriykkösessä syyskuun alussa.”

https://yle.fi/a/74-20109820

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

” Esseekokoelmassaan Kadonnutta järkeä etsimässä (Into, 2024) empatiaa pitää kelvottomana myös vasemmistoliiton pitkäaikainen kansanedustaja ja aluevaltuutettu Anna Kontula.

Myös Veikka Lahtinen kirjoitti Iso numero-lehdessä kesällä, että ”politiikkaa ei kannata rakentaa inhimillisen perusominaisuuden (empatian) varaan”.

Mistä kaikki tämä yllättäen ilmaantunut empatiakritiikki johtuu?

Järki on vaihtunut tunteisiin

”Vasemmistopiireissä kuulee tuon tuosta, että on aika luopua länsimaisen ajattelun binäärisistä jaoista ja siirtyä korostamaan tunteita järjen kustannuksella, kun aikaisemmin tehtiin päinvastoin”, Kontula sivaltaa omiaan syyskuun alussa julkaistussa esseekokoelmassaan.

Teksteissään kansanedustaja kritisoi ylenpalttisen tunne- ja terapiapuheen valtaa ja tunteisiin keskittymistä. Läpi paistaa turhautuneisuus politiikkaan hiipineeseen moraaliposeeramiseen.

Kontula kirjoittaa, että empatiaa ja myötäelämistä suorastaan vaaditaan ammattipoliitikoilta. Päättäjien tunteiden pitää nyt näkyä ja kuulua, mutta Kontulan mukaan empatia ”ei kuulu hänen tuotelupaukseensa”.

Sekä Purra että Kontula kyllä tunnustavat empatian arvon läheisessä kanssakäymisessä. Purra näkee sen suorastaan ”olennaisena ihmisten välillä”, ja Kontula toimiessaan omassa lähiyhteisössään, jonka ihmiset hän tuntee ja joiden elämäntilanteet ovat lähellä hänen omiaan.

Kun tehdään päätöksiä miljoonien ihmisten puolesta, empatia on kelvoton työväline. Se johtaa väistämättä harhaan, Kontula selitti Yle Radio 1:n Kulttuuriykkösessä syyskuun alussa.”

https://yle.fi/a/74-20109820

Kommunisti Kontula.

• Anonyymi

Olen kuullut että taivaassa on lasinen lattia josta uskovat saavat katsella helvetissä olevien kärsimyksiä. He kuulemma tuntevat suurta hekumaa siitä. Ilonsa kullakin.

• Anonyymi

Lasi nokeentuu, ei siitä näe läpi.

Vain äänet kuulee.
        Joskin jo nyt Gazassa on maanpäällinen helvetti.

Voi käydä tutustumassa.

• Anonyymi

Empatia ei ole sääliä. Sääli on negatiivinen asia. Empatia on myötätuntoa, kuin olisi itse kokemassa jotakin samaa. Kyky myötätuntoon kehittyy ehkä omista kokemuksista ja siksi siinä säilyy toisenkin ihmisen kunnioitus arvo. Säälissä sitä ei oikein ole.

• Anonyymi

Jeesuksellakin oli siis sinun mielestäsi negatiivisia tunteita. Olet varmasti kova sydämetön uskovainen. Olenko oikeassa?

Matt. 9:36
        Kun hän näki väkijoukot, hänet valtasi sääli, sillä ihmiset olivat näännyksissä ja heitteillä, kuin lammaslauma paimenta vailla. [4. Moos. 27:17; Jes. 53:6; Sak. 10:2; 1. Piet. 2:25]

Matt. 14:14
        Kun hän veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli ja hän paransi kaikki sairaat. [Matt. 9:36+]

Matt. 18:27
        Kuninkaan tuli sääli palvelijaansa, ja hän päästi miehen menemään ja antoi velan anteeksi.
        Mark. 6:34

Kun Jeesus veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli, sillä he olivat kuin lammaslauma paimenta vailla. Hän alkoi opettaa ja puhui heille pitkään. [Matt. 9:36+]

Mark. 9:22
        "Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!"

Luuk. 10:33
        "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.

Terv. Luterilainen kristitty Jumalan armosta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksellakin oli siis sinun mielestäsi negatiivisia tunteita. Olet varmasti kova sydämetön uskovainen. Olenko oikeassa?

Kun hän näki väkijoukot, hänet valtasi sääli, sillä ihmiset olivat näännyksissä ja heitteillä, kuin lammaslauma paimenta vailla. [4. Moos. 27:17; Jes. 53:6; Sak. 10:2; 1. Piet. 2:25]

Kun hän veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli ja hän paransi kaikki sairaat. [Matt. 9:36 ]

Kuninkaan tuli sääli palvelijaansa, ja hän päästi miehen menemään ja antoi velan anteeksi.

Kun Jeesus veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli, sillä he olivat kuin lammaslauma paimenta vailla. Hän alkoi opettaa ja puhui heille pitkään. [Matt. 9:36 ]

"Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!"

"Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.

Ja kristitty luterilainen siteeraa Jeesuksen sanoja tulivuoren Jumalan armossa, joka Jeesuksen sanoin on Saatana, palvoen Jeesusta tälle ristiin kirottuna tosi Jumalana kiroukseksi itsensä puolesta.

Just joo. Tää on niin tätä - Raamatusta löytyy paljon kivoja rusinoita, joita voi nyppiä omaksi edukseen.

Et yhtä aikaa voi pitää jumalanasi Saatanaa ja Jeesuksen opettamaa taivasten valtakunnan isä Jumalaa, ja kumartaa milloin mihinkin suuntaan, näyttäen aina välillä toiselle takapuoltasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja kristitty luterilainen siteeraa Jeesuksen sanoja tulivuoren Jumalan armossa, joka Jeesuksen sanoin on Saatana, palvoen Jeesusta tälle ristiin kirottuna tosi Jumalana kiroukseksi itsensä puolesta.

Just joo. Tää on niin tätä - Raamatusta löytyy paljon kivoja rusinoita, joita voi nyppiä omaksi edukseen.

Et yhtä aikaa voi pitää jumalanasi Saatanaa ja Jeesuksen opettamaa taivasten valtakunnan isä Jumalaa, ja kumartaa milloin mihinkin suuntaan, näyttäen aina välillä toiselle takapuoltasi.

LISÄYSTÄ - PYSY OMALLA SYNTIEN VALTAKUNNAN TONTILLASI,JA JÄTÄ JEESUS RAUHAAN!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun hän veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli ja hän paransi kaikki sairaat. [Matt. 9:36 ]

Kun Jeesus veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli, sillä he olivat kuin lammaslauma paimenta vailla. Hän alkoi opettaa ja puhui heille pitkään. [Matt. 9:36 ]

Kirjoittanut tuntemattomat paavalisaarnaajat, että Saatanan enkelit voi kivittää taas muita käyttäen hyväksi Jeesuksen sanoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kas luterilainen kristitty tulivuorijumalasi armosta - ei ole sattunut silmiisi Raamatusta se Jeesuksen sanoma kohta, että Jumalasi on Saatana ja kaiken valheen isä juutalaisella syntiopilla, jonka vastustamisesta Jeesus surmattiin saman henkilön toimesta, joka teki uskontosi palvoa Jeesusta kuoliaaksi kidutettuna ja kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana ja uhrina itsesi puolesta tuolla kuvittelemallasi 'armolla'?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kas luterilainen kristitty tulivuorijumalasi armosta - ei ole sattunut silmiisi Raamatusta se Jeesuksen sanoma kohta, että Jumalasi on Saatana ja kaiken valheen isä juutalaisella syntiopilla, jonka vastustamisesta Jeesus surmattiin saman henkilön toimesta, joka teki uskontosi palvoa Jeesusta kuoliaaksi kidutettuna ja kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana ja uhrina itsesi puolesta tuolla kuvittelemallasi 'armolla'?

Istukaa ihmiset alas ja ihan oikeasti miettikää, että mitä nämä uskovaiset todellisuudessa muka armonaan palvovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Istukaa ihmiset alas ja ihan oikeasti miettikää, että mitä nämä uskovaiset todellisuudessa muka armonaan palvovat.

Miksi armoa pitäisi palvoa?

• Anonyymi

Tee ja sympatia polvi jo harrasti ryhmäseksiä.

• Anonyymi

Empatia ei ole sääliä, vaan myötäelämisen kykyä, samalla tasolla olemista, pikemminkin sääliä on sympatia, joka tulee ylhäältä alaspäin.

• Anonyymi

Edelle tuohon Jeesuksen 'syntiesovitusuuskoon' pelastua puhtaalla omallatunnolla tekemään, vaikka sitä pahaa mitä vihaa. Se edellyttää juuri oman narsistisen, luonnostaan vihattavan luonteenlaadun, että sen saa.

• Anonyymi

Siinä ei saa olla sympatiat ja empatiat esteenä, vaan se on puhtaasti hyötynä laskelmoitu usko. Sen vuoksi siihen on niin paljon lyöty niitä pahuuden palikoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä ei saa olla sympatiat ja empatiat esteenä, vaan se on puhtaasti hyötynä laskelmoitu usko. Sen vuoksi siihen on niin paljon lyöty niitä pahuuden palikoita.

Kyse on edelleenkin Jeesuksen kylväjävertauksen vihollisen yöllä kylvämästä rikkaviljasta elon peltoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse on edelleenkin Jeesuksen kylväjävertauksen vihollisen yöllä kylvämästä rikkaviljasta elon peltoon.

Taas tuli pitkä lista yksinsekoilua ja ripulipaskaa tulivuorenjumalaan uskovalta pölhöltä. Heh-Heh!!!

• Anonyymi

ArtoTTT

Luuk, 13:
      4»Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla. 35Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille. Ja minä sanon teille, että te ette minua näe ennen kuin sinä päivänä, jona sanotte: ’Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!’»

• Anonyymi

Säälin Raamatun siteeraajia.

Tunnen myötätuntoa ihmistä kohtaan, jolla ei ole muuta kuin Raamattu.

Haluatteko kohdata teitä säälivän henkilön? Ja keskustella hänen kanssaan?
      -----------
      Säälin suhteen kannattaa olla varuilaan, joku voi loukkaantua äärimmäisesti. Myötätunto joka ilmenee esimerkiksi huomaavaisuutena ja ymmärtämisenä on empatiaa. Säälivä tyyppi koetaan helposti ylimielisenä, ja usein hän myös erehtyy.

• Anonyymi

Suomen kielen sanakirja määrittelee:

Sääli = myötätunto, ymmärtämys

• Anonyymi

Haluaisitko poistaa sääli -sanan Raamatusta? Etkö luota raamatunkääntäjien pätevyyteen?

• Anonyymi

Minusta sääli on pelkästään hyvä tunne. Sääli sai laupiaan samarialaisenkin hyviin tekoihin.

• Anonyymi

Kyllä sääli on joskus hyvä asia.

Jos vaikka nyt joku säälisi Gazalaisia tappamasta heitä pommeihin sekä sen kautta nälkään ja tauteihin, niin se olisi hieno ele.

• Anonyymi

Minut sääli on pannut lähettämään rahaa kuukausittain Ukrainaan Kirkon ulkomaanavun (KUA) kautta. En voi paljoa tehdä, mutta vähäkin tuo tunteen että olen sentään jotain tehnyt auttaakseni siellä kärsiviä.

luterilainen

• Anonyymi

On tietenkin aivan hyvä auttaa hätää kärsiviä.

Gazaan tosin on turha lähettää apua kun kaikki on ollut tarkoitus tappaa siellä. Eivät kuolleet mitään tarvitse.

• UUSI

”Empatia, sääli oli Jeesuksenkin ihmisyyden merkki…”

Empatia kuuluu aika olennaisesti kristinuskoon.

”Anonyymi” 2025-04-26 17:24:13 kirjoitti ”Empatia ei ole sääliä. Sääli on negatiivinen asia. Empatia on myötätuntoa, kuin olisi itse kokemassa jotakin samaa.”

Suomenkieli on rikasta jo siksikin, että paljon merkitsee se, missä yhteydessä ja millä mielellä näitä sanoja käytetään.

Empatia on kyky ymmärtää toisen ihmisen tunnetiloja. Se tarkoittaa, että osaa asettaa itsensä toisen henkilön asemaan mutta siinä ei mennä toisen ihmisen tunnetilaan mukaan.

Sympatia puolestaan on sitä, että samaistuu toisen ihmisen tunnetilaan, vaikkei ymmärrä sitä. Eletään siis myötä eli tunnetaan samaa mitä se toinen.

Sääli puolestaan liittyy toisen ihmisen suruun tai kärsimykseen. Silloin voidaan ilmaista sitä sanoilla osanotto, myötätunto tai empatia.
      Sääli on siis tietoisuutta toisen kärsimyksestä ja usein siitä seuraa halu toimia sen helpottamiseksi.

Sääliä käytetään myös negatiivisessa merkityksessä, milloin halutaan osoittaa halveksuntaa jotakuta kohtaan.

• Anonyymi
      UUSI

Rauha ja ystävyys sekä hyväntahtoisuus! Jos ne vallitsisivat, maapallo olisi paljon mukavampi paikka elää. Nyt ”palloa lyödään ja potkitaan”! – niin, ja sen asukkaita.
      ”Joidenkin Barron Trumpin kanssa samalla yliopisto¬kampuksella opiskelevien mukaan nuori Trump ei vietä paljoa aikaa koululla, eikä hänellä ole juurikaan sosiaalisia suhteita koulu¬ympäristössä.
      Presidentti Donald Trumpin mukaan hänen Barron-poikansa on kentien perheen ”suosituin” lapsi.
      Barron Trump valmistui lukiosta vuoden 2024 keväällä.
      VASTIKÄÄN 19 vuotta täyttänyttä Barron Trumpia kuvaillaan sisäpiiristä käsin ”viisaaksi ja vanhaksi sieluksi”.” IL 27.4.2025
      Trumpilla on hieno perhe.
      Tuon kun minä totean, se on vilpitön mielipide ja hyväntahtoinen kommentti.
      Mutta mitä implikaatioita tuosta tulisi mieleenne, jos sen sanoisi joku diktaattori, joka tahtoisi pahaa hänen perheelleen? Olin hyvilläni, kun näin, että Trump ja Stubb oli asetettu vierekkäin istumaan. Vaikka heissä on paljon eroja ihmisinä, enemmän on kuitenkin samaa, niin persoonallisuuksiensa, kulttuurinsa, poliittisten erityispiirteidensä, kuin temperamenttinsäkin suhteen. Liberaalidemokraatteja konservatiiveja kumpikin. Arvolähtöinen realismikin on samaa. Putinin ja Lavrovin kehumaakin. =B^))

Pikkuiset valkoiset kovat pallot lentelevät tuon tuostakin heidän silmissään vihreitä niittyjä mielissään muistellen ja katsellessaan. Rauhan miehiä! Kummastakin tulee mieleen jonkinlainen elämäntaistelija ja -taiteilija, sanan hymyilevässä, positiivisessa ja iloisessa mielessä. Kumpikin voi luottaa toisiinsa kuin parhaaseen ystävään, joka huolehtii toistensa hyvinvoinnista, jos se heistä riippuu. Huoletta voi juoda myös heidän toisilleen antamasta vesipullosta kuin partiolaiset istumassa kuumassa Roomassa vierekkäin paavillisessa hiljaisuudessa ikuisuuden kysymykset mielissään. On mukavaa ajatella yhdessä maallisia. Kummankin mietteet vetävät suupielet vakaviksi ja otsaan nousi Roomassa ryppyjä kun tilaisuus toi mieleen sen tosiasian, että ei meitä ihmisiä kohdannut kunnia ja existenssi ole ikuista. - - Jotenkin pidän heistä kummastakin. Heistä kumpikaan ei ole ”Jonah Hex”.

Mutta milloin nousee valtaan ennustettu häikäisevältä näyttävä, kaikkien peesaama lopun ajan antikristus…? Kansojen villitsijä…, ”Pandoran lippaan hallitsija.” Eräs munkki sanoi jo kaksikymmentä vuotta sitten Ukrainassa, että hän on jo syntynyt. Ja, että Raamatussa kuvatut lopun ajan tapahtumat ovat jo käynnistyneet.
      Tänään aurinkoinen varhaiskevään aamu muistuttaa meitä kuitenkin jälleen kerran Jumalan luomasta hyvyydestä ja huolenpidosta. Olin myös onnellinen nähtyäni, että niin laajasti maailman johtajat osoittivat kunnioitusta ja nöyryyttä Jumalan edessä. ”Hän säät ja ilmat säätää, ja viljan vartuttaa…” ”Kaikki on hänen kättensä kautta luotu…” (Biblia) Rukoilen tänään, että Jumala siunaisi rauhan myös Ukrainan ja Venäjän välille.

• Anonyymi
      UUSI

Tietenkin aina kannattaa rukoilla hyviä asioita.

Hamaskin suostuisi viiden vuoden rauhaan ja olisi valmis vapauttamaan kaikki panttivangit.

Pitää vain rukoilla että Israelille kaikkien tappaminen ei olisi parempi vaihtoehto.

• Anonyymi
        UUSI

Rukoillaan, että pysyisit totuudessa jatkossa paremmin

• Anonyymi
      UUSI

Minusta sääli on vahvempi sana. Kun säälin jotakin, se panee minut toimimaan ja auttamaan. Jeesus tunsi sääliä ja se pani hänet auttamaan, antamaan ruokaa, parantamaan ym. Minä en ainakaan loukkaannu siitä jos joku säälii minua. Päinvastoin. Tunnen silloin että minusta välitetään.

• Anonyymi
        UUSI

Eihän kukaan totuutta rukoile, vaan että tapahtuisi hyviä asioita.

Ettei ihmisiä silmittömästi tapettaisi.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän kukaan totuutta rukoile, vaan että tapahtuisi hyviä asioita.

Ettei ihmisiä silmittömästi tapettaisi.

Onko kukaan huomannut, että rukous on niin turhaa.

• Anonyymi
        UUSI
        torre3 kirjoitti:

Onko kukaan huomannut, että rukous on niin turhaa.

SauIihan sen huomasi.

Joutui siitä huolimatta Iykkimään sinua takaa.

• Anonyymi
      UUSI

Aloittajalta puuttuu selvästi normaali empatiakyky, kuten muiltakin trolleilta ilkeine ja valheellisine väitteineen

• UUSI

Olen empaattinen Putinia kohtaan.

😊😊😊😊😊

• Anonyymi
        UUSI

Tietenkin häntä pitää sääliä kun meni erityisoperaatio vituralleen. Eivät kolmessa päivässä vallanneet Ukrainaa eikä käynyt helposti kuin Krimin valtaaminen. Todella säälittävä tapaus.

Nyt sitten yrittää tehdä kansanmurhaa, mutta omiin tulee ja aika rankasti. Palkka-armeijat on jo syöty ja joudutaan käyttämään vieraan maan agentteja sotilaina.

Ja kapina kytee kotimaassa kun ei voi elää leveästi kuten ennen eikä kylpeä rahassa samalla tavalla kuin ennen sotaa.

Kansa odottaa Putinen loppua kuin Neuvostoliiton romahdusta että pääsee taasen valtoimenaan touhuamaan.

Surkea tapaus tosiaan, aivan itku tulee miten voi ukkelin touhut mennä niin päin mäntyä. Ei tule olemaan loistava tulevaisuus.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin häntä pitää sääliä kun meni erityisoperaatio vituralleen. Eivät kolmessa päivässä vallanneet Ukrainaa eikä käynyt helposti kuin Krimin valtaaminen. Todella säälittävä tapaus.

Nyt sitten yrittää tehdä kansanmurhaa, mutta omiin tulee ja aika rankasti. Palkka-armeijat on jo syöty ja joudutaan käyttämään vieraan maan agentteja sotilaina.

Ja kapina kytee kotimaassa kun ei voi elää leveästi kuten ennen eikä kylpeä rahassa samalla tavalla kuin ennen sotaa.

Kansa odottaa Putinen loppua kuin Neuvostoliiton romahdusta että pääsee taasen valtoimenaan touhuamaan.

Surkea tapaus tosiaan, aivan itku tulee miten voi ukkelin touhut mennä niin päin mäntyä. Ei tule olemaan loistava tulevaisuus.

Mikä operaatio on mennet viturallaan?! Sota-aseisiin oli maalattu Z kuin Zyklon-B, ja eikö toinen kirjain ollut V mikä on meidän kirjaimin B?!

Mutta ihan alussa jäi mieleen pitkä letka valkoisia rekkoja, kuin valkoiset linja-autot, joilla keskitysleiriltä pelasti Ruotsin kuninkaallisten sukulainen Bernadotte, punaisenristin johtaja, kymmeniä tuhansia vankeja, pääosin juutalaisia, jonka murhasi juutalainen, Israelin tuleva pääministeri vuonna 1948. Näetteköhän te oikein?!

Ehkä vähän kannattaisi olla myös tietoa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä operaatio on mennet viturallaan?! Sota-aseisiin oli maalattu Z kuin Zyklon-B, ja eikö toinen kirjain ollut V mikä on meidän kirjaimin B?!

Mutta ihan alussa jäi mieleen pitkä letka valkoisia rekkoja, kuin valkoiset linja-autot, joilla keskitysleiriltä pelasti Ruotsin kuninkaallisten sukulainen Bernadotte, punaisenristin johtaja, kymmeniä tuhansia vankeja, pääosin juutalaisia, jonka murhasi juutalainen, Israelin tuleva pääministeri vuonna 1948. Näetteköhän te oikein?!

Ehkä vähän kannattaisi olla myös tietoa.

Kyllä minulla on erittäin vahva tuntuma, että Strasbourgin kokouksen natsi-pöydällä sovittu EU:n luominen kansallissosialismin uudelleen valtaannousuun natseilla on pahasti kahden tulen välissä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minulla on erittäin vahva tuntuma, että Strasbourgin kokouksen natsi-pöydällä sovittu EU:n luominen kansallissosialismin uudelleen valtaannousuun natseilla on pahasti kahden tulen välissä.

Mutta ainakin Suomessa kansallissosialismi etenee heikomman aineksen eliminoimisella sellaisella vauhdilla, että jopa lääkärilehtikin kuulutti Suomen jättimäisen ylikuolleisuuden tutkintaa, mikä tietysti on mahdotonta, kun kuolinsyyt on julistettu salaiseksi tiedoksi, että ei kohta montaa tuhatta suomalaista ole elossa tällä keskitysleirillä.

• Anonyymi
      UUSI

On tosiaan ukonkuvatus, jonka kädet eivät ole vain ukrainalaisten veressä, vaan myös oman kansalaisten ja pohjois-korealaisten veressä.

Surkea säälittävä näky.

• Anonyymi
        UUSI

Minulle tyhmä ihminen on säälittävä näky - tuskin diktaattorin asemaan sen enempää lännessä kuin idässäkään sillä pääsisi?!

• Anonyymi
        UUSI

Kaikkien suomalaisten kädet ovat veressä heikompi osaisten suomalaisten eliminnoinnista.

• Anonyymi
      UUSI

Porvari puolueissa tekopyhyys näkyy vahvasti. KD on innokkaasti mukana köyhän lyömisessä. Persut nuijivat valtaan päästyään köyhiä, virne suupielissään. Kokoomus suorastaan nauttii, siirtäessään rahoja köyhiltä rikkaille. He asettavat elottomat instituutiot ihmisten hyvinvoinnin edelle. Raamatun lähes joka luvussa käsketään auttamaan heikompiaan. Valtion velka hoituisi huomaamatta, jos kaikki olisivat mukana, järkevässä hyvin voinnin rakentamisessa. Saatana on menestynyt, näin lopunaikana. Maailman diktaattorit, ovat sen vallassa. Sorretun ainoa voima on kristinuskon Jeesus.

• Anonyymi
        UUSI

Kuoliaaksi kidutettuna viattomana ihmisenä kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana?

Kuulepa, kyykäärmern sikiö, tuo sinun julistuksesi ei enää toimi.

• Anonyymi
      UUSI

Ei Jeesus taistele valtion rahoista.

Nyt on pahasti eksytty jos niin kuvitellaan että Jeesus taistelee sen puolesta miten paljon valtio jakaa ihmiselle rahaa.

Ei Jeesus ole sellainen kapitalisten kätyri, vaan Jeesus tarjoaa rauhaa, iloa ja rakkautta ja kapitalisten kätyri joutuu menemään sen neulansilmän läpi.

• Anonyymi
      UUSI

Tietenkin Jeesuksella on oma ylivertaisen hyvä sanoma ihmisten hyvinvointiin ja pelastukseen. Mutta Jeesuksen sanoman rikkojien tihutyöt pitää tuoda julki, eikä peitellä niitä, kuten saatanan pyrkimysten kannattajat tekevät, valehdellessaan härskisti, omien ahneiden päämääriensä saavuttamiseksi.

• Anonyymi
        UUSI

Mikä se hyvä sanoma on?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä se hyvä sanoma on?

Miltä pelastutaan?

• Anonyymi
      UUSI

Historian kuningas voi sääliä kerjäläistä, mutta jos vertaisena säälisin toista ihmistä, hän todennäköisesti loukkaantuisi. Tässä on ehkä säälin ja myötätunnon ero. Armo on toinen sana joilla on vanhakantaisia merkityksiä. Edes tuomari ei Suomessa armahda vaan lakia toteutetaan virkamiestyönä.

• Anonyymi
        UUSI

Mutta presidentti armahtaa - nimenomaan kysehän on jostakin katteettomasta edusta, mihin ei ole edes oikeutetta. Ja niin se on myös luterilaisuuden armo-käsitteessä.

Yksin uskosta joudut helvettiin ja yksin armosta pääset sieltä pois, jos se tosi Jumala jota Jeesuksen nimeen palvot omien pahojen tekojesi puolesta kiroukseksi kirotyina uhrina, tulee sinut sieltä pelastamaan.

Luther oli täysin kartalla Paavalin tekemän kristinuskon kanssa, poistaessaan katolisen anekaupan, jolla ostettiin silloin kirkokta vapautus helvetin tulesta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta presidentti armahtaa - nimenomaan kysehän on jostakin katteettomasta edusta, mihin ei ole edes oikeutetta. Ja niin se on myös luterilaisuuden armo-käsitteessä.

Yksin uskosta joudut helvettiin ja yksin armosta pääset sieltä pois, jos se tosi Jumala jota Jeesuksen nimeen palvot omien pahojen tekojesi puolesta kiroukseksi kirotyina uhrina, tulee sinut sieltä pelastamaan.

Luther oli täysin kartalla Paavalin tekemän kristinuskon kanssa, poistaessaan katolisen anekaupan, jolla ostettiin silloin kirkokta vapautus helvetin tulesta.

Katolinen kiirastuli ei Raamatusta luterilaisuudessa kadonnut mihinkään, mutta sitä ei mainosteta helvettinä, syystä, että ilman anekauppaa, sieltä on tosi vaikea päästä pois - ellei suorastaan mahdoton.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Katolinen kiirastuli ei Raamatusta luterilaisuudessa kadonnut mihinkään, mutta sitä ei mainosteta helvettinä, syystä, että ilman anekauppaa, sieltä on tosi vaikea päästä pois - ellei suorastaan mahdoton.

Lutherin mukaan se on sitten hyvin salaisen Jumalan, hyvin salainen päätös, jos tällainen tapahtuisi.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      86
      1560
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      71
      1200
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      174
      1095
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      52
      892
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      871
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      858
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      848
    8. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      792
    9. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      773
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      769
    Aihe