Ekaa kertaa vaihdatin renkaat

Anonyymi-ap

Ekaa kertaa 50 vuoteen kävin vaihdattamassa renkaat, kun sen verran flunssaa päällä ja viileä sää etten alkanu itse jumppaamaan. Olen pistänyt sporttitrackerin mittaamaan pulssia renkaanvaihdossa ja kun kantelee renkaita ja tunkkia jne. autotallista pihalle niin eläkeläiselle renkaiden vaihtaminen käsityökaluilla käy hyvin sykettä nostattavasta treenistä, terveenäkin.

Havainnot:

1. Auto nostettiin (parhaan ymmärrykseni mukaan) oikeista paikoista.

2. Talvirenkaiden irrotus meni normaalisti akkukäyttöisellä pulttipyssyllä.

3. Pultinreikien ympäristö sprayattiin tuntemattomaksi jääneellä tuotteella ja en huomannut että vastinpintoja olisi pyyhitty tai putsattu mitenkään.

3. Renkaiden asennus sujui todella näppärästi, oli selvästi hommaa tehty pajon ennen.

4. Se mikä kiinnitti huomiotaeniten oli kesärenkaiden asennuksesssa käytetty sama pulttipyssy kuin irrotuksessa ja jossa ei ollut mitään momenttisäätöä.

5. Pulttien kireys varmistettiin momenttiavaimella ja yhtään "kiristystä" ei tarvinnut tehdä. Oli siis valmiiksi vedetty akkupyssyllä kovempaan momenttiin kuin mitä momenttiavaimesta löytyy.

6. Kuittia työstä en saanut ja maksoin käteisellä.

Seuraavaksi googlettelen, miten liiallisen kiristämisen vannevaurion huomaa ja havaitsee.

Prkl.....

22

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pulttipyssyissä on yleensä momentti säätö. Miten sitten niitä todellisuudessa käytetään jää arvailujen varaan.

• Anonyymi

Noiden säätöjen antama momentti ei ole lainkaan tarkka .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noiden säätöjen antama momentti ei ole lainkaan tarkka .

Siksi tarkastettiin momenttiavaimella.

• Anonyymi

"Hakkaava" pultinavain ei mihinkään tarkkaan momenttiin saa väännettyä.

• Anonyymi

No ei kannata käydä halvimmassa vaan luotettavassa.

• Anonyymi

Kuitti pitää tarvittaessa saada.

• Anonyymi

Pulttipyssyssä voi käyttää vääntösauvaa mikä huolehtii oikeasta momentista.

• Anonyymi

Tässäkään tapauksessa ei taidettu käyttää .

• Anonyymi

Itte et enää saa pultteja irti..

• Anonyymi

Sinähän sen varmasti tiedät.

• Anonyymi

Saan kyllä. Käytössä on pitkä vääntövarsi ja lisäksi vuosikymmenien voimailutausta.

No problem.

• Anonyymi

Muutaman kympin säästö, voi tuoda tonnien murheen.

• Anonyymi

"Muutaman kympin säästö, voi tuoda tonnien murheen"

Nyt piti valita kumman valitsee, ruton vai koleran. Sitkeän mutta loivan flunssan vielä ollessa päällä tuli sen verran tilannetta päälle, että on pieni pakko lähteä kyytihommiin alkuviikosta ja toisaalta ei ole oikein järkevää flunssaisena alkaa rengasjumppaan. Eli äkkiä siis piti lauantaina saada renkaanvaiho jostain.

Mielestäni hiukan renkaiden asentamisesta ymmärtävänä, silmä kovana seurailin miten homma tehdään, sinänsä rengasasennuksia ja renkaanvaihtoja mainostavassa ja suorittavassa paikassa.

Tässä kohtaa peltivanteita käyttävälle on yksi murhe vähemmän...

• Anonyymi

Kyllähän sitä voi aina löytää ongelmia mistä tahansa jos ottaa sen pään.

Mulla on ollut autoja 80-luvulta saakka. Joskus olen vaihtanut renkaat itse ja joskus teettänyt muilla. Viimeksi olen liannut käteni renkaiden kanssa joskus 2000-luvulla.
      Koskaan ei ole tullut ongelmia joten en ole osannut tehdä asiasta mitään suurta numeroa.

• Anonyymi

Itse olen kiristellyt löysälle jääneitä pultteja kohta jarrurempan jälkeen. Siksi on hommattuna naksahtava momenttiavain kotitsekkauksia varten.

Systeri oli pahasti pulassa kaukana valtatien varressa, kun konepyssyllä kiinni vedettyjä peltivanteita ei saanut auki puhjenneen renkaan vaihtamiseksi edes kaukaa hätiin ajanut brodini (120kg työntö *Kaarlo Kangasniemi' tyylillä) tavallisilla kotityökaluilla. Vasta kun sattuma-kuorma-autosta sai raskaan kaluston pitkän vääntimen sai pultit auki.

Se, että joku sattumapeelo ei ole jostain asiasta saanut kokemuksia kertoo ainoastaan passiivisesta ja vähän tekevästä elämäntyylistä.

Tekevälle sattuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen kiristellyt löysälle jääneitä pultteja kohta jarrurempan jälkeen. Siksi on hommattuna naksahtava momenttiavain kotitsekkauksia varten.

Systeri oli pahasti pulassa kaukana valtatien varressa, kun konepyssyllä kiinni vedettyjä peltivanteita ei saanut auki puhjenneen renkaan vaihtamiseksi edes kaukaa hätiin ajanut brodini (120kg työntö *Kaarlo Kangasniemi' tyylillä) tavallisilla kotityökaluilla. Vasta kun sattuma-kuorma-autosta sai raskaan kaluston pitkän vääntimen sai pultit auki.

Se, että joku sattumapeelo ei ole jostain asiasta saanut kokemuksia kertoo ainoastaan passiivisesta ja vähän tekevästä elämäntyylistä.

Tekevälle sattuu.

"Se, että joku sattumapeelo ei ole jostain asiasta saanut kokemuksia kertoo ainoastaan passiivisesta ja vähän tekevästä elämäntyylistä."

35.000 km vuodessa ei ole kovin passiivista autoilun suhteen ja eka auto tosiaan jo-80 luvulla. Ei tosin joka vuosi ole tullut noin paljon kilometrejä mutta onhan tässä ehtinyt jo muutaman renkaanvaihdon tehdä ja teettää kun autoja on ollut samaan aikaan pihassa useampikin.

Mutta joo. Eipä tuosta renkaanvaihdosta saa isompaa draamaa aikaiseksi jos ei siitä halua väkisin sellaista tehdä.

• Anonyymi

AP:

Sattui päivälle 200km kyytsäysreissu ja kun takaluukussa oli se "naksahtava momenttiavain" niin tsekkasin renkaiden pultit ennen tielle lähtöä:

- Oikea eturengas: kolme pulttia hämmästyttävän löysällä.

Prkl 1: Huonoa työtä!

Prkl 2: Jo v***** osaa olla sitkeä mutta loiva flunnssa, kuudes viikko starttaa just!

• Anonyymi

Alustaa ei pesty eikä paikkoja tarkastettu, vaikka se olisi ollut mahdollista ja hyvä paikka? No voihan talven suolaisen nastapaskan jättää auton pohjaan muhimaan. Suola pitää paikat kosteina ja ruostuttaa vauhdilla.

Saitko alta otetut renkaat paskaisina takaisin?

• Anonyymi

Jep!

Ihan sellaisina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jep!

Ihan sellaisina.

Renkaat (vanteet) pitäisi pestä, koska vanteisiin kertyvä kura saa renkaat epätasapainoon,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Renkaat (vanteet) pitäisi pestä, koska vanteisiin kertyvä kura saa renkaat epätasapainoon,

renkaiden pesu on maksullinen lisäpalvelu

• Anonyymi

Alustan pesut ei kuulu renkaan vaihtotyön yhteyteen kuin maksullisena lisäpalveluna.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2623
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1784
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      324
      1479
    4. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      62
      1057
    5. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      979
    6. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      55
      890
    7. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      854
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      37
      806
    9. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      8
      778
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      37
      727
    Aihe