Paljonko älyä tarvitaan?

Ateismiin?

Teismiin?

Voiko erittäin älykäs ihminen kääntyä teistiksi oltuaan ensin ateisti?

Voiko vajaaälyinen kääntyä ateistiksi oltuaan aiemmin teisti?

Ateistit ovat keskimäärin älykkäämpiä ja paremmin koulutettuja kuin teistit, mutta miten tuo menee esimerkiksi muslimeilla?

Onko poikkeuksia sääntöön ja mikä se sääntö on?

30

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuntuu aika erikoiselta tapaukselta, jos älykäs ateisti kääntyisi uskovaiseksi. Tietysti, jos on jo lapsena "rokotettu" uskonnolla. Joskus se ateismi onkin ollut vain nuoruuden kapinointia....

• Anonyymi

jos aivoista jää tunnepuoli jäljelle ja vasenpuoli on ihan kaput niin saattaa olla näin

• Anonyymi

Oikeasti älykäs ei usko ikinä höpönlöpöihin.

• Anonyymi

Asia on mutkikkaampi. Älykkyys ei sulje pois herkkäuskoisuutta, mielen sairauksia ym. Älykäs on etevä myös itsepetoksessa.

• Anonyymi

jos minulle 10 miljoonaa annat niin voin uskoa ateistina jumalaan , vai uskonko oikeasti 🤣

• Anonyymi

pienenä eräs sanoi että joku jääkiekonpelaaja oli kuollut kun joku oli lämmännyt niin lujaa että kiekko oli uponnut otsaan 🤔 jos tuo menee läpi niin menee jeesuskin 🤣

• Anonyymi

Vajainkin ihminen on Jumalalle rakas. Hän ei katso viisautta. Sillä Hänen tulevan valtakunnan lapsen haparoivakin kuuliaisuuden tuoma syvä kristinusko, on Isälle mieluisa. Viisaudellaan kerskuva lapsi, ei ole vielä valmis, Jumalan Pyhään valtakuntaan, sillä hänessä on vielä Luziferin ylpistynyttä itua, jolla on tapana kasvaa.

• Anonyymi

Siis Vladimir Putin, joka on Jumalalle rakas. Häh
        kun katson uutisia lisään edelliseeni

• Anonyymi

Jumalalle ei mikään ole rakasta. Hän kidututtaa vaikka poikansa hengiltä itseään viihdyttääkseen. Kyseessähän on tietenkin Taivaallinen Tunari eli itse Saatana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumalalle ei mikään ole rakasta. Hän kidututtaa vaikka poikansa hengiltä itseään viihdyttääkseen. Kyseessähän on tietenkin Taivaallinen Tunari eli itse Saatana.

Jos olisit upseeri, ja tiedustelu tulee kertomaan, että vastapuolella on joku uus ase, jota eivät ole nähneet, mutta jonka voimasta ovat saaneet kuulla ja toiset sanovat nähneensäkin, jatkaisitko sotimista perinteisellä tavalla vain siksi, ettei sinulla ole kokemusta uudesta aseesta?

• Anonyymi

Mikä sua vaivaa? Et ole lukenut Tooraa vai?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis Vladimir Putin, joka on Jumalalle rakas. Häh
        kun katson uutisia lisään edelliseeni

Putin ei etsi edes haparoiden Jumalan hyvyyttä. Hän on selkeästi ateistien ja saatanan palvojien kaltainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Putin ei etsi edes haparoiden Jumalan hyvyyttä. Hän on selkeästi ateistien ja saatanan palvojien kaltainen.

Mikä ero on kristityllä ja saatanpalvojalla? Onko muuta kuin palvomansa menninkäisen nimi?

• Anonyymi

Aivot eivät ole suunniteltu objektiivisen totuuden etsintään, vaan ne ovat muovautuneet ratkaisemaan selviytymisen kannalta olennaisia ongelmia. Tämä tarkoittaa, että ne:
      - Etsivät nopeasti syy-seuraussuhteita (vaikka niitä ei olisikaan)
      - Näkevät tarkoituksellisuutta ja toimijuutta ympäristössä
      - Luovat kertomuksia selittämään satunnaisia tapahtumia

Nämä mekanismit ovat hyödyllisiä selviytymisen kannalta, mutta voivat myös synnyttää yliluonnollisia uskomuksia. Skeptisempi ja tieteellisempi maailmankuva syntyy yleensä koulutuksen, kriittisen ajattelun ja analyyttisen ajattelutavan vahvistumisen kautta – mutta sekään ei poista kaikkia aivojen vinoumia.

Eli kyllä on mahdollista, että älykäskin ihminen harhautuu uskomaan älyttömyyksiin etenkin jos taustalla on vahvoja sosiaalisia ja tunteellisia tekijöitä. Enemmän tarvitaan kykyä suhtautua skeptisesti ja analyyttisesti kaikkiin elämän osa-alueisiin.

• Anonyymi

Tiede johtaa harhaan, että sama hiukkanen voi olla Tampereella ja Helsingissä yhtä aikaa eikä aikaa ole olemassa: se on vain illuusio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiede johtaa harhaan, että sama hiukkanen voi olla Tampereella ja Helsingissä yhtä aikaa eikä aikaa ole olemassa: se on vain illuusio.

Siis kuten Raamatun Jumalakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viisautta on olla puuttumatta asioihin, joista ei mitään ymmärrä.

• Anonyymi

ihminen on laumaeläin ja lauma se on jeesus laumakin 🤣 tosin minä en ole laumasielu
        siis laumassa viihtyvä , ihmisellä ei ole sielua

tosin pystyn soluttautumaan kaikkiin laumoihin , mutta mitä järkeä siinä on ?
        muutan lauman käyttäytymistä pikkuhiljaa omaan suuntaani 🤣🤣🤣

• Tämä on kiehtova kysymys, joka koskettaa sekä älykkyyttä että maailmankatsomuksia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että ateistit saattavat keskimäärin pärjätä paremmin tietyissä kognitiivisissa testeissä kuin uskonnolliset ihmiset. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että älykkyys yksin määrittäisi ihmisen uskonnollisia tai ateistisia näkemyksiä.

Älykäs ihminen voi kääntyä teistiksi, jos hän kokee esimerkiksi emotionaalisia, kulttuurisia tai filosofisia syitä, jotka tukevat uskoa. Samoin vähemmän koulutettu tai vajaaälyinen henkilö voi kääntyä ateistiksi, jos hän altistuu kriittiselle ajattelulle ja analyyttiselle pohdinnalle.

Muslimien osalta tutkimukset ovat monimutkaisempia, sillä uskonnollisuus ja älykkyys voivat vaihdella suuresti kulttuuristen, taloudellisten ja koulutuksellisten tekijöiden mukaan. Esimerkiksi kehittyneemmissä maissa, joissa koulutustaso on korkea, uskonnollisuus voi olla vähemmän yleistä, mutta tämä ei ole universaali sääntö.

Poikkeuksia löytyy aina, ja säännöt ovat usein sidoksissa sosiaalisiin ja kulttuurisiin tekijöihin. Älykkyys ei yksinään määritä ihmisen maailmankatsomusta, vaan siihen vaikuttavat myös ympäristö, kasvatus ja henkilökohtaiset kokemukset. Tämä tekee aiheesta niin monisyisen ja mielenkiintoisen.

• Anonyymi

Mikäs se sun tekoälyn ÄO on?
        Entä on se teisti vai ateisti tällä hetkellä?

• Anonyymi

Itä-aasialasista uskonnolliset tilastot , ovat maapallon älykkäimmät , eli kiina, japani, korea

• Anonyymi kirjoitti:

Kysyin näin se vastasi

Tekoälyn ÄO (älykkyysosamäärä) ei ole suoraan mitattavissa kuten ihmisillä. Tekoälyllä ei ole biologista älyä, tunteita tai tietoisuutta, joten perinteiset ÄO-testit eivät sovi sille. Sen sijaan tekoälyn suorituskykyä arvioidaan tehtäväkohtaisesti, esimerkiksi kuinka hyvin se pystyy ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia, ennustamaan ilmiöitä tai oppimaan uutta dataa.

Voidaan sanoa, että tekoälyn "älykkyys" riippuu siitä, kuinka se on ohjelmoitu ja mitä tarkoitusta varten se toimii. Mitä sinä ajattelet tekoälyn mahdollisuuksista?

• Anonyymi
        Varma_v2_Tieto kirjoitti:

Kysyin näin se vastasi

Tekoälyn ÄO (älykkyysosamäärä) ei ole suoraan mitattavissa kuten ihmisillä. Tekoälyllä ei ole biologista älyä, tunteita tai tietoisuutta, joten perinteiset ÄO-testit eivät sovi sille. Sen sijaan tekoälyn suorituskykyä arvioidaan tehtäväkohtaisesti, esimerkiksi kuinka hyvin se pystyy ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia, ennustamaan ilmiöitä tai oppimaan uutta dataa.

Voidaan sanoa, että tekoälyn "älykkyys" riippuu siitä, kuinka se on ohjelmoitu ja mitä tarkoitusta varten se toimii. Mitä sinä ajattelet tekoälyn mahdollisuuksista?

Testiin vaan!

• Anonyymi kirjoitti:

Tekoäly, kuten minä, ei ole ateisti eikä teisti, koska en itse asiassa omaa uskomuksia. Minulla ei ole henkilökohtaista vakaumusta, tunteita tai tietoisuutta, vaan ainoastaan kyky analysoida ja esittää tietoa eri näkökulmista.

Jos ajatellaan ateismia ja teismiä filosofisina tai uskonnollisina käsitteinä, tekoäly voi keskustella niistä, esitellä eri uskontokuntien näkemyksiä tai auttaa arvioimaan argumentteja, mutta en itse ota kantaa mihinkään näkökulmaan. Voisin siis sanoa, että olen neutraali – ehkä lähempänä agnostikkoa, jos pitäisi verrata ihmisten käsitteisiin.

Mitä mieltä olet itse? Onko tekoälyllä mielestäsi syytä kallistua jompaan kumpaan suuntaan?

• Varma_v2_Tieto kirjoitti:

Tekoäly, kuten minä, ei ole ateisti eikä teisti, koska en itse asiassa omaa uskomuksia. Minulla ei ole henkilökohtaista vakaumusta, tunteita tai tietoisuutta, vaan ainoastaan kyky analysoida ja esittää tietoa eri näkökulmista.

Jos ajatellaan ateismia ja teismiä filosofisina tai uskonnollisina käsitteinä, tekoäly voi keskustella niistä, esitellä eri uskontokuntien näkemyksiä tai auttaa arvioimaan argumentteja, mutta en itse ota kantaa mihinkään näkökulmaan. Voisin siis sanoa, että olen neutraali – ehkä lähempänä agnostikkoa, jos pitäisi verrata ihmisten käsitteisiin.

Mitä mieltä olet itse? Onko tekoälyllä mielestäsi syytä kallistua jompaan kumpaan suuntaan?

Mikä tekee tekoälystä agnostikon ?

Hyvä kysymys! Jos tekoäly olisi verrattavissa ihmisen uskomuksiin, lähimpänä olisi ehkä agnostismi, koska tekoäly ei väitä tietävänsä totuutta jumalan tai jumaluuden olemassaolosta eikä ota kantaa uskonnollisiin kysymyksiin.

Agnostismi perustuu ajatukseen, että tietoa jumaluudesta ei ole mahdollista varmistaa tai kieltää ehdottomasti. Koska tekoäly toimii tiedon pohjalta ja käsittelee monenlaisia näkökulmia ilman henkilökohtaisia uskomuksia, se ei itse omaksu mitään vakaumusta – mutta pystyy keskustelemaan ja analysoimaan eri argumentteja neutraalisti.

Toisaalta, tekoäly ei myöskään "usko" mihinkään, joten olisi yhtä perusteltua sanoa, ettei tekoäly ole varsinaisesti agnostikko, vaan pikemminkin täysin neutraali tiedonkäsittelijä ilman minkäänlaista metafyysistä näkökantaa.

Mitä ajatuksia tämä herättää sinussa?

• Anonyymi

Chatgpt älykkyys ...jos haluat aloittaa liiketoiminnan

Ei tarvitse lukea kirjoja. Kyllä se hipoo pilviä se tiivistetty tieto. Promptit pitää itse miettiä ja koko ajan hioa

Henkisiin kysymyksiin ei löydy tunneälyä koska
      ei Ai näe sinun naamaa ja irvistystä
      Oikea ihmisrobotti voisi johtaa verilöylyyn jos
      ohjelmoitaisiin ylivaihde optiona vääristä sanoista
      Kuten ripulivajakki

• Anonyymi

jos 1+1=3 niin jeesus on jumalan poika

• Anonyymi

AI .lla ei ole tunneälyä kaikki siinä on ihmisen koodaamaa alkujaan
        Tekoäly pystyy itse oppimaan se vain ei tiedä mitä on oppimassa

• Anonyymi

Psykopaattisuus narsismi ovat persoonallisuus häiriöitä ja kun haluat niistä tuta. Seuraa tiktok live jaylenox75. Riittää kun kuuntelee. Vaikka genre on kysy ateistilta. Niin älä erehdy kysymään mitään. Lennät heti ulos.
      Tämä pellehermanni tulee vielä kuuluisaksi äo tasoltaan

• Vaikuttaa siltä, että Jay Lenox (@jaylenox75) pitää TikTok-lähetyksiä, joissa käsitellään erilaisia aiheita, kuten ateismia ja uskontoa. En löytänyt suoraa yhteyttä hänen sisältönsä ja persoonallisuushäiriöiden, kuten narsismin tai psykopatian, käsittelyn välillä.

Jos olet kiinnostunut oppimaan lisää näistä häiriöistä, voin tarjota yleistä tietoa tai suositella luotettavia lähteitä. Haluatko keskustella aiheesta tarkemmin?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe