Paavali oli fariseus

Anonyymi-ap

Mitä Jeesus sanoi fariseuksista?

Itse olen sitä mieltä että Jeesuksella oli paljon ystäviä fariseusten joukossa!

Matteuksen evankeliumi:
3:7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
12:34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.
23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Apostolien teot:
23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".
26:5 He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena.

23

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Apostolien teot:
      23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".
      23:7 Tuskin hän oli tämän sanonut, niin nousi riita fariseusten ja saddukeusten kesken, ja kokous jakautui.
      23:8 Sillä saddukeukset sanovat, ettei ylösnousemusta ole, ei enkeliä eikä henkeä, mutta fariseukset tunnustavat kumpaisetkin.

26:4 Kaikki juutalaiset tuntevat minun elämäni nuoruudestani asti, koska alusta alkaen olen elänyt kansani keskuudessa ja Jerusalemissa. 
      26:5 He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena.

Johanneksen evankeliumi:
      3:1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
      19:39 Tuli myös Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa.

• Anonyymi

Samaa riitelyä fariseusten elämä on ollut silloin kuin tänäkin päivänä. Samaa keskinäistä riitelyä ja herjaamista.

Raamattu kuvaa hyvin juuri tämän päivän uskovien mielentilaa.

Siksi se on kaksiteräinen miekka.

• Anonyymi

Paavali OLI fariseus ennen uskoontuloaan.

• Anonyymi

Et ymmärrä lukemaasi!

"Miehet, veljet, minä olen fariseus"

"He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ymmärrä lukemaasi!

"Miehet, veljet, minä olen fariseus"

"He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena."

Farisealaisuus oli ikään kuin puolue.

• Anonyymi

Fariseukset nimenomaan herjaavat ja tappavatkin jos mahdollista.

Siitä ne tunnistaa.

• Anonyymi

Jenkkilahkot edustaa nykyajan farisealaisuutta parhaimmillaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jenkkilahkot edustaa nykyajan farisealaisuutta parhaimmillaan.

Ota rauhallisesti. Kyllä se helpottaa kun rauhoitut.

• Anonyymi

Paavali oli Talibaani. Kotoisin nykyisen turkin alueelta.

Paavali määräsi naisille huntu- ja burkapakon ja heillä ei ollut lupa puhua mitään seurakunnassa.

1. Kor. 11:6

Sillä ellei vaimo anna itsiänsä peittää, niin kerittäkään myös hänen hiuksensa; vaan että se on ruma, että vaimon pitäis keritty eli ajeltu oleman, niin peittäkään päänsä.

1. Kor. 14:34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

• Anonyymi

Paavali tekeytyi nasiiriksi.

Ap. t. 18:18

Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen*. [Kysymys on Vanhan testamentin lupauskäytännöstä, ks. 4. Moos. 6.][4. Moos. 6:18; Ap. t. 21:24]

• Anonyymi

Paavali pelasi kaksilla korteilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali pelasi kaksilla korteilla.

Herääkin nyt vuosien, vuosien jälkeen. Minne kortit hukkasivat? Sanonut en kukkasin.
        Kuka pelasi sököä perjantaina työkaveriensa kanssa, tosin kolikoilla. Milloin peli yksissä tuumin päätettiin lopettaa? Ketään ei vahingoitettu, eikä kukaan korottanut ääntään. Ei ollut virkamieskuntaa ovilla. Koskaan. Mamma jo oli yöunilla. Perjantai-ilta ja alkuyö. Kukahan nyt kouhaisee potin laakealta pöydältä? Kuka voittaa tämän pöydällisen? Ja jälleen uusi yritys, jotta pieni poika jo hieroo silmiään ja menee työviikkonsa jälkeen nukkumaan. Minun annettiin valvoa, ja valvoin. Luvan kanssa. Koulussa opetettiin hampaitten hinkkauksen tärkeys.
        Meillä on vaan yhdet kortit, ja yksi pakka! Vaikka taskut lähes tyheät.

• Anonyymi

Myös Jeesuksesta tehtiin rikollinen kun ei viettänyt juutalaista sapattia ja halusi tehdä joka päivä töitä kuten Jumala.

Joskin siitä kirjoitetaan aivan oikeasti Raamatussa.

• Anonyymi
        UUSI

Jeesus oli Rabbi, joita sapatinsäännöt eivät koskeneet.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus oli Rabbi, joita sapatinsäännöt eivät koskeneet.

Silti joutui sapattirikkomusten vuoksi fariseusten hampaisiin ja niiden vuoksi ristille. Joskin ihmiskunta hyötyi siitä siten, että siten Häneen uskovien päältä poistui lain kirous, sitä myöten synnin taakka ja on siten mahdollisuus päästä Pyhän Hengen yhteyteen Jumalan kanssa mikä fariseuksille ei ollut mahdollista.

• Anonyymi

Silloin he pöydän ääressä puhuivat paljon presidentti Kekkosesta, ja diskuteerasivat, keskustelivat, omaan tyyliinsä. Mä ajattelin pienenä poikana, toki tiesin, että hän on Suomen Tasavallan Presidentti. Mä ajattelin pienen poikasen ajatuksin, että on se ihmemies, kun he noin siitä puhuvat, vähän väliä, kuka mitäkin. Mäkin pienenä alakoululaisena ajattelin, että minäkin haluan presidentiksi, presidentin paikalle, kun sitä noinkin paljon arvostetaan ja noinkin paljon puhutaan, kai se on nyt sitten se hyvä mies, se presidentti. Mustakin tulee presidentti. Meille tuli ainoastaan yksi aluelehti, jota en juuri intaantunut lukemaan, toki sarjakuvat. Ja valtionkanavan, YLE:n ohjelmat.
      Kanavat olivat "kortilla". Mutta katseltavaa riitti, jopa rintamäkeläiset, ja tankki täyteen, Sylveineen ja Suloineen, Vileeniä ne taisi olla. Sulo osti kaikki aina halavalla, ja sillä perusteella yritti, ja varmasti onnistuikin puhumaan akkansa, Sylvin ympäri, jopa rappiotilan.
      Ei se ollut pimeää aikaa silloin. Paljon valoisampaa. Elämä edessä, vaikka tukka ei ollutkaan silloin takana. Se oli aikaa, jolloin ei enää rovastit ja piispat puineet nyrkkiä saarnastuolissaan kirkoissa, ja tulisieluisesti puhuneet helvetintulista. No, eihän hautajaisissa nyt niitä helvettiasioita enää käsitellä. Kyllä ne vapaat valinnat täytyy tehdä eläissään. Se on jätkät liian suuri hallitus, jota yritätte kaataa. Tämon tosi, kuten katekismus.

• Anonyymi
      UUSI

Jo on taas tyhmä keskustelu. Farisealaiset oli uskonnollinen puolue, johon kuului kirjanoppineita ja maallikkoja. Puolue suhtautui vakavasti lain noudattamiseen, mikä sai joskus myös tekopyhiä muotoja.

Saulus Tarsolainen (myöh. Paavali) oli kirjanoppinut ja aikamoinen kiihkoilija. Hän vainosi aluksi Jeesuksen seuraajia. Jumala pysäytti hänet matkalla Damaskokseen. Taivaasta iski salama, joka sokaisi Sauluksen. Samalla kuului ääni: " Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat". Tämä kohtaaminen muutti Sauluksen. Hänestä tuli Jeesuksen seuraaja ja apostoli Paavali, jonka tehtävä oli julistaa evankeliumia Israelin ulkopuolella.

Kirjanoppineisuudesta oli Paavalille myös hyötyä. Hänestä tuli "pakanoiden apostoli". Hän pystyi puhumaan juutalaisille, kreikkalaisille ja roomalaisille. Yhtä hyvin valtionjohtajille kuin tavallisille kansalaisille. Hän ohjasi kirjeillään alkuseurakuntien toimintaa ja opetti uusia kristittyjä.

• Anonyymi
      UUSI

Paavali kääntyi kohdattuaan Jeesuksen tiellä.

• Anonyymi
        UUSI

Paavali kohtasi valejeesuksen Damaskontiellä.

Mark. 13:6

Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.

• Anonyymi
      UUSI

Sehän on aivan selvää pässin lihaa kun lukee Raamattua miten asiat menivät. Fariseukset olivat aivan normaaleja sen ajan uskovia ja toimivat juuri kuten piti. Ei lain noudattaminen voi olla muuta kuin tekopyhää. Miten muutoin kuin tekopyhästi lopetat kaikki askareet tiettynä aikana-kuolemantuomion uhalla- ilman ettei se vaikuta yhtään tekopyhältä, ettei siinä ole mitään tekohurskauden leimaa, vaan teen sen iloiten täydestä sydämestä, että juuri tätä tähän aikaan haluan tehdä, mikään työ ei jää kesken eikä mikää urakka kuse tämän vuoksi.

Paavali oli puhdasoppinen fariseus ja meni siinä pidemmälle kuin ikätoverinsa kuten itse asian ilmaisi. Hän ei suvainnut muiden fariseusten tavoin Jeesuksen opetuksia eikä sitä että Jeesus ei viettänyt sapattia eikä muutoinkaan opettanut lakia, vaan piti omia saarnoja vuorilla ja saarnasi joka päivä jotain taivasten valtakuntaa.

Vain niin voimakas kääntymys mahdollisti Paavalille sen, että että hän uskalsi julistaa uuttaa liittoa, erottua juutalaisuudesta ja kaiken lisäksi rinnnastaa pakanat juutalaisten kanssa samanarvoisiksi. Mikä oli ymmärrettävästi pyhäinhäväistys alkuperäiselle juutalaiselle uskolle ja varsinkin fariseuksille.

Paavali loi kristinuskon, levitti sen pakanoiden keskuuteen ja sai säilymään kirjoituksina eri vuosisatojen, vaikka uskossa itsessään oli aika erikoisia ilmenemismuotoja, mutta sana säily meidän päiviimme asti ja voimme nyt lukea miten asiat ovat menneet ja millaisten liiton Jeesus meille valmisti ja miten Paavali sen selitti.

• Anonyymi
      UUSI

Paavali oli ensimmäinen Jesuiitta ja murhamies.

Tarkoitus pyhittää keinot

Room. 3:7

Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä.

Ap. t. 22:20

Silloinkin, kun Stefanos, sinun todistajasi, surmattiin, minä olin paikalla, hyväksyin kaiken ja vartioin hänen murhaajiensa vaatteita.'

• Anonyymi
      UUSI

Paavali teki Korintossa Mormonikasteita, sijaiskasteita kuotteitten puolesta

1. Kor. 15:29

Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?

• Anonyymi
      UUSI

Jos Paavalia ei olisi ollut, niin juutalaiset olivat tappaneet alkuperäiset apostolit eikä olisi jäänyt jälkipolville mitään kerrottavaa Jeesuksesta. Juutalaiset olisivat hävittäneet kaikki kirjoitukset Jeesuksesta ja tappaneet apostolit muitta mutkitta sapattirikkomuksista.

Vaikka Paavali oli syntyperältään juutalainen, oikea fariseus, hänellä oli Rooman kansalaisuus ja oli siten vähän vaikeampi pala juutalaisille. Hän uskalsi myös julistaa sanomaa pakanoille sekä näki sen ettei uusi liitto ole vain jollekin kansalle, vaan koko maailmalle ja valittu kansa hylkää kulmakiven Jeesuksen.

Ilman Paavalia meillä ei olisi uskoa mistä kinastella, ei olisi amerikan homo herjoja eikä mitään muutakaan, vaan joku pakanauskonto ja juutalaiset yhä omassa pienessä piirissään viettäisivät sapattia. Tosin tuskin olisivat kokeneet holokaustia tai Jeesuksen veri olisi jotenkin muulla tavalla tullut heidän päälleen.

Olemme rakentuneet täysin Paavalin luomalle perustalle ja se on mahdollistanut yleensä että meillä on sellainen usko kuin mitä on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe