Vanha testamentti kuuluu olennaisesti joidenkin osien tulkintojen osalta jehovantodistajuuteen.
Uutta testamenttia edeltävissä kirjoituksissa usein Isrelia verrataan esim. poikaan tai naiseen. Mikä kuvastanee ihmisen oletettua alisteista asemaa jumalaan verrattuna.
Mutta mitä ajattelette esim. Hoosean luvussa kaksi olevasta tekstistä:
16 Sentähden, katso, minä taivuttelen hänet, kuljetan hänet erämaahan ja viihdyttelen häntä.
Houkuttelu tässä tarkoittaa myös pettämistä ja sanaa käytetään myös yhteyksissä, joissa nainen joutuu seksuaalisen rikoksen kohteeksi. Yleensäkin edeltävä teksti on aika hurjaa luettavaa, jossa Jhvh vähän niin kuin väen väkisin pakottaa Israelin omakseen.
14 Minä hävitän hänen viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa, joista hän on sanonut: "Ne ovat rakastajieni maksu minulle." Villieläimet syövät niiden versot, ja minä annan metsän kasvaa niiden paikalle.
15 Minä rankaisen häntä niiden päivien tähden, jolloin hän poltti uhreja baaleille, koristi itsensä renkailla ja kaulaketjuilla ja juoksi rakastajiensa perässä mutta unohti minut. Näin sanoo Herra
Jumala, naiset, Israel ja seksi
10
114
Vastaukset
- Anonyymi
Niin . . .ja sitten . . .
- Anonyymi
Jaa'a, olikos raamatussa joku sellainen kohta, jossa raiskaajan piti ottaa uhrinsa vaimokseen?
- Anonyymi
Lahkot teettää saarnoja tekoälyllä??????
Laajentaa eksytystä!
JT ei tuollaiseen huuhaaseenn mene koskaan! - Anonyymi
Tuo ei voi olla aitoa jt tarinaa, koska siinä ei mainita mitään tase russelin kikkelin pituudesta pyrammidituumina eikä Peräilmasta.
- AnonyymiUUSI
JT-uskonnossa joudutaan selittelemään parhain päin kaikki Vt:n ja myös Ut:n Jumalan tekemiset, kun ei voida myöntää, että kyseessä on aikaansa edustaneet kummalliset näkemykset. Jos Jumala tekee jotain, sen täytyy olla oikein, ja jos se näyttää väärältä, emme vain ymmärrä sitä.
- AnonyymiUUSI
Kuten edellä todettiin, niin todistajat kuin muutkin raamattuun nojaavat ovat taipuvaisia kaunistelemaan ja selittelemään asioita parhain päin.
Aloituksen asia on Fransesca Stavrakopouloun teoksesta God: an Anatomy, luvusta 8 Divine Sex.
Hesekielin luvussa 16 on lisää aiheesta.
Jumala löytää hylätyn lapsen ja haluaa tämän elävän. Myöhemmin todetaan:
Sinä kasvoit ja vartuit, kehityit täydeksi naiseksi, sinun rintasi kaartuivat kiinteinä ja hiuksesi kasvoivat ja tuuheutuivat. Mutta sinä olit alaston ja paljas.
Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin, että oli tullut aikasi, rakkauden aika. Minä levitin sinun yllesi viittani liepeen ja verhosin alastomuutesi. Minä vannoin sinulle valan ja solmin liiton kanssasi, ja sinä tulit minun omakseni -- näin sanoo Herra Jumala
Jumala siis odotti, että lapsi tuli puberteetti- eli naimaikään ja teki tästä vaimonsa.
Myöhemmissä jakeissa jumalan vaimoke kasvaa itseriittoiseksi ja alkaa harjoittamaan haureutta ohikulkijoiden kanssa.
Jakeessa 26 muuten "tiedetään", että egyptiläiset ovat isoelimisiä.
Niinpä jumala sitten antaa tuomionsa vaimokkeelleen:
kokoan kaikki rakastajasi . . . minä asetan sinut alastomana heidän eteensä, niin että he näkevät sinut kaikessa alastomuudessasi.
Edellä olevaa voitaneen pitää joukkoraiskauksena?
vihani vimmassa minä panen sinun veresi vuotamaan
kivittävät sinut hengiltä ja lyövät miekoillaan sinut kappaleiksi.
Minä tyhjennän kaiken vihani sinuun
Ei ihan tervehenkistä kirjoittelua, ja todella karmeaa naisiin kohdistuvaa erilaatuista väkivaltaa.- AnonyymiUUSI
Nimi meni hiukan väärin: Francesca Stavrakopoulou
- AnonyymiUUSI
Raamatun maailmankuva on varsin naisvihamielinen. Tämän takia on hieman ironista, että naiset ovat yleensä miehiä uskonnollisempia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun maailmankuva on varsin naisvihamielinen. Tämän takia on hieman ironista, että naiset ovat yleensä miehiä uskonnollisempia.
Todistajista enemmistö on naisia kaikissa ikäryhmissä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mistä kumpuaa miesten tarve alistaa naisia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274