Jos koulupäivään liitetään ev.-lut. kirkon tai jonkun muun uskonnollisen yhdyskunnan jumalanpalvelus ja sille vaihtoehtoinen ei-uskonnollinen tilaisuus, vanhempia pyydetään ilmoittamaan, kumpaan heidän lapsensa osallistuu.
Pitäisikö nuorten lasten uskonnon ja katsomuksen vapautta koulussa lisätä niin, että jo 12-vuotiaana voi päättää, kumpaan vaihtoehdoista osallistuu?! Vai onko joku muu ikäraja parempi?
Nyt lukiossa ja ammatillisessä oppilaitoksessa nuori voi päättää asiasta. Lukiossa hän sen sijaan ei voi päättää, opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa.
Pitäisikö 12-vuotiaan saada päättää...?
23
189
Vastaukset
- Anonyymi
Joo ei ehkä tai kyllä
- Anonyymi
Väärä lähtöoletus. Koulupäivään ei pitäisi ympätä mitään tunnustuksellista toimintaa. Jos uskonto on tärkeä, lapsi itse, tai lapsen vanhemmat, huolehtivat uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta.
Tietenkin noin, mutta kun tuo tilanne ei näytä vielä toteutuvan, on ihan hyvä miettiä ratkaisuja sitä odottaessakin.
- Anonyymi
Samaa mieltä. Pakkopullaan ei pidä osallistua.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Tietenkin noin, mutta kun tuo tilanne ei näytä vielä toteutuvan, on ihan hyvä miettiä ratkaisuja sitä odottaessakin.
Lapsia pitää suojella uskonnoilta, joten lapsella ei pidä olla oikeutta päättää menosta mihinkään uskonnolliseen tilaisuuteen mutta lapsella pitää olla oikeus olla päättää olla menemättä niihin.
Toisaalta, jos 12-vuotias lapsi päättää olla menemätä, mitäs siinä opettajat tekevät? Olin itse 12-vuotiaana sen kokoinen, että ilman väkivaltaa yksikään opettaja ei olisi minua kirkkoon tai muualle rahdannut.
- Anonyymi
Vasemmiston kouluvastaisuus alkoi jo Marxista
Toisin kuin sos ja kom antavat ymmärtää Marx ei tukenut koulua,
vaan lapsityövoiman käyttöä eikä hyväksynyt suojarajoituksia naisille
Hän puhui tästä ja myös julkaisi kirjassaan
Karl Marx 1868
Mielestäni jokaisen yli yhdeksänvuotiaan lapsen pitäisi työllistyä tuottavaan työhön osa ajastaan, mutta tapa, jolla heidät saatetaan työskentelemään vallitsevissa olosuhteissa, on ikäväntuntuinen- Anonyymi
Persulaista soopaa.
Vasemmisto on ajanut oppivelvollisuutta js sitten peruskoulussa sekä maksutonta ammatillista ja korkeakouluopetusta. Onneksi Keskusta on vasemmiston ja maalaisliiton/keskustan yhteistyössä tukenut sitä.
Elämänkatsomustiedon aloitus 40 vuotta sitten oli tärkeä saavutus myös. - Anonyymi
Vasemmisto kannattaa kaikkialla koulutusta.jote työnnä Marx perseeseesi. Ja sitäpaitsi kyse oli uskonnonopetuksesta ei koulusta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persulaista soopaa.
Vasemmisto on ajanut oppivelvollisuutta js sitten peruskoulussa sekä maksutonta ammatillista ja korkeakouluopetusta. Onneksi Keskusta on vasemmiston ja maalaisliiton/keskustan yhteistyössä tukenut sitä.
Elämänkatsomustiedon aloitus 40 vuotta sitten oli tärkeä saavutus myös.Totta. Mistä noita apukoulun käyneitä persuja ilmestyy aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persulaista soopaa.
Elämänkatsomustiedon aloitus 40 vuotta sitten oli tärkeä saavutus myös.Kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persulaista soopaa.
Elämänkatsomustiedon aloitus 40 vuotta sitten oli tärkeä saavutus myös.Valiitossa ei ole historian tuntijoita puhut soopaa
loisivia tulonsiirroilla eläviä kyllä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persulaista soopaa.
Elämänkatsomustiedon aloitus 40 vuotta sitten oli tärkeä saavutus myös.sekoilija-Ylikoski kannatti Kremlin koululaitosta ja leninoppia
luuletko että leninopilla mennään etiäpäin sen paremmin kuin teologialla?
nyt kun Kreml on sortunut lopullisesti natsismiin puheet on muuta kun täytyy
näytellä
- Anonyymi
Kypsyys ratkaisee.
- Anonyymi
Ylikosken valiitto vilttuilee raamatulle 2000 vuotta vanhalle tekstille
mutta
kun käsittelyyn tulee 200 vuotta vanhan marxilainen soopa
Marx kannatti lapsityövoimaa 9-vuotiaista ylöspäin
Ylikoski alkaa nimitellä kuin pieni eläinkuvasto
Hän ei ole marxilainen vaan leninisti -tyyppinen kuten lähes kaikki suomikommunistit - Anonyymi
Jos ajattelemme todella vapaasti, niin silloin lapsi saa päättää itse kaikki aineet tai tahtooko hän käydä koulua ollenkaan.
- Anonyymi
Juuri näin. Pakko on tärkeä lapselle ja lisäksi hölmöille työväenluokkaisille perheille
jotka eivät ymmärrä opiskelun tärkeyttä. Pakkomatematiikka on ehdoton asia esimerkiksi
Pakkoruotsilla ei tee mitään koska ruotsi on pienen valtion tarpeeton kieli jota ei ns. kukaan
tarvitse opiskelussa jossa suomi ja englanti on tärkein ja sitten ranska ja tai saksa opiskelumateriaalin kehityksessä. Eli myös pakkosuomi ja pakkoenglanti ovat kannatettavia
- Anonyymi
Skotlannissa tämä lasten uskonnonvapaus on tapetilla.
- Anonyymi
Jos hyväksytään, että 12 vuotias saa päättää itse uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta kouluissa, saman pitää silloin koskea myös mitä tahansa muutakin tilaisuutta kouluaikana.
En minä välttämättä korvista kiskoen raahaisi 12-vuotiasta myöskään kuulemaan Setan kouluvierailijaa, jos oppilas ei mitenkään sinne halua.
- Anonyymi
Luulen että Opetushallitus seisoo hiljaa kuin istuva vesi eli ehkä siitä ei ole pelkoa?
Sen kom ajetaan vuoden päästä ulos johdosta ilmeisesti mitätön passiivinen täti
Vähän kuin Marinin hallitus loisi eikä tehnyt rakennemuutoksia - Anonyymi
Kirkon lapsilähetystyö kouluissa ja jo päiväkodeissa on korkeapaineista.
- Anonyymi
Perustuslain 11. pykälässä ei ole ikärajaa.
- Anonyymi
Se voi olla itsestään kiinni.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742892
- 642753
- 681812
- 241647
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171639- 201590
- 191478
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249