Pitäisikö 12-vuotiaan saada päättää...?

Anonyymi-ap

Jos koulupäivään liitetään ev.-lut. kirkon tai jonkun muun uskonnollisen yhdyskunnan jumalanpalvelus ja sille vaihtoehtoinen ei-uskonnollinen tilaisuus, vanhempia pyydetään ilmoittamaan, kumpaan heidän lapsensa osallistuu.

Pitäisikö nuorten lasten uskonnon ja katsomuksen vapautta koulussa lisätä niin, että jo 12-vuotiaana voi päättää, kumpaan vaihtoehdoista osallistuu?! Vai onko joku muu ikäraja parempi?

Nyt lukiossa ja ammatillisessä oppilaitoksessa nuori voi päättää asiasta. Lukiossa hän sen sijaan ei voi päättää, opiskeleeko uskontoa vai elämänkatsomustietoa.

23

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joo ei ehkä tai kyllä

• Anonyymi

Väärä lähtöoletus. Koulupäivään ei pitäisi ympätä mitään tunnustuksellista toimintaa. Jos uskonto on tärkeä, lapsi itse, tai lapsen vanhemmat, huolehtivat uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta.

• Tietenkin noin, mutta kun tuo tilanne ei näytä vielä toteutuvan, on ihan hyvä miettiä ratkaisuja sitä odottaessakin.

• Anonyymi

Samaa mieltä. Pakkopullaan ei pidä osallistua.

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Tietenkin noin, mutta kun tuo tilanne ei näytä vielä toteutuvan, on ihan hyvä miettiä ratkaisuja sitä odottaessakin.

Lapsia pitää suojella uskonnoilta, joten lapsella ei pidä olla oikeutta päättää menosta mihinkään uskonnolliseen tilaisuuteen mutta lapsella pitää olla oikeus olla päättää olla menemättä niihin.

Toisaalta, jos 12-vuotias lapsi päättää olla menemätä, mitäs siinä opettajat tekevät? Olin itse 12-vuotiaana sen kokoinen, että ilman väkivaltaa yksikään opettaja ei olisi minua kirkkoon tai muualle rahdannut.

• Anonyymi

Vasemmiston kouluvastaisuus alkoi jo Marxista

Toisin kuin sos ja kom antavat ymmärtää Marx ei tukenut koulua,
      vaan lapsityövoiman käyttöä eikä hyväksynyt suojarajoituksia naisille

Hän puhui tästä ja myös julkaisi kirjassaan

Karl Marx 1868
      Mielestäni jokaisen yli yhdeksänvuotiaan lapsen pitäisi työllistyä tuottavaan työhön osa ajastaan, mutta tapa, jolla heidät saatetaan työskentelemään vallitsevissa olosuhteissa, on ikäväntuntuinen

• Anonyymi

Persulaista soopaa.
        Vasemmisto on ajanut oppivelvollisuutta js sitten peruskoulussa sekä maksutonta ammatillista ja korkeakouluopetusta. Onneksi Keskusta on vasemmiston ja maalaisliiton/keskustan yhteistyössä tukenut sitä.
        Elämänkatsomustiedon aloitus 40 vuotta sitten oli tärkeä saavutus myös.

• Anonyymi

Vasemmisto kannattaa kaikkialla koulutusta.jote työnnä Marx perseeseesi. Ja sitäpaitsi kyse oli uskonnonopetuksesta ei koulusta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persulaista soopaa.
        Vasemmisto on ajanut oppivelvollisuutta js sitten peruskoulussa sekä maksutonta ammatillista ja korkeakouluopetusta. Onneksi Keskusta on vasemmiston ja maalaisliiton/keskustan yhteistyössä tukenut sitä.

Totta. Mistä noita apukoulun käyneitä persuja ilmestyy aina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persulaista soopaa.

Kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persulaista soopaa.

Valiitossa ei ole historian tuntijoita puhut soopaa
        loisivia tulonsiirroilla eläviä kyllä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Persulaista soopaa.

sekoilija-Ylikoski kannatti Kremlin koululaitosta ja leninoppia
        luuletko että leninopilla mennään etiäpäin sen paremmin kuin teologialla?

nyt kun Kreml on sortunut lopullisesti natsismiin puheet on muuta kun täytyy
        näytellä

• Anonyymi

Kypsyys ratkaisee.

• Anonyymi

Ylikosken valiitto vilttuilee raamatulle 2000 vuotta vanhalle tekstille
      mutta
      kun käsittelyyn tulee 200 vuotta vanhan marxilainen soopa

Marx kannatti lapsityövoimaa 9-vuotiaista ylöspäin

Ylikoski alkaa nimitellä kuin pieni eläinkuvasto

Hän ei ole marxilainen vaan leninisti -tyyppinen kuten lähes kaikki suomikommunistit

• Anonyymi

Jos ajattelemme todella vapaasti, niin silloin lapsi saa päättää itse kaikki aineet tai tahtooko hän käydä koulua ollenkaan.

• Anonyymi

Juuri näin. Pakko on tärkeä lapselle ja lisäksi hölmöille työväenluokkaisille perheille
        jotka eivät ymmärrä opiskelun tärkeyttä. Pakkomatematiikka on ehdoton asia esimerkiksi

Pakkoruotsilla ei tee mitään koska ruotsi on pienen valtion tarpeeton kieli jota ei ns. kukaan
        tarvitse opiskelussa jossa suomi ja englanti on tärkein ja sitten ranska ja tai saksa opiskelumateriaalin kehityksessä. Eli myös pakkosuomi ja pakkoenglanti ovat kannatettavia

• Anonyymi

Skotlannissa tämä lasten uskonnonvapaus on tapetilla.

• Anonyymi

Jos hyväksytään, että 12 vuotias saa päättää itse uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta kouluissa, saman pitää silloin koskea myös mitä tahansa muutakin tilaisuutta kouluaikana.

• En minä välttämättä korvista kiskoen raahaisi 12-vuotiasta myöskään kuulemaan Setan kouluvierailijaa, jos oppilas ei mitenkään sinne halua.

• Anonyymi

Luulen että Opetushallitus seisoo hiljaa kuin istuva vesi eli ehkä siitä ei ole pelkoa?

Sen kom ajetaan vuoden päästä ulos johdosta ilmeisesti mitätön passiivinen täti
      Vähän kuin Marinin hallitus loisi eikä tehnyt rakennemuutoksia

• Anonyymi

Kirkon lapsilähetystyö kouluissa ja jo päiväkodeissa on korkeapaineista.

• Anonyymi

Perustuslain 11. pykälässä ei ole ikärajaa.

• Anonyymi

Se voi olla itsestään kiinni.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe