Uusi Neue Klasse mallisto aloittaa syksyllä BMW:llä. Uudenlainen akusto pystyy varaamaan sähköä 30% enemmän vaikka koko ei muutu isommaksi. Tämä tekee sen että nykyiset sähköautot muuttuu käytännössä siitä alkaen romumetalliksi kun tekniikkaa kehittyy ja range paranee merkittävästi.
Akkuteknologia tulee toki kehittymään tämänkin jälkeen huimin harppauksin ja sähköauto on valmis ehkä jo 10vuoden kuluessa.
Uusi akkuteknologia tulee tänä vuonna, varaus 30% isompi kuin nykyisissä
16
139
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/686a1f21-b5b9-46e0-b060-6b9e30854342
Nykyisiä malleja ei kannata enää ostaa ovat vanhaa tekniikkaa - Anonyymi
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2025/bmwn-suuri-sahkoloikka/
Näin on näppylät. Bmw tuo uudet akut pian kauppoihin. Ei kannata ostaa vanhaa teknologiaa jota nyt on kaupoissa. - Anonyymi
Sähköautojen arvot tulevat laskemaan kovasti. Tässä BMW kohdallakin sanotaan että valmistuskustannukset saatu puolet pienemmiksi. Jos hinta saadaan näille hyväksi ei kukaan osta kian, hyndain ja muiden vastenmielisten merkkien rämpylä ämpärimuovi sähköautoja. Vielä kun tekniikkaa harppaa nyt näin kuin harppaa niin nykyisen sähköauton osto on iso riski.
- Anonyymi
Miksi se on iso riski? Akut kestävä jo nyt todella hyvin.
Tutkimuksen mukaan useimmat akut kestävät kauemmin kuin auto, jossa niitä käytetään. Akkua ei siis todennäköisesti tarvitse vaihtaa. Nykyaikaisten sähköautojen käyttöikä on valmistajien mukaan yleensä 160 000– 300 000 kilometriä, mikä karttuu yleensä 8–15 vuodessa.
Uusien akkujen kestävyydestä ei ole vielä tietoa. Se boi olla iso riski ostaa sellanen uutta tekniikkaa sisältävä auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se on iso riski? Akut kestävä jo nyt todella hyvin.
Tutkimuksen mukaan useimmat akut kestävät kauemmin kuin auto, jossa niitä käytetään. Akkua ei siis todennäköisesti tarvitse vaihtaa. Nykyaikaisten sähköautojen käyttöikä on valmistajien mukaan yleensä 160 000– 300 000 kilometriä, mikä karttuu yleensä 8–15 vuodessa.
Uusien akkujen kestävyydestä ei ole vielä tietoa. Se boi olla iso riski ostaa sellanen uutta tekniikkaa sisältävä auto.Kestävät...tai hajoavat jo 100 tuhatta ajettuina. Sähkömoottorit hajoaa myös jo 50-100tkm ajettuina eli ei siis kannata puhua vain akun kestävyydestä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi se on iso riski? Akut kestävä jo nyt todella hyvin.
Tutkimuksen mukaan useimmat akut kestävät kauemmin kuin auto, jossa niitä käytetään. Akkua ei siis todennäköisesti tarvitse vaihtaa. Nykyaikaisten sähköautojen käyttöikä on valmistajien mukaan yleensä 160 000– 300 000 kilometriä, mikä karttuu yleensä 8–15 vuodessa.
Uusien akkujen kestävyydestä ei ole vielä tietoa. Se boi olla iso riski ostaa sellanen uutta tekniikkaa sisältävä auto.Sähköauton ostaminen/omistaminen ovat riski !?
Virhe voi maksaa 40000-50000€ !?
- Anonyymi
Volvoo!!
- AnonyymiUUSI
Unohdit kertoa että Neue klasse bemarin akkua ei voi korjata. Siinä ei ole moduleita mitä vaihtaa vaan akkukennot on sellaisenaan akussa ja akku on osa auton kakorirakennetta.
BMW väittää että akkuihin ei tule vikoja mutta niinhän ovat väittäneet kaikkea muutakin. Mikään ihmisen tekemä ei ole virheetön.
Kun kuitenkin jollekin sattuu kohdalle tuollainen bemari minkä akussa on vika, se maksaa oikeasti paljon ja sen vaihto maksaa käsittämättömän paljon. Autossa ei ole erillistä sisälattiaa vaan penkit ja kikki muu on kiinni akussa. Autosta pitää siis purkaa valtavasti että akun voi vaihtaa.- AnonyymiUUSI
Kun vaikka Mersun tai Audin akun vaihto maksaa yli 60 000 € , niin kallista se on nytkin .
- AnonyymiUUSI
Uuden akun kulmiin kiinnittyy auton pyörät, ja sen päälle kiinnitetään moottori, penkit ja kori.
- AnonyymiUUSI
Jos akku on iänikuista nikkeli-verikobolttikemiaa, se on vanhaa tekniikkaa eikä jatkoon.
- AnonyymiUUSI
Se on solid state tekniikkaa, uusinta uutta
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on solid state tekniikkaa, uusinta uutta
Vaikka olisi solid state tekniikkaa niin se voi silti sisältää nikkeliä ja kobolttia. Solid state ei kerro itsessään akkukemiasta kovinkaan paljoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on solid state tekniikkaa, uusinta uutta
Ei ole. Kellään ei ole vielä kunnollista todellista kiinteän elektrolyytin kemiaa käytössä.
Akun on normaaleja pyöreitä kennoja mitä Teslakin käyttää. Kennojen koko voi olla eri mutta pyöreillä kennoilla saadaan paras energia/tila suhde. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Kellään ei ole vielä kunnollista todellista kiinteän elektrolyytin kemiaa käytössä.
Akun on normaaleja pyöreitä kennoja mitä Teslakin käyttää. Kennojen koko voi olla eri mutta pyöreillä kennoilla saadaan paras energia/tila suhde.No. kiinteän elektrolyytin kemiaa käyttäviä kennoja on jo olemassa. Mutta ainakaan vielä niillä ei ole mitään etuja verrattuna normaaleihin kennoihin (monelta osin ne ovat jopa huonompia), jotka lupauksia ei ole toistaiseksi lunastettu ja siksi niihin ei ole vielä siirrytty.
Toki on mahdollista, että solid state akut tulevat vielä, mutta eivät ne ole niin vallankumouksellisia kuin jotkut väittävät. Normaalia autoa ostavalle on ihan sama onko akku solid state tai ei. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No. kiinteän elektrolyytin kemiaa käyttäviä kennoja on jo olemassa. Mutta ainakaan vielä niillä ei ole mitään etuja verrattuna normaaleihin kennoihin (monelta osin ne ovat jopa huonompia), jotka lupauksia ei ole toistaiseksi lunastettu ja siksi niihin ei ole vielä siirrytty.
Toki on mahdollista, että solid state akut tulevat vielä, mutta eivät ne ole niin vallankumouksellisia kuin jotkut väittävät. Normaalia autoa ostavalle on ihan sama onko akku solid state tai ei.LFP kemia on ehkä parempikin vaihtoehto. Sekään ei ole herkkä palamaan ja sen lataussyklien kesto yli kaksin kertainen NMC kemiaan verrattuna. Haittana LFP:ssä on vielä huonompi pakkasessa toiminta kuin NMC:ssä ja huonompi energiatiheys. painoa siis tulee enemmän ja tilaakin menee enemmän.
Litium akuissa tapahtuu jatkuvaa pientä kehitystä mutta jos isoa seuraavaa siirrosta miettiin niin suola-akku on luultavasti se. pakkanen ei haittaa ja syklien kesto monin kertainen jopa LFP verrattuna. Se ei pala eikä ole vaarallinen kolareissa.
SUola-akku on vasta tiensä alussa ja vasta vudoen sisään on alkanut kennoja ja akkuja saamaan ylipäänsä. Tehtaita ei juuri vielä ole mutta näistä voi odottaa isompaakin menestystä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865