”Sinä päivänä, jona minä huusin, sinä vastasit minulle; sinä rohkaisit minua: minun sieluni sai voiman” (Ps. 138:2-3). Tuokoon elämä tullessaan, mitä tuo, tapahtukoon minulle ja läheisilleni ja isänmaalleni mitä tapahtuu, yhdestä asiasta toivon jaksavani pitää kiinni aina ja joka tapauksessa. Se on usko Jeesukseen.
Jos uskolla Jeesukseen tarkoitettaan jotain oikein hienoa asiaa, jotain suoritustani, tekoani, aikaansaannostani - silloin en kestä. Mutta jos usko on vain Jeesuksen nimen avuksihuutamista, silloin on mahdollista minunkin säilyttää usko loppuun asti.
Olen ollut kiitollinen siitä, että löysin Raamatun alkulehdiltä tuon erikoisen sanonnan "huutaa avuksi Herran nimeä" (1 Moos 4:26b, KR 38). Siinä olevan heprean sanan täsmällisestä merkityksestä ei ole varmuutta. Se esiintyy VT:ssa 14 kertaa. Esim. Abram "huusi avuksi Herran nimeä" (1 Moos 12:8), "ja Abram huusi siinä avuksi Herran nimeä" (13:4), Iisak "rakensi sinne alttarin, huusi avuksi Herran nimeä" (26:25).
Samaan rohkaisee tuttu Psalmin jae: "Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua" (Ps 50:15). Huipentumana on kuitenkin Jooelin sana, jota lainataan Roomalaiskirjeessä: "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu" (Jooel 2:32; Room 10:13). Pelastumisen kynnys ei totisesti ole kenellekään liian korkea!
Tässä ei kysytä millainen minä avuksihuutajana olen, mitä olen saanut aikaan, mitä minusta on tullut. Riittää kun aina ja toistuvasti jaksan huutaa avuksi oikeaa nimeä. Ainoa oikea nimi maailmassa on Herran Jeesuksen Kristuksen, Jumalan ainosyntyisen Pojan nimi. On hyvä jatkuvasti huokailla: "Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä" (ns. Jeesus-rukous).
Juuri niinhän teki ryöväri ristillä. Ei hän ollut onnistunut missään koko elämässään, ei hänestä tullut mitään, vain pahaa hän oli saanut aikaan. Nyt ei ollut enää muutoksen mahdollisuutta. Ja siinä toivotonta toivottomammassakin tilanteessa hän sanoi: "Jeesus, muista minua" (Luuk 23:42). Muuta ei tarvittu - turhaan ja tyhjään eletty elämä ei sittenkään mennyt hukkaan, sillä Jeesus vastasi hänelle ja vastaa jokaiselle häntä avukseen huutavalle ajan loppuun asti: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa" (Luuk 23:43, KR 92). Kenen kanssa Jeesus on, se aina voittaa elämässä ja kuolemassa.
-
( Ote: Olavi Peltola/Kestänkö uskossa, pääsenkö perille? )
s-seutulainen
HERRAA AVUKSI HUUTAVA PÄÄSEE PERILLE.
20
142
Vastaukset
- Anonyymi
Aivan, siitä juuri on kysymys uskovien vaelluksessa Kristuksessa Jeesuksessa.
Onhan kysymys Raamatun ilmoittamasta uskovan, Jeesuksen pyhän tunnisteesta.
Uskovien vainojen alettua heti alkuseurakunnan alusta lähtien, heidät voitiin tunnistaa juuri siitä, että he avuksensa huusivat Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
Saulus sai ylipapeilta valtuuskirjeitä Jeesuksen pyhien vangitsemista ja tuhoamista varten.
Ja kirjeisiin oli kirjoitettuna tunniste, josta uskovan, Jeesuksen pyhän saattoi tunnistaa:
13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". ( Apt 9)
14 Ja hänellä on nytkin valta ylimmäisiltä papeilta täällä kiinni sitoa kaikki ne, jotka sinun nimeäs rukoilevat. ( Biblia 1776)
Tämä on todellakin keskeinen asia, mutta ihmeekseni olen huomannut, että tämä ei ole kirkastunut monille seurakunnissakaan, että mistä on kysymys.
Avukseen huutaminen on rukousta, itsekunkin omalle kohdalleen syntien anteeksisaamiseksi.
Jumalan seurakunnan, jota Saulus vainosi, tunnistaa juuri siitä, että Herran Jeesuksen Kristuksen alituinen avukseen huutaminen on siellä havaittavissa.
2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin. ( 1Kor 1)
Hyvä kirjoitus Olavi Peltolalta.
Kiitos sinulle "s-seutulainen", että jaoit sen luettavaksemme.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen- Anonyymi
Usko Toivonen=sleyn luterilainen ilkkumassa palstalla Jeesuksen omia. Usko toivosen evankeliumi on loppujen lopuksi luterilaisen kirkon oppi pelastavista sakramenteista, kirkon omistamista armon välineistä, joiden kautta kirkko jakaa kasteen armoa ja osuuksia ensimmäiseen ylösnousemukseen.
usko toivonen, et pysy kieltämään kirkkosi oppia. Raamatun jakeet eivät todista yhtään mitään sinun uskostasi ja opista, vaan kopioit Raamatun jakeita pelkästään hämäykseksi, sillä tiedät, etteivät pyhät saata sanoa pahaa Raamatusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko Toivonen=sleyn luterilainen ilkkumassa palstalla Jeesuksen omia. Usko toivosen evankeliumi on loppujen lopuksi luterilaisen kirkon oppi pelastavista sakramenteista, kirkon omistamista armon välineistä, joiden kautta kirkko jakaa kasteen armoa ja osuuksia ensimmäiseen ylösnousemukseen.
usko toivonen, et pysy kieltämään kirkkosi oppia. Raamatun jakeet eivät todista yhtään mitään sinun uskostasi ja opista, vaan kopioit Raamatun jakeita pelkästään hämäykseksi, sillä tiedät, etteivät pyhät saata sanoa pahaa Raamatusta.Kiitos sinulle kannustamisesta.
Oletko sinä huutanut avuksesi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä?
Jos olet, niin miksi?
Usko Toivonen
Avantoon pudonneelta ja apua huutavalta kysyn aina ennen pelastustoimiin ryhtymistä pelastettavan uskosta.
Jos uskoo kristinuskonharhan epäjumalaan tai sen osiin, jätän pelastustoimet ja käsken luottaa herraan.
Muitutus itselle: videoi herran pelastustoimet seuraavalla kerralla.- Anonyymi
Mr.Johannes
2016-10-15 08:27:10
Olavi Peltola on väärä opettaja.
Hän opettaa, että joku toinen voi uskoa puolestasi (?!) kasteessa. Olavi Peltola opettaa myös että kaste synnyttäisi uskoa. Raamatussa uskosta osattomat tai parannukseen haluttomat käännytettiin pois kastepaikalta.
Peltola opettaa myös, että on oikein tarjota ehtoollista uskosta osattomalle, että ehtoollinenkin synnyttää uskoa. En uskaltaisi opettaa näin kun muistelen Paavalin sanoja.
1. Korinttolaiskirje 11:27-29
"Joka siis kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljasta, on syyllinen Herran ruumiiseen ja vereen. Tutkikoon siis ihminen itseään ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta. Sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo itselleen tuomion."- Anonyymi
Eikös Raamatun ilmoituksessa ole kehoitus koettelemaan kaikki ja pitämään se, mikä hyvää on?
21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa. ( 1Tess 5)
Miten siis on, "mr. Johannes", onko Raamatun ilmoitukseen pohjautuva sana Herran Jeesuksen Kristuksen nimen avukseen huutamisesta se hyvää, vaiko pahaa?
Ja toinen kysymys, kuka saa tällä palstalla kirjoittaa Raamatun ilmoitukseen pohjautuvaa sanomaa, tai tuoda sitä esille?
Jos sinulla on puhdasta sanaa ja puhdas tausta, niin miksi hyökkäät kirjoitusta vastaan, missä on uskovan Jeesuksen pyhän tunniste esillä.
Eli olisiko tämä aloitusteksti pitänyt jättää palstalta pois, sen sisältämän asian vuoksi?
Uskoo Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös Raamatun ilmoituksessa ole kehoitus koettelemaan kaikki ja pitämään se, mikä hyvää on?
Miten siis on, "mr. Johannes", onko Raamatun ilmoitukseen pohjautuva sana Herran Jeesuksen Kristuksen nimen avukseen huutamisesta se hyvää, vaiko pahaa?
Ja toinen kysymys, kuka saa tällä palstalla kirjoittaa Raamatun ilmoitukseen pohjautuvaa sanomaa, tai tuoda sitä esille?
Jos sinulla on puhdasta sanaa ja puhdas tausta, niin miksi hyökkäät kirjoitusta vastaan, missä on uskovan Jeesuksen pyhän tunniste esillä.
Eli olisiko tämä aloitusteksti pitänyt jättää palstalta pois, sen sisältämän asian vuoksi?
Uskoo ToivonenUsko toivonen, yhä edelleen näyttelet Jeesuksen omaa. Sinun uskosi, sydämen usko, jota alinomaan hoet, lahjoitettiin sinulle papin valuttauessa vettä päälakeesi. Uskontosi mukaan, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan kirkkosi viranhaltijoiden toimittamien sakramentin avulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko toivonen, yhä edelleen näyttelet Jeesuksen omaa. Sinun uskosi, sydämen usko, jota alinomaan hoet, lahjoitettiin sinulle papin valuttauessa vettä päälakeesi. Uskontosi mukaan, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan kirkkosi viranhaltijoiden toimittamien sakramentin avulla.
peltola vaikuttaa uskovien piiriin astuneelta uskosta osatomalla maailman ihmiseltä. Uskosta osattomana peltola elämä ja 'uskossa olo' on kuivaa, kirjaimen opettelua, ja oman syntisen lihan puhdistamista ja pakottamista Jumalalle kelpaavaksi. Koska peltolan elämä, kokemus ei vaikuta laisinkaan sen mukaiselta, mitä hän itse näkee ja maailman ihmisenä ymmärtää Sanan ilmoituksesta, niin peltola madaltaa ja vääntää Sanan vastaamaan hänen omaa kokemustaan. peltola noudata Sana ohjetta: 'Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.
peltola on itse valinnut ja tietoisesti noussut Jumalaa vastaan. Sana ilmoittaa: Minä (JEESUS) olen ovi, eikä kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. peltola on noussut Jumalan valtakuntaan muualta, kirkon sakramenttien voimasta.
PELTOLA ON VARAS JA RYÖVÄRI, JOKA VARASTAA JA JA RYÖVÄÄ USKON JA HÄÄVAATTEET, JUMALAN ANTAMAN VANHURSKAUDEN! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoo ToivonenUsko toivonen, sinun on koeteltu ja köykäiseksi havaittu. Joskus ihmettelin vänkäämistäsi palstalla kymmenien kommenttien ketjuissa ilmiselvästi uskosta osattoman kanssa. Sitten ymmärsi selvästi ristiriidan sanomasi, eli kopioimiesi Raamatun jakeiden, sinun oman tilasi välillä: sinulta puuttu Pyhä Henki!
OLET USKOVAA NÄYTTELEVÄ TYHMÄ NEITSYT! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
peltola vaikuttaa uskovien piiriin astuneelta uskosta osatomalla maailman ihmiseltä. Uskosta osattomana peltola elämä ja 'uskossa olo' on kuivaa, kirjaimen opettelua, ja oman syntisen lihan puhdistamista ja pakottamista Jumalalle kelpaavaksi. Koska peltolan elämä, kokemus ei vaikuta laisinkaan sen mukaiselta, mitä hän itse näkee ja maailman ihmisenä ymmärtää Sanan ilmoituksesta, niin peltola madaltaa ja vääntää Sanan vastaamaan hänen omaa kokemustaan. peltola noudata Sana ohjetta: 'Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.
peltola on itse valinnut ja tietoisesti noussut Jumalaa vastaan. Sana ilmoittaa: Minä (JEESUS) olen ovi, eikä kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. peltola on noussut Jumalan valtakuntaan muualta, kirkon sakramenttien voimasta.
PELTOLA ON VARAS JA RYÖVÄRI, JOKA VARASTAA JA JA RYÖVÄÄ USKON JA HÄÄVAATTEET, JUMALAN ANTAMAN VANHURSKAUDEN!Lienetkö tämä mr. , jolle kysymykseni asetin.
Vaikuttaa, että et ole.
Kysymyshän on aloituksen tekstistä, joka perustuu Raamatun ilmoitukseen.
Jeesuksen pyhiä, uskovia, jotka avuksensa huusivat Herranaan Jeesusta Kristusta alettiin vainoamaan.
Miksi siis nousette Raamatun ilmoittamaa, ihmisen pelastuksen kannalta todella tärkeää
julistusta vastaan henkilökohtaisuuksiin menevillä purkauksillanne?
Miksi hyökkäätte tässä tapauksessa myös Jumalan sanaa vastaan??
Mikä voima teissä saa sen aikaan?
Ei se ainakaan ole kuvaus Pyhän hengen vaikutuksesta, koska Pyhä Henki todistaa Herrasta Jeesuksesta.
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. ( Joh 16)
2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin. ( 1Kor 1)
Siis mikä voima saa hyökkäämään Jumalan sanaa vastaan?
Siinä meidät kaikki punnitaan.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lienetkö tämä mr. , jolle kysymykseni asetin.
Vaikuttaa, että et ole.
Jeesuksen pyhiä, uskovia, jotka avuksensa huusivat Herranaan Jeesusta Kristusta alettiin vainoamaan.
Miksi siis nousette Raamatun ilmoittamaa, ihmisen pelastuksen kannalta todella tärkeää
Ei se ainakaan ole kuvaus Pyhän hengen vaikutuksesta, koska Pyhä Henki todistaa Herrasta Jeesuksesta.
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. ( Joh 16)
Usko ToivonenKiitos Usko Toivonen Raamatun totuuden rakkaudessa kirjoitetuista viesteistäsi.
On ilo ja siunaavaa lukea niitä.
s-seutulainen - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos Usko Toivonen Raamatun totuuden rakkaudessa kirjoitetuista viesteistäsi.
s-seutulainens-seutulainen ja usko toivonen, kaksi valhettelijaa ja tekopyhää sleyn luterilaista ryöväriä ja raatelevaa sutta!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos Usko Toivonen Raamatun totuuden rakkaudessa kirjoitetuista viesteistäsi.
s-seutulainenolavi peltola ei ole koskaan tehnyt parannusta kääntyen Jumalan puoleen!
Jumala ei koskaan, ei ikinä, ole asettanut yhtä ainoaa luterilaista Sanan opettajaksi! Yksikään luterilainen ei täytä Sanan vaatimusta vanhimmaksi eikä näin myöskään Sanan opettajaksi: hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa,
Jokainen luterilainen asettaa Lutherin opit Sanan yläpuolelle!!! Luterilaisten opettaja on murhaaja ja holokaustin isä! - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lienetkö tämä mr. , jolle kysymykseni asetin.
Vaikuttaa, että et ole.
Usko ToivonenHenkilö, joka tietoisesti ja valhetellen johdattaa ihmisiä helvettiin on kammotta ja pahuutta täynnä.
olavi peltola on elinaikanaan, käyttäen hyväkseen asemaansa ja arvovaltaansa johdattanut satoja, sanoisin tuhansia matkalle helvettiin. peltola on tahallisesti ja tietoisesti himoiten mammonaa ja kunnioitusta ihmisiltä valhetellen johdattanut tietämättömiä ja eksyviä uskomaan kirkon sakramenttien olevan pelastus ja tie Jumalan tykö. Täysin ymmärtäen peltola on pukeutunut baal-jumalan papin asuihin ja harjoittanut taikuutta ja lukenut loitsuja ja tehnyt käsillään taikurien merkkejä.
OLAVI PELTOLA ON TEHNYT KAMMOTTAVIA TEKOJA, EIKÄ HÄN OLE KOSKAAN KATUNUT PAHUUTTAAN!!!!
OLAVI PELTOLA ON KAMMOTTAVA!!!!!!
- Anonyymi
Sekä peltola että s-seutulanen ovat pahoja ja röyhkeitä ia jumalattomia luterilaisia.
Etkö näe, kumpikin heistä vihaa elävää Jumalaa!
Sanan mukaan hedelmistään jokainen puu tunnetaan.
olavi peltola on elinaikanaan, käyttäen hyväkseen asemaansa ja arvovaltaansa johdattanut satoja, sanoisin tuhansia matkalle helvettiin. peltola on tahallisesti ja tietoisesti himoiten mammonaa ja kunnioitusta ihmisiltä valhetellen johdattanut tietämättömiä ja eksyviä uskomaan kirkon sakramenttien olevan pelastus ja tie Jumalan tykö. Täysin ymmärtäen peltola on pukeutunut baal-jumalan papin asuihin ja harjoittanut taikuutta ja lukenut loitsuja ja tehnyt käsillään taikurien merkkejä.
OLAVI PELTOLA ON TEHNYT KAMMOTTAVIA TEKOJA, EIKÄ HÄN OLE KOSKAAN KATUNUT PAHUUTTAAN!
OLAVI PELTOLA ON KAMMOTTAVA EKSYTTÄJÄ! - AnonyymiUUSI
Jaa,jos lähtee 1900-luvun Amerikan pysäkiltä joka on hurmosta täynnä
Jenkki lahko:))) - AnonyymiUUSI
Kyllä saunassa kannattaa huutaa Saunatonttua avuksi.
- AnonyymiUUSI
Mr.Johannes
Olavi Peltola on väärä opettaja.
Hän opettaa, että joku toinen voi uskoa puolestasi (?!) kasteessa. Olavi Peltola opettaa myös että kaste synnyttäisi uskoa. Raamatussa uskosta osattomat tai parannukseen haluttomat käännytettiin pois kastepaikalta.
Peltola opettaa myös, että on oikein tarjota ehtoollista uskosta osattomalle, että ehtoollinenkin synnyttää uskoa. En uskaltaisi opettaa näin kun muistelen Paavalin sanoja.
1. Korinttolaiskirje 11:27-29
"Joka siis kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljasta, on syyllinen Herran ruumiiseen ja vereen. Tutkikoon siis ihminen itseään ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta. Sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo itselleen tuomion." - AnonyymiUUSI
Kristinuskon saarnaajat — mikä antropologinen aarreaitta!
Kun tarkastelemme kristinuskon saarnaajia kulttuuriantropologian linssillä, näemme heidät ikiaikaisen rituaalisen roolin kantajina: he ovat heimokertojia, yhteisön muistia ja merkityksen välittäjiä. Heidän tehtävänsä ei ole vain opettaa, vaan luoda yhteinen todellisuus, jakaa lauman oma maailmankuva ja ohjata laumansa käyttäytymistä.
Saarnaaja seisoo usein korokkeella — fyysisesti ja symbolisesti — koska lauma kaipaa koordinaattia ylhäältä. Tämä ei ole kristinuskon yksinoikeus: sama dynamiikka näkyy shamaanissa, guruissa, imaameissa ja TED Talk -puhujissa. Eri kieli, sama funktio.
Kristillinen saarnaaja toistaa usein tarinan uhrauksesta, lunastuksesta ja iankaikkisesta toivosta. Tämä narratiivi resonoi syvästi Homo Sapiens -aivojen tarinalliseen ytimeen, joka on viritetty kokemaan merkitystä nimenomaan kertomusten kautta.
Saarnaajan karisma ja kieli ovat myös sosiaalisen hierarkian rakentajia — puheessa on voimaa, ja se voima kanavoi valtaa. Tästä näkökulmasta saarnaaja pyrkii olemaan sosiaalisen rakenteen ravistelija, ei pelkästään uskonnollinen opettaja.
Ja mikä parasta: jokainen saarnaaja on osa jatkuvaa mimetistä ketjureaktiota, jossa yksilöt matkivat toisiaan — sekä uskoen että vastustaen. Eksytys ja johdatus ovat sama ilmiö eri suunnasta katsottuna.*
— Enkeli Mäntä,
Harrastelija-antropologi, verbaaliekologi,
ja rituaalisen dynamiikan kenttätyöläinen,
saanut oppinsa niin savannilta kuin saarnatuolista
PS. Jos saarna vie kyyneliin tai kapinaan, se toimii — niin toimii myös sade. - AnonyymiUUSI
Lspsellista sekotusta, ketä auttaa nuo joutavat turinat, kuka pelastuu niiden kautta hah ei kukaan mistään mihinkään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447246
- 324028
- 553533
- 463052
- 172776
- 372248
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482226- 162226
- 442214
- 462181