Vähän yli puoli vuosisataa sitten (1969) nostelin itsekseni harjoitusmielessä lukioni levytankoa muutaman kuukauden verran ja sain vähän ennen 18-vuotispäivääni ylös 110 kg:n puntit. Oma painoni oli silloin n. 75 kg.
Kävin intin vapaaehtoisena. Liikuntaa oli talon puolesta. Kesällä 1970 käväisin lomallani Helsingin Uimastadionilla ja kokeilin siellä kylmiltään levytankoa vuoden tauon jälkeen. Kun 90 kg ei tehnyt tiukkaakaan, yritin sivuta ”ennätystäni” ja onnistuinkin. Lajina sama itseopeteltu työntö saksaustyylillä.
Vuonna 1971 minulla oli jossakin tilaisuus tarttua puntteihin. Tulos jälleen samat 110 kg. Tälläkin kertaa tyydyin siihen enkä yrittänyt repiä itseäni hajalle. En siis ole koskaan yrittänytkään nostaa isompia painoja. Tunsin, ettei painonnosto kuitenkaan olisi ”minun lajini”.
Parikymmentä vuotta sitten kokeilin taas vuosikymmenien tauon jälkeen levytankoa. 90 kg nousi ja sai riittääkin.
Viime vuosina olen harrastanut liikuntamuotona kunnon ylläpitämiseksi hiihtoa keskimäärin 600–700 km talvessa ja todennut sen edulliset vaikutukset. Välillä tuntuvasti noussut painoni on asettunut nuoruusajan lukemiin 74–77 kg. Lenkkeilyvauhtini on ollut 10–12 km/h (pertsaa). Kesällä olen tehnyt ruumiillisia metsä- ja maatöitä mökillä. Olen kokenut olevani ikäisekseni ihan kohtuuvedossa. Vanha en mielestäni ole – parin viikon päästä tulee vasta 74 v. täyteen
Aivan pari viikkoa sitten ostin itselleni kotiin 50 kg:n levytankosetin., ensimmäiseni. Karmea yllätys: kilot eivät ole likimainkaan samoja kuin ennen! Jo tuo mokoma tanko täyteen lastattuna on syntisen raskas, ei tee mieli yrittääkään nostaa yhtään enempää!
Pitänee lähteä rakentamaan jonkinlaista ohjelmaa, jolla nuo kilot saisi kevenemään edes hieman. Itse taidan luuloistani huolimatta olla jo mennyttä kalua.
Onko kilogramman määritelmä muuttunut?
18
507
Vastaukset
- Anonyymi
Komeeta kun oot pitänyt itsestäsi huolta, onnittelut on harvinaista.
Voimat ja lihakset kasvaa hautaan asti, uusimpien tutkimusten mukaan,
ja lihasten palautuminen ei ihan kauheesti hidastu iän myötä on myös uusissa tutkimuksisa,
maltilla vaan niin satavarmasti tulee voimaa ja lihasta, ei toki kuin aikoinaan mutta varmasti tulee.
Onnea ja pitkää ikää.- Anonyymi
Voimat ja lihakset kasvavat hautaan asti?!?! Täyttä potaskaa!
Henkilökohtainen kokemukseni kertoo muuta!
Kun 75v ikäisenä ja 86 kiloisena vedin maasta maksimiksi 200kg niin haluaisin tietää miten paljon enemmän ja millä konsteilla vedän 90 vuotisena tietysti edellyttäen, että olen hengissä.
Ovatko kaikki painonnoston yleisten sarjojen ennätykset vanhusten nimissä.
Entä olympiavoittajien kuten myös MM-kisojen voittajien ikärakenteet.
- Anonyymi
Hormoonit kehiin niin seiskakymppinenkin pääsee vielä kuntoon. Ilman niitä on turha huijata itseään.
- Anonyymi
Viimeisemmät faktatutkimukset ovat täysin eri mieltä, kyllä kehittyy,
ei tietenkään samoin kuin 20-vuotiaalla.
Olen siitäkin elävä kokemusasiantuntija, ja kehittynyt, tosin olen tehnyt todella töitä kaikilla, siis huom. kaikilla osa-alueilla mitkä vaikuttaa lihas- ja voimankasvuun.
Enkä jaksa tästä vääntää enkä kinata, pidä mielipiteesi , ole hyvä,
KAIKKI ON KORVIENVÄLISTÄ JA HALUSTA KIINNI, SIIS IHAN KAIKKI. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeisemmät faktatutkimukset ovat täysin eri mieltä, kyllä kehittyy,
ei tietenkään samoin kuin 20-vuotiaalla.
Olen siitäkin elävä kokemusasiantuntija, ja kehittynyt, tosin olen tehnyt todella töitä kaikilla, siis huom. kaikilla osa-alueilla mitkä vaikuttaa lihas- ja voimankasvuun.
Enkä jaksa tästä vääntää enkä kinata, pidä mielipiteesi , ole hyvä,
KAIKKI ON KORVIENVÄLISTÄ JA HALUSTA KIINNI, SIIS IHAN KAIKKI.Uskon kyllä, että kehittyy jos lähtötaso on täysin onneton. Treenatulle henkilölle tuota on turha tuputtaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskon kyllä, että kehittyy jos lähtötaso on täysin onneton. Treenatulle henkilölle tuota on turha tuputtaa!
No jokaisella mielipiteensä,
itse olen treenattu hlö , ja joskus pärjännyt,
nyt olen huimasti kehittynyt ,
tosin hitaasti,
mutta kun kilpailee itsensä kanssa maltilla, kehittyy,
tosin se vaatii tekemistä ja paljon , paljon kaikilta osin tekemistä!
Ei tuputtamisesta kiinni ole vaan yksinkertaisesti faktatiedoista.
Käyn huippu salilla missä on vanhempia herrasmiehiä paljonkin,
ovat todella kehittyneet kun on tietoa ja asiat kunnossa että pystyy keskittyyn oikeisiin asioihin.
Jos olet sitä mieltä ettet kehity, olet varmasti oikeassa.
Jos taas olet sitä mieltä,
että kehityt, ja todellakin haluat kehittyä, kehityt ja olet varmasti oikeassa .
Kaikista ei ole kaikkeen,
näin se vain yksinkertaisesti on.
Meidän kaupungissa on eläviä esimerkkejä,
vaikka kuinka monta , jotka ovat vanhana todella kehittyneet huimasti,
tästä on myös kattavava kansainvälinen tutkimus esim. UKK instituutin tekemänä.
Näihin kun panostaa:
Ravinto
Lepo/palautuminen
Harjoittelu , myös aerooppinen
Uni
Seksi
Psyykkinen harjoittelu ( ehkä tärkein.)
Lihashuolto
Ihmissuhteet
Huippuvalmennus ( seurannalla )
Oikea viihde , harrastukset, terveellinen kokonaisvaltainen elämä.
Rakkaus itseensä ja muihin.
Jos joku näistä osa-alueista renkkaa, mikään ei toimi kunnolla, näin se vain on vaikka mitä selittää ja keksii tekosyitä.
- Anonyymi
Olen huomannut että rauta painaa enemmän mitä ennen. Se mikä painoi ennen kilon painaakin nykyään 2 kiloa.
- Anonyymi
Saman suuntainen kokemus. Ensin heikkenivät liikkuvuus, kimmoisuus ja räjähtävyys.
Olympianostot muuttuivat hankaliksi. Varsinkin tempaus heikkeni. Lopulta vedin vain raakoja tempauksia polvilta.
Parhaiten säilyi maastaveto.
Inhottavaa muistaa mitkä kisatulokset syntyivät 24 vuotisena.
Rappiovuosien jälkeen aloitin uudelleen kuukautta vaille 6-kymppisenä todeten nuo edellä mainitsemani rajoitukset joita ei pystynyt täysin poistamaan.
Yksinkertainen kimmoisuustesti.
Kerrostalon raput.
Aktiiviaikana hyppäsin tasajalkaa ylöspäin 7 rappua.
6-kymppisenä meni vielä 5 mutta nahistuminen nopeutui siten, että 7-kymppisenä katselin kaihoisasti kolmatta askelmaa mutta totesin, että nousenpa 2 rappua kerrallaa vuorojaloin.
Loputtoman kehityksen apostolit väittävät varmaan, että olen toiminut väärin.
Toki nyt 82 vuotisena pitäisi mennä ainakin 9 rappua.
Lihaskato on myös outo juttu. Käyn samassa InBody vekottimessa jota käyttää sama henkilö ja tilanne ja ajankohta on aina sama. Lihakset näivettyvät. Ilman vekotinvierailuakin olen havainnut reisien, pakaroiden ja selän menettävän lihasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saman suuntainen kokemus. Ensin heikkenivät liikkuvuus, kimmoisuus ja räjähtävyys.
Olympianostot muuttuivat hankaliksi. Varsinkin tempaus heikkeni. Lopulta vedin vain raakoja tempauksia polvilta.
Parhaiten säilyi maastaveto.
Inhottavaa muistaa mitkä kisatulokset syntyivät 24 vuotisena.
Rappiovuosien jälkeen aloitin uudelleen kuukautta vaille 6-kymppisenä todeten nuo edellä mainitsemani rajoitukset joita ei pystynyt täysin poistamaan.
Yksinkertainen kimmoisuustesti.
Kerrostalon raput.
Aktiiviaikana hyppäsin tasajalkaa ylöspäin 7 rappua.
6-kymppisenä meni vielä 5 mutta nahistuminen nopeutui siten, että 7-kymppisenä katselin kaihoisasti kolmatta askelmaa mutta totesin, että nousenpa 2 rappua kerrallaa vuorojaloin.
Loputtoman kehityksen apostolit väittävät varmaan, että olen toiminut väärin.
Toki nyt 82 vuotisena pitäisi mennä ainakin 9 rappua.
Lihaskato on myös outo juttu. Käyn samassa InBody vekottimessa jota käyttää sama henkilö ja tilanne ja ajankohta on aina sama. Lihakset näivettyvät. Ilman vekotinvierailuakin olen havainnut reisien, pakaroiden ja selän menettävän lihasta.Kyllä tottakai ikä tekee tehtävänsä,
Jos vertaat itseäsi muihin ikäisiisi, olet loistokunnossa ja erinomaista että yleensä liikut ja teet, toimit ja harrastat, onnittelut siitä, turha verrata nuoruuden tuloksiin, katsotaan etennpäin , ei taakse.
Onnea ja menestystä liikkumiseen ja urheiluun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tottakai ikä tekee tehtävänsä,
Jos vertaat itseäsi muihin ikäisiisi, olet loistokunnossa ja erinomaista että yleensä liikut ja teet, toimit ja harrastat, onnittelut siitä, turha verrata nuoruuden tuloksiin, katsotaan etennpäin , ei taakse.
Onnea ja menestystä liikkumiseen ja urheiluun.Kiitoksia kannustuksesta mutta kritiikkini on suunnattu noita "ikuisen kehittymisen" apostoleja vastaan. Yleisellä tasolla täysin järjetön väite!
Olisi syytä tarkentaa, että väite toimii jonkin aikaa kun lähtökohtana on täysin vätys tyyppi!
Tänään on huilipäivä. Huomenna vaaka hackissa 5 sarjaa tasavitosia ykkösinä, istumapunnerrukset ilman selkänojaa 4 vitosen sarjaa samalla painolla, vatsaa vapain nilkoin 4 x 10 ja nuorison malliin taljassa hartiakorkeudella hauiskääntöjä saman aikaisesti vastakkaisilla puolilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitoksia kannustuksesta mutta kritiikkini on suunnattu noita "ikuisen kehittymisen" apostoleja vastaan. Yleisellä tasolla täysin järjetön väite!
Olisi syytä tarkentaa, että väite toimii jonkin aikaa kun lähtökohtana on täysin vätys tyyppi!
Tänään on huilipäivä. Huomenna vaaka hackissa 5 sarjaa tasavitosia ykkösinä, istumapunnerrukset ilman selkänojaa 4 vitosen sarjaa samalla painolla, vatsaa vapain nilkoin 4 x 10 ja nuorison malliin taljassa hartiakorkeudella hauiskääntöjä saman aikaisesti vastakkaisilla puolilla.Olet kyllä Teräsmies, varmasti esimerkki nuoremmilla,
voi että kun kaltaisia olisi enemmän, olisit kyllä monelle keulakuva.
Isot onnittelut, ja menestystä , terveyttä, iloa ja voimia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä Teräsmies, varmasti esimerkki nuoremmilla,
voi että kun kaltaisia olisi enemmän, olisit kyllä monelle keulakuva.
Isot onnittelut, ja menestystä , terveyttä, iloa ja voimia.Jostakin syystä minut houkuteltiin salini "mannekiiniksi" mainosvideoon 8-kymppisenä.
Rauhallisesti, maltilla, rehkimättä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostakin syystä minut houkuteltiin salini "mannekiiniksi" mainosvideoon 8-kymppisenä.
Rauhallisesti, maltilla, rehkimättä.Onnittelut ja todella komee juttu,
jatka vaan, olet todella teräsmies,
uskon että moni ottaa mallia ja ihailee, vaikka sitä ei suomalaiseen tyyliin sano eikä näytä.
- Anonyymi
Itsellä on ikää vasta pian 40 vuotta ja kyllä kaikki painaa. Salilla näkee 50 vuotiaita joille minun maksimit on heidän lämmittelypainoja.
Kyllä se hävettää kun kyykkäileekin alle sadalla kilolla kun vieressä saattaa olla pienempi nuori nainen joka tekee reilusti yli satasella.
Olen kyllä muuten oikein hyvässä kunnossa ja työterveydessäkin tuli kehuja kun kerroin mitä salilla teen. Mutta kyllä pitäisi vielä 150 kiloa olla helppoa kyykätä. Kertoo vain laiskuudestani ja lihasheikkoudesta.- Anonyymi
Kyykky on yksi liike muiden joukossa,
joka on jonkun mielestä tärkeä,
toiselle ei sovi polvien , alaselän , niskan jne. vammojen vuoksi,
jokainen tekee mitä parhaaksi näkee,
pääasia että liikkuu ja toimii itselleen,
ihan sama mitä joku muu tekee,
seuraa vain omaa kehitystään ,
ja keskittyy siihen,
vuosien päästä tulokset tulee,
tätä on tämänpäivän ihmisen lähes mahdotonta ymmärtää.
Missä on pitkäjännittyneisyys ja systemaattisuus koko elämän pyörässä,
kaikissa osa-alueissa jotka vaikuttavat kaikki toisiinsa, ( ota selvää, jos huvittaa...)
tämän kun tajuaa,
edes osittain, on jo mestari. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyykky on yksi liike muiden joukossa,
joka on jonkun mielestä tärkeä,
toiselle ei sovi polvien , alaselän , niskan jne. vammojen vuoksi,
jokainen tekee mitä parhaaksi näkee,
pääasia että liikkuu ja toimii itselleen,
ihan sama mitä joku muu tekee,
seuraa vain omaa kehitystään ,
ja keskittyy siihen,
vuosien päästä tulokset tulee,
tätä on tämänpäivän ihmisen lähes mahdotonta ymmärtää.
Missä on pitkäjännittyneisyys ja systemaattisuus koko elämän pyörässä,
kaikissa osa-alueissa jotka vaikuttavat kaikki toisiinsa, ( ota selvää, jos huvittaa...)
tämän kun tajuaa,
edes osittain, on jo mestari.Kyllä tässä on pitkäjänteinen oltu kun takana on nostelua reilut 20 vuotta.
Mutta ennen oli tulokset kovia tuloksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä on pitkäjänteinen oltu kun takana on nostelua reilut 20 vuotta.
Mutta ennen oli tulokset kovia tuloksia.Hienoa, hyvä ja onnittelut,
varmasti et olisi tuossa jos et olisi tehnyt juuri noin,
moni asia on vain hyväksyttävä kun ikää tulee,
siinä piilee salaisuus,
tilanteen hyväksyminen ,
nyt on nyt ja ennen oli ennen, siinä se ,
menestystä ja iloa , voimia urheiluun ja eloon.
- Anonyymi
Aloittajalle, tee etukyykkyä , sitä ei kukaan tee , koska on tehokkaimpia liikeitä ja nostaa myös aerooppista kuntoa tehokkaasti, hyvä liike, tosin niitä on muitakin,
eipä nämä paksuperse ämmät näytä koskaan tekevän missään ikinä etukyykkyä, eikä miehetkään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1035698Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys642536Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2371504- 931297
- 1241067
- 66827
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8761- 70747
- 52744
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17721