Joka toinen uusi auto kulkee nyt sähköllä. Kuva näyttää nopean muutoksen.

Anonyymi-ap

Sähköistyminen etenee Suomessa rivakasti – samaa tahtia Ruotsin kanssa.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli Ruotsissa 33 prosenttia ja Suomessa 33,8 prosenttia. Norjassa osuus oli 90,6 prosenttia ja Tanskassa 65,5 prosenttia.

Tammi-huhtikuun aikana rekisteröidyistä uusista henkilöautoista 34,6 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21,4 prosenttia ladattavia hybridejä.

Kuvaajasta näet, kuinka sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus uusien autojen myynnistä on kasvanut viidessä vuodessa. Dieselautojen myynti on samalla vähentynyt 15 prosentista noin viiteen prosenttiin, ja bensiiniautojen 70 prosentista alle 40 prosenttiin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautojen-myynti-ennatystasolle-kuva-nayttaa-nopean-muutoksen/e15f974e-4e52-4767-8e67-e03b5a1214ec

45

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä harmittaa minua.

    • Anonyymi

      Tämä tulee olemaan nyt ykkösenä kuukauden tällä palstalla, joten älä turhaan vyörytä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Anna tiedolle sijaa ja hylkää kuvitelmasi.


    • Anonyymi

      Suomessa todella kelpaa ajella sähköautolla https://ourworldindata.org/grapher/share-electricity-fossil-fuels

      Me olemme maailman huippuluokkaa puhtaan energian tuotannossa. Meidän edellämme taitaa olla lähinnä Islanti, Sveitsi, Norja ja Ruotsi.

      Kartan mukaan jokunen Afrikan maa näyttäisi olevan meidän edellä mutta se johtuu siitä että dataa ei ole saatavilla tarkasteluvuodelta 2023.

    • Anonyymi

      Ja samaan aikaan uusien autojen myynti on romahtanut alimmalle tasolle yli 30 vuoteen. On helppoa saa suuria prosentteja kuoleman partaalla olevassa markkinassa.

      • Anonyymi

        Se ei vaikuta sähköautojen osuuteen ensirekisteröidyistä autoista mitenkään kasvattavasti. En ymmärrä mitä haluat sanoa. Matematiikkasi on outoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei vaikuta sähköautojen osuuteen ensirekisteröidyistä autoista mitenkään kasvattavasti. En ymmärrä mitä haluat sanoa. Matematiikkasi on outoa.

        Kolmannes pienestä luvusta on pienempi kuin kolmannes isosta luvusta. Uusia sähköautoja ostavat, liisaavat tai hankkivat työsuhdeautoiksi vain varakkaat.


      • Anonyymi

        Samaan aikaan et halua uskoa tutkittua tietoa koska sisimmässäsi tunnet itkupotkuraivaria kun ladattavat autot loistavat ensirekisteröinneissä ja polttomoottoriautojen osuus jatkuvasti vähenee vuosi vuodelta.... tutkitusti. On se vain kovin vaikeata myöntää tappiota että uusi aikakausi on alkanut ja se on sähköinen.


    • Anonyymi

      Totta helvetisti polttomoottoriautojen myynti on vähentynyt kun niitä ei valmisteta enää. Kyllä tuo nyt tyhmemmänkin pitäisi jo tajuta. Mutta katukuvasta ne eivät poistu vielä moneen kymmeneen vuoteen.

      • Anonyymi

        Paitsi, että polttoaineiden myynti loppuu kymmenen vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että polttoaineiden myynti loppuu kymmenen vuoden päästä.

        Ei todellakaan lopu, tuo on naurettavan typerä vale. Missään ei ole sanottu, että polttoaineiden myynti olisi loppumassa noin pian. Polttoaineiden myynti ei lopu moneen kymmeneen vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan lopu, tuo on naurettavan typerä vale. Missään ei ole sanottu, että polttoaineiden myynti olisi loppumassa noin pian. Polttoaineiden myynti ei lopu moneen kymmeneen vuoteen.

        Sekö pitää olla jossain sanottu.

        Se on sanottu itse ajattelevan ihmisen järjessä, sillä vähäinen polttoaineiden myynti ei ole enää kannattavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan lopu, tuo on naurettavan typerä vale. Missään ei ole sanottu, että polttoaineiden myynti olisi loppumassa noin pian. Polttoaineiden myynti ei lopu moneen kymmeneen vuoteen.

        Kannattaa muistaa, että valtaosa suomalaisista ajaa polttomoottoriautoilla kymmenen vuoden päästäkin. Ja varsinkin autoilla, joissa on polttomoottori. Nimittäin myös hybrideissä on polttomoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekö pitää olla jossain sanottu.

        Se on sanottu itse ajattelevan ihmisen järjessä, sillä vähäinen polttoaineiden myynti ei ole enää kannattavaa.

        Polttoaineiden myynti ei ole vähäistä kymmenen vuoden päästä, koska valtaosa ajaa silloinkin polttomoottoriautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineiden myynti ei ole vähäistä kymmenen vuoden päästä, koska valtaosa ajaa silloinkin polttomoottoriautoilla.

        Ajaa polttiksilla ja kiroaa joka päivä enemmän ja enemmän törkeän kalliita polttoaineveroja. Ennen noiden kalliden verojen maksaminen oli luonnollista eikä se vituttanut koska kaikki maksoivat niitä.

        Nyt ajat ovat muuttuneet ja porukat alkavat ymmärtämään että se ainainen verottajan lypsylehmänä oleminen ei olekaan autoilijan ainoa vaihtoehto. Kun liikenteessä tulee vastaan aina vaan enemmän lataussähköllä liikkuvia autoja jotka eivät joudu maksamaan massiivisia polttoaineveroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajaa polttiksilla ja kiroaa joka päivä enemmän ja enemmän törkeän kalliita polttoaineveroja. Ennen noiden kalliden verojen maksaminen oli luonnollista eikä se vituttanut koska kaikki maksoivat niitä.

        Nyt ajat ovat muuttuneet ja porukat alkavat ymmärtämään että se ainainen verottajan lypsylehmänä oleminen ei olekaan autoilijan ainoa vaihtoehto. Kun liikenteessä tulee vastaan aina vaan enemmän lataussähköllä liikkuvia autoja jotka eivät joudu maksamaan massiivisia polttoaineveroja.

        Ei polttoaine ole normaalille suomalaiselle erityisen kallista, muut kulut ovat paljon suurempia autossa. Kannattaa muistaa, että keskimääräinen ajomatka vuodessa on noin 14 tkm vuodessa ja monet ajavat alle 10 tkm vuodessa. Eikä bensa näytä tulevan kalliimmaksi, pikemminkin bensa halpenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajaa polttiksilla ja kiroaa joka päivä enemmän ja enemmän törkeän kalliita polttoaineveroja. Ennen noiden kalliden verojen maksaminen oli luonnollista eikä se vituttanut koska kaikki maksoivat niitä.

        Nyt ajat ovat muuttuneet ja porukat alkavat ymmärtämään että se ainainen verottajan lypsylehmänä oleminen ei olekaan autoilijan ainoa vaihtoehto. Kun liikenteessä tulee vastaan aina vaan enemmän lataussähköllä liikkuvia autoja jotka eivät joudu maksamaan massiivisia polttoaineveroja.

        älä vain kuvittele edes nukkuessasi että valtio jättää patteriautoista verottamatta, ei onneksi kukaan niin tonttu ole !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä vain kuvittele edes nukkuessasi että valtio jättää patteriautoista verottamatta, ei onneksi kukaan niin tonttu ole !

        Säästöt ovat kertyneet minulle jo kahdeksan vuotta. Verottakoon jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineiden myynti ei ole vähäistä kymmenen vuoden päästä, koska valtaosa ajaa silloinkin polttomoottoriautoilla.

        Kymmenen vuoden päästä bensaa myydään apteekissa ja kaikkein kovimmat bensalenkkarit hakevat sitä sieltä ja nuuhkivat menneitä aikoja muistelessa🤣🤣🤣. Näin se maailma muuttuu. Sähköautot ovat tulevaisuutta.


    • Anonyymi

      mitä sitten jos kulkee sähköllä, tai puukaasulla, mitä sitten ?

      eikö se ole sama millä rattaat pyörii jos on pakko mennä ja jopa tulla häh !?

      ja älkää nyt van alkako puhua jostain mailmanpelastumisesta hoh voi yksinkertaisuutta kun poliittiikka ohjaa kaikkea, kahtokaa nyt hullua amerikkaa!

      • Anonyymi

        Se on kuitenkin hyvä, että kaikki autot tulee pian kulkemaan sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kuitenkin hyvä, että kaikki autot tulee pian kulkemaan sähköllä.

        Tätä ei välttämättä tapahdu ikinä. On nimittäin vaihtoehtoja sähköautoille, myös käytännössä päästöttömiä vaihtoehtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä ei välttämättä tapahdu ikinä. On nimittäin vaihtoehtoja sähköautoille, myös käytännössä päästöttömiä vaihtoehtoja.

        Pian pakoputkiautoja ei enää kannata valmistaa kun sarjatuotanto on niin pientä euikä vähäinen polttoaineiden myynti enää kannata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian pakoputkiautoja ei enää kannata valmistaa kun sarjatuotanto on niin pientä euikä vähäinen polttoaineiden myynti enää kannata.

        Ai kuten 30 vuoden päästä? Polttoaineita myydään vielä kymmenien vuosien ajan.


    • Anonyymi

      Katso ja tuijota kuvaa.

    • Anonyymi

      Rekisteröinnit kasvavat, mutta totuus ei pala tulessakaan !

      Sähköauton akusto, se on se pommi ??
      Tuon vaihto edellyttää 15000-40000€ raapimista kokoon ??

      Aikamoista !!

      • Anonyymi

        Onhan näitä jotka pelkäävät uutta tekniikkaa yli kaiken. He odottavat kunnes kaikki muut ovat siirtyneet sähköautoon vain todetakseen 15 - 20 vuoden päästä että akkujen aiheuttamaa maailmanloppua ei koskaan tullut.

        Sitten voi melkein turvallisin mielin hankkia sen ensimmäisen sähköauton. Siltikin se akku siellä jalkojen alla edelleen jännittää ja sen hajoamisesta näkee ajoittain painajaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan näitä jotka pelkäävät uutta tekniikkaa yli kaiken. He odottavat kunnes kaikki muut ovat siirtyneet sähköautoon vain todetakseen 15 - 20 vuoden päästä että akkujen aiheuttamaa maailmanloppua ei koskaan tullut.

        Sitten voi melkein turvallisin mielin hankkia sen ensimmäisen sähköauton. Siltikin se akku siellä jalkojen alla edelleen jännittää ja sen hajoamisesta näkee ajoittain painajaisia.

        Ja nuo odottajat hyötyvät taloudellisesti kaikkein eniten. Varsinkin uuden tekniikan heti käyttöön ottavat vetävät vain rahojaan vessasta alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nuo odottajat hyötyvät taloudellisesti kaikkein eniten. Varsinkin uuden tekniikan heti käyttöön ottavat vetävät vain rahojaan vessasta alas.

        Sähköautoista on kertynyt sen verran kokemusta ja dataa että tekniikka näyttää hyvältä. Kyse on myös asenteesta. Jos on kiinnostunut uudesta teknologiasta ja rahasta ei ole puutetta miksi ei kokeilisi ensimmäisten joukossa. Siinä pääsee kokemaan miltä autoilun tulevaisuus tuntuu ennen muita. Harvempi niistä jotka ovat kokeilleet sähköautoa haluavat vaihtaa takaisin menneen maailman teknologiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoista on kertynyt sen verran kokemusta ja dataa että tekniikka näyttää hyvältä. Kyse on myös asenteesta. Jos on kiinnostunut uudesta teknologiasta ja rahasta ei ole puutetta miksi ei kokeilisi ensimmäisten joukossa. Siinä pääsee kokemaan miltä autoilun tulevaisuus tuntuu ennen muita. Harvempi niistä jotka ovat kokeilleet sähköautoa haluavat vaihtaa takaisin menneen maailman teknologiaan.

        Sähköauto on hieno peli !

        Mutta, mutta se akusto on taloudellisesti liian iso riski keskiluokkaiselle !!

        Auto 40000€
        Akusto lattiassa lisäksi toiset 40000€


    • Anonyymi

      latauspaikoilla kuseskelevien hönöjen seuraaminen saa aikaan sääliä

      nämä oikeasti kuvittelevat pelastavansa maailman

      ei sähkö oikeasti mitään halpaa ole, verovaroilla ydinvoimalat on maksettu

      JA HELVETIN KALLIISTI.
      Voimalakin voi vaurioitua ja silloin jää suristin ruutuun

      • Anonyymi

        Mietipä mitä polttoaineiden jakelulle voi tapahtua.


    • Anonyymi

      Öljy on kohta 🐷 halpaa ja sitä jaetaan ilmaiseksi.🥱

      • Anonyymi

        Ai noinko se sinusta menee? Käy juuri päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai noinko se sinusta menee? Käy juuri päinvastoin.

        Ainakin viime aikoina öljy on halventunut reilusti.


    • Anonyymi

      Kuva näyttää nopean muutoksen.

      • Anonyymi

        Siinä se totuus on ja tulevaisuus.


    • Anonyymi

      Loppupeleiisä sähköautojen osuus ei tule ihan äkkiä nousemaan edes lähelle 30%:iin liikenteessä olevista autoista. Monta kysymysmerkkiä. Mikä on käytettyinä tuotujen ladattavien autojen jäljellä oleva käyttöikä, miten latsusmahdollisuudet kasvavat, sähköautojen vuotuisten verojen kehitys, yösähkön hintakehitys, annetaanko Kiinan vallata markkinat, tullisota jne. Tärkeimpänä tekijänä Suomen talouden pysyminen pohjalla ja noustaanko sieltä. Nuorten työllisyyden kehitys? Jotakin mullistavaa täytyisi tapahtua ja nopeasti. Muuten hukka perii.

    • Anonyymi

      Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

      Muuten electric car on järjetön riski !

      • Anonyymi
        UUSI

        Perehdyhän paremmin noihin akkuasioihin.


      • Anonyymi
        UUSI

        Miksi?

        Eihän uusia auton moottoreita ja vaihteistojakaan saa juuri alle 10ke/ osa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Linkistä aukeava tieto kertoo mitä lähivuosina tapahtuu.

    • Anonyymi
      UUSI

      Pystyisi kulkemaan sähköllä... mutta laskutavasta johtuen ei kulje

    • Anonyymi
      UUSI

      Vaikka Tojottimen BZ4X autoja ei ole myyty kovin paljoa niin silti käytetyn akun saa 8500e hintaan. Uusi on jossain alle 20ke tuntumassa.
      https://evshop.eu/en/battery-pack/1720-toyota-bz4x-71kwh-battery-pack-used.html

      Vastaavat hinnat näillä perheautojen akuilla muillakin merkeillä.
      https://evshop.eu/en/41-battery-pack

      Aina voi osta tuollaisen pari vuotiaan akun millä ajaa vielä sen 10-20 vuotta.
      Siis jos se akku hajoaa 10 vuoden takuun jälkeen kokonaan tai jos on tullut ajettua yli 400tmk pikalatauksella niin että akku olisi kovasti paljon kulunut.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6973
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3320
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2929
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2706
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2010
    Aihe