Sähköistyminen etenee Suomessa rivakasti – samaa tahtia Ruotsin kanssa.
Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli Ruotsissa 33 prosenttia ja Suomessa 33,8 prosenttia. Norjassa osuus oli 90,6 prosenttia ja Tanskassa 65,5 prosenttia.
Tammi-huhtikuun aikana rekisteröidyistä uusista henkilöautoista 34,6 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21,4 prosenttia ladattavia hybridejä.
Kuvaajasta näet, kuinka sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus uusien autojen myynnistä on kasvanut viidessä vuodessa. Dieselautojen myynti on samalla vähentynyt 15 prosentista noin viiteen prosenttiin, ja bensiiniautojen 70 prosentista alle 40 prosenttiin.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautojen-myynti-ennatystasolle-kuva-nayttaa-nopean-muutoksen/e15f974e-4e52-4767-8e67-e03b5a1214ec
Joka toinen uusi auto kulkee nyt sähköllä. Kuva näyttää nopean muutoksen.
124
895
Vastaukset
- Anonyymi
Tämä harmittaa minua.
- Anonyymi
sekö että honda monkeytä ei saa hydribinä
- Anonyymi
Tämä tulee olemaan nyt ykkösenä kuukauden tällä palstalla, joten älä turhaan vyörytä.
- Anonyymi
https://youtu.be/__ZX8Mj8Vfk?si=r85-7YjFhU1RQpeq valitettavasti sähköauton raatoja on kohta huoltamojen pihat täynnä.
- Anonyymi
Anna tiedolle sijaa ja hylkää kuvitelmasi.
- Anonyymi
Suomessa todella kelpaa ajella sähköautolla https://ourworldindata.org/grapher/share-electricity-fossil-fuels
Me olemme maailman huippuluokkaa puhtaan energian tuotannossa. Meidän edellämme taitaa olla lähinnä Islanti, Sveitsi, Norja ja Ruotsi.
Kartan mukaan jokunen Afrikan maa näyttäisi olevan meidän edellä mutta se johtuu siitä että dataa ei ole saatavilla tarkasteluvuodelta 2023. - Anonyymi
Ja samaan aikaan uusien autojen myynti on romahtanut alimmalle tasolle yli 30 vuoteen. On helppoa saa suuria prosentteja kuoleman partaalla olevassa markkinassa.
- Anonyymi
Se ei vaikuta sähköautojen osuuteen ensirekisteröidyistä autoista mitenkään kasvattavasti. En ymmärrä mitä haluat sanoa. Matematiikkasi on outoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei vaikuta sähköautojen osuuteen ensirekisteröidyistä autoista mitenkään kasvattavasti. En ymmärrä mitä haluat sanoa. Matematiikkasi on outoa.
Kolmannes pienestä luvusta on pienempi kuin kolmannes isosta luvusta. Uusia sähköautoja ostavat, liisaavat tai hankkivat työsuhdeautoiksi vain varakkaat.
- Anonyymi
Samaan aikaan et halua uskoa tutkittua tietoa koska sisimmässäsi tunnet itkupotkuraivaria kun ladattavat autot loistavat ensirekisteröinneissä ja polttomoottoriautojen osuus jatkuvasti vähenee vuosi vuodelta.... tutkitusti. On se vain kovin vaikeata myöntää tappiota että uusi aikakausi on alkanut ja se on sähköinen.
- Anonyymi
Totta helvetisti polttomoottoriautojen myynti on vähentynyt kun niitä ei valmisteta enää. Kyllä tuo nyt tyhmemmänkin pitäisi jo tajuta. Mutta katukuvasta ne eivät poistu vielä moneen kymmeneen vuoteen.
- Anonyymi
Paitsi, että polttoaineiden myynti loppuu kymmenen vuoden päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi, että polttoaineiden myynti loppuu kymmenen vuoden päästä.
Ei todellakaan lopu, tuo on naurettavan typerä vale. Missään ei ole sanottu, että polttoaineiden myynti olisi loppumassa noin pian. Polttoaineiden myynti ei lopu moneen kymmeneen vuoteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan lopu, tuo on naurettavan typerä vale. Missään ei ole sanottu, että polttoaineiden myynti olisi loppumassa noin pian. Polttoaineiden myynti ei lopu moneen kymmeneen vuoteen.
Sekö pitää olla jossain sanottu.
Se on sanottu itse ajattelevan ihmisen järjessä, sillä vähäinen polttoaineiden myynti ei ole enää kannattavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan lopu, tuo on naurettavan typerä vale. Missään ei ole sanottu, että polttoaineiden myynti olisi loppumassa noin pian. Polttoaineiden myynti ei lopu moneen kymmeneen vuoteen.
Kannattaa muistaa, että valtaosa suomalaisista ajaa polttomoottoriautoilla kymmenen vuoden päästäkin. Ja varsinkin autoilla, joissa on polttomoottori. Nimittäin myös hybrideissä on polttomoottori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekö pitää olla jossain sanottu.
Se on sanottu itse ajattelevan ihmisen järjessä, sillä vähäinen polttoaineiden myynti ei ole enää kannattavaa.Polttoaineiden myynti ei ole vähäistä kymmenen vuoden päästä, koska valtaosa ajaa silloinkin polttomoottoriautoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineiden myynti ei ole vähäistä kymmenen vuoden päästä, koska valtaosa ajaa silloinkin polttomoottoriautoilla.
Ajaa polttiksilla ja kiroaa joka päivä enemmän ja enemmän törkeän kalliita polttoaineveroja. Ennen noiden kalliden verojen maksaminen oli luonnollista eikä se vituttanut koska kaikki maksoivat niitä.
Nyt ajat ovat muuttuneet ja porukat alkavat ymmärtämään että se ainainen verottajan lypsylehmänä oleminen ei olekaan autoilijan ainoa vaihtoehto. Kun liikenteessä tulee vastaan aina vaan enemmän lataussähköllä liikkuvia autoja jotka eivät joudu maksamaan massiivisia polttoaineveroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajaa polttiksilla ja kiroaa joka päivä enemmän ja enemmän törkeän kalliita polttoaineveroja. Ennen noiden kalliden verojen maksaminen oli luonnollista eikä se vituttanut koska kaikki maksoivat niitä.
Nyt ajat ovat muuttuneet ja porukat alkavat ymmärtämään että se ainainen verottajan lypsylehmänä oleminen ei olekaan autoilijan ainoa vaihtoehto. Kun liikenteessä tulee vastaan aina vaan enemmän lataussähköllä liikkuvia autoja jotka eivät joudu maksamaan massiivisia polttoaineveroja.Ei polttoaine ole normaalille suomalaiselle erityisen kallista, muut kulut ovat paljon suurempia autossa. Kannattaa muistaa, että keskimääräinen ajomatka vuodessa on noin 14 tkm vuodessa ja monet ajavat alle 10 tkm vuodessa. Eikä bensa näytä tulevan kalliimmaksi, pikemminkin bensa halpenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajaa polttiksilla ja kiroaa joka päivä enemmän ja enemmän törkeän kalliita polttoaineveroja. Ennen noiden kalliden verojen maksaminen oli luonnollista eikä se vituttanut koska kaikki maksoivat niitä.
Nyt ajat ovat muuttuneet ja porukat alkavat ymmärtämään että se ainainen verottajan lypsylehmänä oleminen ei olekaan autoilijan ainoa vaihtoehto. Kun liikenteessä tulee vastaan aina vaan enemmän lataussähköllä liikkuvia autoja jotka eivät joudu maksamaan massiivisia polttoaineveroja.älä vain kuvittele edes nukkuessasi että valtio jättää patteriautoista verottamatta, ei onneksi kukaan niin tonttu ole !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
älä vain kuvittele edes nukkuessasi että valtio jättää patteriautoista verottamatta, ei onneksi kukaan niin tonttu ole !
Säästöt ovat kertyneet minulle jo kahdeksan vuotta. Verottakoon jatkossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineiden myynti ei ole vähäistä kymmenen vuoden päästä, koska valtaosa ajaa silloinkin polttomoottoriautoilla.
Kymmenen vuoden päästä bensaa myydään apteekissa ja kaikkein kovimmat bensalenkkarit hakevat sitä sieltä ja nuuhkivat menneitä aikoja muistelessa🤣🤣🤣. Näin se maailma muuttuu. Sähköautot ovat tulevaisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan lopu, tuo on naurettavan typerä vale. Missään ei ole sanottu, että polttoaineiden myynti olisi loppumassa noin pian. Polttoaineiden myynti ei lopu moneen kymmeneen vuoteen.
Bensan hinta laskee, kun raakaöljyn kysyntä laskee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajaa polttiksilla ja kiroaa joka päivä enemmän ja enemmän törkeän kalliita polttoaineveroja. Ennen noiden kalliden verojen maksaminen oli luonnollista eikä se vituttanut koska kaikki maksoivat niitä.
Nyt ajat ovat muuttuneet ja porukat alkavat ymmärtämään että se ainainen verottajan lypsylehmänä oleminen ei olekaan autoilijan ainoa vaihtoehto. Kun liikenteessä tulee vastaan aina vaan enemmän lataussähköllä liikkuvia autoja jotka eivät joudu maksamaan massiivisia polttoaineveroja.Parina viime vuonna on korotettu vain sähköautojen vuosiveroja . Sama toistuu ensi vuoden alussa . Tulevaisuuden veromuutoksista ei vielä tiedä , mutta sähköautojen veronkorotuksille on paljon kannatusta kansan keskuudessa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensan hinta laskee, kun raakaöljyn kysyntä laskee.
Raakaöljyn hinnalla ei ole juuri mitään tekemistä bensan pumppuhinnan kanssa. Suurin osa hinnasta on veroja ja siihen verrattavia maksuja. Öljyn hinnalla on vaikutusta vain noin neljännekseen bensan hinnasta. Ilman öljyäkin bensan hinta on toista euroa litralta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raakaöljyn hinnalla ei ole juuri mitään tekemistä bensan pumppuhinnan kanssa. Suurin osa hinnasta on veroja ja siihen verrattavia maksuja. Öljyn hinnalla on vaikutusta vain noin neljännekseen bensan hinnasta. Ilman öljyäkin bensan hinta on toista euroa litralta.
On sillä jonkin verran merkitystä. Marinin hallituksen aikanakin bensan hinta oli alimmillaan 1,3 euroa koronan alussa ja noin 2,6 euroa Ukrainan hyökkäyksen alun aikaan. Eli vaikka raakaöljyn hinta ei ainoa tekijä bensan hinnassa niin sen vaikutus voi pahimmillaan ollaan useita kymmeniä prosentteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei polttoaine ole normaalille suomalaiselle erityisen kallista, muut kulut ovat paljon suurempia autossa. Kannattaa muistaa, että keskimääräinen ajomatka vuodessa on noin 14 tkm vuodessa ja monet ajavat alle 10 tkm vuodessa. Eikä bensa näytä tulevan kalliimmaksi, pikemminkin bensa halpenee.
Mistä siis kumpuaa polttistomppelin valtaisa " rangeahdistus" . On tietysti hienoa, mutta turhaa murehtia empaattisesti naapurin sähköauton kustannuksia ja kantamaa. Mikäli ajetaan 35 kilometriä päivässä, niin sellaisen 7 kwh voisi ladata vaikka juoksumaton tunnin käytöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä siis kumpuaa polttistomppelin valtaisa " rangeahdistus" . On tietysti hienoa, mutta turhaa murehtia empaattisesti naapurin sähköauton kustannuksia ja kantamaa. Mikäli ajetaan 35 kilometriä päivässä, niin sellaisen 7 kwh voisi ladata vaikka juoksumaton tunnin käytöllä.
Autoa tarvitaan sekä arkiajossa että satunnaisilla pitkillä matkoilla. Ei autolla ajeta vain lyhyitä matkoja ja useimmilla on vain yksi auto jolla kuljetaan sekä lyhyet että pitkät matkat. Ja vaikka ajaisi vain 14 tkm vuodessa niin tuohonkin sisältyy usein monta pitkää matkaa vuodessa. Itse asiassa osalla auto on vain pitkiä matkoja varten kuten mökille matkaamista varten ja auto on paikallaan arkena. Kaupungissa ei ole harvinaista, että autolla ei ajeta metriäkään moneen viikkoon.
"niin sellaisen 7 kwh voisi ladata vaikka juoksumaton tunnin käytöllä."
Normaali tunnin juoksu lataisi alle 0,7 kWh akkua. Hyvä jos tunnin juoksulla saa edes kännykän akkua täyteen.
- Anonyymi
mitä sitten jos kulkee sähköllä, tai puukaasulla, mitä sitten ?
eikö se ole sama millä rattaat pyörii jos on pakko mennä ja jopa tulla häh !?
ja älkää nyt van alkako puhua jostain mailmanpelastumisesta hoh voi yksinkertaisuutta kun poliittiikka ohjaa kaikkea, kahtokaa nyt hullua amerikkaa!- Anonyymi
Se on kuitenkin hyvä, että kaikki autot tulee pian kulkemaan sähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kuitenkin hyvä, että kaikki autot tulee pian kulkemaan sähköllä.
Tätä ei välttämättä tapahdu ikinä. On nimittäin vaihtoehtoja sähköautoille, myös käytännössä päästöttömiä vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä ei välttämättä tapahdu ikinä. On nimittäin vaihtoehtoja sähköautoille, myös käytännössä päästöttömiä vaihtoehtoja.
Pian pakoputkiautoja ei enää kannata valmistaa kun sarjatuotanto on niin pientä euikä vähäinen polttoaineiden myynti enää kannata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pian pakoputkiautoja ei enää kannata valmistaa kun sarjatuotanto on niin pientä euikä vähäinen polttoaineiden myynti enää kannata.
Ai kuten 30 vuoden päästä? Polttoaineita myydään vielä kymmenien vuosien ajan.
- Anonyymi
Katso ja tuijota kuvaa.
- Anonyymi
Rekisteröinnit kasvavat, mutta totuus ei pala tulessakaan !
Sähköauton akusto, se on se pommi ??
Tuon vaihto edellyttää 15000-40000€ raapimista kokoon ??
Aikamoista !!- Anonyymi
Onhan näitä jotka pelkäävät uutta tekniikkaa yli kaiken. He odottavat kunnes kaikki muut ovat siirtyneet sähköautoon vain todetakseen 15 - 20 vuoden päästä että akkujen aiheuttamaa maailmanloppua ei koskaan tullut.
Sitten voi melkein turvallisin mielin hankkia sen ensimmäisen sähköauton. Siltikin se akku siellä jalkojen alla edelleen jännittää ja sen hajoamisesta näkee ajoittain painajaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan näitä jotka pelkäävät uutta tekniikkaa yli kaiken. He odottavat kunnes kaikki muut ovat siirtyneet sähköautoon vain todetakseen 15 - 20 vuoden päästä että akkujen aiheuttamaa maailmanloppua ei koskaan tullut.
Sitten voi melkein turvallisin mielin hankkia sen ensimmäisen sähköauton. Siltikin se akku siellä jalkojen alla edelleen jännittää ja sen hajoamisesta näkee ajoittain painajaisia.Ja nuo odottajat hyötyvät taloudellisesti kaikkein eniten. Varsinkin uuden tekniikan heti käyttöön ottavat vetävät vain rahojaan vessasta alas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nuo odottajat hyötyvät taloudellisesti kaikkein eniten. Varsinkin uuden tekniikan heti käyttöön ottavat vetävät vain rahojaan vessasta alas.
Sähköautoista on kertynyt sen verran kokemusta ja dataa että tekniikka näyttää hyvältä. Kyse on myös asenteesta. Jos on kiinnostunut uudesta teknologiasta ja rahasta ei ole puutetta miksi ei kokeilisi ensimmäisten joukossa. Siinä pääsee kokemaan miltä autoilun tulevaisuus tuntuu ennen muita. Harvempi niistä jotka ovat kokeilleet sähköautoa haluavat vaihtaa takaisin menneen maailman teknologiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoista on kertynyt sen verran kokemusta ja dataa että tekniikka näyttää hyvältä. Kyse on myös asenteesta. Jos on kiinnostunut uudesta teknologiasta ja rahasta ei ole puutetta miksi ei kokeilisi ensimmäisten joukossa. Siinä pääsee kokemaan miltä autoilun tulevaisuus tuntuu ennen muita. Harvempi niistä jotka ovat kokeilleet sähköautoa haluavat vaihtaa takaisin menneen maailman teknologiaan.
Sähköauto on hieno peli !
Mutta, mutta se akusto on taloudellisesti liian iso riski keskiluokkaiselle !!
Auto 40000€
Akusto lattiassa lisäksi toiset 40000€ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nuo odottajat hyötyvät taloudellisesti kaikkein eniten. Varsinkin uuden tekniikan heti käyttöön ottavat vetävät vain rahojaan vessasta alas.
Ensimmäiset edelläkävijät maksavat uudesta tekniikasta eniten. Vanhaan tarrautuvat jäärät seuraavaksi eniten, ja sopivasti siinä välissä siirtyvät vähiten. Nyt alkaa olla jo sopiva aika vaihtaa sähköautoon, parin vuoden päästä viimeistään.
Vaikka olen jo eläkkeellä, vaihdoin jo sähköautoon, tai ehkä juuri sen vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäiset edelläkävijät maksavat uudesta tekniikasta eniten. Vanhaan tarrautuvat jäärät seuraavaksi eniten, ja sopivasti siinä välissä siirtyvät vähiten. Nyt alkaa olla jo sopiva aika vaihtaa sähköautoon, parin vuoden päästä viimeistään.
Vaikka olen jo eläkkeellä, vaihdoin jo sähköautoon, tai ehkä juuri sen vuoksi.Ei, sopiva aika on korkeintaan 2030-luvun puolella. Useimmat suomalaiset eivät yli 10 tonnia autostaan maksa ja tuon hintaiset käytetyt sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja. Itse asiassa kaikki alle 20 tonnin käytetyt sähköautot ovat paskoja romuja.
- Anonyymi
latauspaikoilla kuseskelevien hönöjen seuraaminen saa aikaan sääliä
nämä oikeasti kuvittelevat pelastavansa maailman
ei sähkö oikeasti mitään halpaa ole, verovaroilla ydinvoimalat on maksettu
JA HELVETIN KALLIISTI.
Voimalakin voi vaurioitua ja silloin jää suristin ruutuun- Anonyymi
Mietipä mitä polttoaineiden jakelulle voi tapahtua.
- Anonyymi
Öljy on kohta 🐷 halpaa ja sitä jaetaan ilmaiseksi.🥱
- Anonyymi
Ai noinko se sinusta menee? Käy juuri päinvastoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai noinko se sinusta menee? Käy juuri päinvastoin.
Ainakin viime aikoina öljy on halventunut reilusti.
- Anonyymi
Kuva näyttää nopean muutoksen.
- Anonyymi
Siinä se totuus on ja tulevaisuus.
- Anonyymi
Loppupeleiisä sähköautojen osuus ei tule ihan äkkiä nousemaan edes lähelle 30%:iin liikenteessä olevista autoista. Monta kysymysmerkkiä. Mikä on käytettyinä tuotujen ladattavien autojen jäljellä oleva käyttöikä, miten latsusmahdollisuudet kasvavat, sähköautojen vuotuisten verojen kehitys, yösähkön hintakehitys, annetaanko Kiinan vallata markkinat, tullisota jne. Tärkeimpänä tekijänä Suomen talouden pysyminen pohjalla ja noustaanko sieltä. Nuorten työllisyyden kehitys? Jotakin mullistavaa täytyisi tapahtua ja nopeasti. Muuten hukka perii.
- Anonyymi
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !- Anonyymi
Perehdyhän paremmin noihin akkuasioihin.
- Anonyymi
Miksi?
Eihän uusia auton moottoreita ja vaihteistojakaan saa juuri alle 10ke/ osa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perehdyhän paremmin noihin akkuasioihin.
Olen perehtynyt ! Tiedän että.....
Sähköauton akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enemmän !?
Onnea, varsinkin heille jotka ovat ostaneet sähköauton osamaksulla !?
Jos akusto rapautuu, eikä takuu tai vakuutus korvaa, niin ????? Tähän tiedätte ??
Mennään rukoilemaan rahoituslaitokseen että saataisiin toiset 40 tonnia ??
Tämä kaikki sen vuoksi koska akusto on kehittymätön ja erittäin kallis yksikkö !?
- Anonyymi
Linkistä aukeava tieto kertoo mitä lähivuosina tapahtuu.
- Anonyymi
Pystyisi kulkemaan sähköllä... mutta laskutavasta johtuen ei kulje
- Anonyymi
Vaikka Tojottimen BZ4X autoja ei ole myyty kovin paljoa niin silti käytetyn akun saa 8500e hintaan. Uusi on jossain alle 20ke tuntumassa.
https://evshop.eu/en/battery-pack/1720-toyota-bz4x-71kwh-battery-pack-used.html
Vastaavat hinnat näillä perheautojen akuilla muillakin merkeillä.
https://evshop.eu/en/41-battery-pack
Aina voi osta tuollaisen pari vuotiaan akun millä ajaa vielä sen 10-20 vuotta.
Siis jos se akku hajoaa 10 vuoden takuun jälkeen kokonaan tai jos on tullut ajettua yli 400tmk pikalatauksella niin että akku olisi kovasti paljon kulunut.- Anonyymi
Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de
- Anonyymi
Muutos on tapahtunut todella nopeasti. Tiedät tuosta mikä on tilanne kahden vuoden päästä.
- Anonyymi
Ostetaan niitä Uudellamaalla työsuhdeautoiksi ja jos ostajilla on mahdollisuus pörssisähkölataukseen. Muualla Suomessa prosentit vähäisiä.
- Anonyymi
miten suomi sähköistyä voi kun kaikilla on velkaa silmät korvat täynnä...velka rahallako..? ensin työt ja sitten huvi
- Anonyymi
Suomessa ei kannattaisi hehkutella myyntilukuja ja prosentteja, kun samankokoisen väestön Norjassa ylitetään tänä vuonna 1000000 täyssähköauton rekisteröintiraja.
- Anonyymi
Tyhmä tuhlaa rahojaan autoon. Turha kehuskella ostavansa autoja käteisellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä tuhlaa rahojaan autoon. Turha kehuskella ostavansa autoja käteisellä.
Jos ostaa auton velaksi niin maksaa pitkällä tähtäimellä enemmän autostaan kuin jos ostaa autonsa käteisellä. Jotkut idiootit vain tuijottaa kuukausimaksua vaikka ainoa tärkeä tieto on ostohinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei kannattaisi hehkutella myyntilukuja ja prosentteja, kun samankokoisen väestön Norjassa ylitetään tänä vuonna 1000000 täyssähköauton rekisteröintiraja.
Tammi-huhtikuussa rekisteröitiin Suomessa vaivaiset 8000 uutta sähköautoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tammi-huhtikuussa rekisteröitiin Suomessa vaivaiset 8000 uutta sähköautoa.
Päästöt ja samalla moottoripolttoainede kysyntä ei laske tasaista 10%10% linjaa vaan reilusti jyrkemmin viime vuosien aikana noin 4% ev ja noin 3% pehv yhteensä 7% autokannasta on vaikuttanut noin 12% loppu 4 on pienentynyt kulutus ja ajosuorite. Suurin vaikutus tulee 25%-30% kohdalla jolloin nedtepolttoaineiden osuus putoaa alle puoleen. Sen jälkeen tilanne tasoittuu, koska sähköauto korvaa pienempiä ja vanhempia. Tämä perustuu nykyiselle arviolle noin puolela autokannalla ajetaan lähes 90% ajosuoritteesa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tammi-huhtikuussa rekisteröitiin Suomessa vaivaiset 8000 uutta sähköautoa.
Siksi suomi onkin yksi nopeimmin sähköautoistunut maa.
- Anonyymi
Pian kaikki uudet autot ovat sähköautoia.
- Anonyymi
Kyllä sinun tuskasi ja ahdistuksesi on hirveä:
"Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä." - Anonyymi
Tämän ketjun aloituksesta avautuvat tiedot ovat todella upeita.
- Anonyymi
Siitä näkyy kaikki. Mennyt ja tuleva.
- Anonyymi
AP ei ole tainnut huomata, että Q1/25 Suomessa rekisteröitiin vain 5637 uutta täyssähtöä mutta Ruotsissa 20918 ja Norjassa peräti 28623 täyssähköä. Prosenteilla ei käydä kauppaa. (lähde Acea.be)
- Anonyymi
Pitääkö sadan asukkaan paikkakunnalla rekisteröidä sähköautoja yhtä paljon kuin tuhannen asukkaan paikkakunnalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö sadan asukkaan paikkakunnalla rekisteröidä sähköautoja yhtä paljon kuin tuhannen asukkaan paikkakunnalla.
Suomessa ja Norjassa on lähes saman verran asukkaita. Itse asiassa Norjassa on vähemmän asukkaita kuin Suomessa, mutta ero on hyvin pieni.
Ruotsissa on toki lähes tuplaten asukkaita verrattuna Suomeen, mutta suhteutettuna asukaslukuunkin Ruotsissa myydään huomattavasti enemmän täyssähköautoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö sadan asukkaan paikkakunnalla rekisteröidä sähköautoja yhtä paljon kuin tuhannen asukkaan paikkakunnalla.
Norjassa on saman verran porukkaa kuin Suomessa, jos et sitä tiennyt. Eikä Ruotsissakaan ole kuin 9 milj.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjassa on saman verran porukkaa kuin Suomessa, jos et sitä tiennyt. Eikä Ruotsissakaan ole kuin 9 milj.
Pieni korjaus vaan... Ruotsissa on nykyään 10,5 miljoonaa asukasta.
- Anonyymi
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !- Anonyymi
Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1deEi mitään hyötyä suomalaisille autonomistajille, kun suojaamaton kori kestää täällä nippanappa sen 8 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään hyötyä suomalaisille autonomistajille, kun suojaamaton kori kestää täällä nippanappa sen 8 vuotta.
Sitten kori vain kannattaa suojata. Ja valtaosa suomalaisista ajelee yli 8 vuotta vanhoilla autoilla, kun liikenteessä olevien autojen keski-ikä on 13,6 vuotta. Yli 15 vuotta vanhoja autojakin on liikenteessä todella paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten kori vain kannattaa suojata. Ja valtaosa suomalaisista ajelee yli 8 vuotta vanhoilla autoilla, kun liikenteessä olevien autojen keski-ikä on 13,6 vuotta. Yli 15 vuotta vanhoja autojakin on liikenteessä todella paljon.
Mistä löydät niitä suojattuja käytettyjä sähköautoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1deSähköauton pulma on akusto joka on liian suuri, painava ja johon on sitoutunut pääomaa 15000-40000€, siis pelkästään akustoon !?
Mikäli käytettyyn sähköautoon tulee vika joka edellyttää akuston vaihtoa, eikä takuuta enään ole, eikä vakuutus korvaa, niin sähköauto romutetaan !?
Tällainen pakkoratkaisu on vahingollinen sekä yksilön, eli auton omistajan sekä kansantalouden kannalta katsoen !?
On surullista, että viranomaiset eivät tästä asiasta kansalaisia informoi !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton pulma on akusto joka on liian suuri, painava ja johon on sitoutunut pääomaa 15000-40000€, siis pelkästään akustoon !?
Mikäli käytettyyn sähköautoon tulee vika joka edellyttää akuston vaihtoa, eikä takuuta enään ole, eikä vakuutus korvaa, niin sähköauto romutetaan !?
Tällainen pakkoratkaisu on vahingollinen sekä yksilön, eli auton omistajan sekä kansantalouden kannalta katsoen !?
On surullista, että viranomaiset eivät tästä asiasta kansalaisia informoi !?Minua niin itkettää kun iltapäivälehtikin kertoi ettei akutkaan maksa juuri mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua niin itkettää kun iltapäivälehtikin kertoi ettei akutkaan maksa juuri mitään.
Tuo iltapäivälehti pitkälti valehteli. Eikä nuokaan luvut todellakaan halpoja ollut. Vain laskukyvytön idiootti voi pitää 2600 euron hintaa yhdestä akkumoduulista halpana (siis tuo 2600 euroa ei ollut koko akku vaan yksi osa akusta). Etenkin kun tuon yhteydessä todennäköisesti muita kustannuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo iltapäivälehti pitkälti valehteli. Eikä nuokaan luvut todellakaan halpoja ollut. Vain laskukyvytön idiootti voi pitää 2600 euron hintaa yhdestä akkumoduulista halpana (siis tuo 2600 euroa ei ollut koko akku vaan yksi osa akusta). Etenkin kun tuon yhteydessä todennäköisesti muita kustannuksia.
Työt päälle plus tarvikkeet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työt päälle plus tarvikkeet.
Sähköauton akustossa on noin 10-20kpl moduleita !
- Anonyymi
Kyllä on aiheuttanut otsikko kovaa tuskaa ja hätää:
"Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä."- Anonyymi
Tuo kertoo paljon.
- Anonyymi
Tämä ketju aiheuttaa vihaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ketju aiheuttaa vihaa.
Enempi tämä saa pelon pintaan. Samalla tavalla pelättiin ja vinguttiin moniventtiilikoneita ja jopa polttoaineen ruiskutusta, varsinkin elektronisesti ohjattua ruiskutusta.
Niin sanotuilla oikeilla automiehillä on aina ollut muutoksen pelko isoimpana vaikuttimena.
Kaikki uusi pelottaa näitä jääriä. Kannattaa katsoa animaatio "Groodit". Se avaa hiukan näiden sähköautoja pelkäävien mielenmaisemaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enempi tämä saa pelon pintaan. Samalla tavalla pelättiin ja vinguttiin moniventtiilikoneita ja jopa polttoaineen ruiskutusta, varsinkin elektronisesti ohjattua ruiskutusta.
Niin sanotuilla oikeilla automiehillä on aina ollut muutoksen pelko isoimpana vaikuttimena.
Kaikki uusi pelottaa näitä jääriä. Kannattaa katsoa animaatio "Groodit". Se avaa hiukan näiden sähköautoja pelkäävien mielenmaisemaa.Varsinkin kallis katalysaattori oli oaha peikko. Oli aivan selvää, että ne joudutaan vaihtamaan viimeistään sadan tonnin jälkeen jokaiseen autoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enempi tämä saa pelon pintaan. Samalla tavalla pelättiin ja vinguttiin moniventtiilikoneita ja jopa polttoaineen ruiskutusta, varsinkin elektronisesti ohjattua ruiskutusta.
Niin sanotuilla oikeilla automiehillä on aina ollut muutoksen pelko isoimpana vaikuttimena.
Kaikki uusi pelottaa näitä jääriä. Kannattaa katsoa animaatio "Groodit". Se avaa hiukan näiden sähköautoja pelkäävien mielenmaisemaa.Sähköautoihin siirrytään, jos siihen on tarvetta ja siitä on hyötyä ja sen saa oikeaan hintaan eli itse valitsemaan budjettiin. Tällä hetkellä useimmille ei ole yhtäkään hyvää syytä siirtyä sähköautoon. En ikinä ota uutta tekniikkaa käyttöön vain koska se on "uutta", tuo olisi idioottimainen syy ostaa yhtään mitään. En koskaan ole ostanut ja tuskin tulen koskaan ostamaankaan älykelloa, koska minusta se on turha kertakäyttölelu. En ikinä ole ostanut tablettia (tarkoitan tietokonetta, en pilleriä) ja kovin trendihän siinä menikin ohi, kun ihmiset huomasivat tablettien olevan perseestä. Samoin kaikki kodinkoneet joissa on "älytoimintoja" ovat surkeita paskoja romuja. Mikään kodinkone ei tarvitse älyä.
Ainakaan itselle yhtäkään sopivaa sähköautoa ei ole markkinoilla, joten jään odottelemaan. Eikä kyse ole pelkäämisestä, vaikka aivottomat sähköautofanaatikot näin kuvittelevat. En pelkää uutta tekniikkaa, yleensä vain uuteen tekniikkaan ei tarvitse siirtyä heti ja joskus ei koskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin kallis katalysaattori oli oaha peikko. Oli aivan selvää, että ne joudutaan vaihtamaan viimeistään sadan tonnin jälkeen jokaiseen autoon.
Katalysaattori ei maksa 40000€ !
- Anonyymi
Ei pitäisi kertoa kovasta suosiosta. Ihmiset ostavat niitä vain koko ajan enemmän ja enemmän.
- Anonyymi
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !- Anonyymi
Sellaisia ei tarvita koko sähköauton eliniän aikana.
Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1de - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaisia ei tarvita koko sähköauton eliniän aikana.
Lähes 600 000 kilometriä ajetun sähköauton akku oli erinomaisessa kunnossa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/428997e7-9dbf-4536-9b63-3fc73550e1deTuollaisen sähköauton markkina-arvo on 'nolla' !?
Koska, ei niin mielenvikaista ostajaa olekaan joka tuon ostaisi !?
Akuston vaihto edessä hintaan 15000-40000€ !?
Onnea ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen sähköauton markkina-arvo on 'nolla' !?
Koska, ei niin mielenvikaista ostajaa olekaan joka tuon ostaisi !?
Akuston vaihto edessä hintaan 15000-40000€ !?
Onnea !Missä ovat tilastot jotka osoittavat tuon väitteen todeksi? Pelkät hokemat akun hajoamisesta ovat täysin hyödyttömiä.
Akut ovat osoittautumassa hyvin kestäviksi. Eräs leasing yritys on kerännyt tästä tietoa https://www.motoringresearch.com/car-news/evidence-shows-ev-batteries-are-lasting-longer-than-expected/
The leasing company found that the average battery state of health after 43,500 miles is 93 percent. Beyond 124,000 miles, it averages close to 90 percent.
Yli 124000 mailin eli lähes 200000 kilometrin jälkeen akun kapasiteetti oli lähellä 90%. Suomalaisten keskimääräisillä ajoilla tähän menee 14 vuotta.
Vastaavaa tilastotietoa jotka puhuvat akun kestävyyden puolesta on muitakin. Kannattaa etsiä, tutustua ja yllättyä iloisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen sähköauton markkina-arvo on 'nolla' !?
Koska, ei niin mielenvikaista ostajaa olekaan joka tuon ostaisi !?
Akuston vaihto edessä hintaan 15000-40000€ !?
Onnea !Sinä et mahda sähköautojen suosiolle yhtään mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä ovat tilastot jotka osoittavat tuon väitteen todeksi? Pelkät hokemat akun hajoamisesta ovat täysin hyödyttömiä.
Akut ovat osoittautumassa hyvin kestäviksi. Eräs leasing yritys on kerännyt tästä tietoa https://www.motoringresearch.com/car-news/evidence-shows-ev-batteries-are-lasting-longer-than-expected/
The leasing company found that the average battery state of health after 43,500 miles is 93 percent. Beyond 124,000 miles, it averages close to 90 percent.
Yli 124000 mailin eli lähes 200000 kilometrin jälkeen akun kapasiteetti oli lähellä 90%. Suomalaisten keskimääräisillä ajoilla tähän menee 14 vuotta.
Vastaavaa tilastotietoa jotka puhuvat akun kestävyyden puolesta on muitakin. Kannattaa etsiä, tutustua ja yllättyä iloisesti.En usko yritysten tuottamiin "tilastoihin". Nämä leasing-yritykset ovat valehtelijoita ja huijareita ja näitä tilastoja on helppo manipuloida.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et mahda sähköautojen suosiolle yhtään mitään.
Faktat puhuvat puolestaan !
- Anonyymi
Kylläpä polttopelleä taas keljuttaa!
- Anonyymi
Amerikassa on vain 2 miljoonaa sähköautoa.
Aivan
todella vähän- Anonyymi
2 miljoonaa sähköautoa on tosiaan todella vähän USA:ssa, kun siellä on liikenteessä varmaan yli 200 miljoonaa autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2 miljoonaa sähköautoa on tosiaan todella vähän USA:ssa, kun siellä on liikenteessä varmaan yli 200 miljoonaa autoa.
.....mutta ne ovat ilmestyneet sinne muutamassa vuodessa. Huomaa se.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
.....mutta ne ovat ilmestyneet sinne muutamassa vuodessa. Huomaa se.
Ai, "muutamassa vuodessa". Tesla on eniten myyty sähköauto jenkeissä ja Model S:ää (ensimmäinen Teslan massatuotantoauto) myyty jo 12 vuotta. Jos 12 vuodessa päästään noin minimaaliseen määrään niin koko autokannan muuttamiseen menisi satoja vuosia. Varsinkin kun sähköautojen myyntiluvut ovat jenkeissä edelleen surkeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2 miljoonaa sähköautoa on tosiaan todella vähän USA:ssa, kun siellä on liikenteessä varmaan yli 200 miljoonaa autoa.
Mikähän olisi tilanne Suomessa, jos bensan hinta olisi alle 0,90€ litralta, eikä ajoneuvo-ja läyttöcoimaveroja olisi.
- Anonyymi
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski ! - Anonyymi
joka toinen on perseuakinen
- Anonyymi
"Neljä vuotta vanhoista sähköautoista katsastuksessa hylättiin 16 prosenttia. Tämä on selvästi enemmän kuin nelivuotiailla bensiinikäyttöisillä autoilla, joilla hylkäysprosentti oli 5,1" (Traficom katsastustilasto 2024, julkaistu 27.5.2025)
PS. Tesla Model 3 vm 2024, hylkäys 49,19 %.- Anonyymi
Korjaus, Tesla Model 3 vm 2020, hylkäys 49,19 %.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus, Tesla Model 3 vm 2020, hylkäys 49,19 %.
Amerikkalainen resuauto Tesla huonontaa nuo sähköautojen katsastustilastot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amerikkalainen resuauto Tesla huonontaa nuo sähköautojen katsastustilastot.
Näyttää kovin vaivalloiselta liikenteessä.
- Anonyymi
Kuva kertoo. Raju muutos lyhyessä ajassa.
- Anonyymi
Tuskallisen raju.
- Anonyymi
Katso kuvaa, niin ei tarvitse kuvitella.
- Anonyymi
Tämän ketjun tiedot koskevat minuun.
- Anonyymi
Kuva todellakin näyttää nopean muutoksen. Sähköistyminen etenee todella kovaa.
- Anonyymi
Viimeisimmän tiedon mukaan Suomi on ohittanut liikenteen sähköistymisessä Ruotsinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeisimmän tiedon mukaan Suomi on ohittanut liikenteen sähköistymisessä Ruotsinkin.
Ei ole, Suomen liikenteen sähköistyminen on paljon hitaampaa kuin Ruotsin. Aivottomat idiootit vain katselevat prosenttia uusien autojen myynnistä, kun samaan aikaan Suomen uusien autojen myynnit on lähes kuollut. Ruotsissa myydään määrällisesti lähes 4 kertaa enemmän täyssähköautoja kuin Suomessa vaikka Ruotsin asukasluku on vain noin 2 kertaa suurempi.
- Anonyymi
Uskomattoman nopea tuo muutos sähköautoihin.
- Anonyymi
Ei sitä uskokaan, kun se on hidasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä uskokaan, kun se on hidasta.
Katsopas sitä kuvaa uudestaan.
- Anonyymi
Todella nopea muutos. ja muutoksen vauhti vain kertaantuu.
- Anonyymi
Käytettynä maahantuoduista kaksi kolmesta kulkee sähköllä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Käytettynä maahantuoduista kaksi kolmesta kulkee sähköllä.
Pian kaikki uudet autot kulkevat sähköllä.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921786- 851262
- 1101123
- 72975
- 105909
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 36742
- 47741
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47691- 33673