Historia toistaa itseään!

Anonyymi-ap

Propagandasotaa kävi myös 1939 Venäjän edeltäjä Neuvostoliitto ennen talvisotaa ja sen aikana,

Propagandasodan väline olivat Moskovan radion suomenkieliset lähetykset, joita yleensä luki Moskovan Tiltu eli vuonna 1931 itärajan yli livahtanut kiihkeä suomalainen kommunisti Aino Lyydia Kallio.

Kun neuvotteluita käytiin Molotov-Ribbentropin sopimuksesta ( jota Suomessa ei vielä silloin edes tiedetty, että etupiiriksi Saksa oli luvannu Neuvostoliitolle),Moskovan radiossa 26.11. luettu sanomalehti Pravdan artikkeli oli otsikoitu ”Variksenpelätin pääministerinä”. Kyseessä oli Suomen pääministeri A. K. Cajander, joka artikkelin mukaan ”tekee kuperkeikkoja kuin hovinarri ja selittää asiat päinvastoin kuin ne ovat todellisuudessa”.

Artikkelissa ihmeteltiin, miksi Latvia, Viro ja Liettua ovat tehneet Neuvostoliiton kanssa molemminpuoliset avunantosopimukset, mutta Suomen hallitus ei. Cajander ”surkuttelee, voihkii ja repii vaatteensa, sirottelee sirkuksen sahajauhoa kuin tuhkaa, ei oman päänsä, vaan Viron Latvian ja Liettuan ministereiden pään päälle”.

Sodan alettua joulun aikaan Moskovan radion tahti kiihtyi: ”Suomessa vallitsee Mannerheimin roskajoukon kauhea terrori. Asukkaiden kohtalo riippuu kokonaan Mannerheimin mielivallasta. Asukkaat viedään pois väkisin. Tuhansia ihmisiä on taivasalla. Tiet ovat täynnä ruumiita. Yöksi he asettuvat lumimajoihin.”

Helmikuun alkupuolella Moskovan radio uutisoi valkosuomalaisesta terrorista: ”Työläisten ajojahti jatkuu. Koko maassa vallitsee mielivalta. Koteja poltetaan ja ryöstetään. Upseeripaholaiset kiihottavat sotilaitaan. Vankien teloitukset ovat jokapäiväinen ilmiö. Valkosuomalaisten armeija on hajoamassa. Hätä ja kurjuus on kehittymässä huippuunsa.”

Suomessa noille jutuille lähinnä naureskeltiin, kun olivat niin tolkuttomia!

Väinö Linna irvisteli myöhemmin samalle asialle Tuntemattomassa sotilaassaan. Vihollisten puolelta tuli tuon tuostakin kovaäänispropagandaa, johon sotamies Vanhala heitti omia vastauksiaan:
”Suomen pojat. Tulkaa hakemaan leipää.” – Tu sinä hakeen leipäs päälle voita. ”Suomen työläissotilaat. Te saatte vuodattaa vertanne sillä aikaa kun saksalaiset raiskaavat vaimojanne ja sisarianne.” – Niin ja nuorempien äidetkin saa suureen tarpeeseensa. ”Suomen pojat. Tappakaa lapualaiset upseerinne ja tulkaa tänne.” – Lapualaiset on aikoja sitten tapettu. Nyt on laihialaiset menossa.

https://seura.fi/ilmiot/historia/propagandasota-tuttua-myos-1939/

19

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Propagandasotaa kävi myös Suomi. Jopa omaa kansaansa vastaan.

• Esim. Jatkosodan aikana valistusupseerit💙🖤 ropakannassaan kehuivat paleltuneita perunoita 🥔🥔🥶erikoisen terveellisiksi. 😹👍Oli nääs ruokapula sotaakäyvässä Suomessa. ☠️⚰️🪦😿🇫🇮
        Kansalliskirjailijamme Kalle Päätalo on mm. näistä vaiheista tuotannossaan kertonut.📖🇫🇮

• Anonyymi
        Moaukko kirjoitti:

Esim. Jatkosodan aikana valistusupseerit💙🖤 ropakannassaan kehuivat paleltuneita perunoita 🥔🥔🥶erikoisen terveellisiksi. 😹👍Oli nääs ruokapula sotaakäyvässä Suomessa. ☠️⚰️🪦😿🇫🇮
        Kansalliskirjailijamme Kalle Päätalo on mm. näistä vaiheista tuotannossaan kertonut.📖🇫🇮

Mun äiti, 1935 syntynyt , joutui kouluun 1942. Tarjolla oli paleltuneita perunoita, äiti oksensi ja seuraavalla kerralla karkasi ruokajonosta. Talvisodassa haavoittunut veteraani, joka oli opettajana, juoksi kiinni ja hakkasi karttakepillä sormille ja sanoi, ettei kotonasi ole kummempaa ruokaa, tämä on syötävä! Tais olla totta, kotona oli invalidi, liikuntarajoitteinen reumaatikko äiti ja neljästä lapsesta yksi oli lähetetty Ruotsiin. Mies rintamalla, kolme lasta ruokittavana. Ihan oman äitin kertomaa. Oli kyllä ruokakupongit.

• Anonyymi

Rukoilisin, jos Jumala olis meidän puolella.

Kun Kirill on sanonut, että Putin on Jumalan lahja maailmaalle ja Trump toteuttaa Herran tahtoa, koska pelastui salamurhasta. Hänen tukemisekseen otetaan vastaa 1000$ tai suurempia lahjoituksia.
      Sitten on katoliset, joitten jotenkin inhimillinen paavikin kuoli!

• Anonyymi

Tottahan se on, totuus on ensimmäinen uhri kaikissa sodissa.
      Oman maan johto ei voi sanoa ilman että herättää paniikkia kaikkia tappiotaan, niitä vähätellään ja voittoja liioitellaan.

• Väinö Linna oli cool. RIP. 🕊️🇫🇮
      Tuntemattoman sotilaan olen monta kertaa lukenut, ml. Sotaromaani.📖🇫🇮👍

Edvin Laineen leffa Tuntematon sotilas on mulle Se Ainoa Oikea ”Tuntematon”-leffa! 🎞️📽️🇫🇮👍
      (En muistakaan elokuvaversioista pahaa sanaa sano.👍)

• Anonyymi

Mun mielestä Koskelan opeilla Suomessa pomotkin pärjäis paljon paremmin.
        -syö rautaa ja paskantaa kettinkiä- kun esiintyi natsimielisille upseereille!

• Anonyymi

Milloinkahan te savolaiset viimein opitte hymiöiden ym. käytön.

• Anonyymi kirjoitti:

Milloinkahan te savolaiset viimein opitte hymiöiden ym. käytön.

😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹❤️👍

• Anonyymi
        Moaukko kirjoitti:

😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹😹❤️👍

Toivottavasti olet sentään sisäsiisti.

• Anonyymi

Meillä sitä proppagandaa toitotti pazcaciccare, linnakundi,, rytin saksalainen gerda lehmä vaimontekele.
      Hänellähän oli oikein radip-ohjelmakin, jossa tämä toitotti suu vaahdossa nazi-oppejaan.
      "marsalkkakin" oli saksalainen, muka "upseeri", mannerheim.

• Anonyymi

Onneksi meille se natsiaate ei oikein uponnut, eikä bolsevikkien säälittävä propagandakaan!

Meillähän suomenjuutalaisillakin olis oma synagoogansa lähellä natien esikuntaa jatkosodassa!
        Siellä oli juutalasipataljoonaksi kutsuttu joukko, Suomessa ei juutalaisia paljon ollut kansalaisina, jotain 1500 ja sotilaina alle kolmesataa. Monet lääkärit lääkintäjoukoissa.
        Ja natsit myönsi muutamille Rautaristinkin, toki kieltäytyivät!

Ennen sotia IKLllä oli 8 eduskuntapaikkaa , SDPllä 85 ja Maalaisliitolla 56!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi meille se natsiaate ei oikein uponnut, eikä bolsevikkien säälittävä propagandakaan!

Meillähän suomenjuutalaisillakin olis oma synagoogansa lähellä natien esikuntaa jatkosodassa!
        Siellä oli juutalasipataljoonaksi kutsuttu joukko, Suomessa ei juutalaisia paljon ollut kansalaisina, jotain 1500 ja sotilaina alle kolmesataa. Monet lääkärit lääkintäjoukoissa.
        Ja natsit myönsi muutamille Rautaristinkin, toki kieltäytyivät!

Ennen sotia IKLllä oli 8 eduskuntapaikkaa , SDPllä 85 ja Maalaisliitolla 56!

Suomalaiset oli paskaraossa. Stalin oli hyökännyt, maata oli menetetty, 12% evakkoja tuli asutettavaksi. Ja meitä oli vain 3,5 mljoonaa!

Ei meillä halua ollut vihollisen kanssa sotan lähteä ja natsit olivat se ainoa geopoliittinen vaihtoehto. Toki Hitlerin propagandalla saatiiin osaa kansaa innostettuakin. Ei toki noita mun työläispappoja. Ne katsoi maailmaa ihan sammakkoperspektiivistä. Kirvesmies, panssarintorjuntamies, jolla ei olllut koskaan ollut pyssyä, ei ollut koskaan nähnyt panssarivaunua. mutta molotovin koktailit tuli tutuiksi. Sanoi, että eihän mulla isänmaata, mutta akka ja kakarat. Mun mummo, mun isä ja sen veli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaiset oli paskaraossa. Stalin oli hyökännyt, maata oli menetetty, 12% evakkoja tuli asutettavaksi. Ja meitä oli vain 3,5 mljoonaa!

Ei meillä halua ollut vihollisen kanssa sotan lähteä ja natsit olivat se ainoa geopoliittinen vaihtoehto. Toki Hitlerin propagandalla saatiiin osaa kansaa innostettuakin. Ei toki noita mun työläispappoja. Ne katsoi maailmaa ihan sammakkoperspektiivistä. Kirvesmies, panssarintorjuntamies, jolla ei olllut koskaan ollut pyssyä, ei ollut koskaan nähnyt panssarivaunua. mutta molotovin koktailit tuli tutuiksi. Sanoi, että eihän mulla isänmaata, mutta akka ja kakarat. Mun mummo, mun isä ja sen veli.

YYA aika oli Suomen historian parasta ja turvallisinta aikaa.

• Anonyymi

Juutalaisille oli ehdolla neljä natsien Rautaristiä. Kolmen taustat tarkistettiin ja merkki evättiin,
      Yksi oli lääkäri Leo Skurnik, jolle se myönnettiin.Skurnik meni puhumaan kenraali Hjalmar Siilasvuolle kunniamerkistään todeten, että "kyllä kai sinä hyvä veli kenraali ymmärrät, että en minä voi juutalaisena ottaa tuollaista kunniamerkkiä vastaan". Samalla hän sanoi kenraalille, että tämä voisi kertoa saksalaisille upseeritovereilleen, että "tällaisilla kunniamerkeillä minä pyyhin persettäni".
      Saksalaisen sodanjohdon kuultua Siilasvuolta Skurnikin "terveiset", se vaati, että Skurnik luovutettaisiin heille "asianmukaisia rangaistustoimenpiteitä varten". Siilasvuo kuitenkin kieltäytyi ja kertoi Skurnikille sanoneensa saksalaisille, että "en kai minä teille parasta lääkäriäni luovuta."

• Anonyymi

Ja kun välirauha tuli 1944 oli suuri tapaus juutalaisille rintamamiehille ja kaikille Suomen juutalaisille kaatuneiden muistoksi Helsingin synagogassa vietetty juhla itsenäisyyspäivänä. Tilaisuutta kunnioitti läsnäolollaan myös Suomen silloinen presidentti marsalkka Mannerheim.

https://leenalumi.blogspot.com/2009/08/mannerheim-synagogassa.html

• Anonyymi

Me voidaan aika monet allekirjoittaa se, Arwidssonin muistetaan erityisesti nimiinsä pannusta lauseesta "Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia".

Ilmeisesti Arwidsson ei kuitenkaan itse kirjoittanut näitä sanoja, vaan lause perustuu J. V. Snellmanin hänen kuolemansa jälkeen esittämään kärjistykseen hänen poliittisesta ajattelustaan.

Sama koski myös saksalaisia, erityisesti natseja. Oli meillä joitain, mutta maa eli työläisten ja maalaisten työllä, kehittyi ja kukoisti!

• Anonyymi

Suomalaiset eivät ole natseja eivätlä rasisteja.
      Me metsäsuomalaiset emme vain ole tottuneet muihin kulttuureihin!
      Kyllä se siitä!
      Maailma muuttuu.
      Eikä sitä kukaan ohjaa, ei ole 'väestönvaihtoa', mutt on maahanmuuttoa, tulevaisuudessakin.
      Kun Suomen hautausmaat täyttyy eikä uusia ole. Jonkun on tehtävä!

• Anonyymi

Ei me Venäjän hulluutta voida estää.
      Varutuminen ja vapaaehtoinen maanpuolustus?

Onko teillä kotivaraa miten paljon?
      Pystyisittekä majoittamaan evakkoja?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16973
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4694
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1954
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1429
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1155
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1079
    Aihe