https://www.hs.fi/talous/art-2000011207740.html?utm_medium=alsoreadthese&utm_campaign=hs_tf&utm_source=www.is.fi
Mercedes sanoo että heillä on ratkaisu tähän. No tuo CLA on joku pikkuauto toki eikä sovi perheelliselle.
Tuokaa iso maasturi tai farmari jossa todellinen range 800km kelillä kuin kelillä ja "tankkaus" kestää 2-3min kuten bensa autossa.
Sähköauton range aiheuttaa pelkoa, todellisuus parhaillaan 300-400km nyt kesällä
39
199
Vastaukset
- Anonyymi
Talvella 150-200km todellisuus
- AnonyymiUUSI
Ei sähköautolla pidemmälle pääse. Siksi vaihdoin dieseliin.
- AnonyymiUUSI
Mökille on vähän åäälle 300 km, ja siihen minulla riittää range id4:llä. Voi ajaa aivan motarinopeuksilla, ja perillä on vielä marginaalia. Se riittää, saahan auton ladattua mökilläkin.
- AnonyymiUUSI
Suunnilleen sama (320 km) mökkimatka meilläkin ja sama auto 77 kWh akulla. Plussakeleillä riittää kivasti, mutta pakkasilla pitää matkan varrella ladata kerran.
Talvikeleille sähköautoissa olisi vielä paljon kehitettävää. Kulutus kun nousee jo -20 pakkasilla 50%. Jos yli -30 keleistä puhutaan, niin nousee varmaan vielä enemmän. Eipä ole kokemusta...
Liekö missään koskaan testailutu sähköautojen toimintakykyä ja kulutuksia -30-40 pakkasilla? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suunnilleen sama (320 km) mökkimatka meilläkin ja sama auto 77 kWh akulla. Plussakeleillä riittää kivasti, mutta pakkasilla pitää matkan varrella ladata kerran.
Talvikeleille sähköautoissa olisi vielä paljon kehitettävää. Kulutus kun nousee jo -20 pakkasilla 50%. Jos yli -30 keleistä puhutaan, niin nousee varmaan vielä enemmän. Eipä ole kokemusta...
Liekö missään koskaan testailutu sähköautojen toimintakykyä ja kulutuksia -30-40 pakkasilla?Jos se vertailu tehtäisiin, niin luulen että sähkis pärjää noilla åakkasilla paremmin, kuin polttis.
80-luvulta kylmiltä talvilta muistan, kuinka auto piti saada vähintään kerran viikossa hetkeksi lämpimään, jotta syylariin kertyvä hyhmä suli pois. Se tukki jäähdytyksen, ja lämmöt alkoivat nousta, vaikka muuten auto oli kuin pakastin.
- AnonyymiUUSI
Hyvin näyttäisi halpis sähköauto MG 4 toimivan myös pakasella.
https://www.youtube.com/watch?v=g2olIizIGqY&t=48s - AnonyymiUUSI
Vieläkö näitä range hölmöjä löytyy inttämään valheita.
Suurimalla osaa sähköautoista pääsee kesäkeleillä sen mitä valmistaja ilmoittaa ja löytyy jokunen jolla pääsee jopa yli sen.
Talvella range putoaa pahimmillaan 30-40%, mutta paremmilla reilusti vähemmän ja eihän niitä kovia pakkasia etelä- ja keskisuomessa ole kuin 2-3 päivää vuodessa 95% ajaa päivittäin alle 100km.- AnonyymiUUSI
Totta puhuen range putoaa jo -20 talvikelissä 50%. En tiedä pääseekö jollain autolla kesäkelissä valmistajan ilmoittamaa toimintamatkaa, mutta ainakaan omalla ID 4:lla ei pääse.
Täällä Keski-Suomen korkeuksilla jopa viikkojen kovat pakkasjaksot ovat täysin yleisiä. Toisekseen autolla täytyy pystyä liikkumaan muuallakin kuin etelä- ja keskisuomessa.
2024 ID4 GTX keskikulutus n. 1/2 v ja 5000 km matkalla on näytön mukaan 22,8 kWh/100 km. Alle 20 kWh/100 maantiekulutukseen olen päässyt vasta plussakeleillä (esim. eilen +3 lämmintä, 120 km matka 80 km/h tiellä=19,9 kWh/100 km)
Pikkukaupunki ja kaupunkiajoa niin vähän etten edes tiedä kaupunkikulutusta. Joka tapauksessa se on huomattavasti isompi kuin maantiekulutus. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Totta puhuen range putoaa jo -20 talvikelissä 50%. En tiedä pääseekö jollain autolla kesäkelissä valmistajan ilmoittamaa toimintamatkaa, mutta ainakaan omalla ID 4:lla ei pääse.
Täällä Keski-Suomen korkeuksilla jopa viikkojen kovat pakkasjaksot ovat täysin yleisiä. Toisekseen autolla täytyy pystyä liikkumaan muuallakin kuin etelä- ja keskisuomessa.
2024 ID4 GTX keskikulutus n. 1/2 v ja 5000 km matkalla on näytön mukaan 22,8 kWh/100 km. Alle 20 kWh/100 maantiekulutukseen olen päässyt vasta plussakeleillä (esim. eilen 3 lämmintä, 120 km matka 80 km/h tiellä=19,9 kWh/100 km)
Pikkukaupunki ja kaupunkiajoa niin vähän etten edes tiedä kaupunkikulutusta. Joka tapauksessa se on huomattavasti isompi kuin maantiekulutus.Onko volkkari todellakin noin huono?
Teslallani olen ajanut nyt kolme talvea ja kaksi kesää.
Kilometrejä on kertynyt hiukan yli 60tkm ja siltä ajalta keskikulutus on 16,1 kWh/100km.
Talvella kovimmilla pakkasilla (-20-32 astetta) kulutus on ollut enimmillään n.19 kWh/100km.
Teslan tekninen etumatka on suurempi kuin kuvittelinkaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko volkkari todellakin noin huono?
Teslallani olen ajanut nyt kolme talvea ja kaksi kesää.
Kilometrejä on kertynyt hiukan yli 60tkm ja siltä ajalta keskikulutus on 16,1 kWh/100km.
Talvella kovimmilla pakkasilla (-20-32 astetta) kulutus on ollut enimmillään n.19 kWh/100km.
Teslan tekninen etumatka on suurempi kuin kuvittelinkaan.Kyllähän Tesla on energiatehokkuudessa omaa luokkaansa, mutta valitettavasti autossa sitten muuten on sellaisia ominaisuuksia/omituisuuksia että ainakin itsellä puolen tunnin koeajo riitti siihen ettei Teslaa tarvinnut enää vaihtoehtona harkita.
- AnonyymiUUSI
sähkis ollu 5 vuotta , 200km / pvä.
Puolet halvempi kustannus, kuin polttiksella.
On jo haukkunu ittensä takaisin. - AnonyymiUUSI
Voi käydä kahvilla ja tai syömässä kun auto pitää ladata.
https://www.youtube.com/watch?v=3In8ShxbOfg
Kyllä se yli 200km rangea -30 kelissä on ihan riittävä.
Jos haluaa enemmän rangea niin lyö vaa rahaa pöytään niin sitä saa kyllä.
Voin auttaa tässä asiassa kun näitä kiinnustuneita ilmeisesti on.
Toki ei ilmaiseksi mitään saa.- AnonyymiUUSI
"Kyllä se yli 200km rangea -30 kelissä on ihan riittävä.
Jos haluaa enemmän rangea niin lyö vaa rahaa pöytään niin sitä saa kyllä."
Tuo on riittävä, jos auton saa käytettynä alle tonnilla. 5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Kyllä se yli 200km rangea -30 kelissä on ihan riittävä.
Jos haluaa enemmän rangea niin lyö vaa rahaa pöytään niin sitä saa kyllä."
Tuo on riittävä, jos auton saa käytettynä alle tonnilla. 5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia."5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia."
En keksi yhtään tosielämän tilannetta missä tuollaista ominaisuutta tarvitsisin, mutta toki mulla on ajokorttikin ollut vasta vajaa 30 vuotta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"5 tonnia maksavassa sähköautossa pitääkin olla 500 km range -30 kelissä ja latausaika alle 5 minuuttia."
En keksi yhtään tosielämän tilannetta missä tuollaista ominaisuutta tarvitsisin, mutta toki mulla on ajokorttikin ollut vasta vajaa 30 vuotta.Minulla on ollut ajokortti kauemmin kuin 30 vuotta ja tuo ominaisuus on ollut tarpeen monta kertaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on ollut ajokortti kauemmin kuin 30 vuotta ja tuo ominaisuus on ollut tarpeen monta kertaa.
Voinet sitten kertoa vaikka esimerkkinä tuollaisen tilanteen?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voinet sitten kertoa vaikka esimerkkinä tuollaisen tilanteen?
Ylipäätään pitkät matkat. Ja jos on kaksi aikuista joilla on molemmilla ajokortti niin voi vuorotella ratissa ja matkata pitkän matkan kerralla ja vain pissata välillä tien varrella. Ja sitten syödä ja juoda matkan aikana eikä edes sen takia tarvitse pysähtyä. Usein perille vain haluaa mahdollisimman nopeasti eikä taukoja haluta pitää.
Ja yksin ajaessakin taukoni on usein alle 5 minuuttia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään pitkät matkat. Ja jos on kaksi aikuista joilla on molemmilla ajokortti niin voi vuorotella ratissa ja matkata pitkän matkan kerralla ja vain pissata välillä tien varrella. Ja sitten syödä ja juoda matkan aikana eikä edes sen takia tarvitse pysähtyä. Usein perille vain haluaa mahdollisimman nopeasti eikä taukoja haluta pitää.
Ja yksin ajaessakin taukoni on usein alle 5 minuuttia.Tottahan tämä. Monena vuotena ollaan mekin tehty Lapin + - 1000 km meno- ja paluumatkat yhdessä päivässä. Vaihdetaan vaan välillä kuskia, niin eipä tuo ole mikään ihmeellinen suoritus. Säästyy rahaakin, kun ei tarvitse majoittua matkan varrella.
Sama minulla yksin ajaessa. 5 min jaloittelu riittää ja kahvit pahvimukiin, joka tyhjenee ajaessa. Kuten myös minä haluan perille mahdollisimman nopeasti. Useat pienetkintauot - pitkistä ja turhista tauoista puhumattakaani tappavat tehokkaasti keskinopeuden. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tottahan tämä. Monena vuotena ollaan mekin tehty Lapin - 1000 km meno- ja paluumatkat yhdessä päivässä. Vaihdetaan vaan välillä kuskia, niin eipä tuo ole mikään ihmeellinen suoritus. Säästyy rahaakin, kun ei tarvitse majoittua matkan varrella.
Sama minulla yksin ajaessa. 5 min jaloittelu riittää ja kahvit pahvimukiin, joka tyhjenee ajaessa. Kuten myös minä haluan perille mahdollisimman nopeasti. Useat pienetkintauot - pitkistä ja turhista tauoista puhumattakaani tappavat tehokkaasti keskinopeuden.Samantyyppisiä matkoja, mutta kyllä itsellä on ollut tapana pitää muutama lyhyehkö (luokkaa 15 min) tauko, ja sitten yleensä yksi pidempi lounas/ruokatauko. Ei tuolla rytmillä ole sähköautolla tarvinnut yhtään pidentää pysähdyksiä tai pitää ylimääräisiä taukoja.
- AnonyymiUUSI
Pitäähän köyhällä olla jokin juttu millä lievittää kateuttaan ja tuskaansa ja se on range. Vanha Toyotan romu kun kulkee kerralla 600km ja sitä saa tankattua nopeasti kalliisti bensalla, voi sitä juhlaa.
- AnonyymiUUSI
Niin, eikä ole lattiassa kiinni rahaa 40 tonnia !!
- AnonyymiUUSI
Varmin keino tulla köyhäksi on se, että käyttää muutaman kymppitonnin peltiromuun eli autoon.
- AnonyymiUUSI
Todelliset toimintamatkat on testattu.
Pisimmälle edennyt kolmikko
Miten autot sitten suoriutuivat? Mercedes-Benz EQS:n ”paalupaikka” testiin lähdettäessä ei ollut tuulesta temmattu, sillä stuttgartilainen luksusauto sijoittui rinta rinnan kaksimoottorisen Tesla Model 3:n kanssa.
Tesla kulki lopulta pisimmälle: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrissä, kun kolmanneksi kauimmaksi kulkenut BMW iX xDrive50 jaksoi sekin 503 kilometrin kohdalle.
https://moottori.fi/testi/maailman-suurin-sahkoautotesti-selvitti-todelliset-toimintamatkat-pakkaskelissa/- AnonyymiUUSI
Ai, tuo "talvitesti" joka on suoritettu käytännössä nollakelillä. Nyt toukokuussakin on ollut kovempia pakkasia kuin tuossa "talvitestissä".
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai, tuo "talvitesti" joka on suoritettu käytännössä nollakelillä. Nyt toukokuussakin on ollut kovempia pakkasia kuin tuossa "talvitestissä".
Jep. Testi ei todellakaan mikään kovien pakkasten testi. Minulle se ei kerro mitään, mitä en jo tietäisi.
- AnonyymiUUSI
Talvitestissä kaikilla osallistuneilla pääsi noin 300km.
Jos se ei riitä eikä latausmahdollisuutta matkalla ole niin dieseleitä tai bensoja saa edelleen kaupasta eli mitään ongelmaa ei ole. Kukaanhan ei pakota ostamaan autoa mikä ei itselle sovi.
Sähköautojen oudot akusta riippumattomat viat kuten moottorien ongelma on ollut itselle syy melkein kaikilla merkeillä.
Pitää hiukan odotella että luotettavia ja huollettavia autoja tekeviltä merkeiltä tulee sopivia malleja.
Vagen ja Kokkolan autohuollon tuubikanavilta kun seurailee missä merkeissä on ongelmia ja välttää niitä niin sähköauto voi olla hyvä ja pitkäaikainen ratkaisu.- AnonyymiUUSI
Ai, tuossa "talvitestissä" joka vastaa normaalia huhtikuun säätä Suomessa? Ei tuo ollut mikään talvitesti.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai, tuossa "talvitestissä" joka vastaa normaalia huhtikuun säätä Suomessa? Ei tuo ollut mikään talvitesti.
En tiedä mihin talvitestiin viittaat, mutta jos kyse tammikuisesta FLTP-testistä niin kyllä sellainen nollan molemmin puolin pyörivä lämpötila edustaa suurimmalle osalle suomalaisista nimenomaan sitä normaalia talvikeliä, kun mietitään väestön maantieteellistä jakautumista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä mihin talvitestiin viittaat, mutta jos kyse tammikuisesta FLTP-testistä niin kyllä sellainen nollan molemmin puolin pyörivä lämpötila edustaa suurimmalle osalle suomalaisista nimenomaan sitä normaalia talvikeliä, kun mietitään väestön maantieteellistä jakautumista.
Tuo ei vastaa edes pk-seudun talvikeliä. Jopa pk-seudulla on suuren osan talvesta paljon kylmempää kuin tuossa "talvitestissä". Tuota testiä kylmempää on ollut silloin tällöin Helsingissäkin huhtikuussa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei vastaa edes pk-seudun talvikeliä. Jopa pk-seudulla on suuren osan talvesta paljon kylmempää kuin tuossa "talvitestissä". Tuota testiä kylmempää on ollut silloin tällöin Helsingissäkin huhtikuussa.
Vuotuista vaihtelua toki on, mutta pitkän ajan tilastona Helsingin talvikuukausien (joulu-helmi) keskiarvolämpötila on -2,6 astetta (Ilmatieteen laitoksen sivuilta katsottuna). eli hyvin tyypillisesti pyöritään nollan molemmin puolin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vuotuista vaihtelua toki on, mutta pitkän ajan tilastona Helsingin talvikuukausien (joulu-helmi) keskiarvolämpötila on -2,6 astetta (Ilmatieteen laitoksen sivuilta katsottuna). eli hyvin tyypillisesti pyöritään nollan molemmin puolin.
Keskilämpötilalla ei ole merkitystä, koska vaihtelu on suurta jopa päivän aikana ja varsinkin päivien välillä. Jopa saman päivän aikana lämpötilan vaihtelu on usein 10-20 astetta.
Ja keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää. Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella ja joskus on myös -20 astetta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Keskilämpötilalla ei ole merkitystä, koska vaihtelu on suurta jopa päivän aikana ja varsinkin päivien välillä. Jopa saman päivän aikana lämpötilan vaihtelu on usein 10-20 astetta.
Ja keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää. Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella ja joskus on myös -20 astetta.Ja yöllähän voi olla pakkasta jopa näin toukokuussa Helsingissä kuten on ollut tänäkin vuonna.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Keskilämpötilalla ei ole merkitystä, koska vaihtelu on suurta jopa päivän aikana ja varsinkin päivien välillä. Jopa saman päivän aikana lämpötilan vaihtelu on usein 10-20 astetta.
Ja keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää. Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella ja joskus on myös -20 astetta."keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää."
Ei tarkoita, koska kyse on keskiarvosta eikä mediaanilämpötilasta. Esimerkiksi tammikuun 2025 keskilämpötila oli +0,2 astetta, mutta vain kymmenenä yksittäisenä vuorokautena keskilämpötila oli alle tuon keskiarvon.
"Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella "
No ei todellakaan aliteta jatkuvasti, esim. 2025 tammi-helmikuussa oli 9 vuorokautta, jolloin vuorokauden alin lämpötila oli alle -10 astetta. Ja esimerkiksi tammikuussa puolet päivistä oli sellaisia jolloin vuorokauden alinkin lämpötila jäi plussan puolelle. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"keskilämpötila -2,6 astetta tarkoittaa, että puolet ajasta on tuota kylmempää."
Ei tarkoita, koska kyse on keskiarvosta eikä mediaanilämpötilasta. Esimerkiksi tammikuun 2025 keskilämpötila oli 0,2 astetta, mutta vain kymmenenä yksittäisenä vuorokautena keskilämpötila oli alle tuon keskiarvon.
"Helsingissä -10 astetta alitetaan jatkuvasti talvella "
No ei todellakaan aliteta jatkuvasti, esim. 2025 tammi-helmikuussa oli 9 vuorokautta, jolloin vuorokauden alin lämpötila oli alle -10 astetta. Ja esimerkiksi tammikuussa puolet päivistä oli sellaisia jolloin vuorokauden alinkin lämpötila jäi plussan puolelle."Ei tarkoita, koska kyse on keskiarvosta eikä mediaanilämpötilasta. Esimerkiksi tammikuun 2025 keskilämpötila oli +0,2 astetta, mutta vain kymmenenä yksittäisenä vuorokautena keskilämpötila oli alle tuon keskiarvon."
Käytännössä tuo on todellisuudessa noin puolet ajasta. Itse asiassa jopa silloin jos päivän keskiarvo on -2,6 astetta niin puolet päivästäkin lämpötilasta on alle -2,6 astetta. Itse asiassa yleensä jos päivän keskiarvo on -2,6 astetta niin aamulla on yleensä alle -5 astetta. Poutapäivinä aamulla voi olla alle -10 astetta vaikka päivän keskiarvo on -2,6 astetta. Pahimmillaan vuorokauden aikana lämpötila voi vaihdella 30 astetta. Siis yhden vuorokauden aikana.
"No ei todellakaan aliteta jatkuvasti, esim. 2025 tammi-helmikuussa oli 9 vuorokautta, jolloin vuorokauden alin lämpötila oli alle -10 astetta. Ja esimerkiksi tammikuussa puolet päivistä oli sellaisia jolloin vuorokauden alinkin lämpötila jäi plussan puolelle."
Ensinnäkin tämä talvi oli tuolloin normaalia lämpimämpi ja vuoden 2024 talvi oli paljon kylmempi. Lisäksi myös joulukuu ja maaliskuu ovat myös talvikuukausia ja niiden "unohtaminen" on pelkkää valehtelua. Ei ole mitenkään harvinaista, että joulukuussa on
alle -10 astetta, ei edes Helsingissä. Helsingissä voi olla alle -10 asteen lämpötiloja pelkästään joulukuussa.
Ja Helsingissä on lähes joka vuosi edelleen myös päiviä, jolloin on alle -20 astetta. Tämä ei ole edes harvinaista ja niitä tulee aina olemaan. Ilmastonmuutos ei tule poistamaan kylmiä päiviä meidän elämämme aikana. Itse asiassa en usko, että talvet tulee ikinä nykyistä lämpimämmiksi.
Ja edelleen, edes Helsingissä asuvat eivät aja pelkästään Helsingissä. Lähes kaikki Helsingissä auton omistavat käyvät vuoden aikana muutaman Tampereen pohjoispuolella saakka. Sellainen joka ostaa Helsingissä auton vain ajaakseen autolla pk-seudulla on aivoton idiootti ja tuollaiset tapaukset voidaan pyyhkiä pois tilastoista.
Edelleenkin "talvitesti" joka tehdään nollakeleillä on pelkkää arvotonta sontaa. Tuo vastaa lähinnä toukokuun yötä lämpötilassa. Otan tosissani talvitestin vain, jos sen aikana on alle -20 astetta.
Ja muuten, vuonna 2024 Helsingin tammikuun keskilämpö oli -6,8 astetta eli 7 astetta kylmempi kuin tänä vuonna. On helppoa valita juuri harvinaisen lämmin talvi ja "unohtaa" kylmät talvet. Järkevintä olisi tehdä valinta pahimman mahdollisen skenaarion perusteella, ei parhaimman perusteella. Auton pitää toimia vaikka Helsingin tammikuun keskilämpötila olisi -10 astetta ja olisi useita päiviä alle -20 astetta. Ja, kyllä, tämä on edelleen täysin mahdollista.
- AnonyymiUUSI
Toyota veti nelivetomallin pois testistä viimehetkellä kun surkea tulos paljastui.
Suurin toimintamatkan ero WLTP-ajosyklin viralliseen lukuun verrattuna oli noin 36 prosenttia. Siihen ”ylti” etuvetoinen Toyota bZ4X, jolle kertyi 323 kilometriä 503 kilometrin sijasta. Toyota veti viime hetkillä ennen testiajoa nelivetomallinsa pois.
Toyota on kova lupaamaan paljon mutta toiminta on sitten vähän vajaata lupauksiin verrattuna.
https://www.is.fi/autot/art-2000009367415.html
Ehkä kannattaa odottaa että saavat jotain edes lähes lupauksien mukaisesti toimivaa markkinoille ehkä 20v kuluttua? - AnonyymiUUSI
"Ylipäätään pitkät matkat. Ja jos on kaksi aikuista joilla on molemmilla ajokortti niin voi vuorotella ratissa ja matkata pitkän matkan kerralla ja vain pissata välillä tien varrella. Ja sitten syödä ja juoda matkan aikana eikä edes sen takia tarvitse pysähtyä. Usein perille vain haluaa mahdollisimman nopeasti eikä taukoja haluta pitää."
Ja tämä on se elämä jotta haluat? Ziisus.- AnonyymiUUSI
On vain nautittavampaa käyttää aikansa perillä kuin joissain saatanan huoltoasemilla tai vastaavissa. Autossa syöminen on myös mukavampaa kuin huoltoasemalla syöminen.
- AnonyymiUUSI
Ja sinulle on elämää viettää 500-600 km tien päällä ja huoltoasemien pihoilla kellon ympäri?
- AnonyymiUUSI
Aivan sama mitä joku WLTP lupaa autolle. Vaikka todellisuus olisi 90 % vähemmän mutta jos se riittää itselle niin silloin se riittää.
Ei se 800 km yhdellä tankkauksella/latauksella ole mikään fysikaalinen luonnonvakio johon on päästävä aina.
Itse ajelen bensalla, mutta pärjäisin ainakin 99 % ajoistani 200 km toimintamatkalla paremmin kuin hyvin. Ja 100 km toimintamatkallakin varmasti 90 %.
Eiköhän jokainen ymmärrä hankkia sellaisen auton jolla omat tarpeet tulee täytettyä?
Flyygeliä päivittäin Hangon ja Utsjoen väliä pysähtymättä hinaaville on omansa, meille parinkymmenen kilometrin työmatkoja ja kauppareissuja ajaville taas omansa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517323Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425142HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3012833- 1552189
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki332013- 241734
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401678Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4091606mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111497Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E141379