Selkeä osoitus siitä miten automarkkinat ovat kehittyneet viime vuosina ja mihin ne ovat menossa.

Anonyymi-ap

Polttismallien käyrä osoittaa alaspäin. Sähköautojen ylöspäin.

Toyotalla on hienosti kolme automallia Trafin top-10 listalla. Huolestuttavaa kuitenkin on että ne kaikki ovat jyrkästi laskevalla käyrällä niinkuin polttikset ovat jo hetken olleet.

Muutos viimevuotiseen:
Yaris Cross -4%
Yaris -12%
Corolla -57%

Sen sijaan top-10 listan sähköautot ovat aivan toisenlaisella uralla eli ylöspäin.
ID.4 +15%
ID.7 +255%
Enyaq +59%
ja lisäksi listalla on Elroq jonka toimitukset ovat vasta juuri alkaneet. Melkoinen hitti näyttää olevan kyseessä kun paikka topkympissä irtosi jo kättelyssä.

Kyllä nyt Toyotan maahantuojan johdossa pitäisi soida suuri herätyskello. Tuollainen syöksylasku vie turmion tielle ja mikään pelkästään bensalla liikkuva ei ole vastaus yhtään mihinkään jos haluaa menestyä.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3484e135-383d-41ce-9be9-cea692cbb2bc

53

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä taas yksitilasto joka kertoo totuuden sähköautojen koko ajan kasvavasta suosiosta. Tämä on tietoa. Kaikki muu on pelkkää uskoa, kuvitelmaa, luuloa ja toivoa.

      • Anonyymi

        Näin on: "Mikään pelkästään bensalla liikkuva ei ole vastaus yhtään mihinkään jos haluaa menestyä."


      • Anonyymi

        Sähköauton hinta esim 50000€ ja maksetaan osamaksulla !
        Sitten akusto kylmenee eikä takuu korvaa, joten mennään pankkiin hattu kourassa rukoilemaan lainaa toiset 50000€ !?

        2x50000€ ?

        Vaikuttaako viisaalta ??


    • Anonyymi

      Jokaisen on seurattava aikaansa.

      • Anonyymi

        Käteisellä autonsa maksavalle mikään ei ole pakko seurata yhtän mitään. Ostan käytetyn Toyotan käteisellä niinkuin olen aina ostanut. Ja bensaa siihen käteisellä.

        Repikää siitä ituhipit.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Käteisellä autonsa maksavalle mikään ei ole pakko seurata yhtän mitään. Ostan käytetyn Toyotan käteisellä niinkuin olen aina ostanut. Ja bensaa siihen käteisellä.

        Repikää siitä ituhipit.

        Minä ostin ID.4:n käteisellä, ja ajot maksan hieman kohonneella sähkölaskulla.

        Revitään siitä, kun käsketään.


    • Anonyymi

      Sähköautojen suosiolle evät valehtelijat mahda mitään.

      • Anonyymi

        Minua niin itkettää.


      • Anonyymi

        Juu ei tarvi valehdella,
        mutta kerro miten vaikka 70 km päivässä työhönsä ajeleva 50 000€ tienaava velaton ostaa sähköauton , koko luokkaa neliveto passatti,
        ei osta kun kukaan ei luotota sellaista summaa!


    • Anonyymi

      Katsohan luotettava tieto tilastosta.

    • Anonyymi

      No onhan tuo nyt selkeää, kun kaupoissa ole muuta tarjolla, neliveto dieseliä saa hakemalla etsiä,,,,kun tarjotaan sähkö autoa jota en halua,
      kun riittää työpaikan vekotin oiniq kytkeskellä tolppiin tai junnata laturilla---

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei ihmiset halua enää ostaa diesel-romuja, onhan niitä tarjolla vaikka miten.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihmiset halua enää ostaa diesel-romuja, onhan niitä tarjolla vaikka miten.

        Pikkupojat hakevat dieseleitä ilmaiseksi autoliikkeistä,


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkupojat hakevat dieseleitä ilmaiseksi autoliikkeistä,

        Jos kerran dieselit ovat niin halpoja niin sittenhän sellainen kannattaa hakea. Arvokaan ei voi laskea, jos auton ilmaiseksi saa. Lisäksi vanhoja dieseleitä on helppo korjata vaikka kotona.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kerran dieselit ovat niin halpoja niin sittenhän sellainen kannattaa hakea. Arvokaan ei voi laskea, jos auton ilmaiseksi saa. Lisäksi vanhoja dieseleitä on helppo korjata vaikka kotona.

        EGR, Urea, suuttimet......
        Osat maksaa maltaita vaikka itse pystyisi vaihtamaankin.
        Kaverin Transittiin vaihdettiin kaksi anturia. Pelkät anturit maksivat melkein kaksi tonnia.

        Huoletonta on diesel-kuskin elämä jos vaan rahaa riittää kalliisiin korjaukssi ja dieselveroon.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        EGR, Urea, suuttimet......
        Osat maksaa maltaita vaikka itse pystyisi vaihtamaankin.
        Kaverin Transittiin vaihdettiin kaksi anturia. Pelkät anturit maksivat melkein kaksi tonnia.

        Huoletonta on diesel-kuskin elämä jos vaan rahaa riittää kalliisiin korjaukssi ja dieselveroon.

        Ureaa tarvitaan vain ihan viimeisinä muutamana vuotena myydyissä dieselautoissa. Ja itse asiassa se ei ole pakollinen uusissakaan dieseleissä, jos saa päästöt riittävän alas ilman adBlueta. Valtaosassa dieselautoista ei adBlue-järjestelmää ole.

        "Huoletonta on diesel-kuskin elämä jos vaan rahaa riittää kalliisiin korjaukssi ja dieselveroon."

        Korjaukset ovat paljon halvempia kuin uusien sähköautojen korjaukset ja dieselvero ei ole erityisen korkea.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ureaa tarvitaan vain ihan viimeisinä muutamana vuotena myydyissä dieselautoissa. Ja itse asiassa se ei ole pakollinen uusissakaan dieseleissä, jos saa päästöt riittävän alas ilman adBlueta. Valtaosassa dieselautoista ei adBlue-järjestelmää ole.

        "Huoletonta on diesel-kuskin elämä jos vaan rahaa riittää kalliisiin korjaukssi ja dieselveroon."

        Korjaukset ovat paljon halvempia kuin uusien sähköautojen korjaukset ja dieselvero ei ole erityisen korkea.

        "Korjaukset ovat paljon halvempia kuin uusien sähköautojen korjaukset ja dieselvero ei ole erityisen korkea."

        Se ero on siinä että uusia sähköautoja ei tarvitse korjata. Dieseleiden korjaustarve on niiden ominaisuus ja ne korjaukset maksavat maltaita.
        Kyllä kuluttajat ovat nämä asiat ymmärtäneet ja siksi dieselien kauppa on käytännössä seis. Kun menee tarjoamaan käytettyä dieseliä vaihdossa niin kohtelias autokauppias sanoo että juuri nyt meidän vaihtoautovarasto on aivan täynnä. Suorasukaisempi autokauppias heittää dieseliä tyrkyttäneen niskaperse-otteella niin kauas kuin jaksaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Korjaukset ovat paljon halvempia kuin uusien sähköautojen korjaukset ja dieselvero ei ole erityisen korkea."

        Se ero on siinä että uusia sähköautoja ei tarvitse korjata. Dieseleiden korjaustarve on niiden ominaisuus ja ne korjaukset maksavat maltaita.
        Kyllä kuluttajat ovat nämä asiat ymmärtäneet ja siksi dieselien kauppa on käytännössä seis. Kun menee tarjoamaan käytettyä dieseliä vaihdossa niin kohtelias autokauppias sanoo että juuri nyt meidän vaihtoautovarasto on aivan täynnä. Suorasukaisempi autokauppias heittää dieseliä tyrkyttäneen niskaperse-otteella niin kauas kuin jaksaa.

        Kaikkia autoja tarvitsee korjata, myös uusia sähköautoja. Monet uusista sähköautoista on usein korjaamolla, koska ne ovat paskoja romuja. Toki monet näistä korjauksista menee takuun piikkiin, mutta ei silti ole mukavaa, jos auto on monta viikkoa vuodesta korjattavana.

        Lisäksi uusien sähköautojen hinta ja niiden arvonalenema on helposti yli 10 kertaa enemmän käytettyjen polttisten korjauskustannukset vuodessa. Joten vain laskukyvytön idiootti voi väittää säästävänsä euroakaan ostamalla uuden sähköauton.

        Ja tuo lopun naurettavan typerä juttu on satuilua. Liikkeille kelpaa edelleen dieselit.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkia autoja tarvitsee korjata, myös uusia sähköautoja. Monet uusista sähköautoista on usein korjaamolla, koska ne ovat paskoja romuja. Toki monet näistä korjauksista menee takuun piikkiin, mutta ei silti ole mukavaa, jos auto on monta viikkoa vuodesta korjattavana.

        Lisäksi uusien sähköautojen hinta ja niiden arvonalenema on helposti yli 10 kertaa enemmän käytettyjen polttisten korjauskustannukset vuodessa. Joten vain laskukyvytön idiootti voi väittää säästävänsä euroakaan ostamalla uuden sähköauton.

        Ja tuo lopun naurettavan typerä juttu on satuilua. Liikkeille kelpaa edelleen dieselit.

        "Lisäksi uusien sähköautojen hinta ja niiden arvonalenema on helposti yli 10 kertaa enemmän käytettyjen polttisten korjauskustannukset vuodessa."

        Oletko aivan dorka? Kaikkien uusien autojen arvo putoaa nopeasti parina ekana vuotena. Ei se liity mitenkään eritysesti sähköautoihin.
        Siksi Suomen ostetuin sähköauto ja polttiskin on käytetty auto. Sähköautoja tuodaan Euroopasta rekkalastettain joka päivä kun kysyntä on niin kova. Yhtään dieseliä ei ole varmaan tuotu enää vuosiin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi uusien sähköautojen hinta ja niiden arvonalenema on helposti yli 10 kertaa enemmän käytettyjen polttisten korjauskustannukset vuodessa."

        Oletko aivan dorka? Kaikkien uusien autojen arvo putoaa nopeasti parina ekana vuotena. Ei se liity mitenkään eritysesti sähköautoihin.
        Siksi Suomen ostetuin sähköauto ja polttiskin on käytetty auto. Sähköautoja tuodaan Euroopasta rekkalastettain joka päivä kun kysyntä on niin kova. Yhtään dieseliä ei ole varmaan tuotu enää vuosiin.

        Lähinnä nuo käytetyt sähköautot ovat ylihintaisia ja käyttökelvottomia romuja. Jopa 5 tonnin käytetyllä sähköautolla pitää pystyä kulkemaan minimissään 500 km 20 asteen pakkasella ja auton pitää pystyä lataamaan alle 5 minuutissa.

        "Sähköautoja tuodaan Euroopasta rekkalastettain joka päivä kun kysyntä on niin kova. "

        Autojen tuonti Euroopasta (tarkkaan ottaen yleensä Ruotsista) on lähinnä pikkuisen marginaaliporukan puuhastelua, ei sillä suurta merkitystä ole.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä nuo käytetyt sähköautot ovat ylihintaisia ja käyttökelvottomia romuja. Jopa 5 tonnin käytetyllä sähköautolla pitää pystyä kulkemaan minimissään 500 km 20 asteen pakkasella ja auton pitää pystyä lataamaan alle 5 minuutissa.

        "Sähköautoja tuodaan Euroopasta rekkalastettain joka päivä kun kysyntä on niin kova. "

        Autojen tuonti Euroopasta (tarkkaan ottaen yleensä Ruotsista) on lähinnä pikkuisen marginaaliporukan puuhastelua, ei sillä suurta merkitystä ole.

        Suomeen tuotiin viime vuonna 40.000 käytettyä autoa. Se on isoa bisnestä kun katsoo tuotujen autojen keskihintaa.

        Jos joku on pikkaista puuhastelua niin se on se kun joku kolmen tonnin corolla siirtyy yhden risaperseen pihasta toisen risaperseen pihaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen tuotiin viime vuonna 40.000 käytettyä autoa. Se on isoa bisnestä kun katsoo tuotujen autojen keskihintaa.

        Jos joku on pikkaista puuhastelua niin se on se kun joku kolmen tonnin corolla siirtyy yhden risaperseen pihasta toisen risaperseen pihaan.

        Jos verrataan Suomessa myytyjen käytettyjen määrään niin 40.000 autoa on siihen verrattuna pientä puuhastelua. Suomessa myydään vuodessa yli 600.000 käytettyä autoa. Vaikka noissa maahantuoduissa hieman suurempi keskihinta niin ylivoimainen volyymi käytettyjen autokaupasta on kotimaassa ostettuja käytettyjä autoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos verrataan Suomessa myytyjen käytettyjen määrään niin 40.000 autoa on siihen verrattuna pientä puuhastelua. Suomessa myydään vuodessa yli 600.000 käytettyä autoa. Vaikka noissa maahantuoduissa hieman suurempi keskihinta niin ylivoimainen volyymi käytettyjen autokaupasta on kotimaassa ostettuja käytettyjä autoja.

        " hieman suurempi keskihinta"

        Nyt pääsi huutonaurua.

        Katsotaanpa mitä Verohallinto sanoo asiasta

        Käytettynä maahantuotujen keskihinta on noin 32.000 kun risaperseiden keskenään vaihtamien autojen keski-ikä on yli 10 vuotta,
        "Suomessa tehdään vuosittain arviolta 580 000 käytetyn henkilöauton kauppaa, josta lähes puolet on erilaista kuluttajien välistä autokauppoja, joissa liikkuu varsinkin vanhempia yli 10-vuotiaita autoja."

        Jokainen meistä tietää että niistä kolmetonniakin on paljon rahaa.

        Edelleen naurattaa tuo lainattu teksti :-)

        https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/autojen_keskihintatilastoja


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        EGR, Urea, suuttimet......
        Osat maksaa maltaita vaikka itse pystyisi vaihtamaankin.
        Kaverin Transittiin vaihdettiin kaksi anturia. Pelkät anturit maksivat melkein kaksi tonnia.

        Huoletonta on diesel-kuskin elämä jos vaan rahaa riittää kalliisiin korjaukssi ja dieselveroon.

        On hyvä tietää, että nykyaikaisen dieselin pakokaasujen puhdistukseen liittyvän adblue järjestelmän suurimmat vian aiheuttajat ovat !

        1. Käytetään väärää lisäainetta !
        2. Käytetään epäpuhdasta lisäainetta !

        Lisäksi on hyvä tietää, että järjestelmän toiminta ja rakenne on opiskeltava ennenkuin sitä ryhtyy korjailemaan ! Se poikkeaa perinteisestä autotekniikasta !
        Mukaan luettuna oikea merkkikohtainen diagnoositesterin vianetsintäohjelma !


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        " hieman suurempi keskihinta"

        Nyt pääsi huutonaurua.

        Katsotaanpa mitä Verohallinto sanoo asiasta

        Käytettynä maahantuotujen keskihinta on noin 32.000 kun risaperseiden keskenään vaihtamien autojen keski-ikä on yli 10 vuotta,
        "Suomessa tehdään vuosittain arviolta 580 000 käytetyn henkilöauton kauppaa, josta lähes puolet on erilaista kuluttajien välistä autokauppoja, joissa liikkuu varsinkin vanhempia yli 10-vuotiaita autoja."

        Jokainen meistä tietää että niistä kolmetonniakin on paljon rahaa.

        Edelleen naurattaa tuo lainattu teksti :-)

        https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/autojen_keskihintatilastoja

        Ja silti autokauppiaat tekevät pääosan tuloksestaan kotimaassa ostetuista autoista, ei maahantuomistaan autoista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        " hieman suurempi keskihinta"

        Nyt pääsi huutonaurua.

        Katsotaanpa mitä Verohallinto sanoo asiasta

        Käytettynä maahantuotujen keskihinta on noin 32.000 kun risaperseiden keskenään vaihtamien autojen keski-ikä on yli 10 vuotta,
        "Suomessa tehdään vuosittain arviolta 580 000 käytetyn henkilöauton kauppaa, josta lähes puolet on erilaista kuluttajien välistä autokauppoja, joissa liikkuu varsinkin vanhempia yli 10-vuotiaita autoja."

        Jokainen meistä tietää että niistä kolmetonniakin on paljon rahaa.

        Edelleen naurattaa tuo lainattu teksti :-)

        https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/autojen_keskihintatilastoja

        Eli muutamien harvojen rikkaiden idioottien puuhastelua. Keskituloiset ja sitä köyhemmät eivät maahantuotuja osta. Ja miksi pitäisi laittaa yli 30 tonnia ylihintaiseen käytettyyn sähköautoon, joka on lähinnä ylihintainen kikkelinjatke?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli muutamien harvojen rikkaiden idioottien puuhastelua. Keskituloiset ja sitä köyhemmät eivät maahantuotuja osta. Ja miksi pitäisi laittaa yli 30 tonnia ylihintaiseen käytettyyn sähköautoon, joka on lähinnä ylihintainen kikkelinjatke?

        Risaperseiden kannattaisi olla kiitollisia siitä että löytyy niitä jotka ostavat nyt uusia ja näitä +30.000 käytettynä tuotuja.

        Sieltä löytyy se teidän ensimmäinen sähköauto 2-6 vuoden päästä. Pääsette tekin nauttimaan siitä kun ei tarvotse maksaa törkeitä polttoaineveroja. halvat kilometrit rulettaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Risaperseiden kannattaisi olla kiitollisia siitä että löytyy niitä jotka ostavat nyt uusia ja näitä 30.000 käytettynä tuotuja.

        Sieltä löytyy se teidän ensimmäinen sähköauto 2-6 vuoden päästä. Pääsette tekin nauttimaan siitä kun ei tarvotse maksaa törkeitä polttoaineveroja. halvat kilometrit rulettaa.

        Eli myydäänkö nuo sähköautot 2-6 vuoden päästä noin tonnilla? Nimittäin tonnia enempää ei tuollaisesta vanhasta sähköautosta kannata maksaa.

        Ja useimmat suomalaiset ajavat 20 vuoden päästäkin polttiksilla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli myydäänkö nuo sähköautot 2-6 vuoden päästä noin tonnilla? Nimittäin tonnia enempää ei tuollaisesta vanhasta sähköautosta kannata maksaa.

        Ja useimmat suomalaiset ajavat 20 vuoden päästäkin polttiksilla.

        "Ja useimmat suomalaiset ajavat 20 vuoden päästäkin polttiksilla."

        Suomi on vapaa maa. Jos valitsee maksaa hampaat irvessä törkeitä polttoaineveroja, dieselveroja ja huoltoja niin antaa mennä vaan.
        Itse luovuin noiden maksamisen ilosta noin kolme vuotta sitten.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja useimmat suomalaiset ajavat 20 vuoden päästäkin polttiksilla."

        Suomi on vapaa maa. Jos valitsee maksaa hampaat irvessä törkeitä polttoaineveroja, dieselveroja ja huoltoja niin antaa mennä vaan.
        Itse luovuin noiden maksamisen ilosta noin kolme vuotta sitten.

        Ja olet maksanut monta kertaa enemmän itse autosta kuin mitkään nuo kulut yhteensä. Vain aivoton laskukyvytön idiootti kuvittelee uudehkon sähköauton ostamalla säästävänsä yhtään rahaa. Lähes kaikki sähköautoilijat käyttävät autoiluunsa enemmän rahaa kuin jos olisivat ajaneet polttiksella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja olet maksanut monta kertaa enemmän itse autosta kuin mitkään nuo kulut yhteensä. Vain aivoton laskukyvytön idiootti kuvittelee uudehkon sähköauton ostamalla säästävänsä yhtään rahaa. Lähes kaikki sähköautoilijat käyttävät autoiluunsa enemmän rahaa kuin jos olisivat ajaneet polttiksella.

        "Ja olet maksanut monta kertaa enemmän itse autosta kuin mitkään nuo kulut yhteensä. Vain aivoton laskukyvytön idiootti kuvittelee uudehkon sähköauton ostamalla säästävänsä yhtään rahaa. "

        Voin kertoa että olen laittanut rahaa uusiin ja uudehkoihin polttiksiin menneinä vuosikymmeninä monta kertaa enemmän kuin nykyiseen sähköautoon. Koskaan ei ole ollut jaossa uusia tai uudehkoja polttiksia ilmaiseksi. Ja niiden hinta on aina pudonnut aivan samalla tavalla kuin sähköautojenkin

        Ainoa ero polttisaikaan on se että nyt käyttökulut ovat vain murt-osa polttisajoista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja olet maksanut monta kertaa enemmän itse autosta kuin mitkään nuo kulut yhteensä. Vain aivoton laskukyvytön idiootti kuvittelee uudehkon sähköauton ostamalla säästävänsä yhtään rahaa. "

        Voin kertoa että olen laittanut rahaa uusiin ja uudehkoihin polttiksiin menneinä vuosikymmeninä monta kertaa enemmän kuin nykyiseen sähköautoon. Koskaan ei ole ollut jaossa uusia tai uudehkoja polttiksia ilmaiseksi. Ja niiden hinta on aina pudonnut aivan samalla tavalla kuin sähköautojenkin

        Ainoa ero polttisaikaan on se että nyt käyttökulut ovat vain murt-osa polttisajoista.

        "Ainoa ero polttisaikaan on se että nyt käyttökulut ovat vain murt-osa polttisajoista."

        Ai, taas tuo rääkyvän idiootin valhe "käyttökuluista". Kaikki auton kulut ovat käyttökuluja hankinnasta lähtien. Renkaiden kuluminen on osa käyttökuluja kuten kaikki muutkin.

        Todellisuutta on, että useimmille suomalaisille sähköauto on paljon kalliimpi kuin polttis vaikka aivoton sähköautofanaatikko kuinka itkee.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja olet maksanut monta kertaa enemmän itse autosta kuin mitkään nuo kulut yhteensä. Vain aivoton laskukyvytön idiootti kuvittelee uudehkon sähköauton ostamalla säästävänsä yhtään rahaa. "

        Voin kertoa että olen laittanut rahaa uusiin ja uudehkoihin polttiksiin menneinä vuosikymmeninä monta kertaa enemmän kuin nykyiseen sähköautoon. Koskaan ei ole ollut jaossa uusia tai uudehkoja polttiksia ilmaiseksi. Ja niiden hinta on aina pudonnut aivan samalla tavalla kuin sähköautojenkin

        Ainoa ero polttisaikaan on se että nyt käyttökulut ovat vain murt-osa polttisajoista.

        "Ainoa ero polttisaikaan on se että nyt käyttökulut ovat vain murt-osa polttisajoista."

        Kaikki auton kulut ovat käyttökuluja. Vakuutus, hankintahinta, korjaukset, huollot, pysäköinti, renkaat jne ovat kaikki auton käyttökuluja. Sähköauton käyttökulut eivät ole todellakaan murto-osa polttiksen käyttökuluista. Parhaimmillaankin jos ajaa todella paljon sähköautolla niin sähköauton kulut ovat muutaman prosentin halvemmat. Ja jos ajaa vähän kuten suuri osa suomalaisista niin polttiksen kulut ovat halvemmat.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainoa ero polttisaikaan on se että nyt käyttökulut ovat vain murt-osa polttisajoista."

        Kaikki auton kulut ovat käyttökuluja. Vakuutus, hankintahinta, korjaukset, huollot, pysäköinti, renkaat jne ovat kaikki auton käyttökuluja. Sähköauton käyttökulut eivät ole todellakaan murto-osa polttiksen käyttökuluista. Parhaimmillaankin jos ajaa todella paljon sähköautolla niin sähköauton kulut ovat muutaman prosentin halvemmat. Ja jos ajaa vähän kuten suuri osa suomalaisista niin polttiksen kulut ovat halvemmat.

        Olet vahva uskossasi. Mun excel kertoo että sähköautoon vaihtaminen on säästänyt meidän perheeltä paljon rahaa.
        Toki ymmärrän että meidän perhe on vain yksi monista Suomessa. Mutta kun ajaa uudehkolla autolla Suomessa niin polttis on aika no-no.
        Se näkyy jo kaikissa tilastoissakin ei Suomen kansa tyhmää ole.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet vahva uskossasi. Mun excel kertoo että sähköautoon vaihtaminen on säästänyt meidän perheeltä paljon rahaa.
        Toki ymmärrän että meidän perhe on vain yksi monista Suomessa. Mutta kun ajaa uudehkolla autolla Suomessa niin polttis on aika no-no.
        Se näkyy jo kaikissa tilastoissakin ei Suomen kansa tyhmää ole.

        Siinä tapauksessa sinun excelisi on laskettu päin mäntyä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa sinun excelisi on laskettu päin mäntyä.

        Myös perheen pankkitilin mukaan autoon on mennyt vähemmän rahaa kuin polttisaikaan. Iso ero on se ettei tarvtse maksaa polttoaineveroja eikä kaliita huoltoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös perheen pankkitilin mukaan autoon on mennyt vähemmän rahaa kuin polttisaikaan. Iso ero on se ettei tarvtse maksaa polttoaineveroja eikä kaliita huoltoja.

        Ja yksi ainoa korjaus autoon ja kaikki vuosien varrella kertyneet ”säästöt” huolloista katoavat kerralla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yksi ainoa korjaus autoon ja kaikki vuosien varrella kertyneet ”säästöt” huolloista katoavat kerralla.

        Nyt olet täysin typerä. Missä on sun ylpeys loogisesta ajattelusta?

        Polttiksiin on tullut kautta aikain kallita korjauksia. Vai mitä?
        Mikä onmuka muuttunut sähköautojen tullessa kuvaan?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olet täysin typerä. Missä on sun ylpeys loogisesta ajattelusta?

        Polttiksiin on tullut kautta aikain kallita korjauksia. Vai mitä?
        Mikä onmuka muuttunut sähköautojen tullessa kuvaan?

        Sähköautojen korjaukset ovat paljon kalliimpia kuin polttisten korjauksen, joten se ainakin muuttuu. Eikä sähköautoa usein voi kotikonstein korjata toisin kuin vanhat polttikset.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen korjaukset ovat paljon kalliimpia kuin polttisten korjauksen, joten se ainakin muuttuu. Eikä sähköautoa usein voi kotikonstein korjata toisin kuin vanhat polttikset.

        "Sähköautojen korjaukset ovat paljon kalliimpia kuin polttisten korjauksen, joten se ainakin muuttuu."

        Tuo on täysin diipadaapaa. Polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat oikeasti niin monimutkaisia ja niin kalliita korjata että sitä ei kukaan essonbaarin asiantuntija halua tunnustaa.

        Mutta ei teidän tarvitse tunnustaa tässä yhteydessä yhtään mitään. Eläkää vain menneisyydessä. Mutta kun maksatte sen laskun niin muistakaa että minä sanoin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen korjaukset ovat paljon kalliimpia kuin polttisten korjauksen, joten se ainakin muuttuu."

        Tuo on täysin diipadaapaa. Polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat oikeasti niin monimutkaisia ja niin kalliita korjata että sitä ei kukaan essonbaarin asiantuntija halua tunnustaa.

        Mutta ei teidän tarvitse tunnustaa tässä yhteydessä yhtään mitään. Eläkää vain menneisyydessä. Mutta kun maksatte sen laskun niin muistakaa että minä sanoin.

        "Mutta ei teidän tarvitse tunnustaa tässä yhteydessä yhtään mitään. Eläkää vain menneisyydessä. Mutta kun maksatte sen laskun niin muistakaa että minä sanoin."

        Sähköautoon eli surkeaan ja käyttökelvottomaan munanjatkeeseen rahansa laittavat ovat niitä, jotka maksavat laskun.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautojen korjaukset ovat paljon kalliimpia kuin polttisten korjauksen, joten se ainakin muuttuu."

        Tuo on täysin diipadaapaa. Polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat oikeasti niin monimutkaisia ja niin kalliita korjata että sitä ei kukaan essonbaarin asiantuntija halua tunnustaa.

        Mutta ei teidän tarvitse tunnustaa tässä yhteydessä yhtään mitään. Eläkää vain menneisyydessä. Mutta kun maksatte sen laskun niin muistakaa että minä sanoin.

        "Polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat oikeasti niin monimutkaisia ja niin kalliita korjata että sitä ei kukaan essonbaarin asiantuntija halua tunnustaa."

        Siksi kannattaakin ostaa mahdollisimman vanhan polttiksen, jossa tuollaisia järjestelmiä ei ole. Eihän adBlue-järjestelmääkään ole valtaosassa autoja. Suurin osa dieselbusseistakin kulkee ilman adBlueta.

        Ja esimerkiksi adBlue-järjestelmän voi helposti kytkeä pois päältä ja siitä kiinni jääminen on lähes mahdotonta. Toki tämä on kiellettyä, mutta miksi siitä pitäisi piitata?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta ei teidän tarvitse tunnustaa tässä yhteydessä yhtään mitään. Eläkää vain menneisyydessä. Mutta kun maksatte sen laskun niin muistakaa että minä sanoin."

        Sähköautoon eli surkeaan ja käyttökelvottomaan munanjatkeeseen rahansa laittavat ovat niitä, jotka maksavat laskun.

        "Sähköautoon eli surkeaan ja käyttökelvottomaan munanjatkeeseen rahansa laittavat ovat niitä, jotka maksavat laskun."

        Pelkästään maalaisjärjellä ajattelu kertoo kuinka tyhmä tämä postaus on.

        Miettikääpä maalaisjärjellä kaikkien autojen arvonlaskua. Kaikki autot ovat aina menettäneet kaiken arvonsa ja ne romutetaan.

        Polttiksien huoltokustannukset ovat suuret. Sähköautoja ei tarvitse juurikaan huoltaa.

        Polttiksella ajamisesta tekee kalliin verottajan kylmä koura. Jokasesta tankkaustea menee verokarhun loputtomaan arkkuun 75%. Sähköllä ei ole mitään tuollaisia maksuja.

        Siksipä polttiskuski maksaa jokaisesta kilmetristaan noin 5-8 kertaa enemmän.

        Pitääkö vielä vääntää enemmän rautalankaa miksi tilastot näyttvät tältä?

        Muutos viimevuotiseen:
        Yaris Cross -4%
        Yaris -12%
        Corolla -57%

        Sen sijaan top-10 listan sähköautot ovat aivan toisenlaisella uralla eli ylöspäin.
        ID.4 +15%
        ID.7 +255%
        Enyaq +59%
        ja lisäksi listalla on Elroq jonka toimitukset ovat vasta juuri alkaneet. Melkoinen hitti näyttää olevan kyseessä kun paikka topkympissä irtosi jo kättelyssä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautoon eli surkeaan ja käyttökelvottomaan munanjatkeeseen rahansa laittavat ovat niitä, jotka maksavat laskun."

        Pelkästään maalaisjärjellä ajattelu kertoo kuinka tyhmä tämä postaus on.

        Miettikääpä maalaisjärjellä kaikkien autojen arvonlaskua. Kaikki autot ovat aina menettäneet kaiken arvonsa ja ne romutetaan.

        Polttiksien huoltokustannukset ovat suuret. Sähköautoja ei tarvitse juurikaan huoltaa.

        Polttiksella ajamisesta tekee kalliin verottajan kylmä koura. Jokasesta tankkaustea menee verokarhun loputtomaan arkkuun 75%. Sähköllä ei ole mitään tuollaisia maksuja.

        Siksipä polttiskuski maksaa jokaisesta kilmetristaan noin 5-8 kertaa enemmän.

        Pitääkö vielä vääntää enemmän rautalankaa miksi tilastot näyttvät tältä?

        Muutos viimevuotiseen:
        Yaris Cross -4%
        Yaris -12%
        Corolla -57%

        Sen sijaan top-10 listan sähköautot ovat aivan toisenlaisella uralla eli ylöspäin.
        ID.4 15%
        ID.7 255%
        Enyaq 59%
        ja lisäksi listalla on Elroq jonka toimitukset ovat vasta juuri alkaneet. Melkoinen hitti näyttää olevan kyseessä kun paikka topkympissä irtosi jo kättelyssä.

        "Miettikääpä maalaisjärjellä kaikkien autojen arvonlaskua. Kaikki autot ovat aina menettäneet kaiken arvonsa ja ne romutetaan."

        Siksi autoon ei montaa kymppitonnia kannata laittaa.

        "Polttiksien huoltokustannukset ovat suuret. Sähköautoja ei tarvitse juurikaan huoltaa."

        Sähköautojen huoltovapaus on valetta ja niitäkin täytyy huoltaa eikä paljon vähempää kuin polttiksiakaan.

        "Polttiksella ajamisesta tekee kalliin verottajan kylmä koura. Jokasesta tankkaustea menee verokarhun loputtomaan arkkuun 75%. Sähköllä ei ole mitään tuollaisia maksuja."

        Yli 40% sähkökustannuksista menee veroihin ja maksuihin. Katsopa vaikka laskujasi tarkemmin. Ja luultavasti sähkön verot vielä nousevat.

        "Siksipä polttiskuski maksaa jokaisesta kilmetristaan noin 5-8 kertaa enemmän."

        Tuolla ei ole paskankaan väliä, kun bensa on vain pikkuinen osa autoilun kustannuksista. Uudessa autossa arvonalenemaan menee monta kertaa enemmän kuin normaalin autoilijan bensakuluihin. Itse asiassa uuden auton vakuutusmaksut ovat usein enemmän vuodessa kuin monien autoilijoiden bensakulut.


    • Anonyymi
      UUSI

      yritäppä myydä se id.4, hih

      • Anonyymi
        UUSI

        Tässä faktaa asiasta:
        "Käytettyjen sähköautojen myyntiajat ovat nyt lähes yhtä lyhyitä kuin kuumimman buumin aikaan vuonna 2022, Nettiautolta saatu data paljastaa.

        Tällä hetkellä sähköauto menee keskimäärin kaupaksi noin 23 päivässä. Se on autojen hintaluokka huomioiden todella nopeasti.

        Parissa viikossa liikahtavat myös Volkswagenin ID.4 ja ID.5, Audi e-tron (nykyään Audi Q8 e-tron) sekä Polestar 2.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/46438b83-0550-474d-a246-2638b69c92e5#


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä faktaa asiasta:
        "Käytettyjen sähköautojen myyntiajat ovat nyt lähes yhtä lyhyitä kuin kuumimman buumin aikaan vuonna 2022, Nettiautolta saatu data paljastaa.

        Tällä hetkellä sähköauto menee keskimäärin kaupaksi noin 23 päivässä. Se on autojen hintaluokka huomioiden todella nopeasti.

        Parissa viikossa liikahtavat myös Volkswagenin ID.4 ja ID.5, Audi e-tron (nykyään Audi Q8 e-tron) sekä Polestar 2.

        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/46438b83-0550-474d-a246-2638b69c92e5#

        Ihme että e-tron menee kaupaksi käytettynä. Ilmeisesti ostajat ei ole katsoneen Vagenin videota. No tulevat huomaamaan Audin tavan tehdä varaosakauppaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Sähköauto on hieno peli, mutta lattia on liian arvokas, eli 50 tonnia !?

      • Anonyymi
        UUSI

        50 tonnin lattia kuuluu sähköauton hintaan ja se kestää yli 20 vuotta.
        Hyvä diili.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Uudessa autossa arvonalenemaan menee monta kertaa enemmän kuin normaalin autoilijan bensakuluihin. Itse asiassa uuden auton vakuutusmaksut ovat usein enemmän vuodessa kuin monien autoilijoiden bensakulut."

      Et sitten ole vieläkään ymmärtänyt tätä maalaisjärjellä hyvin yksinkertaista asiaa. Sen uuden bensa-auton arvonalenema on vähintään yhtä suuri.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Et sitten ole vieläkään ymmärtänyt tätä maalaisjärjellä hyvin yksinkertaista asiaa. Sen uuden bensa-auton arvonalenema on vähintään yhtä suuri."

        Ja siksi uuden useita kymppitonneja auton ostaminen on lähes kaikille suomalaisille typerää. Lisäksi käyttökelpoiset sähköautot ovat edelleen paljon kalliimpia kuin hyvät polttikset.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Ja siksi uuden useita kymppitonneja auton ostaminen on lähes kaikille suomalaisille typerää"


      Mietipä nyt pikkuisen asiaa maalaisjärjellä. Tuo asia ei liity mitenkään siihen millä käyttövoimalla auto liikkuu.

      Ne joilla on varaa ollut varaa ostaa uusia polttiksia ovat sellaisia ostaneet jo monia vuosikymmeniä.
      Nyt me me ostamme sähköautoja.

      Typerää ehkä mutta kun käärinliinoissa ei ole taskuja niin miksi ei eläisi tuloksensa mukaan?

      • Anonyymi
        UUSI

        Näiltä polttisrisaperseiltä unohtuu aina se maalaisjärjen asia että joku on ostanut sen risaperseen halvan käytetyn polttiksen joskus uutena isolla rahalla.

        Nämä samat risaperseet ostavat tulevaisuudessa halvalla käytettyjä sähköautoja jotka joku toinen on ostanut uutena aikaisemmin isolla rahalla,

        Mikään ei muutu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17323
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      5142
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      301
      2833
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      155
      2189
    5. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      33
      2013
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      24
      1734
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      140
      1678
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      409
      1606
    9. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1497
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      14
      1379
    Aihe