Kolmianaisuuden kannattajat pitänevät jaetta 58 todisteena Jeesuksen jumaluudesta ja/tai kolminaisuudesta?
58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
Mutta entä samassa luvussa olevat jakeet:
28 Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
29 Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista."
42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
Jos Jeesus olisi jumala itse / jumalan yhtäveroinen persoona, miten hän voi sanoa ettei tehnyt itsestään mitään? Ja että jumala on hänet lähettänyt, ei niin, että Jeesus lähetti itse itsensä?
Tuossa videossa on myös aiheeseen liittyvää:
www.youtube.com/watch?v=Db0ESMV3pt0
Minä olen Joh. 8
6
138
Vastaukset
- Anonyymi
Hebr. 1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
Hebr. 1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti
Vartiotornisi ei tykkää noista jakeista ?
Joh. 4:24 "Jumala on Henki "
Fil. 2:7 " tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi "
Fil. 2:11 " jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra. "
Herra = Jumala
2 Moos 4:11 " Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra? "
------------
Itse asiassa vartiotorniseura on väärentänyt Hepr. 1:8 -jakeen.
UM: Mutta Pojasta hän sanoo: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja valtakuntasi valtikka on oikeudenmukaisuuden valtikka.
KR92: Mutta Pojastaan hän sanoo: – Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.
1933/38: mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
Jeesuksen jumaluus on häivytetty muuttamalla jakeen merkitystä. Muissa käännöksissä Pojasta puhutaan Jumalana, UM puhuu Jumalasta, joka ei ole Poika. - Anonyymi
Miksi jt haluaa valehdella itselleen ?
Miksei Jeesus saisi olla kuten Raamattu ilmoittaa ?- Anonyymi
Koska kristinusko perustuu valehteluun.
- Anonyymi
58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
Tämä ei sinänsä tarkoita, että Jeesus olisi väittänyt olevansa Jumala. Mutta jotain erityisen närästävää noissa Jeesuksen sanoissa on täytynyt olla, jos katsoo tarinan kulkua. Juutalaisethan ryhtyvät juuri noiden sanojen jälkeen kivittämään Jeesusta, mutta tämä pääsee pakenemaan.
Jos tuollainen keskustelu on todella käyty, kieli on mitä todennäköisimmin ollut aramea. Ei Uuden testamentin kreikka, ei myöskään heprea, joka ei ollut käyttökieli tuolla alueella. Pitäisi siis päästä kiinni Jeesuksen arameankielisiin sanoihin, mikä ei kreikankielisen evankeliumin, saati käännöksen avulla onnistu.
Ehkäpä "olen minä ollut" tai "minä olen" kuten se voidaan myös kääntää, tulee jotenkin lähelle Jumalan nimeksi koettua "olen se mikä olen". Juutalaiset saattoivat siis tulkita, että Jeesus vihjasi olevansa Jumala, vaikkei sanonut tätä suoraan.
Pelkästään se, että Jeesus väitti olevansa Abrahamia vanhempi, ei olisi ollut kivittämisen aihe. Eihän se kiellettyä ollut tuollaista väittää, vaikka väite kummallinen olisi ollutkin, eikä se ollut itsensä tekemistä Jumalaksi, jumalanpilkkaa.- Anonyymi
Ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut" (alkukielessä: "...minä olen"). Saman luvun jakeet 24-28 käsittelevät samaa Jumalan nimeä. Jeesus sanoo:"Ellette usko minua siksi, joka
minä olen, niin kuolette synteihinne... Minä olen se, joka minä olen..." (alkukieli:"minä
olen"). Kuulijoiden ei ollut vaikea uskoa Jeesuksen olemassaoloon, mutta siihen, että
Jeesus olisi ollut "Minä olen" eli Jahve, he eivät halunneet uskoa. Tämä olisi ollut
kuitenkin välttämätöntä syntien anteeksisaamiseksi, koska jo Mooses osoitti, että
Jahve on Herra, joka "kantaa synnit"
Edellä juutalaiset olivat kysyneet, kuka hän on (jae 25) - aivan samoin kuin Mooseskin kysyi saadessaan vastaukseksi "Minä olen". Tämä Jumalan nimi antaa vastauksen molempiin
kysymyksiin: se ilmaisee Jumalan nimen "Jahve" ("Herra") ja kaikki kolme aikamuotoa
iän määreeksi. Jeesus ilmaisee tässäkin selkeästi olevansa "Hän", tosi Jumala!
Ikämerkityksessä Jahve-nimi tarkoittaa iankaikkista Jumalaa, jolla ei ole alkua eikä
loppua, vaan "joka on ja joka oli ja joka tuleva on".
Samaan viittaa myös toteamus:
"Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti" (Heb 13:8).
Lisää Peräilmaa sanoo joh 58. Ennenku aaprabam oli jeesus laski Peräilmaa. Mikä olikin opetuslapsista hyvin hauskaa, ja siksi lähtivätkin seuraamaan jessulia. Ja opettelivat siinä sivussa päästelemään oikein henkisttytneesti Peräilmaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211454Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77919
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912