Viinakortti käyttöön +65 eläkeläisille

Anonyymi-ap

Näyttää siltä, että yhteiskunnassamme on meneillään kunnollisesti elämänsä viettäneiden ja työnsä tehneiden eläkeläisten alkoholisoitumisaalto. Alkoholinkäyttö on monella aivan ylimitoitettua ikäänsä ja muihin sairauksiinsa ja lääkityksiinsä nähden. Eikö tähän mitään todellista mielenkiintoa terveydenhoidossa ole? Omaishoitoliiton sivuillakin tuntuu olevan hyvin kauniita ja varovaisia tekstejä asioiden käsittelystä. Konkreettisia keinoja tilanteisiin puuttumisiin ei näytä olevan. Monesti niin omaishoitaja kuin hoidettavakin saavat alkoholisoitua ihan rauhassa, koska alkoholisti ei tietenkään myönnä ylittävänsä kohtuukäytön rajaa. Läheisten yritykset puuttua torpataan yksityisyyden loukkauksena. Sosiaalitoimen ja lainsäätäjien olisi herättävä huomaamaan asioiden todellinen tila. Vai onko tarkoituskin, että parempi kun tappavat itsensä viinalla, ei tarvitse vanhustenhoitoon satsata nykyisenkään vertaa?

Alle 18 v eivät saa ostaa alkoholia; sitä oikeutta pitäisi voida tietyissä tapauksissa rajoittaa elinkaaren toisessa päässä. Toki aina löytyy niitä puolesta ostajia, mutta jos ongelmakäyttäjän alkoholimäärät saisi edes puolitettua, olisi sekin positiivista terveydentilan näkökulmasta.

110

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

70 ja vähän päällekin täyttäneenä vastaan että ei tarvitse erillistä viinakorttia, pankkikortilla maksu hoituu hyvin!

• Anonyymi

Viina on ainoa lääke mikä auttaa kestämään persuhallituksen leikkauksia.

• Anonyymi

Aika typerästi sanottu , niin että kun vaan turruttaa aivonsa niin muka kestää persu hallituksen leikkauksia. Oletko oikeesti
        Ei aikuinen ihmisten. Tuolla tavalla puhu ,

• Anonyymi

Lueppa ihan itse mitä kirjoitit , onko mielestäsi aikuisen puhetta.siis jokin aine auttaa sinua kestämään. Ps leikkauksia . Joten toisin sanoen siinäkin omanlaisensa syy että saa juoda. Aika hoikkia ainetta sitten oletkin, joten et tee asioille mitään , vaan otat sitten viinaa että muka kestät . Soåiis aina joku syy miksi on juotava .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika typerästi sanottu , niin että kun vaan turruttaa aivonsa niin muka kestää persu hallituksen leikkauksia. Oletko oikeesti
        Ei aikuinen ihmisten. Tuolla tavalla puhu ,

Hei kuule, lue toi aloitus uudestaan ja ota kantaa asiaan.
        Sä olet varmaan ollut ikäs juoppo.

• Anonyymi

Eläkeläisen on pakko ottaa hiukan huikkaa joka päivä, että tätä
      hallituksen natsitusta kestää.

• Anonyymi

Jaa että ihan vaan sen vuoksi , lapsellista jorinaa. Olla juovuksissa että muka kestää, se kun sanot että eläkeläisen on pakko ottaa hiukan jokapäivä koska on alkoholisoitunut

• Anonyymi

Mitä ne sulle tekee? Mulle ei ole mitään konkreettista osunut omalle kohdalle, mitään sellaista. Eläkkeellä olen, töitä teen ja jääkaapissa odottaa kylmää..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa että ihan vaan sen vuoksi , lapsellista jorinaa. Olla juovuksissa että muka kestää, se kun sanot että eläkeläisen on pakko ottaa hiukan jokapäivä koska on alkoholisoitunut

Alkoholisti keksii aina juomiselle syyn itsensä ulkopuolelta. Heti kun hän alkaa löytää syytä itsestään, alkaa olla toivoa paranemisestakin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ne sulle tekee? Mulle ei ole mitään konkreettista osunut omalle kohdalle, mitään sellaista. Eläkkeellä olen, töitä teen ja jääkaapissa odottaa kylmää..

Hyvä sinulle, jos ongelmaa ei ole. Aloituksessa ei kuitenkaan puhuttu varmaankaan sinusta.

• Anonyymi

Mullekkin naapurin juippi huutaa pihalla mee juomaan,vaikka olin ihan selvinpäin.En myöskään käytä viinejä enkämitäänviinoja.Jos keskiolutta ottaa, eikä sitä jokapäivä ota.ei siinä nyt kovin alkoholisti voi olla .Miten nämä nikotiiniriippuvaiset sitten onko hyvä?

• Anonyymi

Juu, hallitus suunnittelee työeläkeindeksin jäädytystä. Ei hyvä juttu,
      kun kaikki elämisen kustannukset nousevat, mutta eläke ei yhtään.
      Pieneläkeläisen elämä menisi vielä tiukemmaksi.

• Anonyymi

Sanoppas aloittaja kuinka monta eläkeikäistä olet nähnyt örveltävän ihmisten ilmoilla?
      Jos menevät järjestetyille bussimatkoille yöpymisineen niin aivan kiva seurustelumuoto ottaa pari lasillista viiniä tai olutta illanistujaisissa joissa tutustutaan toisiin eläkeläisiin.
      En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut ainoatakaan eläkeläistä tai vanhusta joille alkoholi olisi ongelma. Monille puolestaan on ongelma liiallinen lääkkeiden syönti joita lääkärit määränneet vanhemmalle ihmiselle kipuihin ja kulumiin.

• Anonyymi

Valitettavasti tiedän useita. Eivät örvellä muualla kuin kotonaan.

• Anonyymi

Kyse olikin ongelmakäyttäjistä, ei kevyestä seurustelujuomisesta. Yleensä suurin osa juo kotona, eikä se välttämättä näy kuin ihan lähipiirille.
        -Aloittaja-ap

• Anonyymi

Oikeastaan eläkeläinen joka juo on aikuinen ihminen ja päättää itse tekosistaan , jos ei mitään muuta sairautta ole ihmisessä, niin vaikea on mennä määräilemään kenkään alkoholin ottamista . Jos juo lapseen odottamat perinnön niin sekin on ainoastaan hänen asiansa nii; kauan kun elää ja kykenee itse huolehtimaan asioistaan . Onhan se tietysti surullista mutta tyhmyydelle ei ole mitään hoitokeinoa
        Joten pitää antaa ihmisten elää omaa elämäänsä niin kauan kun he hoitavat muutkin asiansa . Sitten kun alkaa huomaamaan että laskujen maksutavat jotenkin viassa ettei vanhus enää niitä osaa hoitaa. Niin silloin on mahdollisuus päästä lääkäriin ja samaan ottaa asia lääkärin kanssa. Puheeksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeastaan eläkeläinen joka juo on aikuinen ihminen ja päättää itse tekosistaan , jos ei mitään muuta sairautta ole ihmisessä, niin vaikea on mennä määräilemään kenkään alkoholin ottamista . Jos juo lapseen odottamat perinnön niin sekin on ainoastaan hänen asiansa nii; kauan kun elää ja kykenee itse huolehtimaan asioistaan . Onhan se tietysti surullista mutta tyhmyydelle ei ole mitään hoitokeinoa
        Joten pitää antaa ihmisten elää omaa elämäänsä niin kauan kun he hoitavat muutkin asiansa . Sitten kun alkaa huomaamaan että laskujen maksutavat jotenkin viassa ettei vanhus enää niitä osaa hoitaa. Niin silloin on mahdollisuus päästä lääkäriin ja samaan ottaa asia lääkärin kanssa. Puheeksi

Ei niitä keinoja oikein ole jos puheeksiotto ei auta. Kyllähän lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltää alkoholinkäyttö. Mutta yksilönvapaus kun menee kaiken edelle. Kyllähän niitä kustannuksia saattaa hoitamisesta tulla yhteiskunnalle kaksinverroin monisairaan alkoholistin hoidosta. Tehollekaan joutuminen ei näytä auttavan lopettamaan juomista...ja kuinka kallista tehohoitokin on!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi se sitten sinua haittaa, vai asutko heidän kanssaan ja joudut heidän örvellystään katsomaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei niitä keinoja oikein ole jos puheeksiotto ei auta. Kyllähän lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltää alkoholinkäyttö. Mutta yksilönvapaus kun menee kaiken edelle. Kyllähän niitä kustannuksia saattaa hoitamisesta tulla yhteiskunnalle kaksinverroin monisairaan alkoholistin hoidosta. Tehollekaan joutuminen ei näytä auttavan lopettamaan juomista...ja kuinka kallista tehohoitokin on!

"Kyllähän lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltää alkoholinkäyttö"

HÄH ?!
        Kyllä ne kieltääkin, mutta mitä se auttaa ?
        Suomessa on kaikilla itsemääräämisoikeus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

HÄH ?!

Viinan hankinnan kohdalla monisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta tulisi rajoittaa. Kyllä siihen keinot löytyy jos vain halutaan ihan nykyiselläkin lainsäädännöllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinhän se on, ja sitten kuolevat alkoholimyrkytykseen , näitä tapauksia on nähty niin monia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis lääkärin kieltämiset heihin ei pure, he katsovat aina mahdollisuutensa saada viinaa. Tavalla tai toisella .
        Minulle se sama miten ovat kunhan eivät häiritse toisia ihmisiä .
        Olen nähnyt niin monta kuolevan alkoholimyrkytykseen joten oma päätöksensä .
        Niillä on aina vastaus joka asiaan omaksi hyväkseen. , jokainen turha kuolema viinan aiheuttama on taso kysymys yhteiskunnassa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

HÄH ?!

Siis meinaat että lääkäri on joku poliisi , niin ei ole hän voi ainoastaan selittää potilaalle miten viina on haitaksi hänen terveydelleen. Mutta ei voi pakottaa ketään .
        Miksi ainä kuvittelet että lääkäri jotenkin voisi kieltää jonkun ihmisen viinan käytön,
        Lääkärin koulutukseen ei kuulu sellaiset asiat. Hän voi tietysti tehdä lähetteen sairaalaan. Mutta ihminen joka on aikuinen ( iältään) tekee kuitenkin kuten hän haluaa,
        Jokainen lääkäri jolla on alkoholisti vastaan otolla sanoo tottakai että on lopetettava viinan käyttö,, sitten on eri asia lopettako alkoholisti sen vai ei ———- tavallisesti ei lopeta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis meinaat että lääkäri on joku poliisi , niin ei ole hän voi ainoastaan selittää potilaalle miten viina on haitaksi hänen terveydelleen. Mutta ei voi pakottaa ketään .
        Miksi ainä kuvittelet että lääkäri jotenkin voisi kieltää jonkun ihmisen viinan käytön,
        Lääkärin koulutukseen ei kuulu sellaiset asiat. Hän voi tietysti tehdä lähetteen sairaalaan. Mutta ihminen joka on aikuinen ( iältään) tekee kuitenkin kuten hän haluaa,
        Jokainen lääkäri jolla on alkoholisti vastaan otolla sanoo tottakai että on lopetettava viinan käyttö,, sitten on eri asia lopettako alkoholisti sen vai ei ———- tavallisesti ei lopeta.

No jos olisi se Viinakortti, sen voisi lääkäri ottaa pois niinkuin Ajokortinkin. Siinä olisi edes jonkinlainen alku. Ainakin tekisi työläämmäksi sen viinan hankinnan ja olisi pakkoraossa välillä raittiitakin hetkiä, jolloin KENTIES ihan raitistumisenkin ajatus päähän pälkähtäisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin silloin jos ei ihmisellä ole holhoojaa niin saa tehdä miten haluaa, joa joku nyt haluaa kiusata kehoaan ja aina elimiään , niin itsepä päättää .
        Tiedän muutaman vanhemman parin jotka ottavat viiniä ja muita alkoholipitoisia juomia , äyksikin on jo uistin kanssa. Aika heikoilla ja toinen yrittää pitää kulissit koossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

HÄH ?!

Lääkäri sanoo ainoastaan että potilaan tulisi lopettaa juominen. Siis lääkäri ei kiellä ketään , ainoastaan kertoo että jokin aine on vaarallista juuri jollekin ihmiselle. .

On vissiin. Sinullakin väärä käsitys. Läääkärin koulutuksesta. .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jos olisi se Viinakortti, sen voisi lääkäri ottaa pois niinkuin Ajokortinkin. Siinä olisi edes jonkinlainen alku. Ainakin tekisi työläämmäksi sen viinan hankinnan ja olisi pakkoraossa välillä raittiitakin hetkiä, jolloin KENTIES ihan raitistumisenkin ajatus päähän pälkähtäisi.

Siis viinakortti ?????
        Jos ihmisellä on holhooja niin häneltä ehkä kielletään asioita,ä mutta ihmise5 jotka ovat aikuisia ja jotka eivät ole holhouksen alla, tekevät ihan miten haluavat rahoillaan , jos laittaa ne viinaan niin omiaan . laittaa
        Niin että juominen on aina juoja ihan oma päätös.
        Tasarvoisuuden. Nimessä en kannata mitään viinakorttia , vaikka inhoankin juoppoja .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis lääkärin kieltämiset heihin ei pure, he katsovat aina mahdollisuutensa saada viinaa. Tavalla tai toisella .
        Minulle se sama miten ovat kunhan eivät häiritse toisia ihmisiä .
        Olen nähnyt niin monta kuolevan alkoholimyrkytykseen joten oma päätöksensä .
        Niillä on aina vastaus joka asiaan omaksi hyväkseen. , jokainen turha kuolema viinan aiheuttama on taso kysymys yhteiskunnassa .

Useimmiten häiritsevät. Sairaita kun ovat. Sinun mielestäsi ei yhteiskunnan siis kannatakaan yrittää auttaa?

• Anonyymi

Alkoholi halpaa.

Jopa loispummiekäkeläosilläkin varaa dokata.

Kaks vaihtoehtoa. Joko nostetaan viinan hintaa reilusti. Tai leikataan ylisuuret eläkkeet.

Viinan hinnan nostaminen ei tule kysymykseen. Se kun koskisi myös työikäisiä hyötyyhteiskunnan jäseniä. Olisi siis epäreilu ja epädemokraattinen ratkaisu.

Ainoa järkevä teko, minkä voi siis tehdä, on pienentää eläkkeitä riittävästi, että eläkeläisillä ei enää ole liikaa rahaa, mitä voi käyttää juopotteluun.

Asiassa toki kääntöpuolensa. Mitä enemmän eläkeläiset dokaa, sen huonommaksi niitten terveys menee. Ja kun terveys bragaa, ne kuolevat nopeammin pois rasittamasta yhteiskunnan taloutta.

Niettä asia tarkoin harkittava, muna vai kana.

Purralle töitä :D

=DW=

• Anonyymi

Aiis onko ihmisen puututtava toisten juomisiin,
        Tiedän että esim se on omaisille kauhea taakka. Jos joku on alkoholisti , ainut neuvo siihen on. Että jättää tämän ihmisen , jollekin yrittänyt pitää puhetta asiasta ja itkenyt, uhannut ja rukoillut ja nimikään ei ole auttanut , silloin on vaan otettava ja tehtävä päätös , siis jättää ihminen , se kun leikkiä huoltajaa hänelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aiis onko ihmisen puututtava toisten juomisiin,
        Tiedän että esim se on omaisille kauhea taakka. Jos joku on alkoholisti , ainut neuvo siihen on. Että jättää tämän ihmisen , jollekin yrittänyt pitää puhetta asiasta ja itkenyt, uhannut ja rukoillut ja nimikään ei ole auttanut , silloin on vaan otettava ja tehtävä päätös , siis jättää ihminen , se kun leikkiä huoltajaa hänelle.

Sehän se ongelma onkin. Puheet ei auta. Ja kun tiedetään, että alkoholismi on sairaus, tulisi sitä hoitaa ja ennaltaehkäistä yhtä tehokkaasti kuin pyritään muidenkin sairauksien kohdalla. Heitteillejättökö on mielestäsi ainoa oikea tapa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sehän se ongelma onkin. Puheet ei auta. Ja kun tiedetään, että alkoholismi on sairaus, tulisi sitä hoitaa ja ennaltaehkäistä yhtä tehokkaasti kuin pyritään muidenkin sairauksien kohdalla. Heitteillejättökö on mielestäsi ainoa oikea tapa?

Ei se mitään heitteillejättöä ole. On vaan aikuisen ihmisen oikeus päättää omasta elämästään. Jos ei miellytä, niin heippa sitten vaan. Ei enää kuormita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se mitään heitteillejättöä ole. On vaan aikuisen ihmisen oikeus päättää omasta elämästään. Jos ei miellytä, niin heippa sitten vaan. Ei enää kuormita.

Toki alkoholistinkin läheinen päättää omasta elämästään vaikka alkoholiriippuvainen itse ei juuri sitä pystykään terveen ihmisen tavoin tekemään. Siksipä he tarvitsisivat usein tahdosta riippumatonta hoitoa itse ongelmaan eikä vain akuutteihin tilanteisiin. Nykykäytäntö on vain lähinnä sitä puhetta ja neuvontaa, millä ei tehoa ole. Yhteiskunta kun ei saa jättää kuolemansairasta heitteille, mutta kun akuutti tilanne on ohi, sitten vain heippa siltäkin taholta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki alkoholistinkin läheinen päättää omasta elämästään vaikka alkoholiriippuvainen itse ei juuri sitä pystykään terveen ihmisen tavoin tekemään. Siksipä he tarvitsisivat usein tahdosta riippumatonta hoitoa itse ongelmaan eikä vain akuutteihin tilanteisiin. Nykykäytäntö on vain lähinnä sitä puhetta ja neuvontaa, millä ei tehoa ole. Yhteiskunta kun ei saa jättää kuolemansairasta heitteille, mutta kun akuutti tilanne on ohi, sitten vain heippa siltäkin taholta.

Mitä ehdotat hoidoksi, jos ei aikuinen ihminen hoitoa itse halua? Miten luulet hoidon auttavan?
        Jos ei ihminen itse tahdo, niin pakkohoidossako koko elämänsä eläisi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ehdotat hoidoksi, jos ei aikuinen ihminen hoitoa itse halua? Miten luulet hoidon auttavan?
        Jos ei ihminen itse tahdo, niin pakkohoidossako koko elämänsä eläisi?

Ei hminen ei tahdo hoitoa silloin kun on riippuvainen alkoholista. Riippuvaisuuden hoitoon on lääkitystä ja hoito-ohjelmat. Katkaisuhoito on ensimmäinen vaihe ja sitten hoito jatkuu raittiuden ylläpitämisellä, johon taas kyllä hoidettavankin tahtoa tarvitaan. Alkoholinkäytön katkaisemisella pyritään mm. siihen TERVEEN järjen käyttöön ja psyyken hoidon mahdollistamiseen.

• Anonyymi

Vaikeahan se on laittaa sääntöjä kaikille jos muutama on alkoholisti
      Esim jos menee kieltokannalle. niin kyllä he viinansa hommaa tavalla tai toisella! Ihan kuten nuoretkin jotka eivät saa ostaa. Ei kai voi kollektiivisesti rangaista muita jotka eivät omaa ongelmaa. Vaikka olen absolutisti itse niin ymmärrän sen että ne jotka käyttävät kohtuulla tulisivat rangaistuksi
      Siis ihmisen joka on aikuinen tulee itse käsittää että hänellä on ongelma alkoholin käytössä , ja jos ei ymmärrä sitä niin silloin on jo muista sairauksista kyse.
      Terveellä järjellä varustettu ihminen ei ikinä joisi itseään siihen kuntoon että yhteiskunnan tulisi puuttua hänen alkoholin käyttöönsä
      Varmaan iso ongelma silti perheillä jossa joku tissuttelee koko ajan . Puhuminen ja taas puhuminen olisi ehkä vanhukselle merkki että miksi jauhavat samaa asia . Vaikka samaalla ei mitkään puhumiset alkoholistille auta . Nähnyt aika läheltä miten eläkeläinen joinitsensä hengiltä jyhyessä ajassa , hämäänny ei tunnustanut että joi vaikka hönen lapsensa siitä olivat sanoneet hänelle rukoilleet olleet vihaisia uhanneet jne toisaalta miksi yrittää,pelastaa , ovat tiensä valinneet

• Anonyymi

Puhut ihan asiaa. Nykyajan viinakortti tulisikin olla yksilöllisillä lääkärin määräämillä tiedoilla varustettu. Joku saisi ostaa vapaasti, toinen rajoitetusti ja joku ei ehkä ollenkaan. Sairauksien hoitoihin tarkoitetut lääkkeetkin toimisivat silloin, niinkuin on tarkoitettu. Alkoholi sotkee pahasti useimmat lääkitykset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhut ihan asiaa. Nykyajan viinakortti tulisikin olla yksilöllisillä lääkärin määräämillä tiedoilla varustettu. Joku saisi ostaa vapaasti, toinen rajoitetusti ja joku ei ehkä ollenkaan. Sairauksien hoitoihin tarkoitetut lääkkeetkin toimisivat silloin, niinkuin on tarkoitettu. Alkoholi sotkee pahasti useimmat lääkitykset.

Täsmälleen näin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kilju kehiin.

Koko viinakortti idea ääliömäinen. Näkihän tuon jo kieltolaki aikana.

Jotkut ihmiset nyt tykkää dokata, se onnistuu kyllä aina. Laillisesti, tai laittomasti.

Vaikkakaan en ite varsinaisesti denso olekkaan, kyllä mä olen hommannut ulkomailta juomia, olen hiton hyvä siman tekijä. Pontikkaa olen toki juonut, ite en ole vaivautunut tekemään. Vaikkakin pontikan tekeminen nykyoloissa on erittäin helppoa.

Voihan sitä kukkahattutädit kehitellä mitä vaan rajoituksia, jos haluavat. Tosiasiassa net vaan hankaloittaa normi-ihmisen eloa. Joka haluu dokata, se dokaa kuitenkin.

Sitäpaitsi, nykyisin lasinpesunesteet jne on denaturoitu ainoastaan pahanmakuisiksi, ei niihin kuole, ei niistä mene näkö. Sinolin hintaa en muista, liki satasta etanolia muutamalla ekellä. Sen ostamiseen ei korttia tarvita.

Kyllä purralla hommia piisaa :D

=DW=

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kilju kehiin.

Koko viinakortti idea ääliömäinen. Näkihän tuon jo kieltolaki aikana.

Jotkut ihmiset nyt tykkää dokata, se onnistuu kyllä aina. Laillisesti, tai laittomasti.

Vaikkakaan en ite varsinaisesti denso olekkaan, kyllä mä olen hommannut ulkomailta juomia, olen hiton hyvä siman tekijä. Pontikkaa olen toki juonut, ite en ole vaivautunut tekemään. Vaikkakin pontikan tekeminen nykyoloissa on erittäin helppoa.

Voihan sitä kukkahattutädit kehitellä mitä vaan rajoituksia, jos haluavat. Tosiasiassa net vaan hankaloittaa normi-ihmisen eloa. Joka haluu dokata, se dokaa kuitenkin.

Sitäpaitsi, nykyisin lasinpesunesteet jne on denaturoitu ainoastaan pahanmakuisiksi, ei niihin kuole, ei niistä mene näkö. Sinolin hintaa en muista, liki satasta etanolia muutamalla ekellä. Sen ostamiseen ei korttia tarvita.

Kyllä purralla hommia piisaa :D

=DW=

Tee sinä ihan niinkuin haluat :-). Tässä ei varsinaisesti sinusta ollut kysymys.

• Anonyymi

Alkoholiriippuvuus on lääketieteellisesti määritelty sairaus ja joillakin ihmisillä on siihen aivokemiallinen alttius. Näiden ihmisten ei pitäisi ensinkään harrastaa seurustelujuomista tms. hyväksyttyä alkoholinkäyttöä, koska silloin sairaus alkaa. Sitten ei enää olekaan mahdollista "omaa tietä valita". Riippuvuus vie....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis lääkärin työ on tehdä ainoastaan diagnooseja sairauksista, ei hän voi sanoa ihmiselle joka ei ole edes holhouksen alla että Jos ei se joka juo itse halua lopettaa niin ei muuta kun nostaa kytkintä. Ja jättää juoppo , silloin ei kauaa ota kun tulee hautajaiset ja viinan otto takuulla on kerrankin lopetettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis lääkärin työ on tehdä ainoastaan diagnooseja sairauksista, ei hän voi sanoa ihmiselle joka ei ole edes holhouksen alla että Jos ei se joka juo itse halua lopettaa niin ei muuta kun nostaa kytkintä. Ja jättää juoppo , silloin ei kauaa ota kun tulee hautajaiset ja viinan otto takuulla on kerrankin lopetettu.

Alkoholismi on sairaus. Hoito siihen on kuitenkin vapaaehtoista kuten muissakin sairauksissa, paitsi psykoottisissa mielisairauksissa. Alkoholistikin voi joutua pakkohoitoon, mikäli siihen liittyy psykoosi. Ei lääkärin vastuu rajoitu diagnoosin tekoon, kyllä sairauteen täytyy hoitoakin tarjota.

• Anonyymi

Ai että Suomessa "muutama" on alkoholisti? Piiloalkoholismi eläkeäisten keskuudessa on valtava ja kasvaa koko ajan. Ollaan kohta naapurimaan tasolla ja pian ehkä mennään edellekin siinä lajissa.

• Anonyymi

Alkoholisti ei toimi TERVEELLÄ järjellä. Siinä se villakoiran ydin on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näinkö on? Melkomoisia lääkäreitä, jotka vain tekevät diagnoosin!

• Anonyymi

Huolehtikaa vaan niistä omista juomisistanne!

• Anonyymi

Keskustelun taso näyttää olevan sitä, että "se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa". Kuvaa hyvin sitä, että alkoholiriippuvuutta ei pidetä sairautena vaan lähinnä jokaMIEHENoikeutena. Jos pipi sormeen tulee isolle miehelle, vaatii heti aikaa päivystykseen, mutta koko elimistönsä silti haluaa tuhota viinaa kaksin käsin kiskomalla. Se kun ei kuulu muille! Ei kenellekään! Ei edes lapsille, joita on hoivannut ja hoitanut aikoinaan ja jotka nyt ovat huolesta sairaita juopoksi ryhtyneen isän tähden. Tämä on vain yksi esimerkki, muitakin versioita siitä, että yhden ihmisen alkoholisoituminen vaikuttaa moneen ihmiseen ja koko yhteiskuntaan löytyy lukuisa määrä.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

No alkoholi kortti on joidenkin mielestä se oikea. Entäs mikä kortti sitten liika- lihaville laitetaan.? Entäs ilkeät nettikiusaajat sitten he ovat ainoastaan musta maalaamassa muita ihmisiä , se jos joku tulisi jollain kortilla . Paljon sairaampi oire kun alkoholismi. Kiåun puututaan ihmisten identiteettiin ja yritetään murskata toinen ihminen ilkeilyllä pitäisi seurannan karsia pois palstalta . Siis keitiikki on aina okay , ja se joka loukkaantuu kritiikistä on juuri se helposti vaikutuksen alla oleva 💩 äjokainen on vastattava omasta elämästään itse . Ei alkoholisti tarvitse huoltajaa ainoastaan että hänelle näyttää että mitta on täysi .

• Anonyymi

Tosi on, että kyllä naisetkin ryyppää. Jokamies ei ole aina mies.

• Anonyymi

Kyllä ja ryyppääminen ja juominen on ihan eri asia. Fiiliksestä riippuen kerran viikossa ryyppään sen 4cl:n ryyppylasillisen yrttilikööriä tai brandyä ja ihan ittekseni ilman seuraa. Vettä tai kahvia sitten juon ihan juomalla :D

• Anonyymi

Persuhallitusta ei kestä ilman viinaa.

• Anonyymi

Eläkeläisen on pakko ottaa hiukan huikkaa joka päivä, että tätä
      hallituksen natsitusta kestää.

• Anonyymi

Kylläpäs on tullu kahdessa päivässä alkoholista kirjoituksia. Olen katsellut tämän päivän nuoria hoitajan silmillä. Ylipainoisia nuoria naisia ja miehiä on jo suuri osa heidän ikäluokastaan. Näillä paksukaisilla , sorry vaan , tulee rappeumasairaudet jo 40 vaiheillä sekä kakkos diabetes. Sairaseläkkeet kolahtaa yhteiskunnan piikkiin kun mittarissa 50v. Pakko dieetille noin 20 pros ikäluokista. Eikä kaljaa ja siideriä sokerijuomista puhumattakaan. Rasvaiset ruuat kielletty ja pakolliset painonvartijat. Siellä se tulevaisuuden ongelma on. Työkyvyttömyys ja avuttomuus oman elämäntavan vuoksi. Nuoruudessani 60 luvulla ylipaino oli vielä harvinaista. Nyt joka kolmas potee sitä jo nuorena. Rankkaa mutta totta.

• Anonyymi

Ne on nuo sähköpotkulaudat niin raskaita ajaa että siinä tuppaa nuori lihomaan...

• Anonyymi

Miten liittyy +65 ikäihmisten alkoholinkäyttöön nuorten parjaaminen? Osuiko alkoholin liikakäyttöaihe hoitajan "omalle kohalle"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne on nuo sähköpotkulaudat niin raskaita ajaa että siinä tuppaa nuori lihomaan...

aika hyvä..

• Anonyymi

En vielä ollut yhtä lihavaa naisihmistä nähnyt livenä kuin näin yksi päivä sairaalalla käydessäni ja kas kummaa tämä ei ollut potilas vaan sairaalan henkilökuntaan kuuluva. Sitä en tiedä oliko hoitaja, lääkäri vai mikä , kun en työvaatteista heitä tunnista muuten kuin että lääkäreillä kai on vieläkin perinteisesti valkoinen työtakki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En vielä ollut yhtä lihavaa naisihmistä nähnyt livenä kuin näin yksi päivä sairaalalla käydessäni ja kas kummaa tämä ei ollut potilas vaan sairaalan henkilökuntaan kuuluva. Sitä en tiedä oliko hoitaja, lääkäri vai mikä , kun en työvaatteista heitä tunnista muuten kuin että lääkäreillä kai on vieläkin perinteisesti valkoinen työtakki.

Hui kamala! Näit hirveän lihavan ihmisen! Taisit oikein pöyristyä :-). Ja vielä sairaalassa... Tuliko mieleesi, että on myös sairauksia tai lääkityksiä joiden seurauksena ihminen lihoo. Aina se ei ole se rasva ja sokeri.

• Anonyymi

Tämän keskusteluotsikon alla puheen kääntäminen paksukaisiin antaa kyllä sellaisen viestin lukijalle, että kirjoittaja tuntee hiukan syyllisyyttä omasta alkoholinkäytöstään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hui kamala! Näit hirveän lihavan ihmisen! Taisit oikein pöyristyä :-). Ja vielä sairaalassa... Tuliko mieleesi, että on myös sairauksia tai lääkityksiä joiden seurauksena ihminen lihoo. Aina se ei ole se rasva ja sokeri.

kommenttini oli vastaus tähän kommenttiin "Anonyymi
        2025-05-13 23:27:23"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mikä kommentti? Voisitko selventää, ei oikein saa tolkkua....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No nyt taisin käsittää... on niin helppo tulkita viestejä väärinkin kun niitä jonossa lukee....kerroit siis lihavia moittivalle hoitajalle näkemäsi sairaalassa...no ehkä paksukaisista puhuva hoitaja on työtoverinsakin haukkunut :-). Yksi lihavuudelle altistava on muuten myös 3-vuorotyö.

• Anonyymi

Kyllä piikkipaikalla on alkoholi mutta myös nuorten kasvava ylipaino. Kun verenpainelääkitys alkaa 30v niin syynä on lähes aina väärät ruokatottumukset. Diabeteksen kanssa sama juttu. Itsehankittuja tauteja ja se on ongelma. Alkoholi on toinen kansansairaus ja koskee kaikkia ikäluokkia.

• Anonyymi

1-tyypin diabetes ei ole itseaiheutettu, eikä aina 2-tyypinkään. Tuo on ihan asiatonta panettelua. 2-tyyppiin vaikuttaa suuresti myös perinnöllinen alttius.

• Anonyymi

Tämä on aivan totta. Mutta jonkin verran myös elämäntyylillä ja -valinnolla on merkitystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on aivan totta. Mutta jonkin verran myös elämäntyylillä ja -valinnolla on merkitystä.

1-tyyppiin sairastutaan usein jo lapsena. Elämäntyylillä ja -valinnoilla ei ole asiassa mitään roolia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1-tyyppiin sairastutaan usein jo lapsena. Elämäntyylillä ja -valinnoilla ei ole asiassa mitään roolia.

Niin, nehän ovat kaksi erilaista sairautta, tämän luultavasti tietää hyvin moni suomalainen, mutta kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen, olipa alttius tai ei, voi ainakin jonkin verran itse vaikuttaa.

Olin aikoinaan mukana eräässä hankkeessa, jossa sivuttiin myös tätä teemaa. Riski sairastua kakksotyypin diabetekseen oli suurin ylipainoisilla, jotka eivät harrastaneet oikeastaan minkäänlaista liikuntaa ja ylipäätään liikkuivat vähän.

• Anonyymi

2- tyypin biabeteksellä ruokavalio ja liikkumattomuus ovat ilmiselviä asioita taudin puhjetessa. Mutta voivat korjautua jos tekee elämänmuutoksen kyseisissä asioissa.Tuttava lähtiessään metsäalalla töihin vei mukanaan sinisen lenkin, 1.5. litraa keltaista jaffaa ja termoskahvia. On hoikka mutta myös 2 diabetes. 25 vuotta tällä ruokavaliolla oli varmaan vaikutus asiaan. Kyseisellä henkilöllä on 10 tervettä sisarusta.

• Anonyymi

Ei voi tuotakaan yleistää. Itse olin hädintuskin normaalipainoinen ja liikuin paljon, kun 2-tyypin diabetes todettiin. Samoin oli vanhempi sisareni, ikänsä ollut laiha ja tehnyt työtänsä koko ajan liikkeessä. 7 sisaruksesta 2:lla diabetes. Geeneillä on joskus iso merkitys.

• Anonyymi

Alkoholisti löytää aina alkoholia vaikka millaisia esteitä hänen Alkoihin käyttöönsä käytetään
      Alkoholisti ei koskaan tunnusta että on sairas vaan hän näkee asia omakanta kannaltaan
      Ja maailma ympärillä muka hylkii häntä .
      Joten jos nämä saataisiin aisoihin niin se tulisi kalliiksi jos ajattelee hoitoa, kas kun ei nekään näytä saavan hoitoa joilla ei ole mitään riippuvaisuus ongelmaa . Tie hoitoon on tänään oikeutettu ainoastaan hyvin harvoille ihmisille .
      Oikein inhottaa ajatuskin. Siitä että jollain on viinan himo niin suuri että sotekee ensinmäki; oman elämänsä ja omaistensa elämän juomisellaan.

• Anonyymi

Ainoa vaihtoehto: lakimuutos ja alkoholi- ja huumeriippuvaiset pakkohoitoon.

• Anonyymi

Konsulttiapua vaikka Kiinan Xi:ltä...

• Anonyymi

En halua lisää kortteja kun pankkikortilla voi hyvin maksaa myös Alkoissa.

• Anonyymi

Asian ydin ei oikein tainnut avautua kommentoijalle. Jos oli tarkoitettu vitsiksi, oli kyllä huono sellainen ja jo aiemmin ketjussa nähty.

• Anonyymi

Aloituksen idea on silkkaa rasismia 65 täyttäneitä kohtaan.

• Anonyymi

Höpöhöpö. Alkoholinkäyttösuositusten rajat on terveydenhuollossa määritelty +65 jälkeen tiukemmiksi kuin nuoremmilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö. Alkoholinkäyttösuositusten rajat on terveydenhuollossa määritelty 65 jälkeen tiukemmiksi kuin nuoremmilla.

Toistan: Viinakortti olisi silkkaa ikärasismia.
        Rasismin kaikissa muodoissaan piti olla kiellettyä.
        Suositukset ovat suosituksia, kiellot ovat kieltoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö. Alkoholinkäyttösuositusten rajat on terveydenhuollossa määritelty 65 jälkeen tiukemmiksi kuin nuoremmilla.

Mitä sitten? Meillähän on ruokailusuosituksetkin ja monet muut. Pitäisikö niiden perusteella rueta rajoittamaan muutakin? Rasvakortti? Sokerikortti? Liikuntapassi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noin se juuri on!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajokortin alaikäraja 18 v. Viinakortin alaikäraja 65 v. Alkoholisti tarvitsee kiellon tai rajoituksen sairautensa/sairauksiensa hoitamiseksi. Terve, kohtuullisesti alkoholia käyttävä voi toimia suositusten mukaan. Nykyaikaisessa viinakortissa ei hänen kohdallaan olisi mitään ongelmaa. Kortti vain pitäisi alkoholia ostettaessa esittää. Ei olisi yhtään kummempi asia kuin ajokortin näyttäminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajokortin alaikäraja 18 v. Viinakortin alaikäraja 65 v. Alkoholisti tarvitsee kiellon tai rajoituksen sairautensa/sairauksiensa hoitamiseksi. Terve, kohtuullisesti alkoholia käyttävä voi toimia suositusten mukaan. Nykyaikaisessa viinakortissa ei hänen kohdallaan olisi mitään ongelmaa. Kortti vain pitäisi alkoholia ostettaessa esittää. Ei olisi yhtään kummempi asia kuin ajokortin näyttäminen.

Hyvä, just noin, kannatetaan: Viinakortin alaikäraja 65 vuoteen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sekin mielestäsi ikärasismia jos otetaan ajokortti pois iäkkäältä ihmiseltä terveydentilan perusteella?

• Anonyymi

Kun kts. hallituksen toimia on pakko lepytellä hermoja entistä tiheämmin .

• Anonyymi

Oletko kenties ALKOSSA TÖISSÄ?Näyttää kuule siltä,että sinä et tiedä mitään eläkkeellä olevien ihmisten terveyden/sairauden hoidosta.TYÖTERVEYSLÄÄKÄRI ei ole auttamassa ja kirjoittamassa nukahtamislääkerepsua,kuin silloin töissä ollessani.ARVAUSKESKUS ei vastaa koskaan puhelimeen.Ainoa vaihtoehto edes jonkinmoiselle lääkärille pääsyyn on,YKSITYINEN LÄÄKÄRIASEMA.Kipitäpäs nyt siellä työterveyslääkärilläsi,ja hommaa itelles "kunnon arsenaali"erilaisia särky,reuma,laihdutus,nukahtamis,verenpaine,allergia,erektio,..LÄÄKKEITÄ.Niin,on sitten eläkkeellä ollessa mukava niitä syödä mussuttaa.PERKELE!

• Anonyymi

Valitan, olen ollut eläkkeellä muutamaa viikkoa vaille 10 vuotta, olen reilusti yli 70- vuotias!
        En ole koskaan ollut Alkossa töissä.
        Kertoisitko mitä itse asiassa yrität lapsellisella ja sekavalla sepustuksellasi kertoa?

• Anonyymi

Helpottiko? Toivottavasti. Isot kirjaimet helpottavat aina :-). Terveydenhoito ei valitettavasti ole itsestäänselvyys yhteiskunnassamme, vaikka itse haluaisikin hoitoa. Alkoholismissa on kysymys vain siitä, että potilas ei halua hoitaa itseään. Riippuvuus estää sen. Hänen täytyy saada ulkopuolista apua ja myös rajoituksia tarvittessa. Apua ja tukea on paljonkin jo tarjolla. Rajoituksia alkoholin hankintaan ei juuri ole - ellei umpikännissä viinakauppaan astele - niitä olisi tarpeen asettaa edes jonkinlaiseksi pidäkkeeksi monisairaille ikäihmisille. Sairauksia tulee viinan avulla lisää ja sattuu lisäksi vielä tapaturmia ja muita vahinkoja. Sitten se elämä on vieläkin rankempaa. Myös läheisille. Ja kun sitten oikein pahaan jamaan itsensä saattaa yhteiskunnan on pakko hoitaa vaikka sitten teho-osastolla ja makuuttaa kuukausikaupalla osastolla. Se on varmaankin sitten kivaa...

• Anonyymi

No, kun ne eläkeläiset on elämänsä eläneet kunnollisesti ja ikänsä, jopa alle 15 vuotiaista töitä tehneinä, nuoruus jäänyt kokematta kaikkine sekoiluineen, niin miksi eivät saisi sitten eläkkeellä ollessaan ottaa takaisin sitä, mistä jäivät nuorena paitsi? Onko taas joku vihervassaritantta taas kiekunut ja paheksunut??

• Anonyymi

Sinunko mielestäsi "sekoilu" on jokin elämänarvo, joka kuuluu jokaiselle. Siinä sekoilussa menee ihmissuhteet, terveys ja pahimmassa tapauksessa henkikin. Nuoren ihmisen fysiikka kestää jonkinmoisen "sekoilun" vanhan ja kroonisia sairauksia potevan ei kestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinunko mielestäsi "sekoilu" on jokin elämänarvo, joka kuuluu jokaiselle. Siinä sekoilussa menee ihmissuhteet, terveys ja pahimmassa tapauksessa henkikin. Nuoren ihmisen fysiikka kestää jonkinmoisen "sekoilun" vanhan ja kroonisia sairauksia potevan ei kestä.

Jos ei ole holhouksen alainen , niin aikuinen ihminen on vastuussa vaan itselleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ei ole holhouksen alainen , niin aikuinen ihminen on vastuussa vaan itselleen.

Aika itsekeskeinen näkemys.

• Anonyymi

Olen ollut 44 vuotiaasta 20 vuotta raittiina, ettekä edes tuolla kommentilla saa minua aloittamaan uudelleen.

• Anonyymi

Ihmeen arka aihe alkoholi monelle on. Siitä puhumisessa jo ilmenee monenlaista agressiota. Onnittelut sinulle!

• Anonyymi

Myös rasvan ja sokeripitoisten ruokien syöminen ja juominen on sairaus siinä kuin alkoholismikin. Liikalihavien eli läskien läskisyydestä johtuvien sairauksien hoito maksaa yhteiskunnalle todella paljon, paljon enemmän kuin alkoholista johtuvien sairauksien hoito.
      Rasvaisten ja sokeristen tuotteiden nauttimisesta tulee antaa alkuun tiukat suositukset mutta koska ne eivät kuitenkaan muuta mitään, on läskisten rasvaisten ja sokeristen tuotteiden ostamiselle asetettava rajoitteet eli rasva/sokerikortit joilla saa vain määrätyn määrän ko. tuotteita, sopiva ikäraja olisi 10 vuotta, kortit kaikille muille jotta saadaan yhteiskunnalle kalliiksi tuleva liikalihavuus kuriin.

• Anonyymi

Teepä sinä tuosta kansalaisaloite, minä teen viinakortista :-).

• Anonyymi

Sinä puhut ravintoaineista. Aloitus koskee alkoholia, joka on myrkky.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teepä sinä tuosta kansalaisaloite, minä teen viinakortista :-).

Ei kaikki viinaa juo turha ketään osotella

• Anonyymi

Ei tuntuisi missään!
      Tilaan alkoni Saksasta netin välityksellä.
      12 pullon laatikoittain.
      Tisleitä 80%:n rommista ja 80 Kannabis Absintista viskeihin ja brandyihin.
      Asun kerrostalossa joten noin 24 kiloinen laatikko tulee läheisen matkahuollon pisteeseen. Matkaa noin 300 metriä mutta noudan autolla koska laatikot ovat hiivatin hankalia käsiteltäviä.
      Rahti maksaa noin 30€. Kun laskee säästön €/alkosisältö niin edullisuus korostuu.

• Anonyymi

Oletko monisairas yli 65-vuotias? Heistähän keskustelussa on kyse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko monisairas yli 65-vuotias? Heistähän keskustelussa on kyse.

Olen 81v ikäinen, huhtikuun lopussa lonkkaleikattu vuosien kärsimysten jälkeen.
        Paksusuolen syöpä leikattu. Jälkimaininkeina ohutsuoli tuli leikkausarvesta ulos vaeltelemaan vatsanahan alla. Korjausleikkaus Virossa.
        Oikea polveni on romuna. Eturauhas- ja kolestrolilääkitys päällä.
        Lähimuisti kateissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen 81v ikäinen, huhtikuun lopussa lonkkaleikattu vuosien kärsimysten jälkeen.
        Paksusuolen syöpä leikattu. Jälkimaininkeina ohutsuoli tuli leikkausarvesta ulos vaeltelemaan vatsanahan alla. Korjausleikkaus Virossa.
        Oikea polveni on romuna. Eturauhas- ja kolestrolilääkitys päällä.
        Lähimuisti kateissa.

Toivottavasti noudatat suosituksia annoksissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti noudatat suosituksia annoksissa.

Suositukset sellaisinaan eivät suoraan sovi kenellekään. Yksilökohtaisuus puuttuu.
        On myös muita vastaavia yleistyksiä.
        Vaikkapa painoindeksi BMI.
        Vuosi sitten omani oli 26,3! Hui kamalaa! Läski!
        Samassa InBody analyysissä todettiin rasvani olevan 12.8% . Viitealue 10% - 20%.
        Samassa kehon koostumusanalyysissä on ysinkertainen selitys tuohon omituisuuteen.
        Rutka poikkeama "normaalin" keskialueen lukemista ei ole järkyttänyt mielenrauhaani.
        Yhtä ohimennyttä poikkeamaa lukuun ottamatta ovat maksalukemani tukevasti viitemaksimien alapuolella. Yksi 3kk:n luumuilu Espanjassa aiheutti poikkeaman joka korjaantui 6:ssa viikossa palattuani kotoisiin tapoihin.
        Absolutisti vaimoni ei ole nähnyt aiheelliseksi huomauttaa alkoilustani. Olen hoitanut koko "eäkeajan" mm. ruokahuoltomme suunnittelusta hankintaan, valmistukseen ja kattamiseen. Vaimo on panostanut tiskarin.

Laatikoittain tilaamisessa on sekin puoli, että välttyy joitakin kiusaavasta "viimeisen avatun pullon syndroomasta". Ennen nettitilauksiakin pidin huolen, että kotona on sen verran "vierasvaraa" että jokaiselle istuimen täytteelle riittää juomaa enemmän kuin riittävästi.
        Ennen "eläköitymistä" huolehdin tuosta keittelemällä pontikkaa.
        Kirkkaasta rankista kookkailla, pirtutehtaan kolonnitekniikkaa soveltavalla laitteella ja säätövastuksella lämpötila halliten syntyi kakkoslaskun alkupään 3/4 osasta varsin laadukasta tavaraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suositukset sellaisinaan eivät suoraan sovi kenellekään. Yksilökohtaisuus puuttuu.
        Samassa InBody analyysissä todettiin rasvani olevan 12.8% . Viitealue 10% - 20%.
        Samassa kehon koostumusanalyysissä on ysinkertainen selitys tuohon omituisuuteen.
        Rutka poikkeama "normaalin" keskialueen lukemista ei ole järkyttänyt mielenrauhaani.
        Yhtä ohimennyttä poikkeamaa lukuun ottamatta ovat maksalukemani tukevasti viitemaksimien alapuolella. Yksi 3kk:n luumuilu Espanjassa aiheutti poikkeaman joka korjaantui 6:ssa viikossa palattuani kotoisiin tapoihin.
        Absolutisti vaimoni ei ole nähnyt aiheelliseksi huomauttaa alkoilustani. Olen hoitanut koko "eäkeajan" mm. ruokahuoltomme suunnittelusta hankintaan, valmistukseen ja kattamiseen. Vaimo on panostanut tiskarin.

Laatikoittain tilaamisessa on sekin puoli, että välttyy joitakin kiusaavasta "viimeisen avatun pullon syndroomasta". Ennen nettitilauksiakin pidin huolen, että kotona on sen verran "vierasvaraa" että jokaiselle istuimen täytteelle riittää juomaa enemmän kuin riittävästi.
        Kirkkaasta rankista kookkailla, pirtutehtaan kolonnitekniikkaa soveltavalla laitteella ja säätövastuksella lämpötila halliten syntyi kakkoslaskun alkupään 3/4 osasta varsin laadukasta tavaraa.

Sinä siis tuskin kuulutkaan siihen ryhmään, joka juo itsensä joka päivä humalaan, eikä muuta teekään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä siis tuskin kuulutkaan siihen ryhmään, joka juo itsensä joka päivä humalaan, eikä muuta teekään.

Aloituksen otsikko on ehdoton! Tosin minulle "ykshailee".
        Tunnustus. Lihasvoimapainotteista treeniä 6 krt/vko on terveellisempi vaihtoehto päivittäiselle ryyppäämiselle jota toki kokeilin 57v - 60v ikävuosien välillä. Meni terveys ja elämän ilo. Häpeä tunnustaa, että heikensi mieskuntoakin.
        Juhlapyhien hillitty maistelu rikkoo rutiinin aiheuttamatta pysyvämpää haittaa terveydelle.
        Kilkuttelen siksi, että josko joku taustani omaava henkilö kokeilisi itsekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä tapaan laskea vain kerran, se riittää kun laskee heti oikein.

• Anonyymi

Miksei joku viinakortti, mutta nykyään matkustellaan niin paljon, että kyllähän sitä viinaa sitten vaikappa tallinnassa tai fuengirolassa saa. Ei siellä suomen viinakortteja kysellä jos sellainen olisi. T: Matkustelija.

• Anonyymi

Keski-Euroopan nettitilaukset toimitetaan ok-asujien ovelle ja kerrostaloasukkien lähimmälle Matka-Huollon toimipisteeseen.
        Kolmen hepun porukka tilasi kuormalavallisen olutta. Kuljetus asetti reunaehdon. Silloisen hankalan sijainnin johdosta kuljetus ilmoitti purkavansa kaljakuorman pihalle. Suositteli tilaajien edustajaa paikalle koska hiljaiselle takapihalle saattaisi ilmestyä muitakin heitteille jätetystä kaljasta kiinnostuneita. Kyse oli postin hankalan yhteyden takana olevasta varastosta. Lyhyet ulkoraput, kolme ovea parikymmen metrisellä käytävällä eikä mahdollisuutta kuin osalla matkaa pumppukärrikäyttö. Heti alkuun käsipelillä kaljat alas ja kantaen lyhyet raput käytävän päähän.
        Kaverit olivat kaljojaan vastassa.

Omalla kohdallani pisin yhtäjaksoinen aika Espanjassa oli 3 kuukautta jotka olin siellä työttömänä työnhakijana. Meikäläinen päiväraha riitti hyvin juomiin. Asunto 52€/kk + vesi, sähkö ja kaasu.
        San Miquel 0,32€/tölkki. Halpisviini 1€/litra. Votka 5,85 €/litra, hispanjolien pullottama viski 7€/litra jne.
        Parin kuukauden jälkeen elimistöni huomautti tauon tarpeesta. Kahden viikon kevennys riitti.
        Varsinaisia lomamatkoja en viitsi pilata ryyppäämällä.

• Anonyymi

Kyllä se suurin osa kotona juovista on porukkaa, joka ei matkustele. Eihän mikään rajoitus tietenkään poista koko ongelmaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      370
      3184
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1516
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1312
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1311
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1305
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1255
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1155
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1062
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      25
      960
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe