Näyttää siltä, että yhteiskunnassamme on meneillään kunnollisesti elämänsä viettäneiden ja työnsä tehneiden eläkeläisten alkoholisoitumisaalto. Alkoholinkäyttö on monella aivan ylimitoitettua ikäänsä ja muihin sairauksiinsa ja lääkityksiinsä nähden. Eikö tähän mitään todellista mielenkiintoa terveydenhoidossa ole? Omaishoitoliiton sivuillakin tuntuu olevan hyvin kauniita ja varovaisia tekstejä asioiden käsittelystä. Konkreettisia keinoja tilanteisiin puuttumisiin ei näytä olevan. Monesti niin omaishoitaja kuin hoidettavakin saavat alkoholisoitua ihan rauhassa, koska alkoholisti ei tietenkään myönnä ylittävänsä kohtuukäytön rajaa. Läheisten yritykset puuttua torpataan yksityisyyden loukkauksena. Sosiaalitoimen ja lainsäätäjien olisi herättävä huomaamaan asioiden todellinen tila. Vai onko tarkoituskin, että parempi kun tappavat itsensä viinalla, ei tarvitse vanhustenhoitoon satsata nykyisenkään vertaa?
Alle 18 v eivät saa ostaa alkoholia; sitä oikeutta pitäisi voida tietyissä tapauksissa rajoittaa elinkaaren toisessa päässä. Toki aina löytyy niitä puolesta ostajia, mutta jos ongelmakäyttäjän alkoholimäärät saisi edes puolitettua, olisi sekin positiivista terveydentilan näkökulmasta.
Viinakortti käyttöön +65 eläkeläisille
27
226
Vastaukset
- Anonyymi
70 ja vähän päällekin täyttäneenä vastaan että ei tarvitse erillistä viinakorttia, pankkikortilla maksu hoituu hyvin!
- Anonyymi
Viina on ainoa lääke mikä auttaa kestämään persuhallituksen leikkauksia.
- Anonyymi
Eläkeläisen on pakko ottaa hiukan huikkaa joka päivä, että tätä
hallituksen natsitusta kestää. - Anonyymi
Juu, hallitus suunnittelee työeläkeindeksin jäädytystä. Ei hyvä juttu,
kun kaikki elämisen kustannukset nousevat, mutta eläke ei yhtään.
Pieneläkeläisen elämä menisi vielä tiukemmaksi. - Anonyymi
Sanoppas aloittaja kuinka monta eläkeikäistä olet nähnyt örveltävän ihmisten ilmoilla?
Jos menevät järjestetyille bussimatkoille yöpymisineen niin aivan kiva seurustelumuoto ottaa pari lasillista viiniä tai olutta illanistujaisissa joissa tutustutaan toisiin eläkeläisiin.
En ole vielä tähän päivään mennessä tavannut ainoatakaan eläkeläistä tai vanhusta joille alkoholi olisi ongelma. Monille puolestaan on ongelma liiallinen lääkkeiden syönti joita lääkärit määränneet vanhemmalle ihmiselle kipuihin ja kulumiin.- Anonyymi
Valitettavasti tiedän useita. Eivät örvellä muualla kuin kotonaan.
- Anonyymi
Kyse olikin ongelmakäyttäjistä, ei kevyestä seurustelujuomisesta. Yleensä suurin osa juo kotona, eikä se välttämättä näy kuin ihan lähipiirille.
-Aloittaja-ap - Anonyymi
Oikeastaan eläkeläinen joka juo on aikuinen ihminen ja päättää itse tekosistaan , jos ei mitään muuta sairautta ole ihmisessä, niin vaikea on mennä määräilemään kenkään alkoholin ottamista . Jos juo lapseen odottamat perinnön niin sekin on ainoastaan hänen asiansa nii; kauan kun elää ja kykenee itse huolehtimaan asioistaan . Onhan se tietysti surullista mutta tyhmyydelle ei ole mitään hoitokeinoa
Joten pitää antaa ihmisten elää omaa elämäänsä niin kauan kun he hoitavat muutkin asiansa . Sitten kun alkaa huomaamaan että laskujen maksutavat jotenkin viassa ettei vanhus enää niitä osaa hoitaa. Niin silloin on mahdollisuus päästä lääkäriin ja samaan ottaa asia lääkärin kanssa. Puheeksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaan eläkeläinen joka juo on aikuinen ihminen ja päättää itse tekosistaan , jos ei mitään muuta sairautta ole ihmisessä, niin vaikea on mennä määräilemään kenkään alkoholin ottamista . Jos juo lapseen odottamat perinnön niin sekin on ainoastaan hänen asiansa nii; kauan kun elää ja kykenee itse huolehtimaan asioistaan . Onhan se tietysti surullista mutta tyhmyydelle ei ole mitään hoitokeinoa
Joten pitää antaa ihmisten elää omaa elämäänsä niin kauan kun he hoitavat muutkin asiansa . Sitten kun alkaa huomaamaan että laskujen maksutavat jotenkin viassa ettei vanhus enää niitä osaa hoitaa. Niin silloin on mahdollisuus päästä lääkäriin ja samaan ottaa asia lääkärin kanssa. PuheeksiEi niitä keinoja oikein ole jos puheeksiotto ei auta. Kyllähän lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltää alkoholinkäyttö. Mutta yksilönvapaus kun menee kaiken edelle. Kyllähän niitä kustannuksia saattaa hoitamisesta tulla yhteiskunnalle kaksinverroin monisairaan alkoholistin hoidosta. Tehollekaan joutuminen ei näytä auttavan lopettamaan juomista...ja kuinka kallista tehohoitokin on!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti tiedän useita. Eivät örvellä muualla kuin kotonaan.
Miksi se sitten sinua haittaa, vai asutko heidän kanssaan ja joudut heidän örvellystään katsomaan?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä keinoja oikein ole jos puheeksiotto ei auta. Kyllähän lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltää alkoholinkäyttö. Mutta yksilönvapaus kun menee kaiken edelle. Kyllähän niitä kustannuksia saattaa hoitamisesta tulla yhteiskunnalle kaksinverroin monisairaan alkoholistin hoidosta. Tehollekaan joutuminen ei näytä auttavan lopettamaan juomista...ja kuinka kallista tehohoitokin on!
"Kyllähän lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltää alkoholinkäyttö"
HÄH ?!
Kyllä ne kieltääkin, mutta mitä se auttaa ?
Suomessa on kaikilla itsemääräämisoikeus. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Kyllähän lääkärillä pitäisi olla oikeus kieltää alkoholinkäyttö"
HÄH ?!
Kyllä ne kieltääkin, mutta mitä se auttaa ?
Suomessa on kaikilla itsemääräämisoikeus.Viinan hankinnan kohdalla monisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta tulisi rajoittaa. Kyllä siihen keinot löytyy jos vain halutaan ihan nykyiselläkin lainsäädännöllä.
- Anonyymi
Alkoholi halpaa.
Jopa loispummiekäkeläosilläkin varaa dokata.
Kaks vaihtoehtoa. Joko nostetaan viinan hintaa reilusti. Tai leikataan ylisuuret eläkkeet.
Viinan hinnan nostaminen ei tule kysymykseen. Se kun koskisi myös työikäisiä hyötyyhteiskunnan jäseniä. Olisi siis epäreilu ja epädemokraattinen ratkaisu.
Ainoa järkevä teko, minkä voi siis tehdä, on pienentää eläkkeitä riittävästi, että eläkeläisillä ei enää ole liikaa rahaa, mitä voi käyttää juopotteluun.
Asiassa toki kääntöpuolensa. Mitä enemmän eläkeläiset dokaa, sen huonommaksi niitten terveys menee. Ja kun terveys bragaa, ne kuolevat nopeammin pois rasittamasta yhteiskunnan taloutta.
Niettä asia tarkoin harkittava, muna vai kana.
Purralle töitä :D
=DW= - Anonyymi
Vaikeahan se on laittaa sääntöjä kaikille jos muutama on alkoholisti
Esim jos menee kieltokannalle. niin kyllä he viinansa hommaa tavalla tai toisella! Ihan kuten nuoretkin jotka eivät saa ostaa. Ei kai voi kollektiivisesti rangaista muita jotka eivät omaa ongelmaa. Vaikka olen absolutisti itse niin ymmärrän sen että ne jotka käyttävät kohtuulla tulisivat rangaistuksi
Siis ihmisen joka on aikuinen tulee itse käsittää että hänellä on ongelma alkoholin käytössä , ja jos ei ymmärrä sitä niin silloin on jo muista sairauksista kyse.
Terveellä järjellä varustettu ihminen ei ikinä joisi itseään siihen kuntoon että yhteiskunnan tulisi puuttua hänen alkoholin käyttöönsä
Varmaan iso ongelma silti perheillä jossa joku tissuttelee koko ajan . Puhuminen ja taas puhuminen olisi ehkä vanhukselle merkki että miksi jauhavat samaa asia . Vaikka samaalla ei mitkään puhumiset alkoholistille auta . Nähnyt aika läheltä miten eläkeläinen joinitsensä hengiltä jyhyessä ajassa , hämäänny ei tunnustanut että joi vaikka hönen lapsensa siitä olivat sanoneet hänelle rukoilleet olleet vihaisia uhanneet jne toisaalta miksi yrittää,pelastaa , ovat tiensä valinneet- Anonyymi
Puhut ihan asiaa. Nykyajan viinakortti tulisikin olla yksilöllisillä lääkärin määräämillä tiedoilla varustettu. Joku saisi ostaa vapaasti, toinen rajoitetusti ja joku ei ehkä ollenkaan. Sairauksien hoitoihin tarkoitetut lääkkeetkin toimisivat silloin, niinkuin on tarkoitettu. Alkoholi sotkee pahasti useimmat lääkitykset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhut ihan asiaa. Nykyajan viinakortti tulisikin olla yksilöllisillä lääkärin määräämillä tiedoilla varustettu. Joku saisi ostaa vapaasti, toinen rajoitetusti ja joku ei ehkä ollenkaan. Sairauksien hoitoihin tarkoitetut lääkkeetkin toimisivat silloin, niinkuin on tarkoitettu. Alkoholi sotkee pahasti useimmat lääkitykset.
Täsmälleen näin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilju kehiin.
Koko viinakortti idea ääliömäinen. Näkihän tuon jo kieltolaki aikana.
Jotkut ihmiset nyt tykkää dokata, se onnistuu kyllä aina. Laillisesti, tai laittomasti.
Vaikkakaan en ite varsinaisesti denso olekkaan, kyllä mä olen hommannut ulkomailta juomia, olen hiton hyvä siman tekijä. Pontikkaa olen toki juonut, ite en ole vaivautunut tekemään. Vaikkakin pontikan tekeminen nykyoloissa on erittäin helppoa.
Voihan sitä kukkahattutädit kehitellä mitä vaan rajoituksia, jos haluavat. Tosiasiassa net vaan hankaloittaa normi-ihmisen eloa. Joka haluu dokata, se dokaa kuitenkin.
Sitäpaitsi, nykyisin lasinpesunesteet jne on denaturoitu ainoastaan pahanmakuisiksi, ei niihin kuole, ei niistä mene näkö. Sinolin hintaa en muista, liki satasta etanolia muutamalla ekellä. Sen ostamiseen ei korttia tarvita.
Kyllä purralla hommia piisaa :D
=DW= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kilju kehiin.
Koko viinakortti idea ääliömäinen. Näkihän tuon jo kieltolaki aikana.
Jotkut ihmiset nyt tykkää dokata, se onnistuu kyllä aina. Laillisesti, tai laittomasti.
Vaikkakaan en ite varsinaisesti denso olekkaan, kyllä mä olen hommannut ulkomailta juomia, olen hiton hyvä siman tekijä. Pontikkaa olen toki juonut, ite en ole vaivautunut tekemään. Vaikkakin pontikan tekeminen nykyoloissa on erittäin helppoa.
Voihan sitä kukkahattutädit kehitellä mitä vaan rajoituksia, jos haluavat. Tosiasiassa net vaan hankaloittaa normi-ihmisen eloa. Joka haluu dokata, se dokaa kuitenkin.
Sitäpaitsi, nykyisin lasinpesunesteet jne on denaturoitu ainoastaan pahanmakuisiksi, ei niihin kuole, ei niistä mene näkö. Sinolin hintaa en muista, liki satasta etanolia muutamalla ekellä. Sen ostamiseen ei korttia tarvita.
Kyllä purralla hommia piisaa :D
=DW=Tee sinä ihan niinkuin haluat :-). Tässä ei varsinaisesti sinusta ollut kysymys.
- Anonyymi
Huolehtikaa vaan niistä omista juomisistanne!
- AnonyymiUUSI
Keskustelun taso näyttää olevan sitä, että "se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa". Kuvaa hyvin sitä, että alkoholiriippuvuutta ei pidetä sairautena vaan lähinnä jokaMIEHENoikeutena. Jos pipi sormeen tulee isolle miehelle, vaatii heti aikaa päivystykseen, mutta koko elimistönsä silti haluaa tuhota viinaa kaksin käsin kiskomalla. Se kun ei kuulu muille! Ei kenellekään! Ei edes lapsille, joita on hoivannut ja hoitanut aikoinaan ja jotka nyt ovat huolesta sairaita juopoksi ryhtyneen isän tähden. Tämä on vain yksi esimerkki, muitakin versioita siitä, että yhden ihmisen alkoholisoituminen vaikuttaa moneen ihmiseen ja koko yhteiskuntaan löytyy lukuisa määrä.
- AnonyymiUUSI
Seniori kansalaisille juoma maistuu:)
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/ikaihmisten-alkoholinkaytto-on-lisaantynyt/ - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Seniori kansalaisille juoma maistuu:)
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/ikaihmisten-alkoholinkaytto-on-lisaantynyt/Kun yksin ryyppää, on aina hyvässä seurassa. Ei tule suurempia riitoja....
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006190774.html
- AnonyymiUUSI
Tosi on, että kyllä naisetkin ryyppää. Jokamies ei ole aina mies.
- AnonyymiUUSI
Persuhallitusta ei kestä ilman viinaa.
- AnonyymiUUSI
Eläkeläisen on pakko ottaa hiukan huikkaa joka päivä, että tätä
hallituksen natsitusta kestää. - AnonyymiUUSI
Kylläpäs on tullu kahdessa päivässä alkoholista kirjoituksia. Olen katsellut tämän päivän nuoria hoitajan silmillä. Ylipainoisia nuoria naisia ja miehiä on jo suuri osa heidän ikäluokastaan. Näillä paksukaisilla , sorry vaan , tulee rappeumasairaudet jo 40 vaiheillä sekä kakkos diabetes. Sairaseläkkeet kolahtaa yhteiskunnan piikkiin kun mittarissa 50v. Pakko dieetille noin 20 pros ikäluokista. Eikä kaljaa ja siideriä sokerijuomista puhumattakaan. Rasvaiset ruuat kielletty ja pakolliset painonvartijat. Siellä se tulevaisuuden ongelma on. Työkyvyttömyys ja avuttomuus oman elämäntavan vuoksi. Nuoruudessani 60 luvulla ylipaino oli vielä harvinaista. Nyt joka kolmas potee sitä jo nuorena. Rankkaa mutta totta.
- AnonyymiUUSI
Ne on nuo sähköpotkulaudat niin raskaita ajaa että siinä tuppaa nuori lihomaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662198Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381823Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711440Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211414Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211054Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.731039Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1011008Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1561003En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9892- 73872