miksi suomi24?
Helsingissä -jäi kiinni sanoo uutiset
algerialaisesta lompakkovarkaasta juttu pyyhittiin pois?
5
86
Vastaukset
- Anonyymi
pittää laittaa tekoäly kirjoittamaan
älyn sota - Anonyymi
Onneksi ei ollut jauheliha varas . Jää mun teinillekkin varastettavaa .
- Anonyymi
Joissakin islaminuskoisten maassa
varkaalta katkaistiin ennen käsi. - Anonyymi
Millainen maa?
Ennen islamin perustamista 600-luvulla ja sitä seurannutta arabimuslimien maahan tunkeutumista Algeriaa asutti berberikansa. Tämän päivän berberit ovat asettuneet Algerian pohjoisosien vuoristoiselle Kabylian alueelle arabien asuttaessa muuta maata.
Kristillisellä uskolla on pitkä historia Pohjois-Afrikassa varsinkin berberien joukossa. Kirkkoisä Augustinusta pidetään Algerian berberinä. Julkinen kristillinen elämä ja Jeesuksesta todistaminen hävisivät lähes kokonaan vuosisatoja kestäneen muslimivallan alla, mutta moni berberi on viime aikoina saanut löytää kristillisen perintönsä. Seurakunnat ovat kasvaneet nopeasti. Paikalliset kristityt lähestyvät rohkeasti islamilaisia maanmiehiään, mistä on seurannut yhä kasvavaa vainoa Algerian epävarmassa poliittisessa tilanteessa.
Yleiset uskonnot
97 % algerialaisista on sunnimuslimeja.
Mitä tarkoittaa olla kristitty tässä maassa?
Islamista kristinuskoon kääntyneitä vainoavat sekä valtiovalta että heidän oman perheensä jäsenet. Heillä on myös monenlaisia vaikeuksia lähiyhteisöissään.
Algeria on loistava esimerkki kasvavasta kirkosta Pohjois-Afrikassa, ja siellä on myös alueen kehittynein teologinen koulutus ja seurakuntaelämä. Lähes kaikki kasvu tapahtuu berberiyhteisössä. Vaikka kristityillä on lupa kokoontua julkisesti, viranomaiset ovat alkaneet sulkea seurakuntia.
Kristityt ovat jatkuvan tarkkailun alla, ja heillä on siksi yhteinen protestanttisten kirkkojen järjestö (EPA), joka puhuu heidän puolestaan. Arabien parissa evankelioiminen voi johtaa vakaviin ongelmiin, mutta berberikristityt kertovat rohkeasti ilosanomaa. Arabikristittyjen salaisia yhteisöjä on joka puolella maata. Uskovia on pidätetty ja syytetty evankelioinnista tai islamin hylkäämisestä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503864
- 1053425
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342801Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262468- 201879
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51829- 1851766
- 281519
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3871468Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91238