miksi suomi24?
Helsingissä -jäi kiinni sanoo uutiset
algerialaisesta lompakkovarkaasta juttu pyyhittiin pois?
5
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
pittää laittaa tekoäly kirjoittamaan
älyn sota - AnonyymiUUSI
Onneksi ei ollut jauheliha varas . Jää mun teinillekkin varastettavaa .
- AnonyymiUUSI
Joissakin islaminuskoisten maassa
varkaalta katkaistiin ennen käsi. - AnonyymiUUSI
Millainen maa?
Ennen islamin perustamista 600-luvulla ja sitä seurannutta arabimuslimien maahan tunkeutumista Algeriaa asutti berberikansa. Tämän päivän berberit ovat asettuneet Algerian pohjoisosien vuoristoiselle Kabylian alueelle arabien asuttaessa muuta maata.
Kristillisellä uskolla on pitkä historia Pohjois-Afrikassa varsinkin berberien joukossa. Kirkkoisä Augustinusta pidetään Algerian berberinä. Julkinen kristillinen elämä ja Jeesuksesta todistaminen hävisivät lähes kokonaan vuosisatoja kestäneen muslimivallan alla, mutta moni berberi on viime aikoina saanut löytää kristillisen perintönsä. Seurakunnat ovat kasvaneet nopeasti. Paikalliset kristityt lähestyvät rohkeasti islamilaisia maanmiehiään, mistä on seurannut yhä kasvavaa vainoa Algerian epävarmassa poliittisessa tilanteessa.
Yleiset uskonnot
97 % algerialaisista on sunnimuslimeja.
Mitä tarkoittaa olla kristitty tässä maassa?
Islamista kristinuskoon kääntyneitä vainoavat sekä valtiovalta että heidän oman perheensä jäsenet. Heillä on myös monenlaisia vaikeuksia lähiyhteisöissään.
Algeria on loistava esimerkki kasvavasta kirkosta Pohjois-Afrikassa, ja siellä on myös alueen kehittynein teologinen koulutus ja seurakuntaelämä. Lähes kaikki kasvu tapahtuu berberiyhteisössä. Vaikka kristityillä on lupa kokoontua julkisesti, viranomaiset ovat alkaneet sulkea seurakuntia.
Kristityt ovat jatkuvan tarkkailun alla, ja heillä on siksi yhteinen protestanttisten kirkkojen järjestö (EPA), joka puhuu heidän puolestaan. Arabien parissa evankelioiminen voi johtaa vakaviin ongelmiin, mutta berberikristityt kertovat rohkeasti ilosanomaa. Arabikristittyjen salaisia yhteisöjä on joka puolella maata. Uskovia on pidätetty ja syytetty evankelioinnista tai islamin hylkäämisestä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2039003
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265548- 534671
- 914539
- 593629
- 513366
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.703330Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262866Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502732- 432631