Metodismi?

Nimetön

Tarttis saada tietoa tuosta metodismista, miten heidän oppinsa eroaa valtakirkkomme opeista. Onkos niissä suurta eroa?

15

6230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jennipee

      Moi!

      Metodismi ei eroa merkittävästi luterilaisuudesta. Lähtökohdat toki ovat erilaiset, sillä metodismi syntyi Englannissa 1700-luvulla anglikaanikirkon sisäisenä herätysliikkeenä.

      Metodismi syntyi, kun joukko opiskelijoita Oxfordissa John Wesleyn johdolla ryhtyivät tosissaan etsimään Jumalaa ja pyhitystä. Samalla heidän päämääränsä oli viedä evankeliumia eteenpäin täydellä kaasulla, etenkin ns. tavallisen ja huono-osaisen kansan keskellä. Tähän liittyi voimakas sosiaalinen työ.

      Metodisteilla on käytössä lapsikaste (joskin Suomen Metodistikirkossa tänäpäivänä enimmäkseen ns. uskovien kaste tai aikuiskaste), ja ehtoollinen on avoin kaikille jotka uskovat tai haluaisivat uskoa.

      Suomessa suomenkielisiä metodistiseurakuntia on 9, ja niissä on jäseniä yhteensä noin 1000. Ruotsinkielisiä metodisteja on suunnilleen yhtä paljon.

      Pitkällisen pohdinnan, ja seurustelusuhteeni luterilaisen teologin kanssa on tuonut minut siihen johtopäätökseen, että luterilainen kirkko ja metodistikirkko eivät eroa toisistaan kuin joiltakin painotuksiltaan.

      t. metodisti

      • Nimetön

        Kiitos tiedosta. Tuo valaisikin merkittävästi asiaa. Kun olen itse käynyt heidän toiminnassaan ja se on puhutellut minua. Olen jopa ajatellut liittyäkin heihin, mutta nuo oppien erot ovat askarruttaneet. Etten siis piostäsisi naamaani leijonan pesään! Mutta hyvältä vaikuttaa, ja mukavia ihmisiäkin he ovat, suvaitsevaisia, toisin kuin monet helluntailaiset.


      • Anonyymi

        Olen luterilainen. Mielestäni metodistikirkon lapsikasteen peruste tuntuu minusta oikea malta kuin meidän luterilaisten. Vauvoja kastetaan metodistikirkissa, koska he ovat Jumalan lapsia ja luterilaisessa, jotta heistä tulisi Jumalan lapsia. Uskon metodistien tavoin.


    • Tutustunut

      Kerron tässä omia kokemuksiani metodisteista. Olen käynyt metodistien tilaisuuksissa useamman kerran ja minulla ei ole sieltä huonoja kokemuksia. Tilaisuudet ovat hiukan erilaisia kuin luterilaisessa kirkossa ja esimerkiksi helluntailaisissa. Sanoisinko näin, että semmoinen välimuoto näiden kahden väliltä. Laulut ovat reippaanlaisia ja saarnat puhuttelevia. Itse arkailin aluksi mennä mukaan ja minulla oli hieman epäilevä suhtautuminen heidän jumalanpalveluksiin, mutta siitä se sitten lähti, kun kerran kävin tilaisuudessa. Olen ottanut osaa muihinkin metodistikirkon toimintaan ja en voi ainakaan valittaa. Rohkaisen kaikkia, joita hiukankaan kiinnostaa tutustua metodisteihin menemän mukaan. Vastaanotto on ystävällistä ja seurakunnat ovat kodikkaita.

    • metodistimme

      Minulla on todella huonoja kokemuksia porin metodistikirkosta. Pastori on harrikkamiehiä,olen ollut läsnä sunnuntaijumalanpalveluksessa,jonka hän johti motskariliivit yllä ja liperit kaulassa. Jumalanpilkkaa.
      Kokoukset melkoista hihhulointia. Väki on sisäänlämpiävää, ensivaikutelma pettää. Opetus on raamatunvastaista,rukouskokoukset täyttä hihhulointia.
      Metodisminsa perustuu siihen että puhutaan kauniisti kirkossa ja siihen se jää.
      Olisi paljonkin sanottavaa seurakuntalaisista ,mutta olkoon. Jos etsit Jumalan seurakuntaa, metodistikirkko pori on väärä paikka sinulle.
      Metodistikirkkojen papit eivät ole pappiskoulutuksen saaneita,vaan ammattiavaihtaneita duunareita.

    • jumalan puolesta

      Raamattu kieltää naispappeuden, metodistikirkko oli ensimmäisiä naispappeuden kannattajia. Se siitä. Kyseessä pieni hihhulikirkko, jossa hirveitä menoja kuin jossain saatananpalvojien rituaalimenoissa. Varsinkin rukouskokouksissa. Sekopäistä hurmahenkistä menoa.

    • huono

      Metodistikirkko on huonomaineinen kirkko. Laitapuolen kulkijoiden seura.

      • Anonyymi

        No haloo. Keiden seurassa Jeesus kulki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No haloo. Keiden seurassa Jeesus kulki.

        No haloo, Jeesus ei ollutkaan metodisti.


    • Hei-


      Uskonpuhdistusta esiintyi 1300 - 1800 luvuilla voimakkaasti, ja ns. uskonpuhdistajia oli ainakin pari tusinaa tunnettua. Näiden ympärille syntyi kuulijoita jotka ovat tänään kansainvälisiä järjestöjä. Tietoa rakentui päällekkäin kun kansa sai Raamattuja kirjapainoista. Ilm 14:6-13 kertoo keskiajan evankeliumin- Kristus missiosta keskiajan kirkon maallisen vallanpidon jälkeen.



      "Metodismi sai alkunsa englantilaisen anglikaanisen papin John Wesleyn hengellisen toiminnan vaikutuksesta. Wesley tuli herätykseen Saksan pietistisen kristillisyyden vaikutuksesta ja alkoi toteuttaa pietismin keskeisiä periaatteita Englannissa. Lontoon Aldersgate-kadulla herrnhutilaisten kokouksessa John Wesley koki hengellisen herätyksen (Wesley itse kertoo sydämensä lämmenneen Jeesukselle), jonka jälkeen metodismi alkoi kasvaa voimakkaasti. Nimitys metodismi on ulkopuolisten antama pilkkanimi ja kuvaa ryhmän alkuaikojen korostamaa järjestystä, metodia, jolla hätääntynyt syntinen ensin kääntyy ja sitten kristittynä pyhittyy.

      Irtaantuminen Englannin kirkosta
      Alun perin metodismi oli Englannin kirkon sisäinen herätysliike, joka pyrki tavoittamaan evankeliumilla niitä, joita valtionkirkko ei tavoittanut. Herätysliike oli hyvin hajanainen ja monen ihmisen työn tulos. John Wesley yhdisti monet eri herätykset metodismiksi. Kun mukaan tuli suuria joukkoja teollisuustyöväkeä, kaivostyöläisiä ja muuta alemman luokan väkeä, syntyi kiistaa siitä, saavatko kaikki kokoontua kirkoissa. Monin paikoin tämä estettiin, jolloin metodistit alkoivat kokoontua muualla. Tällä yhdistysmuotoisella toiminnalla oli omat saarnaajansa ja järjestyksensä. Wesleyn kuoleman jälkeen metodistit irtaantuivat Englannin kirkosta muodostaen oman kirkkokunnan. Metodismi levisi hyvin varhain myös Pohjois-Amerikkaan.

      Jakautuminen eri metodistikirkoiksi
      Jo hyvin varhaisessa vaiheessa metodismi alkoi pirstoutua eri kirkoiksi. 1900-luvun aikana monet näistä kirkoista yhdistyivät kuitenkin uudelleen, mutta silti on nähtävissä kaksi eri suuntaa perusmetodismin sisällä: amerikkalainen piispajohtoinen metodismi ja brittiläinen metodismi. Australian, Kanadan, Sambian ja osittain Intian metodistikirkot taas yhdistyivät muiden kirkkokuntien kanssa ekumeenisiksi Yhdistyneiksi kirkoiksi. Eri metodistikirkkoja ja yhdistyneitä kirkkoja yhdistää Maailman metodistineuvosto." (Wikipedia:2014)

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.10

      Yst. t. Siunauksia
      Jari Laurila

      • Anonyymi

        Metodismi on herätyskristillinen uudistus- ja pyhitysliike. Uudestisyntyminen ja vanhurskauttaminen on Jumalan työtä. Se tapahtuu, kun Jumala kutsuu ihmistä ja ihminen tekee parannuksen sekä kääntyy Jumalan puoleen. Uudestisyntymisen jälkeen alkaa hengellinen kasvu, eli pyhityksen armo, joka sekin on Jumalan vaikuttamaa Pyhän Hengen työtä uskovissa. Tämä muuttuminen mielen uudistumisen kautta ilmenee ulospäin Hengen hedelmänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metodismi on herätyskristillinen uudistus- ja pyhitysliike. Uudestisyntyminen ja vanhurskauttaminen on Jumalan työtä. Se tapahtuu, kun Jumala kutsuu ihmistä ja ihminen tekee parannuksen sekä kääntyy Jumalan puoleen. Uudestisyntymisen jälkeen alkaa hengellinen kasvu, eli pyhityksen armo, joka sekin on Jumalan vaikuttamaa Pyhän Hengen työtä uskovissa. Tämä muuttuminen mielen uudistumisen kautta ilmenee ulospäin Hengen hedelmänä.

        Miksiköhän metodistikirkon papit ovat pikakoulutettuja eri alalta ammattia vaihtaneita tyyppejä, kirjekursseilla "koulutettuja".
        Kovin moni metodistien "papeista" ovat entisiä alkoholisteja, ja on jopa sellaisia jotka ovat käyttäneet huumausaineita. Tämä on muuten totta joka sana.
        En pidä tällaisesta rienaamisesta. Seurakunnan paimenen tulee olla nuhteeton, kotinsa ja asiansa hyvin hoitava yhden vaimon mies. Näinhän se sana jokseenkin sanoo, joten metodistikirkko ei saisi esiintyä kristillisenä kirkkona, koska ei täytä vaatimuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän metodistikirkon papit ovat pikakoulutettuja eri alalta ammattia vaihtaneita tyyppejä, kirjekursseilla "koulutettuja".
        Kovin moni metodistien "papeista" ovat entisiä alkoholisteja, ja on jopa sellaisia jotka ovat käyttäneet huumausaineita. Tämä on muuten totta joka sana.
        En pidä tällaisesta rienaamisesta. Seurakunnan paimenen tulee olla nuhteeton, kotinsa ja asiansa hyvin hoitava yhden vaimon mies. Näinhän se sana jokseenkin sanoo, joten metodistikirkko ei saisi esiintyä kristillisenä kirkkona, koska ei täytä vaatimuksia.

        sehän on sitten samantyyppinen kun helluntailaisuus.
        kaikki pienet lahkot ja kuppikunnat on erikoistunut tuohon alkoholismiin, alkoholistien käännyttämiseen, ja pastoreilla itselläänkin samat kokemukset.
        olishan se ny kauheeta, jos raittiille ihmiselle ei myös kuuluisi evankeliumi,
        siis > "kaikki kansat",

        kuppikunnat on aina vähän vaarallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sehän on sitten samantyyppinen kun helluntailaisuus.
        kaikki pienet lahkot ja kuppikunnat on erikoistunut tuohon alkoholismiin, alkoholistien käännyttämiseen, ja pastoreilla itselläänkin samat kokemukset.
        olishan se ny kauheeta, jos raittiille ihmiselle ei myös kuuluisi evankeliumi,
        siis > "kaikki kansat",

        kuppikunnat on aina vähän vaarallisia.

        Riippuu kuppikunnista että riippuuko ne. Tykkään itse DD kupposista kaarituilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu kuppikunnista että riippuuko ne. Tykkään itse DD kupposista kaarituilla.

        Ainakin meidän kaupungissa, kaikki muut seurakunnat paitsi ev.lut on pelkkien retkujen juttuja. Siellä huseeraa vaikka mitä vankia ja pikkukonnaa, alkkiksia ja väkivaltarikollisia.
        Omaa etua tavoitellen ja muiden hyväksikäyttöä.
        Ei mennä kirkkoon enää kuulemaan Jumalan sanaa, miksi mentäisiinkään.
        Vanhat juopot puhuu pilkaksi Jumalalle, naispapit puhuu pilkaksi jumalalle.
        Onko mitään enää kirkoissa Jumalan kunniaksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe