Sillä halutaan vähentää pelkoa Venäjän hyökkäyksestä rautateitse kun ei olisi sama raideleveys kuin Venäjällä.
Mutta onko ajateltu että mitäs jos Putinkin muuttaa samaksi Venäjällä!?
Raideleveys muutetaan Suomessa kapeammaksi
38
387
Vastaukset
- Anonyymi
Älytön EU-vaatimus taas, standartisointia lillukan varsilla. Maksaa Suomelle miljardeja. Telit joita voi säädää raideleveyden mukaan on keksitty ajat sitten
- Anonyymi
Ai Venäjä tulisi junalla . Hihihehihei. Johan Suomen köyhät kohta pian varastaa ne ratakiskot . Romu metalli on rahaa .
- Anonyymi
Kyllähän Neuvostoliiton johtajat kulkivat junalla, mutta eipä taida Venäjän johtajat kulkea. Tämäkin keskustelu on vähän lapsellista. Saadaan Suomen kansa taas vietyä lähemmäs länttä. Joku sanoi, kun liityttiin Natoon, että nyt ollaan oikeasti lännessä. Mitähän vielä tarvitaan? Otaksun, että korvien välin puhdistusta.
- Anonyymi
Kumpikaan, ei NATO eikä EU vaadi raideleveyden muuttamista.
Espanjassa ja Portugalissa on eri raideleveys kuin muissa Euroopan maissa ja ne kuuluvat sekä Natoon, että myös EU: hun.
Kyseessä on hallituksen oma hanke, mistä hyötyvät ulkomaalaiset rautatie yritykset.- Anonyymi
Lähinnä persujen vaatimus. Ja Orpo poika ei ymmärrä nytkään.
- Anonyymi
Aivan Järjetön teko. Suomi ei pääse sit minnekkään rajojen ulkopuolelle. Ruotsissa eri leveys kuin eussa. Jossain vaihees jonkunlainen sopu syntyy ja Suomi pääsee näil kiskoilla Venäjälle, Intian rajalla, Kiinaan, Kazakstaniin ja wladivostokin kautta Japaniin. Asukas määrä idäs minne kiskoja pitkin päästään on 3.5 miljardia. Ja niin eu maat on kusettanut aivokuollutta suomea et pöhkö finski laittanut kaiken kiinni, tänä päivänä Keski-länsi Eurooppa ostaa öljyä, kaasua ym, kauppa käy. Kyl ne nauraa meidän päättäjille ja on aihetta
- Anonyymi
No persuhan tuotakin älyttömyyttä ajaa. Tollot.
- Anonyymi
On kyllä ääliömäistä toimintaa ruveta raideleveyttä muuttamaan, ei mitään järkeä ja järjettömän kallista.
- Anonyymi
Nimenomaan raideleveys täytyy olla sama kuin lännessä, niin että NATO: n panssarivaunut ja kanuunat saadaan vikkelästi siirrettyä itärajalle
- Anonyymi
Tuleeko ne lännen junat itämeren yli vai mistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuleeko ne lännen junat itämeren yli vai mistä?
Suomesta on suora junayhteys Ruotsin läpi sillan kautta Tanskaan ja siitä edelleen Eurooppaan! Samalla raideleveydellä voisi olla kannattavaa rakentaa niinikään tunneli Tallinnaan!
- Anonyymi
Puppeli- Putte voi muuttaa ratansa aivan miksi haluaa.
EI VOI VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA ! - Anonyymi
Russakoita näyttää ottavan älyttömästi pattiin raideprojekti
eli ollaan oikealla asialla !
Upeeta/ mahtavaa - Anonyymi
Vihreillä on myös ilmatilan suhteen ratkaisu, hiilineutraalius, joka tekee ilmasta sopimattoman Venäjän hiilidioksidi-ilmaston kalustolle.
- Anonyymi
Venäjä rakentaa taas panssarijunia,
https://www.hs.fi/maailma/art-2000009511661.html - Anonyymi
Ei rataa voi rakentaa uudestaan. Sille ei ole mitään todellista tarvettakaan. Tavarakuljetuksistahan vain on kyse, eikä meille Tornion kautta mitään ryhdytä kuljettamaan. Venäjän kautta pääsee nyt Kiinaan asti ja sieltä tänne. Se on Suomen valtti Euroopassa, jossa kaikki valtion ovat KIinasta riippuvaisia.
- Anonyymi
Ei kapee raiteista tarvita kuin pohjoisessa, Norjasta Rovaniemelle.
Ei Euroopan junat etelään halua tulla.- Anonyymi
Suomi on muutoin Pohjoisessa…
- Anonyymi
Aku Ankka lehdessä näkee tollasia.
ZZZZ- nähtävästi junankuljettaja on nukahtanut
työmaallensa.
Venäjällä ei ole Alkometreja
koska kännissä saa/ täytyy ajaa.
Miliisikin on enimmiseen....
soosissa. - Anonyymi
Ellei Putin suostu neuvottelemaan henk. koht. Zelenskyn kanssa ja tulitaukoon ilman ennakkoehtoja, seuraavaan sanktiopakettiin sisällytetään idän poistaminen ilmansuunnista.
Raja-aitaa myös korotetaan ja tiivistetään itätuulten estämiseksi.
Säätiedotuksissa kielletään mainitsemasta "Venäjäjältä tulevia sadealueita tai korkea- tai matalapaineita".- Anonyymi
Tuon itärajan uhan saa helposti poistettua edullisilla lääketieteellisillä apteekki tuotteila.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon itärajan uhan saa helposti poistettua edullisilla lääketieteellisillä apteekki tuotteila.
Viimeinen niitti Suomen konkurssiin on raideleveyden muutos.
- Anonyymi
Jo oli aikakin !! Irti vaan venäjästä ja yhteen länsimaiden kanssa.
Sitten vielä venäjän tukikohdat maantasalle suomesta. - Anonyymi
Venäjä osti rautatiekaluston USAn etelävaltioista ja niin tuli 1524 raideleveys myös Suomeenkin. Sittemmin USAn sisällissodan hävittyään etelävaltioidenkin radat muutettiin 1435 millisiksi.
Ihmetyttää tuo Puolan raideleveys, jonka kerrotaan olevan eurooppalainen standartileveys 1435 mm, vaikka maa oli liki 50 vuotta NLn satelliittina. Toki Saksa kavensi kiskotuksen jo pian 1939 miehityksen jälkeen. Mitenkähän oli Itä-Saksan laita?
Mitenkäs Putin ajelee junalla Kiinaan tai Pohjois-Koreaan? Tai päinvastoin, sillä Venäjällä on 1520 ja Kiinassa ja P-Koreassa 1435 raiteet...
Aikoinaan ihmettelin luettuani, kuinka Molotov saapui 1940 marraskuussa junallaan Berliiniin. Junaa ei vaihdettu välillä. Vaihdettiinko telit?
Miksi 1524 mm raideleveys? Ja jonka NL kavensi 1520 milliin kiskojen kallistuksella sisäänpäin, siis 2 mm puoleltaan.
Yhdysvaltalainen sotilasinsinööri George Washington Whistler (1800–1849) palkattiin rakennuttamaan Moskovan ja Pietarin välistä rautatietä, jonka leveydeksi tuli Yhdysvaltain etelävaltiolaiset viisi jalkaa. Näin tämä ”venäläisenä raideleveytenä” pidetty leveys tuli voimaan koko rataverkolla koskien myös Viroa, Liettuaa, Latviaa, Suomea, Ukrainaa, Valko-Venäjää ja Mongoliaa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raideleveys
P.S. Koska Kemijärvi-Kelloselkä rataosuus kunnostetaan? Moskovan pakkorauhassa 13.3.1940 määrättiin ratayhteys Kemijärveltä rajalle. Nyt se on ns. huonossa hapessa.- Anonyymi
Miksi se pitäisi kunnostaa?
- Anonyymi
Jokioisten rautatie (JR, myös Jokioisten–Forssan rautatie) on vuonna 2098 käyttöön otettavaksi suunniteltu kapearaiteinen rautatie Humppilan ja Forssan välillä.
Sen linjapituus tullee olemaan noin 23 kilometriä ja raideleveys 750 millimetriä, eli reippaasti Naton vaatimaa raideleveyttä kapeampi. - Anonyymi
89 mm kapeammaksi tehdään Suomen radat.
Se on yx kullinluikaus kun siirretään toista kiskoa keskemmälle. Automaattijuna hoitaa koko homman. - Anonyymi
Koskas Venäjä on viimeksi hyökännyt Suomeen? Etenkin raideliikenteen kautta?
- Anonyymi
Kaikki kiinteät rakenteet ovat kaukaista HISTORIAA. Rautatiet sodan huolto VALTIMONA olisi aikamoista Aita-Häkkästelyä.
- Anonyymi
Miten niin? Suomi hyötyisi enemmän Euroopan raideleveydestä kuin nykyisestä! Niin yksinkertaista se on!
- Anonyymi
Jos Suomen huoltovarmuus olisi OIKEASTI Kilpisjärven - Muonion -tien varassa eli Suomen käsivarren tien kautta Norjan Tromssaan, niin kyllä heikolta näyttäisi. Suomeksi siis: piru perisi...
Tämä Saksan "aseveljen" viime sotien aikana rakentama tie on niin surkea kuin olla voi, eli kapea ja kuoppainen. Talvella se on hinausfirmojen loputon aarreaitta, sillä kymmenet rekat menee pöpelikköön joka talvi.
Asevelihän se Pohjois-Lapin (poikittais) tiestön käytännössä rakensi yli 80v sitten. Toki tie Rovaniemeltä Petsamoon tehtiin joskus 1930 -luvulla.
Vaikuttaisi siltä, ettei Niinistö olisi itsekään tuota reittiä kulkenut, sillä niin typerää on edes kuvitella vilkasta rekkaliikennettä pitkin Norjan puolen valtavia, useiden kilometrien mittaisia, nousuja kohti Kilpisjärveä. Siellä tuskin panssareita laveteilla kuskaillaan kumpaankaan suuntaan... ei ainakaan talvella.
Oikea reitti kulkee tietenkin Torniosta Ruotsiin ja E10 tietä pitkin Narvikiin. Siinä on kunnon leveä tie ja raskas malmijunien käyttämä rautatie (Narvikista Luulajaan) vieressä. Sekä valtava Narvikin satama, jonne mahtuu satoja metrejä pitkät malmilaivat noin vaan ja monta kerrallaan.
Ainoa mutta on / oli tuo kirotun Ruotsin Nato-jäsenyyden puute...
(Ruotsin Nato-jäsenyys alkoi 7. maaliskuuta 2024)
Ruotsihan esti jo Talvisodassa länsiavun tulon Suomeen... niin vain esti vaikka yhteistyötä oli hierottu liki 20 vuotta tällaisen tilanteen varalle.
Aiheesta on Martti Turtolan väitöskirja. Sen tärkein anti on Ruotsin pääministeri Hanssonin kommentti Suomen sotilaallisesta auttamisesta: "Helvetin paskapuhetta" ja tämä lause on tietenkin otettu Tage Erlanderin muistelmista, niitä taas löytyy hyvin divareista.
Ainoa harmittava asia on Ruotsin pitkäaikaisen ministerin / pääministerin, Tage Erlanderin 3 -osaisten muistelmien suomennoksen ulottuminen vain joulukuuhun 1941 saakka. Tammea ei Ruotsin vaiheet viime sodissa siis kiinnostaneetkaan tai niitä ei haluttu Suomen rahvaalle kertoa.
Martti Turtola: Tornionjoelta Rajajoelle: Suomen ja Ruotsin salainen yhteistoiminta Neuvostoliiton hyökkäyksen varalle vuosina 1923–1940: puolustuspoliittinen vaihtoehto. Väitöskirja 1983.
Olen käynyt useamman kerran Norjan Lofooteilla ja muutenkin pohjoisessa Norjassa, ihan Nordkapissa saakka. Tunnen siis nuo tiet ainakin jotenkuten.
KIRJOITA siitä, miten surkea on Suomen rautateiden tilanne. Koko maan liikenne sekoaa kun YKSI (1) sähköradan ajovirtakaapeli katkeaa, eli käytännössä kuluu poikki! Miksi typerä Suomi ei kerralla rakenna kaksoisraidetta Helsingistä Tornioon ja mieluusti Rovaniemelle saakka. Vuosittain tehdään pieniä pätkiä kerrallaan ja arvata vain sopii, kuinka paljon tuollaisen työmaan avaamiseen ja sulkemiseen kuluu rahaa. Ei topparoikkien perustaminen ole ihan pikku juttu. Nyt kaksoisrata on valmiina jonnekin Ylivieskan tienoolle saakka.
Ei ole kauaakaan kulunut siitä, kun VR halusi ROMUTTAA kaikki dieselveturit! Tämä asia lähentelee jo täydellistä maanpetosajattelua, kuten jv-miinojen poisto ja 300 panssarivaunun (150 kpl T-72) romutuskin. Dieselveturit sentään kulkee itsenäisesti kaikkialle missä on ratakiskot. Ainoa rajoite kriisiaikaan joutumisessa on PÄTEVÄN KULJETTAJA- ja JUNANSUORITTAJA -henkilöstön täydellinen puute.
Jos koko Suomi ja rataverkko joutuu sähköttömäksi eli muutama iso kytkinkenttä pääverkossa lentää ilmaan, niin sellainen katko kestää jo viikkoja.
Silloin liikkuvat vain dieselveturit ja niiden vetämät junat. Automaattinen kulunvalvonta stoppaa junat tai sitä ei ole lainkaan tietoverkkojen pimetessä.
Silloin pitää olla rautatieasemat miehitettyinä ja niillä osaavat vaihdemiehet, junansuorittajat ja toimivat puhelin / viestiyhteydet! Missä semmoisia on? EI MISSÄÄN. Ennen oli kiinteä lankapuhelinverkko ja VR:lla oli oma lankaverkkonsa. Nyt taitaa GSM-tukiasemat kylmetä muutamassa tunnissa / -päivässä sähkön puutteeseen.
Vain rautatiet kykenee kuljettamaan sellaisia tonnistomääriä, mitä liikekannallepano tai sotiminen vaatii. Siis junien pitää kulkea. Rekkaliikenne on toki suuri kapasiteetiltaan, mutta kun öljyn saanti tyssää, niin 50l /100km nielevät rekat alkaa pian seisomaan kun öljyä tarvitaan vain tärkeimpiin asioihin.
Saksassa Reichsbahn oli niitä viimeisimpiä toimivia organisaatioita 1945 kevään katastrofin vyöryessä maahan.
-
Tämän jutun johdosta:
Juha Ristamäki
12.10.2023
Kirjassa Niinistö kertoo, että hän halusi yhteydenpidollaan pohjustaa sitä, että maayhteys Norjasta Suomeen pysyisi auki, mitä ikinä tapahtuisikaan.
Jos Itämeren merikuljetuksiin kohdistuu suora isku-uhka, samat tavarat pystytään kuljettamaan meritse esimerkiksi Tromssan satamaan ja sieltä maanteitse Kilpisjärven kautta Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e5cd394e-fd69-4c7e-9086-f9580c1320c6
Niinistö kertoo, mikä olisi sodassa Suomen elämänlanka – Tutkimus: Pohjois-Suomeen tarvitaan tierahaa
Tutkimus: Sortuvatko Suomen tiet panssareiden painosta? Yllättävä riski hyödyttää Pohjois-Suomea, jonka tiestöön on pakko investoida. - Anonyymi
Loistavaa että rata korjataan niin ei aina tarvi pysähtyä Suomen rajalle ja juna seisoo siellä kun vaihdetaan uudet telit alle.
Viddu tää mikään Venäjä ole! - Anonyymi
Huoltovarmuus, Pohjoismaiden kanssa
- Anonyymi
Eikö aloittaja tiedä etteivät venäläiset junat voi ajaa Suomen radoilla mutta suomalaiset junat voivat ajaa Venäjän radoilla?
Sen se pieni raideleveysero tekee vaikka kyse on vain muutamasta millistä! - Anonyymi
No ei oo ajateltu. Hahahahaa jos niillä on jo ensikesänä valmista kun täällä hölötetään kaikki ympäri maailmaa.
- Anonyymi
Edullisempi on katkaista rautatie. Se on jo katkaistu Sallasta itäänpäin. Ja Savonlinnassa.
- Anonyymi
Hieno uutinen ja maksussa eu. avustaa .
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191692
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991508Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37973Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29889Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38851Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50806Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37750Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56748Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730