Sillä halutaan vähentää pelkoa Venäjän hyökkäyksestä rautateitse kun ei olisi sama raideleveys kuin Venäjällä.
Mutta onko ajateltu että mitäs jos Putinkin muuttaa samaksi Venäjällä!?
Raideleveys muutetaan Suomessa kapeammaksi
87
772
Vastaukset
- Anonyymi
Älytön EU-vaatimus taas, standartisointia lillukan varsilla. Maksaa Suomelle miljardeja. Telit joita voi säädää raideleveyden mukaan on keksitty ajat sitten
- Anonyymi
Ai Venäjä tulisi junalla . Hihihehihei. Johan Suomen köyhät kohta pian varastaa ne ratakiskot . Romu metalli on rahaa .
- Anonyymi
Kyllähän Neuvostoliiton johtajat kulkivat junalla, mutta eipä taida Venäjän johtajat kulkea. Tämäkin keskustelu on vähän lapsellista. Saadaan Suomen kansa taas vietyä lähemmäs länttä. Joku sanoi, kun liityttiin Natoon, että nyt ollaan oikeasti lännessä. Mitähän vielä tarvitaan? Otaksun, että korvien välin puhdistusta.
- Anonyymi
Kumpikaan, ei NATO eikä EU vaadi raideleveyden muuttamista.
Espanjassa ja Portugalissa on eri raideleveys kuin muissa Euroopan maissa ja ne kuuluvat sekä Natoon, että myös EU: hun.
Kyseessä on hallituksen oma hanke, mistä hyötyvät ulkomaalaiset rautatie yritykset.- Anonyymi
Lähinnä persujen vaatimus. Ja Orpo poika ei ymmärrä nytkään.
- Anonyymi
Espanjan ja Portugalin huoltovarmuuden kannalta on sama vaikka niillä ei olisi rautateitä ollenkaan,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä persujen vaatimus. Ja Orpo poika ei ymmärrä nytkään.
Teillä sosialisteilla on ikuinen halu liittyä venäjään, raideleveyden muuttaminen länsimaiseksi on vastoin tuota ideologiaa. Raideleveyden muutos tekee myös suomesta vähemmän houkuttelevan kohteen venäjälle, yrittää sitä kaapata itselleen. Siinä on se tärkeä pointti.
- Anonyymi
On kyllä ääliömäistä toimintaa ruveta raideleveyttä muuttamaan, ei mitään järkeä ja järjettömän kallista.
- Anonyymi
Nimenomaan raideleveys täytyy olla sama kuin lännessä, niin että NATO: n panssarivaunut ja kanuunat saadaan vikkelästi siirrettyä itärajalle
- Anonyymi
Tuleeko ne lännen junat itämeren yli vai mistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuleeko ne lännen junat itämeren yli vai mistä?
Suomesta on suora junayhteys Ruotsin läpi sillan kautta Tanskaan ja siitä edelleen Eurooppaan! Samalla raideleveydellä voisi olla kannattavaa rakentaa niinikään tunneli Tallinnaan!
- Anonyymi
huoltovarmuus
- Anonyymi
Ja niillähän Suomi elää.
- Anonyymi
Puppeli- Putte voi muuttaa ratansa aivan miksi haluaa.
EI VOI VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA ! - Anonyymi
Russakoita näyttää ottavan älyttömästi pattiin raideprojekti
eli ollaan oikealla asialla !
Upeeta/ mahtavaa - Anonyymi
Vihreillä on myös ilmatilan suhteen ratkaisu, hiilineutraalius, joka tekee ilmasta sopimattoman Venäjän hiilidioksidi-ilmaston kalustolle.
- Anonyymi
Venäjä rakentaa taas panssarijunia,
https://www.hs.fi/maailma/art-2000009511661.html - Anonyymi
Ei rataa voi rakentaa uudestaan. Sille ei ole mitään todellista tarvettakaan. Tavarakuljetuksistahan vain on kyse, eikä meille Tornion kautta mitään ryhdytä kuljettamaan. Venäjän kautta pääsee nyt Kiinaan asti ja sieltä tänne. Se on Suomen valtti Euroopassa, jossa kaikki valtion ovat KIinasta riippuvaisia.
- Anonyymi
Luopuihan Suomi jo täysin oma-aloitteisesti suorista Aasian lennoistaankin. Joka on ehkä tähän mennessä se kaikkein suurin koko kriisistä Suomelle koitunut kustannus ja todella kallis sellainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luopuihan Suomi jo täysin oma-aloitteisesti suorista Aasian lennoistaankin. Joka on ehkä tähän mennessä se kaikkein suurin koko kriisistä Suomelle koitunut kustannus ja todella kallis sellainen.
Suomi kuuluu Euroopan Unioniin ja toimii sen mukaan, jos EU kieltää venäjän koneilta lennot sen alueelle, niin se koskee myös Suomea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi kuuluu Euroopan Unioniin ja toimii sen mukaan, jos EU kieltää venäjän koneilta lennot sen alueelle, niin se koskee myös Suomea.
Muistakaa että ollaan kuitenkin itsenäisiä ja tehdään omat päätökset.
Huutonaurut.
- Anonyymi
Ei kapee raiteista tarvita kuin pohjoisessa, Norjasta Rovaniemelle.
Ei Euroopan junat etelään halua tulla.- Anonyymi
Suomi on muutoin Pohjoisessa…
- Anonyymi
Ellei Putin suostu neuvottelemaan henk. koht. Zelenskyn kanssa ja tulitaukoon ilman ennakkoehtoja, seuraavaan sanktiopakettiin sisällytetään idän poistaminen ilmansuunnista.
Raja-aitaa myös korotetaan ja tiivistetään itätuulten estämiseksi.
Säätiedotuksissa kielletään mainitsemasta "Venäjäjältä tulevia sadealueita tai korkea- tai matalapaineita".- Anonyymi
Tuon itärajan uhan saa helposti poistettua edullisilla lääketieteellisillä apteekki tuotteila.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon itärajan uhan saa helposti poistettua edullisilla lääketieteellisillä apteekki tuotteila.
Viimeinen niitti Suomen konkurssiin on raideleveyden muutos.
- Anonyymi
Jo oli aikakin !! Irti vaan venäjästä ja yhteen länsimaiden kanssa.
Sitten vielä venäjän tukikohdat maantasalle suomesta. - Anonyymi
Venäjä osti rautatiekaluston USAn etelävaltioista ja niin tuli 1524 raideleveys myös Suomeenkin. Sittemmin USAn sisällissodan hävittyään etelävaltioidenkin radat muutettiin 1435 millisiksi.
Ihmetyttää tuo Puolan raideleveys, jonka kerrotaan olevan eurooppalainen standartileveys 1435 mm, vaikka maa oli liki 50 vuotta NLn satelliittina. Toki Saksa kavensi kiskotuksen jo pian 1939 miehityksen jälkeen. Mitenkähän oli Itä-Saksan laita?
Mitenkäs Putin ajelee junalla Kiinaan tai Pohjois-Koreaan? Tai päinvastoin, sillä Venäjällä on 1520 ja Kiinassa ja P-Koreassa 1435 raiteet...
Aikoinaan ihmettelin luettuani, kuinka Molotov saapui 1940 marraskuussa junallaan Berliiniin. Junaa ei vaihdettu välillä. Vaihdettiinko telit?
Miksi 1524 mm raideleveys? Ja jonka NL kavensi 1520 milliin kiskojen kallistuksella sisäänpäin, siis 2 mm puoleltaan.
Yhdysvaltalainen sotilasinsinööri George Washington Whistler (1800–1849) palkattiin rakennuttamaan Moskovan ja Pietarin välistä rautatietä, jonka leveydeksi tuli Yhdysvaltain etelävaltiolaiset viisi jalkaa. Näin tämä ”venäläisenä raideleveytenä” pidetty leveys tuli voimaan koko rataverkolla koskien myös Viroa, Liettuaa, Latviaa, Suomea, Ukrainaa, Valko-Venäjää ja Mongoliaa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raideleveys
P.S. Koska Kemijärvi-Kelloselkä rataosuus kunnostetaan? Moskovan pakkorauhassa 13.3.1940 määrättiin ratayhteys Kemijärveltä rajalle. Nyt se on ns. huonossa hapessa.- Anonyymi
Miksi se pitäisi kunnostaa?
- Anonyymi
Jokioisten rautatie (JR, myös Jokioisten–Forssan rautatie) on vuonna 2098 käyttöön otettavaksi suunniteltu kapearaiteinen rautatie Humppilan ja Forssan välillä.
Sen linjapituus tullee olemaan noin 23 kilometriä ja raideleveys 750 millimetriä, eli reippaasti Naton vaatimaa raideleveyttä kapeampi. - Anonyymi
89 mm kapeammaksi tehdään Suomen radat.
Se on yx kullinluikaus kun siirretään toista kiskoa keskemmälle. Automaattijuna hoitaa koko homman. - Anonyymi
Koskas Venäjä on viimeksi hyökännyt Suomeen? Etenkin raideliikenteen kautta?
- Anonyymi
Kaikki kiinteät rakenteet ovat kaukaista HISTORIAA. Rautatiet sodan huolto VALTIMONA olisi aikamoista Aita-Häkkästelyä.
- Anonyymi
Miten niin? Suomi hyötyisi enemmän Euroopan raideleveydestä kuin nykyisestä! Niin yksinkertaista se on!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin? Suomi hyötyisi enemmän Euroopan raideleveydestä kuin nykyisestä! Niin yksinkertaista se on!
Mitä me hyödytään siitä? Valtavat kustannukset.
- Anonyymi
Jos Suomen huoltovarmuus olisi OIKEASTI Kilpisjärven - Muonion -tien varassa eli Suomen käsivarren tien kautta Norjan Tromssaan, niin kyllä heikolta näyttäisi. Suomeksi siis: piru perisi...
Tämä Saksan "aseveljen" viime sotien aikana rakentama tie on niin surkea kuin olla voi, eli kapea ja kuoppainen. Talvella se on hinausfirmojen loputon aarreaitta, sillä kymmenet rekat menee pöpelikköön joka talvi.
Asevelihän se Pohjois-Lapin (poikittais) tiestön käytännössä rakensi yli 80v sitten. Toki tie Rovaniemeltä Petsamoon tehtiin joskus 1930 -luvulla.
Vaikuttaisi siltä, ettei Niinistö olisi itsekään tuota reittiä kulkenut, sillä niin typerää on edes kuvitella vilkasta rekkaliikennettä pitkin Norjan puolen valtavia, useiden kilometrien mittaisia, nousuja kohti Kilpisjärveä. Siellä tuskin panssareita laveteilla kuskaillaan kumpaankaan suuntaan... ei ainakaan talvella.
Oikea reitti kulkee tietenkin Torniosta Ruotsiin ja E10 tietä pitkin Narvikiin. Siinä on kunnon leveä tie ja raskas malmijunien käyttämä rautatie (Narvikista Luulajaan) vieressä. Sekä valtava Narvikin satama, jonne mahtuu satoja metrejä pitkät malmilaivat noin vaan ja monta kerrallaan.
Ainoa mutta on / oli tuo kirotun Ruotsin Nato-jäsenyyden puute...
(Ruotsin Nato-jäsenyys alkoi 7. maaliskuuta 2024)
Ruotsihan esti jo Talvisodassa länsiavun tulon Suomeen... niin vain esti vaikka yhteistyötä oli hierottu liki 20 vuotta tällaisen tilanteen varalle.
Aiheesta on Martti Turtolan väitöskirja. Sen tärkein anti on Ruotsin pääministeri Hanssonin kommentti Suomen sotilaallisesta auttamisesta: "Helvetin paskapuhetta" ja tämä lause on tietenkin otettu Tage Erlanderin muistelmista, niitä taas löytyy hyvin divareista.
Ainoa harmittava asia on Ruotsin pitkäaikaisen ministerin / pääministerin, Tage Erlanderin 3 -osaisten muistelmien suomennoksen ulottuminen vain joulukuuhun 1941 saakka. Tammea ei Ruotsin vaiheet viime sodissa siis kiinnostaneetkaan tai niitä ei haluttu Suomen rahvaalle kertoa.
Martti Turtola: Tornionjoelta Rajajoelle: Suomen ja Ruotsin salainen yhteistoiminta Neuvostoliiton hyökkäyksen varalle vuosina 1923–1940: puolustuspoliittinen vaihtoehto. Väitöskirja 1983.
Olen käynyt useamman kerran Norjan Lofooteilla ja muutenkin pohjoisessa Norjassa, ihan Nordkapissa saakka. Tunnen siis nuo tiet ainakin jotenkuten.
KIRJOITA siitä, miten surkea on Suomen rautateiden tilanne. Koko maan liikenne sekoaa kun YKSI (1) sähköradan ajovirtakaapeli katkeaa, eli käytännössä kuluu poikki! Miksi typerä Suomi ei kerralla rakenna kaksoisraidetta Helsingistä Tornioon ja mieluusti Rovaniemelle saakka. Vuosittain tehdään pieniä pätkiä kerrallaan ja arvata vain sopii, kuinka paljon tuollaisen työmaan avaamiseen ja sulkemiseen kuluu rahaa. Ei topparoikkien perustaminen ole ihan pikku juttu. Nyt kaksoisrata on valmiina jonnekin Ylivieskan tienoolle saakka.
Ei ole kauaakaan kulunut siitä, kun VR halusi ROMUTTAA kaikki dieselveturit! Tämä asia lähentelee jo täydellistä maanpetosajattelua, kuten jv-miinojen poisto ja 300 panssarivaunun (150 kpl T-72) romutuskin. Dieselveturit sentään kulkee itsenäisesti kaikkialle missä on ratakiskot. Ainoa rajoite kriisiaikaan joutumisessa on PÄTEVÄN KULJETTAJA- ja JUNANSUORITTAJA -henkilöstön täydellinen puute.
Jos koko Suomi ja rataverkko joutuu sähköttömäksi eli muutama iso kytkinkenttä pääverkossa lentää ilmaan, niin sellainen katko kestää jo viikkoja.
Silloin liikkuvat vain dieselveturit ja niiden vetämät junat. Automaattinen kulunvalvonta stoppaa junat tai sitä ei ole lainkaan tietoverkkojen pimetessä.
Silloin pitää olla rautatieasemat miehitettyinä ja niillä osaavat vaihdemiehet, junansuorittajat ja toimivat puhelin / viestiyhteydet! Missä semmoisia on? EI MISSÄÄN. Ennen oli kiinteä lankapuhelinverkko ja VR:lla oli oma lankaverkkonsa. Nyt taitaa GSM-tukiasemat kylmetä muutamassa tunnissa / -päivässä sähkön puutteeseen.
Vain rautatiet kykenee kuljettamaan sellaisia tonnistomääriä, mitä liikekannallepano tai sotiminen vaatii. Siis junien pitää kulkea. Rekkaliikenne on toki suuri kapasiteetiltaan, mutta kun öljyn saanti tyssää, niin 50l /100km nielevät rekat alkaa pian seisomaan kun öljyä tarvitaan vain tärkeimpiin asioihin.
Saksassa Reichsbahn oli niitä viimeisimpiä toimivia organisaatioita 1945 kevään katastrofin vyöryessä maahan.
-
Tämän jutun johdosta:
Juha Ristamäki
12.10.2023
Kirjassa Niinistö kertoo, että hän halusi yhteydenpidollaan pohjustaa sitä, että maayhteys Norjasta Suomeen pysyisi auki, mitä ikinä tapahtuisikaan.
Jos Itämeren merikuljetuksiin kohdistuu suora isku-uhka, samat tavarat pystytään kuljettamaan meritse esimerkiksi Tromssan satamaan ja sieltä maanteitse Kilpisjärven kautta Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e5cd394e-fd69-4c7e-9086-f9580c1320c6
Niinistö kertoo, mikä olisi sodassa Suomen elämänlanka – Tutkimus: Pohjois-Suomeen tarvitaan tierahaa
Tutkimus: Sortuvatko Suomen tiet panssareiden painosta? Yllättävä riski hyödyttää Pohjois-Suomea, jonka tiestöön on pakko investoida. - Anonyymi
Loistavaa että rata korjataan niin ei aina tarvi pysähtyä Suomen rajalle ja juna seisoo siellä kun vaihdetaan uudet telit alle.
Viddu tää mikään Venäjä ole! - Anonyymi
Huoltovarmuus, Pohjoismaiden kanssa
- Anonyymi
Eikö aloittaja tiedä etteivät venäläiset junat voi ajaa Suomen radoilla mutta suomalaiset junat voivat ajaa Venäjän radoilla?
Sen se pieni raideleveysero tekee vaikka kyse on vain muutamasta millistä! - Anonyymi
No ei oo ajateltu. Hahahahaa jos niillä on jo ensikesänä valmista kun täällä hölötetään kaikki ympäri maailmaa.
- Anonyymi
Edullisempi on katkaista rautatie. Se on jo katkaistu Sallasta itäänpäin. Ja Savonlinnassa.
- Anonyymi
Hieno uutinen ja maksussa eu. avustaa .
- Anonyymi
huoltovarmuus Norja- Ruotsi- Suomi
- Anonyymi
Suomi kuuluu länteen, ja olisi parasta, jos meillä olisi myös yhteinen raideleveys muun Euroopan kanssa. Se antaisi nykyistä paremmat mahdollisuudet kehittää vähäpäästöistä raideliikennettä Ruotsin kautta muualle EU-maihin.
Viimeisen vuoden aikana on tullut selväksi, että paremmat rautatieyhteydet länteen olisivat tarpeen myös huoltovarmuuden ja maanpuolustuksen näkökulmasta. On tärkeää, että Suomeen saadaan kriisitilanteessa tavaraa ja sotilasapua nopeasti muutenkin kuin laivoilla Itämereltä.- Anonyymi
Koska leveämpi raideleveytemme on kapeampaa parempi, miksi se muu Eurooppa ei muuta leveyttään samaksi meidän kanssamme?
- Anonyymi
Yhteensopivuus: Suomen ja Venäjän raideleveyden ero on pieni, joten junat voivat käyttää toistensa raiteita.
Ja koska me emme halua että Venäjän sotilasjunat saapuvat tänne niin yhteys katkaistaan.
Kantakoon ryssä sitten veturiaan jos kiinnostaa saada se Suomen puolelle.- Anonyymi
Väärin jälleen: Venäläiset junat eivät voi käyttää Suomen ratoja, se pieni ero on ratkaisevan iso ero.
- Anonyymi
Kyllä se käy raideleveyden puolesta mutta kunniattomia paskiaisia ei päästetä Suomeen.
- Anonyymi
Tämä Suomen raideleveyden muuttaminen sopii todella hyvin nykysuomen johdon älyttömyyden huippulinjaan, josta järki on yhtä kaukana kun linnuratamme kaukaisin tähti.
- Anonyymi
Totta. orpo ja Purra eivät ymmärrä rahasta mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. orpo ja Purra eivät ymmärrä rahasta mitään.
Lulu ymmärtää kyllä, jos asiakas maksaa hyvän tipin yöstä.
- Anonyymi
Se on järkevä teko koska kauppakumppanimme ei ole enää ryssälä.
Ja siitä on meille etua kun olemme kuitenkin euroopassa nyt eikä idänkaupan varassa.
Mutta Venäjälle pääsee esimerkiksi Ladalla jos sinne haluaa mennä tekemään kauppoja.
Samat akselit ynnä muut vermeet kuin Venäjälläkin.
Ongelmana tietenkin että ryssä irrottaa siitä tarvitsemansa osat....- Anonyymi
Sataako sielä pietarissa?
- Anonyymi
Raideleveys muutetaan Suomessa Naton vaatimuksesta kappeeammaks Vorssan mallin mukaaan!
Aika Holjaa? - Anonyymi
Puolustusliiton yhtenäisyyden eteen kannattaa kyllä satsata .
- Anonyymi
Hajoavan jengin? Miksi muka pitäis satsata?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hajoavan jengin? Miksi muka pitäis satsata?
Neuvostoliittokin hajosi ja Venäjällä on jo vastaava kitinä ja narina käynnissä.
Kansa kaipaa vapautta ja länsimaista hapatusta. Naiset tykkää mukavista alkkareista jne... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hajoavan jengin? Miksi muka pitäis satsata?
r......n uhkaa vastaan
- Anonyymi
Huoltovarmuus ennen kaikkea
- Anonyymi
Pohjois-venäjällä muutetaan rata 1-raiteiseksi.
Sieltä on kadonnut raiteita mutta varmaankin ne on myyty. - Anonyymi
Paras olisi tehdä samantein säädettävä.
- Anonyymi
Todellinen syy ei ole maanpuolustus vaan EU, jonka mukaan Suomen poikkeava raideleveys estää vapaata kilpailua. Ulkomaiset yhtiöt kun eivät voi tuoda kalustoaan Suomeen.
Suomen nykyinen raideleveys on hyvinkin länsimainen. Kulkeutunut aikanaan jenkeistä Venäjälle, viisi jalkaa. - Anonyymi
hyvä
- Anonyymi
Kyllä se on toteutettava, koska on se venäjä täyttä petoa täynnä.
- Anonyymi
Siinähän muuttaa, ei ne mitään saa aikaan Venäjällä, rajakin on taas normaaliin tapaan suljettu niin ei tarvitse muutenkaan kulkea sinne eikä sieltä.
- Anonyymi
” Sillä halutaan vähentää pelkoa Venäjän hyökkäyksestä rautateitse kun ei olisi sama raideleveys kuin Venäjällä.
Mutta onko ajateltu että mitäs jos Putinkin muuttaa samaksi Venäjällä!?”
Muuttakoon! Heillähän se tulisi monta sataa kertaa kalliimmaksi kuin Suomella! - Anonyymi
Ja jos ne muuttaa omansa niin ne ryssii sen kuitenkin ja sen jälkeen ei kulje minkään maan junat Venäjällä vaikka uutisissa kerrotaankin että junayhtiöiden pomot tekivät itsemurhan hyppäämällä veturin alle.
- Anonyymi
Kyllä täällä Stadissa näki joka päivä RZDn (Rossiskaja Zeleshnaja Dorogi, paikallinen VR) silloin, kun vielä Suomi oli vapaa maa. Usein kävin kotona Moskovassa, veturin ja ruokalistan vaihto Vainikkalassa, ja matka jatkui Moskovaan Leningradskij Voksalille.
Samat kiskot, raiteet ja junavaunut.
T: Moskovan trolli
- Anonyymi
Erityisen tärkeää on se sen vuoksi että voidaan estää pesukonevarkaudet ja koneiden kuljetus venäjälle jossa mikrosiruja käytetään lenokkeihin. Sen on pieni haitta sille että terveydenhoito ja sen resurssit tullaan puolittamaan. Mamuthan sen edelleen saa eikä siten tule kansainvälistä mainehaittaa.
- Anonyymi
Epäkäytännöllistä!
Tuossa ei kyllä yhtään ajatella taas sitä kun jonain kauniina päivänä palamme jälleen Venäjän kanssa normaaleihin oloihin ja kaupankäyntiin ostaessamme VR:n uudet sähköveturit Novotšerkasskin sähköjunatehtaalta.- Anonyymi
Muistakaamme lämmöllä niitä Siperian susiksi ristittyjä sähkövetureita joita Suomi tavaranvaihdon puitteissa joutui muutaman kappaleen aikanaan "ostamaan" Neuvostoliitosta...
Mutta yksi juttu, venäläisellä rautatiekalustolla ei voi ajaa Suomen radoilla mutta suomalaisella kalustolla voi ajaa Venäjän radoilla, sen se muutaman millin ero raideleveyksissä tekee... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistakaamme lämmöllä niitä Siperian susiksi ristittyjä sähkövetureita joita Suomi tavaranvaihdon puitteissa joutui muutaman kappaleen aikanaan "ostamaan" Neuvostoliitosta...
Mutta yksi juttu, venäläisellä rautatiekalustolla ei voi ajaa Suomen radoilla mutta suomalaisella kalustolla voi ajaa Venäjän radoilla, sen se muutaman millin ero raideleveyksissä tekee...Hyvin ovat suomalaiset onnistuneet junien naamioinnissa jotka Vainikkalan kautta tuovat tavaraa Suomeen. Aivan täysin venäläisen kaluston näköistä !
- Anonyymi
Rääpäle suomella ei ole varoja muuttaa metriäkään kiskojen leveyttä., konkurssi kolkuttelee ovella eikä suomi tule selviytymään mitenkään maksuistaan ja velvollisuuksistaan. Velan korkomenot heti ovat pelkästään jo 5 miljardia vuodessa. 2026 suomi ajautuu siihen tilaan ettei se voi päättää omista asioistaan, tulee ns holhooja.
- Anonyymi
Näin se homma etenee. Ja holhoojan jälkeen tulee nuohooja joka vie tuhkatkin pesästä. Siinäpä sitä tulevaisuutta Suomessa.
- Anonyymi
Sodassa junan raiteet on erittäin helppo tuhota, koko hanke kallis ja täysin idioottimainen.
- Anonyymi
Kuinka monta kymmentä miljardia tämäkin tulee maksamaan? Rahaa ei ole terveydenhuoltoon mutta kun NATO leikkeihin vaaditaan onkin rahaa vaikka kuinka.
- Anonyymi
Turvallisuudella ja vapaudella ei ole hintaa. ja r.....n mielisen on turha jauhaa mistään terveydenhuollosta ja yrittää irtopisteitä
- Anonyymi
Huoltovarmuus kuntoon, Suomi Ruotsi Norja välille
- Anonyymi
Nimenomaan. Mitä tuolta suunnalta tulikaan 2015 ? Venäjän ja Suomen välinen kauppa/ junaliikenne onneksi vielä toimii ettei ehkä ensi talvena ole nälkäkuolema edessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan. Mitä tuolta suunnalta tulikaan 2015 ? Venäjän ja Suomen välinen kauppa/ junaliikenne onneksi vielä toimii ettei ehkä ensi talvena ole nälkäkuolema edessä.
Kummalla puolen rajaa se nälkäkuolema odottikaan? Joko on jonoa näkynyt Suomesta itään päin menossa?
😂
Totta puhuen joitakin lannoitteita Venäjältä vielä Suomeen tuodaan - ja sekin tuonti on väärin, ja pitää mielestäni välittömästi lopettaa, jos Putinin sotaa Ukrainassa ei tahdota rahoitettavan.
Elokapinan väki tekisi ekoteon, kun menisi Vainikkalaan kiskoille istumaan.
- Anonyymi
Olen varma että Venäjä seuraa Suomea ja tekee myös muutokset omiin raideleveyksiinsä.
Siksi kannattaa ilmoittaa väärä raideväli. Naurua riittää Vladivostokkia myöten. - Anonyymi
"Sodassa junan raiteet on erittäin helppo tuhota, koko hanke kallis ja täysin idioottimainen."
Raiteet korjataan hetkessä eikä niitä ole mitään järkeä pommittaa. Mutta siltoja kannattaa pommittaa. Tämä tiedoksi sivari tiltulle. - Anonyymi
Tämä on ihan huu haata. Aivankuin ei olisi muita keinoja tunkeutua maahan. Kuka näitä keksii? Ihmiset, luottakaa itseenne. Mitkään sopimukset tai vakuuttelut eivät turvaa sodalta, kaikki voidaan ohittaa tai tehdä mitättömiksi.
- Anonyymi
Venäläiset hyökkäävät rautatietä pitkin Suomeen.
Haudasta nousee Henry fucking Kissinger ja hymyilee ryssän tulevaa tappiota.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1675784
- 2653344
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä423314Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?442748- 361874
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?291648Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411606- 161477
- 231457
- 241357