Raideleveys muutetaan Suomessa kapeammaksi

Anonyymi-ap

Sillä halutaan vähentää pelkoa Venäjän hyökkäyksestä rautateitse kun ei olisi sama raideleveys kuin Venäjällä.
Mutta onko ajateltu että mitäs jos Putinkin muuttaa samaksi Venäjällä!?

38

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älytön EU-vaatimus taas, standartisointia lillukan varsilla. Maksaa Suomelle miljardeja. Telit joita voi säädää raideleveyden mukaan on keksitty ajat sitten

    • Anonyymi

      Ai Venäjä tulisi junalla . Hihihehihei. Johan Suomen köyhät kohta pian varastaa ne ratakiskot . Romu metalli on rahaa .

      • Anonyymi

        Kyllähän Neuvostoliiton johtajat kulkivat junalla, mutta eipä taida Venäjän johtajat kulkea. Tämäkin keskustelu on vähän lapsellista. Saadaan Suomen kansa taas vietyä lähemmäs länttä. Joku sanoi, kun liityttiin Natoon, että nyt ollaan oikeasti lännessä. Mitähän vielä tarvitaan? Otaksun, että korvien välin puhdistusta.


    • Anonyymi

      Kumpikaan, ei NATO eikä EU vaadi raideleveyden muuttamista.

      Espanjassa ja Portugalissa on eri raideleveys kuin muissa Euroopan maissa ja ne kuuluvat sekä Natoon, että myös EU: hun.

      Kyseessä on hallituksen oma hanke, mistä hyötyvät ulkomaalaiset rautatie yritykset.

      • Anonyymi

        Lähinnä persujen vaatimus. Ja Orpo poika ei ymmärrä nytkään.


    • Anonyymi

      Aivan Järjetön teko. Suomi ei pääse sit minnekkään rajojen ulkopuolelle. Ruotsissa eri leveys kuin eussa. Jossain vaihees jonkunlainen sopu syntyy ja Suomi pääsee näil kiskoilla Venäjälle, Intian rajalla, Kiinaan, Kazakstaniin ja wladivostokin kautta Japaniin. Asukas määrä idäs minne kiskoja pitkin päästään on 3.5 miljardia. Ja niin eu maat on kusettanut aivokuollutta suomea et pöhkö finski laittanut kaiken kiinni, tänä päivänä Keski-länsi Eurooppa ostaa öljyä, kaasua ym, kauppa käy. Kyl ne nauraa meidän päättäjille ja on aihetta

      • Anonyymi

        No persuhan tuotakin älyttömyyttä ajaa. Tollot.


    • Anonyymi

      On kyllä ääliömäistä toimintaa ruveta raideleveyttä muuttamaan, ei mitään järkeä ja järjettömän kallista.

    • Anonyymi

      Nimenomaan raideleveys täytyy olla sama kuin lännessä, niin että NATO: n panssarivaunut ja kanuunat saadaan vikkelästi siirrettyä itärajalle

      • Anonyymi

        Tuleeko ne lännen junat itämeren yli vai mistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko ne lännen junat itämeren yli vai mistä?

        Suomesta on suora junayhteys Ruotsin läpi sillan kautta Tanskaan ja siitä edelleen Eurooppaan! Samalla raideleveydellä voisi olla kannattavaa rakentaa niinikään tunneli Tallinnaan!


    • Anonyymi

      Puppeli- Putte voi muuttaa ratansa aivan miksi haluaa.

      EI VOI VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA !

    • Anonyymi

      Russakoita näyttää ottavan älyttömästi pattiin raideprojekti

      eli ollaan oikealla asialla !

      Upeeta/ mahtavaa

    • Anonyymi

      Vihreillä on myös ilmatilan suhteen ratkaisu, hiilineutraalius, joka tekee ilmasta sopimattoman Venäjän hiilidioksidi-ilmaston kalustolle.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei rataa voi rakentaa uudestaan. Sille ei ole mitään todellista tarvettakaan. Tavarakuljetuksistahan vain on kyse, eikä meille Tornion kautta mitään ryhdytä kuljettamaan. Venäjän kautta pääsee nyt Kiinaan asti ja sieltä tänne. Se on Suomen valtti Euroopassa, jossa kaikki valtion ovat KIinasta riippuvaisia.

    • Anonyymi

      Ei kapee raiteista tarvita kuin pohjoisessa, Norjasta Rovaniemelle.

      Ei Euroopan junat etelään halua tulla.

      • Anonyymi

        Suomi on muutoin Pohjoisessa…


    • Anonyymi

      Aku Ankka lehdessä näkee tollasia.
      ZZZZ- nähtävästi junankuljettaja on nukahtanut
      työmaallensa.
      Venäjällä ei ole Alkometreja
      koska kännissä saa/ täytyy ajaa.
      Miliisikin on enimmiseen....
      soosissa.

    • Anonyymi

      Ellei Putin suostu neuvottelemaan henk. koht. Zelenskyn kanssa ja tulitaukoon ilman ennakkoehtoja, seuraavaan sanktiopakettiin sisällytetään idän poistaminen ilmansuunnista.
      Raja-aitaa myös korotetaan ja tiivistetään itätuulten estämiseksi.
      Säätiedotuksissa kielletään mainitsemasta "Venäjäjältä tulevia sadealueita tai korkea- tai matalapaineita".

      • Anonyymi

        Tuon itärajan uhan saa helposti poistettua edullisilla lääketieteellisillä apteekki tuotteila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon itärajan uhan saa helposti poistettua edullisilla lääketieteellisillä apteekki tuotteila.

        Viimeinen niitti Suomen konkurssiin on raideleveyden muutos.


    • Anonyymi

      Jo oli aikakin !! Irti vaan venäjästä ja yhteen länsimaiden kanssa.
      Sitten vielä venäjän tukikohdat maantasalle suomesta.

    • Anonyymi

      Venäjä osti rautatiekaluston USAn etelävaltioista ja niin tuli 1524 raideleveys myös Suomeenkin. Sittemmin USAn sisällissodan hävittyään etelävaltioidenkin radat muutettiin 1435 millisiksi.

      Ihmetyttää tuo Puolan raideleveys, jonka kerrotaan olevan eurooppalainen standartileveys 1435 mm, vaikka maa oli liki 50 vuotta NLn satelliittina. Toki Saksa kavensi kiskotuksen jo pian 1939 miehityksen jälkeen. Mitenkähän oli Itä-Saksan laita?


      Mitenkäs Putin ajelee junalla Kiinaan tai Pohjois-Koreaan? Tai päinvastoin, sillä Venäjällä on 1520 ja Kiinassa ja P-Koreassa 1435 raiteet...

      Aikoinaan ihmettelin luettuani, kuinka Molotov saapui 1940 marraskuussa junallaan Berliiniin. Junaa ei vaihdettu välillä. Vaihdettiinko telit?


      Miksi 1524 mm raideleveys? Ja jonka NL kavensi 1520 milliin kiskojen kallistuksella sisäänpäin, siis 2 mm puoleltaan.

      Yhdysvaltalainen sotilasinsinööri George Washington Whistler (1800–1849) palkattiin rakennuttamaan Moskovan ja Pietarin välistä rautatietä, jonka leveydeksi tuli Yhdysvaltain etelävaltiolaiset viisi jalkaa. Näin tämä ”venäläisenä raideleveytenä” pidetty leveys tuli voimaan koko rataverkolla koskien myös Viroa, Liettuaa, Latviaa, Suomea, Ukrainaa, Valko-Venäjää ja Mongoliaa.

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Raideleveys

      P.S. Koska Kemijärvi-Kelloselkä rataosuus kunnostetaan? Moskovan pakkorauhassa 13.3.1940 määrättiin ratayhteys Kemijärveltä rajalle. Nyt se on ns. huonossa hapessa.

      • Anonyymi

        Miksi se pitäisi kunnostaa?


    • Anonyymi

      Jokioisten rautatie (JR, myös Jokioisten–Forssan rautatie) on vuonna 2098 käyttöön otettavaksi suunniteltu kapearaiteinen rautatie Humppilan ja Forssan välillä.

      Sen linjapituus tullee olemaan noin 23 kilometriä ja raideleveys 750 millimetriä, eli reippaasti Naton vaatimaa raideleveyttä kapeampi.

    • Anonyymi

      89 mm kapeammaksi tehdään Suomen radat.

      Se on yx kullinluikaus kun siirretään toista kiskoa keskemmälle. Automaattijuna hoitaa koko homman.

    • Anonyymi

      Koskas Venäjä on viimeksi hyökännyt Suomeen? Etenkin raideliikenteen kautta?

      • Anonyymi

        Kaikki kiinteät rakenteet ovat kaukaista HISTORIAA. Rautatiet sodan huolto VALTIMONA olisi aikamoista Aita-Häkkästelyä.


      • Anonyymi

        Miten niin? Suomi hyötyisi enemmän Euroopan raideleveydestä kuin nykyisestä! Niin yksinkertaista se on!


    • Anonyymi

      Jos Suomen huoltovarmuus olisi OIKEASTI Kilpisjärven - Muonion -tien varassa eli Suomen käsivarren tien kautta Norjan Tromssaan, niin kyllä heikolta näyttäisi. Suomeksi siis: piru perisi...

      Tämä Saksan "aseveljen" viime sotien aikana rakentama tie on niin surkea kuin olla voi, eli kapea ja kuoppainen. Talvella se on hinausfirmojen loputon aarreaitta, sillä kymmenet rekat menee pöpelikköön joka talvi.

      Asevelihän se Pohjois-Lapin (poikittais) tiestön käytännössä rakensi yli 80v sitten. Toki tie Rovaniemeltä Petsamoon tehtiin joskus 1930 -luvulla.

      Vaikuttaisi siltä, ettei Niinistö olisi itsekään tuota reittiä kulkenut, sillä niin typerää on edes kuvitella vilkasta rekkaliikennettä pitkin Norjan puolen valtavia, useiden kilometrien mittaisia, nousuja kohti Kilpisjärveä. Siellä tuskin panssareita laveteilla kuskaillaan kumpaankaan suuntaan... ei ainakaan talvella.

      Oikea reitti kulkee tietenkin Torniosta Ruotsiin ja E10 tietä pitkin Narvikiin. Siinä on kunnon leveä tie ja raskas malmijunien käyttämä rautatie (Narvikista Luulajaan) vieressä. Sekä valtava Narvikin satama, jonne mahtuu satoja metrejä pitkät malmilaivat noin vaan ja monta kerrallaan.

      Ainoa mutta on / oli tuo kirotun Ruotsin Nato-jäsenyyden puute...
      (Ruotsin Nato-jäsenyys alkoi 7. maaliskuuta 2024)

      Ruotsihan esti jo Talvisodassa länsiavun tulon Suomeen... niin vain esti vaikka yhteistyötä oli hierottu liki 20 vuotta tällaisen tilanteen varalle.

      Aiheesta on Martti Turtolan väitöskirja. Sen tärkein anti on Ruotsin pääministeri Hanssonin kommentti Suomen sotilaallisesta auttamisesta: "Helvetin paskapuhetta" ja tämä lause on tietenkin otettu Tage Erlanderin muistelmista, niitä taas löytyy hyvin divareista.

      Ainoa harmittava asia on Ruotsin pitkäaikaisen ministerin / pääministerin, Tage Erlanderin 3 -osaisten muistelmien suomennoksen ulottuminen vain joulukuuhun 1941 saakka. Tammea ei Ruotsin vaiheet viime sodissa siis kiinnostaneetkaan tai niitä ei haluttu Suomen rahvaalle kertoa.

      Martti Turtola: Tornionjoelta Rajajoelle: Suomen ja Ruotsin salainen yhteistoiminta Neuvostoliiton hyökkäyksen varalle vuosina 1923–1940: puolustuspoliittinen vaihtoehto. Väitöskirja 1983.



      Olen käynyt useamman kerran Norjan Lofooteilla ja muutenkin pohjoisessa Norjassa, ihan Nordkapissa saakka. Tunnen siis nuo tiet ainakin jotenkuten.


      KIRJOITA siitä, miten surkea on Suomen rautateiden tilanne. Koko maan liikenne sekoaa kun YKSI (1) sähköradan ajovirtakaapeli katkeaa, eli käytännössä kuluu poikki! Miksi typerä Suomi ei kerralla rakenna kaksoisraidetta Helsingistä Tornioon ja mieluusti Rovaniemelle saakka. Vuosittain tehdään pieniä pätkiä kerrallaan ja arvata vain sopii, kuinka paljon tuollaisen työmaan avaamiseen ja sulkemiseen kuluu rahaa. Ei topparoikkien perustaminen ole ihan pikku juttu. Nyt kaksoisrata on valmiina jonnekin Ylivieskan tienoolle saakka.

      Ei ole kauaakaan kulunut siitä, kun VR halusi ROMUTTAA kaikki dieselveturit! Tämä asia lähentelee jo täydellistä maanpetosajattelua, kuten jv-miinojen poisto ja 300 panssarivaunun (150 kpl T-72) romutuskin. Dieselveturit sentään kulkee itsenäisesti kaikkialle missä on ratakiskot. Ainoa rajoite kriisiaikaan joutumisessa on PÄTEVÄN KULJETTAJA- ja JUNANSUORITTAJA -henkilöstön täydellinen puute.

      Jos koko Suomi ja rataverkko joutuu sähköttömäksi eli muutama iso kytkinkenttä pääverkossa lentää ilmaan, niin sellainen katko kestää jo viikkoja.
      Silloin liikkuvat vain dieselveturit ja niiden vetämät junat. Automaattinen kulunvalvonta stoppaa junat tai sitä ei ole lainkaan tietoverkkojen pimetessä.
      Silloin pitää olla rautatieasemat miehitettyinä ja niillä osaavat vaihdemiehet, junansuorittajat ja toimivat puhelin / viestiyhteydet! Missä semmoisia on? EI MISSÄÄN. Ennen oli kiinteä lankapuhelinverkko ja VR:lla oli oma lankaverkkonsa. Nyt taitaa GSM-tukiasemat kylmetä muutamassa tunnissa / -päivässä sähkön puutteeseen.

      Vain rautatiet kykenee kuljettamaan sellaisia tonnistomääriä, mitä liikekannallepano tai sotiminen vaatii. Siis junien pitää kulkea. Rekkaliikenne on toki suuri kapasiteetiltaan, mutta kun öljyn saanti tyssää, niin 50l /100km nielevät rekat alkaa pian seisomaan kun öljyä tarvitaan vain tärkeimpiin asioihin.

      Saksassa Reichsbahn oli niitä viimeisimpiä toimivia organisaatioita 1945 kevään katastrofin vyöryessä maahan.

      -

      Tämän jutun johdosta:

      Juha Ristamäki

      12.10.2023



      Kirjassa Niinistö kertoo, että hän halusi yhteydenpidollaan pohjustaa sitä, että maayhteys Norjasta Suomeen pysyisi auki, mitä ikinä tapahtuisikaan.

      Jos Itämeren merikuljetuksiin kohdistuu suora isku-uhka, samat tavarat pystytään kuljettamaan meritse esimerkiksi Tromssan satamaan ja sieltä maanteitse Kilpisjärven kautta Suomeen.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e5cd394e-fd69-4c7e-9086-f9580c1320c6


      Niinistö kertoo, mikä olisi sodassa Suomen elämänlanka – Tutkimus: Pohjois-Suomeen tarvitaan tierahaa

      Tutkimus: Sortuvatko Suomen tiet panssareiden painosta? Yllättävä riski hyödyttää Pohjois-Suomea, jonka tiestöön on pakko investoida.

    • Anonyymi

      Loistavaa että rata korjataan niin ei aina tarvi pysähtyä Suomen rajalle ja juna seisoo siellä kun vaihdetaan uudet telit alle.

      Viddu tää mikään Venäjä ole!

    • Anonyymi

      Huoltovarmuus, Pohjoismaiden kanssa

    • Anonyymi

      Eikö aloittaja tiedä etteivät venäläiset junat voi ajaa Suomen radoilla mutta suomalaiset junat voivat ajaa Venäjän radoilla?
      Sen se pieni raideleveysero tekee vaikka kyse on vain muutamasta millistä!

    • Anonyymi

      No ei oo ajateltu. Hahahahaa jos niillä on jo ensikesänä valmista kun täällä hölötetään kaikki ympäri maailmaa.

    • Anonyymi

      Edullisempi on katkaista rautatie. Se on jo katkaistu Sallasta itäänpäin. Ja Savonlinnassa.

    • Anonyymi

      Hieno uutinen ja maksussa eu. avustaa .

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1692
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1508
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      973
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      851
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      806
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      750
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      730
    Aihe