Raideleveyden muutos suomessa on selkeä viesti venäjälle.

Anonyymi-ap

Suomi ei halua enää olla tekemisissä lastenmurhaajien ja wc-pyttyjä varastavien kanssa.

58

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noinkohan kalsarimyrkyttäjä ymmärtää yskän ?

      • Anonyymi

        Naapuri valtaa lapin ja itäsuomen ja rata menee naapurille -2030-


    • Anonyymi

      Ei, vaan hallituksen viesti suomalaiselle veronmaksajalle.

      "Voimme käyttää venäjää syynä vaikka mille rahan tuhlaamiselle. 😛"

      • Anonyymi

        Joo ja kauhee pelottelu Venäjän hyökkäyksestä . Niin no voi Venäjä vetää joukot Ukrainasta ja ne joukot sit hyökkää Suomeen .


      • Anonyymi

        Sinänsä hyvä ja kiva ajatus, mutta hinta-arvio on reilusti liian alhainen
        Lulu antoi arvion, että Suomen rataverkon muuttaminen eurooppalaiseen standardiin (1435 mm) maksaisi "vain 10 miljardia". Tämä on optimistinen arvio — ehkä jopa vitsi.

        Vertailukohta löytyy läheltä:
        🔹 Rail Baltica -hanke (870 km uutta rataa)
        🔹 Kokonaiskustannus: noin 6 miljardia €
        🔹 Kustannus/km: 6–7 miljoonaa €/km

        Suomen rataverkko = n. 5 900 km
        Jos sama yksikköhinta toteutuisi täällä, hinnaksi tulisi jopa 30–40 miljardia euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinänsä hyvä ja kiva ajatus, mutta hinta-arvio on reilusti liian alhainen
        Lulu antoi arvion, että Suomen rataverkon muuttaminen eurooppalaiseen standardiin (1435 mm) maksaisi "vain 10 miljardia". Tämä on optimistinen arvio — ehkä jopa vitsi.

        Vertailukohta löytyy läheltä:
        🔹 Rail Baltica -hanke (870 km uutta rataa)
        🔹 Kokonaiskustannus: noin 6 miljardia €
        🔹 Kustannus/km: 6–7 miljoonaa €/km

        Suomen rataverkko = n. 5 900 km
        Jos sama yksikköhinta toteutuisi täällä, hinnaksi tulisi jopa 30–40 miljardia euroa.

        Ei tarvitse rakentaa uutta rataa vaan lisätään vain toiset kiskot olemassa olevalle ratapenkalle. Ei halpaa mutta lystiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse rakentaa uutta rataa vaan lisätään vain toiset kiskot olemassa olevalle ratapenkalle. Ei halpaa mutta lystiä

        Menee ainakin retapölkyt suurimalta osalta uusiksi.
        Noi Suomessa käytetyhin pölkkyhin , kun ei ihan helposti saa toisia kiskoja kiinni

        https://lujabetoni.fi/tuotteet/betonituotteet/ratarakentaminen/


      • Anonyymi

        Ja se seuraavakin syyllinen Suomen räjähdysmäiseen velkaantumiseen ja omien lastensa kustannuksella elämiseen on jo koronavirusen ja Putinin jatkoksi valmiina kotsottuna; Donald Trump.


    • Anonyymi

      Viime aikana on jo annettu riittävästi viesteja, joten koko maailma on tietoinen suomalaisten älykkyystasosta.

      • Anonyymi

        Hallituksemme on "kunnostautunut".


    • Anonyymi

      Ukrainassa on kuollut noin 750 lasta . Gazassa kuollut noin 17 000 lasta ja nyt niitä alkaa kuoleen nälkään .

      • Anonyymi

        Jenkkien tekosista ei tietoa, kun ei pysy enää laskuissa.


      • Anonyymi

        Gazalaiset ovat tärkeämpiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gazalaiset ovat tärkeämpiä.

        Tarkoitatko, että Gasaan pitäisi rakentaa rautateitä?


    • Anonyymi

      Lulu napsauttaa sormiaan ja raiteet kapenevat 9 cm samantien. Maksaa vain 30 miljardia.

      • Anonyymi

        Putin kaventaa Suomi-Pietari-Moskovaraiteen 9cm.
        Ollaako sitten huuli pyöreänä Suomessa?


    • Anonyymi

      Seuraavaksi muutetaan ilmatila epäyhteensopivaksi venäläisille koneille.

    • Anonyymi

      Äkkiäkös sitä 5900km rataverkkoa sipastaan 9cm kapeammaksi. Ja pelkästään sen takia, että sinne Narvikiin menee sen levyinen rata. Suomesta kun ei yhtään junaa tulee milloinkaan menemään Eurooppaan, eikä päinvastoin. Siinä kun olisi monta junan vaihtoa matkalla, vaikka raideleveys olisi sama ! Tavarakin on helpompi lastata junasta toiseen kuin ruveta kaventamaan koko rataverkkoa.

    • Anonyymi

      ei ikinä tule puukuljetuksia.

    • Anonyymi

      Russakat täysin sekaisin raideväli- projektista.

      AIVAN SEKAISIN !!!!!!!

      ( Heillä oli suuria suunnitelmia Finnlandian suhteen )

      • Anonyymi

        Pitin Moskovassa itkee ja soittaa Stubille: "Älkää vain muuttakaa raideleveyttä, me teemme kaiken mitä käsket"


    • Anonyymi

      Tuossa ei ole minkäänlaista järkeä. Ainoa maa mihin Suomesta pääsee junalla on Venäjä ja nyt pitäisi sitten muuttaa raideleveys. Rahaa menee hukkaan miljardeja.

      • Anonyymi

        Ideologiat ei koskaan kysy hintalappuja,vain voitto sodassa ja rauhassa merkitsee jotain..Ideologiat ei myöskään kysy ihmishenkien menetyksistä kuten hyvin aiemmista sodista tiedetään myös...
        Se on aina voitto tai ei mitään...


    • Anonyymi

      Johtaako tätä maata lapset? Koko ajan kuvitellaan, että sigaloidaan ja viestejä lähetetään milloin mistäkin asiasta.
      Tuli mieleen eräs edesmennyt B-sairaalan potilas, 60 luvulla. Hän lomilla käydessään katkoi suolaheiniä viilalla ja oli iloinen "taas lähti viesti". En tiedä minne hän viestitti.

      • Anonyymi

        Sanan mukaan asia on juuri noin:

        Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan. Jes. 3:12


    • Anonyymi

      Eikös ne junien ja vaunujenkin raideleveydet pitäisi sitten muuttaa?

      • Anonyymi

        Pitäisi kyllä.


      • Anonyymi

        Kaikki veturit ja vaunut uusiksi. Persut kun pääsee päättämään asioista niin Suomi on konkurssissa hyvin äkkiä.


      • Anonyymi

        Niin pitkälle asiaa ei varmaan ole vielä mietitty?


    • Anonyymi

      Selvisi uutisista, että rakennetaan toinen rataverkko nykyisen rinnalle.
      Tuo se vasta maksaakin. Joudutaan rakentamaan uudet rautatiesillat. Eritasoristeyksiin, vesistöjen yli, maanteiden yli jne. Joudutaan rakentamaan ratapenkat, sähköistys. Lisänä vielä ratapihat, asemalaituristo, valvontajärjestelmät jne. Kaiken kukkuraksi pitää uusia koko rautatiekalusto. Veturit, vaunut ja muu avustava kalusto. Tai vaihtoehtona hankkia kapeamman raiteen kalusto kokonaan.
      Ja kaikki tämä siksi, ettei haluta Suomessa olevan sama raideleveys kuin Venäjällä. Muuta syytä ei ole.
      Nyt sitten kuvitellaan, että EU maksaa tämän kaiken. Ei maksa, ei. Meidän pitäisi kustantaa tämä itse.
      Pirusti pitää säästää ja leikata muita kuluja.

    • Anonyymi

      Kyllä Suomi osaa sanoa sen ihan suusanallisesti. Ei sen sanomiseen tarvita mitään miljardien arvoista piiloviestintää.

    • Anonyymi

      Selkeä viesti on kun tehdään Kymijoen kanava korvaamaan Saimaan kanava!

      • Anonyymi

        Kotka on vastustanut tuota. Pelkää oman satamansa puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotka on vastustanut tuota. Pelkää oman satamansa puolesta.

        Eikös se tulis Kotkaan sieltä Heinola Kouvola kautta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se tulis Kotkaan sieltä Heinola Kouvola kautta?

        Kyllä mutta Kotkassa pelätään että paperitehtaat lastaa laivat jo kanavassa ja Kotkan satama jää ilman laskutusta. Suunnitelmia kanavasta on tehty vuosia mutta Kotka vastustaa.


    • Anonyymi

      Selkeä viesti Venäjälle, jonka me maksamme kalliisti.
      Eikö olisi halvempaa viestimistapaa?

    • Anonyymi

      Kenen piikkiin velkakirjat laitetaan?

    • Anonyymi

      Tuollaista viestiä ei olisi tarvittu.
      Kyllä siellä on jo ymmärretty että Suomea johtaa kusipäät.
      Ja jos suomalaisia on tsaarin ajoista asti pidetty tyhminä, niin eipä tässä juuri ihmeitä ole maineen parantamiseksi esitetty.

    • Anonyymi

      Toivottavasti aloittaja ei ole minkään ministerin avustaja.

    • Anonyymi

      Nykytekniikka on ihmeellistä.
      Ja nopeaa.
      Natomaassa ei nimittäin ryssän puksuttimilla ajeta !
      Työpaikkoja konemiehille luvassa
      riuskoja konenaisia suorastaan kerjätään töihin.
      Infran rakentaminen kannattaa aina.
      Museon 24h vahtiminen ei.

      • Anonyymi

        Jonkun pitää maksaa nuo kymmenet miljardit.
        Ei löydy muita kuin suomalaiset veronmaksajat


    • Anonyymi

      Kalliiksi tulee kansallemme tuokin hulluus.

    • Anonyymi

      Tää on tätä Suomen järjen köyhyyttä. Eihän suomi pääse sit minnekään. Sota loppuu ja Venäjän kautta päästään esim. Kasastaniin, Intiaan, Kiinaan ja Japani meren rannalle Wladivostokin. Asukkaita n. 3 miljardia. Ja kauppa käy. Mitä v..... Tu hyvää eu tarjoaa vaik raideleveyttä muutetaan niin ei päästä metriäkään suomen rajojen ulkopuolelle. Herätys suomen hölmöt

    • Anonyymi

      Meillä on jo nyt hyvät yhteydet Narvikiin, jos sinne menee Ruotsin rata. annetaan pari vaunua ja tehdään satama-juna-terminaali Kemiin. Omaa kapeaa rataa tasoristeyksineen ei tarvita kuin 50 km. Silloin olisi kaksi toimivaa rataverkkoa. Ja Lappi on kyllä tullut hyvin toimeen ilman Ruotsin raideyhteyttä jo satoja vuosia. Lapin tarve oilsi päästä Petsamon kautta Barentsinmerelle ja Pohjoiselle jäämerelle. - Kunhan järki taas saavuttaa politiikan edustajat.

    • Anonyymi

      Lopettakaa jo toi vouhottaminen. Ette eroa mitenkään Pietarin veljistänne. Yrittäkää nyt palauttaa mieliin se suomalainen sivistyksellisyys.

      • Anonyymi

        Me eroamme teistä 100%


    • Anonyymi

      Halutaan jälleen kerran sotaa sotaa sitten itkettää Suomessakin

    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi koko maahan rakennetaan uudet raiteet. Eikö niitä voi rakentaa ainoastaan sinne mistä on yhteyksiä nyt tai tulevaisuudessa muualle maailmaan, eli pohjoiseen. Kyllä ihmiset voivat sen takia vaihtaa junaa pohjoisessa.

    • Anonyymi

      Paskanmarjat se mikään viesti ole vaan sitä sotakiihkoa mikä nyt täällä saa ihmisillä etumukset puIIottamaan.

    • Anonyymi

      me tienataan tällä!!

    • Anonyymi

      Miksi ei levennetä sopiviksi kummallekin raideleveydelle niiden vaunujen pyöriä, joilla on tarkoitus liikennöidä myös Ruotsin puolella? Tulisi huimasti halvemmaksi.

    • Anonyymi

      Pääsyy on se, että EU:n mielestä poikkeava raideleveys estää EU:n päätavoitteen vapaan kilpailun. Ulkomaisilla firmoilla kun ei ole Suomeen sopivaa kalustoa.

      Suomen raideleveys on itse asiassa yhdysvaltalainen, viisi jalkaa, tosin Venäjän kautta tullut.

      • Anonyymi

        Ei muuten silti ole sama kuin USA:ssa. USA:ssa käytetään nykyään samaa raideleveyttä kuin Keski-Euroopassa. Ehkä USA:ssa joskus aikoinaan on käytetty samaa leveyttä kuin Venäjällä, mutta ei ainakaan nyt käytetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten silti ole sama kuin USA:ssa. USA:ssa käytetään nykyään samaa raideleveyttä kuin Keski-Euroopassa. Ehkä USA:ssa joskus aikoinaan on käytetty samaa leveyttä kuin Venäjällä, mutta ei ainakaan nyt käytetä.

        Lisään... Tarkkaan ottaen Venäjälle otettiin tuo 5 jalan raideleveys USA:n etelävaltioista, mutta USA on jo yli 100 vuotta sitten siirtynyt tuosta raideleveydestä pois.


    • Anonyymi

      On niitä halvempiakin tapoja viestittää, pistää vaikka lehteen mielipide palstalla ilmoitus jollei suoraan uskalla sanoa. Tuo ratakiskojen muutos hanke on talisaivojen älynväläys ja kertoo lähinnä siitä millä tasolla ajatuksenjuoksu tasolla päätöksenteko tasolla liikutaan.

    • Anonyymi

      Raideleveyden korjaamisen kustannuksia vähentää se, ettei kaikkia raideosuuksia tarvitse rakentaa uudelleen.

      Venäjälle kulkeville raiteille riittää pelkkä purkaminen.

    • Anonyymi

      Koko ajan puhutaan pelkistä raiteista, joka jo sinäänsä on miljardien investointi. Sen jälkeen emme enää tsrvitse kuin uudet veturit ja vaunut. Kyllä kelpaa maksella.

      • Anonyymi

        Se siirtymäkausi täytyy ajaa kaksilla raideleveyksillä ja kahdella junakalustolla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2467
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe