Suomi ei halua enää olla tekemisissä lastenmurhaajien ja wc-pyttyjä varastavien kanssa.
Raideleveyden muutos suomessa on selkeä viesti venäjälle.
58
446
Vastaukset
- Anonyymi
Noinkohan kalsarimyrkyttäjä ymmärtää yskän ?
- Anonyymi
Naapuri valtaa lapin ja itäsuomen ja rata menee naapurille -2030-
- Anonyymi
Ei, vaan hallituksen viesti suomalaiselle veronmaksajalle.
"Voimme käyttää venäjää syynä vaikka mille rahan tuhlaamiselle. 😛"- Anonyymi
Joo ja kauhee pelottelu Venäjän hyökkäyksestä . Niin no voi Venäjä vetää joukot Ukrainasta ja ne joukot sit hyökkää Suomeen .
- Anonyymi
Sinänsä hyvä ja kiva ajatus, mutta hinta-arvio on reilusti liian alhainen
Lulu antoi arvion, että Suomen rataverkon muuttaminen eurooppalaiseen standardiin (1435 mm) maksaisi "vain 10 miljardia". Tämä on optimistinen arvio — ehkä jopa vitsi.
Vertailukohta löytyy läheltä:
🔹 Rail Baltica -hanke (870 km uutta rataa)
🔹 Kokonaiskustannus: noin 6 miljardia €
🔹 Kustannus/km: 6–7 miljoonaa €/km
Suomen rataverkko = n. 5 900 km
Jos sama yksikköhinta toteutuisi täällä, hinnaksi tulisi jopa 30–40 miljardia euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinänsä hyvä ja kiva ajatus, mutta hinta-arvio on reilusti liian alhainen
Lulu antoi arvion, että Suomen rataverkon muuttaminen eurooppalaiseen standardiin (1435 mm) maksaisi "vain 10 miljardia". Tämä on optimistinen arvio — ehkä jopa vitsi.
Vertailukohta löytyy läheltä:
🔹 Rail Baltica -hanke (870 km uutta rataa)
🔹 Kokonaiskustannus: noin 6 miljardia €
🔹 Kustannus/km: 6–7 miljoonaa €/km
Suomen rataverkko = n. 5 900 km
Jos sama yksikköhinta toteutuisi täällä, hinnaksi tulisi jopa 30–40 miljardia euroa.Ei tarvitse rakentaa uutta rataa vaan lisätään vain toiset kiskot olemassa olevalle ratapenkalle. Ei halpaa mutta lystiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse rakentaa uutta rataa vaan lisätään vain toiset kiskot olemassa olevalle ratapenkalle. Ei halpaa mutta lystiä
Menee ainakin retapölkyt suurimalta osalta uusiksi.
Noi Suomessa käytetyhin pölkkyhin , kun ei ihan helposti saa toisia kiskoja kiinni
https://lujabetoni.fi/tuotteet/betonituotteet/ratarakentaminen/ - Anonyymi
Ja se seuraavakin syyllinen Suomen räjähdysmäiseen velkaantumiseen ja omien lastensa kustannuksella elämiseen on jo koronavirusen ja Putinin jatkoksi valmiina kotsottuna; Donald Trump.
- Anonyymi
Viime aikana on jo annettu riittävästi viesteja, joten koko maailma on tietoinen suomalaisten älykkyystasosta.
- Anonyymi
Hallituksemme on "kunnostautunut".
- Anonyymi
Ukrainassa on kuollut noin 750 lasta . Gazassa kuollut noin 17 000 lasta ja nyt niitä alkaa kuoleen nälkään .
- Anonyymi
Jenkkien tekosista ei tietoa, kun ei pysy enää laskuissa.
- Anonyymi
Gazalaiset ovat tärkeämpiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Gazalaiset ovat tärkeämpiä.
Tarkoitatko, että Gasaan pitäisi rakentaa rautateitä?
- Anonyymi
Lulu napsauttaa sormiaan ja raiteet kapenevat 9 cm samantien. Maksaa vain 30 miljardia.
- Anonyymi
Putin kaventaa Suomi-Pietari-Moskovaraiteen 9cm.
Ollaako sitten huuli pyöreänä Suomessa?
- Anonyymi
Seuraavaksi muutetaan ilmatila epäyhteensopivaksi venäläisille koneille.
- Anonyymi
Äkkiäkös sitä 5900km rataverkkoa sipastaan 9cm kapeammaksi. Ja pelkästään sen takia, että sinne Narvikiin menee sen levyinen rata. Suomesta kun ei yhtään junaa tulee milloinkaan menemään Eurooppaan, eikä päinvastoin. Siinä kun olisi monta junan vaihtoa matkalla, vaikka raideleveys olisi sama ! Tavarakin on helpompi lastata junasta toiseen kuin ruveta kaventamaan koko rataverkkoa.
- Anonyymi
ei ikinä tule puukuljetuksia.
- Anonyymi
Russakat täysin sekaisin raideväli- projektista.
AIVAN SEKAISIN !!!!!!!
( Heillä oli suuria suunnitelmia Finnlandian suhteen )- Anonyymi
Pitin Moskovassa itkee ja soittaa Stubille: "Älkää vain muuttakaa raideleveyttä, me teemme kaiken mitä käsket"
- Anonyymi
Tuossa ei ole minkäänlaista järkeä. Ainoa maa mihin Suomesta pääsee junalla on Venäjä ja nyt pitäisi sitten muuttaa raideleveys. Rahaa menee hukkaan miljardeja.
- Anonyymi
Ideologiat ei koskaan kysy hintalappuja,vain voitto sodassa ja rauhassa merkitsee jotain..Ideologiat ei myöskään kysy ihmishenkien menetyksistä kuten hyvin aiemmista sodista tiedetään myös...
Se on aina voitto tai ei mitään...
- Anonyymi
Johtaako tätä maata lapset? Koko ajan kuvitellaan, että sigaloidaan ja viestejä lähetetään milloin mistäkin asiasta.
Tuli mieleen eräs edesmennyt B-sairaalan potilas, 60 luvulla. Hän lomilla käydessään katkoi suolaheiniä viilalla ja oli iloinen "taas lähti viesti". En tiedä minne hän viestitti.- Anonyymi
Sanan mukaan asia on juuri noin:
Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan. Jes. 3:12
- Anonyymi
Eikös ne junien ja vaunujenkin raideleveydet pitäisi sitten muuttaa?
- Anonyymi
Pitäisi kyllä.
- Anonyymi
Kaikki veturit ja vaunut uusiksi. Persut kun pääsee päättämään asioista niin Suomi on konkurssissa hyvin äkkiä.
- Anonyymi
Niin pitkälle asiaa ei varmaan ole vielä mietitty?
- Anonyymi
Selvisi uutisista, että rakennetaan toinen rataverkko nykyisen rinnalle.
Tuo se vasta maksaakin. Joudutaan rakentamaan uudet rautatiesillat. Eritasoristeyksiin, vesistöjen yli, maanteiden yli jne. Joudutaan rakentamaan ratapenkat, sähköistys. Lisänä vielä ratapihat, asemalaituristo, valvontajärjestelmät jne. Kaiken kukkuraksi pitää uusia koko rautatiekalusto. Veturit, vaunut ja muu avustava kalusto. Tai vaihtoehtona hankkia kapeamman raiteen kalusto kokonaan.
Ja kaikki tämä siksi, ettei haluta Suomessa olevan sama raideleveys kuin Venäjällä. Muuta syytä ei ole.
Nyt sitten kuvitellaan, että EU maksaa tämän kaiken. Ei maksa, ei. Meidän pitäisi kustantaa tämä itse.
Pirusti pitää säästää ja leikata muita kuluja. - Anonyymi
Kyllä Suomi osaa sanoa sen ihan suusanallisesti. Ei sen sanomiseen tarvita mitään miljardien arvoista piiloviestintää.
- Anonyymi
Selkeä viesti on kun tehdään Kymijoen kanava korvaamaan Saimaan kanava!
- Anonyymi
Kotka on vastustanut tuota. Pelkää oman satamansa puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotka on vastustanut tuota. Pelkää oman satamansa puolesta.
Eikös se tulis Kotkaan sieltä Heinola Kouvola kautta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se tulis Kotkaan sieltä Heinola Kouvola kautta?
Kyllä mutta Kotkassa pelätään että paperitehtaat lastaa laivat jo kanavassa ja Kotkan satama jää ilman laskutusta. Suunnitelmia kanavasta on tehty vuosia mutta Kotka vastustaa.
- Anonyymi
Selkeä viesti Venäjälle, jonka me maksamme kalliisti.
Eikö olisi halvempaa viestimistapaa? - Anonyymi
Kenen piikkiin velkakirjat laitetaan?
- Anonyymi
Tuollaista viestiä ei olisi tarvittu.
Kyllä siellä on jo ymmärretty että Suomea johtaa kusipäät.
Ja jos suomalaisia on tsaarin ajoista asti pidetty tyhminä, niin eipä tässä juuri ihmeitä ole maineen parantamiseksi esitetty. - Anonyymi
Toivottavasti aloittaja ei ole minkään ministerin avustaja.
- Anonyymi
Nykytekniikka on ihmeellistä.
Ja nopeaa.
Natomaassa ei nimittäin ryssän puksuttimilla ajeta !
Työpaikkoja konemiehille luvassa
riuskoja konenaisia suorastaan kerjätään töihin.
Infran rakentaminen kannattaa aina.
Museon 24h vahtiminen ei.- Anonyymi
Jonkun pitää maksaa nuo kymmenet miljardit.
Ei löydy muita kuin suomalaiset veronmaksajat
- Anonyymi
Kalliiksi tulee kansallemme tuokin hulluus.
- Anonyymi
Tää on tätä Suomen järjen köyhyyttä. Eihän suomi pääse sit minnekään. Sota loppuu ja Venäjän kautta päästään esim. Kasastaniin, Intiaan, Kiinaan ja Japani meren rannalle Wladivostokin. Asukkaita n. 3 miljardia. Ja kauppa käy. Mitä v..... Tu hyvää eu tarjoaa vaik raideleveyttä muutetaan niin ei päästä metriäkään suomen rajojen ulkopuolelle. Herätys suomen hölmöt
- Anonyymi
Meillä on jo nyt hyvät yhteydet Narvikiin, jos sinne menee Ruotsin rata. annetaan pari vaunua ja tehdään satama-juna-terminaali Kemiin. Omaa kapeaa rataa tasoristeyksineen ei tarvita kuin 50 km. Silloin olisi kaksi toimivaa rataverkkoa. Ja Lappi on kyllä tullut hyvin toimeen ilman Ruotsin raideyhteyttä jo satoja vuosia. Lapin tarve oilsi päästä Petsamon kautta Barentsinmerelle ja Pohjoiselle jäämerelle. - Kunhan järki taas saavuttaa politiikan edustajat.
- Anonyymi
Lopettakaa jo toi vouhottaminen. Ette eroa mitenkään Pietarin veljistänne. Yrittäkää nyt palauttaa mieliin se suomalainen sivistyksellisyys.
- Anonyymi
Me eroamme teistä 100%
- Anonyymi
Halutaan jälleen kerran sotaa sotaa sitten itkettää Suomessakin
- Anonyymi
En ymmärrä miksi koko maahan rakennetaan uudet raiteet. Eikö niitä voi rakentaa ainoastaan sinne mistä on yhteyksiä nyt tai tulevaisuudessa muualle maailmaan, eli pohjoiseen. Kyllä ihmiset voivat sen takia vaihtaa junaa pohjoisessa.
- Anonyymi
Paskanmarjat se mikään viesti ole vaan sitä sotakiihkoa mikä nyt täällä saa ihmisillä etumukset puIIottamaan.
- Anonyymi
me tienataan tällä!!
- Anonyymi
Miksi ei levennetä sopiviksi kummallekin raideleveydelle niiden vaunujen pyöriä, joilla on tarkoitus liikennöidä myös Ruotsin puolella? Tulisi huimasti halvemmaksi.
- Anonyymi
Pääsyy on se, että EU:n mielestä poikkeava raideleveys estää EU:n päätavoitteen vapaan kilpailun. Ulkomaisilla firmoilla kun ei ole Suomeen sopivaa kalustoa.
Suomen raideleveys on itse asiassa yhdysvaltalainen, viisi jalkaa, tosin Venäjän kautta tullut.- Anonyymi
Ei muuten silti ole sama kuin USA:ssa. USA:ssa käytetään nykyään samaa raideleveyttä kuin Keski-Euroopassa. Ehkä USA:ssa joskus aikoinaan on käytetty samaa leveyttä kuin Venäjällä, mutta ei ainakaan nyt käytetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuten silti ole sama kuin USA:ssa. USA:ssa käytetään nykyään samaa raideleveyttä kuin Keski-Euroopassa. Ehkä USA:ssa joskus aikoinaan on käytetty samaa leveyttä kuin Venäjällä, mutta ei ainakaan nyt käytetä.
Lisään... Tarkkaan ottaen Venäjälle otettiin tuo 5 jalan raideleveys USA:n etelävaltioista, mutta USA on jo yli 100 vuotta sitten siirtynyt tuosta raideleveydestä pois.
- Anonyymi
On niitä halvempiakin tapoja viestittää, pistää vaikka lehteen mielipide palstalla ilmoitus jollei suoraan uskalla sanoa. Tuo ratakiskojen muutos hanke on talisaivojen älynväläys ja kertoo lähinnä siitä millä tasolla ajatuksenjuoksu tasolla päätöksenteko tasolla liikutaan.
- Anonyymi
Raideleveyden korjaamisen kustannuksia vähentää se, ettei kaikkia raideosuuksia tarvitse rakentaa uudelleen.
Venäjälle kulkeville raiteille riittää pelkkä purkaminen. - Anonyymi
Koko ajan puhutaan pelkistä raiteista, joka jo sinäänsä on miljardien investointi. Sen jälkeen emme enää tsrvitse kuin uudet veturit ja vaunut. Kyllä kelpaa maksella.
- Anonyymi
Se siirtymäkausi täytyy ajaa kaksilla raideleveyksillä ja kahdella junakalustolla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745