Miksi ateistit sulkevat ajattelustaan pois ne asiat, joita he eivät tiedä? Eikö sellainen ole aika rajoittava elämänasenne, että ei tutustu erilaisiin asioihin ja siihen tietoon mitä niistä on saatavilla?
Varsinkin nuoremmille ateisteille on hyvä kertoa, että jokaisesta asiasta saa etsiä tietoa ja ottaa selville miten ne toimivat luonnossa ja kuinka ihmiskunta on soveltanut niitä.
Mitään ateistiguruja ei tule seurata sokeasti, vaan on kehitettävä oma analyyttinen ja kriittinen tapa ajatella.
Ateismi ja kapeneva ajattelutapa
47
224
Vastaukset
- Anonyymi
"Miksi ateistit sulkevat ajattelustaan pois ne asiat, joita he eivät tiedä? Eikö sellainen ole aika rajoittava elämänasenne, että ei tutustu erilaisiin asioihin ja siihen tietoon mitä niistä on saatavilla?"
Eikö ajattelustaan voi "sulkea pois" asioita, joille ei ole mitään pohjaa tai perustaa. Kyllähän moniin asioihin (kuten uskontoonkin) voi tutustua, mutta ei niitä tarvitse ottaa tosissaan, jos havaitsee, että ne eivät perustu mihinkään todelliseen.
"Varsinkin nuoremmille ateisteille on hyvä kertoa, että jokaisesta asiasta saa etsiä tietoa ja ottaa selville miten ne toimivat luonnossa ja kuinka ihmiskunta on soveltanut niitä."
Kaikesta saa tietenkin etsiä tietoa, mutta kun sitten selviää, että noilla tiedoilla ei ole mitään merkitystä, ne voi jättää turhina syrjään.
"Mitään ateistiguruja ei tule seurata sokeasti, vaan on kehitettävä oma analyyttinen ja kriittinen tapa ajatella."
Ei ole olemassa mitään "ateistiguruja", joita pitäisi jotenkin seurata. Jokainen pystyy päätymään ateismiin ihan oman ajattelunsa ja järjenkäyttönsä perusteella. Mutta tuon ajattelun pitää juuri olla kriittistä. Ei pidä uskoa sokeasti kaikkien höperöiden yhtä höperöitä kuvitelmia.- Anonyymi
"Miksi ateistit sulkevat ajattelustaan pois ne asiat, joita he eivät tiedä? Eikö sellainen ole aika rajoittava elämänasenne, että ei tutustu erilaisiin asioihin ja siihen tietoon mitä niistä on saatavilla?"
Eikö ajattelustaan voi "sulkea pois" asioita, joille ei ole mitään pohjaa tai perustaa. Kyllähän moniin asioihin (kuten uskontoonkin) voi tutustua, mutta ei niitä tarvitse ottaa tosissaan, jos havaitsee, että ne eivät perustu mihinkään todelliseen."
Kyse on juuri siitä, että jokainen voi käyttää ajatteluaan siihen, mihin sitä tahtoo. Lähinnä ateismikritiikki kohdistuukin juuri siihen, että tietämisen rajat tunnutaan joissain ateismin harjoittamisen tavoissa asetettavan siihen, missä henk.koht tietämisen raja kulkee, vaikka asianlaita ei ole näin. Se mitä teismeissä tehdään ei kuulu ateismin kritiikin piiriin. Ylipäätään omien tekosien epäloogisuutta tai tuomittavuutta ei voi perustella sillä, että jokin toinen toimii jotenkin. Jokainen vastaa vain omastaan.
""Varsinkin nuoremmille ateisteille on hyvä kertoa, että jokaisesta asiasta saa etsiä tietoa ja ottaa selville miten ne toimivat luonnossa ja kuinka ihmiskunta on soveltanut niitä."
Kaikesta saa tietenkin etsiä tietoa, mutta kun sitten selviää, että noilla tiedoilla ei ole mitään merkitystä, ne voi jättää turhina syrjään."
En tiedä mihin tässä viitataan, mutta ajatuksillena haasteena tässä on se, että tuntuu mahdottomalta ajatella, että jokin ihminen käsittelisi jotenkin sellaista, miten vaikkapa maapallon miljardit teistit ajattelevat? Ensinnäkin se lienee mielikuvituksellinen asia. Ja toiseksi tällä palstalla käsitellään niitä ilmiöitä, jotka liittyvät ateismiin ja sen harjoittamiseen.
""Mitään ateistiguruja ei tule seurata sokeasti, vaan on kehitettävä oma analyyttinen ja
kriittinen tapa ajatella."
Ei ole olemassa mitään "ateistiguruja", joita pitäisi jotenkin seurata. Jokainen pystyy päätymään ateismiin ihan oman ajattelunsa ja järjenkäyttönsä perusteella. Mutta tuon ajattelun pitää juuri olla kriittistä. Ei pidä uskoa sokeasti kaikkien höperöiden yhtä höperöitä kuvitelmia"
Esim. hinduateismissa on gurujen perinne eräänlaisina neuvonantajina. Samoin voidaan guruluonteisina ajatella uusateismin kuumimpina aikoina isoja kiertueita tehneitä "ateismin ratsastajia", mediassa olevia ateismiaiheisia lähetyksiä tai jopa palsta-ateismina tunnettua ilmiötä, jossa kiellettiin ateismin moninaisuus, ateismin historia ja olemus erilaisten aatteiden rajapinnoissa, ateismin järjestötoiminnallinen olemus sekä yksilöllisen henkilökohtaisen ateismin merkitys harjoittajalleen.
Linkkinä vaikkapa lista hinduateismin henkilöihin ja olemukseen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hindu_atheism - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ajattelustaan voi "sulkea pois" asioita, joille ei ole mitään pohjaa tai perustaa. Kyllähän moniin asioihin (kuten uskontoonkin) voi tutustua, mutta ei niitä tarvitse ottaa tosissaan, jos havaitsee, että ne eivät perustu mihinkään todelliseen."
Kyse on juuri siitä, että jokainen voi käyttää ajatteluaan siihen, mihin sitä tahtoo. Lähinnä ateismikritiikki kohdistuukin juuri siihen, että tietämisen rajat tunnutaan joissain ateismin harjoittamisen tavoissa asetettavan siihen, missä henk.koht tietämisen raja kulkee, vaikka asianlaita ei ole näin. Se mitä teismeissä tehdään ei kuulu ateismin kritiikin piiriin. Ylipäätään omien tekosien epäloogisuutta tai tuomittavuutta ei voi perustella sillä, että jokin toinen toimii jotenkin. Jokainen vastaa vain omastaan.
""Varsinkin nuoremmille ateisteille on hyvä kertoa, että jokaisesta asiasta saa etsiä tietoa ja ottaa selville miten ne toimivat luonnossa ja kuinka ihmiskunta on soveltanut niitä."
Kaikesta saa tietenkin etsiä tietoa, mutta kun sitten selviää, että noilla tiedoilla ei ole mitään merkitystä, ne voi jättää turhina syrjään."
En tiedä mihin tässä viitataan, mutta ajatuksillena haasteena tässä on se, että tuntuu mahdottomalta ajatella, että jokin ihminen käsittelisi jotenkin sellaista, miten vaikkapa maapallon miljardit teistit ajattelevat? Ensinnäkin se lienee mielikuvituksellinen asia. Ja toiseksi tällä palstalla käsitellään niitä ilmiöitä, jotka liittyvät ateismiin ja sen harjoittamiseen.
""Mitään ateistiguruja ei tule seurata sokeasti, vaan on kehitettävä oma analyyttinen ja
kriittinen tapa ajatella."
Ei ole olemassa mitään "ateistiguruja", joita pitäisi jotenkin seurata. Jokainen pystyy päätymään ateismiin ihan oman ajattelunsa ja järjenkäyttönsä perusteella. Mutta tuon ajattelun pitää juuri olla kriittistä. Ei pidä uskoa sokeasti kaikkien höperöiden yhtä höperöitä kuvitelmia"
Esim. hinduateismissa on gurujen perinne eräänlaisina neuvonantajina. Samoin voidaan guruluonteisina ajatella uusateismin kuumimpina aikoina isoja kiertueita tehneitä "ateismin ratsastajia", mediassa olevia ateismiaiheisia lähetyksiä tai jopa palsta-ateismina tunnettua ilmiötä, jossa kiellettiin ateismin moninaisuus, ateismin historia ja olemus erilaisten aatteiden rajapinnoissa, ateismin järjestötoiminnallinen olemus sekä yksilöllisen henkilökohtaisen ateismin merkitys harjoittajalleen.
Linkkinä vaikkapa lista hinduateismin henkilöihin ja olemukseen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hindu_atheismMiksi olet rajoittanut ajatteluasi, etkä ole ottanut selvää mitä ateismi on?
- Anonyymi
Eikö ole aika typerää keksiä tuntemattomille asioille selitykseksi jokin muokattava mielikuvitushahmo. Olisiko viisaampaa ja älyllisesti rehellisempää etsiä totuutta vaikka kaikkea ei heti löytäisikään.
- Anonyymi
Mielikuvituksen käyttäminen on esim. eräs mahdollisuus ongelmanratkaisukeinona.
Jos ateismissa keksitään erilaisia hahmoja, joista sitten kärsitään jotenkin. On niistä mahdollista käydä keskustelua ammattiavun kanssa. Olisi toivottavaa, että se osa yhteiskunnasta jotenkin säästyisi (joka auttaa mielikuvituksestaan tai toisten ajattelun takia kärsiviä).
Vaikka mielikuvituksesta kärsivän osaan asettuminen, voi ehkä olla sellaisesta ihmisen normaalista ominaisuudesta vaivaantumattoman vaikea samaistua?
Silti erilaisista mielikuvituksessa olevista hahmoista ei tarvitse kärsiä, vaan niitä voidaan käsitellä siten, että realiteetteihin voidaan palata. Tai käsitellä puuttumaan jäävää realismia siten, että kärsimyksen määrä vähenee.
- Anonyymi
Minulla on ajattelussa juuri yksi asia jonka keksin täysin itse ja jota varmasti ei tiedä kukaan muu.
Kerrohan miten juuri sinä joka et voi mitenkään tietää mikä tämä ajatus on suljet sen pois omasta ajattelustasi?- Anonyymi
Asia voi olla juurikin noin, jollakin voi tietoa siitä mitä on, jota toiset eivät hyväksy ja toimivat siten tietämättään omaksi kärsimyksekseen.
Tai sitten, ehkä jollakin on ajatus, jostain jota ei ole ja se hyväksytään yleiseksi tappioksi.
Lisäksi voi ehkä olla muitakin vaihtoehtoja.
Joka tapauksessa tärkeintä on, että myös ateismin harjoittajilla on oikeus pohtia. Eikä ole pakko rajoittaa yleisissä asioissa ajatteluaan ainoastaan siihen, mikä jostain syystä on muodostunut käytetyksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia voi olla juurikin noin, jollakin voi tietoa siitä mitä on, jota toiset eivät hyväksy ja toimivat siten tietämättään omaksi kärsimyksekseen.
Tai sitten, ehkä jollakin on ajatus, jostain jota ei ole ja se hyväksytään yleiseksi tappioksi.
Lisäksi voi ehkä olla muitakin vaihtoehtoja.
Joka tapauksessa tärkeintä on, että myös ateismin harjoittajilla on oikeus pohtia. Eikä ole pakko rajoittaa yleisissä asioissa ajatteluaan ainoastaan siihen, mikä jostain syystä on muodostunut käytetyksi.Unohdit vastata itse kysymykseen ja kirjoitit rajapinta liirumia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdit vastata itse kysymykseen ja kirjoitit rajapinta liirumia.
Minkälaisia ateistisia liikehdintöjä Kiinassa oli ns. suuren harppauksen ja kulttuurivallankumouksen aikana? Kuinka ateismin sisäsistä vakaumusta tulkittiin noissa liikehdinnöissä? Minkälaisia ateistia järjestöjä on tämän päivän Kiinassa? Mitä muiden aatteiden liikehdintöjä on ollut ja on näiden rajapinnoissa?
Miksi et mene teismipalstalle niihin liittyvien kysymyksien kanssa? Tai mahdollisesti muiden aatteiden palstoille, jos käsittelet niitä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkälaisia ateistisia liikehdintöjä Kiinassa oli ns. suuren harppauksen ja kulttuurivallankumouksen aikana? Kuinka ateismin sisäsistä vakaumusta tulkittiin noissa liikehdinnöissä? Minkälaisia ateistia järjestöjä on tämän päivän Kiinassa? Mitä muiden aatteiden liikehdintöjä on ollut ja on näiden rajapinnoissa?
Miksi et mene teismipalstalle niihin liittyvien kysymyksien kanssa? Tai mahdollisesti muiden aatteiden palstoille, jos käsittelet niitä?Kysymys ei koskenut kiinaa tai liikehdintöjä tai ateismia ollenkaan vaan se oli kirjoitettu näin:
"Kerrohan miten juuri sinä joka et voi mitenkään tietää mikä tämä ajatus on suljet sen pois omasta ajattelustasi?"
Jos nyt liirulaarumin sijaan koittaisit vastata tähän yksinkertaiseen kysymykseen.
- Anonyymi
Oli miten oli, mutta Jumala on kakkaa,
eikä semmoista koskaan olemasta lakkaa.- Anonyymi
Eli siis väistetään kysymys ateismin luonteesta ja aletaan keskustella muista asioista?
Miksi osalle ateisteja on niin tärkeää käsitellä erilaisia jumaluuksiin liittyviä kysymyksiä?
Eikö ateismi itsessään tarjoa rittävästi sisältöä ja merkityksiä? Alkaen esim. kysymyksistä onko ateismilla ollut historiaa tai esihistoriaa? Voidaanko näistä saada tieto jne.? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis väistetään kysymys ateismin luonteesta ja aletaan keskustella muista asioista?
Miksi osalle ateisteja on niin tärkeää käsitellä erilaisia jumaluuksiin liittyviä kysymyksiä?
Eikö ateismi itsessään tarjoa rittävästi sisältöä ja merkityksiä? Alkaen esim. kysymyksistä onko ateismilla ollut historiaa tai esihistoriaa? Voidaanko näistä saada tieto jne.?Minua ei kiinnosta muu kuin totuus. Ja totuus on, että ihmisen keksimät liirumlaarum-olennot ovat humpuukia.
- Anonyymi
Kuulepa aloittaja. Minä olen kaksi kertaa esittänyt kysymyksen, joka heräsi minulle, kun oli 7 vuotias: "Miksi joku mies piti tappaa minun ns. pahuuteni vuoksi?". Kukaan ei ole vastannut kysymykseeni.
Sitä minä en ymmärrä, ja haluaisin ymmärtää, mistä on kyse. En ole sulkenut asiaa mielestäni, koska se vielä 60 vuotta myöhemminkin vaivaa mieltäni.
Vastaa nyt! Sinä syytät, että ateistit sulkevat mielestään asiat, joita eivät ymmärrä. Minä olen ihmetellyt asiaa jo 60 vuotta. Selitä!- Anonyymi
Onnea kysymyksen parissa. 60 vuotta asiaan paneutumiseen on jo pitkä asia. Toivottavasti voit saavuttaa päämääräsi. Miksi valitsit mainitsemasi asian ateismin tutkimisen sijaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnea kysymyksen parissa. 60 vuotta asiaan paneutumiseen on jo pitkä asia. Toivottavasti voit saavuttaa päämääräsi. Miksi valitsit mainitsemasi asian ateismin tutkimisen sijaan?
Minulle kerrottiin kiirastorstaina koulussa, että ihminen on syntyissään paha jne... Totesin silloin, että minä en voi tällaista uskoa. Tottakai haluan kuulla asiaan uskovan kertovan, miten he voivat uskoa tällaiseen. Ei asiaan uskomaton voi valaista asiaa siten kuin uskovainen ihminen.
Haluan tajuta itseeni nähden erilaisia ihmisiä. En minä ymmärrystäni lisää, jos kuuntelen vaan minun kanssani samoin ajattelivia.
Haluan oikeesti tajuta mitä muidenkin ihmisten päässä liikkuu. Siks jankkaan kysymystä siitä, miks se mies piti tappaa heidän syntiensä vuoksi. Täytyyhän heidänkin miettiä sitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle kerrottiin kiirastorstaina koulussa, että ihminen on syntyissään paha jne... Totesin silloin, että minä en voi tällaista uskoa. Tottakai haluan kuulla asiaan uskovan kertovan, miten he voivat uskoa tällaiseen. Ei asiaan uskomaton voi valaista asiaa siten kuin uskovainen ihminen.
Haluan tajuta itseeni nähden erilaisia ihmisiä. En minä ymmärrystäni lisää, jos kuuntelen vaan minun kanssani samoin ajattelivia.
Haluan oikeesti tajuta mitä muidenkin ihmisten päässä liikkuu. Siks jankkaan kysymystä siitä, miks se mies piti tappaa heidän syntiensä vuoksi. Täytyyhän heidänkin miettiä sitä.Miten on uskovaiset, onko teillä jokin vastaus? Itsekin olen tätä miettinyt aika kauan eikä kukaan oo kyennyt antamaan kunnollista vastausta.
- Anonyymi
Voi miten pahasti uskovaisuus saa epäonnistumaan rationaalisen ajattlun yrityksissä.
Uskonto on tapa sulkea mielestä pois asiat joita ei tiedetä. Tuntematon ja selittämätön on arvoitus ja arvoitus kiihottaa uteliaisuutta. Uskovat valehtelevat itselleen pseudoselityksen ja lakkaavat ajattelemasta sitä. He tukahduttavat luontaisen uteliaisuuden, epäilyn ja oppimishalun. Heille tärkeintä on kuvitelma siitä, että ovat oikeassa.
Uskovaiset luulevat, että jos joutuisivat tunnustamaan oman väärässäolemisensa se olisi henkilökohtainen tappio, vaikka sehän olisi voitto. Aina kun huomaa olleensa väärässä on oppinut jotain. Elämä on kuoleman keskeyttämä opintomatka. Uskovaiset eivät halua oppia ja tietää vaan uskotella itselleen, että ovat oikeassa. Niin kauan kuin he ripustautuvat tähän oikeassa olemisen haluun, he riistävät itseltään mahdollisuuden oppia ja joskun olla oikeassa ja kuolla viisaampana. Se on surullista ennen kaikkea heidän itsensä kannalta.- Anonyymi
Tuon minä toki tiedän ja ymmärrän, mutta näin pilkunviillaajana haluaisin, että uskovaiset sen minulle selittävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon minä toki tiedän ja ymmärrän, mutta näin pilkunviillaajana haluaisin, että uskovaiset sen minulle selittävät.
Mikä on ns. uskovaisuushahmo? Miksi ateismissa ajetellaan että ateistisessa kielenkäytössä esiintyvä ns. uskovaisuushahmo olisi jokin oraakkeli, joka tarjoaisi maailmanselityksen?
Jos sen voisi selittää, niin ihmiset voisivat saada selkoa siitä, mitä erilaisissa ateismin suuntauksissa ajatellaan. Ja millaista ladattua sanastoa ne ja niiden käsitteet pitävät sisällään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on ns. uskovaisuushahmo? Miksi ateismissa ajetellaan että ateistisessa kielenkäytössä esiintyvä ns. uskovaisuushahmo olisi jokin oraakkeli, joka tarjoaisi maailmanselityksen?
Jos sen voisi selittää, niin ihmiset voisivat saada selkoa siitä, mitä erilaisissa ateismin suuntauksissa ajatellaan. Ja millaista ladattua sanastoa ne ja niiden käsitteet pitävät sisällään?Jos kristitty uskoo johonkin ristinkuoleman lunastukseen, niin kai hänellä on ajatus siitä, miksi se Jeesus tapettiin, ja mikä sen merkitys on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sen voisi selittää, niin ihmiset voisivat saada selkoa siitä, mitä erilaisissa ateismin suuntauksissa ajatellaan. Ja millaista ladattua sanastoa ne ja niiden käsitteet pitävät sisällään?"Jos sen voisi selittää, niin ihmiset voisivat saada selkoa siitä, mitä erilaisissa ateismin suuntauksissa ajatellaan."
Miten siinä että ei omaa uskoa jumaluuksiin voi olla erilaisia suuntauksia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kristitty uskoo johonkin ristinkuoleman lunastukseen, niin kai hänellä on ajatus siitä, miksi se Jeesus tapettiin, ja mikä sen merkitys on.
Miksi kaikkivaltias Jumala tarvitsii ihmisuhrin ennen kuin hän pystyi tekemään niin kuin tahtoi? Eikö määritelmän mukaan kaikkivaltias voi ana tehdä juuri niin kuin haluaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kaikkivaltias Jumala tarvitsii ihmisuhrin ennen kuin hän pystyi tekemään niin kuin tahtoi? Eikö määritelmän mukaan kaikkivaltias voi ana tehdä juuri niin kuin haluaa?
Mihin lopputulemaan olet päätynyt asiassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos sen voisi selittää, niin ihmiset voisivat saada selkoa siitä, mitä erilaisissa ateismin suuntauksissa ajatellaan."
Miten siinä että ei omaa uskoa jumaluuksiin voi olla erilaisia suuntauksia?Esim. ateismin perusteluiden suhteen ja sen suhteen mitä erilaiset ateistiset järjestöt ja niiden jäsenet ovat asialle antamiensa merkityksien ajatelleet tarkoittavan.
Osa järjestöistä on suuntautunut yhteisötyöhön, osa ihmisoikeustyöhön ja lakiteknisissä asioissa avustamiseen, kun aiemmin osa järjestöistä on ollut suuntautunut mm. yhteisöjen palvontapaikkojen tuhoamiseen.
Ateismin historian ja sen esihistorian oletusten aikana eri puolilla, erilaisissa koulukunnissakin ateismi on saanut sen monimuotoisen luonteensa, jona se tänä päivänä tunnetaan.
Ainoastaan palsta-ateistien hyvin pieni joukko kiistää ateismin historian, ateististen järjestöjen olemassaolon ja vaikkapa erilaisten aatteiden tai uskontojen rajapinnoilla tapahtuneet ateismin tulkitsemisen ja harjoittamisen tavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kristitty uskoo johonkin ristinkuoleman lunastukseen, niin kai hänellä on ajatus siitä, miksi se Jeesus tapettiin, ja mikä sen merkitys on.
Eikö niistä voi keskustella tai kysyä teismipalstalla, jos on kiinnostunut kristinuskosta? Ateismipalsta on sitä varten, että ihmisiä kiinnostaa, mitä merkityksiä ateistisessa ajattelussa asioilla on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. ateismin perusteluiden suhteen ja sen suhteen mitä erilaiset ateistiset järjestöt ja niiden jäsenet ovat asialle antamiensa merkityksien ajatelleet tarkoittavan.
Osa järjestöistä on suuntautunut yhteisötyöhön, osa ihmisoikeustyöhön ja lakiteknisissä asioissa avustamiseen, kun aiemmin osa järjestöistä on ollut suuntautunut mm. yhteisöjen palvontapaikkojen tuhoamiseen.
Ateismin historian ja sen esihistorian oletusten aikana eri puolilla, erilaisissa koulukunnissakin ateismi on saanut sen monimuotoisen luonteensa, jona se tänä päivänä tunnetaan.
Ainoastaan palsta-ateistien hyvin pieni joukko kiistää ateismin historian, ateististen järjestöjen olemassaolon ja vaikkapa erilaisten aatteiden tai uskontojen rajapinnoilla tapahtuneet ateismin tulkitsemisen ja harjoittamisen tavat.Etkö voisi edes ottaa selvää mitä ateismi on? Nyt vain nolaat itsesi tuolla tietämättömyydelläsi.
- Anonyymi
olin muinoin sellainen ateisti että loin tuntemattomille asioille fiktiivisen totuuden , kun en muuten osannut selittää ilmiötä 🤔olisiko siinä ollut mukana uskonnollisuutta
Sitten näin totuuden ja tajusin tämä oli vain tunteiden harhaa ei todellista - Anonyymi
Avaaja lisää: Miksi teistit sitten uskovat vain yhteen jumalaan?
Eikö sellainen ole aika rajoittava elämänasenne, että ei tutustu erilaisiin asioihin ja siihen tietoon mitä niistä on saatavilla?- Anonyymi
Miksi ateismissa opetetaan, että teistit uskovat vain yhteen jumaluuteen, kun monoteismin ohella on mm. polyteismi jne.?
Jos aate ja oppi pitävät sisällään todellisuudesta poikkeavia väittämiä, niin kannattaako niitä esittää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ateismissa opetetaan, että teistit uskovat vain yhteen jumaluuteen, kun monoteismin ohella on mm. polyteismi jne.?
Jos aate ja oppi pitävät sisällään todellisuudesta poikkeavia väittämiä, niin kannattaako niitä esittää?Etkö voisi edes ottaa selvää mitä ateismi on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö voisi edes ottaa selvää mitä ateismi on?
Jos tahdot voit kertoa, mikä ateismikritiikissäsi on siitä tunnetuista ja tutkituista asioista poikkeavaa?
Metatieto, johon vastauksesi lainauksessa viitattiin oli:
"Avaaja lisää: Miksi teistit sitten uskovat vain yhteen jumalaan? "
Miksi väittää teistejä yksijumalaisiksi, jos se ei ole asianlaita.
Ohessa lisää tietoa kysymyksesi pohtimiseen, mistä asiosta olet erimieltä?
https://en.wikipedia.org/wiki/Atheism
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_atheism
https://www.britannica.com/topic/atheism
https://www.britannica.com/topic/atheism/Comprehensive-definition-of-atheism - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tahdot voit kertoa, mikä ateismikritiikissäsi on siitä tunnetuista ja tutkituista asioista poikkeavaa?
Metatieto, johon vastauksesi lainauksessa viitattiin oli:
"Avaaja lisää: Miksi teistit sitten uskovat vain yhteen jumalaan? "
Miksi väittää teistejä yksijumalaisiksi, jos se ei ole asianlaita.
Ohessa lisää tietoa kysymyksesi pohtimiseen, mistä asiosta olet erimieltä?
https://en.wikipedia.org/wiki/Atheism
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_atheism
https://www.britannica.com/topic/atheism
https://www.britannica.com/topic/atheism/Comprehensive-definition-of-atheismMiksi minä kertoisin sinulle mitään kun et näytä edes tietävän mitä ateismi on?
- Anonyymi
Varma Tieto suosittelen tekoälyä sekä teisteille ja ateisteille joiden äly riittää tekoälyn käyttöön
Kouluissakin opetetaan tekoälyn oikeaa käyttöä.- Anonyymi
Varman Tiedon palstalle kritiikittömästi kopioimat luokattoman huonot tekstigeneraattorin ulostamat vastaukset ovat paras todiste siitä, että tekoälyn kritiikitön käyttö vain alentaa keskustelun tasoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varman Tiedon palstalle kritiikittömästi kopioimat luokattoman huonot tekstigeneraattorin ulostamat vastaukset ovat paras todiste siitä, että tekoälyn kritiikitön käyttö vain alentaa keskustelun tasoa.
Kerro yksi tekoälyn postaukseni jota tarkoitat. Et löydä ?
Varma Tieto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä kritiikitöntä tässä on ?
Tämä on mielenkiintoinen ajatus, joka liittyy ateismin ja teismin välisiin eroihin. Ateismi tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1")[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://fi.wikibooks.org/wiki/Ateismin_olemus?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "2"). Kristinusko puolestaan perustuu uskoon yhteen Jumalaan ja pitää muita jumalia epätosina. Ateistit vievät tämän ajatuksen askeleen pidemmälle ja kieltävät kaikkien jumalien olemassaolon.
Ateismin historia ja ilmenemismuodot ovat monimuotoisia, ja siihen liittyy erilaisia filosofisia ja tieteellisiä näkökulmia[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://teologia.fi/2013/11/mitae-ateismi-on-katsaus-ateismin-ilmenemismuotoihin/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "3"). Ateismi ei ole pelkästään uskon puutetta, vaan se voi myös perustua kriittiseen ajatteluun ja tieteen saavutuksiin.
Mitä mieltä itse olet tästä näkökulmasta? Onko sinulla jokin erityinen kysymys tai ajatus, jota haluaisit pohtia tarkemmin?
- Anonyymi
Ateisti tietää että jumalia ei ole olemassa- ei edes sitä yhtä. Kristitty tietää ettei muiden uskontojen jumalat ole todellisia. Ateisti on vienyt ateisminsa yhtä jumalaa pidemmälle.
- Anonyymi
Noin tekoälykin väittää. Varma Tieto suhtautuu krittisesti siihen että ateisti tietää ettei jumalia ole.
Varma Tieto - Anonyymi
Tietäminen ja uskominen eroavat toisistaan siinä, miten varmoja olemme jostakin asiasta ja millä perusteilla muodostamme käsityksemme.
- **Tietäminen** perustuu vahvoihin todisteisiin, loogiseen päättelyyn ja perusteltuun varmuuteen. Filosofisesti tieto määritellään usein **hyvin perustelluksi todeksi uskomukseksi**. Tämä tarkoittaa, että tieto ei ole pelkkä sattumanvarainen uskomus, vaan se on perusteltu ja tosi[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://www.ristinusko.fi/9-usko-ja-tieto/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").
- **Uskominen** puolestaan tarkoittaa sitä, että hyväksymme jonkin väitteen todeksi ilman varmaa tietoa. Uskomus voi perustua henkilökohtaisiin kokemuksiin, auktoriteetteihin, tunteisiin tai kulttuurisiin vaikutteisiin. Uskomus ei välttämättä ole epätosi, mutta se ei myöskään ole yhtä vahvasti perusteltu kuin tieto[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://www.ristinusko.fi/9-usko-ja-tieto/?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 "1").
Esimerkiksi jos sanot, että "aurinko nousee idästä", se on tietoa, koska se voidaan havaita ja todistaa. Jos taas sanot, että "huomenna tulee hyvä päivä", se on uskomus, koska siihen ei ole varmaa todistetta.
Mitä mieltä olet tästä erosta? Onko sinulla jokin erityinen näkökulma, jota haluaisit pohtia tarkemmin? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Noin tekoälykin väittää. Varma Tieto suhtautuu krittisesti siihen että ateisti tietää ettei jumalia ole.
Varma Tieto" Varma Tieto suhtautuu krittisesti siihen että ateisti tietää ettei jumalia ole."
Varma Tieto saa suksia suolle jumaliensa kanssa. Alussa oli suo, jumalat ja Varma Tieto. Ja sinne ne hukkuivat.
- Anonyymi
Ateistit eivät muodosta yhtenäistä joukkoa, eikä ateismi sinänsä määritä henkilön suhtautumista tietoon tai tutkimiseen. Kaikki ateistit eivät ole skeptikoita tai tieteellisesti ajattelevia, vaikka tällainen lähestymistapa onkin melko yleinen.
Tämä ei tarkoita, että he sulkisivat pois tuntemattoman tai kieltäytyisivät tutkimasta ilmiöitä – päinvastoin. Monet ateistit suhtautuvat kiinnostuksella esimerkiksi kansantaruihin ja taikauskoon, mutta tarkastelevat niitä kulttuurisina ja psykologisina ilmiöinä, ei kirjaimellisina totuuksina.
Uskonnollista taikauskoa ei yleensä oteta tosissaan sellaisen henkilön toimesta, joka ei ole kyseiseen uskontoon indoktrinoitu, koska uskomukset näyttäytyvät silloin ulkopuolisina ja vailla todistuspohjaa. Samat väitteet, jotka voivat tuntua pyhiltä sisäpiiriläiselle, näyttävät toiselle yhtä perusteettomilta kuin minkä tahansa toisen uskonnon tai kulttuurin yliluonnolliset kertomukset. Tämä on kuin kysyisi kristityltä, miksei hän usko metsänhenkiin, keijuihin, tottuihin ja maahisiin.
En väitä, etteikö joku kristitty voisi uskoakin, mutta ymmärtänet, että kansantarujen totenapitämiseen on kynnys, koska kyseiset väittämät ovat ristiriidassa tieteellisen ymmärryksemme kanssa. Laajemmin ihmiset ovat skeptisiä asioihin, jotka ovat ristiriidassa heidän maailmankuvansa kanssa. Tämän vuoksi osa kristityistä uskoo mieluummin uskonnolliseen hölynpölyyn kuin tieteellisesti vakuuttaviin teorioihin esimerkiksi elämän monimuotoisuuden synnystä.
On tärkeää kannustaa kaikkia – erityisesti nuoria – etsimään tietoa, ymmärtämään luonnon ilmiöitä, tutkimaan kulttuurisia uskomuksia kriittisesti ja kehittämään omaa ajatteluaan sen sijaan, että seuraisivat ketään sokeasti – oli kyseessä uskonnollinen auktoriteetti tai ateistinen ajattelija.- Anonyymi
Uskonnot ja taikausko ovat pitkälti sidoksissa ihmisen tarpeeseen ymmärtää maailmaa, luoda merkitystä ja kokea yhteisöllisyyttä. Se, että eri kulttuureissa esiintyy samankaltaisia mytologisia hahmoja, kertoo siitä, miten ihmiset eri puolilla maailmaa käsittelevät samanlaisia kysymyksiä, vaikka ilmaisutavat eroavat.
Käsitykset maailmasta, moraalista, tieteestä ja uskonnosta muuttuvat jatkuvasti ajan myötä. Jokainen aikakausi heijastaa sen hetken kulttuuria, tietoa ja yhteiskunnallisia arvoja.
Esimerkiksi keskiajalla ihmisten maailmankuva oli pitkälti uskonnon määrittämä, ja monet ilmiöt selitettiin jumalallisella väliintulolla. Renessanssin myötä tieteellinen ajattelu ja kriittinen tarkastelu nousivat esiin, mikä johti moniin merkittäviin löytöihin ja uudenlaisiin käsityksiin universumista. Nykyään taas teknologian ja globalisaation vaikutukset muokkaavat käsityksiämme jatkuvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskonnot ja taikausko ovat pitkälti sidoksissa ihmisen tarpeeseen ymmärtää maailmaa, luoda merkitystä ja kokea yhteisöllisyyttä. Se, että eri kulttuureissa esiintyy samankaltaisia mytologisia hahmoja, kertoo siitä, miten ihmiset eri puolilla maailmaa käsittelevät samanlaisia kysymyksiä, vaikka ilmaisutavat eroavat.
Käsitykset maailmasta, moraalista, tieteestä ja uskonnosta muuttuvat jatkuvasti ajan myötä. Jokainen aikakausi heijastaa sen hetken kulttuuria, tietoa ja yhteiskunnallisia arvoja.
Esimerkiksi keskiajalla ihmisten maailmankuva oli pitkälti uskonnon määrittämä, ja monet ilmiöt selitettiin jumalallisella väliintulolla. Renessanssin myötä tieteellinen ajattelu ja kriittinen tarkastelu nousivat esiin, mikä johti moniin merkittäviin löytöihin ja uudenlaisiin käsityksiin universumista. Nykyään taas teknologian ja globalisaation vaikutukset muokkaavat käsityksiämme jatkuvasti.Totta. Ainut joka loppujen lopuksi on kestävää, on tieteellisen tutkimuksen kautta saatu objektiivinen totuus. Siksi tieteellinen ymmärrys on ylivoimainen maailmankatsomus - se on ainut joka lähenee koko ajan totuutta vuosi-vuodelta.
Mutta uskonnot ja taikausko tarjoavat jotain lohtua ja mystiikkaa monelle, mikä voidaan kokea merkitykselliseksi. Tätä tiede ei tarjoa suoraan, mutta syvällistä pohdintaa voi harjoittaa myös tieteellisen näkemyksen perusteella - meitä vain puuttuvat Suomesta instituutiot jotka edistäisivät tätä.
- Anonyymi
>> Miksi ateistit sulkevat ajattelustaan pois ne asiat, joita he eivät tiedä? <<
Koska aika on rajallista ja mielestäni olisi turhaan alkaa käydä tuhansia jumaluskoja ja miljoonia taikauskoja (sama asia) läpi päätelläkseni, että onko jokin niistä jotenkin uskottavampi tai edes mielenkiintoinen vaikkakin epätosi ajatusmalli. - Anonyymi
Kerro esimerkki minkälaisille sinulle arvoituksellisille asioille sinä uskovaisena "avaat mielesi" ja mitä se poissulkeminen tarkoittaisi?
Minusta ateistina pidän mieleni avoinna nimen omaan asioille joita en tiedä. Ne jotka tiedän, minä jo tiedän. - Anonyymi
Ironinen aloitus. Joka päivä näemme kuinka hihhulit ovat sulkeneet aivan täysin aivonsa. Heidän ristiriitaiset juttunsa hyppivät kasvoille ja kun yrittää kysellä tarkennuksia niin he juoksevat karkuun. Olisihan se kauheaa heille jos heidän pitäisi hetken pohtia omia juttujaan.
Heille saa olla opettamassa jatkuvasti ihan peruskoulun tasoisia asioita, jotka ovat ylivoimaisen vaikeita heille. Luonnontieteet ovat hihhulille täysin tuntematon käsite.
Yksi yleisimmistä hämmästyttävistä asioista johon törmää on hihhulin väite, ettei oli olemassa kuin hänen oma jumaluskonsa.
Myötähäpeää vain aiheuttaa kun hihhuli toistaa papukaijana sen huijari saarnaajan juttuja, joilla ei ole mitään kosketuspintaa todellisuuden kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682640
- 622582
- 681772
- 241597
- 201520
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91450- 151372
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81177- 251096