Pillereiden putkeensyöminen

pink*

Syökö kukaan e-pillereitä putkeen? Minulle ehkäisyneuvolassa suositeltiin tätä, kun kuukautiseni ovat edelleen runsaat. Olen nyt toista laattaa syömässä putkeen, mutta rinnat aristavat kovasti. Haluaisinkin tiedustella, onko kellään kertoa omia kokemuksia näistä putkeensyömisistä? Kuukautisethan siis luonnollisesti jäävät pois kokonaan...

16

6951

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina

      Itse olin syönyt pillereitä jo 6 vuotta kun kokeilin ensimmäistä kertaa putkeen syömistä. Enkä huomannut mitään erikoista. Rintoja ei aristellut, vatsa ei ollut kipeä, ei heikottanut eikä ollut paha olo tai mitään muutakaan.

      Tuon jälkeen olen syönyt lähes poikkeuksetta 2 liuskaa putkeen, pari kertaa 3 liuskaa. Kaksi vuotta on mennyt ilman ongelmia. Enkä ole huomannut, että kuukautiset olisivat runsaammat sen takia, että yhdet jää väliin. Olen ollut erittäin tyytyväinen siihen, että kuukautiset tulevat harvemmin. Ei ne minulla kovin runsaat tai pitkäkestoiset ole, mutta riesa silti :)

    • pallero

      juu minä söin ennen putkeen ainakin 2 liuskaa. mun mielestäni se on hyvä homma ja ei mulla tullu mitään vaivoja siitä

      • noppa

        Mulla on nyt taas menossa toinen luiska putkeen. Oon kerran aikasemmin syöny ja sillon oli luiskan loppuvaiheessa vatsa kummallisen kipee. Tällä kertaa oon vasta toisen liuskan alussa ja oon huomannu sellasta pientä aristusta rinnoissa.


    • nainen32vee

      oon syöny nyt noin 5 x 3 liuskaa
      ilman yhtään taukoa, eikä ongelmia
      ole ollut. eikä mensojakaan. ja piste.

      • ei ongelma

        Olen minäkin syönyt useamman liuskan putkeen ilman ongelmia. Pisimmillään muistaakseni 4 liuskaa.

        Käsittääkseni pillereissä, joissa hormoonimäärä on aina sama, putkeensyönnillä ei pitäisti olla mitään vaikutusta. Syynä on se, että kolmen viikon jälkeinen tauko ja sitä seuraava vuoto ns. "tehdään keinotekoisesti" eikä kyseessä ole "normaali" kuukautisvuoto. (erona siis se, että normaalisti hedelmöittymätön munasolu poistuu, mutta pillereiden ansiostahan munasolu ei edes irtoa, joten vuoto on käytännössä "turha") Joku korjatkoon jos tietää muuta, mutta tässä käsityksessä olen itse ollut.


    • ^Diiuli

      Siis voiko/saako pillereitä syödä monta liuskaa putkeen ilman varsinaista syytä?!?

      Olen kuullut tai sitten olen kuvitellut et pillereitä ei saisi syödä ku max. 2 liuskan putkeen ja silloinki vaan jos siirtää menkkoja pakollisesta tarpeesta tms.. en ole koskaan syönyt ku ne 2 putkeen. luullen et niistä on hirveesti haittaa tms..

      syön meliane-merkkisiä pillereitä. oon vissiin ollu niin pumpulissa tai jotain..

      • Miina

        Minäkin syön Melianeja, ja olen jo kohta pari vuotta syönyt lähes poikkeuksetta 2 liuskaa putkeen, pari kertaa 3 liuskaa putkeen. Eikä minulla ole kummempaa syytä kuin että pidän elämästä jossa kuukautiset tulevat harvemmin.

        Tästä on ollut melko paljon kirjoituksia mediassa viime vuoden ajan. Ei ole nimittäin mitään lääketieteellistä syytä sille, että nainen "kärsisi" tyhjennysvuodosta 12 kertaa vuodessa. Kun pillereitä kehitettiin tutkijat uskoivat, että naiset luottaisivat paremmin ehkäisymenetelmään joka simuloi luontoa. He siis uskoivat, että nainen pelästyisi tai oudoksuisi ehkäisymenetelmää joka jättää kuukautiset pois kokonaan.

        Asiasta löydät varmasti paljonkin tietoa netistä googlettamalla :)


      • ^Diiuli
        Miina kirjoitti:

        Minäkin syön Melianeja, ja olen jo kohta pari vuotta syönyt lähes poikkeuksetta 2 liuskaa putkeen, pari kertaa 3 liuskaa putkeen. Eikä minulla ole kummempaa syytä kuin että pidän elämästä jossa kuukautiset tulevat harvemmin.

        Tästä on ollut melko paljon kirjoituksia mediassa viime vuoden ajan. Ei ole nimittäin mitään lääketieteellistä syytä sille, että nainen "kärsisi" tyhjennysvuodosta 12 kertaa vuodessa. Kun pillereitä kehitettiin tutkijat uskoivat, että naiset luottaisivat paremmin ehkäisymenetelmään joka simuloi luontoa. He siis uskoivat, että nainen pelästyisi tai oudoksuisi ehkäisymenetelmää joka jättää kuukautiset pois kokonaan.

        Asiasta löydät varmasti paljonkin tietoa netistä googlettamalla :)

        No niin, nythän minäkin voin huolella sit unohtaa ne menkat. Satun omistaan semmoisen kanaemon joka huolehtii et milloin täytyy ostaa pillereitä/rättejä ja kun sanon ettei tarvii ku siirsin ni se sit siunailee ettei niin saa tehdä. Vaikka olenkin jo täysi-ikäisyyden saavuttanut :) Mut olipa oikeen hyvä juttu tulla tänne palstalle.

        meneekö niihi jotenki enemmä rahaa ku ei pidä niitä taukoja?? pillereitähä menee luonnollisesti sit nopeemmi ja pitää olla ostamassa uusia?? vai :D


      • Miina
        ^Diiuli kirjoitti:

        No niin, nythän minäkin voin huolella sit unohtaa ne menkat. Satun omistaan semmoisen kanaemon joka huolehtii et milloin täytyy ostaa pillereitä/rättejä ja kun sanon ettei tarvii ku siirsin ni se sit siunailee ettei niin saa tehdä. Vaikka olenkin jo täysi-ikäisyyden saavuttanut :) Mut olipa oikeen hyvä juttu tulla tänne palstalle.

        meneekö niihi jotenki enemmä rahaa ku ei pidä niitä taukoja?? pillereitähä menee luonnollisesti sit nopeemmi ja pitää olla ostamassa uusia?? vai :D

        Meneehän pillereitä luonnollisesti enemmän, jos ei pidä 7pv taukoa joka kuukausi. Normaalistihan vuodessa (~12kk) menee 256 pilleriä ja pillerittömiä päiviä on 84. Tuolle ajalle saat reseptillä pillerit, ja päiviä kertuu 340. Eli resepti/pillerit ei ihan sitä vuotta kestä, oikeastaan vain 11kk.

        Jos syöt aina kaksi liuskaa putkeen ja sitten pidät tauon, pillereitä meneekin tuolle samalle ajalle tuo sama 256 mutta taukopäiviä onkin puolet vähemmän (joka toinen kuukausi) eli 42. Silloin pilleripakkaus on kulutettu 298 päivässä ja sen jälkeen pitää resepti uusia.

        (Toivottavasti laskin oikein) :)

        Mutta, ei se tyhjennysvuotokaan ilmainen ole. Riippuu toki pillereiden runsaudesta, mutta helposti kuluu varmasti vähintään 1,5 pakkausta siteitä, ja ne maksavat siinä 3 euron alapuolella jos ostaa Alwaysia. Eli ei se tauon pitäminenkään ole ilmaista.

        Jokainen tekee valintansa ja päättää prioriteetinsä, joku säästää rahaa ja kärsii vuodosta, joku nauttii vuodottomista päivistä ja maksaa siitä vähän enemmän.


      • ^Diiuli
        Miina kirjoitti:

        Meneehän pillereitä luonnollisesti enemmän, jos ei pidä 7pv taukoa joka kuukausi. Normaalistihan vuodessa (~12kk) menee 256 pilleriä ja pillerittömiä päiviä on 84. Tuolle ajalle saat reseptillä pillerit, ja päiviä kertuu 340. Eli resepti/pillerit ei ihan sitä vuotta kestä, oikeastaan vain 11kk.

        Jos syöt aina kaksi liuskaa putkeen ja sitten pidät tauon, pillereitä meneekin tuolle samalle ajalle tuo sama 256 mutta taukopäiviä onkin puolet vähemmän (joka toinen kuukausi) eli 42. Silloin pilleripakkaus on kulutettu 298 päivässä ja sen jälkeen pitää resepti uusia.

        (Toivottavasti laskin oikein) :)

        Mutta, ei se tyhjennysvuotokaan ilmainen ole. Riippuu toki pillereiden runsaudesta, mutta helposti kuluu varmasti vähintään 1,5 pakkausta siteitä, ja ne maksavat siinä 3 euron alapuolella jos ostaa Alwaysia. Eli ei se tauon pitäminenkään ole ilmaista.

        Jokainen tekee valintansa ja päättää prioriteetinsä, joku säästää rahaa ja kärsii vuodosta, joku nauttii vuodottomista päivistä ja maksaa siitä vähän enemmän.

        Joku jaksoi nähä vaivaa noihin pilsukuluihin :) Mä en kuitenkaan ehkä rupee syömään ihan älyttömästi niitä putkeen, ku syön ehkä vaan sillon jos oon menossa pilettään tai reissuun jossa ei jaksais huolehtia rättien vaihdosta ym tympeyksistä.

        Iteki joskus käyttäny noita alwaysin siteitä, mut huomasin edullisemman vaihto-ehdon vuokkosista. Aivan yhtä hyviä ja puolet halvempia ja sentään kotimaisia :) Mut niin. on se kallista se pillerien syöminen. Ite otan aina ne 3liuskaa/paketti ni ei tarvi ihan heti ravata apoteekissa.


    • pink*

      Hillittömän kuuma kesä enkä jaksaisi ährätä menkkojen kanssa joten syön nyt sitten todnäk kolmannenkin laatan. Rintojen aristus on alkanut helpottaa eikä olo ole muuten kamala. Enemmän se vuotojen aikana olisi kun hikikin vuotaa norona ;) Mutta täytyy vielä sen verran kysyä, että onko 3. laatan syönnistä jotain haittaa kun monet syövät vain 2 laattaa putkeen? Vai onko kyseessä vain "elämän rytmittäminen"? Tässä vielä maanantaihin asti aikaa harkita, otan 2. laatan viimeisen pillerin tulevana sunnuntaina.

      • n81

        Mä syön nyt kolmatta laattaa putkeen Yasmin-merkkisiä e-pillereitä ja on alkanu tuleen pientä ruskeeta vuotoo,ei oo kivaa:(


    • jossukka871

      itse olen syönnyt kohta vuoden putkeen eikä mitään ongelmia, eikä edes minkäänlaisia välivuotoja! :) yasminelle merkki kyseessä, joten jatkan putkeen syömistä tästäkin eteenpäin.

      • pilsuja vaan

        Onko tuo tiputtelu jotenkin vaarallista? Olen syönyt harmonet pillereita yli 10 vuotta ja tyytyväinen. Välillä (pari kertaa vuodessa) syönyt kaksi laattaa putkeen. Varsinkin kesäisin. Ennen ei ole ollut tiputtelua kesken pillerien syönnin mutta nyt kun syön toista laattaa putkeen ja olen vasta puolessa välissä huomasin tiputtelua. Jatkanko syömistä normaalista väliviikolle vai keskeytänkö nyt?


      • -----
        pilsuja vaan kirjoitti:

        Onko tuo tiputtelu jotenkin vaarallista? Olen syönyt harmonet pillereita yli 10 vuotta ja tyytyväinen. Välillä (pari kertaa vuodessa) syönyt kaksi laattaa putkeen. Varsinkin kesäisin. Ennen ei ole ollut tiputtelua kesken pillerien syönnin mutta nyt kun syön toista laattaa putkeen ja olen vasta puolessa välissä huomasin tiputtelua. Jatkanko syömistä normaalista väliviikolle vai keskeytänkö nyt?

        Ei ole vaarallista. Voit toimia ihan kummin haluat, joko jatkat liuskan loppuun tai aloitat nyt taukoviikon. Jos jätät liuskan kesken, voit jättää sen varaliuskaksi kaappiin mahdollisia muita siirtotilanteita varten (pidät vaan huolta, ettet ylitä päiväystä, jos jätät liuskan pitkäksi aikaa odottamaan).


      • Tietömätönblondi
        pilsuja vaan kirjoitti:

        Onko tuo tiputtelu jotenkin vaarallista? Olen syönyt harmonet pillereita yli 10 vuotta ja tyytyväinen. Välillä (pari kertaa vuodessa) syönyt kaksi laattaa putkeen. Varsinkin kesäisin. Ennen ei ole ollut tiputtelua kesken pillerien syönnin mutta nyt kun syön toista laattaa putkeen ja olen vasta puolessa välissä huomasin tiputtelua. Jatkanko syömistä normaalista väliviikolle vai keskeytänkö nyt?

        Mullaki on harmonet pillerit ollu noin 2 vuotta ja täs oon ny si miettiny ku viime kuus en pitäny viiko taukoa nii mietin voinko jatkaa tänki kuun uudesta liuskasta et kaks liuskaa putkeen ku se olis nii ärsyttävää ku justii olisin markkinoilla töis nii ei pystyis koko aikaa rampata vessas olis kätevää ku tänki kuun sais skipata syystä niinku viimekuunki en oo meinannukkaa et muuten vaaa jättäisin välistä... onko muilla kokemuksia harmonetista et tukeeko jotaki caivoja jos syö kaks liuskaa putkeen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe