Tarkoitukseton elämä

Kriittinen analyytikko

Ateistin elämä on vailla tarkoitusta, siis tyhjänpäiväistä ja ankean harmaata. Täällä Helsingissä on vapaa-ajattelijoiden kauppa tai ainakin näyteikkuna. Eikös jokainen ihminen ole vapaa-ajattelija?
Täytyykö ateistin tehdä numero ajattelustaakin?
Uskomattoman harmaata on jos on niin. Onko tuo vapaa-ajattelijoiden *uljas-joukko* jotenkin joku eliitti sakki? Salli minun nauraa arvoisa ateisti! Ihan ilmanaikaista porukkaa. Minä olen aina ajatellut vapaasti kuulumatta mihinkään sakkiin. Onko ateistin elämällä tarkoitusta?

25

1420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PaulaPakana

Jäi juttu kesken silloin viimeksi:

Lähde rukouksen voimaan
      Kirjoittanut: Kriittinen analyytikko 21.6.2005 klo 08.32

Tietolähde jossa oli yksi artikkeli monista,
      joka todistaa rukouksen voiman: Tehy-lehti n:ro 10 kesäkuu.    

EI LÖYTYNYT!
      Kirjoittanut: kuippana 21.6.2005 klo 17.03

http://www.tehy.fi/viestinta/tehy-lehti/arkisto/lehti/a rtikkeli/--print?ARTIKKELI_NUM=11912771

Missä se rukouksen voiman todistava artikkeli luuraa?

• Kriittinen analyytikko

Kyllä Tehy lehdessä oli artikkeli jossa kerrottiin kuinka rukous auttaa parantumisessa. Kesäkuu/05, lue uudelleen.

• PaulaPakana
        Kriittinen analyytikko kirjoitti:

Kyllä Tehy lehdessä oli artikkeli jossa kerrottiin kuinka rukous auttaa parantumisessa. Kesäkuu/05, lue uudelleen.

Koska tuosta Tehy-lehden nettisivulta ei ko. artikkeli löydy ja paperiversiota ei ole tässä käsillä, voinet laittaa tähän lähdeviitteen siitä tutkimuksesta, johon tuo Tehyn artikkeli perustuu. Se ilmeisesti mainitaan lehdessä, jos lehti pyrkii jollain tavoin uskottavaan tiedonvälitykseen. Tutkijan nimi, laitos, milloin tehty?

Kiitos vaivannäöstäsi.

• Nimetön

Vastataan nyt kuitenki...

>>>Ateistin elämä on vailla tarkoitusta, siis tyhjänpäiväistä ja ankean harmaata.>>>

Enpa taida tajuta paattelyasi. Mutta lopputulos on vaara, se on selva.

>>>Täällä Helsingissä on vapaa-ajattelijoiden kauppa tai ainakin näyteikkuna. Eikös jokainen ihminen ole vapaa-ajattelija?
      Täytyykö ateistin tehdä numero ajattelustaakin?
      Uskomattoman harmaata on jos on niin. Onko tuo vapaa-ajattelijoiden *uljas-joukko* jotenkin joku eliitti sakki? Salli minun nauraa arvoisa ateisti! Ihan ilmanaikaista porukkaa. Minä olen aina ajatellut vapaasti kuulumatta mihinkään sakkiin.>>>

Useimmat teistit taitavat kylla tehda jumaliensa palvonnasta aika numeron ja rakentelevat kirkkoja sun muita temppeleita ties minne... Ja sitten viela kaikelle kansalle toitottavat: "Kuunnelkaa kaikki, miten me uskomme ja uskokaa samalla tavalla!!" On se kumma, kun ei vain voi hiljaa uskoa, vaan pitaa tuoda esille noin selvasti.

>>>Onko ateistin elämällä tarkoitusta?>>>

En tieda.

• minä

ajattelen täysin vapaasti kuulumatta mihinkään sakkiin. Ja elämäni on ihan hyvää, on vaimo, kaksi hienoa lasta. Mutta en elä tuhansia vuosia vanhojen lähi-idän paimentolaistarujen mukaan. Jos se tekee mielestäsi elämästäni harmaata ja sisällyksetöntä, niin voin kertoa, että minua lähinnä naurattaa :)

• Diagoras

vapaasti, jos annat kristinuskon, Raamatun ja kirkon oppien vaikuttaa mielipiteisiisi ja muodostat mielipiteesi niiden pohjalta.

• Kriittinen analyytikko

Ajattelen aivan vapaasti. Ei minua ole kukaan määräämässä. Mutta jos sinä perustat tieteeseen ajattelun sinullakin on suuntaviittana ajatusmalli joka ei ole omasi.
        Olen elänyt ilman uskoa ja uskossa, lopputulos; nyt uskossa on parempi.
        Tietenkin elämän pääsee läpi ilman uskoa mihinkään, mutta taivaaseen ei pääse. Nämä ovat uskonasioita. Jumala on antanut terveen järjen myös.

Oli melkonen poksaus kun Nasan luotain pasahti komeettaan. Mutta, eikös tämäkin ole uskonasia? Mitä jos koko näytelmä näyteltiin Coloradon kalliorotkoissa? Vanhat ihmiset eivät usko, että on käyty edes kuussa.

• Farfar

Ajattelen aivan vapaasti. Ei minua ole kukaan määräämässä. Mutta jos sinä perustat tieteeseen ajattelun sinullakin on suuntaviittana ajatusmalli joka ei ole omasi.
        Olen elänyt ilman uskoa ja uskossa, lopputulos; nyt uskossa on parempi.
        Tietenkin elämän pääsee läpi ilman uskoa mihinkään, mutta taivaaseen ei pääse. Nämä ovat uskonasioita. Jumala on antanut terveen järjen myös.

Oli melkonen poksaus kun Nasan luotain pasahti komeettaan. Mutta, eikös tämäkin ole uskonasia? Mitä jos koko näytelmä näyteltiin Coloradon kalliorotkoissa? Vanhat ihmiset eivät usko, että on käyty edes kuussa.

>> Vanhat ihmiset eivät usko, että on käyty edes kuussa. >>

Minkä ikäisiä ihmisiä tarkoitat ?

>> Mitä jos koko näytelmä näyteltiin Coloradon kalliorotkoissa? >>

Niin mitä jos ? Uskotko sinä niin vai etkö usko ?

>> Tietenkin elämän pääsee läpi ilman uskoa mihinkään, mutta taivaaseen ei pääse. Nämä ovat uskonasioita. Jumala on antanut terveen järjen myös. >>

Kyllä elämästä läpi pääsee käsitteitä sotkemattakin, eikä 'usko' uskonnollisessa mielessä kovin vahvalla pohjalla voi olla jos sen edellytys on että kaikki muutkin 'uskovat' johonkin.
        Uskon kyllä että 'tervettä järkeä' on muunkinlaista kuin Jumalan antamaa, taivaaseen pääsy sen avulla tosin ei varmaankaan onnistu.

• Kriittinen analyytikko

Mallisi ei toimi. Lisäänny. Mitäpä jos ei tule lapsia? Lapsettomia pareja on Suomessa n. 17%, jotka eivät saa vaikka haluavat. Lisäksi homot ja lesbot. Ovatko ateistit vihreitä ja setalaisia? Oletan niin. Silloin sinun oma ajatusmalli kaatuu.

• Sälli

Mallisi ei toimi. Lisäänny. Mitäpä jos ei tule lapsia? Lapsettomia pareja on Suomessa n. 17%, jotka eivät saa vaikka haluavat. Lisäksi homot ja lesbot. Ovatko ateistit vihreitä ja setalaisia? Oletan niin. Silloin sinun oma ajatusmalli kaatuu.

Itse en ole vihreä (luonnonsuojelija silti), homo enkä aio hankkia lapsia. Silti eläminen itsessään tuntuu mukavalta ja tarkoitukselliselta. Taidat itse olla hinaaja?

• Kriittinen analyytikko kirjoitti:

Jos ei lapsia tule, syystä tai toisesta, oli syy perinnöllinen tai vaikka se, ettei saa, on vielä kaksi tarkoitusta jäljellä. Kaikki tuntuvat olettavan, että on tyhjä kuori, jos jokin tuosta ei toteudu. Oletko antanut itsellesi tavoitteita. Jotkut antavat. Tuo on vain maalitaulun kymppi jos täyttää nuo kaikki täydellisesti(omasta mielestään).

"Ovatko ateistit vihreitä ja setalaisia?"
        Höm... kannatan sitä, että luontoa suojellaan ja sitä, että seksuaali vähemmistöillä on samat oikeudet kun muillakin. En silti kuulu mihinkään järjestöön, joka ajaisi noita asiota. Kannatan lisäksi teknologista kehitystä... Kannatan asiota jotka ajavat maapalloa parempaan suuntaan.

"Ovatko ateistit vihreitä ja setalaisia? Oletan niin. Silloin sinun oma ajatusmalli kaatuu."
        Millä tavalla? Kumpikaan järjestö ei estä mitään noista kolmesta mitä annoin.

Lisäksi nyt oletan, että tarkoitat, että löytyykö ateisteista vihreitä ja seksuaalista tasa-arvoa kanattavia. Varmasti, mutta muistutan että löytyy myös rahan palvojia, maailman parantajia jne..

• Alex

Moi !

Lyhyesti voisin kuvata ateistina olemista seuraavasti:

Rauha itsensä kanssa. Ei valehtelua, ei epäilystä. Seesteinen ja tyytyväinen olo. Voin katsoa maailmaa sellaisena kuin se on hakematta merkitystä sen ulkopuolelta.
      Kun 25 vuotta sitten siirryin tälle puolelle oli ero todella tuntuva, jatkuva ahdistus ja epäily sekä itsensä pettäminen vaihtui vapauteen ja varmuuteen.

Kerta kaikkiaan uskomattoman ihana olotila!

Miksi pitäisi miettiä mitään ulkopuolista tarkoitusta? Elämä on elämän tarkoitus, siihen kuuluu myös sen alku ja loppu.

--

• PaulaPakana

Olet kokenut saman kuin minä, Alex.

Minullekin uskonnon ja sitä kautta pelon ja itsepetoksen hylkääminen antoi rauhan, rohkeuden ja kyvyn aidosti arvostaa tätä rajallista elämää.

• Ev-lutikka

Suomen rehellisin mies on Alex.

• Mulla on tästä metaforinen teoria, jolla vertaan uskovaisten ja ateistien maailmankuvia.

Meidän yhteiskunta on uskonnollista perua. Kaikki, tai ainakin suurin osa tulee suvusta, joka on ollut uskovainen, jos ei muuten kuin pakosta.

Kuvitellaan saari keskellä merta. Saarelaiset tykkäävät uimisesta. Aikojen alussa saarelaiset saivat uiskennella merellä miten tahtoivat. Mutta jossain vaiheessa keksittiin, että kaivo olisikin parempi paikka uimiselle, sillä sitä voisi hallita paremmin.

Näin sitten aikuiset pakottivat lapsensa uimaan kaivoissa. Kaivoissa, jotka he rakensivat muka-viisaiden insinöörien neuvosta ensin itselleen ja myöhemmin lapsilleen. Lapset saivat lapsia, ja kohta kukaan ei miettinyt meressä uimista.

Sitten joku kysyi, että mitä tuo suuri sininen on. Se on merta. Se on paha paikka. Jos sinne menee, ei pääse koskaan takaisin. Jotkut rohkeat kuitenkin uhmasivat vanhempiaan, ja kokeilivat meressä uimista. Toisin kuin ahdas kaivo, meri tarjosi paljon tilaa ja nähtävää; siellä saattoi sukellella, ja löytää ihmeellisiä kaloja tai muita meren eläviä, siinä missä kaivossa oli vain ihmisten istuttamia kaivokasveja.

--
      Saari= henkinen maailma
      kaivo=uskonto
      meri=ateismi
      meren eliöstö= maailman kaikki maailmankuvat
      kaivoeliöstö=yhden uskonnon ahdasmielinen moraali
      jne.

• tarvitaan ihan normaaliin elämiseen jotakin uskonnollista liipotinta? Kyseinen liipotin puuttuu minulta, mutta en ole sitä ikinä tarvinnut. Tärkeitä kysymyksiä ovat miten rahat riittävät, onko sopu perheen kanssa ja sen sellaiset. Mitä muuta tarvitaan?

• M@k3

Ateistit on se älyllinen eliitti pyramidin huipulla
      Jonka elämän tarkoitus on estää pyramidin pohjan muodostavaa uskovais laumaa tekemästä typeryyksiä.

Älyllinen informaatio valuu aina huipulta alas päin,
      ei koskaan ylös päin.

• mie

Ei, älyllinen infromaatio ei tule huipulta las! Tätä mieltä tosin olivat Stalin , Hitler, ja sadat pinemmät tyrannit. Eliitiin ja rahvaan kulttuurin vuorovaikutus on kaksisuunatsiat ja eliitin ajatukset perustuvat poikkeusetta pohjimmiltaan rahvaankulttuuriin, tosin kehitellyssä muodossa.

Muuten, oletteko oikeasti tulleet ajatelleeksi, kuinka paljon pahaa ateistit ovat tehneet? Hitlerkin oli taeisti. Kommunistiateistit vainosivat ortodokseja. Silti muistetaan vain uskovien pahat teot.

Uskonto ei ole elmäää rajoittava, vaan sitä laajentava asia. Tässä voinen viitata Kanttiin. hänen mukaansa ihmisen vapautta ei oel se, että hän voi tehdä mitä hyvänsä, vaan se, että hän tekee moraalisen valinnan, koska se on oikein ja noudattaa tätä valintaa. Jos ihminen voi thedä mitä hyvänsä haluttaa, hän on itse asiaassa halujensa orja! Siitä, mikä on oikein, on hankala kiistellä. Mutta minä itse olen valinnut uskoa, uskoa ihmisymmärryksen tuonpuoleiseen hyvään, ja toimia sne mukaan.

• gawk
        mie kirjoitti:

Ei, älyllinen infromaatio ei tule huipulta las! Tätä mieltä tosin olivat Stalin , Hitler, ja sadat pinemmät tyrannit. Eliitiin ja rahvaan kulttuurin vuorovaikutus on kaksisuunatsiat ja eliitin ajatukset perustuvat poikkeusetta pohjimmiltaan rahvaankulttuuriin, tosin kehitellyssä muodossa.

Muuten, oletteko oikeasti tulleet ajatelleeksi, kuinka paljon pahaa ateistit ovat tehneet? Hitlerkin oli taeisti. Kommunistiateistit vainosivat ortodokseja. Silti muistetaan vain uskovien pahat teot.

Uskonto ei ole elmäää rajoittava, vaan sitä laajentava asia. Tässä voinen viitata Kanttiin. hänen mukaansa ihmisen vapautta ei oel se, että hän voi tehdä mitä hyvänsä, vaan se, että hän tekee moraalisen valinnan, koska se on oikein ja noudattaa tätä valintaa. Jos ihminen voi thedä mitä hyvänsä haluttaa, hän on itse asiaassa halujensa orja! Siitä, mikä on oikein, on hankala kiistellä. Mutta minä itse olen valinnut uskoa, uskoa ihmisymmärryksen tuonpuoleiseen hyvään, ja toimia sne mukaan.

Hitler oli teisti. Useissa yhteyksissä hän sanoi uskovansa kaikkivaltiaaseen luojajumalaan. Ja viittasipa monesti näissä lausunnoissaan kristittyjen jumalaan. Ja ei, kyse ei ollut kristittyjen suosion kalastelusta, koska varhaisimmat tällaiset lausunnot tuli aikana jolloin kirkko vastusti hitleriä hänen ollessaan vain pieni häirikköhiiri.

• vaparik
    • Kiitikko

Ei kai tuossa mitään uutta ole. Saastaa ja saastan piilottelua koko ateistin elämä. Lyhyesti, ulkokultaista kaikki.

• Kriittinen analyytikko

Ateisti perustaa ajattelunsa filosofiaan tai tieteeseen. Kumpikin hataralla pohjalla. Mikä eilen oli tieteessä uusinta uutta se on huomenna vanhaa.
      Filosofiassa taas ei ole pohjaa.
      Filosofit puhuvat mitä se ja se filosofi on sanonut sen ja sen filosofin sanoneen. Mitä se ja se on ajatellut siitä ja siitä sanonnasta. Näistä sitten kirjoitettan yhteenveto, uusi humpuuki.
      Minulla ei ole suuria ajattelijoita vastaan, ei, vaan sitä pinnallisuutta jota trendifilosofit käyttävät matkiessaan noita suurmiehiä.
      Suuria ajattelijoita tarvitaan. Ei väkivaltakoneiston pyörittäjiä, kuten olen huomannut tällä pakstalla vilisevän.
      Tyhjää.

Onko koko ateismi näin heppoista?
      Eikö agnostikko olisi helpompi olla?

• Pakanamaan kartta

Alat olla jyvällä herra kriitikko.

• Ateisti

Se kun vaan on niin että ateisti tai vapaa-ajattelija on keskimäärin älykkäämpi kuin menninkäisiin ja joulupukkiin uskova uskovainen.

Kriittinen analyytikko ei näköjään erota mikä on todellista ja mikä kuviteltua. Periaatteessa vääntäminen, ettei muka kuussa ole käyty, on lapsellista.

Eikö kriittinen analyytikko ymmärrä millä perusteilla tiedemaailma hyväksyy tosiasioiksi ympärillämme olevia ilmiöitä ja ja selityksiä niille. Kysy joltain tutkijalta, en jaksa alkaa selittämään. Uskolla ja tietämyksellä on huima ero. Ja jos ei sitä eroa tiedä, henkilö luulee kaiken olevan uskon varassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1265
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      830
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe