"Kotilatauksella ja hyvällä sähkösopimuksella voi sähköautolla ajella todella edullisesti. Öisin pörssisähköllä ladattaessa päästään jopa alle euron sadalla kilometrillä, Poukkula määrittelee."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c634560d-e7b1-4847-8233-8a49c0a97595
Keskikokoisella bensa-autolla ajaminen maksaa moninkertaisesti sen mitä sähköautolla ajaminen.
40
330
Vastaukset
- Anonyymi
Jos autoa lataa hintaan 0,5 snt/kWh, niin sadan kilometrin hinnaksi tulee 10 senttiä tai jopa vähemmän.
- Anonyymi
"Vertailun vuoksi poimittakoon maan halvin polttoaine jutun kirjoitushetkellä. Halvimmillaan bensiiniä sai Ylivieskasta hintaan 1,592 euroa litralta ja dieseliä Lahdesta hintaan 1,476 euroa litralta, kertoo Polttoaine.net.
Tämän jutun kirjoittaja ajaa noin 6,5 litraa bensaa sadalla kilometrillä kuluttavalla perhefarmarilla. Tuolla ylivieskalaisella varsin halvalla bensalla sadan kilometrin hinnaksi tulee 10,3 euroa." - Anonyymi
"Raportoimme alkuvuodesta sähköautojen talvitestistä, jossa 46 autokuntaa ajoi tuhannen kilometrin matkan Etelä-Suomesta Rovaniemen kautta Kuusamoon.
Siitäkin testistä selvisi, ettei sähköautoilu iske kovinkaan rajusti kukkaroon. Tuhannen kilometrin hinnaksi talvikeleissä tuli keskimäärin 69,69 euroa." - Anonyymi
Kukaan ei lataa tuolla hinnalla koska sähköstä maksetaan aina myös siirtomaksu. Ja se on vakio joka riippuu paikkakunnasta. Yleensä siirto on 5-9 senttiä eikä sitä voi alentaa.
- Anonyymi
Eikö teillä ole sähkönsiirto msksullista ? Entä sähkövero ? Kaikki tämä 0,5 snt/ kWh ? Aika typerää diipa daapaa sähköteron lässytys .
- Anonyymi
Noin halvalla ei saa sähköä mistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Raportoimme alkuvuodesta sähköautojen talvitestistä, jossa 46 autokuntaa ajoi tuhannen kilometrin matkan Etelä-Suomesta Rovaniemen kautta Kuusamoon.
Siitäkin testistä selvisi, ettei sähköautoilu iske kovinkaan rajusti kukkaroon. Tuhannen kilometrin hinnaksi talvikeleissä tuli keskimäärin 69,69 euroa."HS talviautoilutesteissä lapinreissun pikalatauksiin mennyt toista sataa. Jollain reissulla latauskulut ihan yhtä suuret kuin nuukalla polttomoottoriautolla PA kulu. Säästö 0 €.
Patterivatkaimissa hankintahintakin 10 -20 tonnia korkeampi. Sillä keskivertoautoilija ostaa 10 vuoden polttoaineet.
Huoltokulut vatkaimissa vähän halvemmat, mutta korjauskulut 10-kertaiset. Esim polttomoottoriautossa jäisen aurausvallin läpi puskeminen -> moottoritilan pohjamuovi (ilmanohjain) rikkoontuu. Näitä lepattavia muoveja näkee keväisin.
Patterivatkaimessa tulee pieni kolhu pohjalvevyyn -> hylkäys katsastuksessa ja korjauskulu muutamasta satasesta 60 000 euroon. Esim. mersulla ohje kaikissa vaurioissa "uusi koko akku". Kiinanihmeet puolestan voi jäädä 6 kk - vuodeen ajaksi liikkeen pihaan seisomaan, odottaen korjausohjeita ja uutta pohjalevyä. Toki näitä "koskaan ennen kuullutkaan" merkkejä koko ajan myös poistuu markkinoilta, joten voi olla, ettei autoa ikinä saada takaisin liikenteeseen.
Joo, vakuutus korvaa (jos korvaa) ja vakuutusmaksuissahan näitä vatkaimien TÄHTITIETEELLISIÄ korjauskuluja ei peritä takaisin....? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HS talviautoilutesteissä lapinreissun pikalatauksiin mennyt toista sataa. Jollain reissulla latauskulut ihan yhtä suuret kuin nuukalla polttomoottoriautolla PA kulu. Säästö 0 €.
Patterivatkaimissa hankintahintakin 10 -20 tonnia korkeampi. Sillä keskivertoautoilija ostaa 10 vuoden polttoaineet.
Huoltokulut vatkaimissa vähän halvemmat, mutta korjauskulut 10-kertaiset. Esim polttomoottoriautossa jäisen aurausvallin läpi puskeminen -> moottoritilan pohjamuovi (ilmanohjain) rikkoontuu. Näitä lepattavia muoveja näkee keväisin.
Patterivatkaimessa tulee pieni kolhu pohjalvevyyn -> hylkäys katsastuksessa ja korjauskulu muutamasta satasesta 60 000 euroon. Esim. mersulla ohje kaikissa vaurioissa "uusi koko akku". Kiinanihmeet puolestan voi jäädä 6 kk - vuodeen ajaksi liikkeen pihaan seisomaan, odottaen korjausohjeita ja uutta pohjalevyä. Toki näitä "koskaan ennen kuullutkaan" merkkejä koko ajan myös poistuu markkinoilta, joten voi olla, ettei autoa ikinä saada takaisin liikenteeseen.
Joo, vakuutus korvaa (jos korvaa) ja vakuutusmaksuissahan näitä vatkaimien TÄHTITIETEELLISIÄ korjauskuluja ei peritä takaisin....?Esson baarilaisen juttuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei lataa tuolla hinnalla koska sähköstä maksetaan aina myös siirtomaksu. Ja se on vakio joka riippuu paikkakunnasta. Yleensä siirto on 5-9 senttiä eikä sitä voi alentaa.
Olisikin siirto aina max. 9 c/kWh. Kesämökillä (Elenian verkkoa) veroineen vajaa 12 c/kWh eikä kuulemma tämäkään ole kattohinta, vaan jotain 15 c/kWh lukemiakin löytyy.
Oman asuintalon pysäköintihallissa lataussähköstä maksetaan 18 tai 22 c/kWh (3,7/22 kW lataus) kiinteä hinta. Laskutus kulutuksen mukaan, kuten pitääkin.
Petterien kannattavuuslaskelmat perustuvat ilmiselvästi siihen, että rikotaan lämpötolpan kellokytkin ja varastetaan sähköä muiden piikkiin.
Luonnollisesti mopoikäisten patterihaaveilijoiden laskelmista puuttuvat nämä
- vatkaimien rengaskulut vähintään 2 €/100 km
- vakuutusmaksu luokkaa 1500 €/vuosi eli noin 10 €/100 km (kun ajetaan 15 tkm/vuosi)
- uuden auton arvonalenema 20 %/vuosi eli aika tarkalleen 1 €/h
- kun sähköä kuluu talvella TAI kesällä moottoritieajossa 25 kWh/100 km ja hinta veroineen ja siirtomaksuineen 15 c/kWh, niin "polttoainekulu" on 5,40 €/100 km
TM käyttötestissä Model 3 kokonaiskulut 50 €/100 km 3 vuoden pitoajalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikin siirto aina max. 9 c/kWh. Kesämökillä (Elenian verkkoa) veroineen vajaa 12 c/kWh eikä kuulemma tämäkään ole kattohinta, vaan jotain 15 c/kWh lukemiakin löytyy.
Oman asuintalon pysäköintihallissa lataussähköstä maksetaan 18 tai 22 c/kWh (3,7/22 kW lataus) kiinteä hinta. Laskutus kulutuksen mukaan, kuten pitääkin.
Petterien kannattavuuslaskelmat perustuvat ilmiselvästi siihen, että rikotaan lämpötolpan kellokytkin ja varastetaan sähköä muiden piikkiin.
Luonnollisesti mopoikäisten patterihaaveilijoiden laskelmista puuttuvat nämä
- vatkaimien rengaskulut vähintään 2 €/100 km
- vakuutusmaksu luokkaa 1500 €/vuosi eli noin 10 €/100 km (kun ajetaan 15 tkm/vuosi)
- uuden auton arvonalenema 20 %/vuosi eli aika tarkalleen 1 €/h
- kun sähköä kuluu talvella TAI kesällä moottoritieajossa 25 kWh/100 km ja hinta veroineen ja siirtomaksuineen 15 c/kWh, niin "polttoainekulu" on 5,40 €/100 km
TM käyttötestissä Model 3 kokonaiskulut 50 €/100 km 3 vuoden pitoajalla.Voi kateellista persaukista pakoputkipoikaa, kun yksikään väittämistä ei osu kohdalleen.
Sähkönsiirron hinnat on välillä 1,72-7,04 snt/kWh. Siihen lisäksi kiinteä sähkövero.
Rengaskulut sähköautoissa on hiukan pienemmät kuin pakoputkiautoissa.
Vakuutusmaksut on muutaman kympin pienemmät kuin edellisessä dieselmersussani.
Sähkönkulutus n. 60tkm:n matkalta on 16,1 kWh/100 km, kolme talvea, kaksi kesää.
Keskimääräisellä sähkönhinnalla (sis. energia, vero ja siirto) 12 snt/kWh,100 km:n hinnaksi muodostuu 0,12€*16,1 kWh/100km= 1,93 €/100 km.
Fakta pilaa monta hyvää luuloa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kateellista persaukista pakoputkipoikaa, kun yksikään väittämistä ei osu kohdalleen.
Sähkönsiirron hinnat on välillä 1,72-7,04 snt/kWh. Siihen lisäksi kiinteä sähkövero.
Rengaskulut sähköautoissa on hiukan pienemmät kuin pakoputkiautoissa.
Vakuutusmaksut on muutaman kympin pienemmät kuin edellisessä dieselmersussani.
Sähkönkulutus n. 60tkm:n matkalta on 16,1 kWh/100 km, kolme talvea, kaksi kesää.
Keskimääräisellä sähkönhinnalla (sis. energia, vero ja siirto) 12 snt/kWh,100 km:n hinnaksi muodostuu 0,12€*16,1 kWh/100km= 1,93 €/100 km.
Fakta pilaa monta hyvää luuloa.Miten siirto voi olla minimissään 1,72 senttiä per kWh sähköveron kanssa kun kiinteä sähkövero on 2,83 senttiä per kWh? Taisi hinnoista sittenkin puuttua sähkövero. Jos puhut faktoista niin tarkista omat faktasi ensin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten siirto voi olla minimissään 1,72 senttiä per kWh sähköveron kanssa kun kiinteä sähkövero on 2,83 senttiä per kWh? Taisi hinnoista sittenkin puuttua sähkövero. Jos puhut faktoista niin tarkista omat faktasi ensin.
Anteeksi luin väärin, mutta silti noissa olisi pitänyt olla valmiiksi mukana sähkövero kun se kerran on vakio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei lataa tuolla hinnalla koska sähköstä maksetaan aina myös siirtomaksu. Ja se on vakio joka riippuu paikkakunnasta. Yleensä siirto on 5-9 senttiä eikä sitä voi alentaa.
Ei, ei näiltä kehujilta veloiteta siirtoja eikä veroja. Nehän ajaa ilmaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esson baarilaisen juttuja.
Esson baareja ei ole ollut enää aikoihin. Kai sä nyt sen tiedät, kun ajosi on kerran viikossa kirkonkylän apteekkiin max 10km siivu. Eiks teillä ole edes sitä Esson baaria, jossa saisit käydä kehuskelemassa? Mene sitten lähimpään kaupunkii, miel. Prisman kuppilaan, siellähän eläkeukot valloittaa kaikki jakkarat, ettei työssäkäyvät dyömään ja kahville mahdu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kateellista persaukista pakoputkipoikaa, kun yksikään väittämistä ei osu kohdalleen.
Sähkönsiirron hinnat on välillä 1,72-7,04 snt/kWh. Siihen lisäksi kiinteä sähkövero.
Rengaskulut sähköautoissa on hiukan pienemmät kuin pakoputkiautoissa.
Vakuutusmaksut on muutaman kympin pienemmät kuin edellisessä dieselmersussani.
Sähkönkulutus n. 60tkm:n matkalta on 16,1 kWh/100 km, kolme talvea, kaksi kesää.
Keskimääräisellä sähkönhinnalla (sis. energia, vero ja siirto) 12 snt/kWh,100 km:n hinnaksi muodostuu 0,12€*16,1 kWh/100km= 1,93 €/100 km.
Fakta pilaa monta hyvää luuloa.Saatko sä renkaat 300:aan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatko sä renkaat 300:aan?
Saan renkaat aivan samaan hintaan kuin edelliseen dieselmersuuni.
- Anonyymi
Valtio on katsonut polttoaineet hyväksi verotuskohteiksi ,mutta ei sähköä .
- Anonyymi
Sähköveroa maksetaan valtiolle kulutuksen mukaan, noin 2,79 snt/kWh. Sen lisäksi maksetaan arvonlisäveroa 25,5 prosenttia, jos pörssisähköä ei ole miinuksella. Verojen osuus siirtolaskusta vaihtelee sähkönkäyttömäärän mukaan.
- Anonyymi
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää.
https://autobild.fi/artikkeli/jopa-sata-kilometria-eurolla--sahkoautolla-ajamisen-edullisuus-yllattaa-6.182.175668.1e8d0d5e1b - Anonyymi
€/km on tietysti halvempaa kuin polttiksella. Sähkövatkaimen kokonaiskulut/ vuosi on sitten jo kokonaan toinen juttu parhaassakin tapauksessa. Varsinkin, jos takuu ei ole enää voimassa 🤔
- Anonyymi
Saahan sitä tuollaisiakin kuvitella.
- Anonyymi
Oma Kenwood vatkaimeni maksoi n. 80€, eikä siitä ole kyllä ollut mitään muita kuluja.
Melko tyhmä pitää olla, jos sitä yrittää vertailla polttomoottoriauton käyttökuluihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma Kenwood vatkaimeni maksoi n. 80€, eikä siitä ole kyllä ollut mitään muita kuluja.
Melko tyhmä pitää olla, jos sitä yrittää vertailla polttomoottoriauton käyttökuluihin.Tyhmä pakoputkipoika ei erota autoa ja vatkainta toisistaan😂
Eikä laskutaidottomana osaa laskea edes autoilun kuluja.
- Anonyymi
Maksan 100 euroa sille, joka antaa minun ajaa autollaan 10 tkm.
- Anonyymi
Autoilla ajetaan noin 14 000 km vuodessa.
Kuinka monta latausta akku purkaa vuoden aikana? Jos akku kestää 3500 latausta, niin montako vuotta menee ajamattoman auton akun vikaantumiseen? Jossakin on ollut maininta, ettei sähköautoa voi jättää pakkaseen kahdeksi viikoksi. Ainakaan siinä ei ole latausta matkan tekemiseen. (P.S. maininta muutamista päivistäkin mainittu pahimmillaan, kun akun varaus laskenut kriittisesti ajomatkaa ajatellen)
Polttomoottoriautossa polttoaine tankissa vaikka puoli vuotta häviämättä minnekään.
Matka jatkuu silloinkin.- Anonyymi
3500 lataussykliä tarkoittaisi nykysähköautoissa miljoonaa kilometriä.
- Anonyymi
Mitään autoa ei voi jättää pakkaseen moneksi viikoksi. Vatkaimissa ei ajoakku tyhjene seisonnan aikana Li-Ion akuissa ei ole itsepurkautumista ja akku on täysin irtikytkettynä.
Mutta vatkaimissakin on 12 V lyijyakku, jota tarvitaan vatkaimen käynnistämiseen. Lyijyakusta otetaan koko ajan virtaa elektroniikkahärpäkkeille (langaton tiedonsiirto, lukituksen ohjaus yms.). Jos lyijyakku pääsee liian tyhjiin, ei ajoakkua saada kytkettyä käyttöön... tällöin ei patterivatkainta saa hinata!
Vatkaimilla (etenkin KIa/Huihai) näkyy myös olevan suuria haasteita 12 V akun pitämisessä riittävässä varaustilassa talvella. Akkuja menee kuin karkkia eli saa varautua siihen, että auto jää pihaan usemman kerran talven mittaan! Eikä siihen tarvita viikon seisottamsta, jo viikonloppu riittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään autoa ei voi jättää pakkaseen moneksi viikoksi. Vatkaimissa ei ajoakku tyhjene seisonnan aikana Li-Ion akuissa ei ole itsepurkautumista ja akku on täysin irtikytkettynä.
Mutta vatkaimissakin on 12 V lyijyakku, jota tarvitaan vatkaimen käynnistämiseen. Lyijyakusta otetaan koko ajan virtaa elektroniikkahärpäkkeille (langaton tiedonsiirto, lukituksen ohjaus yms.). Jos lyijyakku pääsee liian tyhjiin, ei ajoakkua saada kytkettyä käyttöön... tällöin ei patterivatkainta saa hinata!
Vatkaimilla (etenkin KIa/Huihai) näkyy myös olevan suuria haasteita 12 V akun pitämisessä riittävässä varaustilassa talvella. Akkuja menee kuin karkkia eli saa varautua siihen, että auto jää pihaan usemman kerran talven mittaan! Eikä siihen tarvita viikon seisottamsta, jo viikonloppu riittää.Näinpä. Sama ongelma on kaikissa nykyautoissa riippumatta siitä mikä on voimalinja.
Valmistajien polttis ja sähköversioissa on käytännössä sama elektroniikka ja siksi sama kulutus seisoessa.
- Anonyymi
Pörssisähkö on huijari pulju. Ettekö jo pikkuhiljaa huomaa.
- Anonyymi
Kilometrit ratkaisee onko halpa polttoaine vai halpa auto edullisempi vaihtoehto.
10 000€ kalliimpi sähköauto maksaa aika hitaasti hintaeroaan takaisin alle 10 000 km vuodessa autoilevalle tai kakkosautona jopa vielä pienemmillä kilometreillä.
jos bensaan menee alle 1000€ vuodessa, niin tuota yhtälöä on todella vaikea kääntää sähköauton eduksi. No mitä lähemmäs bensa-autojen hintoja sähköautot tulevat, niin sitä kannattavammaksi investointi tulee, mutta tällä hetkellä kun sähköautot vielä pudottavat arvoaankin sekä euro, että prosentuaalisesti nopeammin kuin bensa-autot, niin yhtälö ei vaan toimi. - Anonyymi
Kyllä mulla on niin edullinen bensis pitää ettei edullisempaa löydä mitenkään. Auton arvo kun on jokunen hullu tonni niin ei kannata edes haaveilla vaihtamisesta mihinkään. Se on täysin eri asia kun tuo joskus hajoaa niin uutta bensaa ei kannatakaan ostaa.
Millä päällä nämä tekevät laskelmansa? - Anonyymi
Löytyy uusi sähkis ja polttomoottori auto perheestä. Kummallekin larkeasti 15 tkm vuodessa.
Sähköautolla.maksaa nykyisellä kiineälöä sopparilla 2 eur / 100 km ja jos välillä lataa matkalla niin voi laskea keskiarvoko 3 eur. Eli 450 eur vuodessa.
Polttomottorilla karkeasti 11 eur / 100 km eöi 1650 eur.
Vakuutus+verot ei juuri eroa, sähkiksessä huollot edeullisempia. Korjaulsista ei voi vielä sanoa mitään, sen näyttää aika. Rengaskuluissakaan ei merkittävää eroa koska ei olla renkaita ajettu koskaan loppuun muutenkaan.
Sähköautoöla siis 1200 eur vuodessa eullisempaa bäin karkeasti laskettuna. Ja niiden hinnat laskeneet myös. Mutta voisi sanoa että nyt saa 45 t eur auton mikä vastaa 37 t eur polttista. Mutta sähkäriin ei tarvi lohkaria ja sisätilan lämmitintä mikä maksaa vielä tonnin polttikseen päälle apillä saa auton aina hetkessä lämpomäksi. Ja myös teho+ kiihtyvyys parempi kuin vastaavassa polttiksessa.
Akkutakuu 8 v niin se ei huoleta ja se.minkä arvoinwn auto on 12 v vanha ei kiinnosta, halpa se polttoaine autokin tuolloin on ja arvo menettänyt.
Mutra jos ajaa vähän, vaikka 8 tkm vuodessa niin sitä ei sähköautolla säästä rahallisesti. Ja kotilataus on tässä laskelmassa must, julkisilla tulee kalliimmaksi- Anonyymi
Pääomakulut noin 12000 euroa vuodessa.
- Anonyymi
Jos autokantaa katsotaan kokonaisuutena niin halvinta on ajaa bensalla, sitten dieselillä ja kalleinta sähköllä. Tämä johtuu ihan yksinkertaisesti siitä että sähköautot ovat uusia ja kalliita ja arvo putoaa vuodessa paljon. Liikenteessä olevien bensa-autojen keski-ikä on yli 14 vuotta, sähköautojen keski-iän ollessa 1,8 vuotta.
- Anonyymi
Siittä vaan. Ole tyytyväinen, räknää ja kyttää sä vaan pörssihintoja ja elä sen mukaan. Kyllä nyt niin kehuskellaan, joka päivä, useaan otteeseen. Kyllä kelepaa, koko menneen talven edestä. Miksiköhän talvella näitä kehujuttuja on niin harvoin?
- Anonyymi
Minulle on riittänyt, että lataan auton viikonlopun halpoina tunteina. Sillä ajaa hyvin viikon ajot. Talvella tuli muutaman kerran mieleen, että pitääkö lähteä Cittarin parkkihalliin lataamaan pikalaturista kalliimpaa sähköä, mutta aina se hinta putosi kotona halvemmaksi. Tupa lämpenee öljyllä, sauna puilla ja auto kulkee sähköllä.
- Anonyymi
Itse lataan kotona kun sähkön pörssihinta on alle 5snt/kWh ( kokonaishinta n. 11 snt/kWh), kalliimman hinnan aikana lataan työpaikallani kiinteään 10snt/kWh hintaan.
On tyhmää maksaa liikaa.
- Anonyymi
Aloituksessa on rankka totuus. Terveisin sähköautoilija.
- Anonyymi
Moni joutuu maksamaan jo siitä mahdollisuudesta ladata autoa. Autopaikka latausmahdollisuudella voi maksaa jopa satasia kuukaudessa.
- Anonyymi
Kuvitelmat tuottavat tuollaista "tietoa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693