Kaasupoljin ei ole enää nimensä mukainen?

Anonyymi-ap

Sähköautoissa kaasupoljinta kutsutaan usein ajopolkimeksi tai kiihtyvyys-/acceleration-polkimeksi, koska sana "kaasu" viittaa perinteisesti polttomoottorien käyttämään polttoaineeseen. Joissain yhteyksissä sitä voidaan kutsua myös sähköpolkimeksi, mutta yleisimmin se tunnetaan yksinkertaisesti ajopolkimena.

Kaasupolkimen nimitys juontaa juurensa polttomoottoriautojen alkuajoista, jolloin moottorin tehoa säädettiin kaasuttimen avulla. Painamalla kaasupoljinta kuljettaja lisäsi ilman ja polttoaineen määrää, mikä kiihdytti moottoria – siis "antoi lisää kaasua". Vaikka nykyaikaiset polttomoottorit eivät enää käytä kaasuttimia samalla tavalla, nimi on jäänyt elämään ja vakiintunut osaksi autoiluun liittyvää kieltä.

53

317

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaasuautossa ehkä kaasupoljin ja bensa-autossa bensapoljin sekä dieselautossa dieselpoljin.

      • Anonyymi

        oikea nimihä on jotain nopeuspoljin? sopii kaikkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oikea nimihä on jotain nopeuspoljin? sopii kaikkeen?

        Polkimen oikea nimitys on hytin kiihytin.


    • Anonyymi

      Lappu lattiaan

      • Anonyymi

        Dinit tiskiin.


    • Anonyymi

      Talla pohjaan

    • Anonyymi

      Nilkka suoraksi

      • Anonyymi

        Juu, nää tämä ja kaks edellistä on parhaita kuvaamaan "nopeus"polkimen toimintaa.


    • Anonyymi

      Se on totta ei edes polttomoottori autoissa ole enää vuosikymmeniin ollut kaasutinta. Samoin automaattivaihteisissa autoissa on typerää puhua vaihdekepistä, ajosuunnan valitsin olisi parempi nimi!

      • Anonyymi

        >> Samoin automaattivaihteisissa autoissa on typerää puhua vaihdekepistä, ajosuunnan valitsin olisi parempi nimi!<<
        Jo nyt oli persiistä tuo kommentti. Et ole koskaan ajanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Samoin automaattivaihteisissa autoissa on typerää puhua vaihdekepistä, ajosuunnan valitsin olisi parempi nimi!<<
        Jo nyt oli persiistä tuo kommentti. Et ole koskaan ajanut.

        Miten niin? Ei automaattivaihteisissa autoissa kuljettaja valitse vaihdetta, sen hoitaa automatiikka. Hän vain valitsee ajetaanko eteenpäin (D), taaksepäin (R), pysäköidäänkä (P) ja harvinaisissa tapauksissa kun autoa joudutaan hinaamaan on myös (N).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Ei automaattivaihteisissa autoissa kuljettaja valitse vaihdetta, sen hoitaa automatiikka. Hän vain valitsee ajetaanko eteenpäin (D), taaksepäin (R), pysäköidäänkä (P) ja harvinaisissa tapauksissa kun autoa joudutaan hinaamaan on myös (N).

        No puoli vitsi.
        Automaateissa on tyypillisesti manuaalipuolikin; itsekin voin Bemarissa vaihtaa mille hyvänsä 6:sta pykälästä , tosin yksi kerrallaan, pienempi tai suurempi.
        Joissakin tilanteissa on hyvä lukita vaihde paikoilleen, eikä antaa automaatin "päättää",esim. raskas perävaunu tmv.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Ei automaattivaihteisissa autoissa kuljettaja valitse vaihdetta, sen hoitaa automatiikka. Hän vain valitsee ajetaanko eteenpäin (D), taaksepäin (R), pysäköidäänkä (P) ja harvinaisissa tapauksissa kun autoa joudutaan hinaamaan on myös (N).

        Aivan ja aattele, kun kamera hoitaa peruuttamisen, kaistavahti kaistan vaihdon, tutka jarruttamisen, vieläkö menis itekseen, kääntäis tarvittaessa oikeeseen suuntasn ja mitä kaikkea vielä. Sen kun istut autoon ja kaikki tapahtuu automaattisesti.. Kyllä alkaa oleen alieneita paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin? Ei automaattivaihteisissa autoissa kuljettaja valitse vaihdetta, sen hoitaa automatiikka. Hän vain valitsee ajetaanko eteenpäin (D), taaksepäin (R), pysäköidäänkä (P) ja harvinaisissa tapauksissa kun autoa joudutaan hinaamaan on myös (N).

        Noinhan se on, mutta kuski kuitenkin valitsee "kirjaimen" ja loota huolehtii loput. Auttaisko puheentunnistus? Ei ainakaan kukaan kähvellä ja kun myy, liikkeessä ohjelmoidaan uusi ääni?
        Tämä idea on patentoitu nyt mulle eli rahat kuuluu mulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No puoli vitsi.
        Automaateissa on tyypillisesti manuaalipuolikin; itsekin voin Bemarissa vaihtaa mille hyvänsä 6:sta pykälästä , tosin yksi kerrallaan, pienempi tai suurempi.
        Joissakin tilanteissa on hyvä lukita vaihde paikoilleen, eikä antaa automaatin "päättää",esim. raskas perävaunu tmv.

        No joo, tunnustan kyllä että volkkarissanikin on DSG-vaihteisto ja on siinäkin toki tuo "puoliautomaattitila", jossa voi itse valita vaihteen 1-7 välillä. Mutta perinteisissä automaattivaihteistoissa tuota mahdollisuutta ei ole. Automaattivaihteiston idea on kuitenkin se, että automatiikka hoitaa vaihtamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, tunnustan kyllä että volkkarissanikin on DSG-vaihteisto ja on siinäkin toki tuo "puoliautomaattitila", jossa voi itse valita vaihteen 1-7 välillä. Mutta perinteisissä automaattivaihteistoissa tuota mahdollisuutta ei ole. Automaattivaihteiston idea on kuitenkin se, että automatiikka hoitaa vaihtamisen.

        Kaikissa omistamissani automaattivaihteistoissa oli mahdollisuus valita vaihteita manuaalisastikin:
        https://www.ihpartsamerica.com/store/sl441618c1.html


    • Anonyymi

      Kaasarivehkeissä kaasupoljin ja ruiskuvehkeissä ruiskupoljin.

    • Anonyymi

      Polttomoottoriin toimitetaan polkimesta painamalla kaasua, oli siinä sitten kaasutin tai ruisku, ihan sama asia.

    • Anonyymi

      Kaasupolkimella ei annettu lisää kaasua, vaan säädettiin bensansyöttöä suuremmaksi. Termi "kaasupoljin" perustuu englanninkieliseen termiin "gas pedal" ja tässä termissä "gas" on lyhenne termistä "gasoline", joka tarkoittaa nestemäistä ainetta. Koska "gas" on suomeksi "kaasu", se johti virheellisesti termiin "kaasupoljin".

      • Anonyymi

        Ajatusvirhe... siis ruotsinkieliseen termiin "gaspedal".


      • Anonyymi

        Kyllä se on aina kaasua mitä sinne sylinteriin syötetään joko kaasuttimella tai ruiskulla. Se on polttoaineen ja ilman sekoitusta, koska vain kaasuna se räjähtää, ei nesteenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatusvirhe... siis ruotsinkieliseen termiin "gaspedal".

        Englanniksi se on gas pedal. Gas on kaasu. Gasoline on bensiini ja puhekielessä gas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanniksi se on gas pedal. Gas on kaasu. Gasoline on bensiini ja puhekielessä gas.

        Ihanks totta? Pedaali pohjaan, Kaasupedaali pohjaan vaikkei kaasuauto ookkaan, Lappu lattiaan, Talla pohjaan, Nilkka suoraks...
        Ai miten hauska on suomen kieli. Löytyiskö noihin murresanoja


      • Anonyymi

        Viisastele nyt vielä vähän lisää. Taidat olla tosi kuiva tyyppi, kirjanpitäjäkö vai tutkija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on aina kaasua mitä sinne sylinteriin syötetään joko kaasuttimella tai ruiskulla. Se on polttoaineen ja ilman sekoitusta, koska vain kaasuna se räjähtää, ei nesteenä.

        No huh mitä asijantuntemusta. Sulla ei ole ilmeisesti koskaan ollut edes mopoa 😆 Polkimella nimen omaan säädetään bensan syöttöä moottorin polttoainejärjestelmään. Siellä se sekoitetaan ilman kanssa ja sen tuloksena on AEROSOLI, ei kaasu. Ihan sellainen kemiallinen tosiasia, että bensan kaasuuntuminen, eli haihtuminen on sen verran hidasta, ettei se ehdi sellaiseen muotoon muuttua, eikä autossa edes ole sellaista laitetta, jolla bensa haihdutetaan kaasuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No huh mitä asijantuntemusta. Sulla ei ole ilmeisesti koskaan ollut edes mopoa 😆 Polkimella nimen omaan säädetään bensan syöttöä moottorin polttoainejärjestelmään. Siellä se sekoitetaan ilman kanssa ja sen tuloksena on AEROSOLI, ei kaasu. Ihan sellainen kemiallinen tosiasia, että bensan kaasuuntuminen, eli haihtuminen on sen verran hidasta, ettei se ehdi sellaiseen muotoon muuttua, eikä autossa edes ole sellaista laitetta, jolla bensa haihdutetaan kaasuksi.

        "The carburetor forms the engine's induction system and is responsible for mixing air and fuel. The mixture is then fed to each cylinder in the engine where it is ignited to generate power."
        Kaasutin sekoittaa ilman ja bensan, jonka sekoituksen kaasutin sitten syöttää sylinteriin missä se syttyy.
        Ilmakin on muuten kaasua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "The carburetor forms the engine's induction system and is responsible for mixing air and fuel. The mixture is then fed to each cylinder in the engine where it is ignited to generate power."
        Kaasutin sekoittaa ilman ja bensan, jonka sekoituksen kaasutin sitten syöttää sylinteriin missä se syttyy.
        Ilmakin on muuten kaasua.

        Joo..ilma on kaasuseos. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo..ilma on kaasuseos. :)

        Ja kaasupolkimella joka on kytketty kaasuttimeen annostellaan kaasuseoksen syöttömäärää moottorin sylintereihin.


    • Anonyymi

      Itsekö keksit tuon?

    • Anonyymi

      Myös ajosuunnan valitsin tarkoittaa rattia. Autossa ei voimalinjaa, voimalinja on suurjännitteen siirtolinja, siis sähkölinja. Autossa on voimansiirto.

    • Anonyymi

      Kick down

    • Anonyymi

      Mutta myös vessanpönttö edelleen ”vedetään”, vaikka siinä nykyään on yleensä painonappi.

      • Anonyymi

        Hyvä huomio. Hahhahasa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio. Hahhahasa

        Polje vessa, koska poljettaviakin vessoja on.


    • Anonyymi

      Voiman säädin, vosu.

    • Anonyymi

      Se oikeanpuoleinen on toivomuspoljin, kuljettaja painaa sitä, kun toivoo autolta jotain. Auto päättää mitä tekee.

    • Anonyymi

      Onneksi sähkövatkaimien tarina on jäämässä lyhyeksi ja voimme pian palata takaisin polttomoottoriautoihin, joiden polttoaine on entistä ympäristöystävällisempää. Sekä tietysti vetyautot, mitkä eivät saastuta pätkääkään. Akkujärjettömyyksiä emme halua enää nähdä missään.

    • Anonyymi

      Tuon sähköauton oikeanpuoleista poljinta pitäisi kutsua sähkövirta eli amppeeripolkimeksi.

      • Anonyymi

        Polkuauto.


    • Anonyymi

      Sähköautossa on virtapoljin.

      • Anonyymi

        Sähköautossa on arvonalenemapoljin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa on arvonalenemapoljin.

        Tai rangeahdistuspoljin - mitä enemmän ja kovempaa sitä painaa, sen suuremmaksi ahdistus yltyy.


    • Anonyymi

      Napo
      Nato

    • Anonyymi

      Polkuautossa on ajopoljin, 2kpl

    • Anonyymi

      Suomenkieli on hevosmiesten kieli. Sillä on vaikeampi ymmärtää teknisiä asioita kuten esimerkiksi englanniksi. Tämä on monelle tuttu asia. Sanoihin tulee sivumerkityksiä historiasta, eikä ne kuvaa yhtä ytimekkäästi laitteiden toimintaa, mikä usein perustuu fysiikan suureisiin. Toimintojen ja prosessien ymmärtäminen jää heikommaksi. Tekniikan sanasto perustuu alunperin latinaan ja kreikkaan, minkä sanastoa on englanninkielessä, mutta ei suomenkielessä. Meillä sanat ovat hevosmiesten huulenheitton tulosta.

      • Anonyymi

        Hevosharrastajia on Suomessa noin 160 000 joista suurin osa teini-ikäisiä tyttöjä.


    • Anonyymi

      Aika monet yli 40 vuotiaat välillä sanovat videotallentamistakin nauhoittamiseksi vaikka kamerana olisi kännykkä. Sama juttu videon toistossa, "laita video pyörimään" tai "kelaa taakse/eteen" kuulee usein.

      Vanhat sanonnat on jääneet puhekieleen mutta kuinka kauaksi aikaa?

    • Anonyymi

      Kaasua tulee suolistosta kun poljinta painaa.

    • Anonyymi

      Kaasupolkimeen sivuten ,miksi ulkomaalaiset ei tosiaan joudu maksamaan sakkojaan niin kuin suomalaisten täytyy maksaa ulkomailla tai ei saa poistua maasta?
      Porttikielto maastapoistumiselle kunnes liikennevirhe tai sakko on maksettu,asukoot vaikka rekoissaan tai autoissaan niin kuin ulkomailla joutuu tekeen,ei meidän ongelma.

      https://yle.fi/a/74-20160895

    • Anonyymi

      Milloin autoissa on ollut kaasua? Kaasupolkimen (gas pedal) oikea nimi on kiihdytin (accelerator).

      • Anonyymi

        Ilma on kaasuseos, ja moottorissa poltto vaatii sitä.


    • Anonyymi

      'Pettamättömän logiikan sääntökirjan mukaan' sähköauton polkimesta pitäisi käyttää termiä "sähköpoljin" ¨electric pedal

    • Anonyymi

      > mutta yleisimmin se tunnetaan yksinkertaisesti ajopolkimena.

      Ei tule menemään läpi. Perinne ja ilmaisun selkeys pitää hyppysissään. Minäkin nauhoitan edelleen telkkarista ohjelmia, vaikka VHS: nauhurin kuoppaamisesta on jo 20 v aikaa.

      Kaikki pikkulapsista mummuun tietää mitä nauhoittamisella tarkoitetaan. Samoin kaasupolkimen merkityksen tietää ilman lisäselityksiä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      174
      5623
    2. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2643
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2232
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      30
      1376
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe