Kiinaan ei myöskään ole luottamista

Anonyymi-ap

USA:ssa heräsi pelko: ”Voi fyysisesti tuhota sähkö­­verkon”

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011242830.html

"Kiinalaiset invertterit eli vaihtosuuntaajat voivat aiheuttaa paljon vahinkoa Yhdysvaltain sähköverkoissa, kaksi nimettömänä pysyttelevää asiantuntijaa arvioi uutistoimisto Reutersille.

Kyseisiä laitteita käytetään laajasti esimerkiksi aurinkopaneeleissa ja tuulivoimaloissa niiden kytkemiseksi sähköverkkoon. Invertterejä käytetään myös esimerkiksi akuissa ja sähköautojen latureissa.

Reutersin haastattelemien henkilöiden mukaan joistakin aurinkopaneelien ja akkujen kiinalaisista inverttereistä on löytynyt dokumentoimattomia viestintälaitteita. Niiden avulla voisi olla mahdollista kiertää sähköyhtiöiden asentamat palomuurit ja muun muassa sammuttaa invertterit etäältä. Se voisi aiheuttaa laajoja sähkökatkoksia.

– Se tarkoittaa käytännössä, että on olemassa sisäänrakennettu keino fyysisesti tuhota sähköverkko, yksi nimettömistä lähteistä sanoi Reutersille."

Myös muunlaisiin tuotteisiin on piilotettu nanotekniikalla tuotettuja piirejä. Tiedossa on esim. erilaisia kaapeleita, kuten USB johtoja, joihin on piilotettu oma langaton verkko, joka lähettää dataa ulos ilman että käyttäjä tietää yhtään mitään. Kiinaan ja kiinalaisiin tuotteisiin ei todellakaan kannata luottaa liikaa.

3

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Amerikkalainen tutkija Christopher Balding kertoo löytäneensä todisteita siitä, että Kiina käyttää maassa valmistettua ja ulkomaisille käyttäjille suunnattua kuluttajaelektroniikkaa tiedon ja datan keräämiseen. Asiasta kertoo The Washington Times.

Balding nostaa tutkimuksessaan esille kiinalaisten valmistamat älykahvinkeittimet. Verkkoon kytkettynä ne tallentavat kuluttajista ja heidän käyttämistään muista laitteista kaikkea mahdollista dataa.

– Kiina todella kerää tietoja oikeastaan mistä tahansa ja kaikesta, Balding sanoo.

– Maailman tuotannon keskuksena he voivat laittaa tällaisen ominaisuuden kaikenlaisiin laitteisiin, joita myydään kaikkialla maailmassa, hän varoittaa."

Lähde:
      https://www.verkkouutiset.fi/a/kiinan-vaitetaan-vakoilevan-kahvinkeittimilla/

• Anonyymi
    • Anonyymi

Melkein koko maailman tuotannon keskuksena, niin Kiinalla on kyllä resursseja ja voi laittaa salakuunteluominaisuuden kaikenlaisiin laitteisiin, joita myydään kaikkialla maailmassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1712
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1538
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      1003
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      899
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      861
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      826
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      768
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      760
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      758
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe