Karjalanpaisti vs. kebab, pizza tai ale hampurilaisateria

Anonyymi-ap

Karjalanpaistilihat n. 600g maksaa n. 7€ sesonkialesta. Alelaarilihana annos voi olla vieläkin huokeampi.
Karjalanpaisti on selkeästi suomalainen tuote, joka voittaa kilpailussa sekä pizzan, että kebab annoksen ja ale hampurilaisaterian, niin suutuntumaltaan, maultaan kuin napakkuudeltaankin.
Karjalanpaistia on myös joidenkin kauppojen grillitiskeillä valmiina.

Karjalanpaistin valmistus on keskivaikea prosessi, joka menee kutakuinkin näin:
- paista pannulla pinta kiinni karjalanpaistilihoista
- laita vettä kiehumaan
- lisää veteen sen kiehuessa kiinnipaistetut lihat
- lisää veteen pippuri ja laakerinlehti
- ropsi suolat joukkoon
- vähennä veden kiehumista ja odottele se aika sulkemalla kattila kannella, mikä karjalanpaistilihapaketissa on ilmoitettu
- lisää loppupuolella valmistumisenprosessia joko porkkana, lanttu tms. slaissit keitinveteen, jos niin tunnet
- selleri ja palsternakka ohuina slaisseina antavat karjalanpaistiin exoottista ulottovuutta, jos sellainen tuntuu tarpeelliselta

Karjalanpaistia voi syödä lantun, nauriin, porkkanan tai perunan kanssa. Juomasuosituksena karjalanpaistille annetaan kotikalja, jäätävän kylmä punainen maito tai exoottisemmista juomista piimä.

3

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No nyt kun mainitsit karjalanpaisti voikermamuushiperunoilla ja ehkä puolukalla kelpaisi. viimeisin pitsa ei ollu oikein mistään kotosin vaikka pyysin siihen tietyt täytteet. kebab grilli lopetti ja mielestäni hintataso kaupoissa noususta huolimatta on verraannollisesti kohtalainen. Laittaisin näitä laagerin lehtiä enemmän kuin yksi ja sama juttu maustepippurissa. suomalainen vaatimattomuus+ vaiko käyhyys?Välillä oon rouhinut kivimorttelissa mustapippuria joukkoon. saman voi tehdä myös maustepippurille.Juuriselleriä ja palsternakkaa jopa porkkanan lisäksi. taitavat olla jollain lailla samaa sukua?palsternakka ja porkkana. piimä ja vissy ehkäpä tässä tapauksessa sopii poreilevasti kivennäisvesi että saa ruuan maut huuleen. etteivät huku piimään viiniin tai olueeeeseeen.

• Anonyymi

Jos karjalanpaistin tekeminen liian aikaa vievä, niin ostaa niitä karjalanpaistilihoja sieltä alennuslaarista, jauhaa ne lihamyllyllä jauhelihaksi ja paistaa paistinpannussa tai grillissä.

• niin se kannattaakin ostaa täyslihaa ja jauhaa jos haluaa ne jauhelihaksi. olen kuullut jollain palstalla että jauhenlihat pestään..mikä taitaakin olla totta kun ne vettyvät ja pannulla kutistuvat. ketä viilataan linssiin? mulla on sikanautajauhiskeitto tulilla.. mut alkoholin takia ei maistu..laitan siis annoksina pakkaseen. siellä on ainakin hyyytävän kylmää. ehkä turhankin. mut hyvin ruuat säilyy.ja muistaa piippauttaa jos nousee lämpötilat..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      145
      2416
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1671
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      91
      1566
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      68
      1518
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      904
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      841
    7. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      805
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      57
      792
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      59
      776
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      735
    Aihe