Moottorin pesu?

ikkieH

Eli kuinka suorittaa se? mitä suojata ja mihinkä vettä ei saa päästää? onko painepesuri hyvä vai harja ja jotain liuotinta? Mikä voi mennä pieleen?

Kiitos

63

41772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa
      • Bisnestä!

        Vai että kerran vuodessa!!!!!! Moottoritilaa ei ole mitään tarvetta pestä milloinkaan!


    • Kaiken kokenut

      Älä sitten itke, kun anturit eivät olleetkaan vedenpitäviä, vuotava imusarjan tiiviste tms. päästi vettä koneeseen ja tuli kiertokankeen mutka, suojavahat liukenivat maalaamattomista teräs- ja alumiinipinnoista, jotka ensi talven suolakäsittelyssä ruostuvat ja hapettuvat ym. ym. ym.

      • kriz-

        Käytännössä turha toimenpide. Jos ei erillistä tarvetta esim näyttelyautossa, niin kannattaa jättää riskeeraaminen. Ei voi kuin hävitä.


      • Todellakaan.
        kriz- kirjoitti:

        Käytännössä turha toimenpide. Jos ei erillistä tarvetta esim näyttelyautossa, niin kannattaa jättää riskeeraaminen. Ei voi kuin hävitä.

        Sen näkee kun auton konetta ei ole pesty ja auton on päässyt vaikka viiden vuoden ikään. Karmeassa kunnossa kone, mutta eihän se uuden auton ostajaa tietysti paina.

        Siellä monen monta osaa jotka kärsivät pesemättömyydestä.


      • kriz-
        Todellakaan. kirjoitti:

        Sen näkee kun auton konetta ei ole pesty ja auton on päässyt vaikka viiden vuoden ikään. Karmeassa kunnossa kone, mutta eihän se uuden auton ostajaa tietysti paina.

        Siellä monen monta osaa jotka kärsivät pesemättömyydestä.

        Eipä tuo reilut 400tkm ajetun diesel mersun konetila kovin ihmeellisen oloinen ole. Pölyä toki, mutta siinäpä se. Voihan se ollakin että pesu auttaa jos kone kovasti hikoilee joka saumasta... Pesusta alkoi 1968 vuoden mersun "strömperi" vain valskaamaan. Tais siinä olla se köhnä joka piti kaasarin tiiviinä. =)


      • Elefantti
        Todellakaan. kirjoitti:

        Sen näkee kun auton konetta ei ole pesty ja auton on päässyt vaikka viiden vuoden ikään. Karmeassa kunnossa kone, mutta eihän se uuden auton ostajaa tietysti paina.

        Siellä monen monta osaa jotka kärsivät pesemättömyydestä.

        Annahan tulla faktaa luulojen sijaan: Luettele ne monta osaa, jotka kärsivät pesusta! Omaani 360 000 km ajettua konetta ei ole koskaan pesty, ja mitään osia ei siihen ole tarvinnut vaihtaa normaaleja suotimia lukuunottamatta ja minkäänlaista osien kärsimistä ei ole ollut havaittavissa. Samoin oli edellinen 500 000 km ajettuna.


      • sitroen.
        Elefantti kirjoitti:

        Annahan tulla faktaa luulojen sijaan: Luettele ne monta osaa, jotka kärsivät pesusta! Omaani 360 000 km ajettua konetta ei ole koskaan pesty, ja mitään osia ei siihen ole tarvinnut vaihtaa normaaleja suotimia lukuunottamatta ja minkäänlaista osien kärsimistä ei ole ollut havaittavissa. Samoin oli edellinen 500 000 km ajettuna.

        Pikkuautoni matkamittariin tuli viikko sitten 400 000 km täyteen. Moottoria tai moottoritilaa ei ole koskaan pesty. Pestaaä sitten irrallaan kun on jonkin korjauksen takia irrotettu.


      • girejgergjeorjigorei
        sitroen. kirjoitti:

        Pikkuautoni matkamittariin tuli viikko sitten 400 000 km täyteen. Moottoria tai moottoritilaa ei ole koskaan pesty. Pestaaä sitten irrallaan kun on jonkin korjauksen takia irrotettu.

        hehehee, irrota moottori ja kanna se pyykki- tai astianpesukoneeseen, sillä tavallahan moottorit pestään :D


      • Anonyymi
        girejgergjeorjigorei kirjoitti:

        hehehee, irrota moottori ja kanna se pyykki- tai astianpesukoneeseen, sillä tavallahan moottorit pestään :D

        Ei pestä.


    • pesu on

      osa auton hoitoa, mutta pitää ymmärtää ettei mene kuumaakonetta pesemään ja myös kuivaus ja sähköosien esim. laturin kanssa kannatta toimia sillä tavalla, että suojaa sen vaikka muovipussilla tai ei ainakaan kohdista siihen suoraa vesisuihkua ja sama sytytyslaitteiden kanssa. Likainen moottori on myöskin tulipaloriski ja on toki mukavampi vaihtaa vaikka ajovalonpolttimo, kun ei vaatteet likaannu siinä. Turha väittää, että se on turhaa sitä suolaa on sillä konehuoneessa ja pesemällä se ainakin sieltä poistuu. ps. vesijohtoveden paine on aivan riittävä!

      • Vesimies

        Vai on auton hoitoa! Korjaamo ja varaosaliike ovat mielissään siitä hoidosta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun on anturit ja liittimet menneet piloille pesun seurauksena. Niidenhän pitäisi olla vedenpitäviä, mutta kun eivät ole.

        Likainen moottori ei ole tulipaloriski. Riski on polttoainevuoto, mutta pesulla ei siihen ole vaikutusta. Jos polttoainevuodon takia palo syttyy, palavaa tavaraa moottoritilasta löytyy melkoinen määrä, lialla ei ole mitään merkittävää lisävaikutusta.

        Siitä suolasta: kun moottoritila on tehtaan jäljiltä suojavahattu, ei suolalla ole haittavaikutusta! Kun pesee moottoritilan, sen jälkeen suola pilaa käsittelemättömät pinnat!


      • vai joutavaa
        Vesimies kirjoitti:

        Vai on auton hoitoa! Korjaamo ja varaosaliike ovat mielissään siitä hoidosta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun on anturit ja liittimet menneet piloille pesun seurauksena. Niidenhän pitäisi olla vedenpitäviä, mutta kun eivät ole.

        Likainen moottori ei ole tulipaloriski. Riski on polttoainevuoto, mutta pesulla ei siihen ole vaikutusta. Jos polttoainevuodon takia palo syttyy, palavaa tavaraa moottoritilasta löytyy melkoinen määrä, lialla ei ole mitään merkittävää lisävaikutusta.

        Siitä suolasta: kun moottoritila on tehtaan jäljiltä suojavahattu, ei suolalla ole haittavaikutusta! Kun pesee moottoritilan, sen jälkeen suola pilaa käsittelemättömät pinnat!

        yksikään anturi ei mene pilalle pesusta ja se vaha konehuoneessa on lähellä satua ja suoja vaikutus vahalla ei ole pitkä ja lisäksi kosteus yhdistettynä likaan ja suolaan aiheuttaa hapettumia ja sitäkautta oikosulkuriski on olemassa. Käytännössä helppo kokeilla jos ei usko laske kaada vähän likaisensenakun päälle vettä ja kokeile sormella pitämällä jostain toisella kädellä kiinni niin tunnet pienen iskun.


      • Verneri-Ilmari
        vai joutavaa kirjoitti:

        yksikään anturi ei mene pilalle pesusta ja se vaha konehuoneessa on lähellä satua ja suoja vaikutus vahalla ei ole pitkä ja lisäksi kosteus yhdistettynä likaan ja suolaan aiheuttaa hapettumia ja sitäkautta oikosulkuriski on olemassa. Käytännössä helppo kokeilla jos ei usko laske kaada vähän likaisensenakun päälle vettä ja kokeile sormella pitämällä jostain toisella kädellä kiinni niin tunnet pienen iskun.

        Juuri vaihdoin yhteen autoon ilmastoinnin kylmäaineputken paineanturin, johon oli vesi imeytynyt sisään. Rikki mikä rikki.

        Vesikokeistasi: Pese moottoritilasi. Tee viikon päästä keksimäsi "koe". Niin on taas pesun tarpeessa! Sinun siis pitää pestä vähintään viikon välein konehuoneesi, koko ajanhan sinne pölyä ja kuraa ym mönjää menee!


      • moottorinpesijä
        Vesimies kirjoitti:

        Vai on auton hoitoa! Korjaamo ja varaosaliike ovat mielissään siitä hoidosta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun on anturit ja liittimet menneet piloille pesun seurauksena. Niidenhän pitäisi olla vedenpitäviä, mutta kun eivät ole.

        Likainen moottori ei ole tulipaloriski. Riski on polttoainevuoto, mutta pesulla ei siihen ole vaikutusta. Jos polttoainevuodon takia palo syttyy, palavaa tavaraa moottoritilasta löytyy melkoinen määrä, lialla ei ole mitään merkittävää lisävaikutusta.

        Siitä suolasta: kun moottoritila on tehtaan jäljiltä suojavahattu, ei suolalla ole haittavaikutusta! Kun pesee moottoritilan, sen jälkeen suola pilaa käsittelemättömät pinnat!

        Kyllä moottorin pesu on tärkeä osa auton hoitoa,jos itse ei uskalla niin viekää ihmeessä ammattilaisille.
        Olen itse pessyt lukemattoman määrän auton moottoreita painepesurilla ammatikseni,eikä yksikään ole oireilut millään tavalla.Mieti kuinka paljon enemmän auto kuluttaa kun se joutuu jäähdyttämään jatkuvalla syötöllä paskasta mottoria ylikuumenemiselta,tuuletin käy koko ajan ja se taas rasittaa akkua joka tarkoittaa sitä että laturi joutuu työskentelemään enemmän ja sen vastus lisää polttoaineen kulutusta.
        Ei kannatta kuunella tällaisten kaverien höpinöitä,viekää auto paikkaan jossa homma osataan niin varaa ei ole


      • moottorinpesijä kirjoitti:

        Kyllä moottorin pesu on tärkeä osa auton hoitoa,jos itse ei uskalla niin viekää ihmeessä ammattilaisille.
        Olen itse pessyt lukemattoman määrän auton moottoreita painepesurilla ammatikseni,eikä yksikään ole oireilut millään tavalla.Mieti kuinka paljon enemmän auto kuluttaa kun se joutuu jäähdyttämään jatkuvalla syötöllä paskasta mottoria ylikuumenemiselta,tuuletin käy koko ajan ja se taas rasittaa akkua joka tarkoittaa sitä että laturi joutuu työskentelemään enemmän ja sen vastus lisää polttoaineen kulutusta.
        Ei kannatta kuunella tällaisten kaverien höpinöitä,viekää auto paikkaan jossa homma osataan niin varaa ei ole

        Olihan vitsi

        Tuuletin käy vain jonossa seistessä, ajossa ajoviima huolehtii jäähdyttämisestä. Käydessäänkään tuo tuuletin ei merkittävästi kuluta. Itse asiassa, jos tuolla lialla olisi lämmittävä vaikutus, olisi se vain hyvä, kun moottori lämpenisi nopeammin normilämpöihin. Käytännössä mitään merkitystä ei tietenkään ole.

        Pesusta... Yhdestäkään autostani en ole koskaan moottoritilaa pessyt. Pisimpään palveluksessa ollut tosin oli vain vuodet 1996 - 2009 käytössä, eli eihän tuossa aikavälissä varmaan siitä liasta vielä ongelmia tulekaan. Nykyauto on muuten jo kuusivuotias, eikä moottoritila sen kummemmalta näytä - vähän on pölyinen.

        Sen sijaan kosteudesta johtuvia vaurioita ja vikakäyttäytymistä on ollut parissakin autossa. Eikä tuon aikaansaadakseen ole tarvinnut edes ruiskutella vettä konetilaan...


      • Anonyymi
        moottorinpesijä kirjoitti:

        Kyllä moottorin pesu on tärkeä osa auton hoitoa,jos itse ei uskalla niin viekää ihmeessä ammattilaisille.
        Olen itse pessyt lukemattoman määrän auton moottoreita painepesurilla ammatikseni,eikä yksikään ole oireilut millään tavalla.Mieti kuinka paljon enemmän auto kuluttaa kun se joutuu jäähdyttämään jatkuvalla syötöllä paskasta mottoria ylikuumenemiselta,tuuletin käy koko ajan ja se taas rasittaa akkua joka tarkoittaa sitä että laturi joutuu työskentelemään enemmän ja sen vastus lisää polttoaineen kulutusta.
        Ei kannatta kuunella tällaisten kaverien höpinöitä,viekää auto paikkaan jossa homma osataan niin varaa ei ole

        Nyt oli melko vahvaa mutua. Miten se moottori yhtään enempää likaisena kuumenee, kun se on vesijäähdytteinen? Jäähdyttimen naamapuoli totta kai pitää olla puhtaana, mutta ei ne moottorilohkon vesikanavat tiedä onko ulkopinta likainen vai puhdas.

        Jonkun ilmajäähdytteisen museomoottoripyörän koneen pitäsin kyllä puhtaaksi nuoltuna, lukemattoman määrän elektroniikkaa sisältävän auton moottorin kohdalla riski ei ole sen arvoinen.


    • sattumaltapaikalla...

      Voisiko joku päättää tämän keskustelun ja kertoa että onko se hyvä pestä vai eikö sitä saa pestä?

      Mieluiten joku jolla on tietoa, omat kokemukset eivät nyt kelpaa!

      • auton katsastus

        voi tyssätä likaiseen moottoriin juuri liityen tulipaloriskiin joka sitten todennäköisesti alkaa oikosulusta, joka johtuu huolimattomuudesta/ täytyy sitä autoa hoitaa muualtakin kuin päältä


      • Qualität
        auton katsastus kirjoitti:

        voi tyssätä likaiseen moottoriin juuri liityen tulipaloriskiin joka sitten todennäköisesti alkaa oikosulusta, joka johtuu huolimattomuudesta/ täytyy sitä autoa hoitaa muualtakin kuin päältä

        Katsastus ei tyssää likaiseen moottoriin, vaan öljyvuotoon moottoritilassa!

        Oikosulussa syttyy kaapelin eristeet, sitten muut muovi- ja kumiosat jne. Vähäisellä öljyisyydellä ei ole mitään merkittävää lisävaikutusta syttymisherkkyyteen.

        Öljynkin pitää olla kuumaa, yli 200 asteista, jotta se syttyisi. Jos moottorin, pellin tms. pinta on hieman öljyn kostuttama, siis ohut öljykerros, ei sitä saa millään syttymään (vaikka avoliekillä yrittäisi!), koska esim. 100-asteinen moottorin metallipinta ei anna öljykalvon lämmetä riittävästi syttyäkseen.


      • too dirty
        Qualität kirjoitti:

        Katsastus ei tyssää likaiseen moottoriin, vaan öljyvuotoon moottoritilassa!

        Oikosulussa syttyy kaapelin eristeet, sitten muut muovi- ja kumiosat jne. Vähäisellä öljyisyydellä ei ole mitään merkittävää lisävaikutusta syttymisherkkyyteen.

        Öljynkin pitää olla kuumaa, yli 200 asteista, jotta se syttyisi. Jos moottorin, pellin tms. pinta on hieman öljyn kostuttama, siis ohut öljykerros, ei sitä saa millään syttymään (vaikka avoliekillä yrittäisi!), koska esim. 100-asteinen moottorin metallipinta ei anna öljykalvon lämmetä riittävästi syttyäkseen.

        Edellisen autoni konehuone oli likainen, niin miksi jokainen sen nähnyt huoltomies suositteli konehuoneen pesua? Jos sillä ei ole merkitystä kerta?


      • Turopoika
        Qualität kirjoitti:

        Katsastus ei tyssää likaiseen moottoriin, vaan öljyvuotoon moottoritilassa!

        Oikosulussa syttyy kaapelin eristeet, sitten muut muovi- ja kumiosat jne. Vähäisellä öljyisyydellä ei ole mitään merkittävää lisävaikutusta syttymisherkkyyteen.

        Öljynkin pitää olla kuumaa, yli 200 asteista, jotta se syttyisi. Jos moottorin, pellin tms. pinta on hieman öljyn kostuttama, siis ohut öljykerros, ei sitä saa millään syttymään (vaikka avoliekillä yrittäisi!), koska esim. 100-asteinen moottorin metallipinta ei anna öljykalvon lämmetä riittävästi syttyäkseen.

        Mitenkä kuuma on katalysaattori pitkän ajon jälkeen? Syttyykö öljy siinä?


      • tyssää
        Qualität kirjoitti:

        Katsastus ei tyssää likaiseen moottoriin, vaan öljyvuotoon moottoritilassa!

        Oikosulussa syttyy kaapelin eristeet, sitten muut muovi- ja kumiosat jne. Vähäisellä öljyisyydellä ei ole mitään merkittävää lisävaikutusta syttymisherkkyyteen.

        Öljynkin pitää olla kuumaa, yli 200 asteista, jotta se syttyisi. Jos moottorin, pellin tms. pinta on hieman öljyn kostuttama, siis ohut öljykerros, ei sitä saa millään syttymään (vaikka avoliekillä yrittäisi!), koska esim. 100-asteinen moottorin metallipinta ei anna öljykalvon lämmetä riittävästi syttyäkseen.

        ja se siitä. Moottori kannattaa kaikesta huolimatta pitää puhtaana. Täällä on näitä asiantuntijoita, jotka ei uskalla pestä sitä konetta, kun sen jälkeen menee sormi suuhun jos tulee jotain ongelmia.

        Ihme autoja näillä jotka väittävät, että siinä voi särkyä jotain. Päinvastoin moottorin pitää kestää vettä, se saa sitä sateella ajossakin ja jos siinä pesussa jotain tulee eteen niin se voi pelastaa tienpäällejäämiseltä.


      • likainen moottori
        tyssää kirjoitti:

        ja se siitä. Moottori kannattaa kaikesta huolimatta pitää puhtaana. Täällä on näitä asiantuntijoita, jotka ei uskalla pestä sitä konetta, kun sen jälkeen menee sormi suuhun jos tulee jotain ongelmia.

        Ihme autoja näillä jotka väittävät, että siinä voi särkyä jotain. Päinvastoin moottorin pitää kestää vettä, se saa sitä sateella ajossakin ja jos siinä pesussa jotain tulee eteen niin se voi pelastaa tienpäällejäämiseltä.

        ehkä tässä on silleen, että kannattaa antaa tää moottorinpesu ammattilaisen hoidettavaksi, ku tuntuu, että tällä palstalla joka toinen on onnistunut rikkomaan operaatiossaan jotakin. mitä ei osaa varmuudella itse tehdä, ei kannata koettaa tehdä. ei kaikista ole tosiaankaan huoltomiehiksi, vaikka kuinka luulis nämä jutut osaavan. Väitän, että jos saat pesemällä moottorisi rikki, olet yhtä surkea "omatekemämekaanikko" kuin minä olisin, jos autoexperttiä alkaisin leikkimään;)
        mun auton kone on pesty joka ikinen kesä, eikä mitään ongelmia ole operaatiosta seurannut. likainen kone mielestäni haisee ajaessa, eikä tulipaloriski ainakaan pienene koneen ollessa likainen. Ammattitaito kunniaan ja harrastelijat keskittykööt karvanoppien asennukseen.


      • konee
        Turopoika kirjoitti:

        Mitenkä kuuma on katalysaattori pitkän ajon jälkeen? Syttyykö öljy siinä?

        no miten se syttyy kun eihän sielä pidä olla öljyä lähelläkään. enkä usko että syttyis muutenkaan, on öljy sen verran huono syttymään..

        mut eikös kattiautoa varoteta kesäaikaan pitemmän ajon jälkeen pysäköimästä esim. kuivan nurmikon päälle.
        muistaakseni se on jotain 800 asteen luokkaa parhaimmillaan.

        joo, kyllähän moottorinpesulla voi tehä enempi haittaa kuin hyötyä jos ei yhtään tiedä mitä ja miten tekee.

        kansiremonttejakin on tehty sen takia kun muutamat on ruvennu pesemään kuumaa konetta kylmällä vedellä.
        latureita yms. sähkövehkeitä on jouduttu korjaamaan sinne päässeen veden takia.
        autoja ei ole enään käynnistynyt pesun jälkeen kun on vettä mennyt virranjakajaan tai kovalla paineella ollaan vauhdilla sohittu sinne ja tänne sillä seuraksella että jokin johto on irronnut.

        et tuossapa ehkä ne yleisimmät moottoripesun ongelmat, muutenhan se on hyvä juttu, liian likainen moottori voi olla myös hylkäysperuste katastuksessa. olen ymmärtänyt et palovaaran vuoksi. ja on tosi et likainen moottori haisee pahalle.


      • pesuri

        pesen itse työkseni auton moottorit ja ynpärilla olevat tilat liotusaineella ja painepesurilla.En suojaa mitään yksittäistä osaa,diesel auton voi pestä huoletta kun ei uita sähkölaitteita liikaa,Bensiinimoottorissa on hyvä varoa kastelematta tulppia ja virranjakajaa liikaa.Tärkeintä on että laitat moottorin käyntiin heti pesun jälkeen ja annat auton käydä niin laitteet kuivuvat,jos ei tahdo startata kuivaa tulpat ja virranjakaja niin niin käynistyy kyllä.Pieni varoituksen sana kuitenkin varo ruiskuttamasta vettä ilmanottoaukkon ettet tuhoa moottoria.Ainoa minkä olen huomanut ongelmaksi on citroen merkkiset autot,ne ovat erittäin herkkiä kosteudelle.


      • Pesupoika

        Auton moottorin pesu on yhtä tärkeää kun muukin auton kunnossapito.Tärkeintä on tietää mitkä kohdat on varjeltava uittamiselta.Ilmanottoaukkon tiukasti paksu rätti ettei vesi pääse moottoriin.Jos peloittaa
        että jokin elektroninen laite on herkkä niin peitä se auton kumimatolla tai muulla vettäpitävällä suojalla
        Olen pessyt ammatikseni lukemattoman määrän auton moottoreita painepesurilla suojaamatta
        muuta kun ilmanottoaukon jos se on sellaisessa paikassa että vesi pääsee helposti sisään.
        Ei ole tullut vastaan vielä autoa joka ei lähtisi moottoripesun jälkeen käyntiin.
        Olet oikeassa tämä keskustelu on ihan turhaan,aina on ihmisiä puolesta tai vastaan.Itse olen ehdottomasti puolesta sillä puhdas moottori ja konehuone on siistin näköinen ja kuuluu auton huoltoon.
        Jos epäröit vie ihmeessä ammattilaiselle.


      • elä pese

        "Voisiko joku päättää tämän keskustelun ja kertoa että onko se hyvä pestä vai eikö sitä saa pestä?

        Mieluiten joku jolla on tietoa, omat kokemukset eivät nyt kelpaa! "

        no miksei omat kokemukset kelpaa? kelpaako työkaverin kokemukset??. työkaveri pesi konetilan/moottorin -seuraavalla viikolla laturiremontti. jos ei työkaverin kokemuksetkaan kelpaa ni pese pois. jaa sitten omat kokemuksesi meidän kanssa. katotaan sitten kelpaako ne.


      • Vai citroen mer...
        pesuri kirjoitti:

        pesen itse työkseni auton moottorit ja ynpärilla olevat tilat liotusaineella ja painepesurilla.En suojaa mitään yksittäistä osaa,diesel auton voi pestä huoletta kun ei uita sähkölaitteita liikaa,Bensiinimoottorissa on hyvä varoa kastelematta tulppia ja virranjakajaa liikaa.Tärkeintä on että laitat moottorin käyntiin heti pesun jälkeen ja annat auton käydä niin laitteet kuivuvat,jos ei tahdo startata kuivaa tulpat ja virranjakaja niin niin käynistyy kyllä.Pieni varoituksen sana kuitenkin varo ruiskuttamasta vettä ilmanottoaukkon ettet tuhoa moottoria.Ainoa minkä olen huomanut ongelmaksi on citroen merkkiset autot,ne ovat erittäin herkkiä kosteudelle.

        EI taidat tuokaan enää päteä. Pesin oman C5:ni moottoritilan pesuaineella ja vesiletkulla. Mitään en suojannut, vaan otin jopa muovipanelit pois, jotta sain pestyä tarkemmin. Pesulla ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Nyt on pesusta kulunut jo 2000 km.


      • Anonyymi
        Turopoika kirjoitti:

        Mitenkä kuuma on katalysaattori pitkän ajon jälkeen? Syttyykö öljy siinä?

        Heh, ehkä se ei sulle kuulu.


    • vw-kloppi

      Olinpa kerran työharjottelussa firmassa jossa huollettiin kaivinkoneita ja siellä oli iso pesuhalli jossa pestiin kaivurit ennen huoltoa. Siinä sitten ohimennen kysäsin vanhemmalta asentajalta, voisiko täällä pestä oman auton moottoritilan. Äijä sano vaan neuvoks, että älä paina vettä ainakaan täydellä paineella laturiin, akkuun, puolaan..tai muihin sähköosiin ja kaasaria kannattaa varoa jos on autossa semmonen. muttei sitä moottoritilaa sen enempää tarvinnut suojaillakaan. Arvatte varmaan, että paine siinä pesurissa on melkonen, ja liuottimet vahvimmasta päästä. Eipä ainakaan 88 golfin kone kärsinyt minkäännäkösiä vaurioita.

    • no1....

      Tässä hieman tietoa moottorin pesusta, huvitti lukea joitakin aikasempia viestejä kun väitetään vaikka mitä... mutta lukaskaa tämä, hyvää infoa moottorin pesusta tietämättömille =)

      http://www.koeajo.tv/index.php?261

      • Saab senior

        Tuo linkissä annettu artikkeli on täyttä asiaa. Pesu kannattaa, mutta työ on parasta teetättää ammattiverstaassa jo pelkästään ympäristösyistä. Sitä paitsi operaation hinta ei ole päätähuimaava.


      • Volvo V50
        Saab senior kirjoitti:

        Tuo linkissä annettu artikkeli on täyttä asiaa. Pesu kannattaa, mutta työ on parasta teetättää ammattiverstaassa jo pelkästään ympäristösyistä. Sitä paitsi operaation hinta ei ole päätähuimaava.

        Tuo juttuhan oli suoraa lainausta pesijältä eikä mitään faktaa


      • Volvo V50
        Saab senior kirjoitti:

        Tuo linkissä annettu artikkeli on täyttä asiaa. Pesu kannattaa, mutta työ on parasta teetättää ammattiverstaassa jo pelkästään ympäristösyistä. Sitä paitsi operaation hinta ei ole päätähuimaava.

        http://www.hs.fi/artikkeli/Moottoritilan peseminen/1135235494235


    • Volvo V50

      kaikki pesua suorittavat firmat mainitsevat lähes aina että pesu on asiakkaan vastuulla, suoria ja epäsuoria vahinkoja ei korvata. Täällähän moni väittää että ammattilaisen suorittama pesu on niiiiiin turvallista.

    • : O : O

      Ja rahastusta koko homma. Kautta aikain mekaaninen kone on ollut paskanen ja öljyinen ja niin se on tulevankin. Ai niin, eihän noista uusien autojen konehuoneista edes näe moottoria.

    • ...

      no vittu pakko kai se on pestä kun katsastuksessa merkintä : öljyinen kone korjauskehotus

      • höyryveturi

        V0i kai sitä akun pyyhkiä ja akun kengät konepellin sisäpuolelta kostealla rätillä ei siinä tarvi painepesuria toisinsanoen moottoritilojen MOPPAUS On mukavampi täyttää esim.pissapoika


      • Omalla vastuulla hah

        Hyvä Rengaskeskuksen on mainostaa, kun sivulle laitetaan pienellä teksti "Asiakkaan omalla vastuulla". Kierrän tämän tyyppiset vastuunsa kiertäjät..


    • Brummbär

      Jos vähänkään olet epävarma miten se suoritetaan, niin anna ammattimiesten tehdä se, eli vie autosi kyseisen merkin huoltokorjaamolle ja pyydä pesemään konehuone. Minä teen niin joka toinen vuosi normaalin määräaikaishuollon yhteydessä. Lisähintaa huollolle tulee pesusta n. 20,- - 30,- euroa ja vastuu siirtyy korjaamolle. Nykyautot ovat täynnä elektroniikkaa ja tee se itse-pesu voi todellakin tulla kalliiksi, jos huono tuuri käy.

    • 3+3

      Monihan ei osaa autoa pestä muutenkaan.
      Vielä useampi ei osaa suuntavilkkua käyttää oikeallatavalla.

      Että osataanko konetilaa sitten pestä, tuskin niin..

      Suomessa on sinkkujakin suhteutettuna euroopassa eniten,
      ei suju sekään homma.

    • 3*3

      Tarvitseeko akku irroittaa pesun ajaksi, vai riittääkö sen suojaaminen vedeltä?

      • a

        Jos se akku on nykyaikainen huoltovapaa akku, niin se on yksi parhaiten vettäkestävistä osista koko moottoritilassa.


      • 3*3
        a kirjoitti:

        Jos se akku on nykyaikainen huoltovapaa akku, niin se on yksi parhaiten vettäkestävistä osista koko moottoritilassa.

        Johtaako vesi sähköä navalta - navalle? Tarvitseeko navat peittää tai maadoitus/miinus johto irroittaa?


      • a
        3*3 kirjoitti:

        Johtaako vesi sähköä navalta - navalle? Tarvitseeko navat peittää tai maadoitus/miinus johto irroittaa?

        Ei tarvitse, siinä akussa on niinpitkä matka ja - välillä, ja niin suuri varaus, että se ei muutu mihinkään veden vaikutuksesta, sensijaan moottorin anturit, säätömoottorit, moottorinohjausyksiköt, näiden johdotus, sytytysjohtimet... voivat lakata toimimasta, tai vaurioitua kosteuden vaikutuksesta.


      • 3*3
        a kirjoitti:

        Ei tarvitse, siinä akussa on niinpitkä matka ja - välillä, ja niin suuri varaus, että se ei muutu mihinkään veden vaikutuksesta, sensijaan moottorin anturit, säätömoottorit, moottorinohjausyksiköt, näiden johdotus, sytytysjohtimet... voivat lakata toimimasta, tai vaurioitua kosteuden vaikutuksesta.

        Ok, eli voi pesä johtoja irrottelematta ja peittämättä. Virranjaka taitaapi olla ainoa, joka kannattaa peittää. Kyseessä siis nissaini p11. Painepesuria en ajatellut käyttää... Eipä ole ollut aikaisemminkaan mitään kosteusongelmia, niin miksi nyt olisi...


    • showres

      Kannattaa pestä auton moottori tila ja moottorin osat erikseen ei suoraan... Ja jos teet projekti/näyttelö autoa niin vain sillon muuten se on ihan turhaa!!! ei hyödy mitään kosaka hitler

    • -----

      Muistan lukeneeni että moottorin pesua pitäisi välttää. Liuottimien käyttöä ei suositella laisinkaan. Pahimman lian kannatta pyyhkiä puhtailla kuivilla räteillä pois. Sen uskaltaa "tee se itse mies" kin tehdä.

    • johtopäätelmä

      laittakaa aina suojamuovi nokalle, kun vettä sataa, jos nyt sateella ajatte autolla muuten kone kastuu ja se särkyy siitä

    • joo tuota

      Itse ainakin ajattelin pestä kun öljyä on lennelly ja se sitten alkaa käihäämään sisätiloissa. Tosiaan kannattaa suojata sähkö osia kuten esim. tuo laturi.

    • sysleri1

      meillä meni ohjaustehostimen letku rikkivikaiseksi
      jolloin se suihki nesteet pitkin konehuonetta
      vaihdoin letkun ja ajattelin ettei sitä tarvihe pesassa
      no olin ehkä hitusen väärässä koska eilen oli konehuone tulessa kun reilu 100km oli motarilla laskettu ja tovi helsingin ruuhkissa pysähelty...
      sain tulipalon hallintaan nopiaan joten auto säilyi ajokuntoisena mutta huomenna on moottorin pesu kaikilla myrkyillä jotka vie öljyt ja sonnat ja jos se siitä hajoaa ni hajotkoon tulipaloriski on kuitenkin pahempi ku yks moottorivaurio :)

    • Ei Transit-mies

      Subaru Imreza v. 1997 ja mittarissa 365 000 km. Kertaakaan ei ole konehuonetta pesty. Paikat 2 cm:n hiekassa, mutta ei ota silmään, kunhan pitää konepellin kiinni. Hyvin on kone aina kehrännyt ja kehrää edelleenkin.

    • lololloollortto

      Kerran olen auton konehuoneen pessyt koska huohotinletku irtosi ja sotki kaiken öljyllä. Ihan turhaa hommaa pestä muuten vaan koska se sotkeutuu heti ekan kuralätäkön jälkeen, eri asia jos pitää jotain isompaa remonttia tehdä niin onhan se kivempi puhtaampaa moottoria ruuvata.

    • raynold

      Pitäis pestä, että saisi selville mistä moottorin alle tihkuva öljy on peräisin. Merkkiliikkeeseenkin auton jätin ainoana tehtävänään selvittää, mistä dieselauton kone vuotaa. Tulos: Luettelivat monta eri vaihtoehtoa, ilmoittivat kiristäneesä öljyfiltteriä yhden (1) kierroksen. Ja eikun kassan kautta ulos.
      Pohdin, että kunnon puhdistus ja sen jälkeinen havainnointi auttaisi selvittämään vuodon alkuperän.
      Vai onko muita hyviä ideoita?

    • Anonyymi

      Käytä moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä 5 minuuttia. Pese vesiletkulla ja Fairylla. Älä käytä painepesuria tai kovaa painetta.

      Puhalla paineilmalla vedet pois. Nosta tulpanhatut ylös. Anna koneen kuivua konepelti pystyssä kaksi tuntia. Tulpanhatun juuriin voi kertyä vettä, mutta sen voi kuivata pois.

    • Anonyymi

      Kerran pesin vesiletkulla ja moottorinpesuaineella. Peitin muovilla akun, laturin ja jotain muuta sähköosaa. Ei sillä paljoakaan lähde irti ilman hankaamista joten joku harja on kyllä tarpeen. Lopputuloksen hihnankiristimen laakeri alkoi ääntämään. En tiedä oliko sattumaa mutta tuli ihan samalla viikolla pesun jälkeen.

      Nykyään pyyhin vain märällä rätillä ja jollain pesuaineella suurimmat pinnat. Muovisuojaa muovipinnoille. Paineilmalla suurimmat roskat pois. Jo tällä saa ihan näyttävän lopputuloksen kun nykyautoissa niin paljon muovipintaa konehuoneessa.

    • Anonyymi

      Suihkii jarrukliineriä ja harjaa jollain harjalla, sitten pyyhkii rätillä puhtaaksi. Sähköliittimiä en kyllä suihkuttelisi, saati puolia, ym. sähköosia. Muovipinnat pyyhkii pölyistä kostealla rätillä ja jos haluaa niin käsittelee jollain muovinhoitoaineella.

    • Anonyymi

      Minä haluaisin moottoripesua tehdä ihan kunnolla pesemällä mutta en enää uskalla.Kerran vein opelin ihan pesufirmaan. Pesun jälkeen opeli sammui useamman kerran juuri kun olin ajanut pesuhallista ulos. Siinä useampi tunti sitten availtiin jotain suojia ja puhalleltiin sähköosia kuiviksi. Toinen kerta oli kunpesin itse rellun koneen. Suojasin paljon liittimkä ja semlaisia psikkoja joita arvelin olla tarpeen suojata. No pesun jälkee menikin kaksi viikkoa kun kojelauta oli kuin joulukuusi varotitusvaloista. Nykyään pyyhin moottoritilassa muoviosat ym. säännöllisesti kostealla liinalla. Pysyy siistinä ilman vedellä lotrausta.

    • Anonyymi

      painepesurilla, ei lainkaan. Painepesuri voi aiheuttaa kuukausienkin jälkeen ilmeniviä ongelmia. Samoin jos alustaa ja palloniveliä yms painepesurilla, niin ongelmia on tulossa , ehkä vuoden ehkä kahden kuluttua.

      Itse olen 1. kerran myynnin takia pessyt 8-12 vuotiaita, aivan liuottimilla, suihkepullolla ja pensselillä.

      • Anonyymi

        Ysärin alussa isä halusi pestä 80-luvun autoni moottorin painepesurilla niin ei sekään siitä tykännyt, ei käynyt kaikilla pytyillä pesun jälkeen. Piti puhallella ainakin tulpan poterot kuivaksi ennenkuin alkoi käydä kunnolla.


    • Anonyymi

      Ei moottori pesua kaipaa. ellei sitten haluta esitellä moottoritilaa jossain näyttelyssä. Itse pyyhin moottorin peitemuovit ja muut helposti näkyvät osat nihkeällä rätillä, mutten puunaa tarkasti .

      Monissa nykyautoissa muovit peittävät lähes koko moottoritilan ja niihin voisi ehkä ruiskuttaa sisätiloihin käytettäviä muovinkäsittelyaineita. Kuumassa nämä luultavasti haihtuvat nopeasti pois.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe