Huomasinpa käydessäni Tammiston Tokmannilla, että sähköauton julkisella latauspisteellä Tokmannin parkkipaikalla homma on muuttunut siten, että nyt tarvitset oman latauskaapelin, eli ei ole enää kiinteää latauskaapelia julkisella latauslaitteella.
Muualla maailmassahan noita on myös paljon varastettu noita latauskaapeleita, onko sama ilmiö yleistynyt Suomessakin, ja tuo on sitten ilmeisesti julkisten latauslaitteiden omistajien reaktio asiaan, eli kun poistetaan kaapeli ja vaaitaan, että sähköautoilijalla on oma latauskaapeli, niin rikollisten aiheuttama vahinkoriski siirtyy julkisten latauslaitteiden omistajilta sähköautoilijalle itselleen.
Itse ehdotan lainmuutosta:
Jos joku tuo romumetallin ostopisteeseen kuparikaapelin, joko sellaisenaan tai siten, että siitä on eristeet poistettu, niin lailla pitäisi määrätä, että tuoja ei koskaan saa myyntihintaa itselleen käteisenä, vaan pankkitilille, ja senkin 5 vuoden viiveellä.
Jäisi aikaa siihen, että kun poliisi selvittää rikoksia, niin jos havaitaan, että romumetallin ostopisteeseen tuotu kaapeli (eristeillä tai ilman) on varastettu, niin silloin ei 5 vuoden viiveelläkään saa mitään rahaa, vaan saa syytteen joko varkaudesta tai varastetun tavaran jälleenmyynnistä.
Loppuisi se latauskaapelien varastelu.
Lisäksi latauspisteillä pitäisi aina olla tallentava kameravalvonta, että nuo kaapelien varastajat jäisivät aina kiinni ja heihin kohdistettaisiin syytetoimia, jolloin oikeuslaitos käsittelee asian varkautena.
Oikeastaan latauskaapelin varkaus romumetallina myymistä varten pitäisi aina olla törkeä varkaus.
Sähköauton julkiset latauspisteet?
1
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kyllä sellainen asiointijohto mukana pitää aina olla. Sen varastaminen on hiukan ongelmallisempi, Kun se on autossa kiinni. Jännite päällä sen katkaiseminen voi aiheuttaa sähkötapaturman, joka on ihan oikein polttisvajakkisähkömiehelle Esim lidlin hidaslatureissa on johto, Motonetin ei, näyttää, että uusimmissa julkisissa 22kw latureissa ei ole, syynä on, että 6,5 kw 1 vaihe latausjohto on3x 6 neliötä ja teoriassa 22kw pitäisi kaapelin olla vähintään 4 neliötä mieluummin 6. 10 neliötä kuuluisi, mutta STM mukaan kumikaapeli vapaasti ilmassa saa yhtä pykälää pienempää käyttää. Kiinni ei kannata jäädä, jos pamauttaa voimapihdeillä 150 kw tasavirtakaapelin poikki ja joutuu maksamaan uuden tolpan 12000€, kaapeliromu 2,40 kilo. Ymmärrän hyvin sen ettei kaapeleita enää mielellään laiteta. Saahan niitä latausasemia vandalisoimalla polttisvajakki jotain sairasta tyydytystä, harmi on kuitenkin aika pientä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462554
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312217- 792128
- 951956
- 321692
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?261283Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181165