Olen harkinnut sähköauton hankkimista pitkille kotimaan matkoille. Kaikkialla ei vieläkään ole latauspistokkeita, joten ajattelin hankkia siinä samalla kannettavan aggregaatin latausta varten.
Katselin aggregaatteja netistä ja niitä tuntuu olevan vaikka minkälaisia ja samalla opiskellut sähköautojen tekniikkaa. Löysin kyllä aggregaatteja, joissa on 400v-pistokkeet, mutta kun lueskelin sähköautojen latauksesta, niin nykyään sähköautoja ladataan 800v-pistokkeilla. Vai? En löytänyt yhtään aggregaattia, josta saisi 800v irti. Voiko nykyajan sähköautoa ladata 400v-pistokkeella? Onko se miten nopeaa verrattuna 800v lataukseen?
Latauksen nopeus olisi aika tärkeässä osassa, jos pitäisi ladata keskellä ei-mitään. Tietenkin sähköauto tulee olemaan jokin isompi malli, johon mahtuu tavaraa ja jossa voi nukkua ainakin jotenkuten. Aggregaatti menee tietenkin ulos latauksen ajaksi, ettei pakokaasut tule autoon sisälle.
800 voltin aggregaatti sähköauton lataukseen? Onko tällaista aggregaattia edes olemassa?
12
255
Vastaukset
- Anonyymi
Ensinnäkin: Huono idea.
Seuraavaksi: Selvitä itsellesi vaihto- ja tasavirran käsitteet.- Anonyymi
En oikein ymmärrä sähkön päälle kun en ole koskaan sitä opiskellut.
Kiinnostaa tietää että onko olemassa 800 voltin aggregaattia? Etsin vähän lisää tietoja netistä, tuo 800v on näköjään jotakin pikalatausta varten, ja 400v on se tavallinen lataus. Eli varmaan hommaan sitten 400 voltin aggregaatin sähköauton kanssa. Naapurillakin on sellainen aggregaatti aina mukana ollut kun matkustaa tai menee mökille. Ja on ladannut sähköautoaakin sillä.
- Anonyymi
Kaksi vaihtoehtoa: Joko kirjoitettu vitsillä, tai kirjoittaja tyhmä kuin vasemman jalan saapas.
- Anonyymi
Jos kysymyksessä on polttisjarmo, kumpiko vaihtoehto on todennäköisempi. Opiskelu ei koskaan mene hukkaan, tääsä poikkeus vahvistaa säännön.
- Anonyymi
En ole koskaan opiskellut sähkötekniikkaa, niin en voi siitä tietääkään mitään. En ole koskaan ajanut sähköautolla, tähän mennessä minulla on ollut sama vanha Nissan Almera vuodelta 2002, mutta se alkaa vedellä viimeisiään huolloista huolimatta, joten ajattelin että seuraava autoni voisi olla sähköinenkin.
Näin telkkaristakin, kun joku päätti lähteä Suomen ympäri sähköautolla ja hänellä oli 400v aggregaatti mukana latausta varten. Minun naapurikin on tehnyt sitä samaa omilla matkoillaan ja mökkireissuillaan, joten varmaan hommaan sitten 400v aggregaatin sähköauton kanssa. Opiskelin vähän lisää ja tuo 800v on näköjään jokin pikalataussysteemi, eli siitä päätellen sähköauto latautuu myös 400v aggregaatilla. Se perus seinästä tuleva sähkö on kuulemma liian hidasta.
- Anonyymi
oli miten oli mutta akku on vain välikainen ratkaisu,
- Anonyymi
Niinhän se taitaa olla, koska kun olen katsellut käytettyjä sähköautoja, niin niiden akut tuntuvat olevan kulutettu ihan loppuun, joten jos hommaan käytetyn sähköauton, pitää hommata myös uudet akut. Maksaa yhtä paljon kuin uusi sähköauto.
- Anonyymi
Teho ei lisäänny jännitettä nostamalla.
- Anonyymi
Mitä ne lauseet esimerkiksi Hyundain sivuilla sitten tarkoittavat? Siellä sanotaan "800v pikalataus tuettu". Siitä päättelin, että jos on olemassa 400v aggregaatti, joka on enemmän kuin tavallisesta pistorasiasta, niin joku on varmasti keksinyt 800v aggregaatin. Mutta joo, en ole koskaan opiskellut sähkötekniikkaa, niin en voi näistä asioista tietääkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ne lauseet esimerkiksi Hyundain sivuilla sitten tarkoittavat? Siellä sanotaan "800v pikalataus tuettu". Siitä päättelin, että jos on olemassa 400v aggregaatti, joka on enemmän kuin tavallisesta pistorasiasta, niin joku on varmasti keksinyt 800v aggregaatin. Mutta joo, en ole koskaan opiskellut sähkötekniikkaa, niin en voi näistä asioista tietääkään.
Et ole näköjään, kun et noin keskeistä lainalaisuutta huomaa. pyörimisliikkeen teho lasketaan kulmanopeus x kierrosluku/s on wattia ja tunnin ajolla kilowattia tunnissa. Kierrokset kerrotaan kahdella teho kaksinkertaistuu . Joo´o kyllä tehon nosto onnistuu jännitettä nostamalla. kannettavaan aggregaatin esim. 3,5 kilowatin moottorilla varustetun teho kasvaa kaksin kertaiseksi, kun jännite, eli toisin sanoen kierrokset nostetaan kaksinkertaiseksi. Hiukan voipi joutua konetta viilaamaan, että otta kierroksia riittävästi 4500 on sellainen passeli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole näköjään, kun et noin keskeistä lainalaisuutta huomaa. pyörimisliikkeen teho lasketaan kulmanopeus x kierrosluku/s on wattia ja tunnin ajolla kilowattia tunnissa. Kierrokset kerrotaan kahdella teho kaksinkertaistuu . Joo´o kyllä tehon nosto onnistuu jännitettä nostamalla. kannettavaan aggregaatin esim. 3,5 kilowatin moottorilla varustetun teho kasvaa kaksin kertaiseksi, kun jännite, eli toisin sanoen kierrokset nostetaan kaksinkertaiseksi. Hiukan voipi joutua konetta viilaamaan, että otta kierroksia riittävästi 4500 on sellainen passeli.
Ai hitto tuli virhe, siinä pitää olla myös vääntömomentti. kulmanopeus x T(torque) ja siihen sitten kierrosluku 4500 kyllä lähtee.
- Anonyymi
Kiitos kaikille vastauksista! Tuohon vetyautorumbaan en lähde ollenkaan. Vetyautojen tankkausasemia ei ole missään ja vety saattaa vaikka räjähtää.
Kävin koeajamassa Tesla Model Y:n ja se vaikutti erinomaiselta! Siihen saa kuulemma jopa vetokoukun. Tästä olin huolissani, kun tulee välillä vedettyä peräkärryä, esim. mökillä.
Autokauppias sanoi noista aggregaateista että ostaa mieluummin sellaisen kuin "EV Charger", joka on kannettava akku, jonka saa sähköauton latauspistokkeeseen kiinni. Miinukset kuulemma on että sillä ei saa paljon kilometrejä ja lataus voi kestää kauan. Plussana kuulemma on että se on "turvallisempi" ja siitä ei kuulu mittään ääntä. Tuosta turvallisuudesta en tiedä, koska saan sähköt mökkiinkin aggregaatilla ja hyvin on laitteet toimineet eikä kukaan ole saanut sähköiskuja.
Onkohan Vevor EV Charger hyvä? Siinä vaikuttaa olevan tehoa enemmän kuin muissa kannettavissa lataajissa, kun kävin netissä katsomassa vähän tietoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614358KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1453122Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo472438Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?462353- 981995
- 241883
- 281596
- 221594
- 1511429
- 341233