Eu:n päästömääräys 49,5 g CO2 vuodelle 2030 käytännössä lopettaa polttomoottoriautojen valmistamisen

Anonyymi-ap

2025–2034

Vuodesta 2025 alkaen sovellettavat tavoitteet perustuvat WLTP:hen (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), ja ne vahvistettiin komission täytäntöönpanopäätöksessä (EU) 2023/1623:

Autot: 93,6 g CO2 / km (2025–2029) ja 49,5 g CO2 / km (2030–2034)
Pakettiautot: 153,9 g CO2 / km (2025–2029) ja 90,6 g CO2 / km (2030–2034)
Vuodesta 2035 eteenpäin EU:n koko ajoneuvokannan hiilidioksidipäästötavoite sekä henkilöautoille että pakettiautoille on 0 g CO2 / km, mikä vastaa 100 prosentin vähennystä.

https://climate.ec.europa.eu/eu-action/transport-decarbonisation/road-transport/light-duty-vehicles_en

47

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Käytännössä Eu lopettaa uusien sähköautojen myynnin vuonna 2030. Niin se on.


      • Anonyymi
        UUSI

        Käytännössä EU hajoaa typeryyteensä ja Venäjä miehittää suuren osan nykyisistä itä-EU maista, jolloin polttomoottoriautoilu kasvaa entisestään.


    • Anonyymi

      Synteettisen polttoaineen päästö on nolla joten ei huolta tuostakaan.

      • Anonyymi

        Litra maksaa 12 euroa, joten se ei auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litra maksaa 12 euroa, joten se ei auta.

        Litrahinta alenee kun tuotantoa saadaan lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Litra maksaa 12 euroa, joten se ei auta.

        Olet melkoinen selvänäkijä kun tiedät hinnan kymmenen vuoden päästä


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet melkoinen selvänäkijä kun tiedät hinnan kymmenen vuoden päästä

        Olet melkoinen oportunisti kun uskot synteettisen polttoaineen olevan samanhintaista kuin nykyisenkin 10 vuoden päästä ja sitä saadaan myös kaupaksi tavalliselle kansalle. Mitään faktaa et ole esittänyt mitä ollaan keksitty synteettisten valmistamisessa nykytekniikalla että kustannukset ja tuotantomäärät saadaan siedettävälle tasolle. Pelkkää toivehaihattelu hypetystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet melkoinen oportunisti kun uskot synteettisen polttoaineen olevan samanhintaista kuin nykyisenkin 10 vuoden päästä ja sitä saadaan myös kaupaksi tavalliselle kansalle. Mitään faktaa et ole esittänyt mitä ollaan keksitty synteettisten valmistamisessa nykytekniikalla että kustannukset ja tuotantomäärät saadaan siedettävälle tasolle. Pelkkää toivehaihattelu hypetystä.

        Sitten vain ajellaan fossiilisilla vielä 30 vuoden päästäkin. Ehkä myös 50 vuoden päästä. Tavallinen kansa ei tule siirtymään sähköautoihin vielä useaan kymmeneen vuoteen, joten aikaa on synteettisten kehittelylle vaikka kuinka kauan.


      • Anonyymi

        Oman autoiluni päästöt polttoainaankulutuksesta laskettuna noin 40 g/km. Kyseessä siis kaasuauto ja kaasu tottakai biokaasua - eihän muuta enää Suomessa myydä! Biokaasu tietysti 0-päästöistä ja tämä 40 g tulee webastossa kuluvasta + varapolttoaineena käytetystä bensasta.

        Silti EU idioottimeisen politiikan seuraksena kaasuautosta pitää maksaa käyttövoimavero + nimellisiin (NEDC) CO2 päästöihin perustuva vero. Joka on laskettu sillä ajatuksella, että polttoaineena on fossiilinen maakaasu. Omalla autollani virallinen päästölukema 108 g/km. Siis 2,5 kertainen todelliseen verrattuna.

        Samaan aikaan vetyautoja tyrkytetään hyvänä ideana ja 0-päästöisinä, vaikka todellisuudessa 90 % vedystä valmistetaan maakaasusta, minkä vuoksi TODELLISET vetyauton CO2 päästöt ovat tyyliin 200 g/km. Siis suuremmat kuin normaalilla bensakäyttöisellä autolla.

        EU idioottimaisessa pollitiikassa myös plugarit laskettu sähköautoiksi. Polttomottorien "poistuminen" siis tarkoittaa, että laitetaan polttomoottoriautoon 13 kWh akku, millä pääsee 50 km kesällä ja 30 km talvella... kunhan ei ajeta moottoritiellä. Paperilla plugarien keskikulutus 1,5 l/100 km luokkaa ja nimelliset CO2 päästöt 40 g/km. Todellinen keskikulutus EU alueella reilu 7 l/100 km eli päästöt +500 % lupauksiin verrattuina!

        Nykypäivän "dieselgate", mutta huijaus on ihan OK, kun puhutaan sähköautoista.

        Suomessa plugareita ladataan ahkerasti, joten meillä näiden keskikulutus vajaa 6 l/100 km. Vain 300 % ylitys lupauksiin nähden. Joten veronalennukset perusteltuja?

        Tyypillisin sähköauto on plugari ja nimenomaan plugarien avulla piti autoilun päästöt puolittaa. Tavoitteean on saada 2030 mennessä Suomen liikenteeseen 200 000 vatkainta ja 500 000 plugaria. Yhteensä nämä edustaisivat 25 % hlöautokannasta ja näillä eväin pitäisi päästöjen puolittua. Ei toimi tämä matematiikka, muttei haittaa, kun sähköautouskovaiset saa sanella säännöt. Tuhlaus ja typeryydet jatkukoot.

        Patterivatkaimissa kun on 600 kg ylimääräistä läskiä ja tähtitieteellisten korjauskulujen vuoksi pienikin vaurio on romutustuomio, näiden valmistuksen ja lyhyemmän käyttöiän päästöt ovat paljon suuremmat kuin polttomoottoriautoilla. Mikä nollaa pienempien käytönaikaisten päästöjen hyödyn.

        Ja plugareilla puolestaan kulutus tyyliin -10 % vaikka lupaukset oli -80 % perinteiseen tekniikkaan verrattuna. Lisää läskiä ja lyhyeksi jäävä käyttöikä näissäkin riesana. Voi olla jo 150 tkm "tarpeeksi" sekä plugarin akulle että pätkäkäytön rasittamalle polttomoottorille.

        Em. syistä sähköistyminen ei ole vähentänyt liikenteen päästöjä. Joten pitä vain kaataa lisää rahaa kankkulan kaivoon?

        Suomessa autoliikenteen päästöjä saatiin onnistuneesti vähennettyä ottamalla käyttöön biopolttoaineet 2008 alkaen. Mutta toimiva idea kun on jo vanha, kannattaa keksiä huonompia ja kalliimpia sen tilalle. Koska autot olivat aiemmin ihan liian halppoja ja kestäviä. Nyt molemmat ongelmat saatu korjattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oman autoiluni päästöt polttoainaankulutuksesta laskettuna noin 40 g/km. Kyseessä siis kaasuauto ja kaasu tottakai biokaasua - eihän muuta enää Suomessa myydä! Biokaasu tietysti 0-päästöistä ja tämä 40 g tulee webastossa kuluvasta varapolttoaineena käytetystä bensasta.

        Silti EU idioottimeisen politiikan seuraksena kaasuautosta pitää maksaa käyttövoimavero nimellisiin (NEDC) CO2 päästöihin perustuva vero. Joka on laskettu sillä ajatuksella, että polttoaineena on fossiilinen maakaasu. Omalla autollani virallinen päästölukema 108 g/km. Siis 2,5 kertainen todelliseen verrattuna.

        Samaan aikaan vetyautoja tyrkytetään hyvänä ideana ja 0-päästöisinä, vaikka todellisuudessa 90 % vedystä valmistetaan maakaasusta, minkä vuoksi TODELLISET vetyauton CO2 päästöt ovat tyyliin 200 g/km. Siis suuremmat kuin normaalilla bensakäyttöisellä autolla.

        EU idioottimaisessa pollitiikassa myös plugarit laskettu sähköautoiksi. Polttomottorien "poistuminen" siis tarkoittaa, että laitetaan polttomoottoriautoon 13 kWh akku, millä pääsee 50 km kesällä ja 30 km talvella... kunhan ei ajeta moottoritiellä. Paperilla plugarien keskikulutus 1,5 l/100 km luokkaa ja nimelliset CO2 päästöt 40 g/km. Todellinen keskikulutus EU alueella reilu 7 l/100 km eli päästöt 500 % lupauksiin verrattuina!

        Nykypäivän "dieselgate", mutta huijaus on ihan OK, kun puhutaan sähköautoista.

        Suomessa plugareita ladataan ahkerasti, joten meillä näiden keskikulutus vajaa 6 l/100 km. Vain 300 % ylitys lupauksiin nähden. Joten veronalennukset perusteltuja?

        Tyypillisin sähköauto on plugari ja nimenomaan plugarien avulla piti autoilun päästöt puolittaa. Tavoitteean on saada 2030 mennessä Suomen liikenteeseen 200 000 vatkainta ja 500 000 plugaria. Yhteensä nämä edustaisivat 25 % hlöautokannasta ja näillä eväin pitäisi päästöjen puolittua. Ei toimi tämä matematiikka, muttei haittaa, kun sähköautouskovaiset saa sanella säännöt. Tuhlaus ja typeryydet jatkukoot.

        Patterivatkaimissa kun on 600 kg ylimääräistä läskiä ja tähtitieteellisten korjauskulujen vuoksi pienikin vaurio on romutustuomio, näiden valmistuksen ja lyhyemmän käyttöiän päästöt ovat paljon suuremmat kuin polttomoottoriautoilla. Mikä nollaa pienempien käytönaikaisten päästöjen hyödyn.

        Ja plugareilla puolestaan kulutus tyyliin -10 % vaikka lupaukset oli -80 % perinteiseen tekniikkaan verrattuna. Lisää läskiä ja lyhyeksi jäävä käyttöikä näissäkin riesana. Voi olla jo 150 tkm "tarpeeksi" sekä plugarin akulle että pätkäkäytön rasittamalle polttomoottorille.

        Em. syistä sähköistyminen ei ole vähentänyt liikenteen päästöjä. Joten pitä vain kaataa lisää rahaa kankkulan kaivoon?

        Suomessa autoliikenteen päästöjä saatiin onnistuneesti vähennettyä ottamalla käyttöön biopolttoaineet 2008 alkaen. Mutta toimiva idea kun on jo vanha, kannattaa keksiä huonompia ja kalliimpia sen tilalle. Koska autot olivat aiemmin ihan liian halppoja ja kestäviä. Nyt molemmat ongelmat saatu korjattua.

        Hiilidioksidia tarvitaan luonnon elossa pysymiseen. Muuten me kuollaan kaikki ja äkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilidioksidia tarvitaan luonnon elossa pysymiseen. Muuten me kuollaan kaikki ja äkkiä.

        Perustuvat mielivaltaan ja komissio diktoi ne. Sellaisia ne neukkulaiset kymmenvuotissuunnitelmat ovat. Ja valtionuskonto otettu näköjään Rooman klubilta.

        "Synteettisen polttoaineen päästö on nolla joten ei huolta tuostakaan."
        Erittäin hyvä pointti.

        "Hiilidioksidia tarvitaan luonnon elossa pysymiseen."
        Erittäin kiusallinen pointti komission valjastamille hyödyllisille idiooteille. Hyödyllinen idiootti uskoo toimivansa moraalisesti oikein, vaikka tosiasiassa hänet on vain saatu houkuteltua kehumaan ja ylläpitämään huonon hallinnon korruptoituneita valtarakenteita.


    • Anonyymi

      Ei lopeta polttomoottoriautojen valmistusta. Nimittäin tuo 49,5 g CO2/km ei tarkoita, että jokaisen auton pitäisi alittaa tuo raja vaan myytyjen autojen päästöjen KESKIARVON pitää alittaa raja. Eli jos vaikka myy polttomoottoriauton jonka päästöt ovat 100 g C02 / km ja 2 sähköautoa jonka päästöt on 0 g niin sitten alittaa tuon rajan.

      "Vuodesta 2035 eteenpäin EU:n koko ajoneuvokannan hiilidioksidipäästötavoite sekä henkilöautoille että pakettiautoille on 0 g CO2 / km, mikä vastaa 100 prosentin vähennystä."

      Väärin, ajoneuvokannalle ei ole mitään hiilidioksipäästötavoitetta. Tuo tavoite on ainoastaan uusille myytäville autoille.

      Muutenkin tuo koko päätös oli idiotismin huippu. Ei ole mitään syytä luopua polttiksista noin nopeasti. Ylipäätään tällainen pakotuspolitiikka on puhdasta kommunismia. EU:n poliitikot, jotka ovat tällaisen idioottimaisen päätöksen tehneet ovat typeriä kommunisteja. Tämäkin päätös joka on osaltaan tuhoamassa EU:n taloutta on yksi todiste siitä, että EU on surkea paskaorganisaatio josta Suomen kannattaisi erota.

      • Anonyymi

        Tuon kaiken jokainen tiesi ennen tekstiäsi. Tietysti ovat keskimääräisiä jokaisen autonvalmistajan valmistamalle autopaletille. KÄYTÄNNÖSSÄ tuo 49,5 g lopettaa pakoputkiautojen valmistamisen.

        Tietysti se koskee uusia autoja tuo 0 g.


      • Anonyymi

        Voi tuota ihmisen tuskaa ja hätää ja kommunisteiksi nimittelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon kaiken jokainen tiesi ennen tekstiäsi. Tietysti ovat keskimääräisiä jokaisen autonvalmistajan valmistamalle autopaletille. KÄYTÄNNÖSSÄ tuo 49,5 g lopettaa pakoputkiautojen valmistamisen.

        Tietysti se koskee uusia autoja tuo 0 g.

        Ei lopeta käytännössäkään kuten jo perustelin. Tuo vähentää polttomoottoriautojen valmistusta, mutta ei lopeta sitä. Lisäksi polttomoottoriautojen valmistusta ei välttämättä lopeteta edes vuonna 2035, koska synteettisillä kulkevien polttomoottoriautojen myyntiä kielletä.

        Ja EU:n päätökset voidaan perua vaikka yhdellä päätöksellä. Jos autovalmistajat joutuvat pulaan tämän takia niin päätös tullaan perumaan. Mitään pysyvää päätöstä ei ole olemassa.

        Ja edelleenkin tämä EU:n sääntö on pelkkää idiotismia ja typerää kommarimeininkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi tuota ihmisen tuskaa ja hätää ja kommunisteiksi nimittelyä.

        No, tällainen pakottaminen sähköautoihin on pelkkää kommunismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lopeta käytännössäkään kuten jo perustelin. Tuo vähentää polttomoottoriautojen valmistusta, mutta ei lopeta sitä. Lisäksi polttomoottoriautojen valmistusta ei välttämättä lopeteta edes vuonna 2035, koska synteettisillä kulkevien polttomoottoriautojen myyntiä kielletä.

        Ja EU:n päätökset voidaan perua vaikka yhdellä päätöksellä. Jos autovalmistajat joutuvat pulaan tämän takia niin päätös tullaan perumaan. Mitään pysyvää päätöstä ei ole olemassa.

        Ja edelleenkin tämä EU:n sääntö on pelkkää idiotismia ja typerää kommarimeininkiä.

        Kaikkialla on todettu ettei synteettisestä ole tulossa mitään apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkialla on todettu ettei synteettisestä ole tulossa mitään apua.

        Missä "kaikkialla" muka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä "kaikkialla" muka?

        Siellä missä asioista todetaan. Googleta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon kaiken jokainen tiesi ennen tekstiäsi. Tietysti ovat keskimääräisiä jokaisen autonvalmistajan valmistamalle autopaletille. KÄYTÄNNÖSSÄ tuo 49,5 g lopettaa pakoputkiautojen valmistamisen.

        Tietysti se koskee uusia autoja tuo 0 g.

        Käytännössä ei lopeta, kun valmistaa muutamia sähköautoja, niin voi valmistaa myös polttomoottoriautoja . Onko tämä sinulle liian vaikea asia ymmärtää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon kaiken jokainen tiesi ennen tekstiäsi. Tietysti ovat keskimääräisiä jokaisen autonvalmistajan valmistamalle autopaletille. KÄYTÄNNÖSSÄ tuo 49,5 g lopettaa pakoputkiautojen valmistamisen.

        Tietysti se koskee uusia autoja tuo 0 g.

        0-päästöistä polttoainetta on Suomessa myyty jo hyvän aikaa. Ei tarvi odotella synteettistä versiota.

        Tämä 0-päästöinen polttoaine on biokaasu. Myös etanolilla ja biodieselillä saisi liikenteen päästöjä nopeasti alennettua, muttei riitä poliittista tahtoa - ei nämäkään lähde lentoon ilman veronalennuksia. Uuden tekniikan vaikeaa kilpailla vanhan ja pitkään kustannusoptimoidun kanssa. Nihkeää olisi patterivatkaimienkin myynti jos niitä ei veronalennuksin suosittaisi. Tai jos ei kaadettaisi satoja miljoonia latausasemien rakentamiseen. Huom. tämä raha ei kaikki tule valtion pussista, vaan on "ihan ilmaista".... kun hups vaan pakotetaan kiinteistöt rakentamaan latauspisteitä. Sehän ei ole valtion ongelma, mistä kiinteistö rahat moiseen repii. Onneksi asuminen, ruoka yms oli jo ennestään liian halpaa, joten ei haittaa ketään.

        Ja tässä kohtaa törmätään EU idiotismeihin. Kaasu kuin kaasu.... etelämmässä kaasuautoja on paljon, mutta suurimmassa osassa käytetään polttoaineena (fossiilista) nestekaasua. Ei ole jaksettu erotella polttoaineita toisistaan, kaikelle kaasulle on siis lätkäisty haittaverot ja niistä pitää päästä eroon. Juuri tämä verokohtelu kaatoi myös Vantaalle, Keravalle ja Lahteen suunnitellut synteettisen metaanin tuotantolaitokset. Näissä piti kaapata voimalaitoksen piipusta CO2 päästöjä ja muuntaa CO2 metaaniksi = voimalaitosten ja autojen polttoaineeksi. Mut ei käy päinsä, koska EU logiikalla kaasu kuin kaasu on huono idea.

        Vaikka samaan aikaan yritetään ottaa (bio)kaasua/nesteytettyä kaasua (LNG) käyttöön raskaan liikenteen polttoaineena, koska patteritekniikalla ei rahti liiku pitkiä matkoja. Raskaalla puolella patterit käytössä vain kaupunkibusseissa, kaikki muu ihan lapsen kengissä vielä (vain yksittäisiä kokoeiluja).

        Logiiikka hoi?

        Ja viimeisin järki lähtee tässä kohtaa. Siis kaasu huono.... paitsi vety, joka valtaosin valmistetaan maakaasusta. Sivutuotteena isot CO2 päästöt. Mutta vetyä voisii tehdä myös elektrolyysillä. joten kannattaa suosia fossiilista polttoainetta ja rakentaa verovaroin sponssattuna 4,5 miljoonaa euroa/kpl maksavia tankkausasemia, jotka kykenevät tankkaamaan jopa 50 autoa vuorokaudessa. Eihän näitä tankkausasemia tarvittaisi Suomeen kuin 20 000 kpl, jos kaikki autot vaihdettaisiin nimelliset 70-100 k€/kpl maksaviin vetypommiautoihin.

        Vrt. bensa-asemalla teor kapasiteetti 500 autoa/vuorokausi ja noin 2000 asemaa riittää siksi koko 2,8 miljoonan hlö auton + muut ajoneuvot päälle tarpeisiin.

        Ovathan nämä vetypomiasemat kaiken kukkuraksi osoittautuneet erittäin luotettaviksi

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vetyautojen-tankkausasema-rajahti-norjassa-toyota-ja-hyundai-keskeyttaneet-autojensa-myynnin/7446220

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ddf45c28-0ce9-4183-b12a-a9d2d01d85af

        Silti EU:ssa kaadetaan 450 miljoonaa euro vetypommiasemiin.


    • Anonyymi

      Polttomoottoriautojen tuotanto menee niiden sarjatuotannossa niin pieneksi ettei niiden valmistaminen kannata ja hinnat nousevat hurjasti.

      • Anonyymi

        Hyvä, että nuo savuritsat häviävät myynnistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että nuo savuritsat häviävät myynnistä.

        Kovasti idiootit sähköautofanaatikot yrittävät pakottaa muut sähköautoihin kun mikään muu ei tepsi. Sähköautofanaatikot vihaavat vapaata markkinataloutta ja ovat suunnitelmatalouden kannattajia. Toisin sanoen sähköautofanaatikot ovat pelkkiä kommunisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti idiootit sähköautofanaatikot yrittävät pakottaa muut sähköautoihin kun mikään muu ei tepsi. Sähköautofanaatikot vihaavat vapaata markkinataloutta ja ovat suunnitelmatalouden kannattajia. Toisin sanoen sähköautofanaatikot ovat pelkkiä kommunisteja.

        Yrittäjän poikaa itkettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäjän poikaa itkettää.

        Ja typerä kommari yrittää pakottaa kaikki tekemään samalla tavalla.


    • Anonyymi

      Näillä näkymin täysin epärealistinen tavoite. Mutta niinhän nämä patteripellet elävät irti reaalimaailmasta unelmissaan kuvitellen.

      • Anonyymi

        Se ei ole mikään tavoite. Se on määräys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole mikään tavoite. Se on määräys.

        Kommarit ovatkin kovia määräämään.


    • Anonyymi

      MUTTA MUTTA! Eihän tässä ole mitään ongelmaa: Rajoitushan koskee vain menneen aikakauden autoja. Autoja, jotka ovat jo muutenkin poistuneet tai poistumassa autovalmistajien valikoimasta.

      • Anonyymi

        Mikä ihmeen rajoitus. Uusia autoja koskeva päästömääräys tulee voimaan 1.1.2030 ja lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen. Se on aivan selvä asia. Jos ei lopeta niin kukaan ei ainakaan Suomessa savuritsaa enää osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen rajoitus. Uusia autoja koskeva päästömääräys tulee voimaan 1.1.2030 ja lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen. Se on aivan selvä asia. Jos ei lopeta niin kukaan ei ainakaan Suomessa savuritsaa enää osta.

        Ei lopeta polttomoottoriautojen valmistusta. Yksikään valmistaja ei ole edes aikeissa lopettaa polttomoottoriautojen valmistusta vuonna 2030.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen rajoitus. Uusia autoja koskeva päästömääräys tulee voimaan 1.1.2030 ja lopettaa polttomoottoriautojen valmistuksen. Se on aivan selvä asia. Jos ei lopeta niin kukaan ei ainakaan Suomessa savuritsaa enää osta.

        Polttomoottoriautos saa rekisteröityä sähköautoksi. Laitetaan vaan 150 kW polttomoottorin kylkeen 30 kW sähkömoottori ja 13 kWh akku, joiden turvin voi körötellä kelistä ja ajonopeudesta riippuen jopa 20-50 km sähköllä. Problem solved.

        Teoriassa näiden CO2 päästöt 40 g/km eli kulutus noin 1,5 l/100 km. Todellinen keskikulutus EU alueella reilu 7 l/100 km eli CO2 päästöt +500 % lupauksiin nähden.

        Syynä
        - ei latauspaikkoja eikä niitä saada rakennettua, kun esim. kerrostaloalueilla moinen saattaisi vaatia luvan KAIKILTA asukkailta (ei ole muualla Suomalaista as oy:tä vastaavaa järjestelmää helpottamassa päätöksentekoa)
        - sähkö voi olla niin kallista, että halvempi ajaa bensalla

        Nuo kun ymmärtää, niin samalla aukeaa myös haasteet patterivatkaimien myynnissä. Sen lisäksi, että vatkaimesta pitää pulittaa 40-55 tonnia, kun perusmaliin polttomoottoriautoja saa jo 20-40 tonnilla.

        Suomessa latauspisteitä on paremmin tarjolla, joten plugareita ladataan ahkerammin ja niiden keskikulutus on vajaa 6 l/100 km. Koska plugareita on enemmään kuin puolet sähköautoista, voimme todeta, että Suomen sähköautokannan keskikulutus on noin 3 l/100 km. Keskimääräisen sähköauton CO2 päästöt ovat 2x verrattuna kaasuautoni päästöihin. Toki niin on myös hinta....

        Mitä järkeä tässä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lopeta polttomoottoriautojen valmistusta. Yksikään valmistaja ei ole edes aikeissa lopettaa polttomoottoriautojen valmistusta vuonna 2030.

        Saahan niitä almistaa, mutta kukaan Euroopassa ei niitä osta enää vuonna 2030.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottoriautos saa rekisteröityä sähköautoksi. Laitetaan vaan 150 kW polttomoottorin kylkeen 30 kW sähkömoottori ja 13 kWh akku, joiden turvin voi körötellä kelistä ja ajonopeudesta riippuen jopa 20-50 km sähköllä. Problem solved.

        Teoriassa näiden CO2 päästöt 40 g/km eli kulutus noin 1,5 l/100 km. Todellinen keskikulutus EU alueella reilu 7 l/100 km eli CO2 päästöt 500 % lupauksiin nähden.

        Syynä
        - ei latauspaikkoja eikä niitä saada rakennettua, kun esim. kerrostaloalueilla moinen saattaisi vaatia luvan KAIKILTA asukkailta (ei ole muualla Suomalaista as oy:tä vastaavaa järjestelmää helpottamassa päätöksentekoa)
        - sähkö voi olla niin kallista, että halvempi ajaa bensalla

        Nuo kun ymmärtää, niin samalla aukeaa myös haasteet patterivatkaimien myynnissä. Sen lisäksi, että vatkaimesta pitää pulittaa 40-55 tonnia, kun perusmaliin polttomoottoriautoja saa jo 20-40 tonnilla.

        Suomessa latauspisteitä on paremmin tarjolla, joten plugareita ladataan ahkerammin ja niiden keskikulutus on vajaa 6 l/100 km. Koska plugareita on enemmään kuin puolet sähköautoista, voimme todeta, että Suomen sähköautokannan keskikulutus on noin 3 l/100 km. Keskimääräisen sähköauton CO2 päästöt ovat 2x verrattuna kaasuautoni päästöihin. Toki niin on myös hinta....

        Mitä järkeä tässä on?

        Johan sinä puuron keitit. Kumma ajatuskulku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan sinä puuron keitit. Kumma ajatuskulku.

        No, ladattavat hybridit menevät usein työsuhdeautoilijoille ja monilla työsuhdeautoilijoilla (ei toki kaikilla) työnantaja maksaa polttoaineet. Näillä työsuhdeautoilijoilla ei oikeastaan ole mitään järkevää taloudellista syytä ladata autoaan kotonaan, joten he usein vain kulkevat bensalla. Jolloin auto tuottaa suunnilleen saman verran päästöjä kuin normaali polttis.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan niitä almistaa, mutta kukaan Euroopassa ei niitä osta enää vuonna 2030.

        Niitä myös ostetaan Euroopassa vuonna 2030. Kuvitteletko tosissasi, että Etelä-Eurooppa siirtyisi ostamaan sähköautoja noin nopeasti, kun nytkin siellä ostetaan uutenakin lähes pelkästään polttomoottoriautoja? Polttomoottoriautoja myydään Euroopassa myös vuonna 2030.

        Sähköautofanaatikot ovat selvästi harhaisia idiootteja.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sellaista se on sähköautojen vastustajien kuvitelmissa eletty elämä. Ei todellisuudessa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Lue ja itke. Isäsi korjaamon toiminta loppuu.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ihan yhtä paljon sähköautoja pitää korjata kuin polttomoottoriautoja, joten korjaamoiden toiminta ei todellakaan lopu. Lisäksi polttomoottoriautoja riittää paljon korjattavaksi ainakin seuraavat 30 vuotta.

        Lisäksi tuo päästöraja ei todellakaan lopeta polttomoottoriautojen valmistusta. Aloituksen väite on naurettavan typerä vale.


    • Anonyymi
      UUSI

      Aivan sama mitä EU:ssa tavoitellaan tai vaaditaan.
      Tallissa on jo kelpo polttomoottoriauto joka kestää hautaan asti.
      Hiilidioksidipäästöt on naurettavat 450-500 g/km.
      Metsät ja muu kasvillisuus tykkää.
      Ja minä tykkään kyydistä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Mitäpä sinne Kuusikorven Pihkaperälle kuuluu?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä sinne Kuusikorven Pihkaperälle kuuluu?

        Perussuomalaiset asuvat siellä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Perussuomalaiset asuvat siellä.

        Ja oletko sinä sellainen aivoton idiootti joka kuvittelee kaikkien eri mieltä olevan perussuomalaisia? Tuo nyt on naurettavan typerää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      27
      1817
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      105
      1468
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      77
      1401
    4. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      67
      1036
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      892
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      47
      876
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      64
      853
    8. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      27
      810
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      62
      787
    10. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      127
      765
    Aihe