Onko ateisteille olemassa omaa nimikalenteria, vai käyttävätkö ateistit entisiä kristillisiä ja pakanuuden ajalta peräisin olevia nimiä?
Ateistien nimeäminen
7
124
Vastaukset
- Anonyymi
Mitäpä luulet?
- Anonyymi
Voi olla, että näissäkin asioissa on vaihtelua ateismin harjoittajien välillä. Osa ateisteista tiedostaa ja osa ei. Toisaalta voi olla, että joissain ateismia harjoittavissa yhteiskunnissa voi olla nimiä, jotka ovat kiellettyjä (kuten Kim auringosta), jotka ovat varatut vain yhteen erityiskäyttöön (ja muut saman nimen omaavat joutuvat tekemään uudelleen valinnan nimensä suhteen tai tyytymään siihen mikä järjestelmän puolelta annetaan). Tai kaikki nimet ovat "voitu julistaa" ei teistisiksi tarkastuksen jälkeen. Kaikki riippuu ateismia ympäröivästä yhteiskunnasta ja vallalla olevasta ateismin tulkinnasta asian suhteen.
Esim. palsta-ateistisessa ryhmässä tuskin on omaperäisyyttä asian suhteen, vaan käytetään toisten keksimiä nimiä. Voi olla, että toisaalla ateistit eivät tiedosta asioita ja siten niiden merkitykset jäävät ymmärtämättä? Esim. vastustetaan peikkoa, mutta muutoin ollaan teistisen kulttuurin kyllästämiä.
- Anonyymi
Kuka pöljäke menisi antamaan oikeasti lapselleen nimeksi Jeesus :O
Korkeintaan saduissa on annettu sellainen.- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18969819/miten-idan-filosofit-handlaa-heidan-ocd-oireiden-kanssa
”Vaadimme vapautta kaikille uskonnollisille tunnustuksille valtiossa, sikäli kuin ne eivät vaaranna sen olemassaoloa tai ole ristiriidassa germaanisen rodun tapojen ja moraalisten tuntemusten kanssa. Puolue sellaisenaan edustaa positiivisen kristinuskon kantaa, ilman, että se on velkaa jollekin tietylle tunnustukselle....”
- Saksan työväenpuolueen (myöhemmin nimeltään kansallissosialistinen Saksan työväenpuolue, NSDAP) ohjelman 20 artikla.
Adolf Hitler: Hitler: Natsipuolue edustaa positiivista kristinuskoa
Huolimatta siitä, kuinka usein kristityt apologeetat yrittävät väittää, että Adolf Hitler on esimerkki ateismin ja maallistumisen aiheuttamasta pahuudesta, totuus on se, että Hitler julisti usein omaa kristillisyyttään, sitä, kuinka paljon hän arvosti kristinuskoa, kuinka tärkeää kristinusko oli hänen elämälleen ja jopa sitä, kuinka paljon hän oli henkilökohtaisesti innoittunut Jeesuksesta - ”Herrastaan ja Vapahtajastaan”. On paljon todisteita siitä, että hän suhtautui kriittisesti kristillisiin kirkkoihin, jotka pyrkivät itsenäisyyteen valtiosta, mutta hänen näkemyksensä ”positiivisesta kristinuskosta” oli hänelle merkittävä.
- Anonyymi
Poikkea esim. Brasiliaan niin huomaat, että siellä on Jesuksia pilvin pimein.
Melkein yhtä paljon , kuin Muhamettejä islamilaisissa maissa ;) - Anonyymi
sauli 🤣🤣🤣 voi jeesuksen vittu mikä nimi !!!
- Anonyymi
Nimet nyt ovat kulttuurinen ilmiö. Suvun vanhoja nimiä otetaan uudestaan ainakin toiseksi nimeksi.
Uusien nimien antaminen oli ennenvanhaan tosi hankalaa. Mun isoisän nuoruudessa jokaisen oli pakko kuulua johonkin seurakuntaan. Olikohan ne ev.lut., juutalainen ja ortodoksien seurakunta. Valtiolla ei tuolloin ollut omaa väestörekisteriä. Pappi sitten päätti itse hyväksyykö uuden nimen vai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 948201
- 403942
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html351282Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321132Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121030Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797