Suomessa autojen keski-ikä on todella korkea ja vanhenee vain lisää. Noh sitten kun väistämättä näitä akkuromuja alkaa enempi olemaan niin kyllä tulee valtava jätemäärä ja mihin se kaikki romu tullaan keräämään? Monella ei ole varaa korjata käytettyä sähköautoa jossa akkutakuu mennyt kun akku maksaa monta kertaa sen mitä se auto maksoi.
Tulee olemaan isot ongelmat niillä joilla akkutakuun menettänyt sähköauto. Monissa akut on vaihtokunnossa jo 200tkm ajettuna viimeistään. Sähkömoottoreita pamahtelee jo 100tkm ajettuina.
Puhumattakaan siitä että akkuauton ostajat eivät saa enää autoaan vaihdettua kun jälleenmyyntiarvo on niin umpisurkea. Tämä tulee vaikuttamaan myös autokauppaan sillä huonoilla hyvityshinnoilla ei kauppaa tule. Yli 40 tonnin autoista valtaosassa on osamaksurahoitus ja auton arvo valtaosalla hyvin vähän verrattuna velkaan.
Sähköautot vanhenee tekniikan kehittyessä muutamassa vuodessa arvottomiksi. Viiden vuoden päästä nykyiset sähköautot ovat ongelmajätettä.
Miettikääs näitä akkuautoja vuosien päästä kun alkaa olemaan ikää?
73
484
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköautot tulee pian olemaan valtaisa ongelma kaatopaikoilla. Tämä on kai se vihreä siirtymä?
- Anonyymi
Niitä alkaa korjaamaan kaikki kamelikuskit ja buohioaimenet tube ohjeilla
⚽🔥🎳🔌📞☎️📱🔦🪠🧸🧺🩳🥾👢
Usein tällä kysyttyä
Sähköpätevyydet ja työalueet
Sähköturvallisuuslaissa on määritelty seuraavat sähköpätevyydet:
sähköpätevyys 1, eli S1: kaikki sähkötyöt
sähköpätevyys 2, eli S2: enintään 1000 V sähkötyöt
sähköpätevyys 3, eli S3: sähkölaitekorjaus.
Aiemmat, ennen vuoden 1996 lakimuutosta myönnetyt pätevyystodistukset A, B, C, D ovat edelleen voimassa annetussa laajuudessaan.
Sähköpätevyystodistuksen myöntämisen edellytykset
Pätevyystodistukset myöntää Henkilö- ja yritysarviointi SETI OyLinkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä.
Jotta voit saada pätevyystodistuksen, edellytyksenä on:
soveltuva sähköalan koulutus
soveltuva sähköalan työkokemus
suoritettu sähköturvallisuustutkinto.
Sähköpätevyysluokkien pätevyystodistusten saamisen minimivaatimukset hyväksytysti suoritetun sähköturvallisuustutkinnon lisäksi ovat:
Sähköpätevyys 2, eli S2: soveltuva perustutkinto, esim. sähköasentaja, ja sen jälkeen hankittu kolmen vuoden työkokemus sähkölaitteistojen rakentamiseen ja töiden johtamiseen perehdyttävistä töistä.
Sähköpätevyys 3, eli S3: koulutus voidaan korvata soveltuvalla työkokemuksella.
Sähköpätevyys 1, eli S1: vähintään teknikon tai insinöörin koulutus ja riittävän laaja-alainen kahden vuoden työkokemus
Rajoitettu sähköpätevyys 1: yliasentajan erikoisammattitutkinto ja vähintään kuuden vuoden työkokemus.
Lue vaatimuksista tarkemmin SETI:n sivulta.Linkki toiselle sivustolle, Avautuu uudessa välilehdessä
Sähköpätevyys 3 -luokan työalue
Luokan S3 pätevyystodistus on työalueeltaan laitekorjauspätevyys, eikä oikeuta tekemään rakennusten laajoja sähköasennuksia.
Mitä sähkötöitä luokan S3 urakoitsija saa tehdä?
Enintään 1000V:n sähkölaitteiden irrottaminen paikoiltaan, niiden uudelleen kiinnittäminen ja rikkoontuneiden sähkölaitteiden ja -kalusteiden vaihtaminen uusiin ovat S3-urakoitsijan työalueeseen kuuluvia töitä. S3-urakoitsija saa asentaa yksittäisen ryhmäjohdon keskukselta tai asennusrasialta korjattavaa tai uutena asennettavaa laitetta, esim. ilmalämpöpumppu, tai laitekokonaisuutta, esim. nosto-ovi, varten muuttamatta keskuksen rakennetta.
Sähkötyöt, joissa joudutaan asentamaan useita sähkölaitteita ja kaapeleita asennuskokonaisuudeksi, eivät kuulu S3-urakoitsijalle sallittuihin töihin.
Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
maallikkotyöt
eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
maakaapelointiurakoissa kaapelin asentaminen ja peittäminen kaapeliojaan sähköurakoitsijan valvonnassa: työn tekijällä on oltava vähintään kahden vuoden kokemus kyseisestä työstä ja riittävät alan perustaidot
vähäinen, kertaluonteinen sähkötyö, jos tekijällä on työhön oikeuttava pätevyystodistus, esimerkiksi yksittäisen pistorasian tai valaisinpisteen asennus
tilapäisen sähkölaitteiston rakentaminen opetustarkoituksessa koulun laboratoriotiloissa, kun työtä ohjaa ja valvoo sähköalan ammattihenkilö
sähköalan ammattihenkilön omaan tai lähisukulaisensa asuntoon tekemät sähkötyöt, eli niin sanotut kelpoisuustodistuksella tehtävät työt. Kelpoisuustodistuksen myöntää SETI Oy ja työlle on teetettävä varmennustarkastus.
Sähköalan ammattihenkilö
Sähköalan ammattihenkilön katsotaan olevan riittävän ammattitaitoinen valvomaan ja tekemään itsenäisesti koulutustaan ja työkokemustaan vastaavaa sähkö- ja käyttötyötä. Sähköalan ammattihenkilö on henkilö, joka on opastettu sähkötöihin ja lisäksi jokin seuraavista koulutus- ja työkokemusvaatimuksista täyttyy:
suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöistä
suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä
suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä
hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
Jos kyse on samankaltaisiin sähkölaitteisiin tai laitekokonaisuuksiin kohdistuvasta sähkö- tai käyttötyöstä, esimerkiksi elektroniikkalaitteiden huolto- ja korjaustyöt, voidaan edellä luetelluista poiketen soveltaa lievempiä koulutus- ja työkokemusvaatimuksia. Tällöin riittävän ammattitaitoiseksi tekemään kyseisiä töitä itsenäisesti katsotaan henkilö, jolla on kahden vuoden työkokemus kyseisestä sähkötyöstä ja riittävät alan perustaidot. Jos henkilöllä on soveltuva sähköalan koulutus, on hänellä oltava sen lisäksi vuoden työkokemus kyseisistä sähkötöistä.
Usein kysyttyä
- Anonyymi
Näin on, eikä viranomaiset vaivaudu varoittamaan kansalaisia tämän hetken sähköautojen taloudellisesta riskistä, joka liittyy erittäin hintavaan akustoon !?
Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !?
Viranomaiset ovat hirttäytyneet oletukseen sähköautojen ympäristö ystävällisyydestä, ajattelematta sähköauton akuston kehittymättömyyttä !? - Anonyymi
Toivottavasti vuosien päästä pystyn ajattelemaan, kun tulee vielä enemmän ikää.
- Anonyymi
Sähköautojen akustot kestää yli 500tkm, eli noin kaksi kertaa niin pitkään kuin polttomoottorit.
Sähköautoihin vaihtoakun hinta on n. 5000€, eli suunnilleen sama kuin polttomoottorin hinta.
Ainoaksi ongelmaksi taitaa jäädä aloittajan kateellisuus, kun ei ole rahaa ostaa sähköautoa.- Anonyymi
Sähköauton akuston vaihto maksaa 15000-40000€ ??
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski ! - Anonyymi
Jos akustot kestävät pitkään niin niille pitää antaa ehdottomat ikuiset takuut !
Muuten tuo on hölynpölyä !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akuston vaihto maksaa 15000-40000€ ??
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !Mikä on ensimmäisen virkkeesi kysymys?
Toinen virke, miksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akuston vaihto maksaa 15000-40000€ ??
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski !Polttomoottorin korjaus 38000€, ja moottorin takuu on aivan olematon sähköauton akkuun verrattuna.
Polttomoottoriautossa piilee järjetön riski!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akustot kestävät pitkään niin niille pitää antaa ehdottomat ikuiset takuut !
Muuten tuo on hölynpölyä !!Polttiksille annetaan parin vuoden takuu. Akulla yleensä 8 vuotta takuuta. Siinä vertailua oletettuun kestoikään.
- Anonyymi
Miksiköhän akustoja kuitenkin on vaihdettu takuuseenkin ja takuun jälkeen , jos ne kestää 500 tkm. Kauhiasti ihmettelen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksille annetaan parin vuoden takuu. Akulla yleensä 8 vuotta takuuta. Siinä vertailua oletettuun kestoikään.
Akkutakuun korvauksen enimmäismäärä on auton arvo vian toteamishetkellä . Jo 3-4 vuotiaassa sähköautossa auton omistaja joutuu maksamaan osan akun vaihdosta . Myös joillekin polttiksille saa 8 vuoden takuun .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkutakuun korvauksen enimmäismäärä on auton arvo vian toteamishetkellä . Jo 3-4 vuotiaassa sähköautossa auton omistaja joutuu maksamaan osan akun vaihdosta . Myös joillekin polttiksille saa 8 vuoden takuun .
Äläpä puhu p**kaa.
Vain yhdessä merkissä (MB) on takuuehdoissa rajattu korjauskulut auton käypään arvoon.
Mainitse yksikin polttis jossa normaali tehdastakuu on 8 vuotta?
- Anonyymi
Akut lähtee perinteisesti Afrikkaan lasten purettavaksi.
Sieltä ne päätyvät Atlantin valtamereen, kuten kaikki muukin roska.
Ja Suomi- Vihreät huokailevat pakokaasu -päästöistä ( vuodessa ) jotka Kiinalaiset tuottavat 4 tunnissa.
Aivan mahtavaa.- Anonyymi
NMC-akut puretaan ja kierrätetään, koska niissä on arvokasta nikkeliä ja kobolttia. LFP:t päätyvät suoraan maa-aineeksi, koska niissä ei ole mitään arvokasta kierrätettävää.
- Anonyymi
Aloitus ontuu pahasti.
Akkuja voi korjata, niitä ei yleensä vaihdeta edes maahantuojalla uusiin, vaan korjattuihin vaihto-osiin. Yleisesti akun korjaus ja huolto maksaa noin 6000€ eli saman kuin esim.turboahtimen uusiminen, vaihteiston korjaus ym. Eli ei mitään uutta polttikseen verrattuna.
Juuri oli tutkimus, ettei sähköauto menetä arvoaan merkittävästi enempää kuin pakoputkiautokaan.
Miten ihmeessä 12- vuotiaita Teslan S mallia on liikenteessä ja myynnissä jos ne ei kestä kuin pari vuotta? Eikä ne näytä olevan arvottomia, tavallinen vuokralla asuva duunari ei niitä pysty ostamaan vieläkään.- Anonyymi
Nuo 12 vuotiaat Teslat ovat pelkkiä paskoja romuja. Niistä toki pyydetään paljon, mutta ne ovat useimmille täysin käyttökelvottomia. Ehkä tuollaisesta 12 vuotta vanhasta Model S:stä voisi maksaa tonnin, mikä sekin on paljon tuosta autosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo 12 vuotiaat Teslat ovat pelkkiä paskoja romuja. Niistä toki pyydetään paljon, mutta ne ovat useimmille täysin käyttökelvottomia. Ehkä tuollaisesta 12 vuotta vanhasta Model S:stä voisi maksaa tonnin, mikä sekin on paljon tuosta autosta.
Siinä taas esimerkillinen polttispojan mutuavautuminen ilman minkäänlaista kokemusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo 12 vuotiaat Teslat ovat pelkkiä paskoja romuja. Niistä toki pyydetään paljon, mutta ne ovat useimmille täysin käyttökelvottomia. Ehkä tuollaisesta 12 vuotta vanhasta Model S:stä voisi maksaa tonnin, mikä sekin on paljon tuosta autosta.
Varmasti harmittaa, kun ei ole rahaa kuin tonnin romuläjään, eikä mitään mahdollisuuksia Teslaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti harmittaa, kun ei ole rahaa kuin tonnin romuläjään, eikä mitään mahdollisuuksia Teslaan.
Vanhat Teslat ovatkin lähinnä romuläjiä. Teslat ovat aina olleet laadultaan surkeita, joten ei vanhasta Teslasta paljon kannata maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhat Teslat ovatkin lähinnä romuläjiä. Teslat ovat aina olleet laadultaan surkeita, joten ei vanhasta Teslasta paljon kannata maksaa.
Ja sinulla persaukisella ressukalla ei ole rahaa edes vanhaan Teslaan.
Säälittävä tapaus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinulla persaukisella ressukalla ei ole rahaa edes vanhaan Teslaan.
Säälittävä tapaus.Kyllä minulla vanhaan Teslaan olisi varaa, mutta turha on laittaa rahojaan tuollaiseen heikkolaatuiseen ja käyttökelvottomaan paskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti harmittaa, kun ei ole rahaa kuin tonnin romuläjään, eikä mitään mahdollisuuksia Teslaan.
alle 10 tuhatta vuodessa ajavalle, tulee taksi halvemmaksi kuin uudempi auto osarilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
alle 10 tuhatta vuodessa ajavalle, tulee taksi halvemmaksi kuin uudempi auto osarilla.
Kyllä autoja saa ihan käteiskauppanakin ostaa, kuten itse ostin Teslani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minulla vanhaan Teslaan olisi varaa, mutta turha on laittaa rahojaan tuollaiseen heikkolaatuiseen ja käyttökelvottomaan paskaan.
Sinulla persaukisella ressukalla ei ole rahaa edes Teslan uuteen rengassarjaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä autoja saa ihan käteiskauppanakin ostaa, kuten itse ostin Teslani.
Pitkän tähtäimen kannattava sijoitus. Mikä rahoitus yhtiö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkän tähtäimen kannattava sijoitus. Mikä rahoitus yhtiö?
Kyllä.
Pankkisiirtoon ei tarvitse rahoitusyhtiötä (yhdyssana).
- Anonyymi
Sähköauton akuston vaihto maksaa 15000-40000€ ?
Mutta, kallimpiakin hintoja on luettu, eli 50000-90000€ !?
On siinä maksettavaa, varsinkin jos auton osamaksut ovat vielä kesken ??- Anonyymi
Akkutakuu on kaikissa autoissa 8 vuotta. Tuskin kenelläkään noin pitkä lyhennysaika on.
On tutkimuksin todettu täyssähköauton akun kestävän yli 500 tkm. tai 20vuotta.
Yksittäisiä vikoja toki saattaa tulla kuten mihin tahansa tuotteeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkutakuu on kaikissa autoissa 8 vuotta. Tuskin kenelläkään noin pitkä lyhennysaika on.
On tutkimuksin todettu täyssähköauton akun kestävän yli 500 tkm. tai 20vuotta.
Yksittäisiä vikoja toki saattaa tulla kuten mihin tahansa tuotteeseen.Akustotakuu on tyypillisesti 8v/160000km !?
Eli, se takuu on ohi parissa vuodessa mikäli autolla on ajettu !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akustotakuu on tyypillisesti 8v/160000km !?
Eli, se takuu on ohi parissa vuodessa mikäli autolla on ajettu !?Kyllä, mutta tällöin olet jo säästänyt tuon uuden akun hinnan polttoaine; ja määräaikaishuolto kuluissa. Lisäksi on miltei lottovoittoon verrattavissa oleva tilanne, että tuolloin akku olisi vaihtokunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta tällöin olet jo säästänyt tuon uuden akun hinnan polttoaine; ja määräaikaishuolto kuluissa. Lisäksi on miltei lottovoittoon verrattavissa oleva tilanne, että tuolloin akku olisi vaihtokunnossa.
Melkoinen neropatti !?
Kun akusto on vaihtokunnossa toisella omistajalla ?? Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !
Joo, on siinä lottovoittoa ???? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen neropatti !?
Kun akusto on vaihtokunnossa toisella omistajalla ?? Akuston vaihto maksaa kymmeniä tuhansia Euroja !
Joo, on siinä lottovoittoa ????Akun voi korjata yli 90 % ssa vikatapauksissa. Tuo maksaa suunnilleen saman kuin esim. turbon vaihto tai lootan korjaus polttikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun voi korjata yli 90 % ssa vikatapauksissa. Tuo maksaa suunnilleen saman kuin esim. turbon vaihto tai lootan korjaus polttikseen.
Ja vähän käytetty testattu kokonainen vaihtoakku jopa halvempi kuin koneremontin tekeminen.
- Anonyymi
Tyhmä luulee ettei kukaan viranomainen tai sähköautoilua suunnitellut taho ole miettinyt ja tutkinut akkujen tulevaisuuden jatkokäsittelyä jne…
- Anonyymi
Luletko tyhmä että suunnitelmat aina toteutuvat ja myös kestävät ?
Näin ei ole.
elät byrokraatin utopiassa.
- Anonyymi
No mietitään sitten vaikka näitä akkuautoja vuosien päästä, kun tulee ikääkin lisää.
- Anonyymi
Käytettynä tuotu ladattava hybrid on arvoton jo parin k8lmen vuoden kuluttua. Siinä rahat menee ihan hukkaan.
- Anonyymi
En tiedä noista akuista, mutta kun muuten jo satelee reilusti hylkyjä nivel ym korivaivoista.
- Anonyymi
Teslat on tehty Toyotan oppien mukaan vanhoilla Toyotan roboteilla, siis nämä vanhemmat ja niitä pompsahtelee hurjia määriä katsastuksissa. Muilla merkeillä ei ole samaa ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslat on tehty Toyotan oppien mukaan vanhoilla Toyotan roboteilla, siis nämä vanhemmat ja niitä pompsahtelee hurjia määriä katsastuksissa. Muilla merkeillä ei ole samaa ongelmaa.
Noita hylkyjä on tapahtunut tosin eniten Model 3:ssa eli ei edes vanhimmassa mallissa ja niiden tekemisessä tuskin on enää käytetty Toyotan vanhoja robotteja.
Eikä Teslan ongelmat ole kadonnut nytkään vaikka mallit valmistetaan uusilla roboteilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita hylkyjä on tapahtunut tosin eniten Model 3:ssa eli ei edes vanhimmassa mallissa ja niiden tekemisessä tuskin on enää käytetty Toyotan vanhoja robotteja.
Eikä Teslan ongelmat ole kadonnut nytkään vaikka mallit valmistetaan uusilla roboteilla.Nuo pyöräntuennan komponentit ovat akilleen kantapää useammankin konsernin autoissa. PSA:n autoihin ei omien kokemusteni mukaan saa kestäviä palikoita rahallakaan. Ne on vain vanhassa autossa tarkastutettava ja tarpeen mukaan vaihdatettava aina ennen katsastusta. Eihän ne montaa kymppiä maksa, mutta harmittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo pyöräntuennan komponentit ovat akilleen kantapää useammankin konsernin autoissa. PSA:n autoihin ei omien kokemusteni mukaan saa kestäviä palikoita rahallakaan. Ne on vain vanhassa autossa tarkastutettava ja tarpeen mukaan vaihdatettava aina ennen katsastusta. Eihän ne montaa kymppiä maksa, mutta harmittaa.
Jossain Tesla Model 3:ssa on paljon muitakin ongelmia. Kuten todella ohut maalikerros ja ruostuminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo pyöräntuennan komponentit ovat akilleen kantapää useammankin konsernin autoissa. PSA:n autoihin ei omien kokemusteni mukaan saa kestäviä palikoita rahallakaan. Ne on vain vanhassa autossa tarkastutettava ja tarpeen mukaan vaihdatettava aina ennen katsastusta. Eihän ne montaa kymppiä maksa, mutta harmittaa.
Mistä saat muutamalla kympillä esim alapallon vaihdon osineen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo pyöräntuennan komponentit ovat akilleen kantapää useammankin konsernin autoissa. PSA:n autoihin ei omien kokemusteni mukaan saa kestäviä palikoita rahallakaan. Ne on vain vanhassa autossa tarkastutettava ja tarpeen mukaan vaihdatettava aina ennen katsastusta. Eihän ne montaa kymppiä maksa, mutta harmittaa.
Omaan 2008 Pösöön ei ole vielä vaihdettu yhtään niveltä pyöräntuentaan, joten en tiedä saako hyviä osia rahallakaan . Tosin autollani on ajettu vasta 207 tkm. Ainakin alkuperäiset osat ovat mielestäni kestäneet melko hyvin . Ehkä nuo muutaman kympin osat eivät kestä yhtä hyvin .
- Anonyymi
Tutkimusten mukaan akut kestävät oikein käytettynä 20 vuotta helposti. Toki jatkuva suurtehoinen pikalataus väsyttää akut nopeammin, mutta niin polttomoottorinkin saa rikki väärillä ajotavoilla.
- Anonyymi
Tuosta ei ole vielä yhtäkään luotettavaa tutkimusta. Sähköautot eivät ole vielä lähelläkään 20 vuotta vanhoja joten mitään luotettavaa tietoa akkujen kestävyydestä ei edes voi olla. Ei siis tosielämän käytöstä.
Lisäksi miten noin 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa akkuja on jatkuvasti vaihdettu ja akussa on alle 70% kapasiteetista jäljellä? Varsinkin Leafeissa voi kilometrejä olla alle 100 tkm ja silti kapasiteetista on alle 70% jäljellä. Eikä Leafissa ole edes kovin nopeaa pikalatausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta ei ole vielä yhtäkään luotettavaa tutkimusta. Sähköautot eivät ole vielä lähelläkään 20 vuotta vanhoja joten mitään luotettavaa tietoa akkujen kestävyydestä ei edes voi olla. Ei siis tosielämän käytöstä.
Lisäksi miten noin 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa akkuja on jatkuvasti vaihdettu ja akussa on alle 70% kapasiteetista jäljellä? Varsinkin Leafeissa voi kilometrejä olla alle 100 tkm ja silti kapasiteetista on alle 70% jäljellä. Eikä Leafissa ole edes kovin nopeaa pikalatausta.Meidän leafissa on kilsoja 88000 ja akku ihan kunnossa, joten totuus kunniaan please.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meidän leafissa on kilsoja 88000 ja akku ihan kunnossa, joten totuus kunniaan please.
Mutta myynti-ilmoituksista näkee paljon vanhoja Leafeja joiden akku on täysin lopussa jo noin 100 000 km ajoilla. Varsinkin kun vanhoissa Leafeissa akun varauksen vielä näki suoraan mittaristosta. Olen nähnyt Leafeja myös alle 60% varauksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta myynti-ilmoituksista näkee paljon vanhoja Leafeja joiden akku on täysin lopussa jo noin 100 000 km ajoilla. Varsinkin kun vanhoissa Leafeissa akun varauksen vielä näki suoraan mittaristosta. Olen nähnyt Leafeja myös alle 60% varauksella.
Ja ihan vastaavasti löytyy lähemmäs 200 tkm ajettuja joissa edelleen täydet akkupalkit (12/12). On myös tunnettu ja moneen kertaan todettu fakta että vanhoissa Leaffeissa ei ole aktiivista akun lämmönhallintaa, mikä tietyissä olosuhteissa rasittaa akkua enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ihan vastaavasti löytyy lähemmäs 200 tkm ajettuja joissa edelleen täydet akkupalkit (12/12). On myös tunnettu ja moneen kertaan todettu fakta että vanhoissa Leaffeissa ei ole aktiivista akun lämmönhallintaa, mikä tietyissä olosuhteissa rasittaa akkua enemmän.
Tietenkin on täydet akkupalkit kun akku on vaihdettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin on täydet akkupalkit kun akku on vaihdettu.
Olisi varmasti kerrottu myynti-ilmoituksessa jos olisi vaihdettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta ei ole vielä yhtäkään luotettavaa tutkimusta. Sähköautot eivät ole vielä lähelläkään 20 vuotta vanhoja joten mitään luotettavaa tietoa akkujen kestävyydestä ei edes voi olla. Ei siis tosielämän käytöstä.
Lisäksi miten noin 10 vuotta vanhoissa sähköautoissa akkuja on jatkuvasti vaihdettu ja akussa on alle 70% kapasiteetista jäljellä? Varsinkin Leafeissa voi kilometrejä olla alle 100 tkm ja silti kapasiteetista on alle 70% jäljellä. Eikä Leafissa ole edes kovin nopeaa pikalatausta.Asioiden kestoa voidaan tutkia monella tapaa ennakkoon ja aiemmin uskottiin, että akut eivät kestä 20 vuotta, mutta kun niiden käytöstä ja latauksista on kerätty dataa arjesta, niin siitä saatiin lisää yksi asia jolla todettiin, että akustojen kesto tulee olemaan min. 20 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asioiden kestoa voidaan tutkia monella tapaa ennakkoon ja aiemmin uskottiin, että akut eivät kestä 20 vuotta, mutta kun niiden käytöstä ja latauksista on kerätty dataa arjesta, niin siitä saatiin lisää yksi asia jolla todettiin, että akustojen kesto tulee olemaan min. 20 vuotta.
Ja kaikki nuo tutkimukset ovat arvotonta paskaa. Ei arkipäivän todellisesta kestävyydestä voi olla todisteita, jos akut eivät ole yli 20 vuotta vanhoja.
Ainoastaan yli 10 vuotta vanhojen sähköautojen akkujen kestävyydestä on tietoa ja ne eivät taatusti yli 20 vuotta kestä. Senhän takia Teslakin on hidastanut vanhoissa Tesloissa ohjelmallisesti pikalatausnopeutta (etenkin Superchargereilla), jotta akut kestäisivät edes takuun päättymiseen saakka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi varmasti kerrottu myynti-ilmoituksessa jos olisi vaihdettu.
Miksi olisi kerrottu? Uskotko muka tosissasi kaikkia tietoja ilmoituksissa? Myynti-ilmoitukset ovat täynnä valheita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi olisi kerrottu? Uskotko muka tosissasi kaikkia tietoja ilmoituksissa? Myynti-ilmoitukset ovat täynnä valheita.
Et sinäkään pysty osoittamaan että akku olisi vaihdettu.
Jos akku olisi vaihdettu hiljattain, niin se on kuitenkin autoa hankkivalle oleellinen tieto, aivan samalla tavalla kuin esim. tehty moottoriremontti. Yleensä (ei toki joka ikisessä tapauksessa) nämä on mainittu auton tiedoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinäkään pysty osoittamaan että akku olisi vaihdettu.
Jos akku olisi vaihdettu hiljattain, niin se on kuitenkin autoa hankkivalle oleellinen tieto, aivan samalla tavalla kuin esim. tehty moottoriremontti. Yleensä (ei toki joka ikisessä tapauksessa) nämä on mainittu auton tiedoissa.Ehkä kyseessä on oleellinen tieto, mutta se ei tarkoita että sitä olisi ilmoitettu. Eihän ilmoituksissa ole ilmoitettu sitäkään, että mittaria on ruuvattu ja oikeasti autolla on ajettu 300 tkm vaikka mittarissa lukee 150 tkm. Näinhän on todella monissa käytetyissä autoissa, jopa monissa autoliikkeiden myymissä käytetyissä autoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä kyseessä on oleellinen tieto, mutta se ei tarkoita että sitä olisi ilmoitettu. Eihän ilmoituksissa ole ilmoitettu sitäkään, että mittaria on ruuvattu ja oikeasti autolla on ajettu 300 tkm vaikka mittarissa lukee 150 tkm. Näinhän on todella monissa käytetyissä autoissa, jopa monissa autoliikkeiden myymissä käytetyissä autoissa.
Akun (tai polttiksessa koneen) vaihto alkuperäistä tuoreempaan on lähtökohtaisesti positiivinen asia -> on loogista että se kannattaa mainita ilmoituksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun (tai polttiksessa koneen) vaihto alkuperäistä tuoreempaan on lähtökohtaisesti positiivinen asia -> on loogista että se kannattaa mainita ilmoituksessa.
Ei välttämättä ole pelkästään positiivinen asia, koska se kertoo että akut kuluvat nopeasti. On lähes 100% varmaa, että Leaf jonka akussa on muka 200 tkm jälkeen täydet palkit on pelkkä huijausilmoitus. Enkä itse ainakaan löydä yhtäkään tuollaista ilmoitusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meidän leafissa on kilsoja 88000 ja akku ihan kunnossa, joten totuus kunniaan please.
Corollan mittarissa 430 tuhatta ja pari akkua tarvinnut uusia, nivelien vaihtoa vielä odotellessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä ole pelkästään positiivinen asia, koska se kertoo että akut kuluvat nopeasti. On lähes 100% varmaa, että Leaf jonka akussa on muka 200 tkm jälkeen täydet palkit on pelkkä huijausilmoitus. Enkä itse ainakaan löydä yhtäkään tuollaista ilmoitusta.
Löytyy nettiautosta, vm 2012 ja 177 tkm (eli lähes 200 tkm).
- Anonyymi
Täytyy koittaa muistaa miettiä niitä sähköautoja sitten vuosien päästä.
- Anonyymi
Ei vaan korjaannu ?
Sähköauton pulma on edelleen akusto johon on sitoutunut paljon massaa ja kokoa sekä pääomaa !?
Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ tai enemmänkin !!
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski ! - Anonyymi
Yli 90 % nykysähköautoista poistuu liikenteestä alle 15 vuotiaina ruosteen takia, joten akun 20 vuoden eliniästä ei tarvitse huolestua.
- Anonyymi
Ei niistä makseta kuin tonni.....toimii jos toimii jos ei toimi niin paaliin ja uus tonnin kottero tilalle...ilman huoltokirjaa autosi on arvoton
- Anonyymi
Sama siis koskee kaikia akkutoimisia laitteita?
Niin akkuporakoneita kuin hammasharjoja missä on akku.
Vai otetaanko partakoneet mukaan?
Miten polttomoottori kannattaa korjata jos se on vanha?
Akut kierrätetään ja niistä tehdään uusia akkuja.
Akkukorjaus myös rahoituksella alk. alle 100€/kk
https://www.akkuauto.fi/ - Anonyymi
Aloittajan viestiin.
Huvittaa näistä autojen iästä höpöttäjät.
Fakta on että mitä enemmän vuosia autossa jonka ostaa tai pitää talon pihassa, se on aina uudempaa parempi.
Kaikilla tärkeillä mittareilla.
Käyttöauto paras ostaa 10-15v käytettynä. Käy myös vähemmillä vuosilla jos ajettu riittävästi. Mutta ei kannata ostaa 3-5 vuotiaita paljon ajettuja koska hintaa liikaa. Esim vanhat taksit.
Käyttö ja auton laatu ei eroa uudesta. Kyllä sen tiedostaa kun auto maksaa 1500-2000 euroa tai sama 24 000. Vaikka on rahaa niin mahdoton tehdä huonoa valintaa ja polttaa rahaa turhaan.
Autoa ei tule koskaan vaihdettua ja etsittyä toista tilalle. Mitä pidempään voi pitää tuttua autoa, sitä parempi. Valitsee vain auton jossa ei suola seisonut ja hakattu kivillä moottoriteillä..
Akkuautoissa tietty kertakäyttöisyys akun takia, en halua sellaista koskaan.
10- +15v autoja on sellaisia joissa omistaja on ajanut 2000km vuosittain tai joku ajanut 13-20 000km.
Otetaan esimerkiksi oma auto. Valitsin 266 000km ajetun golfin kun uudenveroinen päältä, sisältä, korin alta.- Anonyymi
Juu, kyllä 266 000km ajettu auto on parempi kuin uusi, hihii!
- Anonyymi
266000 km ajettu golf on loppuunajettu paska, aivan joka puolelta.
On käsittämätöntä että joku viitsii tuollaista edes kirjoittaa. - Anonyymi
Joo varmasti uudenveroinen, kun sitä uudenveroisen käsitettä venyttää riittävästi.
Mutta eipä tämä ensimmäinen kerta kun kehutaan sitä parin tonnin elinkaaren loppusuoralla olevaa raatoa muka uutta paremmaksi. Uskoo kuka uskoo.
- Anonyymi
Vuosien päästä meillä on joka kylässä sähköautoja korjaavia pajoja ja akustoja ja moottoreita korjataan edullisesti. Siinä ne sähköautot kestää kuin mitkä muut tahansa kunhan välillä korjataan.
- Anonyymi
Kirjoittaja unohti tarkentaa vuosilukuja ?
Olisiko jotakin, vuodesta 2040 alkaen akustojen hinnat ovat laskeneet järkeville tasoille ?
Paitsi jos....
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski ! - Anonyymi
Jo nyt niitä kaikilla isommilla paikkakunnilla ja joillakin useampikin.
Myös merkkikorjaamot on alkaneet akkuja korjata ja valmistajat on mmyös tuleet apajille.
Ei ole pakko osta uuden tulevan sukupolven Bmearin sähköautoja missä akkua ei voi korjata vaan se vaihdetaan kerralla. Ikävä vaan että se muodostaa auton kok pohjan, siis myös kabiinin pohjan ja kyseessä on HIUKAN isompi homma mutta Bemarin ostavat tietää varautua kalliisiin korjaksiin joten tämäkään ei ole ongelma.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun302846Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081837Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171820- 171424
Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si731350Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431258- 241255
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?771179- 311028
UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa971007