Hei ! olen 61 vuotta. Ostin verenpainemittarin. Mittasin verenpaineeni itse ensimmäistä kertaa. Luvut oli 115 / 59 onko tämä normaali.Syön sydänlääkkeitä - voin muuten juuri hyvin. Koska verenpainelukemat on hälyyttäviä ? Onko joku kiltti ja vastaa.
Verenpaine
12
4894
Vastaukset
- Timo..........
Käsittääkseni se on oikein hyvä.
Kannattaa mitata säännöllisesti ja tarkastelle vaihteluita.
Ohje Aikuiset alle 130/85 mmHg
Lue lisää http://www.tohtori.fi/sydanklinikka/sydan44.html- Mittari
Kiitos sinulle paljon.
- ihmettelen vaan
kun sitä ei osata tulkita. Parempi olisi käydä esim. terveydenhoitajalla mittauttamassa. Äitinikin meinas hankkia, kunnes laitois stopin. Jos sitä verenpaine-mittaria ei kalibroida säännöllisin väliajoin, siitä ei ole mitään hyötyä. Noh, eipähän se minulle kuulu, mihin ihmiset rahojaan tuhlaavat.
- Mittari
No, onhan se nyt kumma kun ei saa ostaa mitä haluaa. Se on taas sitä toisten ihmisten määräämistä joka on paljon vaarallisenpaa kuin verenpainemittarin osto.
Minä tarvitsen sitä vakavasti kun en pääse liikkumaan paikaltani enkä voi kutsua hoitajaa tänne joka kertaa mittaamaan.
Kannatan kaikkien ihmisten vapautta ostaa mitä vaan. - Kalibroija
"Automaattisten" verenpainemittarien kalibrointi on käytännössä sitä, että verrataan kalibroitavan mittarin arvoja testerin tai elohopeaverenpainemittarin arvoihin eri mansettipaineilla. Toki on mahdollista tehdä myös dynaamisia testejä, mutta kotimittareille niitä ei juurikaan käytännössä tehdä, ellei erikseen pyydä.
Suurinta osaa automaattimittareista ei voida säätää esim. tavallisessa sairaalan lääkintälaitehuollossa, vaan ainoa hyöty kalibroinnista on se, että tietää, paljonko mittari suunnilleen näyttää väärin. Ja kaikista mittaresta (esim. jotkut rannemittarit) ei voida testata luotettavasti edes tarkkuutta. Sen sijaan elohopea-, aneroidi- ym. "mekaanisia" mittareita voidaan helposti myös säätää.
Virallinen lääkintälaitehuollon kalibrointi on aivan törkeän kallista. Samalla rahalla ostaisi uuden mittarin parin vuoden välein.
Paras keino "kalibroida" oma mittari on ottaa se joskus mukaan terveyskeskukseen tms, mitata verenpaine sekä omalla että terveyskeskuksen verenpainemittarilla ja verrata tuloksia keskenään. Näin saa jotain kuvaa siitä, näyttääkö mittari oikein. Yleisesti ottaen verenpainemittarien tarkkuus ei kovinkaan paljon muutu vuosien varrella. Kun mittari aikanaan sanoo sopimuksensa irti, sen kyllä sitten yleensä huomaa helposti.
Verenpaineesta vielä, että yleensä pidetään verenpainetta sitä parempana, mitä matalampi se on, ellei matala verenpaine aiheuta elämää haittaavia oireita, kuten pyörtyilyä.
Verenpainemittarin hankinta on varsin perusteltua monista syistä. Kotona oikein mitattu verenpaineen arvo on lisäksi luotettavampi kuin terveyskeskuksessa tms. mitattu. - mittaus
Kalibroija kirjoitti:
"Automaattisten" verenpainemittarien kalibrointi on käytännössä sitä, että verrataan kalibroitavan mittarin arvoja testerin tai elohopeaverenpainemittarin arvoihin eri mansettipaineilla. Toki on mahdollista tehdä myös dynaamisia testejä, mutta kotimittareille niitä ei juurikaan käytännössä tehdä, ellei erikseen pyydä.
Suurinta osaa automaattimittareista ei voida säätää esim. tavallisessa sairaalan lääkintälaitehuollossa, vaan ainoa hyöty kalibroinnista on se, että tietää, paljonko mittari suunnilleen näyttää väärin. Ja kaikista mittaresta (esim. jotkut rannemittarit) ei voida testata luotettavasti edes tarkkuutta. Sen sijaan elohopea-, aneroidi- ym. "mekaanisia" mittareita voidaan helposti myös säätää.
Virallinen lääkintälaitehuollon kalibrointi on aivan törkeän kallista. Samalla rahalla ostaisi uuden mittarin parin vuoden välein.
Paras keino "kalibroida" oma mittari on ottaa se joskus mukaan terveyskeskukseen tms, mitata verenpaine sekä omalla että terveyskeskuksen verenpainemittarilla ja verrata tuloksia keskenään. Näin saa jotain kuvaa siitä, näyttääkö mittari oikein. Yleisesti ottaen verenpainemittarien tarkkuus ei kovinkaan paljon muutu vuosien varrella. Kun mittari aikanaan sanoo sopimuksensa irti, sen kyllä sitten yleensä huomaa helposti.
Verenpaineesta vielä, että yleensä pidetään verenpainetta sitä parempana, mitä matalampi se on, ellei matala verenpaine aiheuta elämää haittaavia oireita, kuten pyörtyilyä.
Verenpainemittarin hankinta on varsin perusteltua monista syistä. Kotona oikein mitattu verenpaineen arvo on lisäksi luotettavampi kuin terveyskeskuksessa tms. mitattu.Olen alkanut jännittää verenpaineenmittausta
kun joku toinen sen tekee.
Välillä pulssikin nousee selvästi, välillä ei ja paineet oli 100/160.
Ostin hyvän rannemittarin ja kotona mitattuna paineet on ihan eri luokkkaa 75/115.
Tarkistin mittarini ottamalla sen mukaan terveysasemalle ja molemmilla mittareilla samat lukemat taas n. 100/160.
Eli kotona omalla mittarilla mittaaminen kannattaa kunhan tosiaan varmistaa että mittari näyttää oikein. Säästyin turhalta lääkitykseltä. - ...
mittaus kirjoitti:
Olen alkanut jännittää verenpaineenmittausta
Ostin hyvän rannemittarin ja kotona mitattuna paineet on ihan eri luokkkaa 75/115.
Tarkistin mittarini ottamalla sen mukaan terveysasemalle ja molemmilla mittareilla samat lukemat taas n. 100/160.
Eli kotona omalla mittarilla mittaaminen kannattaa kunhan tosiaan varmistaa että mittari näyttää oikein. Säästyin turhalta lääkitykseltä.Tais mennä sekasin edellisellä kirjoittajalla?
- täällä!
mittaus kirjoitti:
Olen alkanut jännittää verenpaineenmittausta
Eli kotona omalla mittarilla mittaaminen kannattaa kunhan tosiaan varmistaa että mittari näyttää oikein. Säästyin turhalta lääkitykseltä.Minulla oli ihan sama juttu. Lääkkeitä oltiin väkisin määräämässä ja tapausta pidettiin niin selvänä, ettei katsottu aiheelliseksi edes tehdä verenpaineen seurantaa vuorokauden ympäri, kun oli vahva sukurasite ja kaikkea. Onneksi ostin oman verenpainemittarin! Aluksi tosin jännitin, kun mittasin itsekin, mutta aika pian opin rentoutumaan. Viimeksikin alapaine oli vain 69 ja yläpaine 111. Tämäkin mittari on terveyskeskuksessa testattu tarkaksi.
- Mittari
täällä! kirjoitti:
Minulla oli ihan sama juttu. Lääkkeitä oltiin väkisin määräämässä ja tapausta pidettiin niin selvänä, ettei katsottu aiheelliseksi edes tehdä verenpaineen seurantaa vuorokauden ympäri, kun oli vahva sukurasite ja kaikkea. Onneksi ostin oman verenpainemittarin! Aluksi tosin jännitin, kun mittasin itsekin, mutta aika pian opin rentoutumaan. Viimeksikin alapaine oli vain 69 ja yläpaine 111. Tämäkin mittari on terveyskeskuksessa testattu tarkaksi.
Mitä jos yläpaine menee alle 100 - onko vaarallista ?
- Mittari
täällä! kirjoitti:
Minulla oli ihan sama juttu. Lääkkeitä oltiin väkisin määräämässä ja tapausta pidettiin niin selvänä, ettei katsottu aiheelliseksi edes tehdä verenpaineen seurantaa vuorokauden ympäri, kun oli vahva sukurasite ja kaikkea. Onneksi ostin oman verenpainemittarin! Aluksi tosin jännitin, kun mittasin itsekin, mutta aika pian opin rentoutumaan. Viimeksikin alapaine oli vain 69 ja yläpaine 111. Tämäkin mittari on terveyskeskuksessa testattu tarkaksi.
- alle sadan
Mittari kirjoitti:
Näin helleaikana mulla käväisee yläpaine alle 100 välillä jopa päivittäin.
En tiedä onko siitä muuta haittaa kuin se, että alkaa huippaamaan/pyörryttämään. Jos jo istuen mitattu yläpaine on alle 100, niin ylös noustessa se tahtoo vielä vähän laskea, joten ei kannata pompata suinpäin seisomaan.
Lääkärini mukaan tuo huippaaminen on lähinnä ainoa matalan verenpaineen haitta, ei muuta. Tietty sitten on eri juttu, jos puhutaan verenpaineen laskusta riskirajoille esim. jonkin trauman yhteydessä. - kun näyttäisi siltä että
Mittari kirjoitti:
No, onhan se nyt kumma kun ei saa ostaa mitä haluaa. Se on taas sitä toisten ihmisten määräämistä joka on paljon vaarallisenpaa kuin verenpainemittarin osto.
Minä tarvitsen sitä vakavasti kun en pääse liikkumaan paikaltani enkä voi kutsua hoitajaa tänne joka kertaa mittaamaan.
Kannatan kaikkien ihmisten vapautta ostaa mitä vaan.sitä ei näköjään osata tulkita. TOki saat tuhlata rahasi vaikka rivitalopätkään Siperiassa. Ei haittaa minua, mutta olen todennut, että aika monelle potilaalle tuo mittarin hankita on mennyt neuroosin puolelle. Joka hetki ollaan mittaamassa, eikä ymmärretä mitä nuo lukemat tarkoittaa. Lähinnä kyse oli siitä lukemien tulkinnasta. Jos lukemasi näyttävät 80/50, niin mitä se sinulle kertoo?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783