Kun satu ei enää riittänyt

Anonyymi-ap

Olin pitkään kristitty, koska synnyin siihen. En valinnut sitä. Se oli osa perhettä, perinnettä, kulttuuria. Lapsena se tuntui loogiselta: Jumala rakastaa sinua, Jeesus kuoli puolestasi, pääset taivaaseen jos uskot. Mutta mitä enemmän kasvoin, sitä enemmän aloin nähdä sen toisella tavalla.

Rehellisesti sanottuna kristinusko alkoi tuntua sadulta. Kauniilta tarinalta, jonka oli tarkoitus tuoda turvaa, mutta joka ei kestänyt lähempää tarkastelua. Miksi kaikkivaltias olento loisi maailman, jossa on niin paljon kärsimystä, ja sitten lähettäisi oman poikansa kuolemaan, jotta voisi antaa anteeksi? Miksi pelastus riippuu uskosta eikä teoista? Miksi jotkut saavat "hengellisiä kokemuksia" ja toiset eivät?

Olin mukana seurakunnassa. Näin läheltä, kuinka ihmiset puhuivat ”Johdatuksesta”, mutta usein se näytti vain omien toiveiden tai pelkojen pyhittämiseltä. Rukoiltiin työpaikkoja, puolisoita, jopa pysäköintipaikkoja. Puhuttiin siitä, miten Jumala toimii, mutta samalla suljettiin silmät siltä, mikä oli ihan silmien edessä. Kärsimys, epäoikeudenmukaisuus, epäilys, kaikki ne lakaistiin maton alle hengellisellä kielellä. Minusta tuntui, että ihmiset uskoivat enemmän lohdulliseen tarinaan kuin todellisuuteen.

Minä en enää pystynyt siihen.

Kun irtauduin kristinuskosta, olin hetken tyhjän päällä. Se oli pelottavaa, kuin olisi hypännyt ilman turvaverkkoa. Mutta siinä tyhjyydessä tuli hiljaisuus, ja hiljaisuudessa löysin jotain uutta.

Buddhan opetukset eivät vaatineet uskoa näkymättömään. Ne eivät tarjonneet taivasta, vaan ymmärrystä: elämä on kärsimystä, mutta kärsimyksestä voi vapautua, ei rukoilemalla, vaan näkemällä asiat sellaisina kuin ne ovat.

Aloin meditoida. Aluksi se oli vaikeaa. Päässä pyöri kaikki mahdollinen. Mutta hiljalleen opin pysähtymään. Opin hengittämään ja vain olemaan. Sain ensimmäistä kertaa yhteyden itseeni, ilman ulkopuolista jumalhahmoa. Ilman tarinaa, jonka piti selittää koko universumi.

Opin, että en tarvitse lupaa ulkopuolelta ollakseni rauhassa. En tarvitse pelastajaa. Minussa on kaikki, mitä tarvitsen, kunhan uskallan katsoa.

Tänään en pidä itseäni uskonnollisena. En palvo ketään. Mutta pyrin olemaan tietoinen, myötätuntoinen, rehellinen. En siksi, että joku valvoo ylhäältä, vaan siksi, että se tekee elämästä kevyempää, ja tekee minusta paremman ihmisen itselleni ja muille.

Ehkä joku tarvitsee satua selvitäkseen tästä maailmasta. Minä en enää tarvitse. Minulle riittää todellisuus, sellaisena kuin se on. Ja se on yllättävän kaunis, kun sen uskaltaa kohdata.

25

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tarvitset näköjään sadun jolla selität satusi.

• Anonyymi

Ajatelkaa jos olisitte syntyneet esim.Saudi-Arabiaan tai Iraniin!Näinköhän uskoisitte raamattuun?On täysin siitä kiinni mitä satuja lapselle kerrotaan syntymästä asti!Vain tieteeseen perustuva maailman kuva voi pidemmän päälle kestää tarkastelun!

• Anonyymi

Tunsin pari naista, jotka alkoivat buddhalaisiksi ja meditoivat. Aluksi se oli tuntunut hyvältä mutta parin kymmenen vuoden päästä he alkoivat valittamaan pahoista päänsärky ongelmista, jos he eivät meditoineet. Heidän piti toistaa omituisia mantroja tuntikausia päivittäin, muuten tuli ankara päänsärky.

• Anonyymi

Raamattu ei ole vain satua. Se on röyhkeää valehtelua ja opettaa rikkomaan ihmisoikeuksia vastaan, tekemään pahaa.

Raamatun fiktiivisen Jumalan totteleminen johtaa väistämättä pahan tekemiseen.

• Anonyymi

Millaisia esim voit antaa apostolien elämästä kommenttisi tueksi ?

• Anonyymi

Millaista pahaa suomen uskovat ovat tehneet, laita linkkejä ok !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millaista pahaa suomen uskovat ovat tehneet, laita linkkejä ok !

No tässä muutama, voi googletella tarkemmin itse..

- Kävivät risti kädessä polttamassa noitia – koska "väärä henki".
        - Piiskan alla lestadiolaisissa kodeissa – Jumalan kuri on hyväksi lapselle, eikö niin?
        - Eheytyshoitoja ja rukouspiiriä homonuorille – koska rakkaus tarkoittaa korjaamista.
        - Hiljennetään seksuaalivähemmistöt, naispapit, ja kaikki, jotka muistavat käyttää aivojaan.
        - Ja tietenkin: moralisoidaan, tuomitaan ja kutsutaan sitä “rakkaudeksi totuudessa”.

Mutta ei huolta – kaikki tämä tehdään "Jumalan kunniaksi", mikä tekee kaikesta täysin hyväksyttävää.

• Anonyymi

Jeesus on tie, TOTUUS ja elämä.

• Anonyymi

Mutta kuten Krishna sanoo:
        "Kaikki polut johtavat minuun"
        - Bhagavad Gita 4:11

• Anonyymi

Pkele on tullut tappamaan, tuhoamaan, varastamaan ja valehtelemaan!

Jeesus on tullut että ihmisellä olisi elämä ja yltäkylläisyys.

Saa valita.

• Anonyymi

Ei ole ollut mitään tajua kristinuskosta.

Se on amerikan homojen herjaamista.

Ei ihme että hairahtanut ties mihin kum uskon perusteet sekaisin.

Tai jos se ei käy, voi yhtyä sotakiimaan.

• Miksi just Amerikka?

• Anonyymi

Aloittaja ei ole huomannut, että hän on kääntänyt selkänsä hyvälle Jumalallemme, Hyvä Jumalamme pitää kyllä ovea auki sinullekin. Mutta olet hiljaa omaksunut saatanan ovelan hivuttavan strategian, joka panee kaiken pahan hyvän Jumalamme syyksi. Koeteltu kristitty näkee kristallin kirkkaasti, ettei Jumala palkitse armollaan ja suojeluksellaan Hänet hylänneet. He ovat vapaan tahtonsa voimalla valinneet pahuuden. Jopa sinut omillesi jättäminen on hyvä teko. Jumala ei pakota ketään takaisin lapsekseen. Hän antaa vapauden , koska pakotettu usko on kelvoton. Pahuuden vallassa ihmiset tekevät hirveitä tekoja. Miksi Putin tappaa/ tapattaa syyttömiä ihmisiä ? Miksi hallitus lyö köyhimpiä ihmisiä ja rikastuttaa rikkaita ? Nämä eivät ole Raamatun kokonaisvaltaisen sanoman mukaisia ihmisten tekoja. Miksi emme tottele Jumalan ylivertaisia ja yksinkertaisia käskyjä ? Ne sisältävät myös ateistien omahyväiset hyminät.

• "saatanan ovelan hivuttavan strategian, joka panee kaiken pahan hyvän Jumalamme syyksi. "

Eli Raamattu on osa saatanan strategiaa: "minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen." Jesaja 45:7

Mistä muuten olet keksinyt että kristinuskon Jumala kunnioittaa vapaata tahtoa? Raamatussa sitä ei ainakaan kerrota.

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

"saatanan ovelan hivuttavan strategian, joka panee kaiken pahan hyvän Jumalamme syyksi. "

Eli Raamattu on osa saatanan strategiaa: "minä, joka luon valon ja luon pimeyden ja tuotan yhtä lailla onnen ja onnettomuuden. Minä olen Herra. Kaiken tämän minä teen." Jesaja 45:7

Mistä muuten olet keksinyt että kristinuskon Jumala kunnioittaa vapaata tahtoa? Raamatussa sitä ei ainakaan kerrota.

Lue nyt aluksi joh 3:16 ja kerro mikä siitä puuttuu ollskseen vapaan tahdon esikuva!

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Lue nyt aluksi joh 3:16 ja kerro mikä siitä puuttuu ollskseen vapaan tahdon esikuva!

Eli et kyennyt kertomaan mistä olet keksinyt, että kristinuskon Jumala kunnioittaa vapaata tahtoa.

"ja kerro mikä siitä puuttuu ollskseen vapaan tahdon esikuva!"

Se että siinä kerrottaisiin, että ihmisellä on vapaa tahto tai että siinä kerrottaisiin että Jumala kunnioittaa vapaata tahtoa..

Toisaalla (Ef. 2:8) kerrotaan, että usko on Jumalan lahja, eikä siinä puhutaitään vapaasta tahdosta . Ja Room. 9:18 sanoo ihan selvästi että Jumala paaduttaa kenet tahtoo.

Niin oliko Raamattu osa saatanan strategiaa kun siinä sanotaan, että Jumala tuottaa kaiken onnettomuuden?

• Anonyymi

Kai tiesit, että buddhalaisuudessa on 16 erilaista narakaa, ja voit helposti joutua johonkin niistä?

• Anonyymi

Juu, buddhalaisuudessa on vaikka mitä. Mutta tiedätkö mitä Dalai Lama sanoi, kun häneltä kysyttiin onko jälleensyntyminen totta? Hän nauroi ja sanoi ettei tiedä. Siinä kristityille vähän asennetta: voi uskoa johonkin ja silti avoimesti myöntää, ettei tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, buddhalaisuudessa on vaikka mitä. Mutta tiedätkö mitä Dalai Lama sanoi, kun häneltä kysyttiin onko jälleensyntyminen totta? Hän nauroi ja sanoi ettei tiedä. Siinä kristityille vähän asennetta: voi uskoa johonkin ja silti avoimesti myöntää, ettei tiedä.

Mikä on kristitty, mieti sitä ensin ja tulosta sitten, ehkä hölmöt tuotokset jää vähemmälle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on kristitty, mieti sitä ensin ja tulosta sitten, ehkä hölmöt tuotokset jää vähemmälle.

Aivan, kuulostat tyypilliseltä kristityltä: ensin tiukka käsky miettiä, sitten vaatimus tulostaa – ja lopuksi toivotaan vähemmän "hölmöjä tuotoksia", eli käytännössä hiljaisuutta niiltä, jotka ajattelevat toisin. Klassinen kombinaatio! Ehkä jos joskus uskaltaa päästää irti täydellisen oikeassa olemisen tarpeesta, voi löytyä ihan uusi maailma – eikä tarvitse edes mennä narakaan asti.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

"Siinä kristityille vähän asennetta: voi uskoa johonkin ja silti avoimesti myöntää, ettei tiedä."

Kristitty ei voi myöntää, ettei tiedä, sillä kristinuskovaiset haluavat esiintyä tietäväisinä.

1. Kor. 8:1..."Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa".

Siksi nämä kristinuskovaisten palstat ovat täynnä keskenään sekä uskomattomien kanssa riiteleviä tiedon paisuttamia "tietäväisiä", jotka eivät tiedä rakkaudesta mitään.

• Anonyymi

Ei tarvitse ihmetellä Jeesuksen sanaa, löytäneekö hän uskoa palatessaan, sellaista sekopäätä on suomalaistenkin elämä.

• Anonyymi
        UUSI

Uskoa ei löydy, mutta tietoa ja tietäväisiä sitäkin enemmän.

• Anonyymi
      UUSI

Onneksi olkoon. Kun tutkit mitä maailmasta tiedetään niin sinun ei tarvitse rajoittaa itseäsi uskonnon mukaisesti.

Itselläni kristinuskosta lähteminen ei ollut noin dramaattista. Olen aina ollut utelias ja löytänyt jo parempia selityksiä maailmasta ja kaikesta, joka hiljalleen hävitti Jumalan kuvioista.

Yhtenä esimerkkinä osasin jo kristinuskoisena meditoida. Se oli mielenkiintoinen kehon hallinnan harjoitus jo silloin.

Olen oikein tyytyväinen, että pääsin irti uskonnosta, joka antoi lopullisen vapauden olla rehellinen. Lähinnä tuntuu pahalta nähdä nykyään kristinuskoisten kuemurteluja, kun todellisuus ei toimi uskonnon kanssa.

• Anonyymi
        UUSI

Ajallaan pääset uskosi päämäärään, palkka tulee eikä myöhästy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4827
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2198
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1832
    4. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      35
      1567
    5. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1455
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1391
    7. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      22
      1391
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1126
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      319
      1120
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe