Polttomoottorikielto peruttu, tuohan pelastaa ilmaston koska käyttää hiilidioksidia ilmasta ja 2030 pitäisi olla kilpailukykyistä nykyisen bensiinin hinnan kanssa.
"Uutuuslaite julkistettiin toukokuussa 2025 New Yorkissa, ja Aircela suunnittelee aloittavansa ensimmäiset toimitukset vielä kuluvan vuoden aikana.
Laite yhdistää hiilidioksidin talteenoton ja polttoaineen valmistuksen yhteen helposti siirrettävään yksikköön. Kun ilmaa johdetaan laitteen läpi, se sitoo hiilidioksidia kaliumhydroksidipohjaisen vesiliuoksen avulla.
Tämän jälkeen vettä hajotetaan elektrolyysillä vedyksi ja hapeksi uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön avulla. Vety otetaan talteen ja käytetään polttoaineen valmistuksessa, kun taas happi vapautetaan turvallisesti ilmakehään. Samalla käytetty kaliumhydroksidiliuos regeneroidaan eli palautetaan uudelleen käytettäväksi.
Seuraavassa vaiheessa talteen otettu hiilidioksidi ja vety muutetaan metanoliksi, joka edelleen jalostetaan bensiiniksi kemiallisilla prosesseilla. Lopputuloksena syntyy fossiilitonta, nykyisten moottoreiden ja infrastruktuurin kanssa yhteensopivaa bensiiniä.
Yksi laite kykenee keräämään noin 10 kiloa hiilidioksidia päivässä, josta voidaan valmistaa noin yksi gallona eli 3,8 litraa bensiiniä. Laitteen sisäiseen säiliöön mahtuu enintään 17 gallonaa eli noin 64 litraa valmista polttoainetta."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/228f68fa-6105-429c-92b5-592e3dd58963
Paras uutinen aikoihin jos vaan laitteiden hinta saadaan riittävän alhaiseksi, teollisesti vielä edullsiempaa ja voidaan käyttää vaikka muusta teollisuudesta talteenotettua puhdasta hiilidioksisia jolloin arvatenkin valmistus vielä halvempaa.
Jääkaapin kokoinen laite valmistaa bensiiniä 3,8 litraa päivässä ilmasta
8
119
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulostaa ihanan energiatehokkaalta.
- Anonyymi
Mustan kullan jalostamolla, tehdään kerosiiniä.🥵
- Anonyymi
Yhtiö on kertonut että bensiinin tuottamiseen gallonan (3,8 l) verran tarvitaan sähköä 75 kWh. Eli jos auto kuluttaa 6l/100km niin 100 km:n matkan taittamiseen tuolla tavoin tuotetulla bensiinillä kuluu sähköä 118 kWh. Sama 100 km matka täyssähköautolla noin 20 kWh.
Jos sähkön hinta siirtoineen ja veroineen on 15 snt/kWh niin 100 km polttoainekustannus on lähes 18 euroa.
Ei ole kovin vaikea päätellä mikä tuon laitteen tulevaisuus tulee olemaan...- Anonyymi
Minä kun luen rattimiesten mielipiteitä autouutisista, niin tekisi mieleni passittaa heidät kaikki tyynni saunan taakse. Idioottimaisia salaliittoihin uskovaisia tiedevastaisia Trumpin fanittajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kun luen rattimiesten mielipiteitä autouutisista, niin tekisi mieleni passittaa heidät kaikki tyynni saunan taakse. Idioottimaisia salaliittoihin uskovaisia tiedevastaisia Trumpin fanittajia.
Tyhmähän sinä olet.
- Anonyymi
Sähköähän voi tuottaa vaikka itse tuulimyllyillä tai aurinkokennoilla ja 2030 pitäisi joka tapauksessa olla kilpailukykyinen fossiilisen bensiinin kanssa, joten menstyksen voi hyvin arvata.
- Anonyymi
Polttoinevero ja alv vielä päälle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polttoinevero ja alv vielä päälle.
Eihän niitä tarvitse maksaa uusiutuvista, vaikka onhan ne tulossa sähköautoillekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 117976
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693