Jääkaapin kokoinen laite valmistaa bensiiniä 3,8 litraa päivässä ilmasta

Anonyymi-ap

Polttomoottorikielto peruttu, tuohan pelastaa ilmaston koska käyttää hiilidioksidia ilmasta ja 2030 pitäisi olla kilpailukykyistä nykyisen bensiinin hinnan kanssa.

"Uutuuslaite julkistettiin toukokuussa 2025 New Yorkissa, ja Aircela suunnittelee aloittavansa ensimmäiset toimitukset vielä kuluvan vuoden aikana.

Laite yhdistää hiilidioksidin talteenoton ja polttoaineen valmistuksen yhteen helposti siirrettävään yksikköön. Kun ilmaa johdetaan laitteen läpi, se sitoo hiilidioksidia kaliumhydroksidipohjaisen vesiliuoksen avulla.

Tämän jälkeen vettä hajotetaan elektrolyysillä vedyksi ja hapeksi uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön avulla. Vety otetaan talteen ja käytetään polttoaineen valmistuksessa, kun taas happi vapautetaan turvallisesti ilmakehään. Samalla käytetty kaliumhydroksidiliuos regeneroidaan eli palautetaan uudelleen käytettäväksi.

Seuraavassa vaiheessa talteen otettu hiilidioksidi ja vety muutetaan metanoliksi, joka edelleen jalostetaan bensiiniksi kemiallisilla prosesseilla. Lopputuloksena syntyy fossiilitonta, nykyisten moottoreiden ja infrastruktuurin kanssa yhteensopivaa bensiiniä.

Yksi laite kykenee keräämään noin 10 kiloa hiilidioksidia päivässä, josta voidaan valmistaa noin yksi gallona eli 3,8 litraa bensiiniä. Laitteen sisäiseen säiliöön mahtuu enintään 17 gallonaa eli noin 64 litraa valmista polttoainetta."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/228f68fa-6105-429c-92b5-592e3dd58963

Paras uutinen aikoihin jos vaan laitteiden hinta saadaan riittävän alhaiseksi, teollisesti vielä edullsiempaa ja voidaan käyttää vaikka muusta teollisuudesta talteenotettua puhdasta hiilidioksisia jolloin arvatenkin valmistus vielä halvempaa.

8

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuulostaa ihanan energiatehokkaalta.

• Anonyymi

Mustan kullan jalostamolla, tehdään kerosiiniä.🥵

• Anonyymi

Yhtiö on kertonut että bensiinin tuottamiseen gallonan (3,8 l) verran tarvitaan sähköä 75 kWh. Eli jos auto kuluttaa 6l/100km niin 100 km:n matkan taittamiseen tuolla tavoin tuotetulla bensiinillä kuluu sähköä 118 kWh. Sama 100 km matka täyssähköautolla noin 20 kWh.

Jos sähkön hinta siirtoineen ja veroineen on 15 snt/kWh niin 100 km polttoainekustannus on lähes 18 euroa.

Ei ole kovin vaikea päätellä mikä tuon laitteen tulevaisuus tulee olemaan...

• Anonyymi

Minä kun luen rattimiesten mielipiteitä autouutisista, niin tekisi mieleni passittaa heidät kaikki tyynni saunan taakse. Idioottimaisia salaliittoihin uskovaisia tiedevastaisia Trumpin fanittajia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä kun luen rattimiesten mielipiteitä autouutisista, niin tekisi mieleni passittaa heidät kaikki tyynni saunan taakse. Idioottimaisia salaliittoihin uskovaisia tiedevastaisia Trumpin fanittajia.

Tyhmähän sinä olet.

• Anonyymi

Sähköähän voi tuottaa vaikka itse tuulimyllyillä tai aurinkokennoilla ja 2030 pitäisi joka tapauksessa olla kilpailukykyinen fossiilisen bensiinin kanssa, joten menstyksen voi hyvin arvata.

• Anonyymi

Polttoinevero ja alv vielä päälle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Polttoinevero ja alv vielä päälle.

Eihän niitä tarvitse maksaa uusiutuvista, vaikka onhan ne tulossa sähköautoillekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      117
      976
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe