Polttomoottorikielto peruttu, tuohan pelastaa ilmaston koska käyttää hiilidioksidia ilmasta ja 2030 pitäisi olla kilpailukykyistä nykyisen bensiinin hinnan kanssa.
"Uutuuslaite julkistettiin toukokuussa 2025 New Yorkissa, ja Aircela suunnittelee aloittavansa ensimmäiset toimitukset vielä kuluvan vuoden aikana.
Laite yhdistää hiilidioksidin talteenoton ja polttoaineen valmistuksen yhteen helposti siirrettävään yksikköön. Kun ilmaa johdetaan laitteen läpi, se sitoo hiilidioksidia kaliumhydroksidipohjaisen vesiliuoksen avulla.
Tämän jälkeen vettä hajotetaan elektrolyysillä vedyksi ja hapeksi uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön avulla. Vety otetaan talteen ja käytetään polttoaineen valmistuksessa, kun taas happi vapautetaan turvallisesti ilmakehään. Samalla käytetty kaliumhydroksidiliuos regeneroidaan eli palautetaan uudelleen käytettäväksi.
Seuraavassa vaiheessa talteen otettu hiilidioksidi ja vety muutetaan metanoliksi, joka edelleen jalostetaan bensiiniksi kemiallisilla prosesseilla. Lopputuloksena syntyy fossiilitonta, nykyisten moottoreiden ja infrastruktuurin kanssa yhteensopivaa bensiiniä.
Yksi laite kykenee keräämään noin 10 kiloa hiilidioksidia päivässä, josta voidaan valmistaa noin yksi gallona eli 3,8 litraa bensiiniä. Laitteen sisäiseen säiliöön mahtuu enintään 17 gallonaa eli noin 64 litraa valmista polttoainetta."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/228f68fa-6105-429c-92b5-592e3dd58963
Paras uutinen aikoihin jos vaan laitteiden hinta saadaan riittävän alhaiseksi, teollisesti vielä edullsiempaa ja voidaan käyttää vaikka muusta teollisuudesta talteenotettua puhdasta hiilidioksisia jolloin arvatenkin valmistus vielä halvempaa.
Jääkaapin kokoinen laite valmistaa bensiiniä 3,8 litraa päivässä ilmasta
17
286
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulostaa ihanan energiatehokkaalta.
- Anonyymi
Mustan kullan jalostamolla, tehdään kerosiiniä.🥵
- Anonyymi
Yhtiö on kertonut että bensiinin tuottamiseen gallonan (3,8 l) verran tarvitaan sähköä 75 kWh. Eli jos auto kuluttaa 6l/100km niin 100 km:n matkan taittamiseen tuolla tavoin tuotetulla bensiinillä kuluu sähköä 118 kWh. Sama 100 km matka täyssähköautolla noin 20 kWh.
Jos sähkön hinta siirtoineen ja veroineen on 15 snt/kWh niin 100 km polttoainekustannus on lähes 18 euroa.
Ei ole kovin vaikea päätellä mikä tuon laitteen tulevaisuus tulee olemaan...- Anonyymi
Minä kun luen rattimiesten mielipiteitä autouutisista, niin tekisi mieleni passittaa heidät kaikki tyynni saunan taakse. Idioottimaisia salaliittoihin uskovaisia tiedevastaisia Trumpin fanittajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kun luen rattimiesten mielipiteitä autouutisista, niin tekisi mieleni passittaa heidät kaikki tyynni saunan taakse. Idioottimaisia salaliittoihin uskovaisia tiedevastaisia Trumpin fanittajia.
Tyhmähän sinä olet.
- Anonyymi
Sähköähän voi tuottaa vaikka itse tuulimyllyillä tai aurinkokennoilla ja 2030 pitäisi joka tapauksessa olla kilpailukykyinen fossiilisen bensiinin kanssa, joten menstyksen voi hyvin arvata.
- Anonyymi
Polttoinevero ja alv vielä päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoinevero ja alv vielä päälle.
Eihän niitä tarvitse maksaa uusiutuvista, vaikka onhan ne tulossa sähköautoillekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmähän sinä olet.
Tyhmähän se onkin :o)
- Anonyymi
"Ei ole kovin vaikea päätellä mikä tuon laitteen tulevaisuus tulee olemaan..."
Ei niin.
Niille asiakkaille, joilla on kiinteähintainen (kulutusvaikutuksella tai ilman) sähkösopimus, niin he eivät tuota osta.
Mutta jos on omat pörssisähkösopimus, niin halvan pörssisähkön aikana tuon käyttö voi olla hyvinkin kannattavaa.
Eli, kun pörssisähkön hinta on nolla, niin tuon käyttämä sähkö maksaa siirtomaksun ja sähköveron verran. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei ole kovin vaikea päätellä mikä tuon laitteen tulevaisuus tulee olemaan..."
Ei niin.
Niille asiakkaille, joilla on kiinteähintainen (kulutusvaikutuksella tai ilman) sähkösopimus, niin he eivät tuota osta.
Mutta jos on omat pörssisähkösopimus, niin halvan pörssisähkön aikana tuon käyttö voi olla hyvinkin kannattavaa.
Eli, kun pörssisähkön hinta on nolla, niin tuon käyttämä sähkö maksaa siirtomaksun ja sähköveron verran.Periaatteessa noin, mutta sitten on aivan tuurissaan paljonko sitä bensiiniä käytännössä pystyy tuottamaan jos tuotannon rajoittaa halvan pörssisähkön mukaan. Jos laskee esim. 15 tkm vuotuisilla ajoilla niin laitteen pitäisi olla suurimman osan ajasta toiminnassa jotta tuolla saisi tuotettua tarvittavan määrän bensaa.
Tämän tyyppisten laitteiden ongelma on yleensäkin se että tarvittava sähkö pitäisi käytännössä saada lähes ilmaiseksi jotta käyttö olisi taloudellisesti järkevää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa noin, mutta sitten on aivan tuurissaan paljonko sitä bensiiniä käytännössä pystyy tuottamaan jos tuotannon rajoittaa halvan pörssisähkön mukaan. Jos laskee esim. 15 tkm vuotuisilla ajoilla niin laitteen pitäisi olla suurimman osan ajasta toiminnassa jotta tuolla saisi tuotettua tarvittavan määrän bensaa.
Tämän tyyppisten laitteiden ongelma on yleensäkin se että tarvittava sähkö pitäisi käytännössä saada lähes ilmaiseksi jotta käyttö olisi taloudellisesti järkevää.Sitähän voi varastoida ainakin maalla omaan tankkiin ja tarvittaessa voi ostaa kaksi laitetta tai yhden isomman. Jos ajaa paljon niin yksi tuollainen laite ei riittäisikkään. Maalla ainakin helppo tuottaa itse sähköä tuulen lisäksi aurinkokennoilla. Voi alkaa omakotitalot kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitähän voi varastoida ainakin maalla omaan tankkiin ja tarvittaessa voi ostaa kaksi laitetta tai yhden isomman. Jos ajaa paljon niin yksi tuollainen laite ei riittäisikkään. Maalla ainakin helppo tuottaa itse sähköä tuulen lisäksi aurinkokennoilla. Voi alkaa omakotitalot kiinnostaa.
Joo senkun vaan ostaa pari laitetta kerralla, valmistajan hinta-arvio laitteelle on "vain" 15000-20000 dollaria / kpl.
Hinta toki varmasti laskisi jos tuotantomäärät kasvaa. Jos optimistisesti olettaa että tuollaisen saisi joskus 5000 eurolla, niin silti pitäisi ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä jotta laitteen hankintahinnan saisi säästettyä, vaikka olettaisi että sähkö ja laitteen ylläpito ei maksaisi mitään. Laitteen käyttöiästä tai huollon tarpeesta ei valmistaja ole vielä kertonut mitään.
- Anonyymi
Eipä taida pelastaa maailmaa. Onnittelut taas yhdestä ilmastonmuutoksen leikki vempeleestä.
- Anonyymi
Mikä sen parempi kuin että tekee polttoainetta missä maassa tahansa eli on omavarainen ja samalla poistaa hiilidioksidia ilmakehästä, se kun on viherhörhöjen mukaan pahin mahdollinen myrkky!
- Anonyymi
Kyllä Fossiiliselle polttoaineelle etsitään kiivaasti Maailmalla korvaavaa tuotetta. Sähkö on yksi hyvä ja vahva ehdokas, mutta autojen akku ja sähkömoottorien kehityksessä on vielä paljon parannettavaa. Toivottavasti Maailmalta löytyy vielä jotain parempaa ja halvempaa konstia autojen voima-aineeksi.
- Anonyymi
Akuissa on paljon vielä keksittävää mutta sähkömoottorien hyötysuhde on jo hyvin korkea.
Vielä jos tietyt merkit saisi sen jäähdytyksen vuotamattomaksi ja laakerit vaihdettaviksi ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs541658- 131423
- 1741366
- 791316
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli2921257- 181199
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti98945Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä61938Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää33913- 347825